چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۱
با ابتكار يك دانشجوي ايراني طراحي شد
نرم افزار پيش بيني رفتار رودخانه ها
002475.jpg
نرم افزار پيش بيني رفتار رودخانه ها توسط يكي از دانشجويان رشته مهندسي عمران دانشگاه اميركبير ساخته شد. فيروز بهادري خسروشاهي ، دانشجوي دكتراي دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه اميركبير نرم افزاري طراحي كرده است كه با اتكا به آن مي توان رفتار هندسي رودخانه ها را به مدت 30 سال پيش بيني كرد.
خسروشاهي نتايج تحقيقات خود را به عنوان پايان نامه دكتراي خود ارائه كرده است.
او درباره هدف طراحي اين نرم افزار مي گويد: «در رودخانه ها جابه جايي طولي و عرضي زيادي انجام مي شود و پيش بيني تغيير و تحولات رودخانه ها در بسياري از عمليات عمراني از جمله پل سازي ، احداث سازه بندهاي انحرافي آب ، احداث ايستگاه هاي پمپاژ در حاشيه رودخانه و همچنين احداث ديواره ها و خاكريزهاي سيل بند و تعيين حريم و بستر رودخانه ها به صورت قانوني براي سنجش تراز بستر و حواشي رودخانه لازم است.»
در پيش بيني وضعيت رودخانه ، مشخصات هندسي و دانه بندي مواد بستر رودخانه ها شناسايي و مدل مي شود و سپس براساس رژيم آبي كه در آينده اتفاق مي افتد ، تغييرات تراز بستر محاسبه مي شود.
با اين فرض كه در مسير رودخانه ها مشخصات هندسي و دانه بندي متفاوت است ، مي توان مدلي را طراحي كرد كه فرسايش و رسوب گذاري هايي كه در حواشي رودخانه ها دستخوش تخريب ، خطر سرازيري و تشديد سيلاب است را پيش بيني كند.
بهادري خسروشاهي درخصوص نرم افزاري كه طراحي كرده است ، مي گويد: اين نرم افزار توانايي پردازش اطلاعات را دارد و مي توان اطلاعات وسيعي از رودخانه ها را به كمك پردازش كامپيوتري استخراج كرد. وي كاربردهاي اين پروژه را پيش بيني كف زني رودخانه ها ، رسوب گذاري ، پيش بيني پايداري در ريزش كناره هاي رودخانه و استفاده از نرم افزار در تعيين فوندانسيون و تاسيسات مختلف آبي عنوان كرد.
نتايج تحقيقات خسروشاهي تاكنون در قالب 6 مقاله در كنفرانس هاي داخلي و خارجي ارائه شده است.

در آستانه پنجاهمين سال تولد پرويز مشكاتيان
گروه عارف باز هم برنامه اجرا مي كند
002454.jpg
شنبه، بيست و چهارم ارديبهشت مصادف بود با پنجاهمين سال تولد استاد موسيقي و سنتور ايران؛ پرويز مشكاتيان.
او در سال 1334 در نيشابور متولد شد و از 6 سالگي نوازندگي سنتور را نزد پدرش، حسن مشكاتيان آغاز كرد. نكته جالب اينكه پرويز مشكاتيان اولين كنسرتش را در سن 8 سالگي و در مدرسه امير سفري نيشابور برگزار كرد. او پس از اتمام تحصيلات دبيرستان به دانشكده هنر هاي زيبا رفت و زير نظر نورعلي خان برومند و دكتر داريوش صفوت هر چه لازم بود فرا گرفت. سپس در محضر استاداني چون عبدالله خان دوامي، محمد تقي مسعوديه، سعيد هرمزي و يوسف فروتن آموزش موسيقي را تكميل كرد.
پرويز مشكاتيان پس از انقلاب با استفاده از ريتم هاي مختلف در آهنگ ها و به كار بردن شيوه هاي متفاوت تكنيك كه اغلب با استفاده از گوشه هاي موسيقي دستگاهي بوده است، توانسته جان تازه اي به نوازندگي سنتور ببخشد. او كاملا به موسيقي دستگاهي و رديفي ايراني تسلط دارد و شيوه و سبك خاص نوازندگي او قابل ستايش است. قبل از انقلاب بيشتر سنتور نوازان از شيوه سنتور نوازي فرامرز پايور تبعيت مي كردند، اما با حضور پرويز مشكاتيان و هنرنمايي او در عرصه موسيقي تاثير زيادي روي نگرش و نحوه سنتور نوازي و استفاده از تكنيك هاي مختلفي كه كمتر در زمان گذشته استفاده مي شد، گذاشته شد.
آثار مشكاتيان به سه بخش مختلف تقسيم مي شوند. پيش درآمد، چهار مضراب و تصنيف و ترانه فرم هاي مختلف آثار مشكاتيان را تشكيل مي دهند. چهار مضراب ها در آثارش بسيار به چشم مي خورند، اما از پيش درآمد كمتر استفاده شده است. بيشتر آثار مشكاتيان در قالب تصنيف تنظيم شده است. او تصانيف به ياد ماندني زيادي از خود به جاي گذاشته كه عموما از بار ملي و ميهني برخوردار هستند.
مشكاتيان گروه عارف را در سال 1356 در راديو تشكيل داده است. او بعد از استعفا از راديو و به تبع آن انحلال گروه چاووش، گروه كوچك عارف را تشكيل مي دهد و به اجراي برنامه مي پردازد.
گروه عارف طي سه دهه گذشته با خوانندگاني چون محمدرضا شجريان، شهرام ناظري، عليرضا افتخاري، علي جهاندار، ايرج بسطامي و حميد رضا نوربخش برنامه اجرا كرده است.
مشكاتيان و گروه عارف دي ماه سال گذشته و پس از 7 سال به اجراي كنسرت در ايران پرداختند. در اين كنسرت كه طي دو شب در تالار وزارت كشور برگزار شد، گروه عارف به سرپرستي پرويز مشكاتيان و با خوانندگي شهرام ناظري قطعات قديمي و جديد ساخته شده توسط مشكاتيان را اجرا كردند.
در اين برنامه نوازندگاني چون بيژن كامكار، كيوان ساكت، ارسلان كامكار، جمشيد عندليبي و ... به هنرنمايي پرداختند، اما مشكاتيان قرار است اواخر بهار و اوايل تابستان امسال كنسرت  هاي ديگري را در تهران و شهرستان ها برگزار كند. او پس از انتخابات رياست جمهوري اجراي ديگر را در سطحي وسيع تر در تهران روي صحنه خواهد برد و سپس همين اجرا را در شيراز، اصفهان، اهواز، كرمانشاه و نيز در فضاي باز آرامگاه خيام در نيشابور خواهد داشت.
ضمنا دي.وي.دي و وي.سي.دي كنسرت دي ماه گذشته نيز بزودي به بازار عرضه خواهد شد. مشكاتيان چند ماه پس از اجراي سال گذشته اش در سالن وزارت كشور با گله مندي از پرداخت نكردن درآمد و سهم حاصل از فروش بليت هاي كنسرت برگزار شده از سوي يكي از مراكز برگزار كننده خصوصي گفته بود: زماني كه كسي خلوت نشين مي شود دليلش تنها شرايط اجتماعي نيست، بلكه اين قبيل مسائل نيز باعث كناره گيري و خلوت نشيني او مي شود.
اما مشكاتيان قرار بود همزمان با تولد 50 سالگي اش دو آلبوم موسيقي جديد را روانه بازار كند.
اولي يك كار گروهي بود كه اولين كار مشكاتيان با شركت سروش پس از آلبوم  «افق مهر» با صداي مرحوم ايرج بسطامي محسوب مي شد. او ضمنا قرار بود در كنار ضبط اين اثر روي آلبوم ديگري به نام تكنوازي سنتور كار كند و سپس اين دو اثر را همزمان با يكديگر به بازار بفرستد، اما متاسفانه هنوز هيچ يك از اين آثار منتشر نشده اند.
پرويز مشكاتيان طي سالهاي گذشته بسيار كم كار و گزيده كار بوده است. او طي اين سالها هرگز در تلويزيون ظاهر نشده و تنها مورد حضور او در سيما به برنامه اي پيرامون زندگي مرحوم ايرج بسطامي مربوط مي شود كه سال گذشته از تلويزيون پخش شد.

انتخاب بازيگر فيلم جديد مهرجويي از ميان عكس هاي آلبوم
داريوش مهرجويي، علي سنتوري و يك چهره خاص
002457.jpg
داريوش مهرجويي اين روزها در حال تست زدن و انتخاب بازيگر نقش اصلي فيلم جديدش «علي سنتوري» است.
مهرجويي براي پيدا كردن بازيگر مورد نظرش در دفتر كارش نشسته و آلبومي را كه مخصوص علاقه مندان بازيگري است ورق مي زند تا شايد چهره خاصي را كه به نقش علي سنتوري مي خورد پيدا كند.
او اين بار برخلاف فيلم هاي گذشته اش كه نقش هاي اصلي را بازيگران حرفه اي ايفا مي كردند، براي نقش علي سنتوري به دنبال يك جوان با چهره اي خاص است. او به دنبال آدمي مي گردد كه لاغر باشد، صورتي كشيده با گونه هاي فرو رفته داشته باشد و از همه مهمتر سنتور بنوازد. ضمنا بازيگر فيلم جديد مهرجويي بايد از حالتي ماليخوليايي نيز برخوردار باشد!
گويا براي مهرجويي مشخصات ظاهري نقش نخست فيلم جديدش از همه چيز مهمتر است و او در درجه اول مي خواهد فردي كه نقش علي سنتوري را ايفا مي كند، به لحاظ ظاهري با معيارهايي كه در ذهنش دارد، مطابقت كند.
اگر بازي در نقش مورد نظر قسمت يك بازيگر غير حرفه اي و چهره اي ناشناس شود، مطمئن باشيد او به يك ستاره تبديل خواهد شد.
مهرجويي استاد گرفتن بازي و هدايت بازيگران است. در فيلم هاي او مي توانيد بهترين بازي هاي بازيگران مختلف را تماشا كنيد. بازي خسروشكيبايي در هامون، علي مصفا در پري، مجموعه بازيگران فيلم هاي ميهمان مامان و اجاره نشين ها، امين تارخ در سارا و ... نمونه هايي از قدرت بازي گيري داريوش مهرجويي هستند.
طي سالهاي اخير، كارگرداني چند پروژه سينمايي ذهن مهرجويي را به خود مشغول كرده است.
تولدت مبارك، سوگند به عماد، ميهمان مامان و علي سنتوري (كه پيش از اين رضا سنتوري نام داشت) و ... فيلمنامه هايي هستند كه هر چند وقت يكبار طي چند سال گذشته نامشان به عنوان فيلم جديد مهرجويي مطرح شده است.
او تاكنون از اين ميان فقط توانسته است ميهمان مامان را جلوي دوربين ببرد و روانه پرده سينماها كند.
اگر شنيده ها درست باشند مهرجويي تا چند هفته ديگر توليد علي سنتوري را آغاز خواهد كرد. اين فيلم نيز همانند چند كار اخير مهرجويي با شيوه دوربين روي دست ساخته خواهد شد. علي سنتوري را خود مهرجويي در دفترش به همراه تهيه كننده بيشتر آثار او فراز فرازمند تهيه خواهد كرد.
اگر همه چيز طبق برنامه پيش رود تازه ترين اثر داريوش مهرجويي در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شركت مي كند و اولين نمايش اش در جشنواره خواهد بود.
علي سنتوري فيلمي اجتماعي است كه به گرايش افراطي جوانان امروزي به موسيقي و نيز رواج اعتياد به مواد مخدر در بين برخي ازآنها مي پردازد. معضل اعتياد از جمله مسائلي است كه طي سالهاي اخير ذهن مهرجويي را به خود مشغول كرده و او قصد دارد تا در آثارش به نوعي به اين مساله بپردازد.
يكي از شخصيت هاي اصلي فيلم ميهمان مامان (پارسا پيروزفر) فردي معتاد بود و نيز فيلمنامه «تولدت مبارك» حول محور اعتياد مي چرخيد.
«علي سنتوري» نيز از زاويه ديد داريوش مهرجويي به معضل اعتياد خواهد پرداخت و آن را به چالش خواهد كشيد.

از ميان خبرها
002556.jpg
مرجان شيرمحمدي از سينما تا ادبيات
مرجان شيرمحمدي با اينكه با بازي در مجموعه تلويزيوني «خانه به خانه» ساخته كيانوش عياري وارد عرصه بازيگري و هنر شد، اما پس از مدتي به سمت ادبيات رفت و به نوشتن داستان پرداخت. شيرمحمدي طي سالهاي گذشته بسيار گزيده كار بوده و فقط در تعداد محدودي فيلم بازي كرده است. مرسدس به كارگرداني مسعود كيميايي اولين فيلم بلند سينمايي مرجان شيرمحمدي بود و او پس از اين فيلم در آثاري مانند «پر پرواز» ساخته خسرو معصومي، «ملاقات با طوطي» به كارگرداني عليرضا داوود نژاد و... بازي كرد. شيرمحمدي سال 81 مجموعه داستان «بعد از آن شب» را منتشر كرد كه با استقبال مناسبي از سوي دوستداران ادبيات مواجه شد. اين كتاب موفق شده طي سالهاي اخير چند جايزه ادبي از جمله كتاب اول بنياد گلشيري را به خود اختصاص دهد. فيلم «ديشب بابا تو ديدم آيدا» به كارگرداني رسول صدرعاملي نيز براساس يكي از داستان هاي اين مجموعه ساخته شد. شيرمحمدي هم اكنون جدا از فيلمنامه اي كه چندي است كار نگارش اش را به پايان برده، مشغول بازي در دومين فيلم بلند ابراهيم شيباني است. گفته مي شود شيرمحمدي در اين فيلم ايفاگر نقش متفاوتي در مقايسه با چند فيلمي است كه قبلا بازي كرده بود .
وحيد هاشميان آقاي گل آلمان
وحيد هاشميان با پيوستن به تيم  هانوفر آلمان درصدد كسب عنوان بهترين گلزن بوندسليگاست.
او كه روزهاي خوبي را در تيم بوخوم گذرانده و گل هاي فراواني براي اين تيم به ثمر رسانده بود، فصل گذشته به پر افتخارترين تيم آلمان يعني بايرن مونيخ پيوست.در بايرن باتوجه به وجود چند مهاجم آماده، فرصت چنداني به وحيد براي هنرنمايي نرسيد و او روزهاي بسياري را روي نيمكت ذخيره ها و حتي روي سكوي تماشاگران سپري كرد.
اما با اينكه به هاشميان ميداني براي بازي داده نمي شد، او همچنان به آينده اش در بايرن اميدوار بود و فكر مي كرد با كمي صبر و تحمل و در آينده اي نزديك مي تواند جاي ثابتي در تركيب تيم محبوب آلماني پيدا كند. او در ميانه هاي فصل و حتي در هفته هاي پاياني ليگ آلمان بر ماندن در بايرن پافشاري مي كرد و مي گفت كه قصد دارد فوتبال خود را در اين تيم ادامه دهد.
اما با پيوستن علي كريمي به بايرن مونيخ همه چيز دستخوش تغيير و تحول شد و ديگر جايي براي هاشميان باقي نماند. او ديگر ذخيره ماندن در بايرن را به صلاح خود نمي ديد و باتوجه به بازي هاي موثري كه در تيم ملي انجام داده بود، ترجيح مي داد در تيم باشگاهي اش به طور ثابت به بازي بپردازد. چند هفته اي است كه هاشميان به تيم هانوفر از باشگاه هاي دسته برتر آلمان رفته است.
باشگاه هانوفر سال 1896 در شهر هانوفر آلمان تاسيس شده و حدود 110 سال قدمت دارد. هاشميان هم اكنون با انگيزه اي بسيار قوي مشغول تمرين در اين تيم است و مي خواهد روزهاي خوش بوخوم را دوباره تكرار كند. او فقط و فقط به يك چيز فكر مي كند و آن دستيابي به عنوان آقاي گلي ليگ فوتبال آلمان است.

بازتاب
در صفحه 22روز۱۹‎/۲‎/۸۴ در مطلبي با عنوان«دردسرهاي آقاي وزير» آخرين پست وزارتي آقاي شافعي، وزير صنايع سنگين ذكر شده كه وزير صنايع صحيح است.
همچنين وزارت صنايع و معادن در دو دوره از سالهاي 34 تا۴۱ و 52 تا۶۰ در ايران فعال بوده است و وزرايي چون دكتر احمدزاده و آقاي نعمت زاده مسئوليت آن را عهده دار بوده اند كه پس از اين دوره ها به مرور 3 وزارتخانه منفك از هم شكل مي گيرند.
حسين ناجي، عضو هيات مديره بانك توسعه صادرات ايران

پيشخوان
002562.jpg
ساندي تايمز
گزارش ويژه ساندي تايمز به يك ماجراي پليسي اختصاص دارد. قتل وحشيانه در يكي از ايالت هاي آمريكا را اين نشريه با تيتر «فرار با جنازه يك مقتول» منعكس كرده است. صفحه نخست ساندي تايمز تقريبا به طور كامل به اين موضوع اختصاص يافته و در تيترهاي كناري مي شود تيترهاي مرتبط با ايران و عراق را مشاهده كرد. در بخش پاييني صفحه هم به درگيري هاي اخير ازبكستان پرداخته شده است.
002535.jpg
لجر
«اميد تازه»؛ اين تيتر دوكلمه اي به تلاش ها براي اعطاي حق سرپرستي كودكان بي سرپرست اختصاص دارد. لجر با پرداخت به اين موضوع و اختصاص تيتر و عكس يك خود نشان مي دهد كه از جمله رسانه هاي پيگير در زمينه اين مسئله روز جامعه آمريكاست. در تيتر كناري، لجر به كشتار 125 جنگ طلب عراقي توسط سربازان آمريكايي پرداخته است. در اين گزارش كشته شدگان عمدتا شبه نظامي و خواستار حزب بعث معرفي شده اند.
002553.jpg
سن خوزه مركوري نيوز
شمشير جنگهاي ستاره اي حماسه جورج لوكاس - فيلمساز - كه از اين هفته در سراسر آمريكا اكران مي شود، بالاترين جاي صفحه سن خوزه مركوري نيوز را به خود اختصاص داده است. در گزارش اين مطلب به اين نكته اشاره شده كه آخرين قسمت فيلم لوكاس از حالا افراد زيادي را در صفهاي نمادين قرار داده تا نشان دهند چقدر عاشق اين مجموعه هستند. عكس اصلي اين روزنامه با تيتر «سايه بدهي» به معضلات مالي ايالتي اشاره دارد.
002565.jpg
ساندي ركورد
تيتر نخست ساندي ركورد اين است: «گرفتار هروئين». در متن اين گزارش به ضررهاي تازه كشف شده از استعمال هروئين اشاره شده و از يكي از مراكز ترك هروئين نيز گزارشي تهيه شده است. تيتر كناري ساندي ركورد به حمله نظاميان آمريكايي به عراقي هايي كه شورشي ناميده شده اند، اشاره دارد و در مطالب كناري باز هم تيتر و عكسي از قسمت تازه جنگ هاي ستاره اي آمده است.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |