چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴
طرح نظرسنجي از بازديدكنندگان هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب
چند كتاب در سال مي خوانيد؟
001290.jpg
نمايشگاه بين المللي كتاب تهران همه ساله ميزبان ناشران مختلف اعم از داخلي و يا خارجي از كشورهاي عربي و لاتين است كه در كنار هم به نمايش و فروش كتاب هاي منتشر شده خود مي پردازند.
برگزار كنندگان هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران مهم ترين هدف برگزاري آن را، ايجاد فضاي مناسب و خوب براي حضور و گردهمايي روشنفكران، صاحبان قلم و انديشه در شكل سمينارها و نشست هاي مختلف در محل نمايشگاه با خوانندگان و مخاطبان آنها ذكر كرده اند. ضمن آن كه از اين طريق، به عرصه توسعه انديشه و فرهنگ كتابخواني و كمك به رونق بازار كتاب و مبادله تجارب در زمينه صنعت نشر ياري رسانده  شود.
نمايشگاه كتاب امسال نيز در فضايي به مساحت ۹۵ هزار متر مربع و با ۳۲ سالن جهت عرضه انواع كتاب برپا شده و درآن كتب به زبان هاي مختلف انگليسي، آلماني، فرانسوي، عربي و فارسي در موضوعات مختلف انساني، فلسفه، ادبيات، الهيات، اجتماعي، معماري، هنر، علوم محض و كاربردي، كامپيوتر، اطلاع رساني، پزشكي و مهندسي ارايه شد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حامي اصلي برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران است.
به طور كلي با نگاهي به تاريخچه صنعت نشر كتاب - كه با صنعت نشر روزنامه ها متفاوت است- قدمت صدساله را در آن مي يابيم و مركزيت نشر كتاب هم در پايتخت كشور بوده است.
لازم به ذكر است كه اين موضوع به طور عمده در اكثر كشورهاي ديگر نيز مصداق دارد و پايتخت كشورها مركز تمركز ناشران كتاب است و تنها تفاوت در آمريكاست كه شهر نيويورك مركز كليه ناشران مهم اين كشور است.
اما با نگاهي به نسل اول ناشران كتاب ايران مشاهده مي شود كه ناشران اين نسل به طور عمده در نواحي بازار، تيمچه حاجب الدوله و بازار بين الحرمين و خيابان ناصرخسرو كار خود را شروع كردند اما بعدها به علت گسترش شهر تهران، كتابفروشي ها به خيابان هاي شاه آباد، نادري (جمهوري اسلامي) و بعدها به مقابل دانشگاه تهران منتقل و متمركز شدند.
انتشارات علمي، يكي از پركارترين و مشهورترين ناشران نسل اول صنعت نشر كتاب ايران بوده است.
نسل اول ناشران ايران را مي توان به عنوان نسل خانوادگي و موروثي ياد كرد و كار نشر كتاب به طور سنتي از پدر به پسر يا برادر منتقل مي شده و اين نسل از عاشقان كتاب بوده اند.اين نسل هيچكدام به زبان هاي خارجي آشنايي نداشتند و از طريق مترجمان، كتب خارجي را دريافت مي كردند و لزوماً بهترين ترجمه ها را هم چاپ نمي كردند.
نسل اول ناشران ايران تا پيش از سال ۱۳۰۰ تنها ۱۰ مؤسسه انتشاراتي و در بين سال هاي ۱۳۰۱ تا ۱۳۱۰ در مجموع ۱۶ مؤسسه انتشاراتي تأسيس كردند.با شروع دهه ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ به تدريج نسل دوم ناشران ايران پا به عرصه صنعت نشر كتاب گذاشت اين نسل با زبان هاي خارجي آشنا بودند و برخي هم نويسنده، مترجم و منتقد ادبي بودند.
در نسل دوم، صنعت نشر موروثي نبود و نام هايي چون انتشارات نيل، زمان، آگاه، مرواريد، خوارزمي، روزن، سپهر، توس، دنيا، بامداد، دهخدا و ديگران را مي بينيم كه موروثي هم عمل نكردند.
آگاهي درباره ادبيات مدرن انگيزه اصلي بعضي ازاين مؤسسات بود و برخي از آنها حتي به صورت شركت سهامي و يا سهامداران پا به عرصه وجود گذاشتند. هر چه نسل اول به ادبيات كلاسيك فارسي و متون مذهبي گرايش داشت، نسل دوم به ادبيات مدرن فارسي و ادبيات مدرن جهان گرايش داشت. آثار سارتر، كامو و به طور كلي قلمرو ادبيات متعهد و اگزيستانسياليستي و نمايشنامه هاي مدرن از كساني چون همينگوي، فالكنر، اشتاين بك و ادبيات نو اروپا و آمريكا از دستاوردهاي ناشران نسل دوم بود. سهم اين ناشران در پيشبرد شعر نو در ميان خوانندگان فارسي زبان چه در ايران و چه در كشورهاي فارسي زبان ديگر شاخص و روشن بوده است.
با شروع انقلاب اسلامي سال ۱۳۵۷ نسل سوم ناشران پا به عرصه وجود گذاشت و اين نسل از ناشران جواناني هستند كه با پديده كتاب هاي «جلد سفيد» به بازار كتاب الحاق شدند. براساس آمار هم اكنون آمار نسل سوم ناشران از مرز ۲۵۰۰ ناشر گذشته است.
با اين تصوير اجمالي از وضع ناشران و نشر كتاب در كشور بد نيست كه اشاره اي هم به آمار توسعه فرهنگ كتابخواني داشته باشيم. بنابر آمار، كشورهاي در حال توسعه جهان نزديك به ۸۰ درصد جمعيت را تشكيل داده اند اما كمتر از ۳۰ درصد كتاب هاي مصرفي جهان را توليد مي كنند و كمتر از اين ميزان به كتابخواني مشغول هستند. در حالي كه در كشورهاي پيشرفته با حدود دارا بودن ۲۰ درصد جمعيت جهان ۷۰ درصد كتاب هاي مصرفي جهان را توليد مي كنند. كشورهاي اروپايي نيز با حدود ۱۵ درصد جمعيت جهان فقط در سال ۱۹۹۰ بيشتر از نصف كتاب هاي مصرفي جهان را توليد كرده اند! اروپا در سال ۱۹۹۱ به ازاي هريك ميليون نفر جمعيت ۸۰۲ عنوان كتاب منتشر كرده است اما در قاره آسيا در همين سال به ازاي يك ميليون نفر آسيايي ۷۰ عنوان و در آفريقا نيز فقط ۲۰ عنوان كتاب منتشر شده است!مشكل كتاب در كشورهاي در حال توسعه فقط مربوط به كمبود توليد و نشر كتاب نيست بلكه مشكل اساسي حتي در صورت انتشارات متعدد عناوين كتاب به فرهنگ كتابخواني و استفاده كنندگان محدود كتاب باز مي گردد.
اما در ايران در سال ۱۳۸۲ حدود ۴۰ هزار عنوان كتاب منتشر شده كه اين رقم چندين برابر ارقام كتاب هاي چاپي سال هاي نخست انقلاب اسلامي بوده است. اين رقم در مقايسه با آمار چاپ سال هاي قبل از ۱۳۸۲ نيز بيانگر رشد و رونق چاپ كتاب است. اما نكته مهم در اين خصوص اين موضوع است كه كارشناسان اعلام كرده اند بسياري از كتاب هاي منتشر شده شامل كتاب هاي درسي دانش آموزان و يا دانشجويان بوده است و خريد آنها را نبايد به علاقه مندي مردم و يا افزايش مطالعه كتاب در ايران تلقي كرد!
به هر تقدير براي اطلاع از وضع فرهنگ كتاب و كتابخواني، خريد كتاب، علاقه مندي مردم به مطالعه انواع كتاب ها، قيمت كتاب ها، اهداف مردم براي شركت و بازديد از نمايشگاه بين المللي كتاب و نيز اشكالات برگزاري اين نمايشگاه مهم در تهران از ۱۶۰ نفر از بازديدكنندگان در محل نمايشگاه بين المللي تهران پرسش شده است كه پاسخ آنان آئينه كوچكي از وضع كلي نشر و فرهنگ كتابخواني در كشور است. جزئيات اين طرح نظرسنجي را در پي مي خوانيد.
001293.jpg
جنس و سن
از ميان ۱۶۰ نفر پاسخگو به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري در محل نمايشگاه بين المللي كتاب ۸/۴۳ درصد زن و ۲/۵۶ درصد مرد مي باشند. سن پاسخگويان حداقل ۱۷ سال و حداكثر ۶۵ سال مي باشد. براين اساس معادل ۵/۲۲ درصد پاسخگويان بين ۱۷ تا ۲۰ سال سن دارند و معادل ۳۰ درصد بين ۲۱ تا ۲۵ سال، معادل ۸/۱۳ درصد آنان بين ۲۶ تا ۳۰ سال، معادل ۱۵ درصد بين ۳۱ تا ۳۵ سال، معادل ۲/۱۱ درصد بين ۳۶ تا ۴۰ سال، معادل ۵/۲ درصد بين ۴۱ تا ۴۵ سال و معادل ۵/۲ درصد ۴۶ تا ۵۰ سال و ۵/۲ درصد نيز ۵۰ سال به بالا سن دارند.
وضع تاهل و شغل
از ميان ۱۶۰ نفر پاسخگو معادل ۵/۶۲ درصد مجرد و معادل ۵/۳۷ درصد متاهل مي باشند.
معادل ۵/۴۲ درصد پاسخگوياني كه از نمايشگاه بين المللي كتاب بازديد كرده محصل و دانشجو بوده اند و معادل ۸/۸ درصد نيز خانه دار هستند. معادل ۲۰ درصد كارمند، معادل ۳/۶ درصد دبير و فرهنگي، معادل ۳/۶ درصد استاد دانشگاه، معادل ۵ درصد داراي شغل آزاد و ۵درصد پزشك هستند. بقيه پاسخگويان با درصد مشابه (۳/۱ درصد هر كدام) بازنشسته، مهندس،حسابدار، بيكار و سرباز هستند.
ميزان تحصيلات
از ميان پاسخگويان به گروه پژوهش همشهري معادل ۵/۴۲ درصد دانشجو مي باشند و معادل ۳/۱ درصد در مقطع پيش دانشگاهي تحصيل مي كنند. ۱۰ درصد پاسخگويان ديپلم، ۸/۳ درصد فوق ديپلم، ۲۰ درصد ليسانس، ۳/۶ درصد فوق ليسانس، ۵/۷ درصد دكتري، ۳/۱ درصد فوق تخصص و يا فوق دكتري مي باشند.
همچنين ۳/۱ در سطح ابتدايي و ۵/۲ درصد در سطح سيكل داراي سواد مي باشند و ۳/۱ درصد نيز بي سواد مي باشند.
اين گروه به طور عمده شامل والدين فرزنداني هستند كه براي تهيه و يا بازديد از نمايشگاه كتاب با فرزندانشان به نمايشگاه بين المللي كتاب تهران آمده اند.
محل سكونت
معادل ۸/۵۸ درصد پاسخگويان بازديدكننده از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، تهراني هستند و معادل ۳/۴۱ درصد آنان شهرستاني بوده كه از شهرستانهاي اصفهان، شيراز، شهركرد، كازرون، بوشهر، بندر دير، شهريار، كرج، مشهد، چهارمحال و بختياري و اراك براي بازديد از نمايشگاه بين المللي تهران در اين ايام به تهران آمده اند.
آيا هر سال به نمايشگاه كتاب تهران مي آييد؟
معادل ۵۰ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند كه هر سال حتما به نمايشگاه بين المللي كتاب مي آيند.
در مقابل معادل ۸/۲۸ درصد آنان گفته اند در صورتي كه فرصت كنند به اين نمايشگاه مي آيند. معادل ۳/۲۱ درصد آنان نيز گفته اند كه براي اولين بار است كه به نمايشگاه بين المللي كتاب مي آيند.
001344.jpg
مهمترين هدف شما از شركت در نمايشگاه كتاب تهران چيست؟
معادل ۲/۳۶ درصد پاسخگويان گفته اند كه مهمترين هدف آنها از شركت در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران خريد كتابهاي منتشر شده در ايران است. معادل ۵/۲ درصد گفته اند خريد كتاب و اطلاع از وضعيت نشر، هدف شركت آنهاست. معادل ۹/۸ درصد گفته اند براي اطلاع از وضع نشر كتب داخلي و خارجي ناشران به نمايشگاه مي آيند.
معادل ۷/۲۸ درصد براي خريد كتب خارجي و اطلاع از وضع نشر اين نوع كتب توسط ناشران خارجي به اين نمايشگاه آمده اند.
معادل ۲۰ درصد فقط براي خريد كتب نادر به نمايشگاه كتاب تهران آمده اند.
۸/۳ درصد نيز براي خريد كتب نادر و اطلاع از وضع نشر ناشران خارجي به نمايشگاه كتاب تهران و بازديد از سالن مطبوعات آمده اند.
به نظر شما زمان برگزاري نمايشگاه كتاب
چگونه  است؟
معادل ۳/۲۱ درصد پاسخگويان گفته اند كه زمان برگزاري نمايشگاه به مدت ۱۰ روز در ارديبهشت ماه خيلي مناسب است و معادل ۸/۴۳ درصد نيز گفته اند مناسب است.
معادل ۳/۲۶ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند زمان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران تا حدي مناسب است و در مقابل ۸/۸ درصد گفته اند نامناسب است.
دلايل كساني كه با زمان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران مخالف بوده اند به طور عمده شامل شلوغي و ساعت و زمان محدود نمايشگاه كتاب است و حتي برخي اظهار داشته اند كه در صورت برگزاري شبانه روزي، هم بار ترافيكي كمتر است و هم امكان انتخاب بهتر كتب راحت تر مي شود!
گروهي نيز كه از شهرستانها آمده اند اظهار داشته اند كه به دليل همزماني و نزديكي امتحانات دانشجويان با زمان نمايشگاه كتاب، امكان بهره مندي از اين فرصت مهيا نيست.
برخي هم به دليل تداخل با ساعات اداري اظهار داشته اند كه موجب شلوغي و ازدحام ترافيك شهري مي شود.
همچنين والديني كه براي فرزندان خود قصد خريد دارند گفته اند بهتر است در فصل پاييز اين نمايشگاه برگزار شود!
نظر شما درباره برگزاري نمايشگاه كتاب در تهران چيست؟
معادل ۸/۴۳ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند كه برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب در محل تهران خيلي خوب است و معادل ۵/۱۷درصد نيز گفته اند خوب است.
معادل ۳/۱۶ درصد نيز در اين باره گفته اند كه برگزاري نمايشگاه بين المللي در تهران تا حدي خوب است و در مقابل ۳/۲۱ درصد پاسخگويان گفته اند كه برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب فقط در تهران مناسب نيست و بهتر است اين نمايشگاه به مراكز و ساير استانها نيز منتقل شود تا رونق نشر در بازار شهرستانها نيز اتفاق بيافتد!
به نظر شما قيمت كتابها چگونه است؟
معادل ۸/۸ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما قيمت كتابها چگونه است گفته اند مناسب است.
معادل ۳۵ درصد نيز گفته اند قيمت كتابها تا حدي مناسب است.
در مقابل معادل ۳/۲۶ درصد گفته اند كه قيمت كتابها خيلي گران است و معادل ۵/۲۷ درصد نيز گفته اند گران است.
۴/۲ درصد نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
001299.jpg
خواننده چه نوع كتابي هستيد؟
از ميان پاسخگويان ۸/۱۶ درصد گفته اند كه علاقه مند كتابهاي ادبي و رمان هستند. ۴/۸ درصد تاريخي، ۹/۳ درصد پليسي- جنايي، ۳/۲ درصد روانشناختي، ۷/۶ درصد هنري، ۶/۵ درصد عرفاني، ۱/۶ درصد مذهبي، ۴/۱۷ درصد فرهنگي و آموزشي، ۳/۱۲ درصد شعر و ادبيات، ۸/۷ درصد سياسي، علمي و فلسفي و ۱/۱ درصد نيز جغرافي و محيط زيستي مطالعه مي كنند.
بيشتر خواننده كدام نوع از كتابهاي داخلي و يا خارجي هستيد؟
معادل ۸/۱۳ درصد پاسخگويان گفته اند كه بيشتر خواننده كتابهاي تاليفي هستند. معادل ۸/۲۳ درصد گفته اند كتابهاي ترجمه و خارجي را مي خوانند.
معادل ۶/۵۷ درصد نيز گفته اند هم كتب تاليفي و هم ترجمه را مي پسندند. معادل ۵ درصد نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
در طول هفته، ماه و يا سال چند كتاب مي خوانيد؟
از ميان پاسخگويان كه يك كتاب مي خوانند معادل ۸/۲۳ درصد گفته اند كه در طول هفته يك كتاب، معادل ۵/۲ درصد در هفته و يا ماه يك كتاب، ۲۰ درصد در ماه يك كتاب، ۳/۱ درصد در ماه يا سال يك كتاب و ۵/۲ درصد در سال فقط يك كتاب مي خوانند.
از ميان پاسخگوياني كه دو كتاب مي خوانند معادل ۵/۲ درصد در هفته دو كتاب، معادل ۵/۱۷ درصد در ماه و معادل ۵ درصد در سال دو كتاب مي خوانند.
از ميان پاسخگوياني كه سه كتاب مي خوانند معادل ۵/۷ درصد در ماه و معادل ۳/۶ درصد در سال سه كتاب مي خوانند.
از ميان پاسخگوياني كه ۴ كتاب مي  خوانند معادل ۳/۱ درصد در هفته، معادل ۳/۱ درصد در ماه و معادل ۳/۱ درصد در سال ۴ كتاب مي خوانند.
از ميان پاسخگوياني كه پنج و يا بيشتر كتاب مي خوانند معادل ۳/۱ درصد در هفته، ۶/۷ درصد در ماه و معادل ۶/۲۷ درصد در سال ۵ و يا بيشتر كتاب مي خوانند.
به طور ميانگين پاسخگويان به گروه پژوهش همشهري و حاضر در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در سال معادل ۸/۲ كتاب (كمتر از ۳ كتاب) مي خوانند.
گفتني است كه اين گروه عمدتاً جزو كتابخوانان و تحصيل كردگان و قشر به اصطلاح كتابخوان جامعه هستند! و فرهنگ كتابخواني ساير قشرها بسيار كمتر از اين ميزان است.
001347.jpg
در سال گذشته بهترين كتابي كه خوانديد
چه بود؟
از ميان پاسخگويان ۳/۲۴ درصد گفته اند كه بهترين كتابي كه پارسال خوانده اند در زمينه عرفاني و فلسفي بوده است و به طور عمده شامل كتابهايي از نويسندگان هند، آمريكاي لاتين و اروپا و ايران بوده است.
معادل ۸/۴ درصد گفته اند كه بهترين كتاب خوانده شده آنها در سال گذشته در زمينه تاريخي بوده است و به طور عمده شامل تاريخ معاصر ايران، اساطير ايران بوده است. معادل ۳/۷ درصد نيز گفته اند كه كتاب در زمينه مذهبي بهترين كتاب پارسال آنها بوده است كه عمدتاً شامل كتابهايي در زمينه امام حسين(ع) حسين وارث آدم، حماسه امام حسين(ع) آثار استاد مطهري و يا تفسير قرآن بوده است.
معادل ۶/۲۵ درصد نيز گفته اند بهترين كتاب خوانده شده در سال گذشته در زمينه رمان و داستاني بوده است كه اسامي آنها بسيار متنوع است.
و قصه هاي هري پاتر بخشي از آنها عنوان شده است.
معادل ۸/۱۵ درصد بهترين كتاب پارسال خود را در زمينه آموزشي- درسي ياد كرده اند كه به طور عمده در زمينه هاي فني- مهندسي و علمي بوده است.
معادل ۸/۴ درصد در زمينه روانشناسي بهترين كتاب خود را نام برده اند كه بيشتر در زمينه هاي روانشناسي شخصيتي، خانواده، كودك، اعتماد به نفس، خودشناسي، رموز موفقيت، ارتباط شناسي، روح، تربيت صحيح كودكان و قدرت توجه و غيره بوده است.
معادل ۶ درصد در زمينه اجتماعي بهترين كتاب خود را نام برده اند.
معادل ۶/۳ درصد نيز بهترين كتاب خوانده شده در سال گذشته خود را ادبي و هنري ياد كرده اند كه بخشي از آنها شامل ليلي و مجنون، اشعار مولانا، مثنوي، شعر نو و غيره بوده است.
آخرين كتابي كه خوانديد، چه بود؟
از ميان پاسخگويان ۳/۷ درصد گفته اند كه آخرين كتابي كه خوانده اند در زمينه عرفاني- فلسفي بوده است. ۴/۲ درصد در زمينه تاريخي، ۱/۱۲ درصد در زمينه مذهبي، ۳/۲۴ درصد در زمينه رمان- داستاني، ۸/۲۶ درصد آموزشي- درسي، ۷/۹ درصد روانشناسي، ۶ درصد اجتماعي، ۶/۳ درصد ادبي و ۴/۲ درصد هنري بوده است.
ترجيح مي دهيد كتاب بخريد يا امانت بگيريد؟
معادل ۳/۶۳ درصد پاسخگويان گفته اند كه ترجيح مي دهند كتاب بخرند و مطالعه كنند. در مقابل ۲/۳۴ درصد نيز گفته اند كه ترجيح مي دهند كتاب را امانت بگيرند.
001350.jpg
آيا براي هديه دادن كتاب مي خريد؟
معادل ۵۰ درصد پاسخگويان حاضر در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفته اند كه براي هديه دادن، كتاب را انتخاب مي كنند و در مقابل ۳/۱۶ درصد آنان گفته اند كه كتاب را براي هديه دادن نمي پسندند! 
معادل ۳/۳۱ درصد نيز گفته اند گاهي اوقات براي هديه دادن به سراغ خريد كتاب مي روند.
نظر شما درباره نحوه خريد كتاب در نمايشگاه چيست؟
معادل ۸/۱۳ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند كه خريد كتاب در نمايشگاه سهل تر و باصرفه تر است.
معادل ۸/۳ درصد هم گفته اند هم سهل تر و هم متنوع تر است.
معادل ۵ درصد اظهار داشته اند به دليل استفاده مناسب از وقت و خريد سهل تر و باصرفه تر از نمايشگاه كتاب مي خرند.
معادل ۵/۵۲ درصد نيز گفته اند به دليل تنوع كتاب قادر به انتخاب و خريد بهتري هستند.
معادل ۸/۸ درصد پاسخگويان فقط به منظور استفاده مناسب در وقت از نمايشگاه بين المللي كتاب استقبال و خريد مي كنند.
معادل ۸/۸ درصد هم همه موارد بالا را براي خريد از نمايشگاه مؤثر ذكر كرده اند.
معادل ۵ درصد پاسخگويان نيز امكان خريد از ناشران خارجي و ارتباط رودررو با ناشران و مولفان را از جمله مزاياي خريد در نمايشگاه بين المللي كتاب ذكر كرده اند.
آيا قادر به تهيه و يا خريد همه كتب مورد نظر خود هستيد؟
معادل ۲۰ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند بله در نمايشگاه كتاب تهران قادر به تهيه و خريد كتب مورد نياز خود هستند. در مقابل ۸/۱۳ درصد به اين پرسش پاسخ خير داده اند. معادل ۶۵ درصد پاسخگويان نيز تا حدي در اين نمايشگاه كتب مورد نياز خود را مي يابند و يا خريد مي كنند. ۳/۱ درصد نيز پاسخي نداده اند.
001296.jpg
به نظر شما نحوه اطلاع رساني و يافتن ناشران مورد نظرتان در نمايشگاه چگونه بوده است؟
معادل ۳/۱۶ درصد پاسخگويان گفته اند اطلاع رساني و يافتن ناشران در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران خوب بوده است و معادل ۳۵ درصد نيز اين موضوع را تا حدي خوب ارزيابي كرده اند.
در مقابل ۳/۴۶ درصد پاسخگويان نحوه اطلاع رساني و يافتن ناشران را در نمايشگاه كتاب تهران بد ارزيابي كرده و ۵/۲ درصد نيز پاسخي به اين پرسش نداده اند.
به نظر شما برگزاري نمايشگاه كتاب چه اشكالاتي دارد؟
پاسخگويان حاضر در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در مجموع مشكلاتي را در خصوص برگزاري اين نمايشگاه اظهار كرده كه به طور خلاصه مي توان به شرح زير دسته بندي كرد:
هدر رفتن سرمايه ملي و هزينه هاي اضافي در برگزاري نمايشگاهي با اين ابعاد، فاصله دور سالنها از هم و فضاي خسته كننده و پياده روي زياد در آن، نامناسب بودن ساعت برپايي، مشكلات وسايل نقليه عمومي و شخصي و وجود ترافيك سنگين، كمبود امكانات بهداشتي و رفاهي، اتلاف وقت و كمبود وقت، بي نظمي و عدم هماهنگي در بخش هاي مختلف برگزاري نمايشگاه، اطلاع رساني نامناسب و ضعيف و حتي غلط، شلوغي زياد در غرفه ها، تمام شدن سريع كتب خارجي، كمبود نسخه هاي قابل فروش بعضي از كتب، قيمت بالا، كيفيت پايين كتب داخلي، تمركز نمايشگاه كتاب در تهران و تمام شدن كتاب در روزهاي پاياني نمايشگاه و امسال تمام شدن كتابهاي خارجي در روزهاي نخست.

نظر سنجي
نظرسنجي درباره مسكن
گروه پژوهش همشهري در نظر دارد نظرسنجي هفته آينده خود را در خصوص مسكن، اجاره نشيني و سرمايه گذاري در مسكن اختصاص دهد. به ما تلفن بزنيد و به پرسش هاي ما پاسخ بدهيد:
۱- مالكيت منزل مسكوني شما چگونه است؟
۲- در صورت اجاره نشيني چه قدر اجاره بها در ماه پرداخت مي كنيد؟
۳- ميزان اجاره بهاي شما چند درصد متوسط درآمد ماهانه شما است؟
۴- به نظر شما قيمت مسكن چگونه است؟
۵- به نظر شما سرمايه گذاري مسكن چگونه است؟
۶- آيا در اين زمينه سرمايه گذاري كرده ايد؟
۷- از اتاق امن چه مي دانيد؟
۸- آيا مايليد اتاق امن در خانه خود احداث كنيد؟

پژوهش
اجراي طرح هاي نظر سنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمانها، شركتها و ارگانهاي مختلف است.
تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |