چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴
گفت وگو با مجيد رضائيان روزنامه نگار و مدرس ارتباطات
مطبوعات و انتخابات
001323.jpg
امير صديقيان
اشاره: اين روزها موضوع انتخابات تيتر اصلي بسياري از روزنامه هاي كشور و خبرگزاري هاست. همه سعي مي كنند تيترها و موضوعات جذاب تري را براي جذب مخاطبان بيشتر بر صفحات اول بنشانند و همه نيز مي گويند كه به جلب مشاركت حداكثري مردم مي انديشند، گرچه از سخن تا عمل فاصله بسيار است.
مجيد رضائيان، روزنامه نگار و مدرس ارتباطات اين بار از منظري متفاوت به قضيه انتخابات و مطبوعات پرداخته است. وي معتقد است كه اخبار انتخاباتي در فضاي كنوني شخصيت محور است تا تفكرگرا ، يعني خبرها بيشتر بر چهره ها استوار است. او همچنين مي گويد: مطبوعات بايد در برابر فعالان سياسي، مطبوعات پرسشگر و در برابر افكار عمومي مطبوعات تحليلي باشند. همچنين مطبوعات بايد غير از پرداختن به مواضع شخصيت ها، مقوله اي به نام انتخابات را از نظر فرهنگي براي افكار عمومي تحليل كنند. با وي در اين زمينه گفت وگو كرده ايم .

* اين روزها واژه انتخابات ترجيع بند اصلي بسياري از مطبوعات و روزنامه هاي كشور است. تحليل شما از اخبار انتخاباتي مطبوعات چيست؟
- اخبار انتخاباتي را مي توان از دو منظر سياسي و رسانه اي تحليل كرد. از منظر سياسي بايد بگويم كه اخبار انتخاباتي مطبوعات در فضاي كنوني شخص گرا و شخصيت محور است تا تفكرگرا، يعني خبرها بيشتر بر چهره ها استوار است. اگر ارزش هاي هفت گانه خبر را در نظر بگيريم، عنصر شهرت ،سازنده اخبار انتخاباتي در مطبوعات و روزنامه هاست. فضاي سياسي كشور هم به گونه اي است كه برنامه محور نيست و انتخابات هم متأثر از فضاي سياسي كشور است لذا به جاي آن كه شاهد تمركز اخبار بر روي برنامه  گروه ها و احزاب باشيم، شاهد شخصيت محوري در خبرها هستيم. اما اگر اخبار انتخاباتي را از منظر رسانه اي بررسي كنيم، متوجه مي شويم كه اخبار انتخاباتي در سايت هاي خبري، اخبار بازتري است تا رسانه هاي مكتوب و زنده تر هم هست.
* يكي از موارد مهم در خبر، تيتر است. انتخاب تيتر اخبار انتخابات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- تيتر از متن تبعيت مي كند حال مي خواهد خبر باشد، گزارش باشد و يا گفت وگو. بنابراين خيلي نمي توانيم براي آن يك نقش مستقل قائل باشيم. اگر اخبار جان مايه قوي نداشته و از نظر دروني از استحكام بالايي برخوردار نباشند، قطعاً تيتر هم نمي تواند جداي از خبر تأثيرگذار باشد. اما در هر حال انتخاب و ادبيات تيتر در مطبوعات ما از حساسيت خاصي برخوردار است. در همين رابطه به نظر مي رسد تيترهاي انتخاباتي، هنوز به جذابيت مورد نظر كه سبب مشاركت پذيري مردم شود، نرسيده اند. اما در مجموع در مطبوعات تيترها به نوعي انتخاب مي شود كه فضاي انتخاباتي را به نفع رسانه اي كه به يك حزب يا جريان سياسي خاص تعلق دارد، گرم كند.
* ارزيابي جنابعالي از تأثير مطبوعات بر انتخابات آتي چيست و اصولاً مطبوعات در اين زمينه چه نقشي را ايفا مي كنند؟
- در اين دوره فضاي سياسي كشور زودتر از موعد مقرر به سمت موضوعي به نام انتخابات رياست جمهوري نهم پيش رفت و رسانه ها و مطبوعات هم در اين زمينه نقش جدي داشتند. اين موضوع نشان مي دهد كه رسانه ها به ويژه مطبوعات وقتي بر روي يك موضوع متمركز مي شوند، واقعاً فضاي سياسي كشور تغيير مي كند. در اين ايام هم شاهد راه اندازي سايت ها و همچنين انتشار مطبوعات جديد بوديم كه اين مسئله ظرفيت دروني كشور ما را براي پيشرفت در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي جلوه گر مي كند، يعني اين ظرفيت وجود دارد كه رسانه ها مي توانند ورود كنند و تأثيرگذار هم باشند. رابطه انتخابات و مطبوعات، يك رابطه كاملاً متقابل است. اما ميزان تأثيرگذاري مطبوعات بر انتخابات بسيار زيادتر از ميزان تأثيرگذاري انتخابات بر مطبوعات است. در واقع در فضاي كنوني هم شاهد هستيم كه مطبوعات خيلي زودتر توانستند قدرت خودشان را نشان دهند و فضاي سياسي كشور را پرتحرك كنند.
مطبوعات مي توانند براي انتخابات آينده در ۳ جهت فضا را باز كنند: يك فضا، فضاي كاملاً سياسي است. مطبوعات مي توانند بر مواضع جناح ها و شخصيت ها و فعالان سياسي تأثيرگذار باشند. از نظر من مطبوعات بايد به فضاي سياسي كشور جهت اصولي و درست بدهند. وقتي كه كانديدايي خودش را مطرح مي كند هيچ رسانه اي نيست كه از او در مورد برنامه  ها و مانيفست  او سؤال كند. جايگاه درستي كه مطبوعات مي توانند داشته باشند، اين است كه فضاي سياسي كشور را به اين سمت سوق دهند. طوري عمل كنند كه اگر امروز كسي كانديدا مي شود بداند فردا در برابر دهها سؤال قرار مي گيرد و رسانه ها و مطبوعات به نمايندگي از افكار عمومي اين سؤالات را از او خواهند پرسيد.
فضاي دوم مورد بحث، فضاي موجود در افكار عمومي است نه احزاب و جناح ها و شخصيت ها و درك سياسي مردم كشور ما درك بسيار بالايي است به عبارتي ديگر مخاطبان مطبوعات ما، مخاطبان بسيار آگاهي هستند. اگر مطبوعات، نگاه تحليلي و اصولي نداشته باشند و فقط هر كس، هر مسئله اي را در سياست ها مطرح كرد، همان را استفاده و چاپ كنند، اين روزنامه يا نشريه يك مطبوعه منفعل است و اكتيو و فعال به شمار نمي آيد. اگر مطبوعات بخواهند بر روي افكار عمومي اثر گذار باشند، از مخاطبان آدم هاي پرسش گر خواهند ساخت، از افكار عمومي، افكار عمومي فعال مي سازند.
اگر تيتراژ مطبوعات ما امروز قدري پايين آمده به خاطر آن است كه افكار عمومي احساس مي كنند كه آن اما و اگرها و آن چرا و چگونگي ها در خبرها باز نمي شود و هيچ روزنامه  يا مطبوعه اي به تحليل آنها نمي پردازد. گاهي هم مسئله تيتراژ مطبوعات در كشور ما فصلي است: مثلاً موسم انتخابات مي شود، يك مقدار فضاي سياسي كشور داغ تر شده و تيراژ هم بالاتر مي رود. اين تيراژ هاي موسمي كه بالا و پايين مي شود، نشانگر آن است كه يك ظرفيت دروني وجود دارد و افكار عمومي خواهان ارتباط فعال تر با مطبوعات است، به شرط آن كه پاسخش را دريافت كند. بنابر اين مطبوعات پرسشگر بر كانون هاي فكري و تصميم گيران احزاب تأثيرگذار خواهند بود. مطبوعات بايد در برابر فعالان سياسي، مطبوعات پرسشگر و در برابر افكار عمومي مطبوعات تحليلي باشند.
فضاي سوم كه وجوهش هم در اين زمينه كمتر ديده مي شود، فرهنگ سازي است. مطبوعات بايد غير از پرداختن به مواضع شخصيت ها، مقوله اي به نام انتخابات را از نظر فرهنگي براي مردم و افكار عمومي تحليل كنند.
مي دانيم كه انتخابات يك رفتار دموكراسي است بنابر اين مطبوعات بايد دموكراسي و نقش انتخابات در دموكراسي و نقش مردم در انتخابات و چگونگي رفتار آنها با اين مسئله را به خوبي تحليل كنند. از طرفي هيچ كس هم اجازه نداشته باشد از ابزارهاي فريبنده براي رأي آوردن و كسب آرا استفاده كند. وقتي كه مسئله انتخابات مطرح مي شود، ذهن ها فقط به سمت عنصر شهرت مي رود، ولي هيچ گاه به الگوسازي و فرهنگ سازي توجهي نمي شود لذا معتقدم كه اين ۳ فضا بايد توسط مطبوعات ما گشوده شود.
* تعريف شما از الگوسازي و فرهنگ سازي براي انتخابات در مطبوعات چيست؟ 
- وقتي كه مطبوعات ما ترويج كنند كه تحمل حرف مخالف را بايد داشت و خود اين موضوع را رعايت كنند و به آن عمل كنند. الگوسازي و فرهنگ سازي در مطبوعات براي انتخابات مي باشد. اگر با هر كدام از اين دو موضوع يعني دموكراسي در دنياي غرب و مباني فلسفه يونان و همچنين مردم سالاري ديني كه در كشور ما وجود دارد به اين موضوع نگاه كنيم تحمل حرف مخالف را داشتن يك اصل است. البته اين نكته را هم بايد بگويم كه وقتي كسي در انتخابات هم پيروز مي شود اشكالي ندارد كه مردم با هر گرايشي كه هستند از او تبعيت كنند و اين قاعده دموكراسي همان چيزي است كه در مباني ديني ما و سخنان اميرالمؤمنين در نهج البلاغه يعني احترام به رأي مخالف گذاشتن وجود دارد. اين مسئله را بايد براي مردم ترويج و تبيين كرد. اين مسئله هم در مباني يك فرهنگ نيامده بلكه در مباني فرهنگ شرق و غرب و آموزه هاي ديني به عنوان يك اصل كلي آمده است.
* با توجه به موانعي كه بر سر راه مطبوعات كشور ماست، آيا مي توانند ۳ فضايي كه مطبوعات براي انتخابات مي توانند باز كنند و مطرح كرديد ايجاد كنند؟
- مطبوعات و روزنامه ها موانع زيادي بر سر راهشان است و فضاي خبري كشور هم به آن ميزاني كه بايد باز باشد، باز نيست. اما من مي خواهم از زاويه ديگري به اين مسئله بپردازم و خود روزنامه نگاران را نقد كنم. اعتقاد دارم كه فضا به هر ميزاني كه باز است، روزنامه نگار بايد بتواند از همان فضا به طور حرفه اي استفاده كند و به وظيفه اش در قبال افكار عمومي عمل كند. يكي از موانع غير از موانع سياسي و خبري كه بر سر راه مطبوعات است كه خيلي هم آزاردهنده شده، موانع اقتصادي است.
براي انتشار يك روزنامه، امروز مطبوعات با موانع اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند. فشارهاي اقتصادي وحشتناكي بر روي دوش مطبوعات است كه آنها را عملاًً از وظيفه اصلي شان قدري دور مي كند. با همه اين وجود اعتقاد دارم كه مطبوعات بايد به بهترين نحو تأثيرگذار باشند. متأسفانه تاكنون كمتر شاهد مصاحبه هاي چالشي با كانديداهاي انتخابات بوده ايم.
* اگر به شما بگويند به رئيس جمهور آينده درباره مطبوعات يك توصيه داشته باشيد، شما چه توصيه اي مي كنيد؟
- به عنوان يك روزنامه نگار به رئيس دولت آينده توصيه مي كنم كه قانون مطبوعات در دو جهت اصلاح شود: يكي آن كه اساساً قانون مطبوعات به سمت حرفه اي شدن و حقوقي كردن پيش برده شود. هر كس روزنامه نگار نيست در هر رده اي و با هر منصب سياسي حق گرفتن امتياز روزنامه  نداشته باشد. اين كار سختي نيست و توقع بي جايي هم نيست. دوم آن كه قانون مطبوعات را از نظر دفاع از رسانه  و احياي ركن افكار عمومي در دادگاه مطبوعات كه همان هيأت منصفه است اصلاح شود.
در هيچ كجاي دين هيچ قانوني حق ندارد مطبوعات را محاكمه كند، چون مطبوعات خودشان محاكمه مي كنند. مطبوعات قاضي هستند و فقط فرقش اين است كه قاضي قوه قضائيه نيستند بلكه قاضي افكار عمومي اند. خوشبختانه  در قانون، هيأت منصفه پيش بيني شده است كه به نوعي نماينده افكار عمومي است لذا تقويت اين نقش در قانون اساسي بسيار ضروري است. امروز مطبوعات بايد احساس امنيت و آرامش بيشتري از نظر نوع حقوقي و قانوني داشته باشند و امنيت شغلي روزنامه نگار هم حفظ شود.
توصيه ديگر من به رئيس دولت آينده اين است كه با توجه به پيشرفت هاي علمي و ارتباطي در جهان، پيشرفت هاي عرصه ارتباطات رسانه اي در داخل كشور براي رسانه ها جدي گرفته شود. دولت در اين زمينه به رسانه ها چه از لحاظ مالي و چه از لحاظ بازتر شدن فضاي خبري كمك كند. دولت آينده بايد بداند اگر ايران بخواهد همراه و همپاي پيشرفت هاي رسانه اي در دنيا پيشرفت كند، بايد امكانات و زمينه هاي آن را فراهم سازد و پشتيباني قانوني لازم نيز صورت گيرد. همچنين حمايت هاي سياسي صرفاً با هدف ظهور رسانه هاي قدرتمند از طرف دولت آينده انجام پذيرد.

به بهانه برگزاري دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات
جوجه اردك زشت
001317.jpg
همه مسئولان مطبوعاتي اذعان دارند كه طي اين سالها روند حمايت از مطبوعات محلي رشد چشمگيري داشته است اما گفت وگوي رو در رو با برخي از متوليان استاني مطبوعات نشان داد كه اين حمايت ها فقط در سطح حرف رشد داشته است! 
در طول اين سالها برخي از ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها، حتي از تشكيل كلاس هاي حرفه اي روزنامه نگاري براي روزنامه نگاران محلي، طفره رفته اند اما علي رغم اين بي مهري ها، دست اندركاران مطبوعات محلي، رنج دانايي را بر گنج بادآورده آگهي ها ترجيح داده اند. مشخص نيست كه چاپ اين مطلب انتقادآميز چه قدر در بهبود وضعيت آتي نشريات محلي مؤثر خواهد بود؟ بايد گفت كه مطبوعات محلي، جوجه اردك زشتي است كه متوليان فرهنگي بايد آن را تحمل كنند. حال اگر اين جوجه اردك زشت را قبول ندارند لااقل دان و آب آن را قطع نكنند؛ هرچند كه معلوم نيست سال ۸۴ چه سرنوشتي را براي مطبوعات محلي رقم خواهد زد. مطلبي كه در ذيل مي آيد در همين زمينه است كه از نظرتان خواهد گذشت .

يك هزار و ۲۳۴ نشريه، روزنامه سراسري و محلي در دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات شركت كردند كه اين رقم بنا به اعلام منابع دولتي نسبت به سال گذشته ۲۳۴ مجله و روزنامه  افزايش را نشان مي دهد. از مجموع نشريات شركت كننده در نمايشگاه امسال ۵۳۴ نشريه سراسري حضور داشتند كه از اين عناوين، ۶۶ عنوان مربوط به روزنامه هاست، در حالي كه در سال گذشته ۴۰۰ نشريه سراسري و ۴۴ روزنامه كثيرالانتشار در نمايشگاه شركت كردند.
در طول برگزاري نمايشگاه مطبوعات علي رغم اين كه نشست هاي علمي در خصوص جايگاه نشريات محلي برپا شد اما هنوز وضعيت مطبوعات محلي با موانعي در زمينه تأمين كاغذ، نبود روزنامه نگاران حرفه اي، عدم آموزش مناسب نيروي انساني و كاهش مخاطبان روبه رو است.
«احمد شعباني» كارشناس مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد با اشاره به وجود انتشار ۵۱ نشريه روزانه، هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه در سطح استان مي گويد: «از نظر تأمين خبرنگار آموزش ديده، اغلب نشريات محلي، از هيأت تحريريه حرفه اي و قوي برخوردار نيستند. البته گروهي از دانش آموختگان دانشگاهي با نشريات محلي يزد همكاري دارند اما تجربه مناسب مطبوعاتي ندارند؛ با اين حال اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد براي بهبود وضعيت نيروهاي حرفه اي مطبوعات محلي، دست به راه اندازي كلاس هاي آموزشي با مشاركت مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي زده كه تاكنون سه دوره متوالي آموزشي آن با همكاري اساتيد تهراني و يزدي در سطح استان يزد
(از سال ۸۱ الي ۸۳) برگزار شده است.
وي در زمينه موانع موجود بر سر راه مطبوعات محلي مي افزايد: تهيه كاغذ دولتي براي نشريات دولتي اغلب با دشواري هايي مواجه است به گونه اي كه برخي از نشريات در طول ۵/۱ سال اخير، سهميه كاغذ خود را دريافت نكرده اند حتي در اين مدت فيلم و زينكي نيز به نشريات محلي ارائه نشد!
همان طور كه اطلاع داريد فروش نشريات محلي نيز در زمينه تك فروشي، پايين است بنابراين درآمد فروش آنها نيز آن چنان قابل ملاحظه نيست به همين خاطر نشريات محلي مجبورند كه از خبرنگاران افتخاري بهره بگيرند، سفارش آگهي به اين نوع نشريات هم  آن چنان جدي نيست. نبود امكانات چاپ چهاررنگ موجب شده كه سفارش دهندگان آگهي تنها به آگهي تك رنگ در نشريات محلي بسنده كنند. درست است كه نشريات چهاررنگ استان يزد آگهي قابل توجهي دارند اما در اين ميان نشريات محلي تك رنگ با مشكل جذب آگهي مواجه هستند.
«شعباني» كارشناس مطبوعات استان يزد با تأكيد بر عدم همكاري مناسب روابط عمومي برخي از سازمان هاي دولتي با نشريات محلي مي گويد: «خوشبختانه با هماهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و استانداري يزد، ارتباطات سازمان هاي دولتي با مطبوعات محلي در حال بهبود است. هم اينك كميته اي در استان يزد عهده دار ارزيابي و بررسي نشريات محلي هستند كه تلاش مي كنند روابط خوبي را بين نهادهاي اطلاع رساني و مطبوعات محلي فراهم كنند.
وي در ادامه مي افزايد: با توجه به تيراژ كم نشريات محلي، آن چنان مخاطب زيادي هم ندارند. گمان مي كنم اين پديده در ساير استان ها هم فراگير باشد، به هر حال طبيعي است كه يك نشريه محلي نمي تواند با روزنامه هاي سراسري و يا نشريات قوي رقابت كند. شايد اين مسئله به نوعي با نيازسنجي مخاطبان هم مرتبط باشد چرا كه اين گونه نشريات محلي نمي توانند نيازهاي مخاطبان استاني را برآورده سازند.  علي رغم نگاه هاي موجود، خوشبختانه در اين نمايشگاه بر خلاف سال هاي قبل مردم استقبال خوبي از مطبوعات محلي داشتند و شايد يك دليل آن اين بود كه خانه مطبوعات استاني را در كنار نشريات تهراني قرار دادند.
بر خلاف نگاه خوش بينانه كارشناس مطبوعات يزد، متوليان امور مطبوعاتي استان قم از حضور كم رنگ نشريه هاي محلي گلايه داشتند؛ از ديد آنها اختصاص ندادن فضا و مكان مناسب موجب انزواي نشريات محلي شده بود.
به گفته «مرتضي دوستاني» ، مسئول خانه مطبوعات استان قم، نمايشگاه مطبوعات با هدف اطلاع رساني از نحوه فعاليت انواع نشريات برگزار مي شود در حالي كه نشريات و مطبوعات استاني، حضور كم رنگي در اين نمايشگاه دارند. اين گونه نشريات نيازمند حمايت و آگاهي از سبك ها و روش هاي جديد روزنامه نگاري و اطلاع رساني هستند.
البته ناگفته نماند كه در اغلب غرفه هاي مطبوعاتي استان به جاي حضور روزنامه نگاران محلي اغلب مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در قالب كارشناسان مطبوعات و نمايش حضور داشتند، در حالي كه با حضور پررنگ روزنامه نگاران جوان و استاني مي شد نسبت به تقويت ارتباط مخاطبان غيراستاني و علاقه مندان، انگيزه لازم را براي آنان رقم زد.
مسئول خانه مطبوعات كردستان نيز با طرح مسائلي مشابه در زمينه وضعيت نشريات محلي مي گويد: «هم اينك ۱۷ نشريه كردستاني، مجوز انتشار را از معاونت مطبوعاتي اخذ كرده اند اما در شرايط فعلي فقط ۱۲ نشريه محلي به صورت روزانه، هفته نامه و ماهنامه در استان كردستان منتشر مي شود. خوشبختانه استقبال مخاطبان محلي از انتشار چنين نشرياتي خيلي خوب است ولي از آنجايي كه افراد حرفه اي و آموزش ديده اي در چنين نشرياتي فعاليت نمي كنند به همين دليل كيفيت مطالب از استانداردهاي حرفه اي به دور است.
علي رغم چنين وضعيتي، نشريات محلي با رنج بسيار و بدون حمايت دولتي همچنان به كار خود ادامه مي دهند. نكته غم بار اين رنج مضاعف، نبود چاپخانه مناسب در استان كردستان است كه روزنامه نگاران كردستاني مجبور هستند براي چاپ نشريات خود فاصله استان تا تهران يا كرمانشاه را در بدترين شرايط آب و هوايي طي كنند، در خاتمه اميد داريم كه مسئولان مطبوعاتي كشور با توجه به انگيزه مضاعف دست اندركاران نشريات محلي در زمينه آموزش نيروي انساني نشريات، ارائه سهميه كاغذ و ساير امكانات فني همكاري مناسبي را به عمل آورند؛ هرچند كه در طول اين سالها با طرح چنين تقاضايي از سوي دست اندركاران نشريات محلي، هنوز گام هاي مثبتي برداشته نشده است!
فريد رضايي متصدي غرفه  خانه مطبوعات همدان با طرح اين موضوع كه هم اكنون ۲۰ عنوان نشريه  محلي در سطح استان منتشر مي شود بر اين باور است كه مشكلات نشريات محلي صرفاً در نبود بودجه و سرمايه مناسب خلاصه مي شود وگرنه اگر اين نوع مطبوعات محلي بودجه داشته باشند مي توانند از نظر كيفيت مطالب، رنگ و چاپ با نشريات سراسري رقابت كنند. البته لازم است گفته شود كه برخي از نشريات محلي در استان همدان مانند اعتماد و هگمتانه به صورت روزانه و با حمايت هاي مالي مناسبي منتشر مي شوند.
در زمينه تأمين نيروي انساني حرفه اي نيز با هيچ مشكلي در استان همدان مواجه نيستيم ولي هيچ مركز آموزشي دوره روزنامه نگاري هم در سطح استان همدان فعاليت نمي كند. اخيراً خانه مطبوعات همدان، در نظر دارد كه براي علاقه مندان و كادرهاي فعلي نشريات محلي برگزار كند.
وي مي افزايد: متأسفانه بين نشريات محلي استان همدان نوعي رقابت منفي در زمينه جذب آگهي وجود دارد كه مانع شكوفايي آنها است. برخي از مسئولان نشريات محلي نيز براي كسب منافع مالي، كارهاي غلطي را در بين سازمان هاي دولتي و خصوصي استان همدان، دامن مي زنند، به گونه اي كه برخي از مطبوعات محلي براي جذب درآمدها، دست به تهيه رپرتاژ آگهي مي زنند و در قالب گزارش و مصاحبه به خورد مخاطبان مي دهند. علي رغم وجود چنين پديده منفي، خوشبختانه امكانات فني خوبي در استان همدان وجود دارد ولي بروز پديده رقابت منفي موجب شده است كه برخي از اين چاپخانه ها هم در اين رويه سهيم شوند طوري كه برخي از نشريات در موعد مقرر چاپ نمي شوند يا چاپخانه ها از چاپ آنها طفره مي روند.
علاوه بر موانع يادشده، كاهش بودجه چنين نشرياتي از محل تأمين آگهي ها موجب مي شود كه اغلب اين نشريات محلي با نيروي انساني كمتر و يا دوره چاپ نامنظم به كار خود ادامه دهند. اكنون مدتي است كه نشريات محلي شفق و همدان ۱۴۰۰ به دلايل نبود بودجه مالي تعطيل شده اند، حتي نشريه پيك همدان پس از وقفه كوتاه با قطع كوچكي چاپ مي شود. اميدواريم مسئولان مطبوعاتي كشور نيم نگاهي جدي به نشريات محلي داشته باشند.
سعيد آهنگران كارشناس مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي نيز با تأكيد بر موانع موجود مالي و فني بر سر راه نشريات محلي مي گويد: تاكنون ۱۳ نشريه در استان مركزي منتشر مي شوند ولي با تمام تلاش دست اندركاران مطبوعات محلي، اغلب اين نشريات با موانعي از قبيل نبود بودجه، مشكل سهميه كاغذ و عدم چاپ به موقع مواجه هستند. يكي از مشكلات خاص مطبوعات محلي استان مركزي، عدم ارزيابي مناسب سهميه كاغذ براي آنها است. گاهي به مناسبت اخبار استاني، آگهي استخدام و يا وضعيت فروش نشريات محلي، روزنامه نگاران براي پاسخ به نياز مخاطبان مجبورند كه برخي از شماره هاي نشريات را با شمارگان بالا به چاپ برسانند اما در طول ماه متوليان حمايتي اين نشريات براي تعيين سهميه كاغذ صرفاً به شمارگان رسمي آنها اكتفا مي كنند، بنابراين طبق ارزيابي رسمي، گاهي حدود ۲ الي ۳ تن كاغذ به اين نوع نشريات تعلق مي گيرد كه اين سهميه نيز در طول دوره زماني ۶ ماهه يا يك ساله به نشريات محلي ارائه مي شود، به همين خاطر برخي از نشريات از نظر تهيه كاغذ دچار مشكلاتي مي شوند.
وي مي افزايد: با توجه به وضعيت انتخابات و يا اخبار سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ورزشي برخي از اين نشريات مجبورند كه براي تأمين نيازهاي كاغذ به بازار آزاد مراجعه كنند. همچنين وجود مراكز صنعتي در سطح استان مركزي نيز موجب مي شود كه در مواقعي فروش برخي از نشريات افزايش يابد اما هيچ گاه حمايت هاي دولتي اين نوع نشريات افزايش نمي يابد. امروزه در سطح استان مركزي تحولات صنعتي، مذاكرات شوراي شهر، اخبار عمراني، شهري و بازار كار از جمله موضوعات قابل طرح در مطبوعات محلي است كه مخاطبان استان نيز توجه ويژه اي به آنها دارند.
صغري اميري

سايه روشن رسانه
001320.jpg
توقف ستاره ها
تهيه كننده مسابقه «ستاره ها» از عدم توافق صداوسيما با شركت فرش ستاره كوير به عنوان دليلي براي عدم پخش اين برنامه ياد كرد.
به گفته حسين فردرو  تهيه كننده و كارگردان  مسابقه «ستاره ها» ، پس از گذشت چند سري از ساخت آن به احتمال قوي ديگر اين برنامه ساخته نخواهد شد. وي افزود: در صداوسيما برخي برنامه ها به صورت مشاركتي ساخته مي شوند. در اين صورت دو سازمان با هم توافق مي كنند كه برنامه اي را با موضوع فرهنگي توليد كنند.
مسابقه «ستاره ها» پيش از اين به صورت مشاركتي ساخته مي شد و شركت فرش ستاره كوير يزد، انگيزه ساخت اين برنامه را معرفي فرش ها ي دستباف و ماشيني به ايرانيان خارج از كشور عنوان كرده بود.به گفته وي، پس از ساخت چند سري از مسابقه «ستاره ها» ، بخش بازرگاني صداوسيما خواهان دريافت مبلغي اضافه بر هزينه ساخت برنامه و جوايز، از شركت فرش ستاره كوير شد كه با پاسخ منفي از سوي مسئولان اين شركت توليد كننده فرش، مواجه شدند.
من و پوتي
مجموعه تلويزيوني «من و پوتي» از اول تير ماه ، در قالب برنامه كودك و نوجوان به روي آنتن مي رود.
بنابر اين گزارش، فيلمبرداري اين مجموعه تلويزيوني، ۷ ماه به طول انجاميد و تا كنون تدوين ۱۰ قسمت از آن به پايان رسيده است.گروه سازنده آن، اميدوارند كه با نزديك شدن به زمان پخش «من و پوتي» تدوين بخش اعظم مجموعه تلويزيوني به پايان برسد.اين مجموعه تلويزيوني كه در قالب ۵۲ قسمت، ۳۵ دقيقه اي در گروه كودك و نوجوان شبكه  دو سيما ساخته شده است، با آغاز فصل تابستان، به صورت يك روز در ميان از اين شبكه پخش خواهد شد.
به گزارش ايسنا، عروسك «پوتي» توسط شركت اينترنشنال انگلستان ساخته شده كه سازنده برخي از ماسك هاي فيلم سينمايي «هري پاتر» نيز بوده است.
پرمخاطب ترين ها
عشق گمشده، رسم شيدايي و آهوي ماه نهم به عنوان سه مجموعه تلويزيوني پربيننده معرفي شدند.
به گزارش ايسنا، از مجموع هشت مجموعه تلويزيوني كه از شبكه هاي مختلف سيما طي اسفند ماه سال گذشته پخش شد، مجموعه «عشق گمشده» از شبكه سه با ۶۵ درصد بيننده و مجموعه «رسم شيدايي» از شبكه دو و «آهوي ماه نهم» از شبكه يك هر كدام با ۵۸ درصد بيننده، پربيننده ترين مجموعه هاي تلويزيوني بودند.
براساس نظرسنجي مركز تحقيقات ،مطالعات و سنجش برنامه اي صداوسيما از شهروندان تهراني، اين درحالي است كه مجموعه «سايه آفتاب» از شبكه سه بيشترين ميزان رضايت بينندگان را به خود اختصاص داده است، اما از نظر ميزان بيننده در رده سوم قرار دارد.
فرهنگ واژه ها
دو مجموعه تلويزيوني جديد به منظور پخش از شبكه چهار سيما در گروه سياسي و توليد اين شبكه ساخته شده اند.
به گزارش ايسنا، «فرهنگ واژه ها» عنوان برنامه اي به تهيه كنندگي يارمحمد باي است كه عمده ترين و جديد ترين مفاهيم و اصطلاحات علوم سياسي و روابط بين الملل نظير جنگ نامتقارن، منحني بحران، جنگ پيشدستانه، مديريت بحران،  پساامپرياليسم، منطقه گرايي نوين با بهره گيري از گفتار متن و تصاوير متناسب در معرض ديد مخاطبان قرار خواهد گرفت.ويژگي عمده اين برنامه استفاده از تصاوير مستند، گويا، مرتبط با گفتار متن و استفاده از جلوه هاي تصويري جذاب است.«فرهنگ واژه ها» به كارگرداني جليل عطارزاده توليد شده است.
عرفان، تجربه ديني،  گفت وگوي اديان نيز در ۱۰ قسمت ۳۰ دقيقه اي آماده پخش است.در هر قسمت از اين مجموعه كارشناسان به لحاظ مقاله تهيه شده در خصوص عرفان، تجربه ديني و گفت وگوي اديان به بحث مي پردازند كه از جمله اين افراد مي توان به استاد ديناني اشاره كرد.
تصميم كبري
سيروس حسن پور، همچنان كار با گروه كودك شبكه دو را ادامه داده و پس از فيلم سينمايي «چوپان دروغگو» ، فيلم «مرواريد سياه» را مي سازد.
به گزارش ايسنا، اين كارگردان بعد از قصه دهقان فداكار و چوپان دروغگو به سراغ «تصميم كبري» خواهد رفت و مرواريد سياه را نيز مي سازد.طرح «مرواريد سياه» بنا به اعلام روابط عمومي شبكه دوم، هم اكنون در مرحله تحقيق و نگارش قرار دارد و احتمالاً  در نيمه سال ۸۴ در شبكه دوم سيما توليد خواهد شد.بنابر اين گزارش، قصه بعدي در ارتباط با كتاب هاي درسي مربوط به «تصميم كبري» است كه در مرحله بعدي توليد قرار دارد. اين فيلم نيز در گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما ساخته خواهد شد.گفتني است كه «قطار كودكي» نخستين فيلم اين كارگردان است كه داستان زندگي ريزعلي خواجوي، دهقان فداكار، را به تصوير مي كشد. اين فيلم توانست جوايز بي شماري را در جشنواره كودك و نوجوان و جشنواره رشد به خود اختصاص دهد.
پايان سايه آفتاب
شبكه هاي دو و سه تلويزيون، همچون گذشته هر شب مجموعه هاي داستاني را پخش مي كنند كه با توجه به تغيير فصل، برخي از آن ها به پايان رسيده است و بايد منتظر آثار جديدي باشيم.به گزارش ايسنا، مجموعه تلويزيوني «رسم شيدايي» با پس گرفتن دست بند خانوادگي و از سر گرفتن خواستگاري رفتن دو پيرزن، چهارشنبه گذشته پايان يافت.
پيش از اين شبكه هاي دو و سه هر كدام پنج مجموعه داستاني در طول هفته پخش مي كردند كه بيشتر آنها در گونه آثار خانوادگي و پليسي مي گنجد.از جمله آثار خانوادگي مي توان به «ريحانه» و «سايه  آفتاب» از شبكه  سه و «رسم شيدايي» از شبكه  دو، اشاره كرد.همچنين مجموعه هاي تلويزيوني «گروه ويژه» از شبكه  دو و «پرونده هاي راكد» و «گرگ كوهستان» از شبكه  سه در زمره آثار پليسي خارجي جاي مي گيرند.
از ديگر مجموعه هاي تلويزيوني در حال پخش به «همسفران» از شبكه سه كه اثري در مورد جنگ تحميلي محسوب مي شود و مجموعه تاريخي «شواليه سياه» ، مي توان اشاره كرد.
«رسم شيدايي» تنها سريال ايراني در حال پخش از شبكه  دو بود كه پايان يافت و شبكه  سوم سيما با پايان سريال «سايه  آفتاب» و تكرار آن طي اين هفته با دو مجموعه  «ريحانه» و «همسفران» پخش سريال هاي ايراني را ادامه مي دهد.

نگاه امروز
جهت گيري رسانه اي
محمد اميري
تجربه برگزاري چندين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، شوراي اسلامي شهر و روستا و رياست جمهوري در ايران نشان داده كه طرح اين گونه مسايل سياسي در مطبوعات ارتباط مستقيم با افزايش تيراژ آنها دارد، به همين خاطر مسئولان مطبوعاتي اغلب با بهره گيري از آموزه هاي قبلي انتخاباتي سعي مي كنند كه با دامن زدن به نگاه هاي سياسي موجود در جامعه، تنور افكار عمومي را داغ تر كنند، بنابراين در چارچوب قوانين مطبوعاتي كشور، نشريه اي در زمينه جذب مخاطبان موفق خواهد بود كه بتواند نگرش نحله هاي فكري جامعه را انعكاس دهد، اما از سويي ديگر برخي از روزنامه نگاران نيز به خاطر محدوديت هاي قوانين مطبوعاتي در مطبوعات رسمي كشور، كمتر به طرح نگاه هاي سياسي خود مي پردازند.ولي با شكل گيري خبرگزاري هاي دولتي و غيردولتي در سايت هاي اينترنتي، برخي از روزنامه نگاران وابسته به جناح هاي سياسي سعي مي كنند كه در قالب عناوين مستعار به طرح نگاه هاي خود درباره انتخابات بپردازند، از اين رو بايد گفت كه مطبوعات در مقايسه با سايت هاي اينترنتي كمتر به شكل صريح به تحليل هاي سياسي انتخابات رياست جمهوري مي پردازند بنابراين هريك از كانديداهاي رياست جمهوري نيز در كنار راه اندازي ستادهاي انتخاباتي خود، سعي دارند كه به نحوي سايت هاي اينترنتي مختص خود را سامان دهند، طبيعي است كه به خاطر محدوديت هاي رسانه هاي الكترونيكي، دسترسي عموم نيز به اين نوع وسايل ارتباط جمعي در قياس با مطبوعات و تلويزيون كمتر است اما به خاطر نبود قوانين رسانه هاي الكترونيكي امكان طرح مسايل سياسي به شكل بازتري وجود دارد.
آنچه در اين ميان اهميت دارد آن است كه كانديداهاي رياست جمهوري براي شناخت افكار عمومي نسبت به عقايد وبرنامه هاي خود، از تمامي توانايي هايشان در مطبوعات و سايت هاي اينترنتي استفاده كرده اند، شايد در اين ميان بهتر آن باشد كه رسانه ملي (صداوسيما) به كمك اين دسته از سايت هاي اينترنتي و مطبوعات آمده و با معرفي مهمترين اخبار و مسايل مطرح شده انتخاباتي در آنها، شناخت نسبتا جامعي را در اختيار مخاطبان قرار دهد تا با مراجعه مردم به اين دسته از اخبار، راه براي شناخت و انتخاب اصلح آنان هموار شود.
از اين رونبايد از ياد برد كه علاوه بر موارد مذكور ياري صداوسيما نسبت به قرارگرفتن به موقع اطلاعات دراختيار مخاطبان، تا اندازه زيادي مي تواند مردم را از رسانه هاي ديگر بي نياز كرده و همواره توجه مخاطبان را به رسانه هاي داخلي جهت ايجاد همبستگي و مشاركت حداكثري معطوف سازد.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |