شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴
هانوفر را بهتر بشناسيم
هاشميان و راه جديد در بوندس ليگا
حسن حيدري
001452.jpg
در بوندس ليگا، هر تيمي كه سابقه طولاني دارد، به آن افتخار مي كند و در واقع قدمت بر افتخار و درخشش ارجح است. بي جهت نيست كه مونيخ ۱۸۶۰ كه اين روزها در سري B بوندس ليگا دوران مي گذراند حتي از بايرني ها نيز بيشتر تماشاگر و هوادار دارد و تيم اول شهري محسوب مي شود كه پرافتخارترين تيم آلمان است. هانوفر نيز از اين جمله است.
شهر تاريخي با تيمي به قدمت ۱۰۹ سال و البته با افتخارات اندك؛ هانوفر ۹۶ اما غيراز قدمت و ريشه در فوتبال پر صلابت آلمان ويژگي هاي ديگري نيز دارد. اين تيم را با بولتون انگلستان مقايسه مي كنند. تيمي كه بازيكنان مطرح و بزرگي كه نزول  كنند را در اختيار مي گيرد و احياء مي كند. بولتون با يوري ژوركائف. جي جي اوكاچا و... اين ويژگي را پيدا كرد و هانوفر ۹۶ با كونستاندينيديس از (هرتابرلين)، فردي بوبيچ (دورتموند)، كريستين سن (بوخوم) و... حالا نوبت وحيد هاشميان است كه از بايرن مونيخ به هانوفر پيوسته، اولين خريد از مجمع  هاليوودي ها (صفت بايرن مونيخ) و گرانترين بازيكن تاريخ امروز هانوفر، وحيد هاشميان ايراني است.
گروه ورزشي: تاريخچه باشگاه هانوفر به يك صد سال پيش برمي گردد. در ۱۲ آوريل ۱۸۹۶ اين باشگاه افتتاح شد، البته در اوايل تأسيس، اين باشگاه در رشته هاي راگبي و دووميداني فعاليت مي كرد كه بعد از ۳ سال رشته فوتبال نيز به دو رشته قبلي اضافه شد.
در سال ۱۹۰۱ فوتبال به عنوان ورزش اول اين باشگاه تبديل گرديد و در سال ۱۹۱۳ دو باشگاه هانوفر با هانوفرا متحد شدند تا باشگاه ورزشي هانوفر ۹۶ تشكيل شود.
در سال ۱۹۳۲ روبرت فوكس اولين مربي رسمي هانوفر بود كه اين باشگاه را بعد از ۳۰ سال براي اولين بار به رقابت هاي ليگ آلمان برد. طي اين سالها هانوفري ها پيشرفت چشمگيري داشتند و تعدادي از بازيكنان اين تيم به تيم ملي دعوت شدند.
سال ۱۹۳۸ يك سال فراموش  نشدني براي اين باشگاه به شمار مي رفت.زيرا در آن سال هانوفر ۹۶ موفق شد براي اولين بار قهرمان رقابت هاي باشگاههاي آلمان شود.
با آغاز جنگ جهاني دوم روزهاي تيره اين شهر فرا رسيد، با اشغال شهر هانوفر در آوريل سال ۱۹۴۵ توسط متفقين باشگاه به طور كلي تعطيل شد و براي مدتي وجود خارجي نداشت. در آن دوران ليگ آلمان نيز برگزار نمي شد. بعد از پايان جنگ جهاني دوم اين باشگاه از نو تأسيس شد و به فعاليت خود ادامه داد. در سال ۱۹۴۸ به دليل وقفه طولاني در بازي ها تيم هانوفر اين تيم از ليگ آلمان سقوط كرد ولي خيلي زود اين تيم به رقابت هاي ليگ آلمان بازگشت.
۴ سال طول كشيد تا بار ديگر هانوفر به عنوان قدرت اول آلمان خودنمايي كند. هلموت كردنسبال مرد افسانه اي اين باشگاه در فصل ۵۴-۱۹۵۳ اين تيم را به قهرماني ديگري در آلمان رهنمون كرد.
در سال ۱۹۶۳ مسئولان اين تيم،  استاديوم و محل باشگاه جديد خود را افتتاح كردند و در همان سال رقابت هاي بوندس ليگا كه تا به امروز ادامه دارد آغاز شد.
البته در سال اول هانوفر پيشنهاد حضور در بوندس ليگا را نپذيرفت و مجبور شد در رقابت هاي دسته دوم اين كشور بازي كند اما درست يك سال بعد اين تيم به بوندس ليگا راه يافت.
هانوفر در اولين حضورش در بوندس ليگا نه تنها مقام پنجم را از آن خود كرد بلكه ركورد بيشترين تماشاگر را نيز در استاديوم نيدرزاكسن با ۴۶ هزار تماشاگر شكست.
در سالهاي بعد هانوفر مقام قابل توجهي را در بوندس ليگا كسب نكرد. هانوفر در فصل ۷۶ -۷۵ وادع تلخي با بوندس ليگا داشت و طي مدتي طولاني از بوندس ليگا A فاصله گرفت. اين تيم در مدت حضورش در رقابتهاي بوندس ليگاB نه تنها تعداد زيادي از هوادارانش را از دست داد بلكه به دليل بدهي ۳ ميليون ماركي در آستانه لغو مجوز بود اما سرانجام در سال ۱۹۸۵ بار ديگر به رقابت هاي بوندس ليگا A راه يافت. در سال ۱۹۹۲ برگ زريني بر افتخارات اين باشگاه اضافه شد. عليرغم اين كه در آن سال هانوفر در دسته دوم بود با پيروزي مقابل رقباي قدرتمندي چون وردربرمن و گلادباخ قهرمان جام حذفي شد.
دوران پرفراز و نشيب هانوفر ادامه داشت تا اين كه در سال ۱۹۸۸ بعد از اين كه اين تيم مكان آخر جدول را به خود اختصاص داد به دسته دوم سقوط كرد و به مدت ۱۳ سال از رقابت هاي بوندس ليگا A دور بود تا با رهبري رالف رانگينگ در سال ۲۰۰۲ با ۷۵ امتياز و ۹۳ گل زده و ۳۷ گل خورده به رده A صعود كند.
001422.jpg
ركوردداران
در باشگاه هانوفر۹۶ ، ۵بازيكن بيشترين تعداد بازي را براي اين تيم انجام داده اند كه در بين آنها يورگن باندورا مدافع پوششي اين تيم با ۲۹۸ بازي ركورددار است. او از سن ۲۴ سالگي به هانوفر آمد و ۱۰ سال پيراهن اين تيم را بر تن كرد. او در اين مدت ۳۴ گل نيز براي تيمش به ثمر رساند.
بعد از باندورا بازيكنان ديگر به چشم مي خوردند از جمله هانس زيمنس ماير بازيكني كه (۲۷۸) بار پيراهن اين تيم را بر تن كرد و ۷۲ گل نيز براي هانوفر به ثمر رسانده است.
او در سال ۱۹۸۸ رهبري اين تيم را برعهده گرفت اما نتوانست تيم را در بوندس ليگا حفظ كند و تيم به رقابت هاي دسته دوم سقوط كرد. سيتلر (۲۵۴)، اندريس (۲۳۶) و هلينگرات (۱۹۹) ساير بازيكنان هانوفر هستند كه در اين باشگاه بيشترين بازي را انجام داده اند.
بهترين پيروزي ها و ...
تيم هانوفر در طول تاريخ حياتش در يك بازي بيشتر از ۶ گل نزده است. اين تيم در بهترين نتيجه خانگي در سال ۱۹۸۸ باير لوركوزان را ۶ بر يك مغلوب كرده است و در بهترين پيروزي خارج از خانه در سال ۱۹۷۱ كيكرزاونن باخ را در هم كوبيده است.
اما در مورد شكست هاي تاريخي اين تيم بايد به شكست ۵ بر صفر در سال ۱۹۸۸ مقابل بايراوردينگن اشاره كرد. اين تيم ۳ سال پيش از اين ديدار در خارج از خانه با نتيجه تحقير آميز ۸ بر ۲ برابر وردربرمن زانو زد.
هانوفر در اين فصل آمار خوبي از خود به جا نگذاشت. اين تيم در طول ۳۳ هفته تعداد گل زده اش در يك بازي از ۳ گل بيشتر تجاوز نكرده است و همين امر موجب شد تا مسئولين اين باشگاه براي تقويت خط حمله خود وحيد هاشميان را به خدمت بگيرند.
هانوفر امروز در آخرين بازي اش در رقابت هاي بوندس ليگا با هرتابرلين ديدار مي كند. اين تيم اكنون با ۴۵ امتياز در مكان دهم بوندس ليگا قرار دارد.
بدترين شكست اين تيم در فصل جاري به شكست خارج از خانه چهار بر يك مقابل وردربرمن است.
يازدهمين تيم بوندس ليگا
هانوفر در بين تيم هاي حاضر در بوندس ليگا يازدهمين تيم از نظر ثروت به شمار مي رود. اين تيم براي فصلي كه امروز به پايان مي رسد ۳۵ ميليون و ۵۷۵ هزار يورو بودجه داشته است. در حال حاضر بايرن مونيخ با ۱۸۰ ميليون يورو ثروتمندترين باشگاه بوندس ليگا به شمار مي رود. شايد يكي از دلايل پس رفت بوندس ليگا نسبت به ساير كشورها همين سرمايه گذاري اندك باشد كه باعث مي شود، ستارگان بزرگ فوتبال رغبتي به حضور در بوندس ليگا نشان ندهند و بيشتر جذب ليگ هاي انگليس ايتاليا و اسپانيا شوند.
هانوفر براي به خدمت گرفتن وحيد هاشميان حقوق كمتري نسبت به حضور او به بايرن مونيخ به وي اختصاص داد. هاشميان ساليانه در بايرن مونيخ ۸/۱ ميليون يورو دريافت مي كرد در حالي كه او اكنون در هانوفر ساليانه ۴/۱ ميليون يورو دريافت خواهد كرد. البته دستمزد او بالاترين حقوق در هانوفر به حساب مي آيد.در بين ليست حقوق هاي اين باشگاه بعد از هاشميان توماس كريستيانس قرار دارد كه ساليانه ۲/۱ ميليون يورو دريافت مي كند. رتبه سوم اين جدول به يوري اشنايدر اختصاص دارد كه ساليانه يك ميليون يورو دريافت مي كند.البته هاشميان براي انتقال به هانوفر يك ميليون يورو نيز حق المصالحه دريافت كرده است.قرارداد وحيد ۳ ساله است و در مجموع اين سه سال مبلغ ۶ ميليون و دويست هزار يورو درآمد خواهد داشت.
سيستم بازي
تيم هانوفر به رهبري لينن از جمله تيم هاي حاضر در بوندس ليگاست كه با ۳ مهاجم بازي مي كند. اين تيم در تمامي بازي هاي خود با سيستم ۳-۳-۴ به ميدان مي رود. هانوفر در خارج از خانه نيز به اين سيستم روي مي آورد.
در اكثر بازي هاي اين فصل مثلث خط حمله هانوفر را توماس كريستين سن اسپانيايي، سيلويو شورتر آلماني و يري استاجنر جمهوري چك را تشكيل مي دهند.
استاجنر با قد ۱۸۴ سانتي متري با ۳۰ هفته بازي ركورددار حضور در خط حمله است و ۶ گل نيز براي تيمش به ثمر رسانده، كريستين سن و شورتر هر كدام با سه گل در رده هاي بعدي بهترين گلزنان اين فصل قرار دارند.
حالا با حضور وحيد هاشميان بايد ديد آرايش جديد خط حمله هانوفر چگونه شكل مي گيرد.
اين تيم بجز اين سه مهاجم مرداني از برزيل، كامرون، صربستان و مونته نگرو و اتريش در اختيار دارد كه در اين فصل كمتر به بازي گرفته شدند.
ياري كوفمان (جمهوري چك)، دنيس ولوف (آلمان)، فونسكا لئوناردو (برزيل)، يانوويچ (صربستان و مونته نگرو)، رومان والنر (اتريش) و محمد ادريس (كامرون) ساير مهاجمان اين تيم را تشكيل مي دهند.
هاشميان براي حضور موفق در هانوفر
تلاش خواهد كرد
«وحيد هاشميان » مهاجم  تيم  ملي  فوتبال  ايران  مي گويد:  از عضويت  خود در باشگاه  بايرن  مونيخ  به  رغم  اينكه  اغلب  اوقات  نيمكت نشين  بود به  هيچ  عنوان  پشيمان  نيست  اما از اين  پس  براي  حضوري  موفق  در باشگاه  هانوفر تلاش خواهد كرد.
«هاشميان  بعد از رسيدن  به  اوج  موفقيت  در فصل ۴- ۲۰۰۳ همراه  با تيم  بوخوم ، بر هماي  سعادت  سوار شد تا بخت  خود را در پرافتخارترين  و محبوب ترين  باشگاه  آلماني  يعني  بايرن  مونيخ  بيازمايد اما خيلي  زود شاهد نيمكت  نشيني  خود توسط  فليكس  ماگات  سرمربي  تيم  بود و رقابت  با بازيكناني  مثل  زي  روبرتوي  برزيلي ، كلوديو پيزارو و پائولو گوئررو و مهاجم  هلندي  به  نام  روي  ماكاي  براي  كسب  يكي  از دو پست  مهم  را واگذار كرد.
با اين حال،  وي  به  خاطر وقتي  كه  براي  بايرن  مونيخ  در ورزشگاه  المپيك  اين  شهر گذرانده  احساس  تاسف  نمي كند.
وي  كه  تنها در ۹ مسابقه  بوندس ليگا و دو ديدار از رقابت هاي  جام  يوفا براي  بايرن  بازي  كرد مدعي  است : تصور نمي كنم  در اين  سال  وقتم  تلف  شده  باشد چون  مهارت هاي  زيادي  آموخته  و تجربيات  ارزشمندي  اندوخته ام . با اين  وصف،  مايلم  به  صورت  ثابت  فوتبال  بازي  كنم  به  همين  دليل  تصميم  به  انتخاب  هانوفر گرفتم . در دو ماه  گذشته  با آنها در تماس  بوده  و البته  مذاكرات  خوبي  داشتيم  كه  به  عقد قرارداد در هفته  گذشته  منجر شد.
هاشميان  افزود: عضويت  در هانوفر برايم  اميدوار كننده  است  و ورزشگاه  و زمين هاي  تمرين  اين  تيم  را لذت  بخش  ديدم .
وي  اطمينان  دارد موفقيت  در تركيب  اصلي  تيم  هانوفر با وجود شناخت  قبلي  از هم  تيمي هاي  سابقش  توماس  كريستيانسن  و ميشائيل  تارنات  كار آساني  خواهد بود.
مهاجم  سابق  باشگاه  پاس  از گفت  وگو با كريستيانسن  در هفته  قبل  خبر داد و گفت : بعد از اين  صحبت  بود كه  تصميم من براي  پيوستن  به  هانوفر قطعي  شد. با تارنات  نيز زياد صحبت  كردم  و خوشحالم  كه  مي توانيم  در يك  تيم  كنار هم  بازي  كنيم .
وي   درمورد اهداف  باشگاه  جديدش  گفت:  دورشدن  از مرحله  سقوط  به  ليگ  دسته  دوم  نخستين  اولويت  تيم  است  اما او به  آرزوهاي  بزرگتري  مي انديشد.
هاشميان  پيش بيني  كرد: بعد از رها شدن  از خطر سقوط ، مي توانيم  به  حضور در مسابقات  اينترتوتو كاپ  و حتي  جام  يوفا فكر كنيم .

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |