يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۴
معماري زيست محيطي و آينده كلانشهرها
002937.jpg
طراحان آركولوي معتقدند كه شهرهاي آينده بيشتر بايد انسان مدار باشند تا ماشين مدار.
آرش نهاوندي
كلانشهر واه اي است كه در عرصه بين الملل به شهرهايي با جمعيت بالاي 10 ميليون نفر اطلاق مي شود.
بر همين اساس، شهرهايي مانند توكيو و مكزيكو سيتي را مي توان در اين طبقه بندي جهاني قرار داد. در مقابل، شهري نظير شيكاگو با جمعيتي در حدود 5/7 ميليون نفر هنوز يك كلانشهر محسوب نمي شود.
كلانشهرها معمولا با بلعيدن مزارع، جنگل ها و زمين هاي باير اطراف خود، پديد مي آيند. پس از الحاق اين زمين هاي تصرف شده جاده ها، فروشگاه هاي بزرگ، شركت ها و منازل مسكوني در آنها ساخته مي شوند و به اين ترتيب راه هاي بازيافت اينگونه زمين ها كاملا بسته مي شوند.
با توجه به رشد بي رويه جمعيت در كره زمين كه بر اساس پيش بيني ها تا سال 2050 به بيش از 10 ميليارد نفر خواهد رسيد - دو برابر جمعيت كنوني - و تعداد شهرهاي موجود در سراسر جهان نيز به دو برابر افزايش خواهند يافت و فرآيند تصرف زمين حومه شهرها نيز به همين ميزان گسترش پيدا خواهد كرد.
گزارش سازمان ملل نيز نشانگر آن است كه جامعه بين الملل به فرآيند زمين خواري كه طي سالهاي اخير رشد بي سابقه اي يافته كمترين توجه را كرده است.
در واقع با گسترش جاده ها، بزرگراه ها، منازل مسكوني تك خانواري، پاركينگ هاي بزرگ و مراكز اقتصادي، جمعيت نيز در همه جا پراكنده شده است.
البته با توجه به اين كه نوع انسان ذاتا به دنبال ثبات و پايداري در زندگي خود است و تمامي برنامه هاي خود را براي تحقق اين هدف تنظيم مي كند، بايد در حفظ منابع طبيعي كوشا باشد. مطرح كردن چنين مبحثي سبب  ساز مجادلات بسياري در زمينه آينده زندگي بشر در سطح كره خاكي شده است. در همين راستا پائولوسولري پس از ارائه طرح هايي در زمينه شهرسازي بصري از پيشگامان طرح ياد شده محسوب مي شود. او طرح خود را طي مباحث ديالكتيك كه در اين ميان مطرح كرده است آركولوي - اختصاري براي دو واه معماري براي محيط زيست - نام گذاشته است. سولري طي دهه 1970 پروه هاي خود را در زمينه انطباق معماري با محيط زيست تحت عنوان آركولوي: تصور انسان از شهر (آنگونه كه نوع بشر مد نظر دارد)، انتشار داد.
در همان سال سولري دست به تاسيس يك آزمايشگاه شهرسازي به نام اركوسانتي در آريزوناي مركزي زد. به تبع اين اقدام او ديدگاه هايش را روي كاغذ به رشته تحرير درآورد و طرح هايش را نيز در كنار نوشته ها ترسيم كرد.
بديع بودن طرح هاي سولري سبب شد تا تعداد زيادي از علاقه مندان به رشته معماري تا سال 1976 جذب آزمايشگاه شهرسازي اركوسانتي شوند.
سولري كه در مكتب فرانك لويد رايت در تايسن غربي به تحصيل پرداخته بود، از جمله سخنرانان جلسه اول مسائل زيست  محيطي كه توسط سازمان ملل متحد برپا شده، است.
پشتكار سولري در امر معماري زيست محيطي در شهرها باعث شده معماران كانادايي نيز طرح هاي وي را مورد تقدير قرار دهند.
تنها نقطه مشتركي كه مي توان ميان سولري و هم عصرانش يافت ديدگاه آنها است. بر اساس اين ديدگاه، رايت، فولر و سولري طرح هاي بديعي در زمينه معماري و شهري ارائه كردند كه در تضاد با تمامي استانداردهاي زمانه خود بود.
بر اساس آنچه كه در طرح پيشگامان شهرسازي مدرن مشاهده مي شود، تمامي مناطق مسكوني توسط جاده هاي ماشين رو از يكديگر جدا مي شوند.
اين در حالي است كه سولري  طي سالهاي اخير از اين مبحث شهرهاي اتومبيل محور بشدت انتقاد كرده و گفته است در آينده مفهوم آركولوي با زندگي در كلانشهرها عجين خواهد شد.
پس از گذشت بيش از 30 سال از ايه ، اولين بخش از نظريات سولري درباره آركولوي،  دانشمندان به اهميت آن پي برده و در صدد برآمده اند، به طور جداگانه طرح ها و نظرات وي در زمينه آركولوي را مورد بررسي قرار دهند.
پيش از اين، فولر گفته بود اگر مردم بخواهند مفهوم شهرسازي را به طور كامل درك كنند بايد به آركولوي رجوع كنند. ريچارلوين، بنيانگذار مركز شهرهاي پايدار نيز در مخالفت با ديدگاه هاي طرفداران شهرهاي اتومبيل محور همين را گفته است. اما در مقابل ديدگاه هاي روشنگرانه افرادي مانند سولري، ديدگاه كوته فكرانه موليوريسم - مكتبي كه پيروان آن معتقدند همه مسائل خود به خود (بدون مداخله افراد) حل مي شوند - قرار دارد كه به رغم آنچه بانيان آن ادعا مي كنند،  نه تنها راه حلي براي پايان دادن به مشكلات ارائه نمي دهد، بلكه بر وخامت اوضاع بيش از گذشته مي افزايد.
او در ادامه در توجيه طرح ايجاد شهرهاي پايدار افزوده است: براي پذيرش طرح تاسيس چنان شهرهايي در ميان مردم بايد آن را به مرحله اجرا درآورد. به همين منظور لوين به همراه يكي ديگر از متخصصان مشهور در امور شهرسازي به نام اويكودرم در محدوده اي به وسعت يك و نيم مايل در بالاي محوطه يك ايستگاه ترن در شهر وين آزمايش هاي خود را در زمينه آركولوي آغاز كردند.
براي آغاز نيز اين دو نفر فضايي باز را در نظر گرفته اند و در صدد ساخت شهري بر طبق نظريه آركولوي در 12 طبقه سه بعدي برآمده اند. لوين نيز مانند سولري براي مطابقت دادن زندگي نوع انسان با طبيعت به استفاده از مناظر بديع در طرح هاي خويش معتقد است.
در واقع طرح هاي وي تلفيقي است از مفاهيم جغرافيايي و زندگي شهرنشيني امروزي.
لوين قصد دارد آزمايش هايش را بر حركت عابران پياده بدون مزاحمت خودروها متمركز كند. در واقع نظريه پردازان تئوري آركولوي معتقدند كه زندگي در شهرهاي بزرگ كنوني چيزي جز افسردگي را براي شهروندان به ارمغان نخواهد آورد و ساخت خانه هاي جديد، ادامه توليد خودرو در سطح كلان،  ساخت فروشگاه ها و بزرگراه ها جز آنكه بر مشكلات روز افزون مردم بيفزايد، نتيجه ديگري نخواهد داشت.
صنايع نيز بايد به گونه اي متمركز شوند كه آسايش شهروندان سلب نشود.
در واقع شهرهاي بزرگ بايد به نحوي ساخته شوند كه شهروندان آن احساس امنيت و استقلال كنند، نه آنكه دائم در فكر از دست رفتن استقلال خويش باشند.
در مجموع، نظريه پردازان تئوري آركولوي معتقدند، با استفاده مطلوب از فضاي موجود مي توان زيستبومي كه محيط پيرامون بشر را احاطه كرده را نه تنها حفظ كرد كه گسترش نيز داد تا در آينده نوع بشر در شهرهايي زندگي كند كه با تلفيقي از عناصر طبيعي و ساخت دست انسان ساخته شده باشند.

شبكه
يكشنبه ها روزهاي خوبي براي فوتبال دوستان است. علاقه مندان بازي هاي باشگاهي در اروپا مي توانند امشب طبق روال هفته هاي گذشته دو بازي از سري A ايتاليا و لاليگا را تماشا كنند. امشب يك بازي از سري A ليگ ايتاليا به طور مستقيم از شبكه سه سيما پخش خواهدشد و يك بازي از لاليگاي اسپانيا نيز با چند ساعت تاخير پس از پخش بازي باشگاهي ايتاليا، بلافاصله روي آنتن خواهد رفت. اگر علاقه مند واقعي بازي هاي باشگاهي اروپا هستيد، پيشنهاد مي كنيم بازي هايي كه اين روزها از تلويزيون پخش مي شوند را از دست ندهيد. به هر حال فقط دوسه هفته تا اتمام ليگ هاي اروپايي باقي مانده و پس از آن فوتبال باشگاهي در اروپا (و حتي ديگر كشورهاي جهان) براي چندماهي تعطيل خواهد شد.
اما علاقه مندان سريال هاي تلويزيوني امشب مي توانند از شبكه اول مجموعه عربي سوار بي اسب را تماشا كنند. قسمت جديد اين سريال حدود ساعت 15: 22 پخش خواهد شد.
قسمت جديد مجموعه طنز فيلبانان نيز امشب حدود ساعت 21 از شبكه دو پخش خواهد شد.
ضمنا اگر ديشب موفق به تماشاي مجموعه ايراني آهوي ماه نهم نشده ايد، امروز مي توانيد حدود ساعت 15:15 تكرار اين سريال تلويزيوني را از شبكه اول تماشا كنيد.

ديدني ها
طبيعت ايران از نگاه خارجي
فرانكو زيپولي را مي شناسيد؟ او يك ايران شناس ايتاليايي است كه تسلط غريبي بر زبان فارسي دارد و تقريبا مي توان يك ايراني به حسابش آورد. زيپولي يكي، دو سال پيش مجموعه شعرهاي عباس كيارستمي را كه در ايران منتشر شده بود، در ايتاليا ترجمه كرد و گويا كتاب با استقبال خوبي هم مواجه شده است. زيپولي علاقه غريبي به طبيعت و شعر ايران دارد و مجموع اين علاقه حاصلي به نام تا شقايق هست... دارد؛ مجموعه اي شامل 50 عكس از مناظر مختلف ايران كه عنوانش را از يكي از اشعار سهراب سپهري وام گرفته است. اين روزها در نگارخانه قبائيان فرصت ديدن اين عكس ها وجود دارد. در نمايشگاهي كه از 20 ارديبهشت يعني حدودا 12 روز پيش آغاز شده و تا چند روز ديگر يعني دقيقا تا 4 خردادماه ادامه دارد. اين نمايشگاه البته دنباله اي هم دارد. مجموعه كارهايي از عباس كيارستمي كه بلافاصله برپا مي شود و همان موقع درباره اش خواهيم نوشت. فعلا عكس هاي زيپولي را كه نگاه يك خارجي به طبيعت ايران است، از دست ندهيد تا بعد اين را هم بگوييم كه ساعت بازديد از نمايشگاه 11 تا 19 است و آدرس: پلاك 112، خيابان فرمانيه در كنار شهروند.

پيشخوان
002913.jpg
لس آنجلس تايمز
روزنامه لس آنجلس تايمز تيتر اصلي خود را به انتخاب شهردار جديد لس آنجلس كه يك مكزيكي تبار است، اختصاص داد. اين روزنامه همچنين به بررسي وضعيت سياسي در ازبكستان و نحوه دستگيري بمب گذار كوبايي در آ مريكا پرداخته است.
002907.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو بازهم عنوان اصلي خود را به مسائل اتحاديه اروپا اختصاص داده است. امروز يكشنبه قرار است وزيرخارجه لوكزامبورگ طرح بودجه اين اتحاديه و برنامه هاي كشاورزي مشترك اروپاييان را تسليم وزراي  خارجه كشورهاي عضو اتحاديه كند. ظاهرا انگلستان در اين زمينه مخالفت هايي را آغاز كرده است. كيسه هاي پلاستيكي و خطراتشان براي سلامت انسان ها از ديگر عناوين اين روزنامه است.

جهانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |