يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۴
تهران در انتظار باغ كتاب
رستگاري در تپه هاي عباس آباد
002853.jpg
عكس: مهدي رفيع زاده
اعضاي گروه داوران مسابقه طراحي باغ كتاب تهران كه قرار است در تپه هاي عباس آباد احداث شود مشغول بررسي طرح هاي ارائه شده هستند.
امير موسي كاظمي
دنياي كتاب براي ايرانيان شايد در همان 10 روزي خلاصه شود كه نمايشگاه بين المللي، نام كتاب بر خود مي گيرد؛ چهاردهم تا بيست و چهارم ارديبهشت هر سال و در دل شهري كه ترافيك عذاب آورش عطاي بازديد را به لقاي آن مي بخشايد. اما نه اين دنياي 10روزه سزاوار گنجينه ارزشمندي چون كتاب است و نه اوقات پربهايي كه در تقابل با اين هجمه ماشيني روبه زوال مي نهد، شايسته خيل عظيم كتابخوانان. محفلي هميشگي براي اين يار مهربان، شايد.
در سالهاي اخير بحث لزوم احداث و برپايي نمايشگاه دائمي كتاب در تهران بارها از سوي مسئولان اجرايي مطرح شد اما هيچگاه رنگ و بوي واقعيت به خود نگرفت تا اينكه در هفته كتاب سال گذشته، مشاور فرهنگي شهردار تهران از احداث بزرگ ترين نمايشگاه دائمي كتاب كشور در تهران خبر داد و نام باغ كتاب را بر سر زبان ها انداخت.
علي اكبر اشعري در اين باره مي گويد: نمايشگاه دائمي باغ كتاب تهران، فروشگاه بزرگ كتاب كشور خواهد بود و با توجه به اينكه هر سال طيف وسيعي از علاقه مندان به كتاب در نمايشگاه بين المللي حضور مي يابند اين ضرورت احساس شد كه با برپايي نمايشگاه دائمي كتاب در طول سال به نيازها و خواسته هاي مشتاقان پاسخ مناسبي داده شود.
حرف هاي مشاور فرهنگي شهردار اين نويد را به شهروندان و ساكنان خيابان هاي اطراف نمايشگاه بين المللي مي دهد كه از شر ترافيك نفس گير ايام برپايي نمايشگاه خلاص شوند، البته اگر نمايشگاه بين المللي هم به اين محل دائمي منتقل شود. اشعري مي گويد: در زمان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران كه به عنوان يكي از نمايشگاه هاي معتبر فرهنگي در تقويم نمايشگاه هاي جهان ثبت شده است، نمايشگاه دائمي كتاب به طور موقت تعطيل شده واين مكان با تمامي امكانات و تسهيلات به طور كامل در اختيار برگزاركنندگان نمايشگاه بين المللي كتاب تهران قرار خواهد گرفت.
مشاور فرهنگي شهردار با بيان اينكه باغ كتاب در زميني به مساحت 40هزار مترمربع در اراضي عباس آباد و در دو بخش نمايشگاهي و فروشگاهي احداث خواهد شد، معتقد است: در نمايشگاه فعلي كتاب به دليل عدم بهره مندي مناسب از تكنولوي روزدنيا ومحل برگزاري، مراجعان بامشكلات متعدد در زمينه انتخاب، سفارش وحمل كتاب مواجه هستند كه البته در باغ كتاب به رفع تمام اين نقايص توجه شده است.
كاربري هاي باغ كتاب
شايد فهرست كردن كاربري هاي اين نمايشگاه چهل هزار مترمربعي از زبان مشاور فرهنگي شهردار تهران، افق پيش روي شهرداري در اجراي اين طرح را به خوبي ترسيم كند:
۱ - محل دائمي براي عرضه كتاب هاي داخلي و خارجي بر اساس استانداردهاي علمي، تخصصي و هنري قابل قبول تا ضمن تبديل اين مركز به كانوني قابل اعتماد، علاوه بر تامين نياز اقشار مختلف مردم به كتاب، موجب ارتقاي كيفي كتاب هاي منتشره توسط ناشران مختلف شود.
۲ - كانوني فعال كه با حمايت تمامي رسانه ها، منعكس كننده رويدادهاي حوزه كتاب و نشر باشد.
۳ - مركزي كه با ارتقاي فناوري براي سهولت تهيه كتاب، تحولي در فرهنگ عرضه و فروش ايجاد كند.
۴ - مكاني كه پايگاهي براي ارتباط فرهيختگان و عناصر فكري و فرهنگي جامعه و تبادل نظر آنان باشد.
۵ - مركزي كه با بهره گيري از امكانات رايانه اي به پايگاهي قدرتمند اينترنتي كتاب تبديل شود تا مراجعان با آخرين دستاوردهاي حوزه كتاب درايران و ساير نقاط جهان آشنا شوند.
۶ - مكاني كه علاوه بر كاربري هاي مذكور به صورت محل مناسب براي برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب، با تحول در شيوه معرفي و عرضه و شيوه فروش كتاب، آسايش و رضايت خاطر مراجعه كنندگان را فراهم آورد.
002946.jpg
عكس: مهدي رفيع زاده
طرح هاي پيشنهادي ارائه شده براي مجموعه باغ كتاب تهران در گوشه اي از نمايشگاه بين المللي به نمايش درآمد.
برنامه ريزي فيزيكي
اينگونه بود كه مجموع باغ كتاب تهران با ظرايفي كه مي بايست درعملكرد آن لحاظ مي شد، در مساحت 54000 مترمربع با زيربناي 40000 مترمربع و در دوبخش نمايشگاهي و غيرنمايشگاهي برنامه ريزي شد. در بخش غيرنمايشگاهي مجموعه هايي چون اداري، رفاهي، تفريحي و خدماتي، مركز اسناد و كتابخانه تخصصي، ورودي ها و تالارها درنظر گرفته شد. بخش اداري با زيربناي حدود 2000 مترمربع شامل مديريت، دبيرخانه، روابط عمومي، بازرگاني، امور مالي و اداري، امور برنامه و بودجه، شوراي سياستگذاري و هيات هاي علمي،  آرشيو و انبار بوده و هسته اصلي نمايشگاه به شمار مي رود.
براي بخش رفاهي،  تفريحي و خدماتي، انواع فضاهاي سرو غذا، فضاهاي تفريحي كودك و نوجوان و فضاهاي چندمنظوره تجهيز شده رفاهي در زيربنايي حدود 2600 مترمربع در نظر گرفته شده است. همچنين مراكز اسناد و كتابخانه تخصصي شامل مركز رايانه با پيش بيني شبكه كامپيوتري، مركز رسانه ها و مركز اسناد و كتابخانه هاي تخصصي در زيربنايي حدود 1300 مترمربع خواهد بود. مجموع ورودي ها كه حدود 3000 مترمربع از زيربناي باغ كتاب را به خود اختصاص مي دهد شامل فضاهاي باز و بسته، فضاهاي اطلاع رساني و راهنمايي و فضاهاي انتظامي است و مجموعه تالارها متشكل از يك تالار اصلي با ظرفيت 1000 نفر و چند تالار و چند تالار جنبي حدود 2800 مترمربع از كل فضا را اشغال خواهد كرد. همچنين امكان توسعه و تبديل بخش غيرنمايشگاهي به فضاهاي نمايشگاهي وطرح هاي توسعه نيز پيش بيني شده است.
در فضاهاي نمايشگاهي نيز براساس موضوع۱۱، بخش در نظر گرفته شده، كه شامل كتاب هاي عمومي، فلسفه و روانشناسي، مذهب، علوم اجتماعي، زبان، علوم طبيعي و رياضيات، فن آوري، هنر، ادبيات، تاريخ و جغرافيا و كودك و نوجوان در زيربنايي حدود۲۷۵۰۰ مترمربع است.
بدين ترتيب در برنامه عمومي فيزيكي باغ كتاب، غرفه ها حدود۵۰درصد، فضاهاي اداري تخصيص يافته به ناشران و انبارها و مخازن حدود۹درصد، خدمات رفاهي حدود۱۰درصد، بخش فن آوري اطلاعات حدود۶درصد و فضاهاي باز و دسترسي حدود۲۵درصد از كل فضاي نمايشگاه را اشغال خواهد كرد. ضمن اينكه حدود۷درصد از كل فضاها نيز براي تاسيسات در نظر گرفته شده است.
مسابقه طرح باغ كتاب
بدون ترديد طراحي مجموعه عظيمي كه در جايگاه يك پروه فراشهري، پاسخگوي نيازهاي شهروندان تهراني و ساير هموطنان كتابخوان باشد، بدون برگزاري يك رقابت معماري در سطح كشور امكان پذير نبود.
برهمين اساس شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران، طراحي و معماري اين مجموعه فرهنگي، تفريحي را به مسابقه گذاشت. تلفيق كاربري هاي فرهنگي با فضاي باز با كمترين دخل و تصرف در وضعيت عمومي اراضي عبا س  آباد، خواسته برگزاركننده اين رقابت از مهندسان مشاوري بود كه براي طراحي اين پروه اعلام آمادگي كرده بودند.
پس از انتشار فراخوان اوليه۲۳۰، متقاضي حقيقي و حقوقي جهت شركت در اين مسابقه اعلام آمادگي و ثبت نام كردند كه در نهايت تا تاريخ۲۸‎/۱۱‎/۸۳ كه  آخرين مهلت تحويل طرح ها بود، 55 اثر به دبيرخانه مسابقه رسيد. از آن به بعد جلسات متعدد هيات داوران براي رسيدن به گزينه نهايي آغاز شد.
در مرحله نخست از ميان 55 اثر موجود، 32 طرح حائز شرايط اوليه شناخته شده و سپس درمرحله دوم۲۰ اثر از اين ميان در جمع طرح هاي برگزيده براي داوري نهايي قرار گرفتند. در مرحله بعد و با تخصصي تركردن نگاه به اثر، 13 اثر گزينش و در سه دسته به ترتيب اولويت تقسيم بندي شدند. در مرحله پاياني داوري نيز 3 اثر برگزيده و پس از امتيازدهي اعضاي هيات داوران، رتبه هاي اول تا سوم مشخص و اعلام شدند.
برگزيدگان
هيات داوران متشكل از مهندس حسين شيخ زين الدين، مهندس كامبيز ناصرعمو، دكتر مهدي حجت، دكتر سعيد زنوزي، دكترهادي نديمي، دكتر علي غفاري و مهندس باقر آيت الله زاده شيرازي تمامي همت خود را بر اين قرار داد كه نزديكترين مورد موجود به كاربرد واقعي و عملي مجموعه و نيز به آمال و خواسته هاي جامعه فرهنگي كشور و مديريت شهري تهران را برگزيند.
بر همين اساس در مراسمي كه با حضور شهردار، اعضاي شوراي اسلامي شهر و رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در محل نمايشگاه دائمي كتاب برگزار شد، از گروه مهندسي مگان شبيري و فرهاداسدپور با 71 امتياز به عنوان رتبه اول، گروه مهندسي هومن سلامت، امين تاج و افشين فرزين با 67 امتياز به عنوان رتبه دوم و گروه مهندسي ارسيا رخشان فر و عليرضا پرتوي با 62 امتياز از صد امتياز ممكن به عنوان رتبه سوم تقدير به عمل آمد.
همچنين بهزاد اتابكي، ولي الله ساقي، مهندسان مشاور رهرو، مهندسان مشاور پاسارگاد، مهندسان مشاور دادارآفرين، مهندسان مشاور آتاوا، مهندسان مشاور آسه مهرتبريز، پريسا علي محمدي، مجتبي يزداني و مهندسان مشاور كليل به ترتيب حائز رتبه هاي چهارم تا سيزدهم شدند.
در فضاهاي نمايشگاهي 11 بخش در نظر گرفته شده كه شامل كتاب هاي عمومي، فلسفه و روانشناسي، علوم اجتماعي، هنر، ادبيات، تاريخ و جغرافيا و كودك و نوجوان در زيربنايي حدود۲۷۵۰۰ مترمربع است
تهران، پايتخت كتاب منطقه
اينكه طرح ابتكاري مديريت شهري تهران براي استمرار بخشيدن به نمايشگاه كتاب و تداوم اين جريان فرهنگي در تمام طول سال، چه زماني به بهره برداري كامل مي رسد، هنوز مشخص نيست اما آينده نزديكي كه شهردار تهران از آن به عنوان نقطه آغاز احداث اين پروه عظيم نام مي برد، قطعا آنقدر دور نخواهد بود كه نام باغ كتاب از يادها پاك شود. بي ترديد چشم انداز 20ساله اي كه شهردار تهران براي تبديل ايران به قدرت اول منطقه در حوزه كتاب ترسيم مي كند به ابزارهايي چون نمايشگاه دائمي كتاب وابسته است و بهره برداري از اين مجموعه نيز جز با ياري مسئولان و متخصصان محقق نمي شود. باشد كه باغ كتاب تهران، باغ هميشه بهار فرهنگ اسلامي و ايراني، درخور و شايسته شهروندان و خواست ديرپا و به حق برپايي اش باشد.

شروع تغييرات از كوچه دامن افشار
002940.jpg
خيابان وليعصر، بالاتر از ميدان ونك - بدون اينكه يادم باشد از كجا دارم عبور مي كنم متوجه تغييراتي شدم كه پيشتر وعده داده شده بود. عصر يكي از روزهاي آخر ارديبهشت در حالي كه تصميم گرفته بودم از تقاطع خيابان ميرداماد - وليعصر تا ميدان ونك را پياده روي كنم، چشمم به تابلوهاي تبليغاتي جديدي افتاد كه روي ديوارهاي حاشيه شرقي خيابان وليعصر نصب شده بود؛ تابلوهايي كه ظاهر جديدش بلافاصله جلب توجه مي كرد. اين تابلوها در اصل قابي فلزي و برجسته بود كه طرح آگهي داخل آن زير پوشش شيشه اي جاي مي گرفت. هنوز چند قدم از آن تابلوها فاصله نگرفته بودم كه نبش يكي از كوچه ها تابلوي تبليغاتي ديگري نظرم را جلب كرد؛ تابلويي عمودي كه طرح هاي داخل قاب آن به صورت رول چرخيده و به نوبت در معرض ديد قرار مي گرفت. البته پشت طرح ها هم چراغي روشن بود تا وضوح و زيبايي طرح ها بيشتر شود. ديدن تابلوي كوچه دامن افشار و نصب تابلوهاي تبليغاتي در نزديكي اين كوچه كافي بود تا به اين نتيجه برسم كه سازمان زيباسازي شهرداري تهران طرح هاي جديد تابلوهاي تبليغاتي را به اجرا درآورده است و همانطور كه ابوالقاسم وحدتي اصل، مديرعامل اين سازمان وعده داده بود براي الگوسازي، نصب و اجراي اين طرح ها، از نزديكي ساختمان سازمان زيباسازي شروع كرده است. ساختمان اين سازمان در كوچه دامن افشار قرار دارد. از سال گذشته كه پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مسئوليت تبليغات محيطي به سازمان زيباسازي شهرداري تهران محول شد، اين سازمان دست به تغييراتي در شكل قرارگيري تابلوها و نوع آنها زد. مديرعامل اين سازمان وعده داد كه نوع جديدي از تابلوهاي تبليغاتي را براي نصب در سطح شهر طراحي خواهد كرد و با طراحي آنها ديگر اجازه پرده هاي تبليغاتي روي داربست هاي فلزي كه به زيبايي نماي شهر لطمه وارد مي كنند، داده نخواهد شد. اين اتفاق زمستان سال قبل افتاد و پايه هاي بنفش رنگي براي نصب اين نوع پرده هاي تبليغاتي در نظر گرفته شده و نصب شد. اين پايه ها به مرور با كمي تغييرات در قسمت نصب پرده ها، كاركردي را كه پيشتر داربست هاي فلزي داشتند، پيدا كردند.اما همانطور كه گفتم، اولين ايده هاي سازمان زيباسازي در حد فاصل ميدان ونك تا خيابان ميرداماد در خيابان وليعصر اجرا مي شود. سازمان زيباسازي معتقد است كه بايد ايده هاي خود را به الگو تبديل كند تا شهرداري هاي مناطق بر اساس آن الگوها نسبت به ساخت وسايل موردنياز نظير تابلوهاي تبليغاتي، نيمكت ها، سطلهاي زباله و ... اقدام كنند. ساخت تابلوهاي تبليغاتي جديد كه نمونه هاي آن اخيرا در ضلع شرقي خيابان وليعصر و نبش خيابان دامن افشار نصب شده است، هم از آن جمله است.
تابلو پشت تابلو
بزرگراه چمران، حد فاصل پل پارك وي تا شهربازي در روزهايي كه چند بار مسير پارك وي تا نمايشگاه را طي مي كردم، در فضاهاي اطراف اين مسير دقيق تر شدم. البته به نظرم كندي حركت خودروها هم در اين دقت نقش داشت. علت هرچه بود، چيزي كه در حاشيه بزرگراه در اين مسير بيشتر به چشم مي آمد، علاوه بر كار بي وقفه براي تعويض روكش آسفالت و اصلاحات هندسي مسير، تعداد تابلوهاي راهنما و در بعضي موارد قرارگرفتن اين تابلوها روي همديگر بود. مثلا در يكي از موارد در نزديكي پمپ بنزين ولنجك، چند تابلوي راهنماي خيابان روي هم نصب شده اند. البته ممكن است دليل تداخل اين تابلوها در وظايف هم (!) اقدامات عمراني و اصلاحات هندسي جديد باشد كه نياز به نصب تابلوهاي جديد را ضروري كرده است، اما دليل هرچه باشد، از ديد عابران يك نقص در نصب تابلوهاي راهنماي حاشيه خيابان ها و اتوبان ها محسوب مي شود.

زاويه ديد
فرهنگ مسابقات معماري
بررسي معماري به عنوان هنري اجتماعي در تعاملي نزديك با فرهنگ (فرهنگ به مثابه مجموعه  معنويات انساني)، راهكاري را فراهم مي سازد تا با درك وسيع گستره  فراگير مادي، معنوي و فكري معماري، اين تعامل را به چالش بنشينيم. اگر نظري به اطراف خود داشته باشيم به نكته اي دست مي يابيم كه شايد به دليل شدت عادي بودن، غالبا فراموش مي شود: ما در بيشتر موارد در فضايي مصنوع به سر مي بريم. به زبان ساده تر، محيط پيرامون ما اعم از خانه، خيابان، محل كار، مراكز شهري و حتي تفرجگاه ها، همه و همه آثاري هستند كه در معناي عام مي توان آنها را آثار معماري (بدون قيد ارزشي) دانست.
در يك كلام، معماري در يك جامعه در تعاملي نزديك با فرهنگ آن جامعه است. اگر به واه  تعامل (interaction) دقت كنيم، در روح اين واه، مفهومي مي يابيم حاكي از ارتباطي دوسويه و آنچه معمولا فراموش مي شود، همين دوسويه بودن ارتباط بين معماري و فرهنگ است. همانگونه كه فرهنگ در شكل گيري معماري ملي يك جامعه نقش عمده اي ايفا مي كند، معماري نيز همواره در مقام فرهنگسازي حضور داشته و اين ارتباط را تكميل مي كند.
درنهايت آنچه بيش از هر چيز مهم به نظر مي رسد، از يك طرف، وظيفه اجتماعي سنگين معمار است در مقام شخصيتي خلاق كه بايد اين روند را شكل دهد و از طرف ديگر، اعضاي جامعه به عنوان كاربران هستند كه بايد همچون ساحت هاي ديگر فرهنگي ـ اجتماعي، در مقام مخاطب معماري، با نظارتي هوشمند جوياي حق انساني و شهروندي خود در محيط مصنوع باشند. اين امر ميسر نمي شود مگر با دانش افزايي جامعه در اين راستا و نهادينه كردن مقوله نقد علمي در معماري و شهرسازي در كنار حس مسئوليت تك تك شهروندان نسبت به آنچه مي بينند و آنچه در آن زندگي مي كنند.
دغدغه تشخيص و تعيين چارچوب هايي براي معماري ايراني و نهايتا تدوين سير روندگونه براي اين نوع معماري همواره كم و بيش مورد توجه معماران و منتقدان بوده و هست. از يك طرف اين تحولات را مي توان تحت تاثير عوامل اجتماعي و سياسي دانست و از طرف ديگر با نگاهي مردم شناسانه زمينه هاي ناخودآگاه مردمي را در آن دخيل كرد؛ صرف نظر از مباحث جنبه هاي تاريخي- اجتماعي هنر كه داراي اهميت ويه در درك مفهوم سبك شناسانه معماري است، آنچه در معماري معاصر به وضوح قابل تشخيص است، عدم وجود يك روند صحيح يا به عبارت ديگر روندي ناشي از بي روندي است.
اصولا هبوط معماري از ساماندهي خلاقانه  فضا به فعاليتي بازاري در چارچوبي سودجويانه و بدون اعمال استانداردهاي كيفيتي، هرچند كاملا متاثر از مشي مديريت كلان يك جامعه به نظر مي رسد اما به هيچ وجه نبايد تاثير تفكر موجود در ميان ارباب اين حرفه را نيز در آن ناديده گرفت. كيفيت يك اثر معماري بيش از هر چيز از ارزيابي شخصيت خالق آن اثر از قلمروهاي تخصصي و اجتماعي مربوطه نشات گرفته، تحت تاثير وجدان حرفه اي وي قرار دارد.
در اين ميان، در راستاي رشد درازمدت و جامع فرهنگ معماري ملي، مسئوليت صاحبان انديشه مي بايستي از خرده گيري هاي متداول فراتر رفته، به نظامي هدفمند براي توسعه  معيارهاي نظري و عملي سنجش و در يك كلام توليد دانش قابل انتقال و تاثيرگذار در اين وادي بدل شود.
و اما مسابقات معماري، بحثي كه در معماري اخير كشور، علي الخصوص در دهه  اخير از رشد كمي چشم گيري برخوردار بوده است؛ گستره  برگزاري مسابقات علي الخصوص در كشورهاي پيشرفته در مقام روشي براي انتخاب طرح هاي مناسب و به نوعي ايجاد ديالوگ و تبادل اطلاعات بين دست اندركاران عرصه معماري، روشي جا افتاده و موفق بوده، در عين حال مرزهاي بهره وري اقتصادي را نيز فسخ كرده است.هر چند سوابق در كشورهاي پيشرفته در اين حوزه، درخشان است ولي آنچه بيشتر مي تواند به عنوان الگويي براي انتقال تجربه در ايران كارايي داشته باشد، منطقا موارد موفق در كشورهاي مشابه با شرايط شبيه به ايران است. هم اينك در كشورهاي وارد كننده تكنولوي مانند مالزي، سنگاپور، تركيه و كشورهاي حوزه خليج فارس، رويه ايجاد رقابت براي طرح هاي بزرگ معماري و شهرسازي، پاسخگويي مناسب را در جهت اهداف برگزاركنندگان داشته اند. در ايران، مسابقات معماري هر چند قدمت قابل توجهي ندارد ولي در چند دهه  اخير نمونه هاي قابل ذكري مطرح بوده است كه مسابقه كتابخانه ملي (در ادامه  مسابقه  كتابخانه  پهلوي پيش از انقلاب)، موزه بزرگ خراسان، مجموعه فرهنگستان هاي جمهوري اسلامي ومسابقه آتي سنتر و دفتر مر«زي شر«ت نفت از آن جمله اند.

از شهر
002883.jpg
بيماري هاي تشديد شونده توسط آلودگي هوا
قلم سبز ايران- ماندن در ترافيك علاوه بر تاثيراتي كه بر اعصاب افراد مي گذارد، آلودگي هوا را به دنبال دارد كه خود تشديدكننده بيماري هاي مختلف در افراد بيمار است. بيماران قلبي و ريوي در مواجهه با آلودگي هوا در معرض خطر مرگ قرار مي گيرند.
كامران بخشي، كارشناس كنترل پروه ساختمان بهينه سازي مصرف سوخت با اعلام اين خبر گفت: براساس مطالعاتي كه اخيرا توسط كارشناسان دانشگاه علوم پزشكي تهران و به سفارش اين سازمان انجام شده است، بيماري هايي از قبيل آنين قلبي، نامنظمي ضربان قلب (آريتمي)، سكته قلبي و بيماري انسداد مزمن ريوي با آلودگي هوا مرتبط است.
بخشي معتقد است: در تفكيك سني نتايج، مشاهده شده است افرادي كه بالاي 30 سال سن دارند بيشتر تحت تاثير آلودگي هوا قرار دارند به طوري كه ذرات منواكسيدكربن به طور متوسط از هر يكهزار فرد 30 تا 65 ساله، 113 نفر را در معرض خطر مرگ قرار مي دهد و ذرات دي اكسيدگوگرد نيز از هر يكهزار نفر، 16 نفر را با مرگ مواجه مي كند.
002931.jpg
۷۰ ميليارد ريال يارانه بليت مترو
كاهش هزينه هاي رفت و آمد با وسيله نقليه عمومي يكي از راه هاي مناسب براي كاهش ترافيك، آلودگي هوا و حضور ماشين هاي تك سرنشين در خيابا ن ها است.در سال گذشته 70 ميليارد ريال يارانه براي پايين نگهداشتن قيمت بليت مترو پرداخت شده است. بررسي هاي صورت گرفته توسط وزارت كشور نشان مي دهد ميزان يارانه متعلق به بليت مترو در سال 1383 رشدي حدود صددرصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده است.
در سال 1382، 38 ميليارد و 25 ميليون ريال يارانه براي پايين نگهداشتن بليت مترو پرداخت شده بود درحالي كه قيمت هر بليت مترو براي سفرهاي شهري 65 تومان است، بررسي ها نشان مي دهد بهاي تمام شده بليت به بيش از 700 تومان مي رسد.
روزانه حدود 700هزار مسافر در تهران با استفاده از خطوط مترو سفر مي كنند. فعاليت مجدد شركت مترو در سال 1366 آغاز و با صرف بيش از 850 ميليون دلار اعتبار ارزي و 2500 ميليارد ريال تسهيلات با مديريت دولت زيرساخت هاي متروي تهران و خط تهران-كرج احداث و در سال 1377 خط يك و سال بعد نيمه غربي خط 2 مترو به بهره برداري رسيد.
در تيرماه سال 1379 شركت مترو رسما تحويل شهرداري تهران شد و پس از آن با مديريت شهرداري تهران و حمايت دولت ساير قطعات و خطوط، احداث و به بهره برداري مي رسد.
002877.jpg
اعتبار 100 ميليارد توماني اتوبوسراني
ميــــزان اعتبــــار تخصيص يافته به شركت اتوبوسراني امسال به 100 ميليارد تومان مي رسد و اين خبر، اميدبخش افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي، كاهش تعداد ماشين هاي شخصي و سهولت رفت وآمد در خيابان هاست.
اعتبار تخصيص يافته به شركت اتوبوسراني در سال جاري 10 ميليارد تومان نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت، اين اعتبار در سال گذشته صرف خريد اتوبوس شده بود.تعداد اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران از 3300 دستگاه در سال 1381 به 6 هزار دستگاه در سال 1383 رسيده است.
افزايش تعداد اتوبوس ها در شركت واحد هرچند توسعه حمل و نقل عمومي را درپي داشته است اما هنوز جوابگوي نياز شهرهاي بزرگ كشور نيست. بررسي ها نشان مي دهد به دليل نارسايي هاي موجود در اتوبوسراني و سيستم حمل و نقل عمومي بسياري از سفرهاي شهري با استفاده از خودروي شخصي صورت مي گيرد. اين مسئله سبب مي شود علاوه بر افزايش مصرف سوخت،  ترافيك شديد در خيابان ها ايجاد شده و هوا به شدت آلوده شود.
002871.jpg
بوستان 140 هكتاري در جنوب مشهد
مهر - قرار است بوستاني به مساحت 140 هكتار در جنوب مشهد احداث شود. عضو شوراي اسلامي شهر مشهد اسم اين بوستان را ربيع عنوان كرده و دليل احداث بوستان را وجود بافت هاي قديمي و نبود فضاي سبز ذكر كرده است.عبدالكريم نيشابوري معتقد است: بافت مركزي شهر مشهد به دليل پروه بازسازي اين مناطق، در حال حاضر از فضاي سبز مناسبي برخوردار نيست، لذا در طرح هاي موجود براي اين مساحت كه بيش از هزار هكتار است، سرانه قابل توجهي فضاي سبز در نظر گرفته شده است.
وي افزود: همزمان با طرح هسته مركزي مشهد، طرح تفصيلي كار نيز ارائه شده كه بنا به دلايلي متوقف و اكنون پس از مدتي با تصويب كميسيون ماده 5، ابلاغ و شروع به اجرا كرده است.

شهر آرا
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |