يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۴
مهارت هايي كه با يك آزمون سنجيده مي شوند
شب هاي دلهره
002886.jpg
توجه و اصرار بيش از حد مادر براي خوب غذا خوردن، پافشاري پدر براي زودخوابيدن و قطع رفت و آمد فاميل و دوست و آشنا به خانه همه و همه سبب مي شود كه كودك ما تصور وحشتناكي از فرآيند امتحان در ذهن خود بسازد
دغدغه  شب امتحان از جنس همان دغدغه هايي است كه خيلي  شب هاي ديگر هم خواب ما را به كابوس مي كشاند.
وقتي كلافه مي شويم ، از همه كس و همه چيز بهانه مي گيريم تا شايد به اين ترتيب كمي آرام شويم.
شب هاي ديگري به جز شب امتحان هم در زندگي مان وجود دارند كه همان دلهره و استرس را تحمل مي كنيم؛ شب هايي كه يكي از بستگان مان بيمار است، شب هايي كه قرار است به سفرهاي دور برويم و بسياري از شب ها ديگر. رشته كار از دستمان مي گريزد، به چنگ نمي آيد و ما كلافه و سردرگم دنبال بهانه اي مي گرديم تا دق دلمان را سر كسي خالي كنيم.
اما شب هاي امتحان رنگ و طعم قوي تري دارد انگار تجربه اي مشترك ميان گروه بزرگي از انسان هاست. مثال شب امتحان را براي تمام لحظه هاي سخت زندگي مان به كار مي بريم و از تشبيه سخت ترين روزهاي زندگي مان اصلا دريغ نمي ورزيم.
همه تقصيرها را به گردن شب امتحان مي اندازيم، حتي اگر درس هايمان را خوب مرور كرده باشيم بازهم كابوس و دلهره شب امتحان ، دست از سرمان برنمي دارد.
ارزشيابي مستمر
نمره پاياني دانش آموزان دوره ابتدايي بر مبناي 50درصد نمره ورقه امتحاني خرداد ماه و 50درصد نمره ارزشيابي مستمر محاسبه مي شود.
اين تصميم را اداره كل آموزش و پرورش دوره پيش دبستاني و ابتدايي براي رفع مشكل كودكان دبستاني گرفته است. به نظر مي رسد كودكان دبستاني مهارت كمتري نسبت به سايرين، براي شركت در امتحان دارند. براي يك دانش آموز كلاس اول دبستان، امتحان معناي خاصي به جز وحشت ايجاد شده از سوي بزرگترها ندارد.
توجه و اصرار بيش از حد مادر براي خوب غذا خوردن، پافشاري پدر براي زودخوابيدن و قطع رفت و آمد فاميل و دوست و آشنا به خانه همه و همه سبب مي شود كه كودك ما تصور وحشتناكي از فرآيند امتحان در ذهن خود بسازد.
ارزشيابي مستمري از سوي  آموزش و پرورش به عنوان يك راه حل مطرح شده است و معلم مي تواند بنا به فعاليت هاي كلاسي  دانش آموزان به آنها نمره بدهد. هرچند در اين مصوبه تاكيد شده كه در ارزشيابي تحصيلي، معلم حق ندارد براساس سليقه خود به دانش آموزي كه تكاليف و فعاليت هاي خارج از كلاس خــود را بخوبي انجام داده باشد، نمره ندهد و دانش آموز مي تواند در صورت مشاهده اينگونه تخلفات اداري آن را به اطلاع مدير يا شوراي مدرسه برساند.
ضرورت مشاوره
دركشور ما براي هر هزار خانواده يك روانشناس پيش بيني شده است ، هرچند هنوز تعداد روانشناسان فعال در امر مشاوره با اين ميزان فاصله زيادي دارد.
مراجعه به روانشناسان مي تواند درصد زيادي از مشكلات و استرس هاي خانواده و دانش آموز را كاهش  دهد. مادامي كه اعضاي خانواده بويه پدرومادر، شيوه صحيح رفتاري را در برخورد با فرزندان مضطربشان در پيش گيرند، بسياري از مسائل حاشيه اي برطرف مي شود و شب هاي امتحان وحشت كمتري را به همراه خواهد داشت.
مقاومت خانواده هاي ايراني در مراجعه به مشاور روانشناس ابتدايي ترين مشكلي است كه به شكل فرهنگ عمومي در جامعه ما رواج دارد. نگراني خانواده از مراجعه به روانشناس كم كم به صورت يك مشكل فرهنگي بروز كرده است.
امروزه به دليل پيچيدگي روابط انساني و صنعتي شدن روز افزون زندگي شهرنشيني، ناتواني در تطبيق با شرايط ويه ، باعث شده است تا توانايي والدين از درك صحيح رفتار فرزندشان كاهش پيدا كند. حضور موثر مشاور مي تواند پلي ارتباطي ميان پدر و مادر و فرزند ايجادكند. مهارت گروه مشاوران، شرط اول در برقراري آرامش ميان افراد خانواده است؛ حضور افرادي كه داراي كارآيي لازم در امر مشاوره هستند و تسلط حرفه اي آنها اولين گام در تغيير نگرش نادرست والدين نسبت به علم مشاوره است.
ضرورت احيا
وزير آموزش و پرورش معتقد است: احياي مشاوره در تمام مقاطع تحصيلي ضروري است و مشاوره بدون شك بايد در تمام مدارس احيا شود. مرتضي حاجي در گفت وگو با خبرگزاري كار ايران مي گويد: ضرورت احياي مشاوره در تمام مقاطع تحصيلي بويه در دوره راهنمايي كاملا آشكار است و بايد هرچه زودتر مشاوره ها احيا شود.
هرچند تاكيد او براي رسيدن به نتيجه مطلوب نيازمند تصويب از مراجع ديگر است، اما حضور مشاوران را در مدارس از اصلي ترين پايه ها مي داند.
از سوي ديگر كارشناس انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش بر نياز به گسترش مراكز مشاوره خانواده تاكيد مي كند. حسن زارعيان مي گويد: تعداد مراكز مشاوره خانواده در حال حاضر جوابگوي خانواده ها نيست.
او مي افزايد: در حال حاضر 19 مركز مشاوره خانواده در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران فعاليت مي كنند مراجعه خانواده ها به اين مراكز نشان مي دهد استقبال خوبي در اين زمينه شده است.
حق ويزيت اين مشاوران بين هزار تا 3 هزار تومان تعيين شده است.
در هر حال دلهره شب امتحان از سر بيرون شدني نيست. ماجراي استرس ما و شب امتحان را هرگز فراموش نمي كنيم. هنوز شبها كابوس شبهاي امتحان را مي بينيم. خيس عرق از خواب مي پريم و يادمان مي آيد كه سالها از شب امتحان ما گذشته است.
از امروز امتحان فرزندان ما شروع مي شود، چهره هاشان ترسيده و شيطنت هايشان كم شده است. آنها را دريابيم و يادمان بيايد كه ما هم همين دلهره را داشته ايم.

امروز
دانش  آموزان  بخوانند
002865.jpg
اضطراب  و استرس  همواره  يكي  از عوامل  تاثيرگذار بر ميزان  موفقيت  و شكست  افراد است  و در اين  ميان  جلسه  امتحان  از ديرباز مهمترين  عنصر بروز اين  مشكل  در دانش آموزان  بوده  است . استرس  جلسه  امتحان  حتي  براي  بسياري  از دانش آموزان  موفق  كلاس  به وجود مي آيد و آنها نيز در بسياري  از موارد در عين  آمادگي  درسي ، دچار اين  حالت  مي شوند و بدون  شك  اين  مسئله  موجب  مي شود تا نتايج  مورد انتظار را به دست  نياورند. به  گفته  كارشناسان ، چنانچه  دانش آموزان  از نظر روحي  خود را براي  جلسه  امتحان  آماده  كنند، هرگز دچار اين  مشكل  نخواهند شد و نتيجه  مطلوبي  در امتحانات  به دست  خواهند آورد.
آنها معتقدند كه  اگر دانش آموزان  مهارت هاي  مقابله  با اين  استرس ها و اضطراب ها را فراگيرند، اين  مسائل  در آنها بروز نخواهد كرد.
*هنگام  تحويل  گرفتن  ورقه  امتحان  به  تمام  سوالات  توجه  نكنند و سوال ها را به  ترتيب  و يك  به  يك  جواب  دهند و ذهن  خود را مشغول  سوالاتي  كه  جواب  آنها را نمي دانند، نكنند.
پيش  ازاين  كه  به  سوالات  پاسخ  دهيد به  مفهوم  آن  خوب  توجه  كنيد.
زمان  امتحان  را به  تمام  سوالات  تقسيم  كنيد، اگر سوالي  را ندانستيد، روي  آن  وقت  خود را تلف  نكنيد.
در نوشتن  پاسخ ها دقت  كنيد، هميشه  يك  پاسخ  ضعيف  و ناقص  بهتر از هيچ  است .
در تحويل  ورقه  امتحاني  عجله  نكنيد و درپايان  يك  بار، پاسخ ها و سوال ها را بخوانيد.
با اعتماد به  نفس  و آرامش  كامل  در صندلي  خود قرار بگيريد و به  خود تلقين  كنيد كه  امتحان  ساده اي  در پيش  رو داريد و موفق  مي شويد.
امتحان  را با ياد خدا آغاز كنيد و براي  آرامش  سخنان  بزرگان ، آيه اي  از قرآن  كريم  و دعا بخوانيد.
پس  از امتحان  توقع  و انتظار بيش  از توانايي  خود نداشته  باشيد.
بعداز هر امتحان ، ديگر به  آن  فكر نكنيد و سعي  كنيد خودتان  را براي  امتحان  بعدي  آماده  كنيد.
در صورت  موفقيت  در امتحان  خود را تشويق  و تمجيد كنيد.
عدم  موفقيت  در يك  امتحان  به  معناي  شكست  در همه  امتحانات  نيست  و قبل  از انداختن  تقصير به  گردن  ديگران  تلاش  كنيد به  نقاط  ضعف  خود پي ببريد و درصدد رفع  مشكل  برآييد.
اجراي  اين  توصيه ها از سوي  دانش  آموزان  كار سخت  و دشواري  نيست  و با اندكي  تمرين  قابل  دستيابي  است .

خبر
002874.jpg
پس مانده غذا و ته سيگار، بيشترين زباله سواحل جهان
ته مانده هاي غذا و سيگار، بيشترين آلوده كننده هاي سواحل جهان هستند.
پيش از اين بطري هاي پلاستيكي نوشابه ها و پاكت هاي انواع و اقسام تنقلات به عنوان مهمترين آلوده كننده هاي سواحل و اسكله ها به شمار مي رفتند.
اين در حاليست كه تازه ترين يافته ها كه براساس نتايج تحقيقات 300 هزار داوطلب فعال در زمينه محيط زيست به دست آمده،  نشان مي دهد كه 3 تن از 4 تن زباله سواحل مختلف جهان ته سيگار و پس مانده غذاست.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، اين 300 هزار داوطلب كه از 88 كشور جهان و در روز جهاني حفاظت از اقيانوس ها در چند نقطه از سواحل جهان به جمع آوري زباله هاي ساحلي اقدام كردند، دريافتند كه بالاترين حجم زباله ها را ته سيگار و پس مانده هاي غذايي به خود اختصاص داده است.
002934.jpg
حضور زنان در مديريت كلان ايران
فارغ التحصيلان دختر در آينده اي نزديك به مديريت كـــلان كشوري دست مي يابند.زهرا شجاعي، رئيس مركز امور مشاركت زنان با اعلام اين خبر به هيات پارلماني بليك در مورد كانديداتوري زنان براي رياست جمهوري معتقد است كه زنان به عنوان شخصيت ها و نخبگان سياسي و فرهنگي مي توانند وارد اين عرصه شوند.
اين درحاليست كه 80 زن براي كانديداتوري نهمين دوره رياست جمهوري ثبت نام كرده اند.
شجاعي خاطرنشان كرد كه درايران زنان به موازات افزايش سطح سواد و تخصص علمي و رشد اطلاعات عمومي بدون نياز به سهميه بندي و رشد گلخانه اي در عرصه هاي مختلف اجتماعي حضور دارند.
رئيس مركز امور مشاركت زنان با اشاره به تهيه طرح نظام جامع حقوقي قضائي زنان از سوي اين مركز گفت: مراحل مطالعه، تحقيق و تدوين اين طرح در 3 سال انجام و به صورت لايحه به هيات دولت تقديم شده كه پس از بررسي هاي لازم براي تصويب به مجلس ارائه مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |