يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۴ - May 22, 2005
حديث
حضرت امير المؤمنين علي (ع): اي حسن! به تو سفارش مي كنم كه نماز را به وقت بخواني، و زكات را به اهل آن و به جاهاي شايسته آن برساني، و مستمندان را دوست بداري و با ايشان بنشيني.
«امالي» طوسي ۱/ ۶
امروز با حافظ
دري دگر زدن انديشه اي تبه دانست
به كوي ميكده هر سالكي كه ره دانست
ز فيض جام مي اسرار خانقه دانست
بر آستانه ميخانه هر كه يافت رهي
به مناسبت سالروز فتح خرمشهر
فيلم هاي دفاع مقدس از امروز در تالار وحدت نقد و بررسي مي شود
واحد مركزي خبر: دبير شوراي  هماهنگي  و نظارت  بر ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت  با اشاره به  سالروز فتح  خرمشهر روز ملي  ايثار، مقاومت  و پيروزي  گفت : نقد و بررسي  فيلم  هاي  دفاع  مقدس  از يكشنبه  تا پنج  شنبه  در تالار وحدت تهران  برگزار مي شود.ايماني  در مصاحبه  با خبر راديو فرهنگ  از برنامه هاي  سالروز فتح خرمشهر را برگزاري  نمايشگاهي  از دستاوردهاي  فرهنگي  در موزه  فرهنگ  ايثار و شهادت  ذكر كرد و افزود: در اين  نمايشگاه  فعاليتهاي  فرهنگي سازمانها و دستگاه ها به  نمايش  درمي آيد.
وي  همچنين  شعرخواني ، نقد و بررسي  شعر، ادبيات  دفاع  مقدس  و رمان  را از ديگر برنامه هاي  اين  روز برشمرد و تصريح  كرد: در مراسم  امسال براي  اقليت  هاي  ديني  نيز برنامه اي  در نظر گرفته  شده  است  كه  از هموطنان  ايثارگر مسيحي ، زرتشتي  و كليمي تجليل  خواهد شد. دبير شوراي  هماهنگي  و نظارت  بر ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت  برگزاري  نمايشگاه  عكس  را با شركت  عكاسان  دوران  دفاع  مقدس  به  ويژه  عمليات  بيت المقدس  از برنامه هايي  ذكر كرد كه  با طراحي  معاونت  مطبوعات  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در مجتمع  فرهنگي  هنري  اسوه  برگزار مي شود و در آن  آثار ۴۰ عكاس  كه  ۲۴ نفر از آنها در عمليات  بيت  المقدس  فعاليت  داشته اند به  نمايش  در مي آيد.
وي  ديگر برنامه هاي  سالروز فتح  خرمشهر را برگزاري  نمايشگاه  عكس  در خرمشهر و پرده برداري  از پنج  تنديس  دفاع  مقدس  در وزارتخانه ها برشمرد.

پل ريكور درگذشت
002847.jpg
گروه انديشه: پل ريكور فيلسوف معاصر فرانسوي و بنيانگذار هرمنوتيك ترديد جمعه گذشته در سن نود و دو سالگي درگذشت.
ريكور در ۱۹۱۳ در والنسياي اسپانيا زاده شد.
وي مطالعاتش را در حوزه فلسفه زبان، فلسفه اگزيستانسياليسم و پديدارشناسي پي گرفت. اين جامعيت فكري وي را به يكي از چهره هاي كليدي فلسفه معاصر بويژه در هرمنوتيك مبدل كرد. هرمنوتيك وي كه به هرمنوتيك ترديد مشهور شده، بر طيف متنوع تفسيرها بدون قراردادن آنها در يك سطح و يارجحان يكي بر ديگري تأكيد دارد.
پل ريكور در اروپا و آمريكا به تدريس اشتغال داشت و به مدت پانزده  سال در دانشگاه شيكاگو، ييل و كلمبيا به تدريس پرداخت.
لازم به ذكر است كه پاپ ژان پل دوم فقيد، جايزه بين المللي پل ششم را در ششم ژوئيه ۲۰۰۳ به پل ريكور به خاطر كمك به پيشبرد گفت و گوي جهاني اعطا كرد.
عمده كارهاي ريكور در حوزه فلسفه سياسي بر مسئله شرّ و سپس حافظه و دولت متمركز شده بود. به نظر وي انسان معاصر بايد بازيابي فرهنگ مهرورزي و شفقت را در تمدن كنوني وجهه همت خود قرار دهد. به همين دليل او با جنگ فرانسه در الجزاير و جنگ بوسني به مخالفت برخاست.
از جمله آثار اين فيلسوف فقيد مي توان به «زمان و روايت» ، «تاريخ و حقيقت» ، «آزادي و حقيقت» ، «قواعد استعاره» ، «فرويد و فلسفه» ، «تنازع تفسيرها» ، «نمادهاي شر» و... اشاره كرد.

بهارستان
گفت: مصطفي(ص) نمرده است؛ نصيب چشم تو از مصطفي(ص) مرده است.
در ذكر ابوالعباس قصاب _ تذكره الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
سه پرسش
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه تأثير «پراكسيد هيدرژن» براي پاك كردن گوش از جرم (موم) تا چه اندازه است و او گفته است تا ۹۰ درصد. وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا داروهاي ضد افسردگي باعث چاقي مي شوند؟ پاسخ نسبي مثبت داده و گفته است كه اين داروها اشتهاي برخي از مصرف كنندگان را افزايش مي دهند و در نتيجه باعث چاقي مي شوند.
سئوال ديگر درباره تأثير بخار سرب بوده كه پاسخ داده است نخست توليد خستگي، تغيير رفتار و رنگ پريدگي مي كند و اگر زندگي و كار در محيط بخار سرب ادامه يابد، عوارض ديگر به سراغ فرد مي آيد.

برگي از تاريخ
«نبرد تهران» ميان ميهندوستان ايراني و لشكريان امين
۲۲ ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۱۷۶ ميلادي فدايي هاي اسماعيليه در چادر صلاح الدين ايوبي كه درحاشيه حلب (سوريه) استقرار يافته بود، خنجر و نوشته اي هشدارآميز گذارده بودند كه از محاصره نظامي پايگاه آنان دست بردارد. آنها پيش تر عمل مشابهي نيز در خوابگاه سلطان سنجر انجام داده بودند. صلاح الدين هشدار فدائيان را پذيرفت. در سال ۱۶۴۰ ميلادي (۳۶۵ سال پيش در روزي چون امروز) نخستين دستگاه چاپ وارد ايران شد. اين ماشين چاپ (مدل گوتنبرگ) توسط يك ايراني ارمني به منظور نصب در جلفاي اصفهان وارد ميهن ما شده بود. در سال ۱۹۳۹ پيمان پولاد ميان آلمان و ايتاليا امضاء شد. در سال ۱۹۴۷ دكترين ترومن كه طبق آن دولت آمريكا به كشورهايي كه در معرض گسترش كمونيسم باشند كمك مالي و نظامي خواهد كرد، به صورت قانون درآمد (به تصويب كنگره اين كشور رسيد). در سال ۱۹۶۰ (۱۳۵۹ هجري) ۲۰ قاچاقچي مواد مخدر در ايران تيرباران شدند. در همين روز و همين سال در تهران اعلام شد كه نرخ برابري ريال شناور (داراي نوسان) خواهد شد. در آن روز بهاي رسمي دلار هفت تومان و نيم قران و بهاي آن در بازار ۱۳ تومان بود. در سال ۱۹۶۰ زمين لرزه اي به شدت ۹ و نيم ريشتر در جنوب شيلي روي داد. در سال ۱۹۶۷ يك فروشگاه بزرگ در مركز شهر بروكسل آتش گرفت و ۳۲۳ نفر كشته شدند. درسال ۱۹۷۲ نام كشور سيلان به سريلانكا تغيير يافت. در سال ۱۹۹۰ يمن شمالي و يمن جنوبي كشور واحد جمهوري يمن را به وجود آوردند.
و اينك برگي از تاريخ: دهه سوم ماه مه در سال ۸۱۳ ميلادي نيرويي مركب از۳۰ هزار داوطلب ايراني كه از خراسان به حركت آمده بود تا مأمون را، كه از جانب مادر ايراني بود، خليفه عباسيان كند و به اين ترتيب، ايران به استقلال خود نزديك شود، در حاشيه شمال غربي شهر ري (تهران امروز) سپاه امين به فرماندهي علي ابن عيسي بن ماهان را درهم شكست و به همدان فراري داد. اين داوطلبان ايراني كه مجال نشان دادن شايستگي، دلاوري و ميهن دوستي يافته بودند در جنگ ۱۲ ژوئن ۸۱۳ ميلادي (دو سه هفته بعد) در همدان نيز ارتش ۹۰ هزار نفري اعراب را تار و مار كردند كه ضمن آن علي ابن عيسي كشته شد. داوطلبان ايراني سربازان فراري امين را تا بغداد دنبال كردند و ۲۵ سپتامبر سال ۸۱۳ (سوم مهرماه)، بغداد را تصرف و امين را كه در حال فرار بود دستگير كردند و سر او را براي مأمون به خراسان فرستادند و به اين ترتيب مأمون خليفه شد، اما به وعده هايي كه داده بود عمل نكرد. گفته شده است كه انگيزه واقعي اين داوطلبان كسب استقلال وطن بود نه نشانيدن مأمون برجاي امين.
هارون الرشيد سوم نوروز آن سال در توس (خراسان) درگذشته بود، ولي برخلاف انتظار ايرانيان همسر عرب هارون، زبيده، در بغداد پسر خود امين را جانشين پدر كرده بود. اين اقدام بهانه مناسبي به دست سران خراسان داد كه به هواخواهي مأمون برخيزند، تا نهايتاً بتوانند كسب استقلال كنند. بايد دانست كه امور اداري و مالي خلفاي عباسي كه باحمايت ايرانيان به سال ۷۴۹ ميلادي بر سر كار آمده بودند، از همان آغاز كار در دست بزرگان ايران بود كه در تصميم گيري هاي سياسي نيز نقش تعيين كننده داشتند. بزرگان ايران در گوشه و كنار كشور به ويژه در خراسان از قبل، در انتظار فرصتي بودند تا استقلال و حاكميت وطن را احياء كنند كه شكست مروان اموي در كنار رود زاب از ابومسلم و روي كار آمدن عباسيان راه رسيدن به چنين فرصتي را براي آنان هموار ساخته بود و اين فرصت با خليفه شدن مأمون به دست آمد. فرمانده ارشد سپاه داوطلب ايراني كه طاهر ذواليمينين بود (طبق بعضي اسناد، زاده ايران ولي عرب تبار) پس از بر كرسي خلافت نشانيدن مأمون، و در بازگشت از فتح بغداد، در نيشابور اعلام استقلال كرد كه همان شب به دست عوامل خليفه به قتل رسيد، اما وطندوستان ديگري از سيستان، ديلمان و... بپاخاستند و استقلال وطن تدريجاً تأمين شد. بايد دانست كه عباسيان ابومسلم را نيز كه آنها را به خلافت رسانيد، به سال ۷۵۴ ميلادي با طرح توطئه كشته بودند!
www.iranianshistoryonthisday.com

بر پرده سينماهاي تهران
* مجردها (اصغر هاشمي): آسيا، قدس، ايران،  بهمن، پيروزي، گلريز، قيام، مركزي، سپيده، توسكا، جي، المپا، ماندانا، سعدي، شقايق و موزه سينما.
* بازنده (قاسم جعفري): شهرقشنگ، آفريقا، بلوار، ايران، مركزي، عصرجديد، گلريز، ملت، اروپا، قيام، تهران، شيرين، جي، پارس.
* جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا): عصرجديد، فرهنگ، صحرا، تهران، شاهد، بهمن، فردوسي، مركزي، ناهيد، شيدا و پايتخت.
* گل يخ (كيومرث پوراحمد): شهرقشنگ، آفريقا، ايران، پارس، شاهد، فلسطين، ملت، اروپا، جي.
* شاخه گلي براي عروس (قدرت الله صلح ميرزايي): سروش، استقلال، عصرجديد، پيوند، سپيده، حافظ، كارون، پيام انقلاب، آستارا.
* كنار رودخانه (عليرضا اميني): فرهنگ.
* دانه هاي ريز برف (عليرضا اميني): فلسطين.
* هوانورد: كريستال، موزه سينما.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نگراني آمريكايي ها از انتشار عكس هاي صدام در زندان
انتشار عكس هايي از صدام حسين در زندان كه او را با لباس زير و در حال شستن لباس با دست نشان مي دهد، خبر اول جمعه شب شبكه هاي تلويزيوني آمريكا بود. اين عكس ها، نخست در شماره جمعه روزنامه «سان» چاپ لندن و «نيويورك پست» چاپ آمريكا كه هر دو متعلق به امپراتوري رسانه اي «روپرت مورداك» هستند انتشار يافته بود و «سان» وعده انتشار عكس هاي بيشتري را داده بود. يكي از عكس ها سراسر صفحه اول «سان» را پوشانده بود. اين عكس ها از دوربين امنيتي سلول شش متر مربعي صدام استخراج شده و به نظر مي رسد مربوط به يك سال پيش است، زيرا كه شكل ريش صدام در اين مدت تغيير كرده. اين دوربين در طول شبانه روز از صدام و حتي توالت رفتن او عكس مي گيرد تا حركاتش زير نظر باشد. يكي از عكس ها، صدام را در حال خواب با كت نشان مي دهد و ثابت مي كند سلول او در شب سرد بوده است. لخت بودن وي نيز در عكسي ديگر حكايت از گرماي سلول در ساعات روز دارد. بنابراين زندان او محيط راحتي نيست كه قاعدتاً يك دولت متمدن (آمريكا) نبايد در قبال يك اسير زنداني كه قبلاً رئيس كشور بوده چنين رفتاري داشته باشد. طبق برخي گزارش ها، اين عكس ها به قيمت گزاف به روزنامه هاي «مورداك» فروخته شده اند و دولت آمريكا كه اين عمل را محكوم كرده درصدد تحقيق است كه اين عكس ها كه از اسرار نظامي است چگونه به روزنامه ها درز كرده و با چه هدف و انگيزه اي انتشار يافته است. سلول صدام داراي يك صندلي پلاستيك، يك تخت يكنفره كوچك (سفري موقت) و يك ميز كوچك است. اين وضعيت و عمل انتشار عكس ها كه گفته مي شود با هدف تحقير زنداني صورت گرفته ناقض اصول و مفاد كنوانسيون ژنو به شمار رفته است كه تحقير و اهانت به زنداني جنگي را اكيداً منع كرده است. انتشار اين عكس ها همچنين مغاير با قانون آمريكايي «منع مداخله در زندگي خصوصي افراد» است كه الگوي ساير كشورها شده است.
به گزارش رسانه ها، انتشار اين عكس ها ضربه ديگري به چهره آمريكا در جهان و به ويژه كشورهاي اسلامي وارد آورده است، كه پس از افشاي شكنجه هاي زننده زندان ابوغريب و بي حرمتي به قرآن در زندان گوانتانامو صورت گرفته است.
آمريكا غرق شد
ناو هواپيمابر ديزلي ۸۴ هزار تني به نام «آمريكا» به شماره ۶۶ كه ۹ سال پيش باز نشسته شده بود، در يك نقطه عميق و نامعلوم اقيانوس اطلس غرق شد. اين ناو كه از سال ۱۹۶۴ وارد عمليات نظامي شده بود قرار بود در سال ۱۹۷۵ (در زمان حكومت جرالد فورد) به ايران فروخته شود و خريد جنگنده هاي اف ۱۴ با همين هدف بود كه دولت كارتر با توجه به اعتراض كشورهاي عربي منطقه خليج فارس، با چنين معامله اي مخالفت كرد. اين نخستين ناو ۳۴۰ متري و با اين سنگيني است كه غرق مي شود. علت غرق كردن آن، آزمايش سلاح هاي انفجاري جديد و سنجش تاثير حملات هوايي موشكي به چنين ناوهايي بوده است. عمليات غرق كردن اين ناو ۲۵ روز طول كشيده بود. ناو هواپيمابر «آمريكا» در جنگ هاي ويتنام، ليبي، گرانادا، خليج فارس و يوگوسلاوي شركت كرده بود. افسران سابق اين ناو قبلاً خواسته بودند كه به صورت موزه درآيد. گزارش هاي روزنامه ها حاكي از آن است كه با توجه به كاهش خطر در اروپا، ناوهاي هواپيمابر آمريكا از اين پس عمدتاً در غرب اين كشور (بنادر آمريكا در اقيانوس آرام) مستقر خواهند شد زيرا كه منطقه خطر براي منافع آمريكا اينك در آسيا (شرق سوئز) متمركز شده است. قرار بود كه ناو هواپيمابر جان اف كندي امسال بازنشسته شود كه اين تصميم موقتاً لغو شده است.
به گزارش جمعه شب شبكه تلويزيوني «ان.بي.سي» آمريكا، علاقه مندي به استخدام در نيروي زميني آمريكا و سپاه تفنگداران در پي انتشار گزارش هاي عراق و افغانستان تا نصف كاهش يافته است و داوطلبان استخدام بيشتر به نيروي دريايي تمايل دارند. جواني كه اين شبكه با او در اين زمينه مصاحبه كرده بود، گفت كه از كشته شدن نمي ترسد ولي نمي خواهد فرد ديگري را كه گناهش براي او ثابت نشده است بكشد لذا نيروي دريايي را كه درگيري مستقيم ندارد ترجيح مي دهد.

فروش نمايش ها در تئاتر شهر
ايسنا: تئاتر شهر در آخرين هفته از ماه ارديبهشت با حضور يازده نمايش متنوع به فروشي در حدود بيست و شش ميليون تومان دست يافت.
نمايش «چشم اندازي از پل» نوشته آرتور ميلر و به كارگرداني منيژه محامدي با ۳۲ اجرا در تالار اصلي و ۹۹۳۴ تماشاگر به فروشي نزديك به ۸ميليون دست يافت.
«سانتا كروز» نوشته ماكس فريش و به كارگرداني هما روستا نيز با ۳۰ اجرا آخرين هفته نمايش خود را در تالار چهارسو به پايان رساند. اين نمايش نيز با ۳۲۰۳ تماشاگر به فروشي در حدود شش ميليون تومان دست يافت.
«خانم سرگرد باربارا» نوشته جرج برنارد شاو به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص نيز با ۲۹ اجرا در تالار قشقايي و ۱۹۸۴ تماشاگر نزديك به دو ميليون و پانصد هزار تومان فروخت.
«شما خانمي با مانتو آبي نديديد» نوشته و كار رحيم نوروزي نيز با ۳۰ اجرا در تالار سايه و ۲۰۹۵ تماشاگر نزديك به سه ميليون تومان فروش داشت.
«خانه» به كارگرداني سپيده نظري پور نيز به تازگي اجراي خود را در تالار كوچ شروع كرده است. اين نمايش نيز تا امروز در حدود هفتاد هزار تومان فروش داشته است.
«روياي بسته شده به اسبي كه از پا نمي افتد» به كارگرداني آروند دشت آراي نيز با ۲۴ اجرا در كارگاه نمايشي و ۱۰۱۲ تماشاگر بيش از يك ميليون تومان فروش داشت.
برف بي صدا مي بارد ، به كارگرداني پوريا آذربايجاني نيز با دو اجرا و ۳۵ تماشاگر حدود ۳۳ هزار تومان فروش داشت.

تغيير و تحولات در مركز هنرهاي نمايشي
با تفكيك انجمن نمايش از مركز هنرهاي نمايشي تغيير و تحولات عمده اي در پست هاي مديريتي مركز هنرهاي نمايشي رخ مي دهد.
به گزارش سايت ايران تئاتر، فرهاد مهندس پور رئيس شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي جاي خود را به همايون قنواتي خواهد داد و خود همچنان به عنوان رئيس انجمن نمايش فعاليتش را ادامه مِي دهد.محمدحسين ناصربخت نيز به جاي همايون قنواتي مسئوليت امور استان هاي مركز هنرهاي نمايشي را به عهده مي گيرد.
اردشير صالح پور كه سال هاست سمت مسئول امور جشنواره ها را به عهده دارد با حذف اين مسئوليت به عنوان رئيس اداره طرح و برنامه به جاي شهريار رشيدعلي پور خواهد نشست و رشيدعلي پور همچنان سمت خود را در شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايش حفظ خواهد كرد.
گفتني است اين تغييرات برمبناي تفكيك انجمن نمايش از مركز هنرهاي نمايشي و وجود سه پست سازماني در اين مركز صورت خواهد گرفت و بقيه امور مربوط به مكاتبات انجمن ها و گروه ها به عهده انجمن نمايش است.بر اين اساس مركز هنرهاي نمايشي به مركزي براي سياست گذاري كلان نمايش تبديل مي شود ولي طبق معمول گذشته تمامي كارها مانند برگزاري جشنواره ها و حمايت از انجمن هاي نمايشي به عهده انجمن نمايش خواهد بود.
لازم به ذكر است تفكيك وظايف انجمن نمايش از مركز هنرهاي نمايشي به دليل نزديك شدن ساختار اين دو صورت گرفته است.

همايش گراميداشت فردوسي در دانشگاه قم برگزار شد
مهر: همايش گراميداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي، شاعر پرآوازه ايراني در دانشگاه قم برگزار شد.
دكتر مير جلال  الدين كزازي، استاد دانشگاه طي سخناني در اين همايش با اشاره به اهميت كار فردوسي در سرودن شاهنامه و زنده نگه داشتن زبان فارسي، گفت: اگر جايي باشد كه ما در آن جا سرآمد جهان باشيم، آن سخن فارسي است كه بي  شك بزرگ  ترين نماينده آن فردوسي است.
وي با بيان اين  كه در اين زمان بايد بيش از هر زمان ديگر نسبت به پاسداشت فردوسي همت گماشت، خاطرنشان كرد: تمام ايرانيان، به ويژه جوانان ايراني كه نويد بخش آينده كشور هستند امروز بيش از هر زماني به فردوسي و شاهنامه ارزشمند او نيازمندند.
كزازي همچنين افزود: در اين زمانه ناپايدار و لغزان كه دم به دم رنگي ديگر مي  يابد، اگر بخواهيم ايراني بمانيم چاره  اي جز آن نداريم كه به شاهنامه باز گرديم.دكتر كزازي همچنين گفت: شاهنامه، شالوده حيثيتي و هستي فرهنگي ما است و تا شاهنامه با ماست بيمي از گزند روزگاران نداريم.

كامران عدل:
بازديد از گالري ها به فرهنگ تبديل نشده است
مهر: هر حركت هنري كه ميراث فرهنگي ايران را به مردم معرفي كند، قابل ستايش است.
كامران عدل، مجسمه ساز با بيان اين مطلب گفت: هرچند رفتن به گالري ها در حال حاضر ميان مردم جايگاه مناسبي ندارد، اما اگر هنر ايراني كه ريشه در تاريخ و فرهنگ چندهزار ساله دارد، در اين گالري ها معرفي شود و مردم را به سوي گالري ها بكشاند، بي ترديد تأثير مثبتي بر ديدگاه آنها خواهد داشت.
اين هنرمند با اشاره به اين كه هنر مردمي پيش از آغاز هنر مدرن در ايران، ميان مردم از جايگاه مناسبي برخوردار بوده است، گفت: در حال حاضر به دليل جدايي عميقي كه ميان هنرمندان و نگارخانه ها با مردم به وجود آمده اقشار گوناگون اجتماع كه طيف وسيعي را تشكيل مي دهند با هنر بيگانه شده اند. به عقيده من اگر بتوانيم مردم را به هر وسيله اي با هنر آشتي دهيم گام بزرگي در ارتقاي فرهنگ جامعه برداشته ايم.
وي افزود: پنجمين نمايشگاه سالانه نگارخانه ها و ميراث فرهنگي امسال نيز بايد مانند سال گذشته در هفته ميراث فرهنگي كه از ۲۸ ارديبهشت ماه روز جهاني موزه آغاز شده است برگزار  شود.
در اين برنامه بيش از ۵۰ گالري از سراسر تهران شركت دارند و همگي به نمايش آثاري مي پردازند كه با موضوع ميراث فرهنگي ايران در ارتباط است.

جشنواره فيلم دفاع مقدس شهريور ماه برگزار مي شود
واحد مركزي خبر: مدير بخش  سينماي  دفاع  مقدس  بنياد سينمايي  فارابي  گفت : دهمين جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  همزمان  با هفته  دفاع  مقدس  در تهران  برگزارمي شود.
حبيب  الله  كاسه ساز افزود: با توجه  به  نامه  رئيس  بنياد حفظ و نشر آثار و ارزش  هاي  دفاع  مقدس ،برپايي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  ، به  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي واگذار شد. وي  تصريح  كرد: با رايزني  هاي  انجام  شده  ميان  بخش  هاي مرتبط اين  وزارتخانه  و انجمن  سينماي  انقلاب  و دفاع  مقدس  ، اين جشنواره  در ايام  هفته  دفاع  مقدس  برگزار خواهد شد.
كاسه ساز گفت : سينماي  دفاع  مقدس  ، ملي  ترين  گونه  سينمايي  كشور به شمار مي رود كه  گنجينه اي  از دلاوري  ها و رشادت  هاي  سرداران  بي  ادعاي اين  مرز و بوم  را در خود جاي  داده  و پاسداري  و تلاش  براي  اعتلاي  آن  وظيفه  همگاني  است .
وي  افزود: با همكاري  همه  نهادهاي  مرتبط و به  ويژه  بهره  گيري  ازحمايت  هاي  بنياد حفظ و نشر آثار و ارزش  هاي  دفاع  مقدس  ، دهمين جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  ، آنچنانكه  در خور شان  حماسه سازان  اين  حماسه انساني  و معنوي  است  ، برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پرواز
چند روزي است قفس كبوترهايم را به زيرزمين كوچك خانه برده  ام تا ديگر مزاحم هواپيماها نشوند.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
اسلحه پلاستيكي
هنگ كنگ: دو سارق در هنگ كنگ كه قصد سرقت از يك خانم را داشتند مجبور به فرار شدند.
اين دو سارق كه با اسلحه پلاستيكي خود در يك پاركينگ طبقاتي در كمين اين خانم نشسته بودند، به سوي وي يورش آوردند و چون با مقاومت زن مواجه شدند، يكي از آنها با اسلحه به سر اين زن كوبيد.
اسلحه پلاستيكي در اثر اين ضربه به چند تكه تقسيم شد و سارقان پا به فرار گذاشتند.
سرقت گوشت گوساله
تورنتو: پليس كانادا در جستجوي يك كاميون مملو از گوشت گوساله است كه در تاريكي شب به سرقت رفت. داخل اين كاميون يخچال دار مقدار زيادي گوشت گوساله به ارزش ۲۰۰ هزار دلار كانادا قرار داشت كه در تاريكي شب اين كاميون به سرقت رفت.
پليس احتمال مي دهد كه هدف سارقان كاميون، بار آن نبوده بلكه آنها قصد داشتند از اين وسيله باربري براي سرقت ديگري استفاده كنند به همين دليل بايد تاكنون بار آن را خالي كرده باشند.
توقف فيلم سينمايي
دهلي نو: چشم پزشكان در هند از دادگاهي در اين كشور خواسته اند، دستور توقف نمايش يك فيلم سينمايي را صادر كند.
اين فيلم سينمايي داستان زندگي انساني است كه پس از انجام پيوند قرنيه چشم، هر روز ارواحي را مقابل خود مي بيند. پزشكان معتقدند، نمايش اين فيلم باعث خواهد شد گروهي از بيماران از انجام اين عمل جراحي منصرف شوند.
در كشور هند هر سال در حدود ۴۰ هزار نفر به پيوند قرنيه نيازمند هستند در حالي كه تنها ۱۵ هزار نفر پس از مرگ قرنيه چشم هاي خود را براي پيوند زدن در اختيار بيمارستان ها قرار مي دهند.
جايزه براي شركت در انتخابات
صوفيه: تا چند هفته ديگر انتخابات سراسري كشور بلغارستان برگزار مي شود به همين دليل، دولت اين كشور براي تشويق مردم جهت حضور در اين رأي گيري، جوايز ويژه اي در نظر گرفته است.
قرار است به قيد قرعه، به شهرونداني كه در انتخابات شركت مي كنند، تلفن همراه، ساعت و كامپيوتر اهداء شود. دولت براي تأمين اين جايزه ها در حدود ۲ ميليون يورو بودجه در نظر گرفته است.
گوساله اي با ۵ دست و پا
نيويورك: اخيراً در آمريكا گوساله اي به دنيا آمده كه به جاي ۴ دست و پا، ۵ دست و پا دارد.
البته اين پاي اضافه گوساله به زمين نمي رسد و آويزان است، اما او بسيار سريعتر از ساير گوساله ها مي دود و به سختي مي توان او را گرفت.دانشمندان مي گويند اضافه بودن يك پا در اين حيوان به دليل اختلالات ژنتيكي است.
پودر بچه و كوكائين
پرث: پليس يكي از ايالت هاي استراليا اخيراً متوجه شد، سگ هاي تربيت شده اين نيرو قادر به كشف مواد مخدر نيستند. نيروهاي پليس به همين دليل از چند دامپزشك براي كشف راز اين ماجرا كمك خواستند كه در نهايت مشخص شد از آنجا كه در حين تربيت اين سگ ها از پودر بچه به جاي كوكائين استفاده شده است، آنها قادر به كشف كوكائين نيستند.
البته در صورتي كه اين سگ ها مجدداً با پودر كوكائين آموزش داده بشوند در آينده اي نزديك قادر به كشف كوكائين خواهند بود.
ربودن نامزد دختر
واشنگتن: يك مرد ۴۹ ساله در آمريكا به جرم ربودن نامزد دخترش دستگير شد. با توجه به اين كه اين مرد مخالف ازدواج دخترش با اين پسر بود، تصميم گرفت او را بربايد.
به همين دليل يك روز در حالي كه ماسك به صورت زده بود، نامزد دخترش را پس از خروج از دانشگاه داخل خودرو خود انداخت و دست و پايش را با طناب بست.
اما پشت يك چراغ قرمز، جوان چالاك طناب ها را پاره كرد و پا به فرار گذاشت.
در صورتي كه جرم اين مرد ثابت شود حداكثر به ۲۵ سال حبس محكوم خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۵ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |