يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۴ - May 22, 2005
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ:
۱۵ تن از ۴۰ تن مواد مخدر وارد شده به تهران مصرف مي  شود
ايلنا: سالانه ۴۰ تن انواع مواد مخدر وارد تهران مي  شود كه به طور متوسط ۱۵ تن آن مورد مصرف معتادان قرار مي  گيرد.
سردار قدرت  الله محمودي، رييس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ، در جمع خبرنگاران گفت: از كل مواد مخدري كه وارد تهران مي  شود، حدود ۲۰ تن به كشورهاي ديگر ترانزيت مي  شود و به عنوان مثال در سال گذشته، با انجام عمليات  هاي مستمر ۵ تن از كل مواد مخدر وارد شده را در تهران كشف كرديم.
وي، با اشاره به اينكه در سال گذشته ۲۴ هزار و ۸۳۶ مرحله عمليات در امر مبارزه با مواد مخدر در تهران انجام شده است، افزود: به موجب اين عمليات ۶۳ هزار نفر در امر مواد مخدر دستگير شده  اند كه ۶۰ هزار و ۱۳۴ نفر آنها در عمليات  هاي پاك  سازي نقاط آلوده دستگير شده  اند.
محمودي افزود: از مجموع دستگير شدگان، ۲۷ هزار و ۹۹۹ نفر توزيع  كننده و ۳۲ هزار و ۱۳۵ نفر معتاد بوده  اند.
رييس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ، با اشاره به پاك  سازي ۱۵۷ نقطه آلوده در تهران در سال گذشته، گفت: تنها در نقاط آلوده ۸۳۰ كيلوگرم انواع مواد مخدر را كشف كرده  ايم و ۸۵ درصد كشفيات ما بر اثر اقدامات اطلاعاتي، شناسايي، مراقبت و نفوذ در باندهاي مواد مخدر انجام شده است.وي تصريح كرد: ۳۸۰ نفر قاچاقچي مرد، ۳۹ نفر قاچاقچي زن، ۳ هزار و ۲۶۰ حمل كننده مرد و ۴۵ نفر حمل كننده زن در سال گذشته مجموعه دستگيري  هاي نيروي انتظامي را شامل مي  شوند.وي خاطرنشان كرد: در سال گذشته، ۴۳۶ نفر زن در امر توزيع و حمل مواد مخدر و نيز زنان مبتلا به اعتياد دستگير شده  اند.
به گفته وي، در سال ،۸۳ ۱۶۰ دستگاه خودروي سبك و سنگين و ۱۴ قبضه سلاح از قاچاقچيان مواد مخدر كشف و ضبط شده است و همچنين ۱۰۰ باند قاچاق مواد مخدر شناسايي و متلاشي شده است.
رييس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ، با اشاره به توزيع داروهاي قاچاق و كمياب در ناصرخسرو، افزود: در ناصرخسرو باندهاي توزيع و فروش قرص  هاي روان  گردان چندان فعال نيستند و صرفا يك يا دو باند در اين محدوده به فعاليت مي  پرداختند كه منهدم شده  اند.
وي خاطرنشان كرد: در دو هفته گذشته از يكي از باندهاي فعال در ناصرخسرو بيش از ۴۰ هزار قرص و آمپول روان  گردان كشف شده كه اين اقدام با عمليات  هاي اطلاعاتي و نفوذ در شبكه، انجام شده است.
وي، از كشف ۳۰۰ عدد قرص اكستازي در محدوده ناصرخسرو خبر داد و افزود: يك باند به توليد قرص  هاي اكستازي كمياب مي  پرداخت كه اين قرص  ها مشابه قرص  هاي اصلي بودند كه اقدام به توزيع آنها در بين جوانان مي  شد.
وي گفت: در سال گذشته، بيش از ۵ هزار انواع قرص روان  گردان توسط نيروي انتظامي در تهران كشف شد و ما امسال براي كنترل مواد مخدر صنعتي و شيميايي كه جايگزين مواد مخدر سنتي مي  شوند، برنامه  ريزي  هاي دقيقي انجام داده  ايم.وي، با اشاره به فرا رسيدن اوقات فراغت جوانان، افزود: سازمان ملي جوانان، آموزش و پرورش و سازمان تربيت بدني با توجه به فرارسيدن ايام تابستان، بايد برنامه  ريزي  هاي دقيقي براي پر كردن اوقات فراغت جوانان داشته باشند؛ زيرا بسياري از مشكلات در اوقات فراغت جوانان ايجاد مي  شود.
رييس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ، با اشاره به عملكرد مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا در دو ماهه اخير، گفت: در اين مدت يك هزار و ۲۰۰ كيلوگرم مواد مخدر در تهران كشف شد و ۲۰ باند فعال مواد مخدر از ابتداي سال تاكنون شناسايي و منهدم شده  اند.
وي افزود: از اين ميزان مواد مخدر، ۸۵۰ كيلوگرم ترياك، ۲۳۰ كيلوگرم هروئين و ۱۳۰ كيلوگرم ساير انواع مواد مخدر بوده است.وي گفت: در سال جاري، ۲ باند فعال حمل مواد مخدر شناسايي شده  اند و خودروهاي آنها كه از داخل آنها ۲۳۰ كيلوگرم مواد مخدر كشف شده بود، توقيف شد.
به گفته محمودي، در حال حاضر ۵۷ نقطه آلوده در شهر تهران وجود دارد كه در سال جاري مركز مبارزه با مواد مخدر براي پاكسازي آنها برنامه  ريزي كرده و رفع آلودگي آنها را در دستور كار خود قرار داده است.

قانون كودك آزاري ناقص است
002883.jpg
مهر:مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي ساز مان بهزيستي گفت: متاسفانه قوانين مربوط به جلوگيري از كودك آزاري قوانين جامع و كاملي نيست و ايرادات و نقايص بسياري دارد.
دكتر سيدهادي معتمدي افزود: چند سال قبل قانون جلوگيري از كودك آزاري به مجلس رفت و به طور ناقص تصويب شد.
وي تصريح كرد: البته در كنار اين قانون ما قوانيني هم داريم كه حقوق كودك را نه به عنوان يك كودك كه به عنوان يك شهروند در نظر گرفته است اما آنچه كه بايد مورد توجه قرار گيرد اصلاح قوانين مربوط به كودك آزاري است.
مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي خاطر نشان كرد: ايجاد خط ۱۲۳ بيشتر به اين خاطر بوده تا انجمن ها و نهادهاي مختلفي كه به نوعي با حقوق كودكان سر و كار دارند در كنار يكديگر قرار بگيرند.
دكتر معتمدي گفت: تمام تلاش ما اين است كه يك كار نهادينه و يك پارچه را براي جلوگيري از كودك آزاري انجام دهيم و بتوانيم برخورد با خانواده هاي بد سرپرست را نهادينه كنيم.
وي در مورد چگونگي رسيدگي به كودكان كه مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند، اظهار داشت: در اين خصوص با راه اندازي تلفن ۱۲۳ كار ما بسيار راحت تر شده و به محض اين كه تماسي با اين خط برقرار شود، بهزيستي حتما پيگيري كرده و در صورت مشاهده هر گونه كودك آزاري براي جدا كردن كودك از خانواده اقدام مي كنيم.

جسته ، گريخته
002880.jpg
تجليل از استعدادهاي درخشان خانواده كميته امداد
گروه اجتماعي: مراسم تجليل از دانش آموزان و دانش پژوهان موفق خانواده بزرگ كميته امداد امام خميني با حضور نماينده ولي فقيه، سرپرست، معاونين و مديران كل اجرايي اين نهاد و جمعي از شخصيت هاي علمي، فرهنگي و دانشگاهي كشور برگزار شد.
آقاي سيد رضا نيري در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: در كنار اقدامات حمايتي و با توجه به اين كه بخش گسترده اي از افراد تحت حمايت را كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند اين نهاد به منظور ادامه تحصيل و كسب علم و بارور نمودن استعدادهاي درخشان، حمايت هاي ويژه اي از آنان به عمل مي آورد.وي افزود: در حال حاضر بيش از نهصد هزار دانش آموز و ۲۵ هزار دانشجو و طلبه تحت حمايت كميته امداد قرار دارند كه يك در هزار آنان داراي استعداد درخشان مي باشند.آقاي نيري تصريح كرد، كميته امداد همچنين جهت تحصيل آن دسته از دانش آموزان روستايي تحت حمايت كه امكانات تحصيل در روستايشان وجود ندارد اقدام به تأسيس ۱۰۶ خوابگاه دانش آموزي در نقاط مختلف كشور نموده است. تأسيس كانون هاي فرهنگي و برگزاري اردوهاي پرورشي، تربيتي، زيارتي و سياحتي براي اين عزيزان از ديگر برنامه هاي كميته امداد بوده است.
تكميل ظرفيت كاروان  هاي عمره سال جاري
ايسنا: روابط عمومي سازمان حج و زيارت، از تكميل ظرفيت كاروان  هاي عمره مفرده سال جاري خبر داد. در اطلاعيه  اي كه به همين مناسبت از سوي اين روابط عمومي منتشر شده آمده است؛ تمامي كاروان  هاي عمره در سراسر كشور تكميل شده  اند و هم وطناني كه از اين پس در بانك  ها براي تشرف به عمره مفرده سپرده  گذاري مي  كنند، در سال آينده مشرف مي  شوند.در اين اطلاعيه اضافه شده است: در سال جاري قرارداد اعزام حدود ۴۵۰ هزار عمره  گزار ايراني با طرف  هاي سعودي امضا شده كه تاكنون به همين اندازه از ثبت  نام شده  هاي سال ۸۳ و سال  هاي پيش از آن به كاروان  ها مراجعه كرده و حدود يك صد هزار نفر از آنان تاكنون به عربستان اعزام شده و پس از انجام مناسك عمره مفرده به كشور بازگشته  اند.
در حال حاضر، هر هفته حدود ۱۷ هزار نفر از ۱۶ ايستگاه پروازي با ۱۲۹ پرواز عازم فرودگاه  هاي مدينه منوره و بندر جده مي  شوند.عمليات عمره سال جاري از ۱۴ فروردين ماه آغاز شده و تا دهه اول آبان ماه ادامه دارد.
بازگشت اتباع افغاني و كاهش ۵۰ درصدي كودكان خياباني
ايلنا: مديركل دفتر پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: امسال به دليل بازگشت اتباع افغاني به كشور خود، تعداد كودكان خياباني ۵۰ درصد كاهش مي  يابد.
سيد هادي معتمدي، مدير كل دفتر پيشگيري از آسيب    هاي اجتماعي بهزيستي، گفت: معمولا تعداد قابل توجهي از كودكان كار را اتباع افغاني تشكيل مي  دهند كه با رفتن آنها به افغانستان، اين رقم كاهش چشمگيري خواهد يافت.وي افزود: سال ۸۲ ، حدود ۴۰ هزار كودك خياباني جمع  آوري شد كه در سال ۸۳ پس از بازگشت تعداد زيادي از اتباع افغاني اين رقم كاهش يافت.به گفته معتمدي، با توجه به بازگشت اتباع افغاني، امكانات موجود پاسخگوي نيازها در اين بخش خواهد بود.وي تصريح كرد: براي فصل تابستان به همه استان  ها تاكيد كرده  ايم كه گروه  هاي مددكاري خود را در پايانه  ها افزايش دهند.مدير كل دفتر پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي بهزيستي، با اشاره به توجه ويژه مسوولين به استان  هاي مهاجرپذير، گفت: بسياري از كودكان كار از استان  هاي مهاجرپذير به سمت تهران هدايت مي  شوند كه سيستم كنترلي اين استان  ها بسيار جدي  تر خواهد بود.
نوجوانان به چه ميزان خواب نياز دارند؟
ايسنا: نوجوانان بعد از بلوغ به دليل تغييرات خاص ساعت فيزيولوژيك بدن، نياز به خواب بيشتري دارند تا از عهده فعاليت هاي روزانه خود برآيند. پروفسور «مري كارسادون» در اين باره توضيح داد: چرخه خواب هر فرد در طي دوران بلوغ تغيير مي كند و اين بدان معناست كه عملكرد و بازده وي در طي روز نيز، تغييرات چشمگيري دارد. وي ادامه داد: ما به اين نتيجه رسيديم كه نوجوانان به خواب بيشتري، نسبت به كودكان نياز دارند و حداقل ۹ ساعت خواب، براي شادابي آنها در طي روز لازم است. اين متخصص تاكيد دارد: ما در طي مطالعه روي نوجوانان، به اين نتيجه رسيديم كه اكثر اين افراد، بدون اين كه مطلع باشند از آثار سوء كم خوابي رنج مي برند كه اين كم خوابي به اشكال متنوعي از قبيل خستگي زودرس در طي روز، بي حوصلگي، افسردگي و بد اخلاقي نمايان مي شود. گفتني است: تا قبل از دوران بلوغ، يك كودك بعد از خواب شبانه مي تواند تمام روز هوشياري خود را حفظ كند ولي يك نوجوان، بعد از خواب شبانه تنها ۸ ساعت مي تواند هوشيار باشد و براي باقي روز، حتما نياز به استراحت مجدد دارد. اما اكثر والدين با اين قضيه مخالفت مي كنند و نوجوان را مجبور مي كنند تا تمام روز بيدار باشد.

وزير آموزش و پرورش:
تعطيلات تابستاني مدارس كاهش نمي يابد
ايسنا: وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پيشنهاد مركز پژوهشهاي مجلس درخصوص حذف دوره پيش دانشگاهي گفت: ما از مطالعه مجلس در اين زمينه بي خبريم و حذف پيش دانشگاهي فقط در حد يك پيشنهاد است.مرتضي حاجي ضمن اعلام اين مطلب افزود: در هر صورت پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي  براساس قاعده بايد در شوراي عالي آموزش و پرورش بررسي شده و پس از تصويب در اين شورا در دولت و سپس در مجلس مطرح شود.وي همچنين در پاسخ به طرح كاهش تعطيلات تابستاني گفت: در مجموع كاهش تعطيلات تابستاني مطرح نبوده بلكه منظور ساماندهي آن است كه اين امر نيز در حد پيشنهاد مطرح است.
حاجي افزود: دانش آموزان از ابتداي مهر ماه ۶ ماه متوالي فعاليت فشرده داشته و پس از تعطيلات ۱۶ روزه عيد كلاس هاي درس مجدداً مدت كوتاهي داير شده و مدرسه براي مدت طولاني تعطيل مي شود.وي با تأكيد بر اين كه اين نحوه ساماندهي تعطيلات مناسب نيست، خاطرنشان كرد: بنابراين ضمن اين كه معتقدم تعطيلات مدارس زياد نيست اما نحوه ساماندهي آن را مناسب نمي دانم.
وزير آموزش و پرورش افزود: مقرر شده است پژوهشگاه تعليم و تربيت روي ساماندهي تعطيلات تابستان مدارس جهت استفاده بهينه از آنها مطالعه اي انجام دهد.

تعرفه هاي پزشكي اين هفته از بن بست بيرون مي آيد
فارس: موضوع تعيين تعرفه هاي پزشكي كه طي ماههاي گذشته با اعلام نرخ تعرفه هاي بخش خصوصي از سوي سازمان نظام پزشكي و مخالفت صريح دولت چالشي را ميان دولت و جامعه پزشكي ايجاد كرده بود هفته جاري با اعلام تعرفه هاي بخش دولتي از سوي دولت به سرانجام مي رسد.
سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران در دوره گذشته بر اساس قانون جديد نرخهايي را به عنوان تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي اعلام كرد كه با مخالفت دولت و اظهار نظر رسمي وزارت بازرگاني و وزارت بهداشت مبني بر غير قانوني بودن اين تعرفه ها مواجه شد. مسئولان جديد سازمان نظام پزشكي در دوره جديد نيز به نوعي تعرفه هاي اعلام شده از سوي سازمان نظام پزشكي دوره گذشته را تاييد كردند و اگر چه به طور رسمي در اين زمينه اعلاميه صادر نكرد اما در جلسه بررسي تعرفه ها بر اجراي تعرفه هاي اعلام شده صحه گذاشتند و جانب جامعه پزشكي را براي افزايش و واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي گرفتند.
تعرفه هاي اعلام شده به نحوي بود كه نسبت به تعرفه هاي سال گذشته كه از سوي دولت اعلام شده بود افزايش قابل ملاحظه داشت به طوري كه نرخ ويزيت پزشكان عمومي از ۲۲۰۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان، پزشكان و دندانپزشكان متخصص از ۲۷۰۰ تومان به ۵۳۰۰ تومان، و در مورد پزشكان فوق تخصص و ماماها كه تعرفه مشخصي نداشتند به ترتيب۶۶۰۰ تومان و ۲۲۰۰ تومان تعيين شد. شوراي عالي نظام پزشكي همچنين نرخ خدمات هتلينگ بيمارستانهاي خصوصي را براي اتاقهاي سه تخته ۳۰ هزار تومان، دو تخته ۴۰ هزار تومان و يك تخته ۶۰ هزار تومان تعيين كرد و مقرر كرد بيمارستانهاي خصوصي هزينه ديگري براي ساير خدمات بيمارستاني از بيماران دريافت نكنند. حق فني نسخه پيچي داروخانه ها نيز براي نسخه هاي تا مبلغ هزار تومان ۲۵۰ تومان و براي نسخه هاي بالاي هزار تومان ۳۵۰ تومان تعيين شد.
اين نرخها بار ديگر از سوي وزارت بازرگاني به عنوان مصاديق گرانفروشي اعلام شد كه با برخورد سازمان تعزيرات حكومتي همراه مي شود. وزير بهداشت نيز اعلام كرد:  اقدام سازمان نظام پزشكي براي افزايش تعرفه هاي پزشكي با توجه به اعلام نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام ، مجلس و دولت براي تثبيت قيمتها غير قانوني بود و اجراي تصميمات حكومتي براي همه واحدها لازم الاجراست.
اما حسينعلي شهرياري ، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ديروز به خبرنگار اجتماعي فارس در اين مورد گفت: بر اساس قانون، دولت بايد ابتدا تعرفه هاي بخش دولتي را اعلام كند و سازمان نظام پزشكي بر اساس آن با افزايش سود سرمايه و هزينه استهلاك نرخ تعرفه پزشكي بخش خصوصي را اعلام كند. وي معتقد است: سهل انگاري دولت در اعلام به موقع نرخ تعرفه خدمات درماني بخش دولتي عامل پيدايش اين اختلافهاست و در صورتي كه دولت زودتر نرخ خدمات درماني دولتي را اعلام مي كرد مسئله اي پيش نمي آمد.
وي مي افزايد: اكنون بر اساس اعلام قبلي قرار است هيات دولت طي هفته جاري نرخ تعرفه خدمات درماني بخش دولتي را اعلام كند و سازمان نظام پزشكي نيز مي تواند بر اساس آن و با افزايش سود سرمايه و هزينه استهلاك خدمات، تعرفه خدمات درماني بخش خصوصي را اعلام كند.

رئيس اداره بهداشت مواد غذايي و اماكن وزارت بهداشت اعلام كرد:
پيگيري وضعيت بهداشت نانوايي ها توسط سه وزارتخانه
مهر: رئيس اداره بهداشت مواد غذايي و اماكن وزارت بهداشت گفت: وضعيت شاخص رعايت بهداشت در نانوايي هاي كشور نسبت به ميزان اين شاخص در ديگر اماكن توزيع مواد غذايي ۲۰ درصد پايين تر است.
مهندس ناصر فلاحي افزود: هم اكنون نانوايي هاي كشور به لحاظ بهداشتي در مقايسه با ديگر اماكن توزيع غذايي از وضعيت بدتري برخوردار هستند بنابراين در زمينه بهبود وضعيت بهداشتي اين اماكن بايد هر چه سريعتر اقدام شود.
وي اظهار داشت: شناسنامه دار كردن نانوايي ها از سوي سه وزارتخانه وزارت كشور، بازگاني و وزارت بهداشت در حال پيگيري است.
رئيس اداره بهداشت مواد غذايي و اماكن وزارت بهداشت گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، رعايت حداقل بهداشت در نانوايي ها همچنين برآورده شدن حداقل انتظارات مردم از سوي اين اماكن در منشور بهداشتي كه شامل ۱۰ مورد است، در نظر گرفته مي شود.
وي در خصوص نظارت بيشتر در مورد بهداشت اين اماكن گفت: بر اساس هماهنگي با وزارت بازرگاني و اداره تعزيرات، مقرر شده كه به علت كمبود نيروهاي بهداشتي وزارت بهداشت، بازرساني نيز از سوي اين اداره در زمينه نظارت بر رعايت بهداشت در نانوايي ها براي بازديد به اين اماكن مراجعه كنند بنابراين هر نانوايي، شناسنامه جداگانه اي در خصوص بهداشت يا تعزيرات مسائل بهداشتي را خواهد داشت تا در صورت تكرار نواقص و عدم بهبود وضعيت بهداشتي با صاحب اين امكان برخورد قانوني شود.

وزير آموزش و پرورش:
تعطيلات تابستاني مدارس كاهش نمي يابد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پيشنهاد مركز پژوهشهاي مجلس درخصوص حذف دوره پيش دانشگاهي گفت: ما از مطالعه مجلس در اين زمينه بي خبريم و حذف پيش دانشگاهي فقط در حد يك پيشنهاد است.
مرتضي حاجي در گفت وگو با ايسنا افزود: در هر صورت پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي بر اساس قاعده بايد در شوراي عالي آموزش و پرورش بررسي شده و پس از تصويب در اين شورا به دولت و سپس در مجلس مطرح شود.
وي همچنين در پاسخ به طرح كاهش تعطيلات تابستاني گفت: در مجموع كاهش تعطيلات تابستاني مطرح نبوده بلكه منظور ساماندهي آن است كه اين امر نيز در حد پيشنهاد مطرح است.
حاجي افزود: دانش آموزان از ابتداي مهر ماه ۶ ماه متوالي فعاليت فشرده داشته و پس از تعطيلات ۱۶ روزه عيد كلاس هاي درس مجددا مدت كوتاهي داير شده و مدرسه براي مدت طولاني تعطيل مي شود.
وي با تأكيد بر اين كه اين نحوه ساماندهي تعطيلات مناسب نيست، خاطرنشان كرد: بنابراين ضمن اين كه معتقدم تعطيلات مدارس زياد نيست اما نحوه ساماندهي آن را نيز مناسب نمي دانم.
وزير آموزش و پرورش افزود: مقرر شده است پژوهشگاه تعليم و تربيت روي ساماندهي تعطيلات تابستان مدارس جهت استفاده بهينه از آنها مطالعه اي انجام دهد، بنابراين كم كردن تعطيلات مدارس مطرح نيست.

يادداشت
جوان شرور ما
ابراهيم زاهدي مطلق
تصوير چنان نشان مي دهد كه چند جوان در راهرو اداره آگاهي به ديوار تكيه زده اند. (مگر تكيه گاه ديگري هم هست؟) سرانجام بي پناهي و بي تكيه گاهي، رسيدن به اين ديوار است كه بايد ايستاد و دست را همراه دستنبد سرد بالا برد تا عكاس روزنامه... نتواند چهره ات را نشان دهد و روزنامه نگارش هم بنويسد: «جنايتكاران شرور و...»
لابد ته مانده اي از شرم مانده است كه آن جوانان شرور(طبق تعريف سازمان ملي جوانان حدفاصل ۱۵ تا ۲۹ سال جوان محسوب مي شود) براي حفظ چهره شان دست را با دستنبد بالا مي برند.
شرور! وقتي يك جوان از جامعه اش به اين نام ملقب مي گردد، لابد وظيفه اش تعريف مي شود. آيا وظيفه اي جز شرارت براي فرد شرور وجود دارد؟
راستي به اين جوان شرور- حتي قبل از شرارت- كسي نشاني سازمان ملي جوانان را داد؟ به اين جوان شرور كه با شرم چهره اش را پوشانده است، كسي راهي به جز شرارت را آموخت و او شرارت را برگزيد؟
راستي! نشاني خانه اين شرور و فاصله اش با ساختمان سازمان هاي عريض و طويل اشتغال و... كه به نام او بودجه مي گيرند و فقط آمار افزايش شرارت را تهيه مي كنند چقدر است؟ اين جوان شرور، نيازمند ارايه آمار تبهكاران و بالا و پايين رفتن ازدواج و ميزان مشاركت او در انواع انتخابات است يا محتاج اشتغال و تشكيل خانواده اي كه سخت تر از هر دستنبد و پايبندي براي او و جامعه اش امنيت مي آورد؟
باور كنيم كه ته مانده اي از شرم، هنوز باقي است كه برخي جوانان را وادار كند تا چهره شان را بپوشانند، هر چند ملقب به شرور شده باشند. تلاش كنيم تا اين شرم مقدس تا آن جا ترميم شود كه جوان را از آمدن به آن راهروها باز دارد. مبادا روزي كه «جوان شرور ما» چهره اش را از عكاس نپوشاند! مبادا!

كانون هاي وكلا در پيش نويس قانون وكالت شركت داده مي شوند
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي- پيش نويس تغيير موادي از قانون وكالت محرمانه نيست.
يكي از مهمترين مواردي كه در دستور كار شانزدهمين همايش اتحاديه كانون هاي وكلاي سراسر كشور قرار گرفت، بررسي وضعيت محرمانه بودن پيش نويس قانون وكالت بود، موضوعي كه سخنگوي قوه قضائيه تأكيد به غيرمحرمانه بودن آن دارد.
بهمن كشاورز رئيس اتحاديه كانون هاي وكلاي سراسر كشور در اين مورد گفت: برخي از وكلا كه اين پيش نويس را ديده اند لفظ محرمانه را بر روي اولين صفحه آن مشاهده كرده اند و از همين رو تكثير اين متن و در اختيار گذاشتن آن به منظور اطلاع وكلاي دادگستري غيرممكن بوده است. مطلبي كه در همايش مطرح شد اين بود كه آيا كانون وكلا در بررسي و تنظيم اين پيش نويس بايد دخالت داشته باشند يا خير. عده اي با اين استدلال سخن مي گويند كه كانون وكلا امكان اثرگذاري رسمي بر پيش نويس را ندارد و پس از ارجاع مسئله به معاونت هاي قوه قضائيه و پس از آن به دولت و مجلس امكان حضور و ابراز عقيده و اثرگذاري نخواهند داشت.
وي به پيشينه نظرخواهي از وكلا در مورد لايحه هاي قوه قضائيه اشاره كرد و گفت: با قياس اين مورد به موارد ديگري چون قانون دادگاه هاي عام كه در آن حضور و دخالت برخي افراد مطرح و ادعا شد ولي بعدها مشخص شد كه اولاً حضور ايشان بيش از چند جلسه نبوده و نهايتاً آنچه گفته و اظهار نظر كرده اند بيهوده بوده و به آن توجه نشده است. وكلاي دسته اول چنين نتيجه گرفتند كه حضور كانون هاي وكلا در اين بررسي صرفاً باعث خواهد شد كه به حضور و نظارت ايشان يا حتي دخالت آنها _ بعدها استناد شود بدون اينكه واقعاً در تدوين و تنظيم اين قانون نقشي داشته باشند و بنابراين هر گونه دخالت را منع كردند.
بهمن كشاورز در مورد نظر ديگري كه در همايش سراسري كانون هاي وكلا مطرح شد، گفت:  عده اي بر اين عقيده بودند كه به هرحال كانون هاي وكلا بايد در اين امر دخالت كنند تا شايد مؤثر باشد، هر چيز كه تجربه و قراين چنين تأثيري را معقول قلمداد نكند. اين نظر پس از رأي گيري به تصويب رسيد.
از سوي ديگر، جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه چندي پيش اعلام كرده بود كه لفظ محرمانه به اشتباه بر روي پيش نويس قانون وكالت درج شده بود. او در اين باره گفت: قوه قضائيه تنها متن پيشنهادي خود را براي تغيير برخي موارد قانون وكالت تهيه كرده و هنوز به شكل لايحه تدوين نشده است. قوه قضائيه جلساتي را با اعضاي كانون هاي وكلا برگزار كرده است و محرمانه بودن آن پيش نويس بدان جهت است كه آن به صورت يك لايحه تمام عيار تهيه نشده و چه بسا با بررسي بيشتر مشخص شود نيازي به تغيير قانون وكالت نباشد. قطعاً معاونت حقوقي و توسعه قضايي قوه قضائيه براي تدوين لايحه از نظرات كانون هاي وكلا استفاده خواهد كرد .
وي در پاسخ به سئوالي در مورد انتقاد كانون هاي وكلا نسبت به عملكرد قوه قضائيه در مورد ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه گفت: از آنجايي كه برنامه ۵ ساله سوم توسعه هنوز اعتبار قانوني دارد قوه قضائيه به استناد آن قانون در جهت تسريع دسترسي همه شهروندان به وكيل امكاناتي براي تربيت وكيل فراهم مي كند. اين در حالي است كه اخيراً مجلس هفتم طرحي را براي دائمي كردن اين ماده در دست بررسي دارد.
وي از كانون هاي وكلا پرسيد چطور براي قضاتي كه ابلاغ قضاوت خود را از قوه قضائيه دريافت مي كنند، ابهام عدم استقلال ايجاد نمي شود ولي در مورد وكلا اين سئوال ايجاد مي شود. استدلال وكلا براي احتمال به زير سئوال رفتن وكالت غيرقانوني و منطقي است.

هزينه پيوند ريه در كشور ۴۰ تا ۸۰ ميليون تومان
مهر: مسئول پيوند ريه بيمارستان امام خميني گفت: هزينه پيوند ريه در كشور ۴۰ تا ۸۰ ميليون تومان است كه اين ميزان هزينه ها به بررسي هاي پزشكي پيش از پيوند ، حين جراحي و بعد از آن مربوط مي شود كه از سوي دانشگاه علوم پزشكي پرداخت مي شود اما بيماران بايد پيش از انجام اين پيوند توانايي پرداخت هزينه ۳ تا ۴ ميليون توماني را داشته باشند تا بر اساس آن بتوانند مراجعات منظم داشته و تجويز هاي پزشكي پس از عمل را بخوبي انجام دهند، در غير اين صورت مرگ ومير بالايي در اين زمينه خواهيم داشت.
دكتر حميدرضا ابطحي مسئول پيوند ريه بيمارستان امام خميني ضمن اعلام اين مطلب افزود: اگر براي بيماري پيوند ريه صورت گيرد اما امكان مراجعه بيمار به پزشك، به علت عدم فرهنگ مراجعه به صورت منظم وجود نداشته باشد، اين بيمار به طور حتم با مشكل روبرو شده و به احتمال زياد فوت خواهد كرد بنابراين براي پيوند ريه افرادي انتخاب مي شوند كه حداقل هاي فرهنگي و اقتصادي را داشته باشند.
وي با بيان اينكه سيستم پيوند ريه برخلاف برخي ديگر پيوندها نظير پيوند كليه، هنوز توسعه نيافته و تثبيت نشده است، گفت: اغلب بيماران ريوي به لحاظ وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از سطح بالايي برخوردار نيستند و اين امر موجب مي شود كه در سيستم توسعه نيافته پيوند ريه، با مشكل مواجه شوند.
مسئول پيوند ريه بيمارستان امام خميني گفت: زماني كه برخي از بيماران ريوي پس از انجام عمل پيوند دچار مشكلات جسمي مي شوند، ناشي از عدم مراجعه منظم به پزشك براي انجام ادامه اقدامات پزشكي است و اين نشان مي دهد كه هنوز بيماران ايراني، فرهنگ مراجعه منظم به پزشك پس از انجام پيوند ريه و اينكه بايد تا پايان عمر تحت نظر پزشك باشند را ندارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |