يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۴ - May 22, 2005
طي دستوري از سوي شهردار تهران
طرح  تفصيلي ساخت و ساز در حاشيه
بزرگراه چمران تهيه مي شود
002814.jpg
گروه شهري: طي دستوري از سوي دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران حل مشكلات ساكنين حاشيه بزرگراه شهيد چمران (شهرك نيايش) در دستور كار شهرداري منطقه ۲ قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، از سالها قبل يعني دوران پيش از انقلاب عده اي از مهاجران بدون مجوزهاي قانوني اقدام به ساخت و سازهاي غيرمجاز، غير فني و غير استاندارد در محدوده حريم هاي مصوب طرحهاي شهري تهران نظير حريم بزرگراه چمران و مسيل رودخانه و... كردند، از آن سالها تاكنون همچنان بر تعداد ساكنين غيرقانوني و غيرمجاز اين محدوده افزوده شد، بدون اينكه امكان استفاده از خدمات شهري و ساير موارد قانوني نظير برخورداري از سند، شرايط مناسب و رسمي اسكان و حقوق سكونتي و شهروندي براي اهالي اين محدوده فراهم باشد.
بنا براين گزارش، در تاريخ ۲۷ ارديبهشت امسال ميان شهرداري منطقه ۲و اعضاي شوراي محلي شهرك نيايش جهت تشريك مساعي براي ارايه و اتخاذ راهكارهاي قانوني و اجرايي در زمينه طرحهاي توسعه شهري و رفع مشكلات محلي موافقت نامه اي در قالب چهار ماده به امضا رسيد و تهيه طرح تفصيلي شهرك نيايش و ساخت و سازهاي بزرگراه شهيد چمران در دست تهيه قرار گرفت.
خبرنگار ما به نقل از مهندس ارشاد منش شهردار منطقه ۲مي نويسد: براساس توافق حاصله هيأت سه نفره اي متشكل از نماينده شهرداري تهران، نماينده شوراي محلي و نماينده مشاورين ساماندهي اين محدوده، طي نشستهاي اوليه زمانبندي و نحوه تدوين و ارائه طرح را تهيه كرده و پيشنهادهاي اجرايي خود را درمورد بررسي دقيق مسايل فني شهرسازي، حقوقي، حقوق مالكين و متصرفين به دفتر شهردار تهران و كميسيون ماده ۵ جهت كسب تأييد ارسال خواهند كرد.
وي افزود: شوراي محل تقبل مي كند كه شرايط پيگيري، انجام و تداوم همكاريهاي لازم اهالي محل با كارشناسان مسئول تهيه طرح را به عمل آورده و جهت دستيابي به يك توافق نهايي نسبت به كسب نظرات و پيشنهادهاي اهالي و انتقال مسايل و مشكلات به آنها و درخواست پذيرش راه حلهاي نهايي اقدام كند. وي ادامه داد: شهرداري منطقه ۲ تلاش مي كند از كليه امكانات و ابزارهاي قانوني در اختيار جهت دستيابي اهالي اين محدوده به امكانات مناسب و قانوني زندگي استفاده كند.

در دو سال  آينده  حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تاكسي نوسازي  خواهد شد
نوسازي ناوگان تاكسيراني كشور
002853.jpg
ايرنا: مديرعامل  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور گفت : با اجراي  طرح  نوسازي  ناوگان  تاكسيراني  در كشور تمام  تاكسيهاي  قديمي در مدت  دو سال  با خودروهاي جديد تعويض  مي شوند.
مهدي   هاشمي  روز شنبه  در دومين  همايش  مديران  شركتهاي  تعاوني  تاكسيراني  سراسر كشور با اشاره  به  بالا بودن  مصرف  بنزين  تاكسيهاي  فرسوده ، از اعضاي  تعاونيهاي  تاكسيراني  در سطح  كشور خواست  براي  استفاده  از يارانه هاي  مربوطه ، نسبت  به  تعويض  خودروهاي  مورد نظر اقدام  كنند.
وي  گفت : با اجراي  طرح  نوسازي  ناوگان  تاكسيراني  در مدت  دو سال  آينده  حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تاكسي  در سطح  كشور نوسازي  خواهد شد.
همچنين مديركل  امور تعاوني هاي  حمل  و نقل  وزارت  تعاون  در اين  نشست ، وجود بخش تعاون  را در توسعه  اشتغال زايي  مؤثر عنوان  كرد.
حميد قاسمي گفت : هيچ  دستگاهي  در كشور، امكانات  و وسعت  بخش  تعاون  را براي  اشتغال زايي  و ايجاد فرصت هاي  شغلي  ندارد.
وي  افزود: برخلاف  كساني  كه  معتقدند وزارت  تعاون  بايد ادغام  شود، ايجاد اين  وزارتخانه  از بزرگترين  دستاوردهاي  انقلاب  اسلامي  است .
وي  گفت : از دولتمردان  درخواست  مي كنيم  كه  در جهت  تقويت  اين  بخش  تصميمات منطقي  و صحيح  اتخاذ كنند.
قاسمي گفت : پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي با توجه  به شرايط سياسي  و اجتماعي سازمان  نظارت  بر تاكسيراني  زير نظر شهرداري  ايجاد شد كه  امروز اين  مساله  مورد انتقاد و گلايه  بسياري  از تعاوني هاي  تاكسيراني  است .
وي  اضافه  كرد: امروز جامعه  تاكسيرانان  و تعاوني هاي  تاكسيراني  خود مي توانند تشخيص  بدهند كه  به  چه  خودرو يا قطعاتي  نياز دارند.
وي  دليل  تحقق  نيافتن  برنامه ها و سياست هاي  بخش  حمل  و نقل  كشور را ناشي از دخالت  ندادن  مردم  و حضور نداشتن  آنها در تصميم سازي  ها و برنامه ها ذكر كرد.
وي  افزود: متاسفانه  بسياري  از سازمان  ها، هم  مي خواهند طرح  بدهند و هم مجري  آن باشند، درحالي  كه  مشاركت  مردم  در برنامه ها و اتخاذ سياست ها ضروري  است .
قاسمي گفت : مردم  كه  در تدوين  اكثر طرح ها سهيم  نبوده اند، از اين  رو در اجراي  اين  طرح ها هم  مشاركت  نمي كنند.
وي  تصريح  كرد: اگر مردم  را در برنامه ها دخالت  دهيم ، در اجرا نيز موفق خواهيم  بود.

۲۰۰ ميليارد تومان براي رفع معارضين ملكي
002802.jpg
معاون فني و عمراني شهرداري تهران از صرف حدود ۲۰۰ ميليارد تومان براي رفع معارضين ملكي طرح هاي عمراني طي سالهاي ۸۲ و ۸۳ خبر داد.
علي آبادي با بيان اين مطلب افزود: بودجه مصوب عمليات عمراني سال ۸۲ و ۸۳ به ترتيب حدود ۶۶ و ۹۹ ميليارد تومان بوده است و در مجموع طي اين دو سال بيش از ۱۷۱ ميليارد تومان براي اجراي طرح هاي عمراني در سطح شهر تهران هزينه شده است.به گفته وي طي اين دو سال در راستاي اجراي طرح ها و پروژه هاي عمراني، بيش از ۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان جهت رفع معارضين تأسيساتي هزينه شده است.

موج تازه بارش در راه است
002799.jpg
گروه شهري: سازمان هواشناسي اعلام كرد موج تازه بارش ها از روز سه شنبه كشور را فرا مي گيرد.
محمد شاملو، كارشناس هواشناسي كشور، آسمان اغلب نقاط كشور در هفته جاري را ابري همراه با رگبار و وزش باد پيش بيني كرد و افزود: روزهاي يكشنبه (امروز) و دوشنبه از شدت ناپايداري ها كاسته مي شود اما موج تازه اي از بارش ها از روز سه شنبه اكثر نقاط كشور را فرا مي گيرد. دماي هواي كشور در اين مدت تا ۲ درجه سانتيگراد خنك تر مي شود.
وي افزود: از آنجا كه ميانگين بارش ها از اول سال زراعي نسبت به ميانگين آن طي ۳۰ سال گذشته ۵/۱ برابر شده است، تابستان امسال كوتاه تر از تابستان هاي گذشته مي شود.

دوره تخصصي شناخت مصالح توليد و اجراي آسفالت
002805.jpg
معاونت فني و عمراني شهرداري تهران به منظور ارتقاي كيفيت و بهبود روش هاي اجرايي طرحها، دوره تخصصي شناخت مصالح، توليد و اجراي آسفالت را برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، حوزه فني و عمراني به منظور بهبود كيفيت طرح ها و پروژه هاي در دست اجرا، آموزش مداوم دست اندركاران ، متخصصين و مديران اين بخش، بويژه معاونين فني و عمراني شهرداري هاي مناطق را در دستور كارخود قرارداده است و تا كنون نيز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي و تخصصي مختلف از جمله كلاس هاي مباني مهندسي جوش كرده است.

معافيت مدارس و مساجد تهران از
پرداخت عوارض به شهرداري
002811.jpg
معاون اداري مالي شهرداري تهران گفت: همه مدارس و مساجد شهر تهران از پرداخت هرگونه عوارض به شهرداري معاف هستند.
دكتر علي سعيدلو در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري «مهر» افزود: با توجه به مشكل مدارس و مساجد براي پرداخت عوارض به شهرداري تهران و همچنين با عنايت به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران كه مراكز فرهنگي مذهبي را از پرداخت عوارض به شهرداري معاف كرده، مدارس و مساجد از پرداخت هر گونه عوارض معاف هستند.
002850.jpg
وي گفت: بر همين اساس، مراكز فرهنگي و مذهبي كه  برگه هاي عوارض دريافت كرده اند، مي توانند براي هماهنگي هاي لازم به مناطق
۲۲ گانه شهرداري تهران مراجعه كنند.
معاون اداري مالي شهرداري تهران، مساجد ، اماكن مقدس اسلامي، معابد اقليت هاي مذهبي و مدارس طلاب علوم ديني را شامل بخشودگي عوارض دانست.

صدور ۹۲ اخطاريه زيست محيطي
002808.jpg
فارس: بر اساس اعلام گزارش گشت زيست محيطي تهران ۹۲ اخطاريه زيست محيطي طي ۱۵ روز گذشته در اين شهر صادر شده است كه تنها يك اخطاريه زيست محيطي مربوط به يك واحد بيمارستاني بوده  است.
طي ۱۵ روز گذشته ۹۲ اخطاريه زيست محيطي در شهر تهران صادر شده است كه ۵ مورد آن متعلق به صنايع غذايي، ۲۲ مورد صنايع شيميايي، ۲۱ مورد مراكز خدماتي، ۶ مورد كاني غيرفلزي، ۴ مورد آبكاري، ۲۷ مورد صنايع فلزي، ۳ مورد ريخته گري و ۳ مورد مسكوني بوده است.

بازسازي يادگارهاي تاريخي تهران قديم
گروه علمي فرهنگي: با مرمت و بازسازي بافت ها و بناهاي تاريخي، تهران قديم در محدوده حصار ناصري احيا مي شود.محمد ابراهيم طريقت، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين باره گفت: عمده بناها و فضاهاي ارزشمند تهران در محدوده حصار ناصري (تهران قديم) واقع شده كه مرزي بين خيابان انقلاب، شوش، كارگر و ري را دربر مي گيرد.
وي ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در نظر دارد تا پس از مطالعه و شناخت، مرمت و بازپيرايي و احياي محدوده حصار ناصري را آغاز كند.
طريقت خاطرنشان كرد:همچنين مرمت راسته اصلي بازار تهران، بازپيرايي بدنه شهر مانند ميدان امام خميني، خيابان وحدت اسلامي، خيابان مولوي و ميدان محمديه و بهارستان در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران قرار دارد. وي به  وجود كاروانسراهاي ارزشمند در استان تهران اشاره كرد و افزود: سازمان بر مرمت و نگهداري كاروانسراي قاجار، عباسي و سراي حضرتي به همراه بافت بازار ري و آثار تاريخي دو طرف خيابان هرندي تأكيد دارد.

سازمان حفاظت محيط زيست
مرجع ملي كنوانسيون تغييرات آب و هوا در ايران
خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از مصوبه دولت مبني بر تعيين سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان مرجع ملي كنوانسيون تغيير آب و هوا در كشور خبر داد.
يوسف حجت در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: دبيرخانه كنوانسيون تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط زيست به فعاليت خواهد پرداخت.
وي افزود: رياست شوراي هماهنگي كنوانسيون تغيير آب و هوا با رياست سازمان حفاظت محيط زيست است كه در اين شورا، نمايندگان وزارتخانه هاي نفت، امور خارجه، نيرو، صنايع و معادن، جهاد كشاورزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور حضور خواهند داشت.

پرونده بيستون براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به يونسكو مي رود
گروه علمي فرهنگي: رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري از تكميل پرونده اثر تاريخي بيستون و ارائه آن به كميته ميراث جهاني يونسكو براي ثبت در فهرست ميراث جهاني خبر داد.
سيدمحمد بهشتي در گفت و گو با ستاد خبري هفته ميراث فرهنگي افزود: تاكنون ۵ اثر تاريخي ايران در فاصله سالهاي ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۳ در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده و بر آنيم تا با تكميل پرونده هاي اسناد و مدارك ديگر آثار برجسته تاريخي كشور هر ساله در اجلاس كميته ميراث جهاني اثري به اين مجموعه بيفزاييم. از اين رو، بررسي هاي كارشناسانه روي اثر تاريخي بيستون در كرمانشاه پايان يافته و پرونده آن در حال تكميل است كه به زودي به يونسكو ارسال مي شود.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، درمورد ثبت آثار طبيعي كشور در فهرست ميراث جهاني گفت: با توجه به اينكه تشكيلات جديد پژوهشگاه به تصويب نرسيده است، فعاليت در اين زمينه به كندي انجام مي شود و به طور قطع در تشكيلات جديد توجه ويژه اي براي ثبت اين آثار صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: البته تاكنون مذاكراتي با مسئولان سازمان حفاظت محيط  زيست در زمينه تهيه و تدوين آيين نامه مشتركي در زمينه آثار طبيعي صورت گرفته است كه اميدواريم به زودي اين آيين نامه تدوين شود.
بهشتي از ادغام ميراث فرهنگي و گردشگري با عنوان تهديد و فرصت ياد كرد و گفت: اين فرصت يا تهديد بستگي به نوع نگاه و تلقي مسئولان و برنامه ريزان دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |