يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۴ - May 22, 2005
سخنگوي شوراي نگهبان:
اخبار رد صلاحيتها شايعه است
002817.jpg
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان، درباره موضع اين شورا در بررسي صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري نهم اعلام كرد: بررسي ترجيحي نداريم.
دكتر غلامحسين الهام در نشست مطبوعاتي كه روز گذشته برگزار شد، با بيان اين مطلب، درباره اين كه آيا با توجه به ۱۰۱۴ داوطلب ثبت نام شده براي شركت در انتخابات سقفي براي تأييد صلاحيت آنها در نظر گرفته مي شود، گفت: در سقف تعداد حداقل داريم اما حداكثر نداريم، حداقل دو برابر تعداد مورد نياز افراد براي حضور در اين صحنه است.
سخنگوي شوراي نگهبان، با بيان اين كه شوراي نگهبان در احراز صلاحيت كانديداها تطبيق آنها را با شرايط اصل ۱۱۵ ملاك قرار مي دهد، برخورداري از حداقل شرايط مندرج در اصل ۱۱۵ و قابليت كانديداها در زمينه مديريت كشور را در احراز صلاحيت آنها كافي دانست.
وي در عين حال با اشاره به تجربه انتخابات هاي گذشته و تعداد افرادي كه در عرصه انتخابات با هم رقابت مي كردند، اظهار داشت: متعارف اين است كه تعداد كانديداها بيش از ۱۰ نفر نباشد.
سخنگوي شوراي نگهبان، در عين حال با توجه به هزينه هاي اجتماعي كه از ناحيه باز بودن قانون براي ثبت نام همه افراد در عرصه كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري تحميل مي شود با تأكيد بر بازنگري قانون، انجام اقدامي در اين زمينه را در حيطه وظايف دولت و مجلس برشمرد.
سخنگوي شوراي نگهبان، در پاسخ به سؤال ديگري كه از وي درباره وضعيت چگونگي بررسي صلاحيت افراد نظامي ثبت نام شده در اين دوره از انتخابات سوال كرده بود، گفت: نظاميان ثبت نام شده  همه از نيروهاي مسلح استعفا داده اند و در حال حاضر هيچ كدام از آنها عضو اين نيروها نيستند.
سخنگوي شوراي نگهبان، همچنين در بحث تخلفات تبليغاتي كانديداها در مقطع زماني فعلي كه قانون آنها را از هر نوع تبليغي منع كرده و پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت افراد اين مساله را عدم التزام كانديداها به قانون مورد توجه قرار داده است، اظهار داشت: در صورتي كه رفتار افراد به صورت بين و مشخص به شرايط اصل ۱۱۵ آسيب برساند به نحوي كه مشخص شود شرايط را از دست داده يا ندارد در وضعيت تشكيك مي شود.اما به صورت بالفعل جلوگيري از اين نوع اقدامات كه تخلف محسوب مي شود در حوزه فعاليت هاي هيات هاي اجرايي و چنانچه جرم محسوب شود مسئول برخورد با آن قوه قضاييه است.
الهام در ادامه با يادآوري اين كه در بحث صلاحيت افراد ايمان و اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي شرط رياست جمهوري محسوب مي شود، بر اين نكته كه اين شرط بر اساس مسلمات قانون اساسي و موارد غير قابل تغيير اين قانون (جمهوريت و اسلاميت) تعيين مي شود، تأكيد كرد گفت: اگر حاكميت دوگانه به معناي تفكيك نظام باشد كساني كه به جمهوريت يا اسلاميت اعتقاد نداشته باشند به مباني جمهوري اسلامي معتقد نيستند و فاقد شرايط ذكر شده در قانون هستند.
الهام در بخش ديگري از اظهارات درباره نامه وزير كشور به دبير شوراي نگهبان در موضع ردصلاحيت شدگان انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم، بازنگري در اظهارنظرات وزير كشور را لازم برشمرد و با بيان اينكه در بررسي صلاحيت هاي داوطلبان انتخابات ميان دوره اي هشتاد و دو مورد وجود داشت كه هيات هاي اجرايي به مراجع چهارگانه توجه نكرده اند، گفت: طبيعي است كه در اين حالت تصميم آنها از جانب هيات هاي نظارت مورد اشكال قرار مي گيرد.
سخنگوي شوراي نگهبان، در پاسخ به سوال ديگري مبني بر چگونگي بررسي صلاحيت افراد داراي دو تابعيت، گفت: اين ها فاقد شرايط براي شركت در انتخابات هستند.
وي در عين حال افرادي را كه پدر و مادرشان ايراني اما خودشان به دلايلي در كشور ديگري به دنيا آمده اند را مستثني از اين امر دانست.
سخنگوي شوراي نگهبان، در بخش ديگري از اظهاراتش با بيان اين كه سه روز قبل از راي گيري هرگونه اظهارنظر رسانه هاي خصوصي و دولتي مبني بر انصراف كانديدا و يا اعلام برخي گروه ها مبني بر انصراف كانديدايي به نفع كانديدايي ديگر تخلف محسوب مي شود، گفت: در صورت وقوع اين امر نويسنده مطلب و اگر نويسنده مشخص نباشد مدير مجموعه اي كه اين خبر را منتشر كرده مجرم محسوب مي شود.
الهام در عين حال تصريح كرد: چنانچه اين امر -انصراف كانديداها - صحت داشته باشد وزارت كشور آنرا به صورت رسمي اعلام مي كند.
وي با بيان اين كه استخراج رجال مذهبي و سياسي از ميان ۱۰۱۴ كانديداي ثبت نام شده با كار كارشناسي انجام شده افزود: مراحل بررسي نهايي تعيين واجدين شرايط از بين رجال مذهبي و سياسي انجام مي شود.در پايان وقت تعيين شده در سوم خرداد نتايج و شيوه هاي بررسي را اعلام مي كنيم.
سخنگوي شوراي نگهبان، هم چنين همه اخبار مربوط به افرادي كه تا به حال صلاحيت شان رد شده را شايعه خواند و گفت: انتظار اين است كه رسانه ها عامل اين شايعات نشوند.
سخنگوي شوراي نگهبان، درمورد وضعيت بررسي صلاحيت زنان ثبت نام شده در اين دوره از انتخابات، گفت: آخر كار مشخص مي شود.
الهام در ادامه بار ديگر با توضيح واژه رجل سياسي مفهوم آن را شخصي برشمرد كه داراي سابقه فعاليت هاي سياسي در زمينه امور سياسي كشور، تشكل سياسي بوده و عرف وي را با اين عنوان مي شناسد.
سخنگوي شوراي نگهبان، هم چنين ژورناليست سياسي و تئوري پردازان اين عرصه را نيز در رديف افرادي كه مي توانند رجل سياسي محسوب شوند قرار داد.
وي درمورد مذهبي بودن اين رجال نيز اظهار داشت: بايد اين افراد مباني مذهبي را بشناسند و در رفتار عملي معتقدات ديني و مذهبي را اجرا كنند.
وزارت كشور نمي تواند به رد صلاحيت ها اعتراض كند
سخنگوي وزارت كشور گفت: براساس قانون وزارت كشور وظيفه اي دربررسي صلاحيت نامزدها نداشته و نمي تواند نسبت به رد صلاحيت نامزدها اعتراض كند.
به گزارش ايرنا: جهانبخش خانجاني روز گذشته در جمع دانشجويان دانشكده امام علي(ع) كردكوي در غرب گلستان افزود: وزارت كشور از نظر سياسي معتقد است كه نبايد كاري كنيم كه نمايندگان بخشي از جامعه احساس كنند كه نماينده فكري آنها در اين انتخابات حضور ندارد.
به گفته وي، نبايد با رد صلاحيت نامزدها موجب ياس و سرخوردگي مردم شد و اين مساله مشاركت را كاهش مي دهد.
مشاور وزير كشور با تشويق دانشجويان به حضور در انتخابات نهم رياست جمهوري گفت: اگر شما تصميم نگيريد ديگران به جاي شما تصميم مي گيرند.
وي با بيان اينكه با سكوت هيچ كاري پيش نمي رود، خاطرنشان كرد: سكوت و خاموشي هيچ فايده اي نداشته و بايد در انتخابات حضور داشت.

۵ وزير اين هفته پاسخگوي نمايندگان خواهند بود
ايسنا: وزراي امور خارجه، اطلاعات، نيرو، مسكن و شهرسازي، دادگستري و راه و ترابري در جلسات اين  هفته كميسيون هاي مجلس شوراي اسلامي  پاسخگوي سئوالات نمايندگان خواهند بود. همچنين با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، پذيرش دانشجو با اخذ شهريه توسط دانشگاه هاي دولتي بررسي خواهد شد.
وزير امورخارجه براي پاسخگويي به سئوالات كعبي، انصاري و سعدون زاده نمايندگان آبادان و زنگنه، نماينده اهواز، مطورزاده، نماينده خرمشهر، دانشيار، نماينده بندر ماهشهر، ناصري، نماينده شادگان، طباطبايي، نماينده ايذه و باغملك، ساعدي، نماينده شوش دانيال، كامران، نماينده اصفهان و مرحبا، نماينده آستارا در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حضور خواهد يافت.
همچنين وزير اطلاعات براي پاسخ به سئوالات نادران، نماينده تهران، شهرياري، نماينده زاهدان، در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حضور مي يابد.
وزير نيرو نيز براي پاسخ به سئوال نادران، نماينده تهران و توسلي، نماينده تربت حيدريه در كميسيون انرژي و براي پاسخگويي به سئوالات دلخوش، نماينده صومعه سرا، نژاد فلاح، نماينده طالقان و ساوجبلاغ و نعمت زاده، نماينده سواد كوه و قائم شهر در كميسيون كشاورزي حضور مي يابد.
وزير مسكن و شهرسازي نيز به سئوال كامران، نماينده اصفهان، نژاد فلاح، نماينده ساوجبلاغ در كميسيون عمران پاسخ خواهد گفت؛ در عين اينكه وزير راه و ترابري هم در اين كميسيون به سئوال عباسپور، نماينده اروميه پاسخ مي دهد.
همچنين وزير دادگستري نيز براي پاسخگويي به سئوال كامران و نيز اخوان بي طرف نمايندگان اصفهان به كميسيون قضايي و حقوقي مي رود.
بررسي پذيرش دانشجو با اخذ شهريه توسط دانشگاه هاي دولتي با همكاري دانشگاه هاي خارج با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري در كميسيون آموزش و تحقيقات، بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص عده اي از نمايندگان مجلس از نمايندگي هاي خارجي وزارت امور خارجه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، گزارش توزيع بودجه سال ۱۳۸۲ وزارت صنايع و معادن - وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در كميسيون صنايع و معادن، رسيدگي به موضوع تحقيق و تفحص از وزارت مسكن و شهرسازي در كميسيون عمران، بررسي مصوبه شوراي پول و اعتبار درخصوص يكسان سازي نرخ سود تسهيلات با حضور مسئولان ذي ربط در كميسيون كشاورزي و كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي با مسئولان وزارت اطلاعات، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد از مهم ترين اولويت هاي كاري كميسيون هاي تخصصي مجلس است.
گفتني است، هيأت هاي تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور، عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزارت نفت، قوه قضاييه و وزارت آموزش و پرورش تشكيل جلسه خواهند  داد.

عضو هيأت علمي دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش:
عمليات بيت المقدس نقطه عطف نبرد هاي دفاع مقدس بود
گروه سياسي: عمليات بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر در حقيقت نقطه عطف زورآزمايي ايران و عراق بود و مهمترين پيامد اين پيروزي غرورآفرين چه در صحنه نظامي و چه در صحنه سياسي و بين المللي، نمايش برتري توانمندي نيروهاي نظامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران بر ارتش متجاوز عراق بود.
امير سرتيپ ۲ بازنشسته مسعود بختياري يكي از طراحان عمليات بيت المقدس كه هم اكنون عضو هيأت علمي دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران است، در گفت وگو با خبرنگار همشهري به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر ضمن بيان مطلب فوق، گفت: عمليات پيروزمندانه بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر نشان داد ايران در كفه قدرت برتر نظامي است و ارتش متجاوز عراق در اين عمليات ناگزير براي جلوگيري از انهدام، خسارت و تلفات مجبور شد دست به يك عقب نشيني نسبتاً عمومي به پشت مرزهاي ايران و خاك كشورش بزند.
امير بختياري افزود: با فتح خرمشهر، رژيم بعثي عراق و قدرتهاي غربي و شرقي از جمله آمريكا و شوروي سابق و هم پيمانانشان كه درصدد تضعيف نظام جمهوري اسلامي ايران بودند، پي بردند كه اين نظام تثبيت شده است و با اين اقدامات متزلزل نخواهد شد.
عضو هيأت علمي دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران درخصوص نقش ارتش در عمليات بيت المقدس گفت: به طور خلاصه مي توان نقش ارتش در اين عمليات را كسب پيروزي قاطع از طريق سازماندهي مناسب، وحدت فرماندهي، تجهيزات عمده و خيل رزمندگان با ايمان اعم از افسران، درجه داران، سربازان و ساير نيروهاي داوطلب دانست كه با به كارگيري تاكتيك هاي رزمي و آموزش هاي نظامي موفق شد شكست سنگيني را بر نيروهاي متجاوز وارد ساخته و آنها را مجبور به تسليم نمايد. البته نقش حضرت امام خميني(ره) به عنوان فرمانده كل قوا و اراده سازش ناپذير ايشان در مقابل متجاوزان و حاميان آنها بر روحيه تك تك رزمندگان تأثيرگذاشته و از آنها سد پولاديني ساخته بود كه نمود آن در صحنه عمليات بيت المقدس به منصه ظهور رسيد و اسباب پيروزي ملت ايران را در عمليات بيت المقدس فراهم ساخت.وي افزود: اساس اين پيروزي عبور موفقيت آميز از رودخانه كارون در مرحله اول عمليات بود كه وجود پلهاي شناور موسوم به PMP و طراده هاي GSP و همچنين ۳۰ فروند قايق جميني اين عبور را ميسر ساخت. همچنين مجموعه ارزشمندي از پشتيباني ارتش شامل تجهيزات زميني، هوايي و هوانيروز و مخابرات و مهندسي و... باعث افزايش توان نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در اين عمليات بود.
امير بختياري در ادامه اضافه كرد: در طول عمليات حتي نيروي قدرتمند دريايي ارتش نيز با حضور در خليج فارس و كنترل آبراه هاي ايران كه مانع از تردد غيرقانوني شناورهاي حامل تجهيزات به مقصد عراق و كشورهاي حامي آن شده بود، يك اطمينان خاطري براي منطقه عمليات زميني فراهم آورده بود.
عضو هيأت علمي دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به حضور بسيار مؤثر و سرنوشت ساز نيروهاي عظيم مردمي در اين عمليات گفت: نيروهاي مردمي اعم از بسيج، سپاه و جهادگران جهاد سازندگي كه با ايثارگري و رضا و رغبت خاصي و به صورت داوطلبانه و با خلوص كامل به جبهه هاي جنگ قدم گذاشته بودند نقش ارزنده اي را در عمليات بيت المقدس ايفا كردند.
امير بختياري با اشاره به تجربه موفق و حماسه سازي كه ارتش با آزادسازي خرمشهر كسب كرد و توانست نامي ماندگار را در كتاب تاريخ ملت ايران به ثبت برساند، گفت: مهمترين تجربه اي را كه مي شود از وقوع يك جنگ در عرصه نظامي كسب كرد تجارب آموزشي و عملياتي است كه ما از اين تجارب در بخش هاي مختلف آموزشي، عملياتي استفاده كرده ايم و با تركيب آن با پديده هاي جديد و تاكتيك هاي جنگ نامتقارن و انتقال اين دستاوردها به نسل جوان آمادگي دفاع از تماميت ارضي و حدود و ثغور ميهن اسلامي را به مراتب بيش از آنچه كه در دفاع مقدس اتفاق افتاد، داريم.

تصويب نحوه بررسي گزارش هاي اجراي
سياستهاي كلي نظام در مجمع تشخيص مصلحت
ايسنا: مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه بررسي و تدوين مقررات نظارت بر حسن اجراي سياست هاي كلي، دو بند ديگر از اين سياست را به تصويب رساند.
در جلسه روز گذشته كه بيشتر اعضا حضور داشتند، پس از بحث و تبادل نظر هاي مبسوط موارد ذيل به تصويب رسيد:
كليه گزارشها و موارد ارجاعي به كميسيون نظارت، ابتدا به كميسيون يا كميسيونهاي تخصصي در مجمع ارسال مي شود، سپس موضوع به همراه اظهارنظر آن كميسيون يا كميسيونها، در جلسه كميسيون نظارت مطرح مي شود.
تبصره۱: هر يك از كميسيونهاي تخصصي مجمع در حوزه فعاليت خود، گزارش سالانه اي از نحوه اجرا و پيشرفت سياست هاي كلي تهيه مي كنند. اين گزارش پس از بررسي و تلفيق در كميسيون نظارت براي اظهارنظر به مجمع ارائه مي شود.
تبصره ۲: پيگيري و كارشناسي امور نظارت بر عهده دبيرخانه مجمع است.
دستگاههاي مندرج در ماده ۳ موظفند گزارش هاي ادواري شامل سالانه و پنج ساله خود را از نحوه اجراي سياست هاي كلي و ميزان تحقق آنها براساس شاخص ها و نماگر ها تهيه و به مجمع ارسال كنند.
ادامه بحث به جلسات آتي مجمع موكول شد.

طرح سقط درماني سه شنبه با حضور يكي از
فقهاي شوراي نگهبان بررسي مي شود
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: مصوبه مجلس در مورد سقط درماني كه از سوي شوراي نگهبان به علت اشكالات شرعي رد شده است، سه شنبه با حضور يكي از فقهاي شوراي نگهبان در كميسيون بهداشت و درمان مجلس بررسي مي شود.
حسينعلي شهرياري در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: قرار بود جلسه بررسي اين طرح با حضور عضو فقهاي شوراي نگهبان هفته گذشته در مجلس برگزار شود كه به علت حضور نيافتن عضو محترم شوراي نگهبان اين جلسه به سه شنبه هفته جاري موكول شد. وي اضافه كرد: از نظر ما در مصوبه سقط درماني مجلس، همه مسائل و ملاحظات شرعي و قانوني اعمال شده است اما به هر حال بر اساس قانون شوراي نگهبان نظر نهايي را مي دهد كه اميدواريم با برگزاري جلسه مشترك مشكلات و اختلاف نظر شوراي نگهبان و مجلس در مورد طرح سقط درماني حل شود و اين طرح به تصويب نهايي برسد.
وي در مورد احتمال ارجاع اين طرح به مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در صورتي كه اين طرح واقعا اشكال شرعي داشته باشد بعيد مي دانم اصراري براي ارجاع آن به مجمع باشد اگر اشكال قانوني بود، مي شد با ارجاع اين طرح به مجمع مشكل را حل كرد اما بعيد است مجلس براي تصويب طرحي كه مشكل شرعي دارد اصرار و پافشاري كند.

كروبي در گفت وگو با همشهري:
از شايستگان هر دو جناح استفاده خواهم كرد
افراطي هاي هر دو جناح را دعوت به كار نخواهم كرد
حجت الاسلام والمسلمين كروبي نامزد انتخابات رياست جمهوري گفت: در صورت پيروزي در انتخابات، به تعامل مثبت با مجلس هفتم اميدوارم اگر چه راه پيش رو در تعامل بين دولت و مجلس راه همواري نيست.
وي در گفتگو با همشهري گفت: نمايندگان مجلس وكلاي مردمند و حقوقي دارند كه بايد اعمال شود. رئيس جمهوري هم وكيل مردم و داراي حقوقي است كه بايد اعمال كند. من بسياري از نمايندگان مجلس كنوني را مي شناسم، در جاهاي مختلف با آنان كار كرده ام و فكر مي  كنم مي شود به همكاري با مجلس اميدوار بود و در غير اين صورت هم اتفاق مهمي نمي افتد. مجلس حقوق و اختيارات قانوني خود را عمل مي كند و رئيس جمهور و دولت هم براساس قانون وظيفه خود را انجام مي دهند مثلا اين حق مجلس است كه راي اعتماد بدهد يا ندهد.
كروبي در مورد انتخاب همكاران طراز اول و دوم خود گفت من مي كوشم شايسته ترين ها را فارغ از تعلقات جناحي به همكاري فراخوان و از آنها نيز خواهم خواست جناحي عمل نكنند، البته نمي شود انتظار داشت افراد گرايش سياسي
نداشته باشند اما مي توان گفت در اجراي وظايف حكومتي جناحي عمل نكنيد.وي تاكيد كرد از افراطي هاي هر دو جناح استفاده نخواهد كرد.كروبي در پاسخ به اين پرسش كه تا چه سطحي از مقامات غيرجناحي را دعوت به همكاري مي  كنيد؟ بدون مكث گفت تا بالاترين سطح يعني كابينه.وي در مورد مسائل جاري پيرامون فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: بخشي از اين مسائل ناشي از نگراني و عدم اطلاع و اعتماد ديگران به ماست كه بايد رفع نگراني كنيم و با توضيح و گفتگو اعتمادسازي كنيم. اما بخش ديگر كه رفتار آمريكا شاخص آن است غرض ورزي است و خصومت است كه بايد در مقابل آن مقاومت كنيم البته بايد دقت كنيم بهانه دست دشمنان ندهيم.

ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به سالگرد فتح خرمشهر :
تنها با مشاركت حداكثري مردم
مي توان توطئه ها را خنثي نمود
ايسنا: ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت سالگرد فتح خرمشهر بيانيه اي صادر كرد.در اين بيانيه آمده است:
خجسته سالروز «سوم خرداد» بيست و سومين سالگرد فتح خرمشهر، روز ايثار، مقاومت و پيروزي فرا مي رسد.
«سوم خرداد ۱۳۶۱» روز به ثمر نشستن پايداري ملت ايران و آزادي «خرمشهر» عزيز ميعادگاه بزرگ مومنان و مجاهدان راه خدا و جلوه گاه مقدس عشق و ايثار و شهر پاك باختگان مكتب امام خميني(ره) است؛ روز بزرگي كه در دوران حماسه  دفاع مقدس همچون نگين درخشان فرا راه حق جويان عالم پرتوافشاني مي كند و همواره بر تارك مظلوميت و مقاومت امتي بزرگ و جاويد مي درخشد.
سوم خرداد ،۱۳۶۱ روز شورانگيزي است كه با «وحدت» ، «همبستگي» و «مشاركت» ارتشيان قهرمان، پاسداران شجاع، بسيجيان مخلص، جهادگران جان بركف و مردم صبور و مقاوم كشورمان، وعده  نصرت الهي تحقق يافت.
در بيست و سومين سالگرد اين حماسه بزرگ، ملت ما در آزمون مهم و سرنوشت ساز ديگري قرار دارد كه تنها با مشاركت حداكثري مردم مي تواند توطئه هاي دشمن را خنثي نمايد و چشم طمع آنان را با رأي گسترده مردم در انتخابات رياست جمهوري كور كرد و كشور را در برابر تهديدات استكبار جهاني و صهيونيسم فاشيست محافظت كرد و خط سرخ شهيدان و رهروان راستين امام راحل (ره) و مقام عظماي ولايت را تداوم بخشيد.

آيت ا... موسوي اردبيلي:
ايجاد زمينه يأس مردم  از شركت در انتخابات حرام است
ايرنا: آيت ا... عبدالكريم موسوي اردبيلي از مراجع تقليد قم با صدور اطلاعيه اي، ايجاد زمينه سرخوردگي و ياس مردم و در نتيجه عدم مشاركت آنان در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را شرعاً حرام دانست.
در اطلاعيه ايشان، با تأكيد بر حضور گسترده مردم در انتخابات رياست جمهوري آمده است: اگر مردم احساس كنند حضورشان همچنان تعيين كننده و سرنوشت ساز است، حماسه ديگري را با حضور خود رقم خواهند زد.
آيت ا... موسوي اردبيلي افزود: نيروهاي سلطه گر خارجي با حجمي وسيع تر از گذشته در پي اجراي نقشه استعماري خود در منطقه هستند و با زورگويي مي خواهند مانع دستيابي ملت ايران به حقوق مسلم خود از جمله بهره مندي از انرژي هسته اي شوند.وي در بخش ديگري از اين اطلاعيه آورده است: اينجانب از باب نصيحت و خيرانديشي به دست اندركاران، ناظران، مجريان و مسئولان انتخابات متذكر مي شوم آنچه مي تواند مشوق مردم براي حضور در انتخابات شود عملكرد صحيح و بخردانه شماست؛ به نحوي كه همگان اطمينان حاصل نمايند حضورشان در انتخابات تعيين كننده است و مي توانند كسي را كه در اداره كشور توانمند و اصلح بوده برگزينند و اين امر محتاج سعه صدر و دورانديشي است.
وي در اين اطلاعيه توصيه هايي به داوطلبان رياست جمهوري كرده و آورده است: به تمام نامزدهاي محترم رياست جمهوري توصيه مي كنم كه منافع و مصالح عاليه ملت و كشور را به منافع كوتاه مدت و ناچيز شخصي و يا حزبي و گروهي ترجيح دهند.اين مرجع تقليد افزود: [نامزدهاي انتخاباتي]بايد در تبليغات تقواي الهي را رعايت كنند و نسبت به وعده هايي كه به مردم مي دهند خود را در برابر خداوند متعال و ملت شريف ايران مسئول بدانند و پس از آنكه بر مسند رياست جمهوري تكيه زدند، در تحقق خواسته ها و مطالبات مردم كوشا باشند.

ابهام در پيشنهاد غني سازي اورانيوم ايران در روسيه
گروه سياسي: روز جمعه رويترز به نقل از ديپلمات هاي ناشناس اروپايي مدعي شد كه ايران پيشنهاد جديدي مبني بر غني سازي نهائي اورانيوم در روسيه پس از فراوري آن در ايران مطرح كرده است.
ديپلمات هاي اروپايي گفته بودند: تهران يك راه حل ميانه را با اميد به حل اختلافات با اروپا درباره برنامه هسته اي خود پيشنهاد داده است مبني بر اينكه روسيه غني سازي نهائي اورانيوم را پس از فراوري آن در ايران انجام دهد.
به گفته يك ديپلمات اروپايي، اين راه حل ميانه با هدف ايجاد وسيله اي براي ايران به منظور از سرگيري فعاليت هاي هسته اي حساس آن كه سال گذشته بر اساس توافق با سه كشور اروپايي (انگليس، آلمان و فرانسه) به حال تعليق درآورده بود، مطرح شد.
البته همين خبرگزاري به نقل از ديپلمات هاي اروپايي اظهار داشت كه اروپا اين پيشنهاد ايران را نپسنديده است!به گفته آنها، هدف از طرح انديشه اينكه روسيه غني سازي نهائي اورانيوم را انجام دهد،  انجام موقت آن است تا اين نگراني ها كه بلندپروازي هاي هسته اي ايران براي اهداف مسالمت آميز نيست، برطرف شود. تا در مرحله بعدي ايران غني سازي اورانيوم را خود به تنهايي انجام دهد.
در پي اين خبر يك مقام مسئول در پرونده هسته اي به مهر گفت: ايران هرگز موضوع غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز هسته اي را به هيچ كشور ديگري واگذار نمي كند و نمي تواند نتيجه گيري از سرمايه گذاري عظيم خود در عرصه فرآوري مواد هسته اي و خودكفايي در اين زمينه را به عهده بيگانگان بسپارد.
پيشنهاد از جانب روسيه بود
اما روز گذشته سيروس ناصري مذاكره كننده ارشد كشورمان در مذاكرات هسته اي تهران و سه كشور اروپايي گفت كه اين پيشنهاد از سوي روسيه طرح شده و تهران در حال بررسي پيشنهاد روسيه در خصوص كمك به تبديل اورانيوم ايران است.ناصري تأكيد كرد: «روسها پيشنهادي داده اند كه بر اساس آن ايران ظاهرا قادر به از سرگيري كار تبديل اورانيوم در نيروگاهي در اصفهان خواهد بود اما گاز توليد شده براي انجام روند فوق حساس غني سازي به روسيه ارسال مي شود.»سوخت هسته اي بدست آمده سپس براي استفاده در نيروگاه بوشهر كه با كمك روسيه در حال احداث است، به ايران بازگردانده مي شود.
اين پيشنهاد نشانه ساخت سلاح هسته اي است
خبرگزاري فرانسه ضمن اشاره به اين پيشنهاد آن را مطرح شده از سوي ايران اعلام كرد و به نقل از ريچارد بوچر اين پيشنهاد را اثبات كننده دنبال كردن برنامه تسليحاتي هسته اي در ايران دانست.
ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه سلاح هاي هسته اي مدعي شد: اين پيشنهاد تهران فقط ديدگاه ما را مبني بر اينكه برنامه غني سازي و تبديل ايران در واقع براي قابليت هاي لازم در توليد سلاح هاي هسته اي طراحي شده است، تقويت مي كند. وي افزود: آلمان، فرانسه، انگليس، آژانس بين المللي انرژي اتمي، روسيه و آمريكا همگي در اين باره كه ايران نبايد اجازه توليد قابليت هاي لازم براي ساخت سلاح هاي هسته اي را داشته باشد، توافق دارند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |