يكشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۴ - May 22, 2005
بانك مركزي اعلام كرد:
قيمت زمين در ۶ ماه اول پارسال ۱۰درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: قيمت زمين از جمله مهمترين متغيرهاي تأثيرگذار به قيمت نهايي مسكن در كشور ما است.
آمار منتشرشده از سوي بانك مركزي حاكي از آن است كه شاخص قيمت زمين در تهران طي ماه هاي اخير به طور محسوسي كنترل شده است به طوري كه اين شاخص در پايان سال گذشته به عدد ۲۶۸ رسيد و اين در حالي است كه شاخص مذكور در سه ماهه اول سال جاري به عدد ۲۷۷ افزايش يافته كه رشدي معادل ۹ واحد را نشان مي دهد و اين در حالي است كه شاخص تورم از اين ميزان بيشتر افزايش يافته است.
به عقيده صاحبنظران اقتصاد مسكن، كنترل قيمت زمين تأثير به سزايي در جلوگيري از افزايش قيمت مسكن دارد. البته اين مسئله بايد همراه با افزايش سرمايه گذاري در اين بخش همراه باشد كه متأسفانه آمار و ارقام از كاهش محسوس سرمايه گذاري ها در شهر تهران حكايت دارند.

۵ ميليارد دلار درخواست سرمايه گذاري خارجي در ايران
وزير اقتصاد و دارايي خواهان بسترسازي
براي جذب سرمايه خارجي شد
گروه اقتصادي: صفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي از تصويب بيش از ۵ ميليارد دلار درخواست سرمايه گذاري خارجي در كشور در طول سال گذشته خبر داد و با تاكيد بر اولويت  داشتن سرمايه گذاري خارجي از مديران سازمان هاي اقتصاد و دارايي در استانهاي كشور خواست زمينه عملياتي شدن اين درخواست ها را فراهم كنند.
به گزارش خبرنگار ما ديروز وزير اقتصاد و دارايي در همايش بازار سرمايه بدون اشاره به كل سرمايه گذاري  خارجي عملياتي شده در سال گذشته بار ديگر بر ضرورت بسترسازي براي جذب يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در سال جاري براساس برنامه چهارم تاكيد كرد و به دلايل آماده نبودن بسترهاي لازم براي جذب سرمايه گذاري خارجي در سالهاي اخير اشاره اي نكرد.
صفدر حسيني در سخنان خود دراين همايش كه به گزارش عملكرد خود در طول چهار سال تصدي مقام وزارت اقتصاد و دارايي اختصاص داده بود از موفقيتهاي گمرك تمجيد كرد و تحقق درآمدهاي حقوق ورودي كالا در سال ۸۳ و افزايش آن نسبت به سال ۸۳ خبر داد و گفت: درآمد گمرك ۱۱۰درصد رشد داشته است. وي اين درآمدها را جداي از عدم تحقق درآمدهاي حقوق ورود خودرو برآورد كرد و تاكيد كرد كه عدم تحقق درآمدهاي واردات خودرو خارج از اختيارات وزارت اقتصادي و دارايي بوده است.
وزير اقتصاد از جمله موفقيت هاي اين وزارتخانه در سال گذشته را تحقق درآمدهاي مالياتي دانست و گفت: تشكيل ستاد درآمد دولت در سال گذشته به تحقق درآمدهاي دولت كمك كرد و اين ستاد را عامل مهمي در اين زمينه دانست ولي اشاره اي به اصلاح قانون ماليات ها و نقش آن در تحقق درآمدهاي مالياتي نكرد ولي از طرح جامع مالياتي كه در حال طراحي است دفاع كرد و اظهار اميدواري كرد كه اين طرح در دو الي سه سال آينده به بهبود نظام مالياتي كشور كمك كند.
وي در عين حال، به افزايش درآمدهاي مالياتي كشور از ۸۴ تريليون ريال در سال گذشته به ۱۳۰ تريليون ريال در سال جاري اشاره كرد و از مسئولان دارايي استان ها خواست براي تحقق اين درآمد تلاش كنند.
وي در سخنراني خود بدون ارائه آماري از ميزان تحقق اهداف خصوصي سازي در كشور از بسترسازي هاي مناسب براي خصوصي سازي در سال گذشته سخن گفت و تاكيد كرد كه عرضه خوبي در اين مدت از طريق بورس و مزايده صورت گرفته است.
وي از تدارك خوب براي سال جاري توسط سازمان خصوصي سازي خبر داد و تاكيد كرد كه اميدوار است اين سازمان امسال با ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا نسبت به قبل بهتر عمل كند.
صفدر حسيني كه در همايش مفاهيم پايه بازار سرمايه و آشنايي با اركان بورس اوراق بهادار و قوانين و مقررات ناظر بر آن سخن مي گفت در بخشي از اظهارات خود به تفكيك ناظران و سياستگذاران بازار پول و سرمايه در سال گذشته اشاره كرد و گفت: مسئوليت بازار سرمايه به وزارت دارايي و بازار پول به بانك مركزي واگذار شد. وي همچنين به توسعه فيزيكي بازار سرمايه در سالهاي اخير نيز اشاره كرد.
وي در سخنراني خود وعده داد كه بزودي گزارش عملكرد برنامه سوم توسعه منتشر خواهد شد.
وي از تهيه لايحه بيمه حوادث و لايحه خصوصي سازي و ارسال آن به مجلس خبر داد.

در نيمه اول سال ۸۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل
قيمت زمين در تهران ۱۰ درصد افزايش يافت
002901.jpg
گروه اقتصادي: جديدترين آمار منتشر شده از سوي بانك مركزي از افزايش قيمت زمين در شهر تهران به ميزان ۱۰ درصد در نيمه اول سال گذشته حكايت مي كند.
به گزارش خبرنگار ما يكي از شاخصه هايي كه همواره از سوي مراكز آماري كشور مورد بررسي قرار مي گيرد شاخص قيمت زمين در مناطق شهري است.
اين گزارش حاكي است كه اين شاخص در پايان نيمه اول سال گذشته به عدد ۲۷۹ رسيد و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل اين عدد برابر با ۶/۲۵۳ واحد بوده است كه به اين ترتيب حدود ۱۰ درصد افزايش را نشان مي دهد.
براساس اين گزارش شاخص مذكور در سه ماهه اول سال ۸۳ برابر ۲۷۷ بوده است كه به اين ترتيب به نظر مي رسد شاخص قيمت زمين در سه ماهه دوم سال گذشته نسبت به سه ماهه اول تغيير بسيار كمي داشته است.
اين گزارش همچنين حاكي است كه شاخص قيمت زمين در تهران در پايان سال ۸۲ به عدد ۲۶۸ واحد رسيد كه از نظر عددي در پايان شهريور ماه سال گذشته اين ميزان حدود ۱۱ واحد افزايش يافته كه كمتر از ۶ درصد مي باشد. براساس اين گزارش در پايان شهريور ماه گذشته بخش خصوصي در مجموع ۴ هزار و ۸۰۳ ميليارد ريال در تهران و در بخش ساختمان سرمايه گذاري كرده است و اين در حالي است كه اين ميزان در شش ماه اول سال ۸۲ برابر ۸ هزار و ۶۲۸ ميليارد ريال بوده است. اين گزارش همچنين حاكي است كه شاخص قيمت زمين در مناطق شهري در سالهاي ۱۳۸۰ ، ۸۱ و ۸۲ به ترتيب برابر ۱۷۱ ، ۲۱۷ و ۲۵۷ بوده است كه ميزان رشد اين شاخص در سال هاي مختلف در جدول نشان داده شده است.

از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شد
اهداف لايحه مديريت خدمات كشوري
گروه اقتصادي: پوياسازي ساختار و تشكيلات، استقرار نظام شايسته سالاري، استفاده از فن آوري مناسب، كوچك، كارا و منطقي سازي دولت، ايجاد خلاقيت و كارآفرين سازي مديران، عدالت استخدامي و شايسته گزيني، بخشي از اهدافي است كه در لايحه مديريت خدمات كشوري از سوي رئيس جمهوري تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اين لايحه به پيشنهاد اين سازمان در هيأت وزيران به تصويب رسيده و علاوه بر موارد مذكور كه در مقدمه توجيهي اين لايحه بيان شده است اهدافي چون حفظ كليه حقوق استخدامي كاركنان فعلي دستگاه هاي اجرايي، توانمندسازي و افزايش انگيزه نيروي انساني ،افزايش كيفيت خدمات دولتي، عدم تمركز امور، كوتاه ،روان و شفاف سازي فرآيندهاي انجام كار نيز در آن آمده است.
گزارش مذكور حاكي است در لايحه مديريت خدمات كشوري كاهش هزينه ها، در راستاي كرامت و تكريم مردم، نظارت و ارزيابي عملكرد دستگاه هاي اجرايي، آموزش كاركنان، ايجاد ارتباط بين نوع استخدام و وظايف و برنامه هاي دستگاه هاي اجرايي و تعيين حقوق و تكاليف دولت و كارمندان آن به عنوان اهداف توجيهي ديگر ذكر شده است.
در اين لايحه همچنين براي وزارتخانه، مؤسسه دولتي، مؤسسه عمومي غيردولتي، شركت دولتي و دستگاه اجرايي تعاريفي مشخص، تبيين و تشريح شده و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به همراه وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف شده اند با توجه به اين تعاريف، كليه دستگاه هاي اجرايي را با يكي از مواد مذكور تطبيق داده و فهرست مربوط را به تصويب دولت برسانند.
در لايحه مديريت خدمات كشوري، پيش بيني هر گونه اعتبار يا رديف بودجه براي آن دسته از دستگاه هايي كه با تعاريف اين قانون منطبق نمي باشد، ممنوع اعلام شده است.
اين لايحه در پانزده فصل مشتمل بر راهبردها و فن آوري انجام وظايف دولت، حقوق مردم، ساختار سازماني، فناوري اطلاعات و خدمات اداري، شرايط ورود به خدمت در دستگاه هاي اجرايي، استخدام، انتصاب و ارتقاء شغلي، توانمندسازي كارمندان، حقوق و مزايا، ارزيابي عملكرد، حقوق و تكاليف كارمندان، تأمين اجتماعي، تركيب و وظايف شوراي عالي اداري و شوراي امور اداري و استخدامي كشور، تعاريف و مقررات مختلف تنظيم شده است.

مديركل صنايع معدني وزارت صنايع خبر داد:
افزايش ۱۴ درصدي قيمت سيمان
ايسنا: مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صنايع و معادن از افزايش حدود ۱۲ تا ۱۴ درصدي قيمت سيمان خبر داد.
عباس صفاكيش افزود: سقف فروش سيمان تابه حال ۳۲ هزار تومان بود كه پس از برگزاري جلساتي اين رقم به ۳۶ هزار تومان افزايش يافت.
وي درخصوص واردات سيمان به كشور گفت: «براساس توافقات جديد، صادرات سيمان منوط به واردات اين محصول شده و به اين ترتيب توليدكنندگان سيمان به هر ميزان كه صادرات داشته باشند بايد به اندازه ۵۰ درصد آن واردات انجام دهند.»

وزارت بازرگاني در نامه اي به سازمان مديريت درخواست كرد:
تسهيلات تكليفي هرچه زودتر پرداخت شود
مهر: وزارت بازرگاني در نامه اي به سازمان مديريت و برنامه ريزي در خواست كرد: تسهيلات تكليفي طرح خريد و ذخيره سازي كالا هاي مرغ، تخم مرغ، ميوه و مركبات پرداخت شود.
معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در نامه اي به بهادراني معاون امورتوليدي سازمان مديريت و برنامه اعلام كرد: در راستاي تنظيم بازار كالاهاي مهم و ضروري،   كميسيون تنظيم بازاردرخصوص اقلامي چون ميوه ومركبات، مرغ وتخم مرغ كه در سبد هزينه هاي خانوار از اهميت ويژه اي برخوردار است طرح هاي خريد و ذخيره سازي در جهت فراهم شدن زمينه تعادل عرضه و تقاضاي اين كالا را تدوين و تصويب نموده است. سينكي با اشاره به اينكه اجراي مطلوب اين طرح مستلزم تخصيص تسهيلات تكليفي است  از سازمان مديريت درخواست كرد:  به منظورعملياتي كردن طرح هاي فوق وجلوگيري از بروز مشكلات احتمالي درسال جاري نسبت به پيش بيني تامين تسهيلات تكليفي مورد نياز اقدام نماييد.

گفت وگوي امروز
استقبال خريداران از سهام خودروسازان ايراني در
بورس هاي خارجي قطعي است
گروه اقتصادي: در جلسه اخير رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با مديران ارشد شركت هاي خودروسازي و سهامداران عمده اين شركت ها، تصميم مشتركي دال بر حضور شركت هاي خودروساز ايراني در بورس هاي خارجي از طريق عرضه سهام اتخاذ و مقرر گرديد اقدامات اجرايي در اين زمينه انجام پذيرد. داوود ميرخاني رشتي، دبير انجمن خودروسازان درباره درصد توفيق خودروسازان داخلي در عرضه سهام واحدهاي توليدكننده خودرو در بورس هاي خارجي و تأثير اين روند بر بازار بورس اوراق بهادار داخل كشور به پرسش هاي موردنظر پاسخ داده است.
***
* باتوجه به موقعيت مناسب تر خودروسازان خارجي و بحث امنيت سرمايه گذاري در داخل، آيا از عرضه سهام خودروسازان ايراني در بورس هاي خارجي استقبال خواهد شد؟
- خريداران سهام در بازارهاي بورس براي خريد سهام موردنظر خود به تمامي مسائل دخيل نظير درصد سود سهام در قياس با داخل و خارج از كشور و خطر سرمايه گذاري توجه كامل كرده و درصورتي كه تشخيص دهند علي رغم ريسك موجود، درصد سود بهتر و بيشتري عايدشان مي شود، اقدام به خريداري سهام خواهند كرد.
ازاين رو احتمال موفقيت در زمينه عرضه سهام خودروسازان داخلي در بازارهاي بورس خارج از كشور زياد است كه همين امر خود منجر به كاهش ريسك سرمايه گذاري در ايران مي شود.
* در صورت اجرايي شدن عرضه سهام شركت هاي خودروسازي در بورس هاي خارجي، وضعيت خودروسازان داخلي چگونه خواهد شد؟
- با عرضه سهام خودروسازان داخلي در بورس هاي خارجي وضعيت خودروسازان داخلي از آنچه هست بهتر خواهد شد. اين درحاليست كه عملكرد خودروسازان طي چند سال گذشته نيز مطلوب بوده و حتي در فروردين ماه جاري به حد قابل توجهي رسيده است. چنانچه با توليد ۵۵ هزار و ۶۲۸ دستگاه خودروي سبك و سنگين در فروردين ماه سال جاري، ۵۴ درصد در توليد انواع خودرو با رشد مواجه شده ايم.
اين درحاليست كه ميزان توليد خودرو در مدت ياد شده به ۶۰ هزار و ۴۱۵ دستگاه سواري، ۳ هزار و ۱۱۴ دستگاه وانت، ۸۴۸ دستگاه كاميون، ۹۹ دستگاه اتوبوس و ۲۳ دستگاه ميني بوس رسيده است.
درواقع مي توان گفت: خودروسازان داخلي طي چند سال اخير به جز افزايش توليد، با تنوع توليدات و بازار فروش خوب نيز مواجه بوده اند. درحقيقت خريداران باتوجه به روند فعاليت ها، متقاضي خريداري سهام خواهند بود.
* وضعيت سهام خودروسازان داخلي در بازار بورس اوراق بهادار چگونه است؟
- وضعيت عرضه سهام در بازار بورس داخلي هم اكنون از شرايط عادي برخوردار نيست چراكه طي چند ماه گذشته دادوستد سهام در بورس تحت تأثير مسائل سياسي، انتخابات رياست جمهوري و مسائل هسته اي راكد شده است كه البته اين روند ادامه نمي يابد و با حل مسائل فوق بازار بورس به حالت عادي باز خواهد گشت. بازار بورس داخلي قوي است و روند حركت آن نيز مثبت است و به نظر مي رسد با عرضه سهام خودروسازان داخلي در بورس هاي خارجي، اين روند افزايش يافته و سرمايه گذاران خارجي نيز با جلب اعتماد پيش آمده تمايل بيشتري به خريد سهام خودروسازان داخلي پيدا كنند.

خريد گندم با حداقل ۶ هزار ميليارد ريال كسري اعتبار مواجه است
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: با وجود خودكفايي در توليد گندم فرآيند خريد و پرداخت وجه به كشاورزان از عمده ترين چالش هاي پيش روي اين خودكفايي است. اكنون درخصوص چگونگي تأمين اعتبار خريد گندم در سال گذشته و سال جاري ديدگاه هاي متفاوتي مطرح مي باشد.
در حالي كه معاون بازرگاني داخلي شركت بازرگاني دولتي خبر از پرداخت همه مطالبات گندمكاران در سال گذشته داده و عنوان كرده است ۶ هزار ميليارد ريال اعتبار خريد گندم كشاورزان كه بخشي از اعتبارات خريد براي سال جاري است در اين هفته تأمين و مشكلي براي پرداخت اعتبارات مذكور وجود نخواهد داشت، معاون برنامه ريزي و پشتيباني مجري طرح گندم گفت: براساس آخرين آمارهايي كه داشته ايم سازمان تعاون روستايي و شركت بازرگاني دولتي بابت مطالبات سال گذشته گندمكاران ۲۰۰ ميليارد ريال بدهكار بوده اند. گرچه اخباري مبني بر ابلاغ سازمان مديريت براي پرداخت اين مطالبات به استانها مطرح مي شود اما تا ۱۵ ارديبهشت سال جاري اين مطالبات پرداخت نشده و اگر در فاصله ۱۵ روزه اعتبارات مذكور پرداخت شده باشد جاي خوشحالي دارد گرچه حتي با وجود تأمين اعتبار نيز طي مراحل اداري پرداخت اين مطالبات، زمان بر خواهد بود.
فضل الله صفي خاني در زمينه ميزان توليد و تأمين اعتبار خريد گندم مازاد برمصرف كشاورزان افزود: در قالب بودجه سال ۸۴ مبلغ ۱۹ هزار ميليارد ريال اعتبار براي خريد گندم مازاد برمصرف كشاورزان در نظر گرفته شده و اين در حالي است كه با پيش بيني خريد حداقل ۱۲ ميليون تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان نيازمند حداقل ۲۵ هزار ميليارد ريال اعتبار هستيم و بر اين اساس در خوشبينانه ترين حالت با كسري اعتبار حداقل ۶ هزار ميليارد ريالي در سال جاري مواجه خواهيم بود.
وي افزود: اكنون خريد گندم از كشاورزان از مرز يك ميليون تن فراتر رفته و گرچه عنوان مي شود پرداخت وجه خريد گندم به كشاورزان ابلاغ شده اما اين اعتبار هنوز پرداخت نشده است. حداقل توليد گندم در سال جاري ۱۵ ميليون تن و حداقل گندم مازاد خريداري شده ۱۲ ميليون تن خواهد بود و بايد سازمان هاي مسئول پيش بيني لازم براي تأمين اعتبار مورد نياز را انجام دهند.
معاون برنامه ريزي و پشتيباني مجري طرح گندم در زمينه واردات گندم در سال گذشته، گفت: سال گذشته طي نامه رسمي به وزارت بازرگاني اعلام كرديم كه حسب مصوبه شوراي اقتصاد نياز كشور به گندم ۱۱ ميليون و ۴۰ هزار تن و ميزان گندم خريداري شده بيش از ۱۱ ميليون و ۲۱۱ هزار تن بوده و احتياجي به واردات گندم نخواهد بود. گرچه گزارش هايي مبني بر واردات ۱۵۰ الي ۱۶۰ هزار تن گندم وجود دارد كه در اين راستا از اداره كل بازرگاني وزارتخانه استعلام و علت را جويا شده ايم. اگر در مصوبه قانوني هيأت وزيران مجوزي براي واردات گندم توسط كارخانه هاي توليد  و صادرات آرد توليد شده وجود داشته باشد اين كار قانوني است.
وي افزود: برنامه ريزي براي توزيع گندم توليد داخلي برعهده وزارت بازرگاني بوده اما كارخانه هاي توليد آرد تحت پوشش وزارت صنايع قرار دارند و سهميه گندم خود را از وزارت بازرگاني مي گيرند تا مرحله توليد و تحويل گندم به سيلو و پيش بيني ميزان توليد با توجه به مصرف سرانه كشور را مجري طرح گندم برعهده دارد اما در مورد فرآيند توزيع و واردات احتمالي گندم بايد دستگاه هاي ذي ربط پاسخگو باشند.

لايحه تشكيلات كلان در دولت بررسي مي شود
مهر: غلامرضا تاجگردون درخصوص وضعيت لايحه تشكيلات كلان گفت: لايحه تشكيلات كلان در دستور كار هيئت دولت قرارگرفته و ما سعي مي كنيم اين لايحه تا قبل از پايان دولت فعلي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.
وي درخصوص وضعيت وزارت تعاون دراين لايحه، افزود: طبق اين لايحه تعدادي از وزارت خانه ها با هم ادغام شده ودر يك چهار چوب جديد وزارت خانه ديگري تشكيل مي شود.
وي خاطرنشان كرد: وزارت تعاون نيز در قالب همين لايحه دچار تغييراتي مي شود و اين وزارتخانه حساسيت بي موردي برروي اين قضيه ازخود نشان مي دهد وبحث را داغ مي كند.

طي چهارماهه اول سال ۲۰۰۵
توليد آهن و فولاد خام در ايران به ۸/۳ ميليون تن افزايش يافت
فارس: سازمان جهاني آهن و فولاد اعلام كرد: توليد آهن و فولاد خام در ايران در چهار ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي با ۱۵ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به سه ميليون و ۸۲۹ هزار تن افزايش يافته است.
براساس گزارش سازمان جهاني آهن و فولاد، اين رقم در مقايسه با توليد دو ميليون و ۷۳۰ هزار تني فولاد خام در چهار ماهه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي ۹/۱۱ درصد افزايش را نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، توليد فولاد خام در ايران در ماه آوريل ۲۰۰۵ ( فروردين) به ۷۸۳ هزار تن رسيد كه در مقايسه با توليد فولاد خام در ماه مارس ۲۰۰۵ ( اسفند) ۷ هزار تن افزايش يافته است و در مقايسه با توليد ۷۳۰ هزار تني در ماه آوريل سال ۲۰۰۴ ميلادي ۲/۷ درصد افزايش را نشان مي دهد.
اين گزارش مي افزايد: در حالي كه توليد آهن در ايران در چهارماهه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي ۶۰۸ هزار تن بوده است، ميزان توليد آهن در چهار ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۷۷۳ هزار تن رسيد كه حكايت از ۲۷ درصد افزايش دارد.
ميزان توليد آهن در ماه آوريل سال ۲۰۰۵ ميلادي ۲۱۴ هزار تن بوده است كه در مقايسه با ماه مارس ۱۱ هزار تن افزايش را نشان مي دهد.

گمرك كالاهاي داراي عبارت مجعول «الخليج» را ترخيص نمي كند
ايرنا: دفتر واردات  گمرك  جمهوري  اسلامي ايران  با صدور بخشنامه اي  خطاب  به  تمام گمركات  اجرايي  كشور اعلام  كرد: اين  سازمان  كالاهاي  ممهور به  عبارت  مجعول الخليج  العربيه  و يا الخليج  را ترخيص  نخواهد كرد.
اين  دفتر اين  اطلاعيه  را روز شنبه  در پي  مشاهده  برخي  از اسناد ضميمه  اظهار نامه ها (بخصوص  اظهارنامه هاي  ترانزيتي ) صادره  از كشورهاي  حاشيه  جنوبي خليج  فارس  ممهور به  عبارت  مجعول  الخليج  العربيه  و يا الخليج  كه حسب  بند ۹ ماده  ۴۰ قانون  امور گمركي  مغاير با شئونات  ملي  جمهوري  اسلامي ايران  مي باشد، صادر كرده  است .
اداره  كل  دفتر واردات  گمرك  از دفاتر اجرايي  اين  سازمان  خواسته  است ، اين موضوع  به  سرعت  به  واحدهاي  زيرمجموعه  ابلاغ  شود تا از ورود كالاهايي كه  مشمول بند ۹ ماده  ۴۰ قانون  امور گمركي  مي شوند، جلوگيري شود.

ايران و اروپا درباره همكاري هاي گمركي به توافق رسيدند
ايسنا:  دور هشتم مذاكرات موافقت  نامه همكاري هاي تجاري ايران و اتحاديه اروپا ۲۸ خرداد برگزار مي شود.
دكتر اسفنديار اميدبخش و مسئول مذاكرات تجاري و تعرفه اي با اتحاديه اروپا ضمن اشاره به برگزاري موفق دور هفتم مذاكرات موافقت نامه تجارت و همكاري ها با اتحاديه اروپا (TCA) در بروكسل، از توافق دو طرف درخصوص همكاري هاي گمركي و استانداردهاي صنعتي خبر داد. وي افزود: در نشست دو روزه ايران و اتحاديه اروپا، مذاكرات فشرده اي در حوزه هاي تعرفه كالاهاي صنعتي، كشاورزي، همكاري هاي گمركي، مقررات مبدأ، استانداردهاي صنعتي و بهداشتي، بهداشت نباتي و بخش خدمات انجام گرفت كه در نهايت به توافقاتي نيز منجر شد.
به گفته اميدبخش، متون و توافقاتي كه بين طرفين مذاكره در جريان مذاكرات TCA رد و بدل مي شود، قبل از دستيابي به توافق سه تا چهار ماه مورد بررسي قرار مي گيرد، لذا پس از توافق، متون مربوطه مبادله مي شود.
سرپرست دفتر نمايندگي تام الاختيار تجاري ايران همچنين از برگزاري دور هشتم مذاكرات تجاري و همكاري ايران و اتحاديه اروپا در تيرماه سال جاري در تهران خبر داد.
وي گفت: در نشست آتي، دو طرف در ساير حوزه ها به پيشرفت ها و توافقاتي دست خواهند يافت كه بخشي از موافقت نامه TCA را تشكيل مي دهد.
اميدبخش در ادامه تأكيد كرد كه تمامي توافقات ايران با اتحاديه اروپا براساس مقررات WTO است؛ چراكه كشورهاي عضو اين اتحاديه در اين سازمان عضويت دارند.وي درباره چگونگي حمايت اروپا از درخواست بيست و دوم ايران براي الحاق به سازمان تجارت جهاني نيز گفت: اروپا همواره از درخواست ايران حمايت كرده است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۳۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۹۵۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۴۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۲۱۷

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |