پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۸ - May 26, 2005
اجتماعي
Front Page

در همايش بين المللي ايمني تردد عنوان شد
حوادث رانندگي در تهران سالانه ۷ هزار كشته و مجروح دارد
دبير شوراي عالي ترافيك كشور:۲۳ درصد قربانيان حوادث رانندگي را سرنشينان تشكيل مي دهند
گروه اجتماعي: مدير كل دفتر حمل و نقل وزارت كشور گفت: استان تهران با ۳ هزار و ۲۲۱ كشته و ۳ هزار و ۷۶۵ مجروح سالانه، مقام نخست را در بين استان ها داراست.
به گزارش ايسنا، مهندس رئوفي در اولين روز برگزاري همايش بين المللي «ايمني در تردد» با اشاره به اين كه ساليانه يك ميليون و ۲۰۰ هزار تصادفات منجر به مرگ و ۵۰ ميليون تصادف منجر به جرح در جهان رخ مي دهد، افزود: ۸۰ درصد اين تصادفات در آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين و ۲۰ درصد در اروپا رخ داده است.وي تصريح كرد: درصد كشته شدگان در كشور ما حتي در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه نيز بيشتر است.
مدير كل دفتر حمل و نقل وزارت كشور تعداد خودروها و موتورسيكلت ها در كشور را بيش از ۱۰ ميليون اعلام كرد و تصريح كرد: حجم تردد و سرعت خودروها در ساعات اوج زير ۱۰ كيلومتر است.
رئوفي با بيان اين كه مصرف بيهوده سوخت و آلودگي ناشي از آن هزينه مضاعفي به مردم تحميل مي كند، يادآور شد: چنانچه يارانه بنزين و گازوئيل را در بخش حمل و نقل همگاني هزينه كنيم، حمل و نقل كارا در اختيار مردم قرار مي گيرد.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور با اشاره به اين كه سال ،۸۲ ۵۵۴ هزار تصادف در كشور رخ داده است، اين ميزان را در سال گذشته ۶۲۵ هزار مورد اعلام كرد و گفت: رشد تصادفات شهري از ۷/۲۶ درصد در سال ۸۲ به ۱۴ درصد در سال ۸۳ و تصادفات جاده اي نيز از ۸/۲۳ درصد در سال ۸۲ به ۶/۱۲ درصد در سال گذشته رسيده است.
مديركل دفتر حمل و نقل وزارت كشور تصريح كرد: ۸ استان كشور سالانه ۶۴ درصد از كل مجروحان و ۵۶ درصد از كل كشته ها را به خود اختصاص دادند.وي در ادامه به رشد تعداد كشته شدگان تصادفات از سال ۷۹ تا ۸۳ اشاره كرد و افزود: اين تعداد از ۲/۱۰ درصد به ۴/۱ درصد رسيده است.
رئوفي با اشاره به اين كه سال گذشته دو هزار و ۶۸۹ نفر براساس آمار پزشكي قانوني در تصادفات كشته شده اند، گفت: روزي ۷۲ نفر و ساعتي ۳ نفر جان خود را در اين گونه حوادث از دست داده اند.وي يادآور شد: ۵/۶۳ درصد تصادفات منجر به مرگ در جاده ها، ۲۹ درصد در شهرها، ۶ درصد در روستاها و ۵/۱ درصد نامعلوم بوده است.به گفته دبير شوراي عالي ترافيك كشور ۷/۲۳ درصد قربانيان حوادث رانندگي را موتورسواران، ۲۳ درصد سرنشينان و ۵/۱۸ درصد را رانندگان به خود اختصاص داده اند.رئوفي گفت: ضربه به سر عامل مرگ ۷/۶۶ درصد از دوچرخه سواران، ۸/۶۴ درصد موتورسيكلت سواران، ۹/۶۰ درصد سرنشينان، ۵۹ درصد عابران پياده و ۷/۵۶ درصد رانندگان بوده  است.
به گزارش ايسنا، وي يادآور شد: چنانچه معادل ۱۰ درصد خسارات تصادفات صرف پيشگيري شود، حداقل دو برابر از كل هزينه تصادفات كاهش يافته و صرفه جويي مي شود.
رئوفي در ادامه تعداد كشته ها به ازاي ۱۰ هزار وسيله نقليه در سال ۸۲ را ۸/۲۴ درصد عنوان كرد و اظهار داشت: اين ميزان بايد در سال ۸۴ به ۲۰ درصد و در سال ۸۸ به ۱۵ درصد كاهش يابد.
به گفته دبير شوراي عالي ترافيك كشور همچنين تعداد كشته شدگان در تصادفات در سال ۸۲ ، ۳۷ درصد بوده است كه بايد تا سال ۸۸ به ۳۵ درصد برسد.وي در پايان با بيان اين كه تعداد كشته ها در تصادفات نسبت به جمع كشته و مجروحين در سال ۸۲ ، ۶۴ درصد بوده است، گفت: سال ۸۴ بايد اين رقم به ۴ درصد و سال ۸۸ به يك دهم درصد برسد.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز در اين همايش با اشاره به اين كه هم اكنون ۶/۷ ميليون دستگاه خودرو در كشور وجود دارد، از افزايش سالانه يك ميليون خودرو، يك ميليون موتورسيكلت و ۵/۱ ميليون راننده در كشور خبر داد و گفت: ۱۱۰ هزار تخلف ثبت شده به همراه قبض جريمه توسط دوربين هاي كنترل سرعت و تقاطع به در منازل رانندگان فرستاده شد.
از سوي ديگر دكتر گويا رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت اعلام كرد: در كشور ما سالانه ۵۰ هزار مورد مرگ ناشي از حوادث ثبت مي شود و از اين تعداد مرگ، ۳۱ هزار و ۸۰۰ مورد از مرگ ها ناشي از حوادث ترافيكي است، وي تصريح كرد: اين نوع مرگ سالانه بيش از ۶ ميليارد دلار به كشور خسارت وارد مي كند.
گويا اظهار داشت: روزانه هريك دقيقه و ۱۷ ثانيه، ۸۷ مورد مرگ در كشور در اثر اين نوع حوادث به ثبت رسيده و ۴۰ مورد مرگ نيز به ازاي هر ۱۰ هزار وسيله نقليه گزارش شده است.

همزمان با هفته بدون دخانيات اعلام شد:
صد در صد معتادان، سيگاري بوده اند
003249.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: ۹ ميليون نفر سالانه ۳ هزار ميليارد تومان بابت دود كردن سيگار در كشور هدر مي دهند.
اگر به اين بار مالي هزينه هاي پزشكي و درماني كه ناشي از بيماريهاي ناشي از استفاده از سيگار است نيز اضافه شود به مبلغ بسيار گزافي خواهيم رسيد كه با آن مي  توان بسياري از مشكلات بهداشتي، تغذيه اي، اقتصادي و علمي و ... جامعه را برطرف كرد.
در آغاز هفته بدون دخانيات ۳۲۵ پايگاه اطلاع رساني براي مبارزه با دخانيات در سراسر كشور، ۳۰۰ پايگاه از طريق نيروي مقاومت بسيج در همه شهرهاي كشور و ۲۵ پايگاه اطلاع رساني نيز از طريق فرهنگسراي سلامت و سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران برپا شده است. سازمان بهداشت جهاني شعار خود را «بسيج متخصصان سلامت عليه مصرف دخانيات» قرار داده است.در حالي كه ۲۳درصد از جامعه پزشكي كه روزانه ۱۶ نخ سيگار مصرف مي كنند، از مبتلايان به مصرف سيگار هستند و ضروري است با توجه به جايگاهي كه در آن قرار گرفته اند و مسئوليت سلامت جامعه را بر عهده دارند خود پيش رو در اين حركت جهاني باشند.
براساس تحقيقات به دست آمده افراد با سطح درآمدي پايين ميل بيشتري به مصرف سيگار دارند و اين هزينه تحميلي بر خانواده باعث فقر غذايي در آنها مي شود و نه تنها موجب فقير شدن بسياري از مصرف كنندگان بلكه بار مالي عظيمي بر كشور ما تحميل مي كند. هزينه هاي استعمال دخانيات براي كشور ما شامل افزايش هزينه مراقبت هاي بهداشتي، كاهش بهره وري افراد به علت بيماري و مرگ زودرس و از دست رفتن درآمدهاي ارزي و از دست رفتن درآمدهاي دولت و صدمات محيطي مي شود.
تحقيقات نشان مي دهد كه ۳ درصد دانش آموزان ۱۳ تا ۱۵ سال در ايران سيگار مي كشند و مدير كل سلامت محيط كار وزارت بهداشت نيز گفت: ۵۰ درصد نوجوانان بين ۱۳ تا ۱۵ ساله نيز يكي از افراد خانواده شان سيگاري است و ۵۰۰ ميليون كودك در دنيا در معرض تهديد دود سيگار قرار دارند.
علي اصغر فرشاد در مراسم افتتاحيه هفته بدون دخانيات همچنين گفت: صددرصد از كساني كه در حال حاضر اعتياد دارند از سيگار شروع كرده اند و كمپاني هاي جهاني به علت جوان و بكر بودن جامعه ايراني براي اين كشور برنامه ريزي مي كنند.
وي افزود: سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده است طي ۵ سال گذشته اولويت خطر براي جوانان، موضوع دخانيات بوده است به طوري كه در اين سالها هر سال ۴ ميليون نفر بر اثر مصرف دخانيات كشته و اين رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰ ميليون نفر مي رسد و در سال جاري نيز جمعيت كشته شده در هر سال، بر اثر مصرف دخانيات، ۵ ميليون نفر است.
مدير كل سلامت محيط كار وزارت بهداشت همچنين خبر از تصويب قانون جامع كنترل دخانيات در شور اول مجلس داد و گفت: با آموزش و كسب مهارتهاي زندگي به مردم و گنجاندن درسهايي از طريق آموزش و پرورش در كتب درسي مي توان گام موثري در پيشگيري از اعتياد و استفاده از دخانيات برداشت.
روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز به مناسبت آغاز هفته بدون دخانيات در كشور شماره تلفن هاي ۳۷۹۶۳۰۲ ، ،۸۸۹۴۶۱۶ ۸۹۱۳۶۶۶ را براي پاسخگويي به پرسشهاي مردمي در رابطه با مضرات (روش ترك) مطالب آموزشي و فعاليتهاي كشوري و بين المللي سيگار اعلام كرده است.

جسته ، گريخته
003246.jpg
۲۰۰ ميليون دهان بد بو در جهان
ايسنا: بوي بد دهان بي شك يكي از دغدغه هاي اغلب افراد به شمار مي رود. سالانه ميليونها تومان صرف درمان بدبويي تنفس مي شود و با اين حال آمار جهاني حاكي از آن است كه بيش از ۲۰۰ ميليون نفر در دنيا، به اين عارضه دچارند. مشكل بوي بد دهان مي تواند به مشكلي آزار دهنده و پردردسر تبديل شود و تاثير سوء روي روابط اجتماعي داشته باشد.
از مهمترين عوامل ايجاد بوي بد دهان عبارتند از: زرستوميا (  نوعي پديده خشك شدن دهان كه در آن، شب هنگام بزاق كمتري ترشح مي شود)، عفونتهاي مكرر لوزه، برونشيت، عفونت هاي معده و روده، آبريزش بخش عقب بيني،  مصرف داروهاي ضد افسردگي، داروهاي فشار خون و آنتي هيستامين، استرس، سيگار و مصرف الكل.
صداي بم پدران و آرامش نوزادان
ايسنا:صداي بم پدر در ايجاد آرامش نوزاد نقش بسيار مؤثري دارد.
به تازگي مشخص شده كه پدران مي توانند در آرام كردن گريه هاي بي دليل نوزادان نقش بسيار مؤثري ايفا كنند. به اين ترتيب كه بايد كودك را به سينه خود بچسبانند، آرام پشت او را ماساژ دهند و در گوش او زمزمه كنند.
تحقيقات در اين مورد نشان داده است كه اين كودكان ناگهان آرام شده و به خواب مي روند و اين بهترين كمكي است كه پدر خانواده مي تواند در جهت آرام كردن محيط خانه انجام دهد. گفتني است درباره گريه هاي طولاني تر از سه ساعت، پزشك مي تواند داروي خاصي تجويز كند.
پوكي استخوان به شدت زنان را تهديد مي كند
ايسنا: استئوپروز يا پوكي استخوان نوعي بيماري غير قابل برگشت است كه در آن تراك توده استخواني كاهش يافته و استخوان مستعد ابتلا به شكستگي مي شود.
ميزان تحرك، شيردهي، كاهش استروژن در ميان زنان از جمله دلايل بالا بودن پوكي استخوان در ميان زنان است كه با بالا رفتن سنشان بيشتر به اين بيماري مبتلا مي شوند.
۸۰ درصد مبتلايان به بيماري ديابت، كبد و افرادي كه عمل پيوندي داشته اند در معرض خطر ابتلا به پوكي استخوان قرار دارند.
عوامل پيشگيري كننده در اين امر شامل: دريافت كلسيم، فسفر و ويتامين D در غذا و پرهيز از استعمال دخانيات و مصرف زياد الكل است.
قرمز ، آبي و نارنجي رنگ مورد علاقه نوزادان
مهر: برخلاف تصور برخي كه گمان مي كنند نوزادان رنگ ها را نمي بينند و رنگ هاي مختلف در روحيه آنها بي تاثير است، نتايج تحقيقات نشان داده كه نوزادان نه تنها كوررنگ نيستند بلكه نسبت به رنگ هاي آبي، قرمز، ارغواني و نارنجي علاقه بيستري نشان داده و تمايل چنداني به ديدن رنگ هاي خاكستري و قهوه اي ندارند.
محققان رنگ هاي مختلفي را روي صفحه نمايش به نوزادان ۴ ماهه نشان دادند و واكنش آنها را با اندازه گيري زمان و نحوه نگاه آنها به تصوير، مورد بررسي قرار دادند.
بر اساس اين گزارش، نتايج پژوهش بر روي ۲۵۰ نوزاد نشان مي دهد هر نوزاد هم واكنش ويژه خودش را از رنگها نشان مي دهد به گونه اي كه برخي نوزادان تنها به يك رنگ و برخي ديگر به چند رنگ علاقه دارند.
بر پايه اين گزارش، محققان مي گويند اگر به يك نوزاد رنگ آبي را نشان داده و سپس رنگ هاي آبي روشن و تيره را نشان دهيم، نوزاد واكنش مشابهي داشته و زود خسته مي شود اما اگر پس از رنگ آبي، رنگ سبز نشان داده شود، نوزاد سر خود را بالا مي آورد و به اين رنگ جديد خيره مي شود.

پيش نويس طرح ساماندهي مد و لباس به تصويب رسيد
003243.jpg
فارس: پيش نويس قانون طرح ساماندهي مد و لباس با استفاده از نظرات اساتيد و صاحبنظران و نيز مركز پژوهش هاي مجلس تكميل و ديروز در كميسيون فرهنگي به تصويب رسيد.
فاطمه آليا درباره پيش نويس يازده ماده اي طرح ساماندهي مد و لباس كه آماده ارايه در صحن علني مجلس است، گفت: وزارت ارشاد متولي ساختار مديريتي اين طرح است و كميته اي متشكل از نمايندگان اصناف و نهادها تشكيل خواهد شد كه در اين كميته انجمن طراحان پارچه و لباس، وزارت بازرگاني، سازمان مديريت، كميسيون فرهنگي مجلس و صدا و سيما حضور دارند.
وي اضافه كرد: دبيرخانه ساماندهي مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارد كه آئين نامه و شرح وظايف آن پس از تهيه وزارت ارشاد بايد به تصويب هيات وزيران برسد.
آليا گفت: بر اساس اين طرح نمادهاي ملي، لباس هاي منطقه اي و بومي ترويج پيدا مي كند كه در تبصره آن تبليغ الگوهاي مغاير با فرهنگ ايراني و اسلامي ممنوع خواهد شد.
وي بيان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد با همكاري وزارت بازرگاني براي تبادل فرهنگي ملت هاي مسلمان، نمايشگاه، جشنواره ملي، منطقه اي و بين المللي با محوريت معرفي نمادها و الگوهاي پارچه و لباس ايراني _ اسلامي برگزار مي كند كه طرح ها و الگوهاي توليد شده چنانچه مبتني بر نمادهاي ايراني و اسلامي باشد مشمول حمايت قانوني حق مولفان و اصناف نيز قرار مي گيرد.
آليا افزود: وزارت بازرگاني مكلف خواهد شد براي دسترسي عمومي و حمايت از توليد و فروش پارچه ها و پوشاك منطبق با الگوهاي ايراني و اسلامي نمايشگاه هاي پوشاك فصلي برگزار كند. همچنين اين وزارتخانه بايد بر واردات تجاري پوشاك عوارض گمركي ببندد كه از محل همان عوارض گمركي منابع اجراي اين طرح پيش بيني مي شود.
وي تصريح كرد: وزارت تعاون ، كار و امور اجتماعي، با اولويت توليد كنندگان پوشاك و طراحان لباس كه بر الگوهاي ايراني و اسلامي منطبق است مكلف مي شوند مجوز تاسيس فعاليت تعاوني را صادر كند.
آليا همچنين از اولويت قرار گرفتن طراحان پوشاك لباس براي دريافت وام هاي خوداشتغالي بانك ها در طرح ساماندهي مد و لباس خبر داد و گفت: وزارت بازرگاني بايد از صنف طراحان لباس و توليد كنندگان پوشاك حمايت هاي لازم را به عمل مي آورد.
وي افزود: وزارت ارشاد با همكاري و حمايت وزارت صنايع نسبت به معرفي و ارايه طرح هاي ايراني در تقويت توليدات ملي و صنايع نساجي اقدام خواهد كرد كه با ورود دستگاه هاي نساجي اشتغالزايي ميسر مي شود؛ همچنين تمامي دستگاه هاي دولتي مكلف خواهند شد براي تشويق تقاضاي پارچه لباس ايراني و اسلامي به كاركنان خود تسهيلات خريد ارايه دهند.

تعويق در توزيع بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي: يكصد چهاردهمين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر روز سه شنبه به رياست دكتر علي هاشمي، جانشين رئيس و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر و حضور اعضاي ستاد از سازمان هاي مختلف برگزار شد.
در اين جلسه موضوع بودجه ستاد مورد بررسي قرار گرفت و اعضا تصميم گرفتند با عنايت به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص بودجه سال ۱۳۸۴ ستاد مبارزه با مواد مخدر و پيگيري و طرح اصلاحيه اين مصوبه در مجمع تشخيص مصلحت نظام،  تصميم گيري در خصوص توزيع بودجه تا طرح موضوع در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تعويق بيفتد.در ادامه جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش  فعاليت هاي درماني ستاد در سال ۱۳۸۳ توسط اعضاي مرتبط با درمان مطرح شد.در گزارش هاي مطرح شده آمده است: در سال ۱۳۸۳ توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در ۶۷ مركز دولتي ۳۲ هزار نفر تحت درمان اعتياد قرارگرفتند و در مراكز خصوصي درمان اعتياد تحت پوشش دانشگاه هاي علوم پزشكي در همين مدت ۴۲۵۰۰ نفر معتاد درمان شدند.در سال ۱۳۸۳ طرح پيشگيري از اعتياد در خوابگاه هاي ۳۵ دانشگاه علوم پزشكي اجرا شده است.

تسهيلات ۹۰۰ ميليون دلاري براي گردشگري
فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: ۹۰۰ ميليون دلار از محل فاينانس به بخش گردشگري اختصاص يافت.
حسين مرعشي، ديروز در همايش آب درماني و افتتاح مجتمع توريستي سبلان گفت: دولت با اختصاص ۹۰۰ ميليون دلار از محل فاينانس براي حمايت از حضور بخش خصوصي در زمينه تجهيز و توسعه زير ساختهاي گردشگري به ويژه در حوزه تاسيسات اقامتي و خدماتي، شرايط بسيار مناسبي را براي آغاز عمليات اجرايي چندين پروژه ملي در اين سطح فراهم آورده است.
مرعشي افزود: ما انتظار داريم بتوانيم تا مبلغ ۱ ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزي را در اين صنعت سرمايه گذاري كنيم.
معاون رئيس جمهور با اشاره به اين كه از ظرفيت هاي آب درماني كشور بايد به نحو مطلوب استفاده شود، گفت: آب درماني نبايد فقط محدوده به آب گرم باشد بلكه اين كار بايد در سواحل درياي ايران مانند مازندران، سواحل جنوبي خليج فارس و درياي عمان نيز صورت بگيرد. مرعشي از ارائه طرح ساماندهي تعطيلات در دولت خبر داد و گفت: كشور ما فاقد تعطيلات زمستان و پاييزي است و تعطيلات برنامه اي در ايران بسيار كم است اما خوشبختانه با گرايش مجلس و دولت براي برخورد با وضع موجود روز گذشته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طرح ساماندهي تعطيلات كشور را به هيأت وزيران ارائه داد كه اميدواريم، با تصويب آن شاهد تحولات عظيمي در ساماندهي تعطيلات كشورمان باشيم.

وجود ۸ ميليون بي سواد ، شايسته كشور فرهنگي ايران نيست
فارس: استاندار تهران گفت: داشتن ۸ ميليون بي سواد براي كشور ايران پسنديده نيست كه اگر مجلس ۴۰ ميليارد تومان به اين موضوع اختصاص مي داد، طي يك دوره ۴ الي ۵ ساله بي سوادي در كشور ريشه كن مي شد.
علي اكبر رحماني در همايش شوراهاي آموزش و پرورش شهر و شهرستانهاي استان تهران كه پيش از ظهر ديروز در استانداري تهران برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه آموزش را اساس و پايه توسعه مي دانند و توسعه بدون آموزش دهنده معني نخواهد داشت.
وي اضافه كرد: بر اساس آمار سال ۱۳۵۷ كه اصلاح شده آمارگيري سال ۱۳۵۵ است، حدود ۴۹ درصد مردم كشور بي سواد بودند؛ يعني از يك جمعيت ۳۶ ميليون نفري حدود ۵/۱۴ ميليون نفر بي سواد بودند اما در حال حاضر اين ميزان كاهش پيدا كرده است و به هشت ميليون نفر رسيده است در حالي كه جمعيت كشور به ۷۰ ميليون نفر افزايش يافته است.
رحماني اظهار داشت: در حال حاضر در دنيا معناي سواد و سوادآموزي تغيير كرده است و افراد علاوه بر خواندن و نوشتن بايد از يك تخصص نيز آگاهي داشته باشند. حتي در بعضي از كشورها به اين بسنده نكرده اند و آشنايي با كامپيوتر و آشنايي با يك فن را نيز جزو شرايط باسوادي قرار داده اند. وي ادامه داد: نبايد به معلمان به عنوان كلاس اداره كن نگاه كرد؛ ضمن اين كه الزامي كردن تحصيل تا پايان راهنمايي قدم بسيار خوبي است.
استاندار تهران با اشاره به فعاليت شوراهاي آموزش و پرورش گفت: شوراهاي آموزش و پرورش بايد تداوم داشته باشند و سعي كنند از ظرفيتهاي قانوني موجود نهايت استفاده را داشته باشند.
وي به موضوع انتخابات نيز اشاره كرد و گفت: مشاركت تنها رأي دادن نيست. مشاركت از روز رأي دادن تا پايان چهار سال فعاليت فرد انتخاب شونده است.
رحماني در ادامه در خصوص نحوه انتخابات و مشاركت مردم صحبت كرد و از اين كه رهبر جمهوري اسلامي ايران با تدابير خود امكان حضور افراد بيشتري را در انتخابات فراهم كرد، قدرداني نمود.

مسير ترانزيت مواد مخدر از ايران به آسياي ميانه تغيير كرده است
پليس: سرپرست نيروي انتظامي با اشاره به تغيير مسير ترانزيت مواد مخدر از ايران به آسياي ميانه، گفت: اين نيرو در سال جديد هيچ تغييري در روند مبارزه با قاچاق كالا و ارز ايجاد نخواهد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سرتيپ «علي عبداللهي» سرپرست نيروي انتظامي روز گذشته در حاشيه مراسم صبحگاه مشترك اين نيرو در جمع خبرنگاران گفت: چون سازوكار مبارزه با قاچاق كالا فراهم شده و سال گذشته هم سال موفقي در اين زمينه بود، به طور قطع سال ۸۴ همين روند ادامه مي يابد. بنابراين، نيروي انتظامي هيچ تغييري در روند مبارزه با قاچاق كالا ايجاد نخواهد كرد.
او تاثير بحث اقتصادي، تعرفه اي و قوانين واردات و صادرات را بر قاچاق كالا مورد تاكيد قرار داد و گفت: بحث مبارزه با قاچاق كالا صرفا به بحث انتظامي مرتبط نيست، بلكه تمام موارد فوق بايد در كنار يكديگر و در يك جهت به منظور جلوگيري از قاچاق بسيج شوند.
او با اشاره به طولاني بودن مرزهاي كشور گفت: ۷۵ درصد مواد مخدر جهان در كشور همسايه ما افغانستان كشت و توليد مي شود كه در اين رابطه نيروي انتظامي در سال ۸۳ توانست ۲۷۲ تن مواد مخدر از قاچاقچيان كشف و ضبط كند كه در تاريخ مبارزه با اين مواد خانمانسوز بي سابقه است.
سرپرست نيروي انتظامي اظهار داشت: با توجه به مبارزه جدي و بي امان با قاچاقچيان و انسداد مرزها ، ما امروز شاهد تغيير مسير ورود مواد مخدر از سمت كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي حاشيه خليج فارس هستيم و بايد مسوولان اين كشورها تلاش كنند تا اقداماتي كه ما در اين راه انجام داده ايم ، در مرزهاي خود پياده كنند.
سرتيپ عبداللهي در ادامه افزود: مواد مخدر از جهت جاسازي و روش كشف و از حيث نوع آن با گذشته كاملا متفاوت است و در بعضي جاها بسيار مشكل است كه توسط ماموران كشف شود، به همين دليل از سگ هاي مواد ياب در مواقع اضطراري و مشكوك استفاده مي كنيم.
سرپرست ناجا در مورد مشكلات برخورد با قاچاقچيان گفت: اولين مشكل شرايط جغرافيايي مرزهاست. ما در مرزهاي شرق كشور ۲۸۰ كيلومتر مرز داريم كه هيچ گونه تاسيسات مرزي از جهت جاده و امكانات وجود ندارد كه طبيعتا بايد در دستور كار قرار بگيرد و سرمايه گذاري شود.
عبداللهي ميزان اعتبار لازم براي انسداد كامل مرزها را يك هزار ميليارد تومان عنوان كرد.

تسهيلات ويژه براي بازپرداخت وام دانشجويان
ايسنا: شرايط معافيت از بازپرداخت وامهاي دانشجويي كشور اعلام شد. حميد خوشگفتار، رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه هدف اصلي تاسيس صندوق رفاه كمك به دانشجويان مستعد كم درآمد براي تسهيل ادامه تحصيل مي باشد، اظهار كرد:  دانشگاه ها بايد در زمان پرداخت وام، اولويت را به دانشجويان مستعد كم درآمد بدهند، با اين حال شناسايي و تشخيص اين دسته از دانشجويان مشكل است. وي با اشاره به ماده ۱۵ اساسنامه صندوق رفاه در اين خصوص اظهار كرد: دانشجويان و فارغ التحصيلاني كه به نحوي از مزاياي صندوق رفاه بهره مند و به درجه رفيع شهادت نايل و يا جانباز، از كار افتاده و يا فوت شده اند يا مي شوند، در صورت اعلام رويداد مذكور از سوي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، بنياد مستضعفان و جانبازان، سازمان بهزيستي  و ... از بازپرداخت وام ها و بدهي هاي خود به صندوق معاف مي شوند.

به منظور اطلاع رساني از سلامت و وضعيت اقتصادي فرهنگي، ورزشي و بيمه اي سالمندان
بانك اطلاعات سالمندي ايجاد مي شود
گروه اجتماعي: با وجود جمعيت ۴ ميليوني سالمند در كشور تنها ۲ نفر متخصص طب سالمندي در كشور وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مادكتر راه چمني در اولين دوره آموزش طب سالمندي در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ضمن اعلام اين مطلب افزود: با توجه به كمبود متخصص و زمان بر بودن تربيت متخصص طب سالمندي برگزاري دوره آموزشي ۶ ماه طب سالمندي برنامه ريزي شد كه در اولين دوره آن بيش از ۲۰۰ نفر از پزشكان عمومي و متخصص شركت كردند.
وي افزود: شركت كنندگان پس از طي اين دوره گواهي گذراندن دوره آموزشي طب سالمندي با همكاري يك دانشگاه معتبر در كشور فرانسه براي آنها صادر مي شود و مجاز به راه اندازي طب سالمندي شامل كلينيك هاي خدمات مشاوره اي، توانبخشي و درماني در سطح كشور و بخشهاي خصوصي و دولتي هستند.راه چمني همچنين افزود: اين دوره ها به منظور رسيدن تعداد قابل توجهي پزشك، پرستار، روانشناس و فيزيوتراپيست آشنا به مسائل سالمندي است تا بتوانند پاسخگوي نياز سالمندان باشند.
همچنين بانك اطلاعات سالمندي در سال جاري تشكيل مي شود تا بتوان وضعيت سلامت، اقتصادي، فرهنگي ،ورزشي و بيمه اي سالمندان را به شكل دقيق بررسي كرد.وي افزود: در حال حاضر ۱۳۶ مركز نگهداري روزانه و شبانه روزي سالمند در كشور وجود دارد كه ۱۲ هزار سالمند در اين مركز از خدمات توانبخشي و مراقبتهاي پزشكي و نگهداري بهره مند مي شوند.
راه چمني همچنين گفت: در حال حاضر ۷/۶ درصد از جمعيت كشور را سالمندان تشكيل مي دهند كه تا سال ۱۴۰۰ به ۹ تا ۱۰ ميليون نفر از جمعيت كل كشور افزايش خواهند يافت.
وي همچنين اظهار داشت: سالمندي همواره با تغييرات در عملكرد تمامي دستگاههاي بدن همراه است، چنانچه بعد از سن ۳۰ سالگي به ازاي گذشت هر سال از عمر انسان يك درصد از كارايي طبيعي بدن كاهش مي يابد.۶۵ درصد سالمندان از بيماريهاي قلبي و عروقي، ۵۵ درصد اختلالات اسكلتي و ۲۵ درصد از اختلالات رواني رنج مي برند و۲۸ درصد سالمندان نابينا و ناشنوا بوده و ۳۲ درصد معلوليت ها در سالمندي شيوع پيدا مي كند.
راه چمني همچنين گفت: با توجه به اينكه بسياري از عوارض و معلوليتهاي پيري را مي توان با استفاده از روشهاي مرتبط با آموزش شيوه صحيح زندگي و انجام مراقبت هاي لازم كاهش داد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |