پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۸ - May 26, 2005
حديث
حضرت رسول اكرم (ص): هر كس ستايش هاي خدا
(و پاداشهاي او) را بر ستايش هاي مردمان برگزيند، خدا او را از مردمان بي نياز مي كند.
بحار الانوار ۷۲/ ۳۰۴
امروز با حافظ
رقم مهر تو بر چهره ما پيدا بود
ياد باد آنكه نهانت نظري با ما بود
معجز عيسوي ات در لب شكر خا بود
ياد باد آنكه چو چشمت به عتابم مي كشت
با حضور عزت الله انتظامي، رسول خادم و ايرج راد:
طرح تشكيل ستاد ساماندهي تئاتر بررسي شد
خبرگزاري فارس: پيش نويس طرح تشكيل ستاد ساماندهي وضعيت تئاتر در شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت تا با اصلاحاتي مجددا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و به تصويب نهايي برسد.
به گزارش روابط عمومي خانه تئاتر هيات مديره خانه تئاتر در محل شوراي شهر تهران با رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران ديدار كرد.
در اين نشست كه پس از حضور وي در خانه تئاتر، پيرو مذاكرات قبلي پيرامون ساماندهي وضعيت تئاتر صورت گرفت، نمايندگاني از دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي - واحد نمايش، دانشكده سينما و تئاتر، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و... حضور داشتند.
در اين جلسه توسط ورزشكار غيور ايران پيش نويس طرح تشكيل ستاد ساماندهي وضعيت تئاتر در شهر تهران قرائت شد و مورد بررسي قرار گرفت.
يكي از بخش هاي اين طرح كه ۵ جزو دارد، درباره كمبودها و نارسايي هاي وضعيت تئاتر در شهر تهران از لحاظ فضا و تالارهاي نمايشي همچنين، كمبود امكانات و تجهيزات، مشكلات مالي و اقتصادي و... است.
اين كميته متشكل از نمايندگان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، خانه تئاتر، مركز هنرهاي نمايشي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات استان تهران و شوراي شهر تهران خواهد بود و دبيرخانه اين كميته مسؤوليت نظارت بر حسن اجراي طرح و برنامه ريزي براي ساماندهي وضعيت موجود را از طريق تشكيل جلسات لازم و انجام پيگيري هاي بعدي به عهده خواهد داشت.
در اين جلسه عزت ا... انتظامي، رسول خادم، ايرج راد، دهقان پور، حميد مظفري، امير دژاكام، كاظم هژير آزاد، قدرت ا... دلاوري، عباس رنجبر و... حضور داشتند.

بهارستان
نقل است كه نوري بيمار شد. جنيد به عيادت او آمد و گل و ميوه آورد. بعد از مدتي جنيد بيمار شد. نوري با اصحاب به عيادت او آمدند. پس ياران را گفت كه: هر كس از اين بيماري جنيد چيزي برگيرد تا او صحت يابد. گفتند: برگرفتيم. جنيد حالي برخاست. نوري گفت: از اين نوبت كه به عيادت آيي، چنين آي؛ نه چنان كه گل و ميوه آري.
در ذكر ابوالحسن نوري _ تذكره الاولياي عطار

تازه  هاي دنياي رسانه ها
۴ ميليون وبلاگ در چين و خدمت «لي شينده» به هموطنانش
آمار وبلاگ ها در سراسر جهان نشان مي دهد كه در چين چهار ميليون نفر داراي وبلاگ هستند و توجه چيني ها به استفاده از اينترنت زيادتر شده است. نيكلاس كريستف، مفسر و تحليلگر رسانه هاي آمريكا، در تحليلي در زمينه وبلاگ نويسي در چين نوشته است: «لي شينده» در چين كار روزنامه نگاري را منحصر به انتشار عكس و مطلب در وبلاگ خود كرده و با يك دوربين ديجيتال و يك لپ تاب به راه افتاده و در گوشه و كنار چين، هرجا كه نقصي در كار دولت ببيند و يا متوجه اشتباه يك مقام دولتي شود، آن را همان ساعت به صورت مطلب ژورناليستيك مي نويسد و با تصوير در وبلاگ خود قرار مي دهد. «لي» همچنين شكايت و انتقاد مردم را در اين وبلاگ منعكس مي سازد و مي گويد كه او كار روزنامه نگاري را به همين عمل منحصر كرده است و معتقد است كه يك روزنامه نگار بايد در يك رشته پيش برود و متخصص شود. او مي گويد كه دستگاه روابط عمومي دولت نوشته هاي او را از وبلاگ مي گيرد و خلاصه مي كند و به اطلاع مقامات ارشد مي رساند زيرا كه يكي دو روز پس از قرار گرفتن انتقاد او در وبلاگ، دولت بازرس فرستاده و مسئله را حل كرده است.
«لي» گفته است كه هدف مائو هم از نصب تخته سياه در ميدان هاي نقاط مختلف چين همين بود كه مردم درد دل خود را بر آنها بنويسند و مأموران ويژه اين مطالب را رونويس كنند و به او اطلاع دهند. در آن زمان اينترنت نبود كه وبلاگ نويسي كنند و تخته سياه و يا ارسال نامه مستقيم راه حل مسائل بود. نامه هاي مستقيم وقت گير هستند ولي وقتي به زبان روزنامه نگاري در آيند خلاصه و آسان مي شوند.
احدي را نمي توان بازداشت كرد مگر به حكم قاضي
۲۷ مه سال ۱۶۷۹ (۳۲۶ سال پيش روزي چون فردا) در «تاريخ حقوق» روز بزرگي است. در اين روز پارلمان انگلستان به رغم مخالفت پادشاه وقت، قانون «هي بياس كورپس» را تصويب كرد كه بعداً اصلي از اصول غير قابل تغيير قوانين اساسي ملل ديگر و ضابطه كار قواي قضايي كشورها قرار گرفته است.
طبق اين قانون، احدي را نمي توان بازداشت كرد مگر به حكم قاضي پس از حضور متهم در برابر او (قاضي) و گفتن مطالب خود. در اصلاحيه هاي بعدي، وسعت حق متهم بيشتر شده و حكم قاضي مبني بر بازداشت نيز استيناف پذير شده است و دادگاه بالاتر مركب از سه قاضي يا بيشتر بايد نظر دهد تا بازداشت قانوني باشد. برخي از كشورها در قوانين اساسي و قضايي خود آن را به سود متهم تكميل كرده اند. براي مثال: طبق قانون اساسي آمريكا، متهم بدون حضور وكيلي كه خود انتخاب مي كند مي تواند به پليس و ضابطين ديگر پاسخ ندهد و به زور و اكراه نمي شود از او بر ضد خودش اعتراف گرفت. بازرسي غير منصفانه بدني، محل سكونت، محل كار و توقيف اشياء شخصي نيز جز با مجوز كتبي و صريح قاضي ممنوع است.
بخشنامه اخير آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضايي كشور ما يادآوري و تأكيد مواردي از اين دست بود كه با اهميت خاصي مورد توجه همه محافل قرار گرفته است.
انتقال دستگاه بازي شطرنج به غرب
هارون الرشيد، خليفه عباسي، به عنوان ابر قدرت شرق ۲۶ ماه مه سال ۸۰۰ ميلادي (درست ۱۲۰۵ سال پيش) به همراه يك پيام سياسي يك دستگاه بازي شطرنج به عنوان هديه براي «شارلماني» ابر قدرت وقت غرب فرستاد. هارون به همراه اين دستگاه بازي شطرنج، راهنماي چگونگي استفاده از آن را براي شارلماني ارسال داشته بود و يادآور شده بود كه خسرو انوشيروان ساساني اين بازي را كه مبتكر آن هنديان بوده اند، به منظور تقويت حافظه و قواي مغزي ايرانيان و تسريع محاسبات رياضي، رواج داده و مردم خود را به انجام اين بازي تشويق كرده و جايزه معين ساخته بود و من آن را هديه با ارزشي براي شما و ملت شما دانسته ام. با ارسال همين دستگاه، بازي شطرنج در غرب رواج يافت.

بازيگر فيلم پوتين درگذشت
ايسنا: عليرضا شعاعي، تهيه كننده، مدير توليد، نويسنده و بازيگر سينما و تلويزيون بر اثر عوارض شيميايي در بيمارستان ۵۰۱ ارتش جان  به جان آفرين تسليم كرد.
مسعود عسگري از همكاران عليرضا شعاعي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، ضمن اعلام اين خبر افزود: مرحوم شعاعي، به هنگام بازي در يكي از سكانسهاي فيلم «پوتين» كه در مناطق جنگي فيلمبرداري مي شد وارد چاله اي پر از آب شد كه بعد از مدتي مشخص شد آب آلوده به مواد شيميايي ناشي از جنگ بوده است و از آن پس دچار عوارض شيميايي شد.
عليرضا شعاعي متولد ۱۳۲۷ بود و از سال ۱۳۵۱ فعاليت هنري خود را آغاز كرد و در فيلم هايي چون «پوتين» ، «فرار» ، «تشريفات» ، «شيلات» ، «ماموريت»   «گمشدگان» ، «شهر خاكستري» ، «خاك خون» و نيز سريالهايي چون «جستجو» و «سبز زخمي» در سمتهاي گوناگوني چون تهيه كننده،مدير توليد، نويسنده و بازيگر به فعاليت پرداخت.
«آسمان پرستاره»   آخرين كار او در زمينه تهيه كنندگي بود، ضمن اينكه براي آخرين بار در سريال «تلفن مشترك» به كارگرداني خسرو ملكان جلوي دوربين رفت.
مراسم بزرگداشت اين هنرمند، روز جمعه ۱۳ خرداد ماه در مسجد نور، ميدان فاطمي، از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه الي ۲۰ برگزار مي شود.

۳۶ فيلم ويديويي امسال توليد مي شود
خبرگزاري فارس: مديرعامل مؤسسه ويدئو رسانه پرده  نقره اي گفت: امسال ۳۶ فيلمنامه را كه طي ۲ سال و از نويسندگان گمنام جمع آوري شده، توليد خواهيم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، حجت حاتم مديرعامل موسسه ويدئو رسانه پرده نقره اي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: اين فيلم ها توسط عوامل حرفه اي سينما و براي راهيابي به شبكه ويدويي خانگي در گونه هاي وحشت، كمدي، كودك و...توليد خواهند شد.وي ادامه داد: در حال حاضر «داستان پاييزي» ساخته  اسماعيل فلاح پور و بازي ميترا حجار، دانيال حكيمي و... به همراه دو فيلم ديگر به نام هاي «باغ آلوچه» و «گرداب» را توليد كرده ايم.
«آلوچه» داستاني طنز دارد و «گرداب» نيز ساخته حسن هدايت و با بازي لاله اسكندري و احمد نجفي است كه به موضوعات تهران قديم مي پردازد.
مديرعامل موسسه ويدئو رسانه پرده نقره اي افزود: در سال ۸۰ نرم  افزارهايي را طراحي كرديم و از مشتريان خود خواستيم كه ما را در ساخت فيلم هاي ويدئويي راهنمايي كنند تا در توليد اين فيلم ها ذائقه تماشاگران خود را بهتر بشناسيم.وي با اشاره به جايگاه فيلم هاي ويدئويي در كشور اظهار داشت: صنعت ويدئو هنوز در كشور جايگاه خود را پيدا نكرده است.
صنعت ويدئو مي تواند در كنار تلويزيون و سينما توليداتي داشته باشد تا هم به فرهنگ عمومي و هم به اشتغال زايي كمك كند.اما اين مهم تاكنون جايگاه خود را در عرصه توزيع و توليد پيدا نكرده است.

برگي از تاريخ
شاه عباس و مسئله بحرين
۲۶ ماه مه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۳۳۲ ميلادي (۲۷ مه) ابن خلدون مؤلف «مقدمه» كه از فلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و نويسندگان بزرگ جهان به شمار مي آيد، به دنيا آمد و ۶۳ سال عمر كرد. در سال ۱۷۰۳ (۲۷ مه) شهر سن پترزبورگ كه قرارداد تقسيم ايران ميان انگلستان و روسيه در اوت ۱۹۰۷ در آنجا به امضاء رسيد متولد شد. پتر اول اين شهر را بنا كرد و پايتخت خود قرار داد تا به اروپاي مركزي نزديك باشد. اين شهر كه بعداً به پتروگراد و پس از انقلاب بلشويكي ۱۹۱۷ به لنينگراد تغيير نام داده بود از زمان فروپاشي شوروي به نام پيشين خود «سن پترز بورگ» بازگشت داده شده است. در سال ۱۸۳۰ كنگره آمريكا قانون اخراج بوميان (سرخپوستان) را از ايالات شرقي رود مي سي سي پي تصويب كرد زيرا كه مهاجران اروپايي به اراضي آنان، مخصوصاً در ايالت جورجيا كه طلا در آن كشف شده بود نياز داشتند. در پي تصويب اين قانون، افراد پنج قبيله بومي از جمله چروكي ها كه به قبايل متمدن معروف بودند با زور به اكلاهما تبعيد شدند و در ميان راه و از مشقت، بسياري از آنها جان دادند. در سال ۱۹۰۸ (۹۷ سال پيش) نخستين چاه در مسجد سليمان به نفت رسيد. در سال ۱۹۱۰ ميكروب شناس آلماني، دكتر رابرت كخ، كاشف عوامل بيماري هاي سل، سياه زخم و وبا درگذشت. در سال ۱۹۳۳ مهاجران انگليسي استراليا كه به ناحق اين سرزمين را تصاحب و بيشتر بوميان آن را نابود كرده بودند، گام تجاوزكارانه ديگري برداشتند و مدعي مالكيت يك سوم قطب جنوب شدند. در سال ۱۳۲۱ هجري زماني كه ايران در اشغال نظامي متفقين بود نشريه «كيهان» پا به عرصه رسانه هاي ايران گذارد كه انتشار آن ادامه دارد. در سال ۱۹۴۲ (زمان جنگ جهاني دوم) ميان مسكو و لندن يك پيمان نامحدود همكاري دوجانبه كه همه زمينه ها را در بر مي گيرد به امضاء رسيد. در باره لغو اين پيمان يا اعلام انقضاي اعتبار آن تا به امروز گزارشي انتشار نيافته است.
در سال ۱۹۶۴ (۲۷ مه) جواهر لعل نهرو، هم رزم گاندي، اولين نخست وزير هند مستقل و ستايشگر تاريخ ايرانيان كه همواره نگران صلح و امنيت و استقلال كشورهاي ضعيف بود و به ايجاد جامعه غير متعهدها كمك بسيار كرد، در ۷۴ سالگي ديده از جهان فروبست. در سال ۱۹۷۲ ميان آمريكا و شوروي قرارداد محدود كردن توليد موشك هاي باليستيك امضاء شد. در سال ۱۹۸۶ شكل و رنگ هاي پرچم اروپاي واحد به تصويب نمايندگان اين جامعه رسيد.
و اينك برگي از تاريخ: ۲۷ ماه مه (روزي چون فردا) در سال ۱۶۱۴ ميلادي شاه عباس در اصفهان دومين پيام فيليپ پادشاه وقت اسپانيا را از فرستاده ويژه او دريافت كرد كه در آن بار ديگر خواسته بود كه ايران جزيره بحرين را تخليه و به اسپانيا تحويل دهد. شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانيا گفت كه بحرين طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزئي از قلمرو ايران بوده است و وي بر سر قلمرو ايران با كسي مذاكره و مصالحه نخواهد كرد و اگر پادشاه اسپانيا از آن گوشه جهان مدعي بحرين است تنها از طريق جنگ مي تواند آن را از ما بگيرد كه گمان نمي كنم در جهان ارتشي يافت شود كه بتواند با سربازان ايران مصاف دهد. شاه عباس در پايان، خطاب به فرستاده پادشاه اسپانيا گفت: مهمان نوازي خصلت ماست، ولي اين آخرين بار باشد كه چنين پيامي براي ما مي آوري. شاه عباس سپس درحضور فرستاده اسپانيا به مقامات حاضر در جلسه تأكيد كرد كه اگر فرستادگان بعدي اسپانيا حامل چنين پيامي باشند، آنان را از بندر محل ورود به داخل ايران راه ندهيد. ديديم كه شاه سابق كه تحت نفوذ خارجي بود در نيمه دوم دهه ۱۹۶۰ بدون كسب نظر ملت ايران در يك رفراندوم، بحرين را از دست داد.
www.iranianshistoryonthisday.com

احمد ضابطي جهرمي:
جوانان مستندساز در جريان خلاقانه فيلمسازي ايران تاثيرگذارند
احمد ضابطي  جهرمي  از مستندسازان  برجسته  گفت : موج  جديد توليد فيلم هاي  كوتاه  و مستند در كشور در حال  شكل گيري  است .
وي  در گفت  و گو با ايرنا، افزود: اين موج  كه  توسط جوانان  خلاق  در سينما پايه ريزي  شده  بر گسترش  توليد و جريان  خلاقانه  فيلم  در سينماي  ايران  تاثيرگذار است .
اين  مدرس  سينما، به  ضعف  ساختار در آثار مستند ايراني  اشاره  كرد و ادامه  داد: ابداع  در ساختار فيلم  كمتر در سينماي  مستند صورت  مي گيرد و مستندسازان  ازنظر دستيابي  به  نگاه  خاص  به  موضوع هاي  سينمايي  داراي  ضعف  هستند.
ضابطي  جهرمي گفت : توليد فيلم هاي  مستند هنرمندانه  به ارتقاي  سطح  كيفي  موج  مستندسازي  در سينماي  ايران  كمك  مي كند.
وي ، ارايه  طرح  و الگوهاي  درست  مستندسازي ، تقويت  ادبيات  در مستندسازي ، فراهم  آوري  شرايط و انگيزه  تحقيقات  ميداني  و تجربه هاي  عملي  براي  سينماگران  جوان  را راهكاري  براي  كيفي سازي  توليد فيلم هاي  مستند عنوان  كرد.
كارگردان  فيلم  مستند يوزايراني  همچنين  به  ضعف  دسترسي  به  منابع  علمي و پژوهشي  درباره  سينماي  مستند اشاره  كرد و افزود: متاسفانه  مجموعه  تاليفات  و كتاب هاي  ترجمه  شده  در زمينه  سينماي  مستند، در ايران  ۱۱ جلد كتاب  است  كه  از اين  تعداد تنها دو عنوان  درباره  سينماي  مستند ايران  نگاشته  شده  است .

در نشست اجتماع و مردم در سينماي دفاع مقدس عنوان شد
سينماي دفاع مقدس همزاد سينماي اجتماعي است
ايلنا: سومين نشست از نشست هاي تخصصي سينماي دفاع مقدس، روز گذشته با موضوع اجتماع و مردم در سينماي دفاع مقدس برگزار شد.
در اين نشست كه «مهرزاد دانش» ، «عبدا...اسفندياري» و «منوچهر اكبرلو» حاضر بودند، «اكبرلو» در ابتداي صحبت هاي خود فضاي موجود در سينماي دفاع مقدس را به فضاي سينماي اجتماعي بسيار نزديك دانست و افزود: سينماي دفاع مقدس به دليل فراگير بودن موضوع آن،به يك همساني با سينماي اجتماعي رسيده است. اين مسئله هم به شكل و شمايل جنگ ما بر مي گردد.
چرا كه مردم به شكل غير نظامي  در اين نبرد حاضر شدند و اگر ما به اين بحث، دقيق تر عمل كنيم، اين سينما مخاطبان بيشتري را به خود اختصاص خواهد داد.
«مهرزاد دانش» ضمن تأييد صحبت هاي «اكبرلو» تصريح كرد: سينماي دفاع مقدس پديده اي است كه از دل سينماي اجتماعي به وجود آمده است.
ولي متاسفانه در اين خصوص ما طبقه بندي مناسبي نداشته ايم و تعريف درستي ارائه نداده ايم، پاره اي فيلم ها و عموما ژانرهاي اجتماعي، سعي در رفع معضلات دارند و همچنين به دنبال روابط نامتعادل اجتماعي حركت مي كنند. اين عدم تعادل نيز در سينماي جنگ به تصوير كشيده مي شود.
به اين شكل كه فيلمساز به تبعات پس از جنگ مي پردازند،مخصوصاً حضور رزمنده در جامعه و بده بستان هايي كه او در جامعه با افراد و اجتماع دارد. از طرفي جنگ ما يك جنگ دفاعي در قبال دفاع از يك مكتب سياسي بود. بنابراين نمي توان ژانر تبعات جنگ را بوجود آورد و در آن گنجاند.
«عبدا... اسفندياري» هم سوم خرداد را يك رخداد و يك جشن ملي دانست و تاثير آن را در سينماي جنگ مثبت ارزيابي كرد و افزود: اين جنگ به نوعي بيان آرمان هاي مردمي  بود و اگر اين موضوع را به سينماي جنگ بسط دهيم، قشرهاي مختلف اجتماعي را مي توان در آن تعريف و به روايت كشيد.

خانه سينما اجراي طرح مكانيزه سينماها را بر عهده گرفت
اجرا و عملي كردن طرح مكانيزه سينماها بر عهده خانه سينما افتاد.
علم الهدي نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در شوراي صنفي نمايش ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: تا زمانيكه مكانيزه شدن در سينماي تهران عملي نشود نمي توانيم بحث شناور شدن بليط هاي سينما را مطرح كنيم.
وي در ادامه خبر داد: دستگاه هاي فروش مكانيزه در سينماها قرار دارند اما، نيازمند يك سري زيرساخت هاي اساسي هستيم،  از جمله هماهنگي هايي با مخابرات تا خط هاي ويژه اي به سرورهاي مركزي وصل شوند و سرانجام با راه اندازي اين سيستم ما با قطعي خطوط مخابراتي مواجه نشويم. به دليل اينكه قطع شدن سيستم به معناي عدم فروش بليط است.
علم الهدي اظهار اميدواري كرد تا اول تير ماه اين دستگا ه ها نصب و راه اندازي شود.
وي در پايان درباره سازمانهاي توزيع به ايسنا گفت: هم اكنون علاوه بر فيلميران كه چندي پيش مجوز گرفت دفتر «نمايشگران» نيز به سازمانهاي توزيع اضافه شده است كه شامل دفاتر آقايان منوچهر محمدي، علي قلي زاده و سينماگستر مي شود.

فيلم هاي مؤسسه رسانه تصويري ۲۰ درصد ارزان شد
موسسه  رسانه  هاي  تصويري  با نزديك  شدن  فصل  تابستان ، طرح  كاهش  حداقل ۲۰ درصدي  قيمت  فروش  محصولات  خود را در نخستين  فروشگاه  نمونه  عرضه محصولات  فرهنگي  به  اجرا درآورد.
به  گزارش  روابط عمومي موسسه  رسانه  هاي  تصويري ، اين  طرح  با هدف  مشتري مداري  و ايجاد تسهيلات  بيشتر براي  متقاضيان  از طريق  كاهش  قيمت  فروش و بستر سازي  لازم  براي  تشويق  خريداران  در تهيه  نسخه  هاي  اورژينال  فيلم هاي  مورد علاقه  و نيز شناور ساختن  قيمت  عرضه  محصولات  فرهنگي  در فصول  مختلف  سال  با توجه  به  افزايش  تقاضا در فصل  تابستان  و زمان  فراغت مصرف  كنندگان  اجرا مي شود.
ترغيب  نمايندگان  فروش  عرضه  محصولات  فرهنگي  در سراسر كشور به  تغيير سيستم  خدمات  رساني  اين  فروشگاه  و ارتقاي  آن به  فروشگاهاي  نمونه  ويدئو رسانه  از ديگر اهداف  طرح  كاهش  محصولات  توليدي  اين  موسسه  است .
بنابراين  گزارش ، قيمت  هاي  جديد فروش ، مربوط به  محصولاتي  است  كه صرفا از طريق  فروشگاه  مركزي  موسسه  رسانه  هاي  تصويري  عرضه  مي شود و طبق  برنامه ، اين  كاهش  قيمت  به  تدريج  شامل  ديگر مراكز عرضه  و توزيع محصولات  فرهنگي  نيز خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
سرماخوردگي
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه تب همراه با سردرد علامت كدام بيماري است و اوگفته است كه اگر توأم با سرفه، گرفتگي و يا آبريزش بيني و احساس درد در ناحيه مفصل ها و استخوان ها باشد، علائم بيماري ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزا است. وي در پاسخ به پرسشي ديگر گفته است: كساني كه دچار فشار خون بالا هستند قبل از مشورت با دكتر نبايد از داروهاي ضد آلرژي كه بدون نسخه به فروش مي رسند استفاده كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تاپ و توپ
يه فروشنده اتومبيل مي گفت: صداي تاپ و توپ قلب آدمها با هم فرق داره؛ و آدمها را از جايگاهي كه در قلبشون براي ديگران دارن؛ مي شه شناخت.
قلب بعضي آدمها مثل آخرين توليد يه اتومبيل مي مونه؛ «عين همين آخرين توليد پيكان خودمون» جائي براي كسي درش نيست بايد واسه اين جور آدمها غزل خداحافظي رو خوند و راهي موزه شون كرد.
بعضي ديگه قلبشون مثل ماشين مسابقه فقط جاي يك نفره را داره و آخرين گروه قلبشون عين اتوبوسهاي شركت واحد مي مونه؛ در حالي كه پر از مسافران اميدوار به ديدن مقصد است ولي انگار بازم جائي براي افراد منتظر داره!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
غرامت براي مجري راديو
ديترويت: يك مجري راديو در آمريكا ۶/۱۰ ميليون دلار غرامت از شبكه راديويي محل كار خود دريافت كرد. در سال ،۱۹۹۹ هنگامي كه اين مجري مشغول كار در استوديو بود ناگهان يك شيشه حاوي مواد شيميايي از دست همكاران وي روي زمين افتاد و شكست كه بوي آن باعث سوختگي سينوس ها و مجراي تنفسي اين مجري شد. وي پس از اين حادثه چند بار از بوي تند عطر همكارانش به مديريت شبكه شكايت كرد اما آنها نه تنها به شكايت وي اهميتي ندارند بلكه او را از كار بركنار كردند. به همين دليل اين مجري به دادگاه شكايت كرد و دادگاه رأي داد كه شبكه راديويي بايد ۶/۱۰ ميليون دلار به وي غرامت بپردازد.
تخريب قبرستان
ليدز: افراد ناشناس به تخريب سنگ قبرهاي يك قبرستان در انگليس پرداختند. اين افراد با ورود به قبرستان به تخريب سنگ قبرها، درختان، قاب هاي عكس و گلدان هاي موجود در اين مكان پرداختند. به همين دليل صبح روز بعد از اين حادثه، افرادي كه به قبرستان آمدند با مشاهده سنگ قبرهاي تخريب شده، شوكه شدند.
خدمت جوان پيگير
منچستر: نتيجه پيگيري يك نوجوان ۱۷ ساله در انگليس باعث صرفه جويي ۷۵۰ هزار پوندي در هزينه هاي يك شركت قطارهاي مسافربري در اين كشور خواهد شد. قطارهاي اين شركت همواره با تأخير حركت مي كنند كه به ازاي تأخير هر قطار اين شركت بايد ۴۵۰۰ دلار جريمه بپردازد.باتوجه به اين كه به طور متوسط در هر ماه، ۸۴ قطار اين شركت تأخير داشتند مسئولان آن تصميم گرفتند نيروي انساني بيشتري استخدام كنند.اما يك نوجوان ۱۷ ساله كه مسافر اين شركت بود پس از چند ماه تحقيق و پيگيري به اين نتيجه رسيد كه عامل اصلي تأخير قطارها، دير حاضر شدن رانندگان قطار و كارمندان در محل كار خود است. درصورتي كه تمام رانندگان و كارمندان سر وقت در محل كار خود حاضر شوند، نه تنها نيازي به استخدام نيروي انساني جديد نيست بلكه مي توان در هر سال ۷۵۰ هزار پوند صرفه جويي كرد.
تولد نوزاد داخل تاكسي
گوآتمالا: يك خانم ۱۸ ساله در گوآتمالا داخل يك دستگاه تاكسي، وضع حمل كرد. چند دقيقه پس از اين كه اين خانم سوار بر تاكسي شد احساس درد زايمان كرد اما چون خيابان بسيار شلوغ بود، راننده نمي توانست او را به بيمارستان برساند به همين دليل در كنار خيابان توقف كرد و به اورژانس اطلاع داد. تكنيسين هاي اورژانس نيز با حضور در محل، نوزاد اين خانم را داخل تاكسي به دنيا آوردند.
درس اخلاق
لندن: فرنك لمپارد، بازيكن سرشناس تيم فوتبال چلسي انگليس، به بازيكنان فوتبال جهان درس اخلاق داد. وي چندي پيش در ورزشگاه استمفوردبريج با يك دختر بچه ده ساله آشنا شد كه مبتلا به تومور مغزي بود. او به همين دليل جايزه بهترين بازيكن سال فوتبال انگليس را كه از طرف فوتبال نويسان اين كشور دريافت كرده بود، به اين دختربچه اهداء كرد. متأسفانه چند روز پيش اين دختربچه از دنيا رفت اما لمپارد درحالي كه منزلش هم مورد دستبرد سارقان قرار گرفته بود، ۳۰۰ كيلومتر رانندگي كرد تا در مراسم تدفين اين دختربچه شركت كند.
بزرگترين نمايشگاه الماس جهان
لندن: تا چند روز ديگر بزرگترين نمايشگاه الماس جهان در موزه شهر لندن برگزار خواهد شد. يكي از جذاب ترين بخش هاي اين نمايشگاه، الماسي به نام هزاره است كه اولين بار در سال ۱۹۹۹ به نمايش گذاشته شد. البته يك سال بعد، سارقان قصد سرقت اين الماس را داشتند كه ناكام ماندند. الماس هزاره به حدي ارزشمند است كه تاكنون نتوانسته اند قيمت آن را تعيين كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۳۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه آتبين: نمايشگاه نقاشي هاي هومن فولاد قلم/ ۶ تا ۱۱ خرداد/ خيابان ولي عصر، نرسيده به پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
*نگارخانه گل: دومين نمايشگاه نگارگري هنرمندان نگارستان مير/ ۶ تا ۱۲ خرداد/ ميدان فاطمي، خيابان جويبار، جنب مسجد نور، ساختمان نور، پلاك ۶۰ تلفن: ۸۹۸۶۴۷۸
*نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان و آثار هانش ورنر آلبك/ ۶ تا ۱۲ خرداد/ ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷/ تلفن: ۸۸۲۴۵۴۲
*گالري سيحون: نمايشگاه گروهي از نقاشان معاصر تا پنجم خرداد/ نمايشگاه نقاشي شهرزاد هاشمي ۷ تا ۱۲ خرداد/ خيابان وزراء، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي محبوبه زاده احمدي/ ۶ تا ۱۲ خرداد/ خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي محمدرضا شريفي/ ۶ تا ۱۱ خرداد/ نياوران، مژده، زماني، محمودي ،۲ پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۷۱۶۲۲۰
*نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه نقاشي لادن صادقي/ ۷ تا ۱۸ خرداد/ خيابان توانير، بوستان نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان/ تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
*گالري هما: نمايشگاه بزرگداشت شصت سال نقاشي  هانيبال الخاص/ ۶ تا ۲۴ خرداد همراه با نمايش فيلم در ۱۰ خرداد/ خيابان ولي عصر، بالاتر از نيايش، چهرازي، شماره ۲۷/ تلفن: ۲۰۵۵۶۲۹

گل و گياه
گل عسلي
003204.jpg
نام علمي:Arnebia pulchra
خانواده:BORAGINACEAE
گياه دائمي به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلها شيپوري شكل و زرد رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن، تهيه قلمه در زمستان و تقسيم بوته در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |