پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۸ - May 26, 2005
متولي ترافيك تهران كيست؟
سياستگذاري در اختيار دولت، مسئوليت ها
به عهده شهرداري
گروه شهري: انتظارات براي حل معضل ترافيك تهران، فراتر از اختيارات و امكانات شوراي شهر و شهرداري است.
رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي تهران در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در حالي كه تصميم گيرنده اصلي براي ترافيك تهران دولت است ولي حل اين معضل را از شهرداري و شوراي شهر انتظار دارند.
دكتر حسن زياري گفت: تصميمات اساسي كه مي شود براي حل مشكل تهران گرفت عموما از اختيارات دولتي است و در مواردي نيز به مصوبات مجلس شوراي اسلامي نياز دارد.
به گفته وي تصميم گيري و اقدام براي مسايلي مانند خروج خودروهاي فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومي انبوه، اجراي مقررات و قوانين محدودكننده ترافيكي، تمركززدايي و انتقال واحدها و دستگاههاي غيرضروري از تهران، تغيير ساعت كار بانكها و بازار و اصناف از اختيارات دولت است و يا نيازمند مصوبه مجلس مي باشد و شهرداري و شوراي شهر امكانات و اختياراتي براي اجراي اينها ندارند.
زياري گفت: شوراي شهر و شهرداري طي ۲ سال گذشته نهايت سعي خود را در آزادسازي معابر و احداث بزرگراهها، پل ها، دوربرگردانها و افزايش تعداد اتوبوسها انجام دادند ولي ساماندهي ورود سالانه ۴۰۰ هزار خودرو جديد به تهران بدون خروج خودروهاي فرسوده از مواردي نيست كه شوراي شهر و شهرداري بتوانند راجع به آنها تصميم گيري كنند بلكه اين موضوع عزم دولت و مجلس را مي طلبد.
وي خاطرنشان كرد كه اجراي مقررات و ضوابط مربوط به تردد وسايل نقليه عمومي و كنترل خطوط ويژه به عزم جدي نيروي انتظامي كه زير نظر وزارت كشور است نياز دارد.
رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر افزود: در بسياري موارد، مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافيك در بررسي هاي خود طرح هايي را تهيه مي كنند ولي واحد مجري همراهي لازم را ندارد كه البته آن هم براي خود دلايلي را مطرح مي كند از جمله اينكه مثلا نيروي كافي براي اجراي طرح ندارم كه در اين مورد شهرداري فراهم كردن امكانات را متقبل شده است ولي با اين حال اجراي اين موارد خارج از اختيارات شوراي شهر و شهرداري است.زياري با اشاره به قوانين و آئين نامه هاي مربوط به ترافيك و كاهش آلودگي هوا خاطرنشان كرد كه در همه اين موارد، ارائه و اجراي طرح و راه حل ها و راهكارها از اختيارات دولت محسوب شده است. از اين رو تا اين اختيارات و آئين نامه ها و ضوابط اصلاح  نشود، انتظار اينكه شوراي شهر و شهرداري بايد مشكل ترافيك را حل كنند، غيرممكن است.

معاون فني و عمراني شهرداري اعلام كرد:
دلايل تأخير در انجام روكش جديد پل حافظ
003216.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
گروه شهري: درخواست حدود ۲۰۰ ميليون تومان وجه اضافه توسط پيمانكاران خارجي موجب تأخير در روكش پل فلزي حافظ _ طالقاني شد.
خبرنگار ما به نقل از مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران مي نويسد: روكش پلهاي فلزي موجود در سطح شهر تركيبات ويژه اي دارد كه مواد اوليه آن در كشور، موجود نيست بنا بر اين مي بايست به واسطه پيمانكاران خارجي تهيه و تأمين شود كه همين امر مشكلات و تبعاتي را به همراه آورده كه از جمله آنها تأخير پيش آمده در تكميل روكش پل فلزي حافظ _ طالقاني است.
وي در توضيح اين مشكل گفت: به دنبال عقد قراردادي با يك شركت خارجي (آلماني) قرار شد هر دو پل موجود در خيابان حافظ با مجموع هزينه اي حدود ۹۰۰ ميليون تومان روكش شوند اما پس از انجام روكش پل حافظ _ جمهوري اداره راهنمايي و رانندگي به دليل محدوديتهاي ترافيكي مجوز انسداد پل دوم يعني حافظ -طالقاني را با تأخيري چند روزه صادر كرد كه همين تأخير موجب خروج عوامل شركت طرف قرارداد از ايران شد و آنها براي حضور مجدد خود با اين بهانه كه ارزش يورو افزايش يافته و متقبل هزينه هاي اضافي شده اند مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان اضافه بر مبلغ قرارداد اوليه درخواست كردند.
علي آبادي با تأكيد بر اين كه شهرداري تهران به هيچ وجه نخواهد پذيرفت كه چنين مبلغي از منابع مالي شهر و شهروندان به اين شكل هزينه شود گفت: در صورتي كه شركت مذكور همكاري لازم را به عمل نياورد ما از اهرم هاي قانوني موجود در جهت احقاق حق شهروندان بهره خواهيم گرفت. ضمن اين كه آنها با اين رفتار خود بازار ايران را از دست خواهند داد.
وي ادامه داد: در حال حاضر براي روكش آسفالت ساير پلها با شركت ديگري قرارداد منعقد كرده ايم كه در صورت لزوم از خدمات آنها براي پل حافظ _ طالقاني استفاده خواهيم كرد.

۳۰ پروژه عمراني خدماتي و فرهنگي
در منطقه ۲۲ تهران به بهره برداري مي رسد
003213.jpg
شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام كرد: ۳۰ پروژه عمراني، خدماتي و فرهنگي در راستاي توسعه كمي و كيفي ارائه خدمات به شهروندان بزودي در سطح اين منطقه با هزينه  اي بالغ بر ۷۳ ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۲ دكتر علي محمد شاعري با اعلام اين مطلب، به جزئيات پروژه هاي آماده افتتاح اشاره كرد و گفت: به منظور رفاه حال مسافران و تسهيل در آمد و شد شهروندان، ايستگاه مترو چيتگر با هزينه اي معادل ۳۹ ميليارد ريال آماده بهره برداري است.
وي از بهره برداري از اولين پل عابر پياده هوائي مكانيزه (پله برقي) در ضلع شمالي ميدان المپيك، فرهنگسراي شهر، احداث ۲۰ خيابان جديد، پياده روسازي در سطح معابر، مسير سلامتي پارك لتمال كن، ساماندهي و مناسب سازي گذرهاي عرضي عابران پياده و سرعت گير، نصب و راه اندازي چراغهاي جديد راهنمايي و ايمن سازي معابر بزرگراهي (بزرگراه همت) خبر داد و گفت عمليات تعريض محور شرقي بلوار كوهك (فاز يك) و خيابان ساحل و قسمتي از ادامه بزرگراه رسالت نيز آماده بهره برداري مي باشد. شهرداري منطقه ۲۲ همچنين اعلام كرد جايگاه گاز طبيعي (CNG) واقع در پارك چيتگر همراه اين پروژه ها افتتاح مي شود.

همايش بزرگ دو همگاني در جنوب شرق تهران
003219.jpg
گروه شهري: با مشاركت شهرداريهاي مناطق ۱۵ و ۱۴ و ،۱۳ لشگر ۲۷ حضرت رسول، نيروي انتظامي، سپاه ناحيه مالك اشتر، بسيج ورزش كشور و موسسه قرضه الحسنه بسيجيان، همايش بزرگ دو همگاني برگزار مي شود.
محمد عزيزي _ معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه ۱۵ گفت: اين همايش بزرگ دو همگاني به مناسبت سوم خرداد با حضور عموم شهروندان برگزار مي شود.
وي افزود: به ۱۰۰ نفر از كساني كه زودتر به خط پايان مسابقه برسند هداياي نفيسي تعلق خواهد گرفت.
اين همايش ساعت ۳۰/۸ صبح جمعه ششم خردادماه از مقابل ورزشگاه شهيد آيت الله سعيدي در بزرگراه شهيد محلاتي برگزار مي شود.

راه اندازي خطوط شبانه اتوبوس و تاكسي در فرودگاه امام
003222.jpg
به منظور ارائه سرويس منظم و مناسب، سازمانهاي اتوبوسراني، تاكسيراني و پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران، موظف به راه اندازي خطوط شبانه براي سرويس دهي به مسافران فرودگاه امام شدند. در پي سخنان اخير شهردار تهران مبني بر تقديم لايحه توقف پروازهاي شبانه فرودگاه مهرآباد به شوراي اسلامي شهر تهران و به منظور فراهم شدن مقدمات اجرايي كردن لايحه مذكور پس از تصويب شوراي شهر، به دستورمعاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سازمانهاي اتوبوسراني، تاكسيراني و پايانه هاي شهرداري تهران موظف به راه اندازي خطوط معين و منظمي جهت سرويس دهي به مسافران فرودگاه امام از نقاط اصلي و مركزي شهر شده اند.

وضعيت محيط زيست درياي خزر
003207.jpg
فارس: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ابراز اميدواري كرد كه امسال شرايط آلودگي درياي خزر بهتر شود.معصومه ابتكار گفت: به منظور رفع آلودگي هاي درياي خزر تصفيه خانه هاي شهركهاي صنعتي در استان هاي گيلان و مازندران در حال راه اندازي است كه درصد زيادي از آلودگي هاي ورودي به خزر را كاهش مي دهد.وي گفت: وضعيت خزر درمورد جمع آوري فاضلابهاي شهري و صنعتي رو به بهبود است و با اجراي برنامه هاي كاهش آلودگي با كمك وزارتخانه هاي نيرو و صنايع شاهد تغييرات محسوسي در وضعيت آلودگي خزر خواهيم بود.
وي گفت: اين سازمان به طور مستمر اندازه گيري و پايش هاي خود را از وضعيت درياي خزر دارد.

هواي تهران ۱۲ روز سالم بود
003210.jpg
واحد مركزي خبر: مدير كل  محيط زيست  استان  تهران  گفت:  براساس  نتايج  دستگاههاي  سنجش  ميزان  آلودگي  هوا، شاخص  كيفيت  هواي  تهران  از ۱۸ تا ۳۱ ارديبهشت  در صددرصد روزها به  لحاظ انتشار آلاينده  مونوكسيدكربن  در وضع  سالم  قرارداشت. محمد حسن  پيراسته  با اشاره  به  اينكه  تغييرات  جوي  ،افزايش  سرعت  باد و بارندگي  سبب  افزايش  كيفيت  هواي  تهران  در اين  مدت  شد ،افزود: از ۱۸ تا ۳۱ ارديبهشت  ميانگين  غلظت  آلاينده  مونوكسيد كربن  ۶/ ۶۲ واحد بود كه  در وضع  سالم قرار داشت. وي  در ادامه  گفت:  براساس  اطلاعات  دستگاههاي  سنجش  آلودگي  هوا، روزهاي  ۱۹ و ۲۵ ارديبهشت  به  ترتيب  آلوده  ترين  و پاك  ترين  روزها به لحاظ انتشار آلاينده  مونوكسيد كربن  بود.

كميسيون ماده صد با ساخت و ساز غيرقانوني
در پارك سرخه حصار برخورد مي كند
ايسنا: معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با تأكيد بر حل هرچه سريعتر مشكلات پارك ملي «سرخه حصار» ، سياست دولت در اين زمينه را واگذاري زمينهاي معوض به اعضاي تعاوني زيتون اعلام كرد و گفت: بر اساس آخرين جلسه برگزار شده، وزارت مسكن و شهرسازي موظف شد طي ماههاي آتي و تا پايان نيمه اول سال جاري زمين معوض مورد نياز را برابر قوانين و مقررات تامين كرده و تحويل دهد.
علي اوسط هاشمي  تصريح كرد: مسؤولان قضايي و سياسي و متوليان قضايي با يكديگر اتفاق نظر دارند كه علاوه بر حفظ منابع ملي در اين قضيه، حقوق افرادي كه سند دارند نيز بايد در چارچوب مقررات و قانون رعايت شود.
به گفته وي دولت حق مالكيت اعضاي تعاوني را به رسميت شناخته و براي حفظ منافع عموم شهروندان و اعضاي تعاوني همچنين تلاش خواهد كرد كه از هرگونه ساخت و ساز در پارك ملي «سرخه حصار» جلوگيري كند.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران به ايسنا گفت: شهرداري تهران موظف شده است بر اساس وظايف ذاتي خود تمهيدات لازم جهت جلوگيري از ساخت و ساز در منطقه «سرخه حصار» را انجام دهد.هاشمي يادآور شد: كميسيون ماده ۱۰۰ درمورد تخلفات صورت گرفته نيز اقدام كرده و قرار شده است تا درمورد افرادي كه در زمينهاي «سرخه حصار» تخلف مرتكب شده و ساخت و ساز كرده اند اعمال قانون شود.
وي خاطرنشان كرد كه سازمان حفاظت محيط زيست بايد تصميمات هيات دولت درخصوص ماده ۹ لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي و املاك براي اجراي برنامه هاي عمومي و نظامي مصوب سال ۱۳۵۸ را اجرايي كند.

تبليغات انتخاباتي در فضاهاي مجاز شهري تهران
معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد كه ۷۴ هزار متر مربع از فضاهاي تبليغات محيطي سطح شهر براي تبليغات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اختصاص يافته است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد جواد محمدي زاده با بيان اين مطلب افزود: اين اقدام در راستاي ماده ۶۸ قانون انتخابات و به منظور توزيع عادلانه فرصت هاي تبليغات محيطي، جلوگيري از اغتشاشات بصري، تقويت و حفظ منظر شهري و فراهم كردن حضور حداكثري مردم شريف تهران در انتخابات با استناد به مواد ۹۲ قانون شهرداري و ۷۱ قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران شهرداري تهران صورت گرفته است.
به گفته وي فضاي تبليغاتي مذكور به منظور هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات رياست جمهوري در اختيار نامزدها، احزاب و گروههاي سياسي كشور، سازمانهاي دولتي و غير دولتي قرار مي گيرد. وي گفت: در بخش تبليغات عمومي، فضايي بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع شامل ۲۰۰ تابلوي پرتابل ۳در۴ ، ۱۵۰ تابلوي فرهنگي و همچنين بيش از ۲۰ هزار متر مربع مجوز تبليغات موقت منصوب بر داربست هاي معمولي در اختيار احزاب و گروههاي حامي كانديداهاي مختلف حاضر در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري قرار مي گيرد تا اطلاع رساني مناسب در اين زمينه انجام شود.
وي اضافه كرد: به منظور تبيين اهداف، رويكردها، برنامه ها و تبليغات اختصاصي نامزدها، احزاب، گروهها و تشكل هاي سياسي در انتخابات رياست جمهوري نيز فضايي بيش از ۴۹ هزار متر مربع شامل بيش از ۴ هزار پانل ديواري ۲در ۲ متر و ۲ در ۳ متر ديواري رايگان جهت الصاق پوسترهاي تبليغاتي، ۱۰ هزار متر مربع فضاهاي تبليغات جديد رايگان با استفاده از بوم هاي سفيد و برزنت به ابعاد ۳در ۵ متر و ۲۰۰ داربست تبليغاتي اختصاصي به ازاي هر نامزد در ابعاد ۳در ۴ (جمعا ۱۶۰۰ داربست) در سطح شهر تخصيص خواهد يافت.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |