|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
با ۴ ميليارد دلار هزينه و مشاركت شركت هاي نفتي اروپايي، آمريكايي و ژاپني
خط لوله نفتي باكو -جيحان به بهره برداري رسيد
كارشناسان معتقدند احداث اين خط لوله اتكاي غرب به نفت خليج فارس را كاهش مي دهد
گروه اقتصادي: خط لوله انتقال نفت آسياي مركزي و درياي خزر به اروپا تحت عنوان خط لوله باكو _ تفليس _ جيحان روز گذشته در مراسمي با حضور رؤساي جمهوري تركيه، گرجستان، قزاقستان، جمهوري آذربايجان و وزير انرژي آمريكا، نماينده ويژه آمريكا در امور خزر، رئيس شركت بي پي آموكو، و نمايندگان بيش از ۲۵ كشور خارجي در مراسمي در پايانه سنگه چال در حومه شهر باكو برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از منابع خبري خارجي خط لوله باكو جيحان به طول هزار و ۷۷۰ كيلومتر درياي خزر را به درياي مديترانه متصل مي كند و هزينه اجراي آن معادل ۲/۲ ميليارد پوند (۴ ميليارد دلار) اعلام شده است. هدف اصلي اجراي اين طرح كاهش وابستگي مصرف كنندگان نفت جهان به منطقه خليج فارس اعلام شده است و آمارهاي منتشره به نقل از برخي تحليلگران تأكيد دارد كه بيش از يك درصد از نفت مورد نياز جهان از طريق اين خط لوله در يك سال آينده تأمين مي شود و در طول شش سال اين ميزان تا ۸ درصد قابل افزايش است.
۳۰ درصد اين خط لوله كه به صورت سهامي و با مشاركت كشورهاي منطقه احداث شده به شركت آمريكايي انگليسي بي پي آموكو تعلق دارد و اين شركت با توجه به مشاركت در حوزه نفتي قزاقستان كه ذخيره قابل برداشت آن ۲۲۰ ميليارد بشكه نفت خام تخمين زده مي شود نفت قابل انتقال از طريق خط لوله براي ۸ سال آينده را تأمين خواهد كرد.
ديگر سهامداران اين خط لوله، شركت نفت دولتي آذربايجان و شركت هاي نفتي اروپايي، آمريكايي و ژاپني، آردهس، كنگو فيليپس، اني، اينپكس، ايتوچر، استات اويل، توتال، يونوكال و... هستند.
در مراسم ديروز نخستين جريان نفت در اين خط لوله جاري شد كه به گفته مسئولان مربوطه ۵ ماه طول مي كشد تا مسير هزار كيلومتري تا درياي مديترانه را طي كند. به گفته اين منابع نخستين بارگيري نفت در بندر جيحان اواخر سال جاري ميلادي انجام خواهد شد. اين خط لوله اين خط لوله كه جايگزين مسير ايران شد ، به گفته كارشناسان هزينه احداث آن بيش از هزينه خط لوله انتقال نفت از طريق ايران است. اين كه چرا دولت هاي منطقه و اروپايي به رهبري آمريكا در احداث اين خط لوله پافشاري مي كرده اند شايد تنها با استدلال كاهش اتكا به نفت خاورميانه قابل توجيه باشد. مسير خط لوله نكا _ ري در ايران هزينه كمتري دارد و با امكان مبادله نفت از طريق ايران (سواپ) هزينه كمتري دارد و براي صادركنندگان نفت در آسياي مركزي به ويژه هنگامي كه نفت خود را به بازارهاي مصرف در جنوب شرق آسيا صادر كنند به صرفه تر است.
در مراسم آغاز كار اين خط لوله ساموئل بودمن وزير انرژي آمريكا از اين طرح به عنوان يك همكاري منطقه اي براي تأمين نفت جهان ياد كرد و گفت: اين خط لوله يك منبع جديد تأمين نفت در جهان ايجاد مي كند و ا يك قدم حياتي به سوي امنيت انرژي است.
الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان نيز اعلام كرد، منطقه به اين خط لوله نيازمند بود. در اين خط لوله آذربايجان با كسب درآمد از طريق ماليات و بهره مالكانه و تركيه و گرجستان از طريق حق ترانزيت بهره مند مي شوند. برخي پيش بيني ها از ذخاير موجود نفت و گاز آسياي مركزي در غرب كه پايه و اساس آن مورد ترديد واقع شده است از وجود ذخاير كافي براي تأمين ۵۰ سال نفت مورد نياز غرب حكايت داشته است.
برخي گزارش ها ذخاير نفت اين منطقه را معادل نفت خاورميانه تخمين مي زد ولي امروز ميزان ذخاير آن تنها با آمريكاي شمالي برابر دانسته شده است.
برخي گزارش ها نيز ميزان ذخاير گاز اين منطقه را با عربستان سعودي برابر دانسته اند. طراحي و عمليات اجرايي اين خط لوله ۱۰ سال به طول انجاميد.
|
|
|
آمريكا تلاش ايران را براي الحاق به
سازمان تجارت جهاني بررسي مي كند
ايرنا:يك مقام تجاري عاليرتبه آمريكا در آستانه برگزاري مذاكرات هسته اي ميان ايران و سه قدرت بزرگ اتحاديه اروپا گفت كه آمريكا هنوز درخصوص مخالفت مجدد با تقاضاي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني تصميم نگرفته است .
پيتر آلگير معاون نماينده تجاري آمريكا به رويترز گفت : ما همچنان در حال بررسي اين مساله هستيم .
اين مقام آمريكايي افزود كه روز پنجشنبه يعني زماني كه مجمع عمومي سازمان تجارت جهاني تقاضاي ايران را براي آغاز مذاكرات عضويت در اين سازمان مورد بررسي قرار مي دهد، از (نتايج ) آن آگاه مي شويد.
آمريكا از مدت ها پيش با تلاش هاي ايران از جمله تلاش اخير اين كشور در ماه دسامبر، براي تبديل شدن به يكي از اعضاي سازمان تجارت جهاني مخالفت كرده است .
معاون وزير بازرگاني و مسئول پرونده الحاق عربستان به سازمان تجارت جهاني گفت : عربستان به زودي به اين سازمان مي پيوندد.
به گزارش خبرگزاري دولتي عربستان سپا، فوزي العلمي كه در آمريكا به سر مي برد، گفت : انتظار مي رود تمامي گفت وگوها براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني طي چند هفته آينده به پايان برسد.
تلاش عربستان براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني كه از سال ۱۹۹۶ آغازشد تنها به امضاي قرارداد دو جانبه با آمريكا نياز دارد.
با وجود مذاكرات طولاني ، دو كشور بر سر برخي مسايل از جمله نحوه حمايت از مالكيت فكري ، ثبت اختراعات ، كنترل كيفيت توليدات غذايي و حضور آمريكا در بازار بيمه عربستان اختلاف نظر جدي دارند.
به گفته العلمي ، عربستان بسياري از توافق هاي لازم براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني مانند حقوق مالكيت فكري ، هزينه هاي گمركي ، پيشرفت قوانين و آزادي صنعت بيمه را به انجام رسانده و براي الحاق به اين سازمان تنهابرخي مسايل فني باقي مانده است .
امير عبدالله وليعهد عربستان در سفر ماه گذشته خود به آمريكا و مذاكره با جورج بوش موفق شد، همكاري رئيس جمهور آمريكا براي پيوستن كشورش به سازمان تجارت جهاني را به دست آورد.
|
|
|
گفت وگوي امروز
واردات هر يك ميليون دلار قطعه خودرو برابر است با ۴۰ شغل
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن اخيراً در مراسم افتتاح خطوط توليد خودرو در ۲ شركت خودروسازي، با لحني جدي تر از گذشته به خودروسازان نسبت به بالابردن توان رقابتي و تبديل شدن آنان به خودروساز واقعي هشدار داد.در اين زمينه محمدرضا نجفي منش دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو به پرسش هاي ما پاسخ داده است.
***
* با توجه به اين كه هنوز در توليد بسياري از خودروها درصد داخلي توليد چندان قابل ملاحظه نيست، آيا امكان خروج خودروسازان مونتاژكار از عرصه توليد خودروي كشور وجود دارد؟
هم اكنون در زمينه توليد برخي از خودروها درصد ساخت داخلي چندان كم نيست. به عنوان مثال در توليد پژو ۴۰۵ ، ۹۵ درصد توليد داخل، پرايد ۲۵ درصد، پژو ،۲۰۶ ۶۰ درصد، لوگان (ال ۹۰) كه قرار است سال ۸۵ به بازار بيايد در مرحله اول ۵۰ درصد و به تدريج ۸۰ درصد ساخت داخلي و ريو قرار است تا پايان سال جاري به ۳۰ درصد افزايش يابد و نهايتاً زانتيا با ۴۰ درصد ساخت داخل مواجه هستيم.در واقع مي توان گفت تحقق اين امر به سياست دولت مربوط مي شود. اگر سياست دولت مبني بر ايجاد اشتغال و ارزش افزوده در داخل بوده و به دنبال ايجاد رشد اقتصادي موردنظر چشم انداز ۲۰ ساله نيز باشد، در اين راستا بايد صنعت داخلي رشد پيدا كند. با توجه به اين كه موتور محرك صنعت، خودروست كه حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد ارزش آن را قطعات خودرو تشكيل مي دهد، لذا اگر دولت براي واردات قطعات خودرو، تعرفه بالاتري را در نظر بگيرد، اين امر باعث مي شود اقبال خودروسازان به استفاده از قطعات داخلي بالاتر برود.
* وضعيت توليد داخلي قطعات خودرو را از نظر كيفيت چگونه ارزيابي مي كنيد و در ازاي واردات هر يك ميليون دلار قطعه به كشور چه ميزان از فرصت هاي اشتغال زايي كاسته مي شود؟
وضعيت توليد داخلي خودرو از نظر كيفيت مطلوب است، چنانچه براي شركت رنو قطعه سازان داخلي مي توانند اقدام به توليد قطعات مطلوب كنند. همچنين براي توليد پژو صندوق دار نيز كه قرار است به بازار اروپا برود باز هم از قطعات داخلي استفاده خواهد شد.با توجه به سياست هاي موجود بايد ديد از پتانسيل هاي فعلي تا چه حد استفاده خواهد شد. در اين راستا مكانيزم تعرفه بايد به نحوي باشد كه ساخت داخلي با صرفه تر از واردات گردد. در واقع هر يك ميليون دلار واردات با ۴۰ شغل برابري مي كند، لذا با توجه به اين كه سال گذشته ۵/۲ ميليارد دلار واردات قطعه خودرو به كشور داشتيم، لذا جمعاً ۱۰۰ هزار شغل را كنار گذاشته ايم.
* تعرفه واردات قطعات خودرو به چه حدي برسد، براي صنعت خودروسازي كشور مطلوب تر خواهد بود؟
تعرفه واردات خودرو هم اكنون به ۱۰۰ درصد رسيده، تعرفه واردات قطعات خودرو نيز از ۱۸ درصد سال گذشته امسال به ۲۵ درصد رسيده و تعرفه واردات فول CKD نيز ۶۴ درصد بيان شده است. اين در حالي است كه براي واردات قطعات خودرو بايد حداقل تعرفه اي معادل ۵۰ درصد در نظر گرفته شود تا واردات قطعه به صرفه نباشد. با توجه به اين كه واردات قطعات براي اقتصاد كشور منفعتي در پي ندارد، لذا بايد در راستاي توسعه توليد و ارزش افزوده حاصل از آن بايد گام برداشته شود.
* با توجه به افزايش يك درصدي نرخ بهره توليد در كشور، آيا قيمت خودرو كاهش خواهد يافت؟
در واقع سياست فعلي باعث رها شدن توليد و به دنبال تجارت رفتن توليدكنندگان شده است چرا كه نرخ بهره ۲۴ درصدي تجارت و خدمات به ۱۶ درصد تقليل يافته، اما نرخ بهره ۱۵ درصدي توليد به ۱۶ درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه رقبا در دنيا با بهره ۲ ، ۳ و نهايتاً ۴ درصد كار مي كنند. بايد گفت فضاي رقابتي بايد در شرايط يكسان مهيا شود، از آنجايي كه در ايران در راستاي چشم انداز ۲۰ ساله، بايد در مرحله نخست استراتژي توسعه و سپس استراتژي توسعه صنعتي و نهايتاً استراتژي خودرو مشخص گردد، نه آن كه از يك طرف امكان توسعه صنعت خودرو مهيا و از طرف ديگر واردات خودرو به شكل فعلي رها شود.
|
|
|
مديركل دفتر بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور:
پيشنهاد تامين ۲ هزار ميليارد ريال تسهيلات
تكليفي به هيات دولت ارايه شده است
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: چندي پيش معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در گفت وگو با مهر عنوان كرده بود اين وزارتخانه در نامه اي به سازمان مديريت خواستار پرداخت تسهيلات تكليفي طرح خريد و ذخيره سازي مرغ، تخم مرغ و ميوه و مركبات شده است.
از سوي ديگر به گفته دست اندركاران ،پول برنج خريداري شده سال گذشته برنجكاران پرداخت نگرديده است.همچنين هنوز قيمت شير يارانه اي سال جاري تعيين نشد ه و به گفته معاون مديرعامل تعاوني هاي لبني ۷۰ درصد پول فروش شير يارانه اي واحدها در اسفندماه سال گذشته پرداخت نشده است. اين درحالي است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هيچ گونه بدهي براي خريد برنج و شير يارانه اي در سال گذشته را نمي پذيرد.
مديركل دفتر امور بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در گفت وگو با خبرنگار ما در زمينه تسهيلات تكليفي اجراي طرح خريد و ذخيره سازي مرغ، تخم مرغ و ميوه و مركبات گفت: پرداخت اعتبار مورد نياز براي خريد و ذخيره سازي مرغ، تخم مرغ و ميوه و مركبات بايد از محل تسهيلات تكليفي صورت گيرد و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در نامه اي به هيات دولت تامين اين تسهيلات را خواستار شده اما از آنجا كه اين اعتبارات در قالب تسهيلات تكليفي پرداخت خواهد شد بايد در هيات دولت در اين زمينه تصميم گيري شود.
رامين پاشايي فام، افزود: پيشنهادي براي ايجاد و توسعه ميادين و طرح درجه بندي، آماده سازي و بسته بندي ميوه به هيات دولت ارايه كرده ايم كه در اين پيشنهاد تامين ۲ هزار ميليارد ريال اعتبار مطرح شده كه از اين مبلغ ۱۳۰۰ ميليارد ريال براي اجراي طرح ايجاد و توسعه ميادين و ۷۰۰ ميليارد ريال نيز براي آماده سازي و بسته بندي ميوه و مركبات مدنظر قرار گرفته است. همچنين براي اجراي طرح خريد و ذخيره سازي مرغ و تخم مرغ نيز اعتبارات جداگانه اي درخواست شده است.
وي افزود: در مورد چگونگي توزيع مجموع تسهيلات تكليفي بايد در دولت تصميم گيري شود و رقم كلي اين تسهيلات نيز براساس قانون بودجه ساليانه است و در قانون بودجه سال جاري نيز اعتبار مورد نياز تمام بخش ها ازجمله تسهيلات تكليفي طرح خريد و ذخيره سازي مرغ، تخم مرغ و مركبات پيش بيني شده است.
پاشايي فام در زمينه مطالبات كارخانه ها بابت شير يارانه اي در اسفندماه سال گذشته گفت: همه بدهي هاي سال گذشته براي شير يارانه اي از محل لايحه كسري كه براساس آن ۱۰ هزار ميليارد ريال اعتبار توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شد، پرداخت گرديده است كه براين اساس ۶ هزار ميليارد ريال اين بدهي با برداشت از حساب ذخيره ارزي عينا پرداخت و بدهي ها تسويه شده است و براي امسال نيز طبق روال هر ساله تا تصويب قيمت جديد شير يارانه اي شركت هاي ذي ربط مكلف به ارايه شير يارانه اي با قيمت قبلي هستند، هنوز قيمت جديد تصويب نشده و تا زماني كه اين قيمت تصويب نشود نيز قيمت قبلي براساس اين مصوبه به قوت خود باقي خواهد بود.
مديركل دفتر امور بازرگاني سازمان مديريت در خصوص ادعاي متضررشدن واحدهاي لبني به دليل اعلام نشدن قيمت شير يارانه اي از سوي شوراي عالي رفاه گفت: اين موضوع روال جديدي نيست كه شركت هاي لبني عنوان كنند كه از اعلام نشدن قيمت شير يارانه اي متضرر شده اند چراكه تعيين قيمت شير روال هر ساله خود را طي مي كند و در سال ۸۲ و ۸۳ نيز همين روال طي شده است.
دولت در هر مقطعي كه بخواهد قيمت شير يارانه اي را افزايش دهد، اين كار را انجام خواهد داد. از سوي ديگر با توجه به وضعيت عمومي، شايد دولت در نظر داشته باشد تا افزايشي را در قيمت شير يارانه اي نداده و افزايش هزينه هاي دامداران را بررسي نموده و اين هزينه را به آنها پرداخت نموده و قيمت ها را افزايش ندهد.
پاشايي فام در زمينه پرداخت نشدن مطالبات سال گذشته برنجكاران، گفت: در سال گذشته پيش بيني خريد ۱۰۰ هزار تن برنج توليد داخل را داشته و براين اساس اعتبار مورد نياز خريد اين ميزان برنج را تخصيص داده بوديم درحالي كه ميزان برنج خريداري شده در سال گذشته زير ۱۰۰ هزار تن و حدود ۷۰ الي ۸۰ هزار تن بوده است.
وي افزود: پرداخت پول برنج خريداري شده در سرجمع يارانه ها در نظر گرفته مي شود و صد درصد سرجمع يارانه ها نيز پرداخت شده است.
از سوي ديگر از محل كسري يارانه ها، ۶ هزار ميليارد ريال ديگر به اين سرجمع اضافه شده و از رقم ۲۷ هزار ميليارد ريال قبلي به ۳۲ هزار ميليارد ريال افزايش يافته كه اين رقم پرداخت شده است و بر اين اساس اعتبار مورد نياز براي خريد برنج را به سازمان حمايت داده ايم تا اين سازمان اعتبار مذكور را براي پرداخت به برنج كاران در اختيار سازمان تعاون روستايي قرار دهد.
|
|
|
وزير مسكن و شهرسازي در نمايشگاه مسكن و عمران كيش:
وام مسكن امسال افزايش نمي يابد
گروه اقتصادي: دومين نمايشگاه بين المللي عمران و ساختمان از روز سه شنبه با حضور وزير مسكن و شهرسازي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، علي عبدالعلي زاده، در مراسم افتتاح اين نمايشگاه با تأكيد بر اهميت نقش انبوه سازان در توليد مسكن گفت: اتحاديه صنفي انبوه سازان بايد در سال جاري بيش از ۲۵۰ هزار خانه بسازد و طبق پيش بيني برنامه چهارم، در سال ،۱۳۸۸ انبوه سازان ۶۰۰ هزار دستگاه خانه، يعني معادل ۸۰ درصد خانه هاي شهري را مي سازند.
وي همچنين در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال كه نرخ ۱۶ درصدي يكسان سازي سود بانكي در عقود مشاركتي بانك ها با انبوه سازان چه تأثيري در روند توليد مسكن دارد، تصريح كرد: حداكثر نرخ يكسان سازي سودبانكي ۱۶ درصد است و در حال حاضر اين نرخ براي خريداران ۱۸ درصد و براي انبوه سازان ۲۴ درصد مي باشد. عبدالعلي زاده ادامه داد: نرخ ۱۶ درصد سود بانكي به نفع بخش مسكن است اما به بخشنامه بانك مركزي بستگي دارد. وي در مورد مشاركت بانك و انبوه ساز طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار اظهار داشت مشاركت بانك و انبوه ساز به نفع هر دو طرف است و قيمت تمام شده مسكن تابع بازار مي شود.
وي در خصوص وام مسكن و ميزان آن در پاسخ به خبرنگار ايسنا گفت: «در سال جاري نهايتا به ميزان وام مسكن اضافه نمي شود، ولي معتقدم حداقل بايد ۹۰ درصد قيمت خانه با وام باشد.»
عبدالعلي زاده با تاكيد بر اين موضوع كه با بالابودن نرخ سود بانكي براي وام مسكن مخالف است، افزود: «چون وام هاي مسكن از محل پس اندازها و بدون كارمزد است، بنابراين هزينه پول آن از پنج درصد بالاتر نيست كه با اضافه شدن سه درصد سود بانك، اين ميزان به هفت يا هشت درصد مي رسد كه وزارت مسكن با مبلغ سود بيش از اين مخالف است.»
وزير مسكن وجود ركود در بخش ساخت و ساز را رد كرد و گفت: «چون در حال حاضر عرضه بيش از تقاضا شده، جذب اين عرضه زمان بر است.»
عبدالعلي زاده در ادامه در خصوص وضعيت بازار مسكن در سال جاري گفت: «معتقدم اگر اتفاقي در بخش اقتصاد كشور رخ ندهد قيمت هاي مسكن ترقي چشمگيري نخواهد داشت.»
در ادامه اين مراسم امامي _ معاون توسعه تجارت كيش _ نيز در بخشي از سخنانش، بر لزوم توسعه فعاليت هاي عمراني و ساختماني در ايران و كشورهاي همجوار تأكيد كرد.
او گفت: «توانمندي هاي مناسبي براي صادرات خدمات فني و مهندسي فراهم شده و ايران قادر است ارزش اين خدمات را تا سطح قابل توجهي افزايش دهد.»
براساس اين گزارش، در دومين نمايشگاه بين المللي عمران و ساختمان كيش، بيش از ۱۵۰ شركت داخلي و نمايندگان شركت هاي خارجي در فضايي به وسعت ۱۰ هزار متر مربع گرد هم آمده اند.
در اين نمايشگاه، شركت هايي از آلمان، استراليا، امارات، عربستان، چين، فرانسه، تركيه، اسپانيا، انگليس، ايتاليا، سوئد، سوئيس، كره جنوبي، كانادا، اتريش، تايوان و ژاپن نيز حضور دارند.
شركت هاي حاضر در بخش هاي مصالح ساختماني، سازه ها، تجهيزات، ماشين آلات، معماري، شهرسازي و خدمات شهري، راه و راه آهن، پروژه هاي راه و بندر، حمل و نقل، دكوراسيون داخلي و خدمات اعتباري، توانمندي هاي خود را عرضه كرده اند.
|
|
|
كميسيون كشاورزي قانع نشد
فارس: اعضاي كميسيون كشاورزي از توضيحات رئيس كل بانك مركزي در خصوص نرخ سود تسهيلات بانكي بخش كشاورزي در مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار قانع نشدند. مصوبه شوراي پول و اعتبار سود تسهيلات بانكي بخش كشاورزي را از ۵/۱۳ درصد به ۱۶ درصد افزايش داده است و اين افزايش نرخ سبب دعوت رئيس كل بانك مركزي براي بيان توضيحات لازم در اين باره شد.
|
|
|
رييس كل بانك مركزي:
فعاليت شركت هاي گلدكوئيست و اي بي ال غيرشرعي و غيرقانوني است
فارس: رئيس كل بانك مركزي فعاليت شركت هايي مانند گلدكوئيست و EBL را كه از طريق اينترنتي اقدام به بازاريابي و جمع آوري وجوه افراد بي اطلاع مي كنند مؤكدا غيرقانوني و غيرشرعي عنوان كرد.
ابراهيم شيباني افزود: ما شركت گلدكوئيست و چند شركت ديگر مانند پنتاگونه را قبلا غيرقانوني و غيراسلامي اعلام كرديم و حتي شخصا به چند تن از مراجع نامه نوشتم كه رسما غيرقانوني بودنشان اعلام شود.شيباني افزود: اطلاعيه هاي بانك مركزي درخصوص اين شركت ها از طريق راديو و تلويزيون منتشر شد و اطلاع رساني نيز كرده ايم.
رئيس كل بانك مركزي تأكيد كرد: اين شركت ها از همه نظر غيرقانوني هستند و ما قبولشان نداريم، در اين رابطه نيز اطلاع رساني كرده ايم و از مطبوعات و رسانه ها هم مي خواهيم اطلاع رساني كنند.
شركت EBL از چند ماه قبل اقدام به بازاريابي اينترنتي كرده و از افراد مي خواهد با خريد كارتهاي اين شركت و معرفي دو نفر براي خريد كارتهاي آن در سود شركت شريك شوند.مركز اين شركت در مالزي قرار دارد و بانك مركزي پيش از اين اعلام كرده بود مسئوليت برقراري ارتباط با اين قبيل شركت ها بر عهده خود افراد است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز ديروز يك فوريت طرحي را تصويب كردند كه از فعاليت شركت هايي مانند گلد كوئيست در ايران جلوگيري خواهد كرد.
|
|
|
قرارداد خريد گاز طبيعي مايع (ال-ان-جي)
بين ايران و هند سه هفته ديگر امضاء مي شود
قرارداد خريد گاز طبيعي مايع (ال-ان-جي) بين ايران و هند سه هفته ديگر امضاء مي شود
گروه اقتصادي: ماني شانكار آيار وزير نفت هند روز سه شنبه پس از ديدار و گفت وگو با هيات ايراني متشكل از مقامات شركت ملي صادرات گاز در دهلي نو اعلام كرد مذاكرات پيشرفت خوبي داشت و قرارداد واردات گاز مايع طبيعي از ايران به زودي امضاء خواهد شد.وي زمان دقيقي براي امضاء اين قرارداد اعلام نكرد ولي برخي منابع خبري هندي تاكيد كردند كه اين قرارداد احتمالا در سفر آينده ماني شانكار آيار به تهران كه قرار است، سه هفته ديگر انجام شود امضا گردد.
به گزارش خبرنگار ما براساس تفاهم نامه اي كه ميان ايران و هند امضاء شد قرار بود كه هند در مقابل مشاركت در توسعه ميدان نفتي يادآوران به طرح واردات گاز طبيعي مايع از ايران بپيوندد.
هيات ايراني در دهلي نو در دو روز گذشته با مقام هاي شركت نفت و گاز هند ديدار و گفت وگو كردند.ماني شانكار آيار در مصاحبه اي پس از ديدار با هيات ايراني تاييد كرد كه در زمينه واردات گاز ايران از طريق خط لوله نيز گفت وگو شده است، وي خاطرنشان كرد با مذاكرات انجام شده آمادگي بيشتري براي سفر به پاكستان و گفت وگو با مقام هاي اين كشور در زمينه اجراي اين طرح به دست آورده است.
وزير نفت هند قرار است دو هفته ديگر به پاكستان سفر كند. در اين سفر طرفين همكاري هاي خود در زمينه انرژي را مورد بحث قرار خواهند داد و درمورد احداث خط لوله صادرات گاز ايران گفت وگو خواهند كرد.
هند خواهان خريد ۵/۷ ميليون تن گاز طبيعي مايع از ايران به مدت ۲۵ سال است.
|
|
|
با حضور وزير ارتباطات شبكه تلفن همراه اعتباري افتتاح شد
گروه اقتصادي: روز گذشته شبكه تلفن همراه اعتباري با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و جمعي از مقامات اين وزارتخانه افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما احمد معتمدي در اين مراسم اعلام كرد: ظرفيت اين شبكه تا پايان سال به ۲ ميليون مشترك مي رسد و تاخير در آغاز كار شبكه به دليل اختلال هاي فني بود كه با بررسي هاي فني مشكلات برطرف شده است.
قرار بود شبكه تلفن همراه اعتباري تا پايان اسفندماه به بهره برداري برسد كه به اين ترتيب آغاز به كار اين شبكه با ۲ ماه تاخير روبه رو شده است.
|
|
|
۱۹ درصد قطعات ريو داخلي است
گروه اقتصادي:در پي چاپ خبر آغاز به كار خط توليد ريو در شركت سايپا و اشاره به اين كه ۳ درصد قطعات خودروي ريو در ايران توليد مي شود، ستاد خبري گروه سايپا اصلاحيه اي را به شرح زير به تحريريه ارسال كرد:
مهندس سيدحسين اميري قائم مقام مديرعامل گروه سايپا در مراسم افتتاح خط توليد اين خودرو گفت: خودرو ريو در ابتدا با ۱۹ درصد ساخت داخل توليد خواهد شد و به تدريج سهم قطعه سازان داخلي افزايش خواهد يافت. وي افزود: قواي محركه اين خودرو شامل موتور، گيربكس و اكسل به تعداد هزار دستگاه از شركت كياموتورز كره جنوبي وارد مي شود و از شماره ۱۰۰۱ به بعد قواي محركه آن در سايپا توليد مي شود. قائم مقام مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت اين خودرو با ظرفيت موتور ۱۵۰۰ سي سي و ۹۸ اسب بخار داراي استاندارد يورو III مي باشد و مدت گارانتي آن ۱۸ ماه يا ۳۰ هزار كيلومتر تعيين شده است. مهندس سيدحسين اميري قيمت اين خودرو را ۱۱ ميليون و ۴۵۰ هزار تومان اعلام كرد و گفت: عرضه ريو به بازار از تيرماه شروع خواهد شد.
|
|
|
كاستي و نقص در سيستم ترخيص و
گمركي فرودگاه امام وجود ندارد
گروه اقتصادي:پيرو درج گزارش «امكانات لازم براي ترخيص كالاهاي تجاري در فرودگاه امام وجود ندارد» در صفحه ۴ همشهري مورخ ۱۵/۲/۸۴ روابط عمومي وزارت راه و ترابري با ارسال جوابيه اي اعلام كرده تيتر مطلب مذكور با محتواي آن همخواني ندارد و بهتر است تيترهاي اميدواركننده تري انتخاب شود.
در اين جوابيه عنوان شده «برپايه مطالب مندرج در اين گزارش، اظهارات مديركل گمرك مهرآباد مؤيد عدم هرگونه كاستي و نقص در سيستم ترخيص و گمركي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) است اما در ليد گزارش مذكور به فراهم نبودن قرنطينه دامي، گياهي و سيستم بانكي اشاره شده است. در صورتي كه قالب مطالب گزارش و اظهارات منبع خبر غير از اين موضوع مي باشد.» در اين گزارش درج شده: «در كالاهايي مانند گل و گياه و ميوه و تره بار كه امكان فسادپذيري وجود دارد مستقيما به فرودگاه ارسال شده و پيش بيني لازم براي انجام تشريفات كالاهاي مذكور و تخليه و نگهداري آن در انبارهاي مجهز صادرات فرودگاه در كوتاه ترين زمان ممكن در نظر گرفته شده است. «
توضيح: در گزارش مذكور تأكيد شده بود كه با وجود گذشت چندين سال از آغاز عمليات اجرايي فرودگاه امام و راه اندازي مكرر آن، هنوز امكانات لازم مانند مؤسسه استاندارد، قرنطينه دامي و گياهي و سيستم بانكي در سالن كالاهاي تجاري فرودگاه مستقر نشده و امكان انجام كار كارشناسي صادرات كالاهايي مانند فرش در اين فرودگاه وجود ندارد و امور گمركي و ترخيص كالاي فرودگاه امام در فرودگاه مهرآباد انجام مي شود.
|
|
|
تركيه مايل نيست كنترل «تركسل» را از دست بدهد
انصراف گروه چكووارا تركيه از فروش ۲۷ درصد از سهام خود در تركسل بزرگترين شركت خصوصي تلفن همراه تركيه به گروه عظيم تلياسونرا سهامدار خارجي تركسل ، با استقبال داخلي روبه رو شد و گفته مي شود نيروهاي دولتي براي ابقاي كنترل تركسل در دست سهامداران ترك ، وارد عمل شده اند.
آگاهان اقتصادي در آنكارا معتقدند تصميم تركسل در شرايطي كه فقط يك گام تا انعقاد قرارداد با تلياسونرا مانده بود و چكووارا براي پرداخت بدهي هاي خود به دولت تركيه به اين پول نياز داشت ، احتمالا با رايزنيهاي قبلي با محافل دولتي و به عنوان يك تصميم راهبردي اتخاذ شده است .
به گفته همين آگاهان ، آنكارا با لحاظ قوانين آزادسازي بازار ارتباطات در تركيه نه بطور مستقيم ، بلكه گروههاي داخلي و شركتهاي بزرگ بخش خصوصي اين كشور را براي كمك يا مشاركت راهبردي با چكووارا تشويق مي كند تا بدين صورت از خروج حاكميت تركسل از دست تركيه جلوگيري كند.
گروه شركتهاي چكووارا متعلق به محمد امين كارا محمد سرمايه دار تركيه اي و موسسين اصلي تركسل ، دوشنبه گذشته با ارسال نامه اي به سازمان بورس اوراق بهادار استانبول اعلام كرد موضوع فروش سهام اين گروه در تركسل به تلياسونرا بدون منجر شدن به انعقاد قرارداد نهايي در اين زمينه منتفي شده است .
|
|
|
قيمت طلا و ارز
|
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۹۰۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۳۹۰
|
|
|