پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۸ - May 26, 2005
پاسخ خاتمي به خبرنگاران درباره انتخابات و مذاكرات هسته اي:
ملاك مردمسالاري ديني استفاده از همه نيروهاست
رئيس جمهور ضمن انحرافي خواندن تلقي حكم حكومتي از نامه رهبري به شوراي نگهبان گفت: مهم اين است كه سليقه هاي مختلف در انتخابات شركت كرده و مردم بطور پرشور در آن شركت كنند و كسي را كه صالح است و بهتر مي تواند كشور را اداره كند،انتخاب كنند
003264.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه سياسي: سيد محمد خاتمي روز گذشته نخستين ديدارش را با خبرنگاران، در سال ۸۴ در محل ساختمان دولت برگزار كرد. اكثر پرسش ها حول موضوع انتخابات رياست جمهوري، ردصلاحيت كانديداها از سوي شوراي نگهبان، دخالت رهبري و تعبير از آن به حكم حكومتي و طرح بحث هايي در اين زمينه بود. خبرنگاران خارجي حاضر در اين مصاحبه نيز عمدتا توجهشان را به مذاكرات هسته اي ايران و اروپا و سرنوشت آن متمركز كردند.
به گزارش خبرنگار ما سيد محمد خاتمي رييس جمهوري از اينكه توصيه رهبري به شوراي نگهبان براي تاييد صلاحيت دو تن از كانديداهاي رياست جمهوري به حكم حكومتي تعبير مي شود ابراز تاسف كرد و گفت: حكم حكومتي در مواقع فوق العاده حساس صادر مي شود كه شرايط خاصي وجود داشته باشد.خاتمي تاكيد كرد كه اين حكم حكومتي نيست. اشتباهي بوده كه بايد اصلاح مي شد و شوراي نگهبان مي پذيرفت، زيرا اگر آنها اعلام نمي كردند كه اين دو نفر تاييد صلاحيت شده اند نمي توانستند وارد صحنه شوند درحالي كه به آنها ستم شده بود.
خاتمي تاكيد كرد: حكم حكومتي جايگاه خود را دارد و من معتقد نيستم كه همه اظهارنظرهاي رهبري را حكم حكومتي بدانيم، نه در اين انتخابات و نه در انتخابات مجلس هفتم اظهارات رهبري حكم حكومتي نبوده و نيست، اظهارنظر است كه ما هم استدلال خود را مطرح مي كنيم، يا ايشان قانع مي شوند يا ما.رييس جمهوري افزود: مگر سياست هاي كلي نظام كه در چارچوب قانون بايد انجام شوند حكم حكومتي هستند؟حكم حكومتي زمان جنگ است كه اگر نياز باشد رهبري فرمان آن را مي دهد مانند زماني كه امام فرمودند همه به جبهه ها بروند و يا وقتي امام گفتند به مصلحت ما نيست حج برويم و همه قبول كردند.
خاتمي گفت: نه بايد جايگاه حكم حكومتي را پايين آورد و نه اينكه آن را به معناي نقض قانون دانست. درمورد اخير، نامه اي به شوراي نگهبان داده شده تا در تصميمش تجديدنظر كند و همه چيز مسير قانوني خود را دارد.وي تلقي حكم حكومتي از نامه رهبري به شوراي نگهبان براي تأييد صلاحيت معين و مهرعليزاده را بحثي انحرافي خواند و گفت: مهم اين است كه سليقه هاي مختلف در انتخابات شركت كرده و مردم بطور پرشور در آن شركت كنند و كسي را كه صالح است و بهتر مي تواند كشور را اداره كند، مدافع حيثيت و عظمت ايران در مجامع بين المللي است و توان حل مسائل اقتصادي كشور را دارد و به حقوق مردم و تأمين آن هم پاي بند است، انتخاب كنند.
خاتمي اضافه كرد: خوشبختانه تدبير رهبري شد كه حتي قبل از اقدام آقاي حدادعادل ايشان به اين نتيجه رسيده بودند كه اين كار بشود و غير از آقاي حداد خيلي كسان ديگري نيز به رهبري گفته بودند. از رييس جمهوري سوال شد باتوجه به تجربه ۸ ساله شما آيا پيشنهاد مي كنيد آقاي معين به صحنه برگردد يا نه؟ كه وي پاسخ داد: هركس را كه مردم به او راي دادند حاكميت بايد با او كار كند. لذا اگر آقاي معين تشخيص مي دهد كه بيايد و شركت كند، بيايد، تعيين كننده راي مردم است.
رييس جمهوري درخصوص اينكه آيا معين به رقابت هاي انتخاباتي بازخواهد گشت يا نه و چرا فقط دو نفر تاييد شدند؟ گفت: با دوستان صحبت كرده و خطراتي كه كشور را تهديد مي كند و امتيازات اين انتخابات را يادآور شدم و اميدوار بودم در بررسي صلاحيت ها اين مسايل مدنظر قرار گيرد و قبل از آنكه رهبري دخالت كنند كار بهتري انجام شود.خاتمي افزود: نمي گويم تمام كساني كه تاييد نشده اند صلاحيت ندارند ولي به هرحال يك جا بايد مساله قطع شود و رهبري به درستي و تدبير دخالت كردند.
رييس جمهوري با انتقاد از شيوه شوراي نگهبان در ردصلاحيت كانديداهاي مجلس هفتم گفت: من آن روش را نپسنديدم و الان هم نمي پسندم زيرا نمي توانيم نيروهاي دلبسته و پاي بند به انقلاب و قانون اساسي را رد كنيم.خاتمي بر نظر خود مبني بر ضرورت تبديل معاند به مخالف و مخالف به موافق گفت: نبايد موافقين را از صحنه بيرون بريزيم. ملاك مردم سالاري ديني اين است كه از همه نيروها استفاده كنيم.
رييس جمهور بي طرف است
از خاتمي درمورد عضويت او در مجمع روحانيون مبارز و احتمال حمايت وي از كروبي كانديداي مجمع روحانيون مبارز سوال شد كه پاسخ داد: من عضو مجمع بودم ولي پس از اينكه رييس جمهور شدم كمتر در جلسات آن شركت مي كردم و درحال حاضر نيز حق طرفداري و دخالت به نفع كانديدي را ندارم، ملاك هاي موردنظرم را گفته ام و مي گويم انتخاب مردم هرچه باشد مبارك است.
خاتمي و رياست جمهوري زنان
از رييس جمهوري درمورد نظرش راجع به رجال پرسيده شد كه وي پاسخ داد: ازنظر من زنان نيز مي توانند رييس جمهور شوند زيرا زنان داراي شايستگي هايي هستند كه همه چيز مي توانند بشوند ازجمله رييس جمهور.
خبرنگاري پرسيد پس چرا شما يك وزير زن نداشتيد؟ خاتمي پاسخ داد معاون من كار وزير را مي كند و در مقابل مجلس هم پاسخگو نيست.
توقف فعاليت هسته اي نمي تواند طولاني شود
حساس شدن مذاكرات هسته اي ايران و اروپا از ديگر سوالاتي بود كه خبرنگاران درمورد آن از رييس جمهوري سوال كردند كه وي در پاسخ گفت: از نوامبر سال ۲۰۰۴ كه با اروپايي ها به توافق رسيديم كه تكنولوژي هسته اي داشته باشيم و درعين حال تضمين هاي عيني هم بدهيم كه به سوي توليد سلاح هسته اي منحرف نمي شويم و آنها هم تضمين امنيتي و كمك توسعه اي به ما بدهند تاكنون، همواره گفته ايم كه از حق خودمان در استفاده از انرژي هسته اي كوتاه نمي آييم و مذاكرات تنها براي اين است كه چگونه به اين حقمان برسيم و چگونه اعتمادسازي كنيم.خاتمي گفت: ما به اروپايي ها هشدار داديم كه مساله توقف فعاليت هاي هسته اي نمي تواند طولاني شود و مذاكرات بهانه اي گردد براي اينكه ما هر ماه كار خود را عقب بيندازيم.
خاتمي به آخرين مذاكرات ايران و اروپا در سوم فروردين ماه سال جاري اشاره كرد و گفت: در آن مذاكرات به صراحت گفتيم كه بحثي از توقف نكنند و در نشست راهبردي ۲۹ فروردين نيز گفتيم كه بايد طي هفته هاي اخير مذاكرات به نتيجه برسد.
خاتمي روند مذاكرات را مثبت خواند ولي از اينكه طرف هاي اروپايي حاضر نيستند در مسير حل مشكل گام بردارند ابراز تاسف كرد و گفت: آنها پيشنهاد جديدي هم نداشتند و لذا ما تصميم گرفتيم بگوييم فناوري غني سازي اورانيوم را ادامه نمي دهيم ولي براي راه اندازي سايت اصفهان تلاش خواهيم كرد. در تماسي كه اروپايي ها با ما داشتند گفتيم كه تصميم ما قطعي است و افكار عمومي و مصلحت كشور به ما اجازه نمي دهد فعاليت هسته اي خود را به تعويق اندازيم كه آنها درخواست كردند مذاكرات با آقاي روحاني ادامه يابد و ما هم گفتيم اگر منظور اين است كه نحوه شروع فعاليت ها با موافقت شما باشد مذاكره مي كنيم ولي اگر مي خواهيد چون و چرا كنيد ديگر مذاكره نمي كنيم، كه گفتند: با نظر مساعد با شما صحبت مي كنيم.
خاتمي افزود: ما آماده تفاهم هستيم و اميدواريم اروپايي ها براي اينكه حسن نيت خود را نشان دهند بپذيرند كه ما كار خود را شروع كنيم. ولي اگر اين توافق صورت نگيرد ما تصميم خود را اجرا مي كنيم.
خاتمي يك بار ديگر بر ضرورت توافق اروپا با آغاز دوباره فعاليت هسته اي ايران تاكيد كرد و گفت: آغاز فعاليت به معناي شكستن تعليق غني سازي نيست.رييس جمهوري افزود: ما برسر اصل تصميم شروع فعاليت هاي هسته اي بحث نمي كنيم، درمورد چگونگي اجراي اين تصميم مذاكره مي كنيم.
وي مذاكره را راضي كننده ندانست ولي گفت: منفي هم نيست.
از خاتمي درخصوص تعامل با آمريكا در مذاكرات هسته اي همانند تعامل در عراق سوال شد كه وي پاسخ داد: تعامل با كسي كه مي گويد شما نبايد باشيد چگونه امكان پذير است؟ آمريكا حاضر نشده جمهوري اسلامي را به عنوان واقعيت بپذيرد و با اطلاعات غلطي كه از رانده شدگان كشور مي گيرد طرح هايي اجرا مي كند كه درست نيست و مي خواهد اعمال زور كند.كما اينكه در عراق نيز همين كار را كرد يعني با اطلاعات غلط درمورد وجود سلاح هاي كشتارجمعي در اين كشور فاجعه ايجاد كرد.خاتمي افزود: در جريان مذاكرات هسته اي توانستيم آمريكا را منزوي  كنيم. او خيلي وقت پيش مي خواست پرونده ايران را به شوراي امنيت بفرستد و الان هم اروپا را تحت فشار قرار مي دهد ولي ما اميدواريم اروپايي ها به طور مستقل تصميم بگيرند كه به نفع صلح منطقه و جهان و نه فقط آمريكا باشد.
خاتمي و اكبر گنجي
از خاتمي درمورد نظرش راجع به اكبر گنجي و اعتصاب غذاي او سوال شد كه وي پاسخ داد: من با زنداني كردن مخالفم مگر اينكه موازين قانوني صددرصد رعايت شود و در آن حال هم باز عفو بهتر است.رييس جمهوري خواستار آن شد اگر درمورد گنجي تخلف صورت مي گيرد آقاي هاشمي شاهرودي با آن برخورد كند.
خاتمي گفت: در اين يك سال بنايم گفت وگو و بحث با آقاي هاشمي شاهرودي بود تا مسايل با آ رامش حل شود كه بعضي جاها موثر و خيلي جاها هم موثر نبوده است.
اصولگراي اصلاح طلب ازنظر خاتمي
از خاتمي درمورد ويژگي هاي «اصولگراي اصلاح طلب» سوال شد كه وي پاسخ داد: اين اصطلاحات را خيلي بلد نيستم بايد هر دو تعريف شوند.
اگر منظور از اصول گرا، دفاع از اصولي باشد كه مردم در طي انقلاب آن را خواسته و در قانون اساسي متجلي شده است و اصلاح به معناي روش ها و سازوكارهاي رسيدن به اين خواسته ها باشد اختلافي نداريم.
وي گفت:خود را متعهد به اصول انقلاب كه در راس آن استقرار نظام مردم سالار براساس ارزش هاي ديني است، مي دانم.

در حاشيه مصاحبه رييس جمهور
* ديروز اولين مصاحبه خاتمي با خبرنگاران در سال ۸۴ انجام شد، خاتمي بسيار خوشحال و سرحال بود، او احتمال بازگشت خود را به كتابخانه ملي به طور كلي تكذيب كرد و گفت به آنجا برنمي گردد. احتمال رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز رد كرد. پس از اينكه خبرنگاران به او گفتند: بعد از رياست جمهوري مي خواهيد چكار كنيد؟ گفت: خيلي كم خوابي دارم، استراحت مي كنم.
* خاتمي ديروز به خبرنگاران گفت: بعد از اينكه از رياست جمهوري بروم دلم برايتان خيلي تنگ مي شود، لذا مي خواهم در پايان كارم و براي اينكه معلوم شود نمي خواهم به شما باج بدهم، بهتان سور مي دهم.
* خاتمي حاضر نشد به سئوال هايي جواب دهد كه پاسخ هاي آن شائبه موافقت يا مخالفت وي با يكي از كانديداهاي مطرح در آن باشد.
او درمورد اينكه آقاي هاشمي رفسنجاني گفته است درمورد قتل هاي زنجيره اي دولت خاتمي بايد پاسخگو باشد گفت: اجازه دهيد در اين مورد حرف نزنم. فقط اين را بگويم كه دولت خاتمي با تمام شجاعت توانست غده سرطاني را كه جزو بخش امنيت كشور بود قطع كرده و امروز وزارت اطلاعات به عنوان پاك ترين ارگان اطلاعاتي در جهان با نيروهاي فداكار و باتجربه از منافع كشور و مردم دفاع مي كند و اجازه نفوذ جريانات منحرف را نمي دهد و اگر بسياري از فعاليت هاي اقتصادي غلط وجود داشت دولت خاتمي توانست آن را تصفيه كند و اطلاعات پرافتخارترين وزارتخانه شود.
* خاتمي درمورد نظر عده اي بر تحريم انتخابات گفت: همه مردم شركت مي كنند و هيچ كس حق ندارد آنها را نااميد كند. اگر خداي نكرده چنين اتفاقي بيفتد اشتباه بزرگي شده است.
* خاتمي ديروز با خبرنگاران كه تعداد زيادي بودند عكس يادگاري گرفت.
* خبرنگاران به خاتمي گفتند چرا تريبون سخنگوي دولت را خاموش كرديد؟ كه وي پاسخ داد: اصلا از من بر مياد تريبون خاموش كنم؟ آن هم راه مي افتد.
* معمولا وزيران دولت سعي مي كنند قبل از خاتمي از جلسه خارج نشوند تا در محاصره خبرنگاران قرار نگيرند. لذا پس از اينكه خاتمي بيرون مي آيد آنها هم بيرون مي آيند تا وقتي خبرنگاران دور خاتمي را مي گيرند آنها دور از چشم خبرنگاران ساختمان را ترك كنند.
ديروزيونسي قبل از خاتمي بيرون آ مد خبرنگاران نتوانستند از او بگذرند لذا چند نفري او را محاصره كرده و راجع به حكم حكومتي و براندازبودن تحريم كنندگان انتخابات سئوال كردند.
يونسي وزير اطلاعات توصيه رهبري به شوراي نگهبان را حكم حكومتي ندانست و گفت: علت توصيه اين بود كه شوراي نگهبان دقت لازم را نكرده بود.
يونسي درمورد اينكه شما تحريم كنندگان انتخابات را برانداز خوانده ايد گفت: اشتباه شده من چنين حرفي نزده ام. گفتم سياست تحريم انتخابات در سياست هاي رنگي آمريكا محور اصلي است.خبرنگاران پرسيدند اگر معين وارد صحنه نشود برانداز است؟ يونسي گفت: او شركت مي كند و اگر هم نكند برانداز نيست.وزير كشور هم مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت. او هم توصيه رهبري را حكم حكومتي ندانست.

وزير دفاع سابق آمريكا سياست هاي
تسليحات هسته اي آمريكا و ناتو را محكوم كرد
003267.jpg
فارس: وزير دفاع سابق آمريكا ضمن محكوم كردن سياست هاي تسليحات هسته اي آمريكا و ناتو از تمامي  كشورهاي جهان خواست خطر گسترش تسليحات هسته اي را به رسميت بشناسند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، «رابرت مك نامارا» شب چهارشنبه و در آخرين هفته از اجلاس بازنگري معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي در يك كنفرانس خبري سياست هاي آمريكا و ناتو را غيراخلاقي، غيرقانوني، از نظر نظامي غيرضروري و مختل كننده رژيم هاي عدم گسترش  تسليحات هسته اي كه بخوبي طي ۴۰ سال گذشته خدمت كرده اند خواند.
مك نامارا ۸۹ ساله كه در جنگ ويتنام مسؤوليت وزارت دفاع آمريكا را بر عهده داشت و پس از آن نسبت به وقوع اين جنگ ابراز تاسف كرد، اظهار داشت سياست هاي تسليحات هسته اي آمريكا از زمان وي تغيير نكرده و ادعا كرد آمريكا در حال حاضر شش هزار كلاهك هسته اي استراتژيك مستقر كرده است.
وزير دفاع سابق آمريكا، واشنگتن را به تعامل در مذاكرات دو جانبه با ايران و كره شمالي تشويق كرد و اظهار داشت آمريكا در همين زمان بايد نگراني هاي موجود در اين كشورها مبني بر احتمال اقدام آمريكا براي تغيير رژيم در آن كشورها را اعلام كند.
عضو سابق دولت هاي كندي و جانسون همچنين اظهار داشت تمامي كشورها براي متوقف كردن توليد تسليحات هسته اي مسؤول هستند و از كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد خواست بر گسترش تسليحات هسته اي نظارت كرده و آن را به شوراي امنيت گزارش كند.
مك نامارا اظهار داشت آنگاه شوراي امنيت بايد اعلام كند كه هيچ كشوري كه هم اكنون داراي تسليحات هسته اي نيست نمي تواند اين تسليحات را بدست آورد و كشورهايي كه هم اكنون داراي تسليحات هسته اي هستند اجازه افزايش قواي هسته اي خود را نخواهند داشت.
وي گفت:   «اگر گسترش تسليحات هسته اي ادامه يابد، اين تسليحات استفاده خواهد شد. در كنار هم قرار گرفتن جايزالخطا بودن انسان و تسليحات هسته اي به استفاده از آن منجر خواهد شد.»
رابرت مك نامارا همچنين از روسيه و آمريكا بخاطر قصور در برچيدن توان هسته اي خود انتقاد كرد و از پنج كشور داراي تسليحات هسته اي (فرانسه، آمريكا، انگليس، روسيه و چين) خواست توسعه نسل جديد تسليحات هسته اي را متوقف كرده و اعلام كنند كه اين تسليحات را عليه كشورهاي فاقد توان هسته اي استفاده نخواهند كرد.
همچنين به گزارش ايرنا وي  اخيرا در مقاله اي  در ماهنامه  فارين  پاليسي  زرادخانه  هسته اي  آمريكا را غير قانوني ، نامشروع ، غير اخلاقي  و از نظر نظامي  غير ضروري خوانده  بود.وي  در سخنان  خود تأكيد كرد كه  خطري  كه  سلاحهاي  هسته اي  جهان  امروز را تهديد مي كند به  مراتب  بسيار بيشتر از آن چيزي  است  كه  اغلب  رهبران  سياسي  نظامي  و مقامهاي  امنيتي  آن را درك  مي كنند.
وزير دفاع  پيشين  آمريكا گفت : هم  اكنون  كه  ما اينجا صحبت  مي كنيم  آمريكا ۶ هزار كلاهك  اتمي  استراتژيك  در اختيار دارد كه  قدرت  انهدامي  هر كدام از آنها ۲۰ برابر بيشتر از بمبهاي  هيروشيما است  كه  حدود يكصد هزار غيرنظامي  را كشت .وي  گفت : از ميان  ۶ هزار كلاهك  هسته اي  استراتژيك  آمريكا دو هزار كلاهك  اتمي  در حال  آماده  باش  و با يك  هشدار ۱۵ دقيقه اي  و با تصميم  يك  فرد - رئيس  جمهوري  آمريكا - آماده  شليك  است .
رابرت  مك  نامارا گفت : با وجود گذشت  ۱۵ سال  از جنگ  سرد، سياست  آمريكا نسبت  به  ۴۰ سال  گذشته  كه  من  وزير دفاع  بودم  تغييري  نكرده  و سياستهاي  آمريكا و ناتو غير اخلاقي ، غير قانوني ، از نظر نظامي  غيرضروري  و بسيار خطرناك  بوده  است .

به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر؛
مقام معظم رهبري با عفو تعدادي از محكومان نظامي موافقت كردند
ايسنا: به مناسبت سالروز فتح خرمشهر، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با عفو تعدادي از محكومان نظامي سراسر كشور موافقت كردند.
آيت الله شاهرودي رييس قوه قضاييه در نامه اي به مقام معظم رهبري ضمن اعلام اسامي تعدادي از محكومان نظامي سراسر كشور كه پيشنهاد عفو آنان پس از بررسي هاي سازمان قضايي نيروهاي مسلح مطرح شد، خواستار عفو اين محكومان شده بود.

عفو بين الملل، آمريكا را عامل پايمال شدن حقوق بشر در جهان معرفي كرد
لندن _ ايرنا: سازمان  عفو بين الملل  ديروز دولت  آمريكا را ترغيب كننده  نقض حقوق  بشر در جهان  معرفي  كرد.
اين  سازمان  كه  دفتر مركزي اش  در لندن  مستقر است ، با انتشار گزارش  سالانه خود، تأكيد كرد كه  دولت  آمريكا با اعمال  شكنجه  و نحوه  برخورد با زندانيان ، حقوق  بشر را در جهان  پايمال  كرده  است .
در اين  گزارش  دولت  آمريكا به  برخورد و اجراي  گزينشي  مقررات  بين المللي  متهم  و تصريح  شده  است  كه  شكنجه  زندانيان  در ابوغريب ، افغانستان  و گوانتانامو به  مثابه  چراغ  سبزي  براي  همه  دولتهاي  ناقض  حقوق  بشر بوده است .
عفو بين الملل  همچنين  از برنامه  جنگ  با ترور دولت  آمريكا به  عنوان  حربه اي  در اختيار كشورهاي  ناقض  حقوق  بشر براي  شكنجه  زندانيان  و بدرفتاري  با مخالفان  سياسي  ياد كرده  است .
در گزارش  اين  سازمان  تصريح  شده  است  كه  با گذشت  چهار سال  از واقعه  يازدهم  سپتامبر و وعده  دولت  آمريكا براي  ايجاد جهاني  امن تر از طريق  جنگ  با تروريسم ، جهان  همچنان  از ناامني  و نقض  بيشتر حقوق  بشر رنج  مي برد.
عفو بين الملل  از سربريدن  گروگانها در عراق ، بمب گذاري  در شبكه  قطار مادريد و گروگانگيري  در مدرسه اي  در روسيه  به  عنوان  نمونه هايي  از بدترشدن  وضع  امنيت  و حقوق  بشر در جهان  پس  از ۱۱ سپتامبر ياد كرد.
عفو بين الملل  در گزارش  ۳۰۰ صفحه اي  خود از وضع  ۱۴۹ كشور جهان ، همچنين از عدم  پيگيري  شكنجه  زندانيان  توسط آمريكايي ها در عراق  و افغانستان ، افزايش  خشونت  عليه  غيرنظاميان  در عراق  توسط نيروهاي  اشغالگر و شورشيان ، انفعال  جامعه  جهاني  در برابر بحران  سودان  و نقض  حقوق  بشر توسط نيروهاي روسي  در چچن  انتقاد كرده  است .
اين  سازمان  همچنين  از نقض  گسترده  حقوق  بشر توسط اسرائيل  و كشتار مردم  بي  گناه  فلسطين  و شكنجه  آنان  در سال  گذشته  ميلادي  انتقاد كرده  است .

وزير كشور:
تخلفات انتخاباتي بررسي و رسيدگي مي شود
ايسنا: حجت الاسلام سيدعبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور روز گذشته پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي توانيد سالم بودن انتخابات را تضمين كنيد تا مانند مجلس هفتم نشود، گفت: در مجلس هفتم هم انتخابات سالم بود، منتهي مقدمات آن اشكال داشت و آن اشكالات ديگر گذشته است.وي در پاسخ به پرسشي درباره  آنچه عملكرد شوراي نگهبان در اعلام نظر اسامي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري پيش از اعلام به وزارت كشور خوانده شد، اظهار داشت: شوراي نگهبان دو اشكال در كارش بود؛ يكي اين كه واقعا همه جانبه نديده بود و افرادي را كه از نظر افكار عمومي و كساني كه مي شناختند، شايستگي دارند اعلام نكردند كه فكر مي كنيم كه بايد با سعه صدر بيشتر و مجال دادن به همه  سلايق اين كار را مي كردند، و اشكال دوم اين بود كه نامه اي را كه نوشتند قبل از اين كه به ما بدهند تا از طريق وزارت كشور اعلام شود به صدا و سيما دادند كه اين تخلف از مقررات بود و نبايد اين كار را انجام مي دادند.
وزير كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين گونه عملكرد سلامت انتخابات را زير سئوال نمي برد، بيان داشت: سلامت انتخابات را زير سئوال نمي برد.
موسوي لاري ادامه داد: البته ستاد امنيت انتخابات تمهيدات خوبي را به كار گرفته است و همه  دستگاه هاي مسئول در برقراري امنيت را در ستاد جمع كرده  و تقسيم كاري شده است تا مراقبت كنند.
وزير كشور افزود: بخش هايي را كه دستگاه هاي اجرايي بايد رسيدگي كنند، قاعدتا به آنها ابلاغ مي شود و آن بخش هايي كه بايد دستگاه قضايي به مطالب بپردازد، از طريق آقاي شوشتري دنبال مي كنيم، در مجموع احساس من اين است كه شرايط براي برگزاري انتخابات، هم از نظر رقابت بين جناح ها تا حدودي فراهم است و هم امكانات خوب و مناسبي براي پي گيري تخلفات فراهم شده است، البته ما اميدواريم تخلفي صورت نگيرد.موسوي لاري افزود: در مورد كارهايي كه تا قبل از ثبت نام انجام شده، چون عنوان كانديدا نداشته اند، قانون ساكت است ولي اگر در فاصله ثبت نام تا اعلام رسمي اسامي كاري انجام شده باشد، از نظر قانون بايد بسنجيم و آن مواردي كه عنوان تبليغات پيدا مي كند، تخلف محسوب شده و حتما هم رسيدگي مي شود.

يادداشت
ديپلمات  و ضرورت آشنايي به تاريخ
روز سه شنبه وزير امور خارجه در مراسم گشايش نخستين همايش بين المللي خليج فارس در گستره تاريخ در دانشگاه اصفهان كه با حضور انديشمنداني از كشورهاي عراق، انگليس، آلمان و كويت برگزار شد در بخشي از سخنان خود گفت:
«خليج فارس در گذشته حدود ۵ قرن در استعمار كشور پرتغال بود...»
براي اطلاع به عرض مي رساند، واقعيت اين نيست زيرا پرتغالي ها اواخر قرن ۱۵ ميلادي واسكادوگاما را دور زده و از طريق اقيانوس هند، هرمز، بندرعباس، مسقط در خليج فارس، گواه در هند و بعدا ماكائو در چين و تيمور شرقي در اندونزي را اشغال نمودند و سپس به سمت آفريقا رفته و آنگولا، موزامبيك، دماغه سبز و گينه بيسائو را به مستعمرات خود افزودند.
هرمز، بندرعباس و مسقط توسط سردار پرتغالي به نام البو كرك در دوران سلطنت شاه اسماعيل اشغال شد و در دوران شاه عباس توسط سردار امام قلي خان پسر سردار الله وردي خان آزاد گرديد و پرتغالي ها كه در آن دوران يكي از ابرقدرت هاي جهان به حساب مي آمدند با ذلت خليج فارس را ترك كردند اما ادامه مستعمرات آنها در مناطق ديگر به غير از خليج فارس تا اواسط قرن بيستم يعني حدود ۴۰۰ سال به طول انجاميد. اين كه آقاي خرازي مي گويد خليج فارس در گذشته حدود ۵ قرن در استعمار كشور پرتغال بوده است در هيچ كجاي تاريخ به ثبت نرسيده و واقعيت ندارد.مضافا اينكه طول عمر پرتغال استعماري هم ۵ قرن نبوده است. پذيرش حضور ۵۰۰ ساله پرتغال بر خليج فارس يعني اثبات ناتواني ايران در صورتي كه حتي در دوران بعد از صفويه هم هميشه ايران حضور قدرتمندي در خليج فارس داشته است. در دوران نادرشاه اعراب نجد با اشغال مسقط سلطان عمان را عزل نمودند كه وي با كمك نادرشاه به حكومت بازگشت.
در دوران كريم خان نيز برادرش صادق خان زند كل منطقه جنوبي و غربي خليج فارس را دور زد و از بصره و كويت به ايران بازگشت.
و بعدا هم در ايام ضعف ايران در دوران ناصرالدين شاه در ابوموسي پرچم ايران توسط ميرزاعلي اصغرخان اتابك برافراشته شد و اين در دوراني بود كه انگليسي ها در خليج فارس حضور داشتند.
نتيجه گيري:
۱- آيا اين گونه و با اين اطلاعات تاريخي مي خواهيم در چنين نشست هاي بين المللي درپي اثبات حقوق كشورمان در خليج فارس باشيم؟
۲- اطلاع دقيق از تاريخ كشور و سير حوادث آن يك ضرورت براي ديپلمات هاي كشورما مي باشد زيرا در آن صورت بهتر و دقيق تر ميِ توانند متن سخنراني هاي آقاي وزير را تهيه نمايند. البته وزير محترم امور خارجه هم بايد مطلع از تاريخ كشور باشد.
۳- صدا و سيما هم كه در خبر شامگاهي خود به اين جمله از اظهارات وزير خارجه اشاره داشت بايد دقت كند كه در گزينش نكات مهم خبر به اشاعه مطالب غير واقع نپردازد.
۴- تحريف حقايق تاريخ (البته در اثر بي اطلاعي) آثار سوئي در ذهن جوانان ما كه بايد فردا پرچمدار حفظ استقلال كشور باشند برجاي خواهد گذاشت. اميد است در آينده بيان اينگونه مطالب براساس اطلاعات دقيق، مستند و مستدل صورت پذيرد.

راهپيمايي بزرگ دانشجويان در دفاع از فن آوري هسته اي
فارس: راهپيمايي بزرگ دانشجويان در دفاع از دستيابي به فن آوري هسته اي از مقابل دانشگاه اميركبير برگزار شد.
در مسير اين راهپيمايي كه از مقابل دانشگاه صنعتي اميركبير آغاز و به سمت سفارتخانه هاي فرانسه، انگليس،  آلمان و وزارت امورخارجه ادامه داشت،دانشجويان كه تعداد آنها بيش از هزار نفر بود در طول مسير راهپيمايي با سر دادن شعارهايي با مضامين انرژي هسته اي حق مسلم ما است،استقلال، آزادي باور ملت ماست، جهاد امروز ما جهاد علمي ماست، از تيم مذاكره كننده هسته اي خواستند بيش از اين زمان را در گفت وگو با اروپاييان از دست ندهند و از حيثيت علمي و غرور ملي ايران دفاع كنند.
راهپيمايان حاضر در راهپيمايي بزرگ دانشجويي در حمايت از دستيابي كشورمان به فن آوري صلح آميز هسته اي پس از تجمعي كوتاه در مقابل سفارت انگليس و حضور در مقابل سفارت آلمان در تهران، در مقابل وزارت امور خارجه  كشورمان تجمع كردند.
به گزارش ايسنا، يكي از دانشجويان در مقابل سفارت انگليس در تهران تاكيد كرد كه اگر انگليس و دو كشور اروپايي ديگر بخواهند به گردن كشي شان در مذاكرات هسته اي ادامه دهند، دانشجويان مبارز هر هفته در مقابل سفارتخانه هاي اين كشورها در تهران تجمع خواهند كرد.

با ارائه پيشنهاد تازه از اروپا
مذاكرات ايران و اروپا در ژنو پايان يافت
ايرنا: مذاكرات «حسن روحاني» دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با وزراي امور خارجه تروييكاي اتحاديه اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) و «خاوير سولانا» كميسر عالي امور خارجي اين اتحاديه پس از حدود سه ساعت و نيم پشت درهاي بسته عصر چهارشنبه در ژنو پايان يافت.
«سيد حسين موسويان» دبير كميته سياسي شوراي عالي امنيت ملي كه در اين مذاكرات حضور داشته است، به ايرنا گفت: اروپاييان پيشنهاد كردند كه در ظرف دو ماه طرح جامعي را براي همكاري ها با ايران در ابعاد مختلف از جمله امور فني و هسته اي به ايران ارايه دهند.
در اين  مذاكرات  ميشل  بارنيه ، جك  استراو و يوشكا فيشر وزراي امور خارجه  فرانسه ، انگليس  و آلمان  و همچنين  كميسر عالي  روابط خارجي اتحاديه  اروپا درباره  رسيدن  به  يك  توافق  پيرامون  فعاليت هاي  آتي  هسته اي ايران  با روحاني  و هيات  همراه  به  گفت  وگو و تبادل  نظر پرداختند.
هدف  از اين  مذاكرات  نجات  توافقنامه  نوامبر سال  ۲۰۰۴ ميلادي  پاريس  ميان ايران  و اروپا اعلام  شده  است .
سيد حسين  موسويان  دبير كميته  سياسي  شوراي  عالي  امنيت  ملي ، علي آقا محمدي  دبير كميته  اطلاع  رساني  اين  شورا و سيروس  ناصري  رئيس  كميته فني  - هسته اي  در مذاكرات  با اروپاييان ، از جمله  اعضاي  هيات  همراه روحاني  در مذاكرات  ژنو بودند.

با تصويب مجلس
فعاليت شركتهاي هرمي در ايران ممنوع شد
گروه سياسي : در جلسه علني ديروز نمايندگان مجلس به طرح يك فوريتي ممنوعيت فعاليت شركت ها و موسسات با ساختار هرمي با شبكه بي انتها از قبيل «گلدكوئيست» راي مثبت دادند. درصورت تصويب نهايي اين طرح كه به امضاي ۵۰ نماينده رسيده، هرگونه فعاليت موسساتي كه با ايجاد ساختار هرمي، زنجيره اي بي انتها از افراد براي جذب افراد ديگر و مشاركت آنها در جذب سرمايه، بدون استخدام و بدون پرداخت حق الزحمه و تنها با دريافت حق عضويت يا اجبار به خريد كالا استفاده مي كنند تحت هرعنوان جرم محسوب شده و ممنوع مي باشد.
نمايندگان دلايل اين طرح را انجام فعاليت هاي ناسالم اقتصادي كه باعث ضرر و زيان مردم با روال غيرشرعي شده كه مبادرت به ارايه فعاليت هاي غيرتوليدي كرده و مقادير هنگفتي از ثروت ملي كشور به صورت ارز را خارج نموده عنوان كرده اند. در ادامه جلسه ديروز نمايندگان به طرح يك فوريتي تفكيك املاك
و اراضي واقع در محدوده خدماتي به وسيله شهرداري ها راي مثبت ندادند اما به كليات لايحه اي تحت عنوان اصلاح بند (ص) ماده (۵۱ )قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت كه براساس آن بهاي ثبت اسناد رسمي فروش انواع خودروهاي سبك و سنگين اصلاح مي گردد راي مثبت دادند.
درصورت تصويب نهايي اين لايحه تعرفه ثبت اسناد رسمي رهني و قطعي از قبيل اسناد بيع، صلح، هبه و وكالت براي فروش انواع خودروهاي سبك و سنگين اعم از سواري و غيرسواري و ماشين آلات راهسازي و كشاورزي و موتورسيكلت ساخت و مونتاژ داخل و ساخت خارج از نصاب هاي مذكور در بند الف ماده يك قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين به ماخذ ده در هزار براي خودروها و موتورسيكلت هاي ساخت داخل و مونتاژ داخل و بيست در هزار براي خودروها و موتورسيكلت هاي ساخت خارج براساس جداول تعيين شده وزارت امور اقتصادي و دارايي كه هرساله براساس قانون اجازه وصول ماليات غيرمستقيم از برخي كالاها و خدمات ملاك وصول ماليات نقل و انتقال خودروها و موتورسيكلت هاي مذكور قرار مي گيرد، تغيير مي يابد.
همچنين، كليات لايحه الزام صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران به ارايه آموزش هاي عمومي خاص به تصويب نرسيد و از دستور خارج شد.
در اين لايحه آمده بود كه صداوسيما موظف است براي افزايش آموزش هاي عمومي همگاني موردنظر هيات دولت با اولويت امور انتظامي امنيتي، به ساخت يا نمايش برنامه هاي آموزشي مربوط به صورت رايگان اقدام كند.
مغايرت روح كلي لايحه با اصل ۱۷۵ قانون اساسي و ابهام ساخت يا نمايش برنامه هاي آموزشي به صورت رايگان و نحوه تامين بودجه و مديريت آن در اين لايحه از دلايل رد، كميسيون فرهنگي مجلس بود.
لايحه استفساريه قانون اصلاح ماده (۳۴) قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها، مراتع و مواد اصلاحي ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون اصلاح و حذف مواردي از قانون ثبت اسناد و املاك هم مطرح شد كه به تصويب نرسيد.
در حاشيه
* محمدحسن جمشيدي نماينده بهشهر و نكاء اظهارات روز گذشته اعلمي درخصوص روحانيت را مصداق اهانت به روحانيون تلقي كرد و خواستار پاسخگويي دراين باره شد.
ادامه اظهارات جمشيدي با احسنت نمايندگان همراه بود. وي درحالي كه اشك در چشمانش حلقه زده بود با لحني بغض آلود و گلايه آميز افزود: چرا جسارت مي كنيد؟ آن روزها كه امثال شماها در مدارس پرچم به دست جاويدشاه مي گفتيد ما شما را آورديم و سلاح به دست شما داديم.
* غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر وي گفت: هم در دانشگاه و هم در حوزه همه در پيروي از امام عزيز حركت كرديم و به لطف الهي اين انقلاب را به پيروزي رسانديم و امروز هم بايد از هر صحبتي كه شائبه اين نوع اختلافات را ايجاد كند بپرهيزيم. من ضمن تاييد عمده مطالبي كه آقاي جمشيدي نماينده محترم بهشهر فرمودند بار ديگر دوستان را به صبر و سكوت و برخورد متين دعوت مي كنم.
* تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بعد از پايان جلسه علني با هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
* جلسه عصر ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به دليل عدم حضور وزراي اطلاعات و امور خارجه تشكيل نشد.
* نماينده زرتشتيان در مجلس به وزير امورخارجه درخصوص بررسي و پيگيري معرفي عاملان ترور يكي از تحصيلكرده هاي ايراني در فرانسه تذكر داد.
* ۱۶ نماينده طي نامه اي به رييس جمهور خواستار توجه بيشتر دولت به كشاورزان شدند.
* سه شنبه هفته آينده فراكسيون اصولگرايان به منظور بررسي انتخابات هيات رييسه مجلس تشكيل جلسه مي دهد.
* دكتر حسن سبحاني رييس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس كانديداي رياست مجلس شد.
* موسي قرباني عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: روز يكشنبه هشتم خرداد ماه سال جاري همزمان با سالگرد مجلس هفتم كليه نمايندگان مجلس با مقام معظم رهبري ديدار خواهند كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |