پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۸ - May 26, 2005
خارجي
Front Page

يورش گسترده نظاميان آمريكا به استان الانبار عراق
ارتش آمريكا ديروز با آغاز عملياتي گسترده و جديد در غرب عراق، يورش بزرگ را براي ريشه كني افراد مسلح در اين منطقه آغاز كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس در اين حمله كه حدود هزار تفنگدار آمريكايي شركت دارند، شهر حديثه نزديك رود فرات در استان الانبار به محاصره درآمد. آمريكايي ها نام اين عمليات را بازار بزرگ گذاشته اند.
از سوي ديگر منابع خبري ديروز به نقل از آمار وزارت دفاع آمريكا اعلام كردند كه ۹ نظامي اين كشور طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه گذشته در عراق كشته شدند و بدين ترتيب شمار كشته هاي آمريكايي در عراق طي شش هفته اخير به ۸۸ نفر رسيد.
003195.jpg
رئيس پليس شهر شرقاط در شمال عراق نيز ديروز به دست افراد مسلح كشته شد و در انفجار دو بمب در شهر دهوك در شمال عراق يك پليس راهنمايي به قتل رسيد. در اين انفجار دو غيرنظامي نيز زخمي شدند.
از سوي ديگر منابع نظامي آمريكا و عراق اعلام كردند كه طي روز سه شنبه حدود ۴۴۰ مظنون را در غرب بغداد دستگير كردند. در استان كوت عراق نيز حكم اعدام سه تروريست در ملأ عام صادر شد.
القاعده: زرقاوي زخمي شده است
گروه القاعده در عراق در يك سايت اينترنتي  اعلام كرد كه ابومصعب الزرقاوي زخمي شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه اينترنتي اين گروه آمده است: امت اسلامي، برادران همفكر ما، ما به درگاه خدا دعا مي كنيم كه جراحات شيخ ما، ابومصعب الزرقاوي بهبود يابد.
در بيانه سازمان القاعده در سرزمين دو رودخانه اي آمده است: خداوند شما را شفا دهد اي عزيزترين مجاهدين و خدا به شما نيرو دهد.
آمريكا خواهان اعزام نيروهاي نظامي
۵ كشور عربي به عراق است
المنار به نقل از منابعي كه آنها را منابع آگاه خواند، نوشت، آمريكا از پنج كشور عربي خواسته است تا اعزام نيرو به عراق را بررسي كنند.
به گزارش اين روزنامه چاپ فلسطين، اين منابع آگاه اظهار داشتند، آمريكا از مقامات پنج كشور عربي خواسته است تا به بررسي اعزام نيروهايي از ارتش خود به عراق بپردازند.
اين مقامات اعلام كردند، اين درخواست آمريكا در واقع ناشي از افزايش فعاليت گروه هاي مقاومت و ميزان خسارتي است كه در صفوف نيروهايش در عراق مشاهده مي كند.
عراق خواستار تمديد مأموريت
نيروهاي اشغالگر شد
دولت عراق با ارسال نامه اي از شوراي امنيت سازمان ملل خواست ماموريت نيروهاي اشغالگر را در اين كشور تمديد كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، يكي از ديپلمات هاي كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل ديروز در اين باره گفت: هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق در اين نامه از شوراي امنيت كه دانمارك رياست دوره اي آن را بر عهده دارد، خواسته است تا پايان فرآيند سياسي عراق و تا زمان توانايي عراق براي تامين امنيت خود، ماموريت نيروهاي ائتلاف را تمديد كند.
شوراي امنيت سازمان ملل به موجب قطعنامه ۱۵۴۶ مصوبه ۸ ژوئن سال ۲۰۰۴ تاكيد كرد تمديد ماموريت نيروهاي اشغالگر عراق بنا به درخواست دولت عراق انجام خواهد گرفت.
آيت الله سيستاني خواستار برگزاري
003192.jpg
كنفرانسي فراگير در عراق شد
آيت الله سيستاني از مراجع شيعيان عراق بر برگزاري كنفرانسي فراگير در اين كشور تاكيد كرد.
به گزارش روزنامه اماراتي الخليج، آيت الله سيستاني خواستار حل مشكلات و بحران امنيتي بي سابقه عراق با مشاركت همه گروههاي عراقي در كنفرانسي فراگير شد.
آيت الله سيستاني اخيرا با هرگونه حمله به مردم عراق مخالفت كرد.
جعفري خواستار محاكمه فوري
صدام شد
ابراهيم  جعفري  نخست  وزير عراق  خواستار محاكمه  صدام  و ديگر مقامات  رژيم سابق  اين  كشور در اسرع  وقت  شد.
روزنامه  الصباح  الجديد به  نقل  از منابع  آگاه  نوشت  جعفري  به  تازگي رايزني  هاي  گسترده اي  را با نمايندگان  سرشناس  مجمع  ملي  و ائتلاف  يكپارچه براي  محاكمه  سران  رژيم  سابق  آغاز كرده  است .
نخست  وزير عراق  در اين  رايزني  ها خواستار آن شده  است  كه  يك  هيأت  قضايي عراقي  صدام  و مقامات  رژيم  وي  را محاكمه  كند و پرونده  آنها را تا پايان سال  ۲۰۰۵ ببندد.
تعيين رئيس كميته تدوين قانون اساسي عراق
رييس كميته  ۵۵ عضوي تدوين قانون اساسي عراق و دو معاون وي تعيين شدند.
به گزارش خبرگزاري عراق، اين كميته همام حمودي كه يك روحاني شيعه است را به عنوان رييس و فواد معصوم (كرد) و عدنان الجنابي را به عنوان معاونان وي برگزيد. تعيين رييس كميته  تدوين قانون اساسي عراق و معاونان وي به دوهفته بحث بر سر تعيين اين پست ها كه موجب تاخير جدي در روند تدوين قانون اساسي شده بود، پايان داد.
ورود وزير امور خارجه ايتاليا به عراق
وزير امور خارجه ايتاليا كه كشورش تصميم گرفته است نيروهاي خود را سال آينده از عراق خارج كند، ديروز ديدار كوتاهي از بغداد انجام داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، «گيانفرانكو فيني» قرار است از مجسمه يادبود «نيوكلا كاليپاري» ، مأمور كشته شده ايتاليايي در عراق پرده برداري كرده، با نيروهاي ايتاليايي در ناصريه ديدار و با رهبران عراقي مذاكره كند.
فيني در يك كنفرانس خبري مشترك با هوشيار زيباري همتاي عراقي خود گفت تروريسم سعي در ايجاد اختلال در روند سياسي عراق دارد.

رايس:
اسرائيل نبايد صلح نهايي را به خطر بيندازد
003198.jpg
ايسنا: كاندوليزا رايس گفت: در حال حاضر فرصت كم نظير و دلپذيري براي صلح در خاورميانه به وجود آمده است كه هر كس كه خواهان تشكيل دولت مستقل و دموكراتيك فلسطين در كنار اسرائيل است، بايد از آن حمايت كند.
به گزارش منابع خبري آمريكا، وزير امور خارجه آمريكا، در كنفرانس كميته روابط عمومي آمريكا- اسرائيل (آيپك) اظهار داشت: مردم فلسطين با انتخاب محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان مواجهه با چالش هاي دموكراتيك شان را آغاز كردند.
رايس خاطرنشان كرد: محمود عباس رهبري است كه در مسير صلح خشونت را نفي مي كند و جورج بوش هم در پاسخ، پيشنهاد دوستي آمريكا را داده است.
وي افزود: دوستي عباس و بوش براساس اعتماد مشترك است و تنها يك رهبر انتخابي دموكرات مي تواند مذاكرات صلح ميان فلسطين و اسرائيل را پيش ببرد.
وزير امور خارجه آمريكا همچنين بيان داشت: بوش از ديدار با ياسر عرفات رهبر فقيد تشكيلات خودگردان، خودداري كرد؛ زيرا عرفات نه براي امنيت اسرائيل و نه براي آزادي مردمش ارزشي قائل نبود.
رايس گفت: آريل شارون، نخست وزير اسرائيل نيز به اين درك رسيده است كه اسرائيل در حال تبديل شدن به يك شريك قانوني براي صلح است و او تصميم شجاعانه اي گرفته است كه مي تواند مسير تاريخ را تغيير دهد.
رايس بيان داشت: با اين حال اسرائيل نبايد دست به اقداماتي بزند كه صلح نهايي و يا عملي بودن تشكيل دولت فلسطيني را به خطر بياندازد و اسرائيل بايد به ايجاد شرايط ظهور دموكراسي در آنجا كمك كند.
تشكيلات خودگردان نيز به نوبه خود بايد اصلاحات دموكراتيك را گسترش داده و تمام شبكه هاي تروريستي را منحل كند.
عفو بين الملل:
اسرائيل جنايتكار جنگي است
راديو رژيم صهيونيستي گزارش داد، عفو بين المللي در گزارش سالانه اش كه صبح ديروز منتشر شد، نظاميان اسرائيلي را به ارتكاب جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت متهم كرد.
به گزارش روزنامه  هاآرتص، اين گروه حقوق بشر اعلام كرد، نظاميان رژيم صهيونيستي در خلال سال گذشته بيش از ۷۰۰ فلسطيني از جمله ۱۵۰ كودك را به شهادت رساندند.
بر اساس اين گزارش، اكثر اين كشتارها به دليل تيراندازي، انفجار و حملات هوايي در مناطق مسكوني صورت گرفته است.
عفو بين الملل اعلام كرد، شهرك نشينان اسرائيلي حملاتشان را عليه فلسطينيان افزايش داده و به درخت ها صدمه زده اند و از برداشت محصولات فلسطينيان نيز جلوگيري كرده اند.
عفو بين الملل اعلام كرد، گروههاي مبارز فلسطيني نيز در سال گذشته ۱۰۹ اسرائيلي را كشته اند كه در ميان آنها ۷۸ غير نظامي از جمله هشت كودك نيز وجود داشته است.
شارون: به عباس كمك مي كنم
اما خود را به خطر نمي اندازيم
آريل شارون متعهد شد تا ۴۰۰ زنداني فلسطيني را به منظور كمك به محمود عباس كه قرار است امروز با جورج بوش در كاخ سفيد ديدار كند، آزاد كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي، در جريان سخنراني اش در واشنگتن، خط مشي صلح جويانه اي را در قبال محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان، اتخاذ كرد و مجددا خودش را در اجراي طرح عقب نشيني از نوار غزه متعهد كرد؛ اما وي همچنين گفت كه امنيت اسرائيل نبايد مورد مصالحه قرار گيرد.
شارون اظهار داشت، زندانيان فلسطيني پس از بازگشت وي به سرزمين هاي اشغالي، آزاد مي شوند.
اظهارات وي در آستانه نشست ميان جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و عباس بيان شد.
رژيم صهيونيستي متعهد شده بود تا ۹۰۰ زنداني فلسطيني را آزاد كند؛ اما تنها تاكنون ۵۰۰ تن را آزاد كرده است.
وي افزود: اسرائيل سعي مي كند تا جايي كه بتواند به عباس كمك كند؛ اما ما امنيت خودمان را به خطر نمي اندازيم.

كره شمالي آمريكا را به حمله پيشگيرانه تهديد كرد
003201.jpg
ايسنا: كره شمالي به رغم نشانه هايي كه حاكي از احتمال بازگشت آن به مذاكرات هسته اي است، از رد انجام حملات پيشگيرانه خودداري كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، كره شمالي اعلام كرد، سياست هاي خصمانه واشنگتن موجب توسعه تسليحات هسته اي كره شمالي است و به آمريكا نسبت به هرگونه حمله براي بركناري كادر رهبري اين كشور هشدار داد.
خبرگزاري كره شمالي به نقل از روزنامه دولتي اين كشور گزارش داد، آمريكا بايد بداند كه حمله پيشگيرانه فقط گزينه اي متعلق به آمريكا نيست.
در همين حال خبرگزاري كره جنوبي به نقل از يك مقام بلندپايه وزارت خارجه چين گزارش داد، پكن دستيابي كره شمالي را به سلاح اتمي تحمل نخواهد كرد.
به گزارش روز چهارشنبه «يونهاپ» اين مقام چيني كه نامي از وي برده نشده است، گفت: پكن تمامي تلاش خود را براي ازسرگيري مذاكرات شش جانبه حل مسئله هسته اي به كار خواهد گرفت.
اين مقام همچنين گفت كه چين حتي با ارجاع مسئله هسته اي كره شمالي به شوراي امنيت در صورتي كه گفت و گوهاي شش جانبه به نتيجه نرسد، مخالفتي ندارد.

كريم اف به دنبال حمايت چين
003189.jpg
ايسنا: اسلام كريم اف در اولين سفر خود پس از سركوب تظاهركنندگان ازبكستاني، وارد چين شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اسلام كريم اف، رئيس جمهور ازبكستان كه خواسته هاي بين المللي مبني بر انجام تحقيقات مستقل در خصوص درگيري ها و ناآرامي هاي اخير در ازبكستان را نپذيرفته، اين سفر را براي نشان دادن حمايت چين از كشورش به انجام رسانده است.
اين در حالي  است كه پكن روز سه شنبه قاطعانه از موضع خود در خصوص سركوب تظاهركنندگان ضد دولت در ازبكستان دفاع كرد.
چين تمايلي بسيار براي بهره گيري از منابع انرژي كشورهاي آسياي مركزي دارد؛ از اين رو پس از اعزام سربازان آمريكايي در پي حوادث ۱۱ سپتامبر به منطقه، همواره توجه خود را معطوف به كشورهاي آسياي مركزي همچون ازبكستان كرده است.
همچنين چين از بيم ورود شبه نظاميان و عاملان شورشي كه اغلب كشورهاي آسياي ميانه را مركز فعاليت خود قرار مي دهند، خواستار برقراري آرامش و ثبات در اين مناطق است.
اين در حالي است كه مقامات دولت چين و ازبكستان مدتها پيش از ناآرامي هاي سيزدهم ماه مه در شهر انديجان خواستار برقراري نشستي فوق العاده بوده اند.پس از ناآرامي هاي مذكور روسيه و چين تنها كشورهايي بودند كه از تصميم كريم اف مبني بر سركوب تظاهركنندگان پشتيباني كردند.
در همين حال سخنگوي وزارت امور خارجه چين اعلام كرد: ما از مواضع و تصميمات اتخاذشده مقامات ازبكستان حمايت قاطعانه مي كنيم و نيز به پشتيباني از سركوب و مبارزه عليه سه گروه جدايي طلب، افراطي و تروريست در ازبكستان خواهيم پرداخت.

آخرين تلاش ها براي تصويب قانون اساسي اتحاديه  اروپا در فرانسه
003186.jpg
ايسنا: در آستانه برگزاري همه پرسي براي تصويب قانون اساسي اروپا در فرانسه و با توجه به نظرسنجي ها كه حاكي از رد قانون اساسي اتحاديه اروپا از سوي فرانسوي ها است، حاميان راي مثبت به اين قانون اساسي تلاش گسترده اي براي به دست آوردن راي راي دهندگاني كه هنوز تصميم نگرفته اند، صورت داده اند. اين همه پرسي روز يكشنبه آينده برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، لينونل ژوسپن، نخست وزير سوسياليست سابق فرانسه كه تنها فردي است كه مي تواند چپ ها را به دادن راي مثبت ترغيب كند، با حضور در يك برنامه تلويزيوني گفت: رد قانون اساسي اتحاديه اروپا مي تواند به انزواي فرانسه و سردرگمي شركاي اروپايي اش منجر شود.وي از چپ هايي كه مي خواهند به قانون اساسي راي منفي دهند، خواست تلاش خود را صرف شكست حزب حاكم ژاك شيراك در انتخابات سال ۲۰۰۷ كنند.
ژوسپن بيان داشت: ليست مختلف رهبران سياسي كه از راي منفي حمايت مي كنند، نشان مي دهد كه آنها جايگزين آشكاري براي پيشنهاد دادن ندارند.از جمله اين رهبران مخالف مي توان به ژان ماري لوپن، رهبر راست هاي افراطي، كمونيست ها و رهبري حزب ترورتسكيست اشاره كرد.وي كه در مهمترين برنامه خبري عصر فرانسه صحبت مي كرد، اظهار داشت: تمام اين «نه ها» غير قابل مقايسه و كاملا غير واقعي هستند، كاري كه ما مي خواهيم با آنها انجام دهيم، اين است كه آنها را در مخلوط كن بريزيم، آنها را با هم مخلوط كنيم و بعد از رئيس جمهور بخواهيم كه اين مخلوط را به شركاي اروپايي شگفت زده مان تحويل دهد! ژوسپن افزود: به نظر من چنين ديدگاهي نه تنها فرانسه را منزوي مي سازد، بلكه ما را در برابر ديگر اروپايي ها غير قابل درك مي سازد.
وي گفت: من پيشنهاد مي كنم فرانسوي ها در ابتدا به اين قانون اساسي راي دهند، با اينكار اروپا ضعيف نمي شود و فرانسه هم منزوي نمي گردد.بعد اقداماتي انجام دهند تا اينكه فرانسه و متحدانش از تمام نفوذ خود براي تغيير سياست هاي اروپا استفاده كنند.
ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه نيز قرار است امروز در تلويزيون حاضر شود و آخرين تلاش ها را براي نجات همه پرسي قانون اساسي اتحاديه اروپا كه روز يكشنبه آينده برگزار مي شود، انجام دهد.
قانون اساسي اتحاديه اروپا براي اجرا شدن نياز به تصويب تمامي ۲۵ عضو اين اتحاديه دارد.
رد اين قانون از سوي كشورهاي مهمي مانند فرانسه، اين كشور و اتحاديه اروپا را به بي ثباتي سياسي مي كشاند.
ژان پير رافرن، نخست وزير فرانسه نيز خاطر نشان كرد: اگر فرانسوي ها به قانون راي منفي دهند، فرانسه همه پرسي جديدي را برگزار نخواهد كرد.
نخست  وزير فرانسه  گفت  كه  نتيجه  همه  پرسي  قانون  اساسي اروپا كه  يكشنبه  آينده  در اين  كشور برگزار مي شود هرچه  باشد، بر روند برنامه  اصلاحات  در فرانسه  تاثيري  نخواهد گذارد.
رافرن  به  سئوال  خبرنگار لوموند درمورد اينكه  آيا پس  از همه  پرسي  همچنان در مقامش  باقي  خواهد ماند يا خير، پاسخي  نداد.
وي  درخصوص  برنامه هاي  دولت  خود اظهار داشت : من  در قبال  مجلس  ملي  فرانسه نسبت  به  انجام  وظايفم  و برنامه ها و سياست  كلي  دولتم  متعهد هستم .وي  در دفاع  از برنامه  هايش  گفت : ما اصلاحات  مورد نياز را به  انجام رسانده  ايم .
رافرن  اظهار داشت : رئيس  دولت  هر كه  باشد و سازماندهي  تحت  هر خط مشيي اعمال  شود، نخست  وزير موظف  به  انجام  اولويتهاي  مورد نظر ژاك  شيراك  رئيس جمهوري  براي  ماههاي  آينده  است .
اين  اولويتها با دورنماي  اوضاع  اقتصادي  واجتماعي  كشور شامل  پايين  آوردن  نرخ  بيكاري  و توسعه  اشتغال  است .
وي  افزود كه  از مسايلي  كه  همواره  مورد تأكيد خاص  رئيس  جمهوري  است ، موضوع  اشتغال  است .
به  گفته  رافرن ، رئيس  جمهوري  خط مشي هاي  سياستهاي  كلي  كشور را تبيين  كرده  و هر كس  نخست  وزير باشد بايد بر مبناي  آنها حركت  كند، زيرا دراين  سياستها مصالح  كشور لحاظ شده  است .
رافرن  اظهار داشت : اوضاع  اقتصادي  فرانسه  رو به  بهبود است ، قيمت  نفت  درحال  پايين  آمدن  است ، ارزش  برابري  يورو و دلار به  نفع  يورو در توازن  مي باشد و همه  اينها از عوامل  پيشرفت  تجارت  خارجي  ما و توسعه  اقتصادي  كشوراست .
رافرن  پيش  بيني هاي  برخي  اقتصاددانان  فرانسه  را كه  نرخ  رشد اقتصادي كشور را براي  سال  ۲۰۰۵ پائين  تر از برنامه  دولت  و ۲ تا ۵/ ۲ درصد پيش  بيني كرده  اند، بي اهميت  شمرد.
او گفت : در سالهاي  قبل  هم چنين  پيش  بيني هايي  شده  بود، اما هرگز به تحقق  نپيوست .
در همين حال نتايج آخرين نظرسنجي درخصوص همه پرسي قانون اساسي اتحاديه اروپا در فرانسه حاكي از رأي منفي ۵۴ درصد فرانسويان به اين قانون است. به نوشته شماره ديروز روزنامه ليبراسيون اين نظرسنجي را مؤسسه ايفرب براي نشريه پاري ماچ برگزار كرده است.
درمجموع ۸۷۳ نفر بين ۲۱ تا ۲۳ ماه مه در اين نظرسنجي شركت كرده اند كه آرا مخالفان قانون اساسي اروپا در آن ۵۴ درصد در برابر ۴۶ درصد موافقان اعلام شده است.نظرسنجي قبلي ايفوپ كه براي همين نشريه فرانسوي در اويال ماه مه برگزار شد حاكي از برابري آراء مخالفان و موافقان قانون اساسي اروپا بود.
۲۲ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي احتمال داده اند رأي خود را تغيير دهند.

دستگيري ۱۰ عضو ديگر سازمان حزب التحرير در آنكارا
ايرنا: ۱۰ عضو سازمان  موسوم  به  حزب  التحرير ديروز در آنكارا به  اتهام  فعاليت  عليه  رژيم  لاييك  تركيه  دستگير شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  آناتولي  به  نقل  از شعبه  مبارزه  با ترور شهرباني  آنكارا در بازجويي  از منازل  و محل  كار متهمين  اسناد و مداركي  دال  بر فعاليتهاي  اين  سازمان  به  دست  مامورين  امنيتي  افتاد.
آناتولي  اضافه  كرد ماموران  امنيتي  دستگيرشدگان  را در تظاهرات  روز يكشنبه  گذشته  در شهر آنكارا كه  عليه  ازبكستان  برگزار شد، شناسايي  كرده  بودند.
نيروهاي  امنيتي  تركيه  طي  يك  ماه  گذشته  حدود ۴۰ تن  از اعضاي  سازمان  حزب التحرير را به  اتهام  فعاليت  عليه  رژيم  لاييك  اين  كشور در شهرهاي  استانبول  و آنكارا دستگير كرده اند.
سازمان  حزب التحرير در اطلاعيه اي  كه  پيش  از برگزاري  آئين هاي  مربوط به  ۲۹ اكتبر (هشتم  آبان ) در هشتاد و يكمين  سالگرد تاسيس  جمهوري  تركيه  منتشر كرده  بود، شركت  در مراسم  بزرگداشت  تاسيس  جمهوري  لاييك  تركيه  را به  عنوان  مشاركت  در كفر ارزيابي  كرده  و از مردم  خواسته  بود در اين  مراسم  شركت  نكنند.
طبق  اعلام  مسئولان  كشور تركيه  حزب  التحرير يك  سازمان  زير زميني  اسلامي  است  كه  براي  از بين  بردن  حكومت  لاييك  و تشكيل  حكومت  بر اساس  خلافت  در تركيه  فعاليت  مي كند.

شكست مذاكرات هيأت مصري و جنبش حماس درباره انتخابات
واحد مركزي خبر: نشست  سه شنبه مسئولان  جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين ، حماس ، با يك  هيأت امنيتي  مصري  درباره  پايان  دادن  به  اختلاف  جنبش  حماس  و جنبش  فتح  درباره نتايج  انتخابات  محلي  كه  در كرانه  باختري  رود اردن  و نوار غزه  برگزارشد بدون  نتيجه  پايان  يافت . جنبش  حماس  در اين  انتخابات  موفقيت  خوبي به  دست  آورد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از غزه  اين  نشست  كه  در يكي  از هتلهاي  شهرغزه  در ساحل  دريا به  مدت  پنج  ساعت  برگزار شد بدون  نتيجه  پايان  يافت .
در همين حال سامي ابو زهري  سخنگوي  جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين ، حماس ، ديروز خبر موافقت  اين  جنبش  را با به  تعويق  افتادن  انتخابات  مجلس قانونگذاري  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  تكذيب  كرد.
ابو زهري  در سخناني  مطبوعاتي  گفت  جنبش  حماس  به  زمان  مشخص  شده  براي  برگزاري  انتخابات  پارلماني  در هفده ژوئن  (۲۸ خرداد) آينده  تأكيد مي كند.
پيش  از اين  مطبوعات  اعلام  كرده  بودند جنبش  حماس به  محمود عباس  ابو مازن رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  موافقت  اصولي  خود را براي  تعويق انتخابات  اعلام  كرده  است .
يك  منبع  فلسطيني  كه  خواست  نامش  فاش  نشود گفت  عباس  با قانون  انتخابات فلسطيني  مخالفت  كرده  است .
مجلس  قانونگذاري  فلسطيني  هفته  گذشته  در شورسوم  اين  قانون را تصويب  و رهبران  حماس  را نيز از تصويب  اين  قانون  بااطلاع  كرد.
اين  منبع  گفت  محمود عباس  قانون  اصلاح  شده  انتخابات  را به  مجلس  بازخواهد گرداند و از مجلس  درخواست  كرده  است  به  برگزاري  براساس  اصل  پنجاه  درصد آرا جمعيت  هر منطقه  و پنجاه  درصد از حوزه  هاي  انتخابيه  پايبندباشد.
به  گفته  اين  منبع  كميته  مركزي  فتح  با اين  رويكرد جديد محمود عباس موافقت  كرده  است .

كوتاه از سياست جهان
اتهام ديده بان حقوق بشر عليه آمريكا
واحد مركزي خبر: سازمان  ديده بان  حقوق  بشر،  آمريكا را به  بازداشت  وشكنجه  دو تبعه  آمريكايي  پاكستاني  الاصل  كه  به  اتهام  عضويت  در شبكه القاعده  بازداشت  شده  بودند، متهم  كرد.به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از اسلام آباد، ديده بان  حقوق  بشر اعلام  كرد دو برادر ۲۳ و ۲۶ ساله  پس  از بازداشت  در پاكستان بارها به  دست  نيروهاي  امنيتي  پاكستان  شكنجه  شدند و افسرتحقيقات  اتحاديه  آمريكا دستكم  شش  مرتبه  اين  دو برادر را بازجويي كرده  است .
انفجار درمادريد ۸ زخمي برجاي گذاشت
مادريد _ ايرنا: انفجار يك  خودروي  حامل  مواد منفجره  در شمال  شرقي  شهر مادريد، صبح  ديروز ۸ زخمي  برجاي  گذاشت .
مسئوليت  اين  انفجار را كه  ساعت  ۳۰/ ۹ صبح  به  وقت  محلي  در نزديكي  يك پمپ  بنزين  روي  داد، سازمان  جدايي طلبان  باسك  اتا برعهده  گرفته  است .
زخمي شدگان  افراد عادي  و يك  نگهبان  ساختمان  نزديك  محل  بمب گذاري  اعلام شده اند كه  به  صورت  سطحي  مجروح  شدند.حال  دو نفر وخيم  اعلام  شده  است .
شوراي اروپا از رفتار سوئيس با پناهندگان خارجي انتقاد كرد
وين _ ايرنا: شوراي  اروپا نسبت  به  سختگيري ها و سياست  سوييس  در قبال  پناهندگان  و همچنين  وضعيت  نامناسب  و بد زندان هاي  شهر ژنو انتقاد كرد.
سوييس  و بسياري  از كشورهاي  اروپايي  از جمله  اتريش ، فرانسه  و سوئد اخيرا قوانين  پذيرش  پناهندگان  خارجي  را سخت  تر كرده اند و اين  امر اعتراض هايي  را به  دنبال  داشته  است .
ناتو استفاده نامدت از قدرت توسط مقامهاي ازبكستان را محكوم كرد
بروكسل _ ايرنا: سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) نسبت  به  وقايع  اخير در ناآرامي هاي  ازبكستان  عميقا ابراز ناراحتي  كرد.
شوراي  ناتو، نهاد تصميم گيري  اين  سازمان ، اعلام  كرد: ما استفاده  نامدت از قدرت  را توسط نيروهاي  امنيتي  كه  گزارش  شده است ، محكوم  كرده  و از فراخوان سازمان  ملل  به  منظور انجام  تحقيقات  بين المللي  مستقل  درباره  وقايع  مذكورحمايت  مي كنيم .شوراي  ناتو افزود: از مقامهاي  ازبكستان  مي خواهيم  اجازه  انجام  چنين تحقيقاتي  را بدهند.
محاكمه ۳۷ مظنون القاعده در كويت
ايسنا: يك دادگاه كويتي محاكمه ۳۷ مظنون القاعده را آغاز كرد و دادستانان براي بيش از نيمي از اين متهمان مجازات مرگ درخواست كرده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كماندوهاي نيروهاي ويژه در صحن دادگاه حاضر بوده و تدابير امنيتي شديدي در خارج از ساختمان كاخ دادگستري كويت در پايتخت اين كشور اعمال شد.متهمان كه با غل و زنجير به دادگاه آورده شدند، از اين موضوع شكايت كردند كه آنها با وكلايشان پيش از اين جلسه ديدار نكرده اند.
در همين حال هفت تن از ۱۵ وكلاي مدافع متهمان، در اعتراض صحن دادگاه را ترك كردند.منابع قضايي اعلام كردند، دادستانان مجازات مرگ را براي حدود ۲۰ مظنون به اتهام چهار جنگ تن به تن در ماه ژانويه كه در آن ۹ مبارز و چهار پرسنل امنيتي كشته شدند، خواستار شده اند.
گمان مي رود اين گروه با اسامه بن لادن، رهبر شبكه القاعده در ارتباط باشد.
ميقاتي: تا آزادي مزارع شبعا از حزب الله حمايت مي كنيم
واحد مركز خبر: نخست وزير لبنان از جنبش حزب الله خواست خويشتنداري كامل خود را در مرزها براي بهانه ندادن به اسرائيل جهت متشنج كردن اوضاع حفظ كند.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، نجيب ميقاني  اين مطلب را در پي ديدار با سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان به مناسبت پنجمين سالگرد آزادي جنوب لبنان اعلام كرد.ميقاتي گفت دولت لبنان تا آزادي مزارع شبعا همچنان از حزب الله حمايت خواهد كرد.
مذاكرات هند و اسرائيل درباره نبرد اطلاعاتي
ايرنا: روزنامه «تايمز آو اينديا» چاپ هند ديروز از حضور يك هيأت نظامي اسرائيلي در هند خبر داد كه براي مذاكره درباره جنگ اطلاعاتي، وارد دهلي نو شده است. اين روزنامه هندي، نوشت: هيأت بلند پايه اسراييلي به منظور مذاكره بر سر همكاري در مورد سيستمهاي «سي ۴ آي» هفته جاري به دهلي نو پايتخت هند سفر كرده است. تايمز آو اينديا نوشت، ارتش هاي پيشرفته جهان بويژه آمريكا از اين سيستم ها كه «فرمان، كنترل، ارتباطات، كامپيوتر و جاسوسي» نام دارند استفاده مي كنند، چرا كه در آينده جنگها در وهله اول در جبهه اطلاعات به وقوع مي پيوندند.
رياست  هيأت اسرائيلي را ژنرال «آرنون زوارتض» فرمانده بخش «سي ۴ آي» وزارت دفاع رژيم صهيونيستي بر عهده دارد.
وي قرار است همزمان با بازديد از بخش ارتباطات در مجموعه دفاعي هند با سپهبد «داويندر كمار» همتاي هندي خود ديدار و مذاكره كند و از نزديك با اقدامات هند در نوسازي ارتش هند در صحنه ارتباطات و فناوري اطلاعاتي آشنا شود.

گروه بحران بين المللي ،نخست وزير صربستان را
به احياي سياست هاي دوران ميلوسويچ متهم كرد
ايسنا: يك گروه از متفكران مستقل، نخست وزير صربستان را به احياي سياست هاي واپس گرايانه دوران ميلوسويچ متهم كردند.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، گروه بحران بين المللي مستقر در بروكسل، اعلام كرد: ويسلاو كوشتونيتسا، نخست وزير صربستان، برخي جوانب دولت اسلوبودان ميلوسويچ، رئيس جمهور سابق اين كشور را احيا كرده و ثبات بالكان را به خطر انداخته است.گروه بحران بين المللي در گزارش جديد خود آورده است: دولت كوشتونيتسا با تحويل دادن مظنونين به دادگاه جنايات جنگي در لاهه، اعتبار كسب كرد؛ اما از سوي ديگر سياست هايش واپس گرايانه است.
در ادامه اين گزارش آمده است: به نظر مي رسد دولت نخست وزير صربستان با انتصاب اعضاي سابق دولت ميلوسويچ در بخش هاي قضايي و نظامي؛ خواهان بازگشت بخش هايي از سياست هاي ميلوسويچ است و از زمان روي كار آمدن او، صربستان سير قهقرايي طي كرده است.

سازمان ملل:
القاعده براي بي ثبات كردن غرب آفريقا تلاش مي كند
ايسنا: تعدادي از اعضاي دادگاه تعيين شده از سوي سازمان ملل در غرب آفريقا اعلام كردند، القاعده در غرب آفريقا فعال است و خواهان برهم زدن ثبات منطقه از طريق ارتباط با رييس جمهور سابق ليبريا است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، اعضاي دادگاه ويژه ي سيرالئون كه از سوي سازمان ملل تعيين شده است، اظهار داشتند: هدف اصلي آنها گينه است كه چارلز تيلور رييس جمهور سابق ليبريا، با تلاش براي ترور لانسانا كونته رييس جمهور اين كشور در ماه ژانويه ارتباط داشته است. بازپرس ارشد اين دادگاه گفت: بازپرسان بعد از سه سال كار در منطقه و استفاده از منابع و شاهدان، به اطلاعات معتبر و قابل اعتمادي درباره ي طرح هاي ثبات زدايي دست يافته اند.
وي افزود: اين منابع اعلام كردند كه تيلور در تلاش ها براي بي ثبات كردن منطقه فعال است و خيلي زود يك تهديد و يك تلاش ديگر وجود خواهد داشت. تيلور در اين دادگاه با ۱۷ مورد اتهام روبرو است.

وزارت دفاع آمريكا چين را رقيب نظامي خود تلقي مي كند
ايرنا: وزارت  دفاع  آمريكا (پنتاگون ) در حال  تهيه  گزارشي  درباره  قدرت  نظامي  چين است  كه  در آن در خصوص  تبديل  شدن  اين  كشور به  رقيب  راهبردي  آمريكا هشدارداده  شده  است .
روزنامه فايننشال  تايمز، ديروز با اعلام  اين  خبر به  نقل از مقامات  دولت  آمريكا افزود: اين  گزارش  كه  پيش  نويس  آن تصوير خصمانه اي  از چين  ترسيم  كرده  و موجب  نگراني  اعضاي  شوراي  امنيت  ملي  آمريكا شده ، باعث بحث  و جدل  در ميان  اعضاي  دولت  بوش  شده است .
فايننشال  تايمز به  نقل  از دو تن  از مقامات  دولت  آمريكا كه  از متن  اين گزارش  مطلع  بودند، نوشت : بخشي  از نگراني هاي  دولت  آمريكا اين  است  كه  امكان دارد گزارش  مذكور گفت  و گو با چين  براي  متقاعد كردن  كره  شمالي  به  بازگشت به  مذاكره  در مورد برنامه  هسته اي اش  را با مانع  مواجه  كند.
اين  روزنامه به  نقل  از يك  مقام  ارشد دولت  بوش  نوشت : بحث  و جدل  سه  شنبه  شب ، به  محتواي  اين  گزارش  مربوط نمي شد، بلكه  فقط در خصوص  ارائه بود.بر اساس  اين  گزارش ، رئيس  جمهور آمريكا از سال  ۲۰۰۱ كه  بر سر كار آمد، برخلاف  دولت  كلينتون  كه  چين  را شريك  راهبردي  ناميد، از اين  كشور به عنوان  رقيب  راهبردي  ياد كرد.
اين  در حالي  است  كه  روابط چين  و آمريكا به  ويژه  پس  از حملات  القاعده  به  آمريكا، بهبود يافته  و چين  در عمليات  جنگ  عليه  تروريسم  با آمريكا همكاري  كرده  است .به  نوشته  فايننشال  تايمز، انتظار مي رود كه  گزارش  مزبور بيان كننده  اين  واقعيت  باشد كه  اطلاعات  دولت  آمريكا از اندازه  واقعي  بودجه  وزارت  دفاع چين  و راهبردهاي  نظامي آينده  اين  كشور كافي  نيست .
فاننشال  تايمز نوشت : پيام  تلويحي  گزارش  يادشده  اين  است  كه  آمريكا نبايد اظهارات  چين  مبني  بر اين  كه  قصد دارد خود را يك  قدرت  صلح  طلب  معرفي كند، بپذيرد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |