يكشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۰ - May 29, 2005
دانش انفورماتيك
Front Page

رهايي از رخوت و بي حوصلگي
سالمندان با كامپيوتر جوان مي شوند
003441.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: بسياري از مردم بر اين باورند كه استفاده از كامپيوتر و اينترنت تنها مختص به افراد جوان است. اما تازه ترين نتايج يك نظرسنجي  حاكي از آن است كه افراد سالمند نيز تكنولوژي كامپيوتر را براي زندگي روزمره خود ضروري مي دانند. بر اساس اين نظرسنجي كه در كشور انگليس انجام شد بيش از ۵۰ درصد افراد بالاي ۵۵ سال كه به سير در اينترنت مي پردازند معتقدند كه استفاده از كامپيوتر، جنبه هاي تازه اي از زندگي را براي آنها نمايان كرده است. همچنين ۲۲درصد از اين افراد تنها با هدف انجام بازيهاي كامپيوتري وارد اينترنت مي شوند. با آن كه شركت هاي توليدكننده تجهيزات كامپيوتري معتقدند كه استفاده از كامپيوتر در ميان سالمندان در حال گسترش است اما هنوز هم بسياري از مردم جامعه تكنولوژي كامپيوتر را مختص به نسل جوان مي دانند.
از مجموع افراد بالاي ۵۵ سال كه در اين نظرسنجي  شركت كردند، تنها ۳۵ درصد تجربه سير در اينترنت را داشتند. البته در اين ميان افراد ميانسال كه از لحاظ اقتصادي شرايط مطلوبي ندارند، كمتر به اينترنت دسترسي پيدا مي كنند.
بسياري از افراد سالمند در سراسر جهان معتقدند كه شركت هاي كامپيوتري به نياز اين افراد توجهي نمي كنند و اطلاع رساني قابل فهم در مورد تكنولوژي كامپيوتر براي آنها صورت نمي گيرد.
به همين دليل تنها يك پنجم افراد ميانسال پيگير جديدترين اخبار مربوط به تكنولوژي هستند.
البته نظرسنجي هاي شركت هاي كامپيوتري حاكي از آن است، كامپيوتر در زمينه سلامت و درمان افراد سالمند نقش تعيين كننده اي دارد. بيش از دو سوم افرادي كه در اين نظرسنجي ها شركت كرده اند معتقدند استفاده از تكنولوژي تأثير مثبتي در زندگي آنها داشته است.
يك پيرزن ۶۸ ساله در اين زمينه مي گويد: پس از اين كه شوهرم فوت كرد، فرزندانم برايم يك كامپيوتر خريداري كردند كه اين كامپيوتر متصل به اينترنت بود. در واقع به دليل كار با كامپيوتر هرگز احساس تنهايي نمي كنم. چون با اعضاي خانواده ام در سراسر جهان ارتباط برقرار مي كنم. همچنين از طريق اينترنت دوستان دوران مدرسه ام را كه ۳۰ سال از آنها بي خبر بودم پيدا كردم.
جالب اين كه ۵۰ درصد از افراد بالاي ۵۰ سال در بيشتر نظرسنجي ها اعلام كرده اند، زندگي بدون كامپيوتر و اينترنت براي آنان طاقت فرسا خواهد بود.
همچنين ظهور خطوط پرسرعت اينترنت باعث شده تا افراد سالمند بسيار سريع تر در اينترنت به سير بپردازند و در مدت زمان كوتاهي فيلم، موسيقي و بازيهاي كامپيوتري را دانلود نمايند.
در گذشته افراد سالمند در اوقات بيكاري خود به تماشاي تلويزيون مي پرداختند اما هم اكنون ۴۰ درصد افرادي كه از خطوط اينترنت پرسرعت برخوردارند به جاي تماشاي تلويزيون، به كار با اينترنت مي پردازند.
يك كارشناس حوزه وب مي گويد: افراد سالمند از طريق اينترنت اطلاعات ارزشمندي در مورد موضوعات پزشكي و خدمات مختلف اجتماعي پيدا مي كنند و ارتباط خوبي با دوستان و ساير اعضاي خانواده برقرار مي نمايند. با اين حال براي كوتاه كردن فاصله ديجيتال ميان افراد سالمند و نسل جوان بايد آنها را آموزش داد و اطلاعات را با زبان ساده تر برايشان عرضه كرد.

هكرها
مقابله بي نظير با كرم هاي اينترنتي القاعده
ايرنا: سازمان  اطلاعات  مركزي  آمريكا (سيا) به  همراه  كارشناسان  بخش  خصوصي  و دولتي  اين  كشور پنج شنبه  گذشته  رزمايش  الكترونيكي  سه  روزه  با نام  «افق  ساكت » را به  منظور مقابله  با كرمهاي  اينترنتي  مهاجم  القاعده  آغاز كرد.
به گزارش  روز شنبه  پايگاه  اينترنتي  روزنامه  «الزمان» ، هدف  اين  كرمها از بين  بردن  پايگاه  اينترنتي  سيا است .به  نوشته  الزمان ، جلوگيري  از دستيابي  گروههاي  تروريستي  به  اين  پايگاه  به  منظور فروش  اطلاعات  موجود در آن ، يكي  ديگر از اهداف  رزمايش  مزبور اعلام  شده است .
يك  مقام  مسئول  در سازمان  اطلاعات  مركزي  آمريكا در همين  رابطه  گفت : ما مي خواهيم  با اجراي  رزمايش  الكترونيكي  به  كشور خود در شناسايي  هرگونه  نشانه  احتمالي  از حمله  گسترده  به  شبكه هاي  اينترنتي  آمريكا كمك  كنيم .
بر پايه  همين  گزارش ، اين  رزمايش  كه  از نظر تعداد شركت كنندگان  و دامنه  اهداف  آن  در نوع  خود بي نظير است ، در ايالت  «ويرجينيا» صورت  گرفته  است .

ايران
گواهي ديجيتال به زودي صادر مي شود
گروه انفورماتيك: نشست خبري سومين همايش تجارت الكترونيكي صبح ديروز برگزار شد.
مدير كل دفتر آمار و اطلاعات وزارت بازرگاني و سرپرست دفتر توسعه تجارت الكترونيك در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: وزارت بازرگاني به عنوان متولي صدور گواهي ديجيتال (CA) در كشور محسوب مي شود و اولين كاربرد اين گواهي پس از اقدامات اوليه و فرا رسيدن زمان صدور آن به منظور انجام مبادلات بين المللي خواهد بود.
دكتر عباس معمارنژاد افزود: در حال حاضر گواهي ديجيتال در كشور صادر نمي شود ولي به عنوان يكي از پروژه هاي در دست بررسي و اجراي وزارت بازرگاني در آينده اي نزديك ارايه خواهد شد.وي در خصوص اجراي قانون تجارت الكترونيكي در كشور و كارهاي انجام شده پس از تصويب آن اظهار داشت: پس از تصويب اين قانون يعني دي ماه سال ۸۲ فعاليت هاي اجرايي از سوي وزارت بازرگاني صورت گرفته كه از مهم ترين آنها مستند كردن داده پيام در قانون تجارت الكترونيكي است.سرپرست دفتر توسعه تجارت الكترونيكي در ادامه در پاسخ به سؤالي كه آيا وزارت بازرگاني محيط تجارت الكترونيكي و تبادلات تجاري در اين فضا را تنها به كشورهاي خاصي اختصاص داده است تصريح مي كند: مبادلات تجاري ايران در فضاي تجارت الكترونيكي محدود به كشور خاصي نشده و دايره آن بين المللي است. اما در خصوص تطبيق مطالعات ۸۰ كشور از جمله كشورهاي پيشرفته مانند: آلمان، دانمارك و آمريكا، كشورهاي مسلمان پيشرفته همچون: مالزي و كشورهايي كه اقتصاد دولتي دارند مانند: چين و كشورهاي همسايه مثل امارات و نيز سنگاپور را تحت مطالعات تطبيقي تجارت الكترونيكي قرار داديم كه در نتيجه آن شرايط مطلوبي را براي اقتصاد ايران ترسيم كنيم.
پايلوت آموزش مخابراتي خاورميانه آغاز به كار مي كند
گروه دانش: همزمان با هفته دولت كارگاه هاي آموزش مخابراتي شركت ارتباطات سيار ايران راه اندازي مي شود.
مدير كل آموزش شركت ارتباطات سيار در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب گفت: برابر ماده ۷ و بند ۶ اساسنامه شركت ارتباطات سيار و به دنبال قرارداد يك ساله اخير ايران با اروپا بر سر خريداري ۲/۲ ميليون شماره براي توسعه ظرفيت شبكه تلفن همراه كشور ظرفيت پخش آموزش توسعه مي يابد.مهندس فريبرز پاكزاد افزود: اين توسعه در قالب اختصاص واحد جداگانه آموزش است كه به صورت كارگاه هايي از سوي متخصصين فني شركت ارائه مي شود.
وي يادآور شد: در اين خصوص هدف ما اين است كه ۲۰ نفر متخصص را به ۱۰۰ نفر و ۱۰۰ نفر را به ۱۰۰۰ نفر افزايش دهيم و با اين كار از خروج مغزها به كشورهاي بيگانه جلوگيري كرده و آنها را در داخل آموزش دهيم، كه اين موضوع صرفه  اقتصادي بسياري را نيز براي كشور به همراه دارد.وي با اشاره به مدل هاي آموزشي اظهار داشت:  مدل هاي آموزشي به ترتيب NSS (شبكه سوئيچينگ و سيگنالينگ) و BSS (شبكه راديويي) تلفن همراه است كه از ۳ شركت معتبر و معروف اروپايي خريداري شده است.
پاكزاد تصريح كرد: مدل هاي آموزشي در قالب تجهيزات فني و مخابراتي پيشرفته مي باشد و تكنولوژي نسل ۵/۲ يعني تكنولوژي تلفن همراه اروپا را به همراه دارد كه در كارگاه هاي آموزشي تحت بررسي و تحقيق قرار مي گيرد.مهندس پاكزاد از جمله انگيزه هاي مخابرات براي توسعه آموزشي را توسعه شبكه تلفن همراه و واگذاري بيش از ۱۲ ميليون شماره معرفي كرد و گفت: توصيه هاي ITu و اتحاديه اروپايي GSM از ديگر علت ها براي دنبال كردن اين موضوع است كه مي خواهيم توصيه ها را عملي كنيم.وي تأكيد كرد: با استقلال در منابع آموزشي و توسعه آن و توليد محتواي بومي بر اساس زبان فارسي و تربيت نيروي انساني متخصص داخلي، وضعيت شبكه تلفن همراه كشور بهبود مي يابد.مهندس پاكزاد در پايان افزود: شبكه امن، اعتماد مشتركين را جلب كرده و اين خود از لحاظ معنوي براي مخابرات اهميت بسياري دارد. اين امنيت در گرو آموزش صحيح و كاربردي تكنولوژي روز دنيا و تسلط متخصصين است كه اميدواريم با برنامه ريزي هاي صورت گرفته حداكثر تا ۲ ماه آينده كارگاه هاي آموزشي راه اندازي شود.

سرويس جديد ياهو
گروه انفورماتيك: شركت ياهو كه پرطرفدارترين شركت عرضه كننده خدمات رايگان پست الكترونيكي است قصد عرضه قابليت جديدي به مشتريان خود دارد كه براساس اين سرويس جديد، مشتريان ياهو قادر خواهند بود ۳۰۰ تصوير به پيام الكترونيكي خود پيوست كنند.
اين سرويس جديد ابتدا در لهستان، تركيه، تايلند، ويتنام، مالزي، اندونزي و فيليپين عرضه مي شود.

چشم انداز تازه اي در حوزه محاسبه ذرات بنيادي
يك روش جديد براي بررسي و محاسبه نحوه تعامل ميان ذرات بنيادي از آزمون مهمي سربلند بيرون آمد و محققان توانستند با استفاده از اين روش جرم ذرات موسوم به «مزون افسونگر از نوع» charmed B meson B را با دقت پيش بيني كنند. اين روش كه نخست در اواخر سال گذشته ميلادي معرفي شد، روايت بهبود يافته اي از نظريه الكترو ديناميك كوانتومي مربوط به شبكه ها است. محققان با كمك اين روش مي توانند با بهره گيري از توان هاي محاسباتي كمتر و استفاده از رايانه هاي كم قدرت تر، پيش بيني هاي دقيقي در مورد خواص ذرات بنيادي انجام دهند.

بيوتكنولوژي
ضرورت توليد محصولات بيوتكنولوژيك
گروه دانش: همايش سراسري سند چشم انداز ۲۰ ساله و جايگاه فناوري هاي نوين زيستي با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي، سازمان بسيج اساتيد و دفتر همكاري هاي فناوري  رياست جمهوري برگزار شد.
در اين همايش كه با حضور استادان، دانشجويان و صاحب نظران حوزه علوم نوين زيستي برگزار شد، سخنرانان به بحث پيرامون چگونگي تحقق آرمان هاي چشم انداز ۲۰ ساله پرداختند.به گزارش خبرنگار ما، دكتر سيد مجيد معنوي، معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي فناوري، با اشاره به تصحيح نگاه نوفناوري كشور گفت: اهميت دادن به تقويت مراكز طراحي مهندسي براي تحقق اشتغال و ايجاد توان تكنولوژيك مورد انتظار چشم انداز بايد در نظر قرار گيرد. وي افزود: با توجه به زير ساخت هاي ايجاد شده در كشور در حال حاضر بيوتكنولوژي در ايران به مرحله اي رسيده است كه اميد مي رود با برنامه ريزي متناظر با اهداف چشم انداز امكان توليد بخش عمده اي از محصولات بيوتكنولوژيك در عرصه پزشكي و دارويي وجود دارد و اين امر يك ضرورت غير قابل اجتناب است.

تلفن
LCD سه بعدي براي موبايل
گروه دانش- امين ابراهيمي: يك شركت هلندي چندي پيش اعلام كرد ، در حال توليد تراشه هاي گرافيكي جديدي براي گوشي تلفن هاي همراه است كه قابليت نمايش تصاوير سه بعدي را دارند. در اين فناوري احتياجي به استفاده از عينك مخصوص نيست اما طراحي LCD آنها فرق دارد. اين شركت طرح خود را در سمينار بين المللي تحقيقات تصويري در (۲۴ مه) در شهر بوستون ارائه داد.نمايشگري كه بخش تحقيقات سه بعدي اين شركت ارائه داده ، بر اساس فن آوري عدسي هاي مركب طراحي شده است. در اين نمايشگر رشته اي از عدسي هاي شفاف بر روي صفحه ي LCD تعبيه شده اند .تراشه گرافيكي در حال توليد، با تركيب تصاوير دو بعدي و نيز اطلاعات مربوط به ابعاد اشياء آنها را به تصاوير سه بعدي تبديل مي كند. يك نمايشگر سه بعدي بدون پردازش سيگنالهاي تصويري فقط مي تواند تصاوير ثابت نظير عكس ها را به نمايش در بياورد . اما در تراشه طراحي شده قابليت پردازش همزمان رنگ ها، ابعاد و نيز عمق دادن به تصاوير دو بعدي وجود دارد.

سند نانو تكنولوژي كشور تنظيم مي شود
گروه دانش: نخستين همايش مشترك نانو تكنولوژي ايران و روسيه با هدف معرفي و تبادل آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي دو كشور در زمينه نانو تكنولوژي و ايجاد بستر مناسب براي همكاري هاي مشترك آتي، صبح ديروز در محل هتل المپيك تهران آغاز به كار كرد.
دكتر علي بيت اللهي، دبير اين جشنواره به خبرنگار ما گفت: به زودي سند ده ساله فعاليت نانو تكنولوژي كشور تنظيم و اجرا خواهد شد.
وي افزود: نانو تكنولوژي يكي از تكنولوژي هاي اولويت دار كشور است كه عزم جدي جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به آن به زودي محقق خواهد شد.
وي با اشاره به بازار هزار ميليارد دلاري نانو تكنولوژي در آينده نزديك اظهار داشت: اين تكنولوژي همه جوانب زندگي انسان را تحت تاثير قرار مي دهد.
استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه به فعاليت هاي انجام شده در ستاد ويژه توسعه فناوري نانو در قالب چهار كميته شبكه سازي آزمايشگاهي، كميته ترويج، كميته آموزش نيروي انساني و طرح هاي كوتاه اشاره كرد و گفت: برخي از دانشگاه هاي كشور براي نخستين بار در دوره دكتراي نانو تكنولوژي اقدام به پذيرش دانشجو كرده اند.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش ۳۲ مقاله به صورت شفاهي توسط دانشمندان شركت كننده و ۲۹ مقاله به صورت پوستر ارائه شده است.
همچنين در حاشيه اين همايش كه به زبان انگليسي برگزار مي شود، نمايشگاهي از دستاوردهاي سازمان ها و وزارتخانه هاي مرتبط با موضوع نانوتكنولوژي در معرض ديد شركت كنندگان قرار گرفته است.
اين همايش كه توسط وزارت صنايع و با همكاري ستاد ويژه توسعه فناوري نانو و ساير وزارتخانه هاي مرتبط برگزار شد، فردا به كار خود خاتمه مي دهد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |