يكشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۰ - May 29, 2005
عضو شوراي شهر اعلام كرد:
نبود زمينه براي جذب سرمايه گذاري خارجي
در نوسازي بافت هاي فرسوده تهران
فارس: عضو كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي شهر تهران گفت: شركتهاي متعدد خارجي براي مشاركت در بازسازي بافتهاي فرسوده شهر تهران اعلام آمادگي كرده اند اما فقدان انسجام در سيستم مديريتي در زمينه اين بافتها، مانع حضور فعاليت سرمايه گذاران خارجي است.
خسرو دانشجو شركتهاي خارجي پيشنهاد دهنده براي سرمايه گذاري براي بازسازي بافتهاي فرسوده را مربوط به كشورهاي چين و تركيه عنوان كرد و گفت: حتي شركتهاي ايراني فعال در خارج از كشور نيز آمادگي خود را براي مشاركت در اين زمينه اعلام كرده اند.
وي با تأكيد بر اين كه استفاده از تجربيات ساير كشورها و تكنولوژي  روز دنيا در اين زمينه بسيار ضروري است، تصريح كرد: اگر انتظار داشته باشيم كه فقط با توان خودمان بافتهاي فرسوده كشور را مقاوم و نوسازي كنيم به عنوان يك كارشناس معتقدم كه اين كار شدني نيست و به لحاظ علمي و تكنولوژي و كيفيت ساخت و ساز چنين امكاني وجود ندارد.
عضو كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي شهر تهران تأكيد كرد: متاسفانه به دليل عدم دستيابي به يك تصميم كلي و شفاف در زمينه مديريت و مشاركت بازسازي اين بافتها، امكان بهره گيري از سرمايه گذاران خارجي وجود ندارد چرا كه سيستم دولتي و مسئولين اجرايي ابتدا بايد روند حمايتي خود را در اين زمينه اعلام كنند.
وي افزود: به عنوان مثال براي بازسازي بخشي از بافتهاي فرسوده حاشيه بزرگراه نواب، شركت نوسازي شهر تهران اقدام به مذاكره با يكي از شركتهاي خارجي كرده است اما نزديك به ۲ سال است كه مجامع مختلفي كه ادعا مي كنند در امر مديريت شهري دخالتي ندارند اما در عين حال ادعاي تولي گري اين بخش را دارند، در يك گردش بوروكراتيك مانع از تحقق اين پروژه شده اند.
دانشجو افزود: اگر قرار باشد هر موضوعي ۲ سال و نيم زمان ببرد معلوم نيست كه زمان به سر منزل مقصود رسيدن اين بافتها كي خواهد بود.
عضو كميسيون توسعه وعمران شهري شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا با هيچ يك از پيشنهاد دهندگان وارد مذاكره نشده ايد، گفت: روند مشاركت شركت سرمايه گذاري خارجي طرف مذاكره با شركت نوسازي شهر تهران آنقدر طولاني و نامعقول بوده است كه انگيزه پيگيري ورود شركتهاي جديد را از مسئولين شهرداري و ساير پيگيري كنندگان گرفته است.
دانشجو تأكيد كرد: اول بايد تكليف قانوني خودمان را در اين فضا مشخص كنيم تا بتوانيم مقدمات ورود شركتهاي خارجي را فراهم كنيم.

رويكرد تازه در مديريت شهري تهران
دربند با مشاركت معتمدين محلي ساماندهي مي شود
003423.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: مسير رود دره دربند از شمال ميدان سربند با مشاركت شهروندان و كسبه محل پياده روسازي و ساماندهي مي شود.
در جلسه هماهنگي كه به منظور اجراي اين طرح برگزار شد دكتر محمد رضا بمانيان شهردار منطقه يك حضور معتمدين و نمايندگان منطقه را موثرترين راه پيشرفت طرح دانست و گفت: براي اولين بار در طول عمر شهرداري است كه معتمدين محلي در تهيه طرح عمران شهري مشاركت كرده اند و شهرداري توانسته از نظرات معتمدين محلي بهره جويد و درجهت ساماندهي موفق تر طرح هاي شهري گام بردارد.
وي هدف از اجراي اين طرح را حفظ و ارتقاي كيفيت و ايمن سازي مسير، توسعه و تقويت روحيه گردشگري همساز با كيفيت طبيعي مسير و تامين امنيت با شناسايي پتانسيل هاي سوانح و ارايه تمهيدات حفاظتي دانست.
مديريت شهري تهران در رويكردي جديد تلاش دارد تا بستر مشاركت عملي شهروندان را در عرصه تصميم سازي، تصميم گيري و نظارت بر فعاليت هاي اجتماعي و طرح هاي خدماتي و عمراني فراهم سازد و از اين رو نگاه خود را به دريافت آراء و نگره شهروندان معطوف ساخته است.
رويكرد مدنظر بر اين باور است كه كليه امور مديريت شهري در آخر به سوي شهروندان مي باشد به عبارتي ديگر شهروندان، غايت اهداف خدمات شهري به شمار مي آ يند لذا برخورداري از نگره شهروندان الزامي است. مديريت شهري به منظور ساماندهي و هدايت آراء شهروندان به تشكيل نهادهاي مدني _ محلي ازجمله شوراي معتمدين و شوراياري ها روي آورده است.
پندار ها و واقعيت ها بر اين نكته تاكيد مي كنند كه معتمدين محلات مي توانند به عنوان بازوان فكري و اجرايي مديريت شهري، فعال باشند. اين گروه مي تواند به طور ذاتي به نيازسازي، نيازشناسي و ارايه راهكارهاي اجرايي طرح هاي شهري مبادرت ورزد . به هر تقدير شهروندان به منزله انرژي بي بديل و ناتمامي است كه مديريت شهري مي تواند از آن در عرصه هاي مختلف بهره مند شود.
اينكه كه مديريت شهري گام نخست را در عرصه به ميدان آوردن شهروندان در اداره بهينه شهر برداشته، بايد اذعان داشت كه ساماندهي محلات به ويژه مكان هايي كه سرشار از خاطرات است، حفظ هويت تاريخي آنها مي تواند زمينه تقويت تعلق خاطر محلي را براي شهروندان فراهم آورد.
نگاهي به شرايط فيزيكي محلات تهران نشان مي دهد كه سيماي اين محلات در معرض تاخت و تاز معماري ماشين زده قرار گرفته است و همين شرايط موجب دلزدگي شهروندان نسبت به مسايل محيط زيست شده است.
به نظر مي رسد با رويكرد مديريت شهري بتوان ضمن هويت بخشي تاريخي محلات و ساماندهي آنها از مشاركت شهروندان در اين رهگذر سود جست.
تهران به دليل پيشينه اي كه دارد درصورت بازسازي محلات قديمي اش، مي تواند به شهري زيبا و پرجاذبه تبديل شود و جهانگردان مشتاق را براي ديدن زيبايي هايش فرا خواند. فراموش نكنيم كه مديريت شهري با بازسازي محلات قديمي و هويت بخشي تاريخي آن و رونق صنعت گردشگري مي تواند به منابع درآمدي قابل اتكا دست يابد.

استقبال از بليت هاي اعتباري مترو
003426.jpg
واحد مركزي خبر: مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه مترو با اشاره به افزايش استقبال مسافران مترو از بليت هاي اعتباري گفت: براساس آمار موجود در حال حاضر ۵۵ درصد شهروندان از بليت هاي اعتباري و ۴۵ درصد آنان از بليت هاي تك فروشي استفاده مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران محسن هاشمي، اتلاف وقت، مشكل تهيه سكه و پول خرد و ايستادن در صف تهيه بليت را از مشكلات بليت هاي تك فروشي دانست و افزود: ميزان استفاده از بليت هاي اعتباري براي كاهش مشكلات ياد شده بايد تا ۸۵ درصد افزايش يابد.

تشكيل ستاد ساماندهي تئاتر تهران
003432.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از تشكيل ستاد ساماندهي تئاتر تهران خبر داد.رسول خادم تقويت جايگاه محتوايي و موضوعي تئاتر در نهادهاي اجتماعي، مهد كودكها، مدارس، مساجد، سازمانهاي دولتي و غيردولتي، ارزيابي از مشكلات فعلي تئاتر و ارائه پيشنهادات اصلاحي و ساختاري به مراجع ذيصلاح را از مهمترين اهداف تشكيل اين ستاد بيان كرد و گفت: استفاده بهينه از فضاهاي عمومي موجود در تهران جهت انجام فعاليتهاي مربوط به هنر تئاتر از جمله پاركها، فضاها و معابر عمومي، اماكن تاريخي، تفريحي و... تلاش در جهت جذب سرمايه گذاري مناسب از ديگر اهداف تشكيل ستاد مذكور است.

سيستم تصفيه فاضلاب بيمارستان ها
003429.jpg
ايسنا: زهرا صدر اعظم نوري با اشاره به اينكه پايش بيمارستانهاي تهران از ابتداي سال ۸۳ آغاز شد، گفت: بر اين اساس از كل بيمارستانهاي موجود در سطح شهر تهران يعني ۱۳۵ بيمارستان شامل ۵۶ بيمارستان خصوصي و ۷۹ بيمارستان دولتي، ۱۲ بيمارستان دولتي و ۷ بيمارستان خصوصي داراي سيستم تصفيه فاضلاب و مابقي فاقد سيستم بودند و مقادير قابل توجهي فاضلاب خام بيمارستاني را بدون هيچگونه تصفيه به انهار عمومي، چاههاي جذبي يا رودخانه ها تخليه مي كردند. از كل بيمارستانهاي موجود ۳ بيمارستان دولتي و يك بيمارستان خصوصي داراي اتاقك مبرد نگهداري موقت زباله بوده و بقيه شرايط كاملا نامناسبي جهت نگهداري موقت زباله داشتند كه بلافاصله پس از شناسايي اخطاريه زيست محيطي ابلاغ شد.

نگاه
در حاشيه ادامه مذاكرات هسته اي ايران و اروپا
داوود كاظمي
003435.jpg

سازمان هواشناسي خبر داد:
رگبار و رعد و برق متناوب در ۱۵ استان كشور
سازمان هواشناسي با صدور اطلاعيه ويژه اي از رگبار و رعد و برق متناوب در ۱۵ استان كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، بررسي نقشه هاي پيش يابي بيانگر وجود يك سامانه باران زا بر روي تركيه است كه در ۵ روز آينده در اين منطقه ماندگار شده و امواج فرعي ناشي از آن به تناوب از نوار شمال ايران عبور كرده و سبب ناپايداري جو در اين مناطق مي شوند. از اين رو از امروز تشديد فعاليت اين سامانه به صورت رشد ابر، وزش باد، رگبار و رعد و برق متناوب در برخي نقاط استانهاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان، كردستان، اردبيل، گيلان، قزوين، تهران، سمنان، قم، مركزي و سپس مازندران، گلستان، خراسان شمالي و خراسان رضوي تا پايان هفته جاري مي شود.

آيين هاي روز تنوع زيستي
ايلنا: مدير موزه تنوع زيستي پارك پرديسان، گفت: شعار جهاني تعيين شده از سوي دبير كنفدراسيون تنوع زيستي براي امسال «تنوع زيستي؛ بيمه حيات براي دنياي در تغيير ما» است.
مهندس ايرج حشمتي، مدير موزه تنوع زيستي پارك پرديسان گفت: به مناسبت روز جهاني تنوع زيستي و موزه جشنواره  اي به مدت ۳ روز در موزه تنوع زيستي پارك پرديسان در حال برگزاري است.
وي افزود: در اين جشنواره برنامه  هايي در قالب نمايشنامه  هاي غيرمستقيم براي كودكان ارائه شده است.
حشمتي خاطرنشان كرد: تاكنون ۳۰ هزار نفر كودك و نوجوان به صورت رايگان از اين جشنواره ديدن كرده  اند و بيش از ۵۰۰ نفر از آنها در ستاد پليس تنوع زيستي عضو شده  اند.
مدير موزه تنوع زيستي پارك پرديسان، گفت: به اين افراد آيين  نامه  هايي براي جلوگيري از پراكندن زباله  ها و مراقبت از خانواده  ها و آشنايان در جهت حفاظت از طبيعت ابلاغ مي  شود.

تالارهاي رايگان دراختيار زوج  هاي جوان قرار مي گيرد
ايلنا: رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، از تلاش شهرداري تهران براي اجرايي كردن طرح واگذاري تالارهاي رايگان براي برگزاري مراسم ازدواج از تابستان امسال خبر داد.
مهندس اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، با اعلام اين خبر درخصوص دليل به تعويق افتادن اجراي اين طرح ابتكاري گفت: امكان اجراي اين طرح در حال حاضر وجود دارد، ولي در نظر داريم زماني كار را آغاز كنيم كه بتوانيم امكانات و خدمات گسترده  اي را به متقاضيان ارائه دهيم.
وي يادآور شد: زيرا با توجه به ده  ها هزار ازدواجي كه سالانه در تهران اتفاق مي  افتد، اطمينان داريم به محض فراخوان و آغاز اجراي طرح، با خيل انبوهي از زوج  هاي جوان متقاضي بهره  مندي از اين فرصت مواجه خواهيم شد كه به دليل كافي نبودن تعداد سالن  هاي مورد نياز، امكان پاسخگويي به متقاضيان را نخواهيم داشت.
وي، با بيان اينكه شهرداري در نظر دارد زماني كار را آغاز كند كه تمام امكانات را مهيا كرده باشد تا در صورت مراجعه زوجين، مجبور نباشد آنها را تا چند ماه در نوبت نگه دارد، تصريح كرد: در حال حاضر رايزني  ها با بخش خصوصي و دستگاه  هاي دولتي كه داراي امكانات مناسب هستند، ادامه دارد و اميدواريم با فراهم آوردن مجموعه مطلوبي در اين زمينه، از تابستان امسال شاهد اجرايي شدن اين طرح گسترده باشيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |