يكشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۰ - May 29, 2005
طرح دعوا در محاكم بدون حضور وكيل ممنوع شد
003393.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: با تنظيم و تصويب آيين نامه الزامي شدن حضور وكيل در دادگاهها از اين به بعد اقامه و دفاع از دعوا بايد با حضور وكيل صورت گيرد.
اين آيين نامه از ۵ خردادماه سال جاري لازم الاجرا شده است ولي تا زمان ابلاغ آيين نامه به همه استانها و كانونهاي وكلاي هر استان اجراي آن مدتي طول خواهد كشيد.
در نامه رئيس قوه قضائيه به رؤساي كل دادگستري هاي استانها و شهرستانها و هيأت  مديره كانونهاي وكلاي استانها و هيأت ماده ۱۲ اجرايي ماده ۱۸۷ برنامه ۵ ساله سوم توسعه آمده است: از آن جايي كه برخي از مردم به مقررات آئين دادرسي در محاكم آگاهي كافي ندارند و بر اين اساس عموماً از اقامه دعواي صحيح عاجز بوده و امكان دسترسي آسان به حق خود را نخواهند يافت و همچنين با طرح دعاوي بي اساس وقت دادگاه ها را تلف خواهند كرد، بنا بر اين ضرورت افراد آگاه و مطلع به موازين دادرسي انكار ناپذير است. وكلاي دادگستري و مشاوران حقوقي مسلماً مي توانند در زمينه تميز حق از باطل و اجراي دقيق و سريع عدالت در محاكم قضات را ياري نمايند. با وجود تمامي مقررات متعدد در مورد مراجعه اشخاص به وكلا و طرح دعوا از طريق آنان به نظر مي رسد امكان دسترسي كليه اقشار مردم به وكلاي رسمي دادگستري وابسته به كانون وكلاي ماده ۱۸۷ قانون برنامه ۵ ساله سوم فراهم باشد. با استفاده از اختيار حاصله از ماده ۳۲ (قانون اصلاح پاره اي از قوانين دادگستري مصوب ۱۳۵۶) آئين نامه اجرايي ماده ۳۲ جهت اجرا به تمامي دادگستري ها و وكلاي دادگستري ارسال مي شود.
جمال كريمي راد در مورد اين آئين نامه گفت: اين آئين نامه داراي ۱۶ ماده و ۶ تبصره است. با ابلاغ اين آيين نامه تمامي پرونده هاي حقوقي و مدني با حضور وكيل اقامه دعوا خواهد شد و كساني كه وكيل نداشته باشند نمي توانند طبق قانون اقامه دعوا كنند.
وي در ادامه گفت: در اين آيين نامه پيش بيني شده است كه افراد آسيب پذير كه توان مالي لازم را براي برخورداري از وكيل در پرونده هاي خود ندارند، كانونهاي وكلا طبق قانون موظف هستند كه وكيل را در اختيار اين افراد قرار دهند. مؤسسات معاضدت قضايي در كانونهاي وكلا در هر شهرستان به همراه كانونهاي وكلا و رئيس دادگستري آن استان پس از تشخيص توان مالي افراد براي در اختيار قرار دادن وكيل به آنها اقدام خواهند كرد.
وي با اشاره به آمادگي شركتهاي بيمه براي ارائه خدمات «بيمه خدمات وكالت» گفت: در ماده ۳۲ قوانين دادگستري تصريح شده علاوه بر اين كه بايد وضعيت افراد كم توان مالي براي در اختيار گذاشتن وكيل مورد بررسي قرار گيرد بايد با بررسي دقيق مانع از به كارگيري بلاجهت افراد مستطيع شد.
وي در مورد محاسن الزامي شدن حضور وكيل گفت: روند رسيدگي به پرونده ها با حضور وكيل شفاف تر خواهد شد. با حضور وكيل ابلاغ اوراق قضايي كه يكي از مشكلات حال حاضر دستگاه قضايي است حل خواهد شد و پس از اين اوراق قضايي به دفاتر وكلا ارسال خواهد شد.

سردار عبداللهي:
آمار و ارقام دردي را دوا نمي كند
003444.jpg
ايسنا: سردار عبداللهي با اشاره به مصوبه ۱۰۸ شوراي عالي امنيت ملي مبني بر ريشه كني مواد مخدر، تاكيد كرد: خوشبختانه مجموع اقدامات انجام شده موجب شده كه هيچ گونه افزايشي طي ۱۸ سال گذشته در تعداد آمار معتادان نداشته باشيم.
وي در عين حال توضيح داد: تغييراتي كه در سطح جامعه از لحاظ مشاهده معتادان ايجاد شده ممكن است اين تصور را در ذهن افراد متبادر كند كه آمار معتادان افزايش يافته است؛ اين در حاليست كه وضعيت فعلي تنها به دليل متلاشي كردن محل تجمع معتادان همچون خاك سفيد، جنگل لويزان، اودلاجان و ...است كه در معرض ديد همگان قرار گرفته اند.
سردار عبداللهي همچنين بحث درمان و ساماندهي معتادان را حائز اهميت دانست و تصريح كرد:  متاسفانه برخي در تلاشند كه اثبات كنند ما در اين باره مشكل قانوني داريم؛ در حاليكه اين موضوع كه معتاد، بيمار است يا مجرم هيچ كمكي به اصل موضوع يعني درمان معتادان رها شده نمي كند.
وي در خصوص راه اندازي اردوگاه هاي نگهداري و درمان معتادان گفت:  ناجا همواره موافق راه اندازي اين اردوگاه ها بوده است، اما متاسفانه دستور صريح شخص رييس جمهور، به عنوان رييس ستاد مبارزه با موادمخدر را بايد دبيرخانه ستاد پيگيري مي كرد كه توجهي نشان نداد؛ اين در حاليست كه معتادان خطرناك و تزريقي بايد الزاما قرنطينه و كنترل شوند؛ چرا كه اعتياد يك بيماري مسري است.
سرپرست نيروي انتظامي با بيان اينكه نيروي انتظامي همچنان بر آمار ۲ ميليوني معتادان پافشاري مي كند،  گفت: اين در حاليست كه به واقع آمار و ارقام دردي را دوا نمي كند، لذا بايد به فكر چاره و ريشه كني معضل اصلي بود.
وي در عين حال اين گونه درگيري هاي لفظي براي آمار معتادان را نوعي سياسي كاري برخي مسئولان تلقي كرد و افزود: از زماني كه مجلس بنابر اعلام نظر كارشناسان خود طي بازديدهاي به عمل آمده اعتباري را به ناجا در جهت مبارزه با مواد مخدر اختصاص داد، به يك باره آمارها افزايش يافت و بحث درمان از سوي مسئولان ذيربط مورد توجه قرار گرفت تا از اين طريق بودجه مذكور براي مقابله با عرضه مواد مخدر را زير سئوال ببرند.
سردار عبداللهي در خصوص حادثه قتل در متروي كرج نيز گفت: بكارگيري سلاح در نيروي انتظامي معمول است و به همه ماموران ابلاغ شده است؛ اما امكان خطا همه جا وجود دارد. از طرفي غلبه احساس در موضوعات مختلف در صحنه حادثه نيز قابل توجه است.
وي تاكيد كرد: براين اساس دقت در تيراندازي و تاكيد بر ارتقاي مهارت هاي فردي در اين باره از اولويت هاي ناجاست.
سردار عبداللهي با بيان اين كه امروزه سلاح بيش از گذشته مورد استفاده متخلفان و مجرمان قرار مي گيرد، حمايت بيشتر از ماموران ناجا را خواستار شد و تصريح كرد: هميشه كه نبايد ماموران ما در صحنه ها كشته شوند چرا كه در هيچ جاي دنيا چنين قانوني مصداق ندارد.
وي همچنين برخورد شديدتر با حاملان سلاح و تعيين مجازات سنگين براي آنها را امري ضروري دانست.
سردار عبداللهي در خصوص مطرح شدن كشت خشخاش در كشور به خبرنگاران گفت: پيش از اين قرار بود داروخانه «تماد» مزرعه نمونه اي را تحت نظارت خود كارخانه در فضاي محدود ايجاد كند كه متاسفانه از آن جا كه اين موضوع از مسير اصلي خارج شد؛ بطوريكه ممكن بود جنبه عمومي پيدا كند، جلوي آن گرفته شد؛ ضمن اين كه ما معتقديم مقادير مورد نياز كارخانه هاي خاص اين گونه داروها از كشفيات ناجا قابل تامين است و چنانچه اين مواد خاصيت لازم را نداشت، حتما كارخانه هاي مذكور از ما تحويل نمي گرفتند؛ لذا جاي نگراني در اين زمينه نيست.
سرپرست نيروي انتظامي با اشاره به انهدام ۱۳ هزار باند مواد مخدر كه بخشي از آنها باندهاي اصلي و قاچاقچيان بزرگ بودند، گفت: عليرغم افزايش توليد در افغانستان، قيمت مواد در كشور كاهش پيدا نكرده است؛ چرا كه ريسك ورود مواد مخدر بالاتر رفته است.
وي افزود: همچنين به دليل ميزان ناخالصي مواد مخدر، مرگ و مير معتادان بويژه تزريقي ها و هروئيني ها افزايش يافته است.
سردار عبداللهي در پايان برخورد با قاچاقچيان بزرگ و توزيع كنندگان داخلي را از اولويت هاي مهم ناجا در امر مبارزه با مواد مخدر ذكر كرد.

جسته و گريخته
003390.jpg
گروه جديدي از دانش آموزان سهميه شير مي گيرند
ايلنا: مديركل دفتر بهداشت و تغذيه مدارس، اعلام كرد از سال تحصيلي آينده، كليه مدارس راهنمايي دخترانه و آموزشگاه  هاي شبانه  روزي سهميه شير رايگان دريافت مي  كنند. دكتر رياض غيرتمند، گفت: به استثناي مدارس راهنمايي پسرانه و دبيرستان  هاي روزانه، از سال آينده، تمام دانش  آ  موزان سهميه شير خواهند داشت.
وي افزود: در سال تحصيلي ۸۴-۸۵ بيش از ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار دانش  آموز تحت پوشش سهميه شير قرار مي  گيرند.
دلايل پولي شدن دانشگاه ها از زبان موافقان و مخالفان
فارس: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، طبقاتي شدن آموزش عالي را از جمله دلايل مخالفان پولي شدن دانشگاه ها عنوان كرد. عباسعلي رستمي، گفت: جلسه اي با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، معاونان وزارت علوم، نمايندگاني از دانشجويان و اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات برگزار شد و درباره پذيرش دانشجويان پولي، بحث هايي صورت گرفت.
وي در خصوص دلايل مخالفان پولي شدن دانشگاه ها گفت: طبقاتي شدن آموزش عالي، افت سطح علمي دانشگاه ها، از بين رفتن توليد علم و نهضت نرم افزاري، اصالت دادن به ثروت در برابر علم و جايگزيني سرمايه سالاري به جاي شايسته سالاري از جمله دلايل مخالفان پولي شدن دانشگاه هاست. اين نماينده مجلس، كمبود بودجه دانشگاه ها را از دلايل موافقان پولي شدن اين مراكز علمي برشمرد و تصريح كرد: با توجه به كسري بودجه در دولت گاهي مشاهده مي شود كه تا ۳۰ درصد بودجه جاري مصوب دانشگاه ها پرداخت نمي شود.
شستشو، سموم ميوه را از بين نمي برد
مهر: باقيمانده سموم كشاورزي روي ميوه ها و سبزي ها حتي با شستشو از بين نمي رود. مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين مطلب توضيح داد: كشاورزان، باغداران و مزرعه داران كشور مي توانند با استفاده علمي و مناسب از كودها و سموم و با كاهش باقيمانده سموم روي محصولات، قدم بزرگي در جهت سلامت همگاني بردارند.دكتر ربابه شيخ الاسلام در نشستي كه به منظور استفاده صحيح از سموم دفع آفات نباتي و كاهش مصرف سم در ميوه ها، سبزي و صيفي جات برگزار شد، خاطرنشان كرد: باقيمانده سموم كشاورزي روي ميوه ها، سبزي ها و صيفي جات حتي با شستشو نيز از بين نمي روند و اگر ميزان آن بالاتر از حد تعيين شده باشد، احتمال ابتلا به بعضي از بيماريها از جمله سرطان ها را افزايش مي دهد.
كابوس ها به كليه افراد لطمه مي زند
ايسنا: محققان فرانسوي در تحقيقات اخير خود متوجه شدند كه توقف هاي كوتاه در فرآيند تنفس افراد در وضعيت خواب مي تواند به كليه هاي آنها لطمات قابل توجهي وارد كند. به گزارش منابع اينترنتي اين محققان دريافتند كه اين مساله ارتباط چنداني با چاقي يا لاغري طبيعي افراد ندارد. در اين وضعيت كه به خواب هاي سخت تعبير مي شود، توقف هاي متعدد اما كوتاه در راه تنفس افراد روي مي دهد و اين مسئله مي تواند فعاليت كليه ها را با خطراتي همراه سازد. از آنجا كه در اين وضعيت الگوهاي طبيعي خواب افراد بر هم  مي خورد، اين افراد همواره از ديدن كابوس هايي در هنگام خواب خود شكايت دارند. يكي از مهمترين لطماتي كه به كليه ها در اين حالت وارد مي شود نرسيدن اكسيژن كافي و مورد احتياج كليه هاست.

تصويب لوايح قضايي از اولويت برنامه هاي دولت اعلام شد
مهر: رييس جمهوري بررسي و تصويب لوايح قضايي را جزو اولويتهاي هيات دولت تا پايان دوره رياست جمهوري خود ذكر كرد.
سيد محمد خاتمي در حاشيه ديدار با مخترعان مدال آور كشور درباره روند بررسي لوايح قضايي در دولت با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر لوايح متعددي در هيات دولت تحت بررسي است اما در نظر داريم لوايح قضايي كه از سوي قوه  قضاييه جهت بررسي به هيات دولت ارسال شده را با توجه به حساسيت آن در اولويت برنامه هاي خود قرار دهيم.
وي تصريح كرد: آنچه كه به صلاح مملكت باشد و در رفع مشكلات جامعه چاره ساز باشد جزو اولويتهاي برنامه هيات دولت جهت بررسي و تصويب خواهد بود و سعي مي كنيم در روزهاي باقيمانده عمر دولت كنوني به اين مهم توجه كنيم.

فروش مواد دخاني به افراد زير ۱۸ سال ممنوع مي شود
فارس: بر اساس ماده ۹ لايحه پيشنهادي قانون جامع كنترل دخانيات، فروش مواد دخاني توسط و به افراد زير ۱۸ سال ممنوع اعلام مي شود.
در لايحه پيشنهادي قانون جامع كنترل دخانيات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف شده است فعاليت هاي درمان افراد مبتلا به مصرف محصولات دخاني و خدمات مشاوره اي ترك دخانيات را در سيستم خدمات اوليه بهداشتي ادغام و زمينه هاي گسترش مراكز دولتي و غيردولتي ترك سيگار را فراهم كند.
در يكي ديگر از مواد لايحه پيشنهادي قانون جامع كنترل دخانيات، پيشنهاد افزايش حداقل ۱۰ درصدي قيمت سيگار و مواد دخاني از طريق افزايش ماليات، در هر سال داده شده است.
در ماده ۲۱ اين لايحه نيز آمده است: انجام هرگونه تبليغات مغاير با قانون و آيين نامه اجرايي كنترل دخانيات، جرم و مستوجب مجازات از ۲ تا ۶ ماه حبس تعزيري و يا پانصد هزار ريال تا ۵۰ ميليون ريال جزاي نقدي است و دادگاه موظف است علاوه بر مجازات دستور جمع آوري محصولات مورد تبليغ را صادر كند ضمن اين كه ميزان مجازات هاي ياد شده بر اساس نرخ تورم بنا به اعلام بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و تأكيد هيأت وزيران قابل افزايش است.
ماده ۲۲ لايحه پيشنهادي قانون جامع كنترل دخانيات نيز حاكي از آن است: عدم پرداخت ماليات و استعمال دخانيات در اماكن عمومي سقف دار، فروش و عرضه دخانيات در اماكن عمومي، عرضه محصولات بدون شماره سريال و علامت مصوب، تكرار عدم پرداخت ماليات، مستوجب مجازات ۱ تا ۳ ماه حبس و يا از ۵۰۰ هزار ريال تا ۵۰ ميليون ريال جزاي نقدي است و ميزان مجازات هاي ياد شده بر اساس نرخ تورم بنا به اعلام بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و تأييد هيأت وزيران قابل افزايش است.

توضيح و تصحيح
گروه اجتماعي: روز گذشته در خبر مربوط به درگذشت مرحوم رحيم موذن زاده اردبيلي سن وي به اشتباه ۷۰ سال اعلام شده بود. بدينوسيله ضمن پوزش اعلام مي دارد كه وي در زمان وفات، ۸۰ سال سن داشتند.

ضوابط جديد ارزشيابي و امتحانات دانش آموزان كار دانش اعلام شد
ايسنا: مدير كل دفتر آموزش و پرورش كار دانش با اعلام برگزاري امتحانات اين پايه به شكل كشوري و تحت نظر سازمان آموزش فني و حرفه اي كل كشور از سال تحصيلي آينده گفت: امتحانات مهارتي كار دانش از سال آينده سه بخشي مي شود.
مهندس چهاربند با اعلام اجراي ضوابط جديد ارزشيابي و امتحانات در رشته  كار دانش از سال تحصيلي ۸۵-۸۴ خاطرنشان كرد: بر اين اساس با هماهنگي سازمان آموزش فني و حرفه اي كل كشور نحوه برگزاري آزمونهاي مهارتي از اعتبار و جامعيت بيشتري برخوردار خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه در گذشته امتحانات مهارتي كار دانش در دو بخش عملي و كتبي برگزار مي شد، گفت: در اين شرايط در صورتي كه دانش آموزي موفق به كسب حد نصاب لازم در بخش مورد نظر نمي شد، تنها بايد در امتحان همان بخش مجدداً شركت مي كرد.
چهاربند با اعلام اين كه امتحانات سال آينده شاخه كاردانش در سه بخش عملي، كتبي (تئوري) و مشاهده اي برگزار مي شود، گفت: براين اساس چنانچه دانش آموزي در يكي از اين بخشها حد نصاب نمره مورد نظر را كسب نكند، بايد مجدداً در امتحانات هر سه بخش- اگرچه در دو بخش قبلي حد نصاب را كسب كرده باشد- شركت كند.
وي با تأكيد بر استاندارد شدن آزمونهاي كار دانش از سال تحصيلي آينده ادامه داد: از اين پس نحوه برگزاري امتحانات، محتواي آنها، تاريخ و محل برگزاري با هماهنگي آموزش و پرورش و زير نظر سازمان آموزش فني و حرفه اي كل كشور به شكل كشوري برگزار شده و گواهينامه اين رشته نيز اعتبار بيشتري خواهد داشت.

حقوق پزشكان خانواده اعلام شد
فارس: دبير ستاد ساماندهي بيمه روستائيان گفت: با اجراي طرح پزشك خانواده در روستاها همزمان با بيمه روستائيان براساس قرارداد سازمان بيمه با وزارت بهداشت، پزشكان عمومي بين ۶۵۰ تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق مي گيرند.
محمدباقر هوشنگي افزود: پزشكان خانواده موظف هستند ضمن تشكيل پرونده براي افراد تحت پوشش همه خدمات بهداشتي و درماني آنان را پوشش دهند. بر همين اساس ضرايب حقوق پزشكان عمومي با توجه به سختي كار، كيفيت خدمت و جمعيت تحت پوشش آنها تعيين شده است كه حقوق دريافتي آنان را تشكيل مي دهد.

بيش از ۱۵۰ ميليون افسرده در جهان
۱۵ ميليون ايراني دچار كسالت روانپزشكي هستند
گروه اجتماعي، مريم غفاري: بيش از ۱۵۰ ميليون نفر در جهان و ۲۱ درصد از ايراني ها در هر لحظه از يك كسالت روانپزشكي رنج مي برند و دچار افسردگي هستند.
براساس آخرين گزارش جهاني سلامت، اختلالات رواني، عصبي و اختلالات مربوط به مصرف مواد، بار حجيمي از بيماريها و ناتواني ها را ايجاد مي كنند. در سطح جهان ۱۳ درصد از كل سال هاي تعديل شده بر مبناي ناتواني و ۳۳ درصد از كل سال هاي زندگي توأم با ناتواني مربوط به اين اختلالات است. بيش از ۱۵۰ ميليون نفر در هر دوره اي از زمان دچار افسردگي هستند، تقريباً يك ميليون نفر در سال اقدام به خودكشي مي كنند. ۲۵ ميليون نفر دچار اسكيزوفرني، ۳۸ ميليون نفر دچار صرع و بيش از ۱۰ ميليون نفر دچار يك اختلال ناشي از مصرف مواد يا الكل هستند. نسبت بزرگي از افراد هيچ نوع مراقبت سلامتي براي وضعيتي كه دچار آن شده اند، دريافت نمي كنند زيرا اولاً زيرساخت ها و خدمات سلامت رواني در بسياري ازكشورها به طور آشكار تكافوي نيازهاي گسترده و روبه رشد را نمي كند و ثانياً به دليل انگ بودن و وجود تبعيض در سطح گسترده و شايع، اين افراد از مراجعه براي درخواست كمك امتناع مي كنند. در ۴۰ درصد از كشورها، سياستي براي مراقبت سلامت رواني وجود ندارد و در ۲۵ درصد از كشورهايي كه داراي چنين سياستي هستند، بودجه اي براي اجراي آن در نظر گرفته نمي شود. حتي در مواردي كه بودجه تخصيص داده مي شود، مقدار آن بسيار ناچيز است. ۳۶ درصد از كشور ها كمتر از ۱درصد كل منابع سلامت خود را به مراقبت سلامت رواني اختصاص مي دهند. اگرچه به نظر مي رسد كه خدمات مستقر در جامعه، اثربخش ترين باشند. اين گزارش حاكي است، نسبت قابل توجهي از بيماران مبتلا به بيماريهاي جسمي مزمن مانند ديابت و پرفشاري خون، بدخيمي و ويروس نقص ايمني انساني( ايدز)، دچار افسردگي همزمان نيز هستند كه تأثير قابل ملاحظه اي بر پايبندي آنها به رژيم هاي مراقبت سلامت مي گذارد. عوامل رفتاري مربوط به شيوه زندگي نيز مسئول بسياري از بيماريهاي واگير و غيرواگير مي باشند. اگرچه اين ارتباط ها شناخته شده اند، بسياري از كشورها به اندازه كافي از اين اطلاعات براي تقويت اثربخشي نظام هاي مراقبت سلامت خود استفاده نمي كنند.
رييس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت به ايسنا گفت: حدود  ۲۱ درصد يعني  ۱۵ ميليون نفر در كشور ما در هر لحظه از يك كسالت روانپزشكي رنج مي برند كه  ۱۴درصد آن را جوانان تشكيل مي دهند و از اين تعداد به طور ميانگين حدود  ۲۵‎/۹درصد آن را زنان و  ۱۴‎/۹ درصد را مردان تشكيل مي دهند.
دكتر محمدتقي ياسمي، در تعريف بيماريهاي روانپزشكي گفت:  تعريفي كه از سلامت روان داريم تعريف مثبت و منفي كه طبق تعريف منفي سلامت رواني يعني فقدان بيماري.
وي ادامه داد: درصدي از افراد جامعه در همان لحظه از يك بيماري روانپزشكي رنج مي برند كه از آن به سلامت روان منفي ياد مي شود و درصدي ديگر مشكل بيماري رواني ندارند ولي از نظر ميزان سلامت نسبت به هم متفاوت هستند كه به آن سلامت رواني مثبت گفته مي شود.
رييس اداره سلامت روان وزارت بهداشت اظهار كرد:  طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت، سلامت فقط فقدان بيماري نيست بلكه به افرادي اطلاق مي شود كه از نظر رواني سالم تر هستند و يك احساس آسايش ذهني، خود توانمندي، درك همبستگي بين نسلي دارند و اين افراد قادرند با استرسهاي معمولي زندگي كنار بيايند و مي توانند براي اجتماع خودشان نقش ايفا كنند و با ديگران هم مشاركت و همكاري داشته باشند كه اين افراد از نظر رواني سالم ترند. چه بيماري روانپزشكي داشته باشند و چه نداشته باشند كه متاسفانه از اين نظر وضع جوانان بدتر از افراد مسن است ولي از نظر بيماري رواني برعكس آن است.
همچنين دكتر جليلي رييس انجمن روانپزشكان ايران با بيان اينكه ريشه كني بعضي از بيماريهاي جسمي و روانپزشكي در هيچ جامعه اي ممكن نيست، افزود: نمي توان گفت كه در كشوري كه همه چيز بر وفق مراد افراد جامعه است در آن جامعه بيماري روانپزشكي وجود ندارد بلكه ممكن است عوامل محيطي و نگاهدارنده درصد آن كمتر باشد.
وي اظهار كرد:  هر جامعه اي كه عدالت اجتماعي در آن بهتر رعايت شود و در راه رسيدن به اين هدفي كه از قديم الايام هدف زندگي بشر در زندگي اجتماعي خودش بود نزديك شود به تبع عواملي كه باعث ايجاد استرس و ناراحتي مي شود در آن كمتر ديده مي شود.
دكتر ياسمي در ادامه خاطرنشان كرد:  طبق تحقيقات انجام شده هيچ تفاوتي از نظر ميزان ابتلا به بيماريهاي روانپزشكي در بين مردم روستا و شهر وجود ندارد.
وي ادامه داد: وقتي مي گوييم كه  ۲۱ درصد افراد جامعه دچار مشكلات روانپزشكي هستند به اين معني نيست كه  ۲۱ درصد شعور خود را از دست داده اند بلكه تنها  ۶ دهم درصد جمعيت دچار حالتي هستند كه عوام از آن اطلاق به جنون مي كنند.
وي با اشاره به اين كه ايجاد اختلالات روانپزشكي در جوامع طيف گسترده اي دارد، خاطرنشان كرد: عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در بيماريهاي رواني تاثير بسزايي دارد. اين عوامل مي تواند سلامت روان را دچار مخاطره كند.
رييس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت:  اخيرا سازمان جهاني بهداشت سندي را منتشر كرده و در آن تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت را در سلامت روان مؤثر دانست و فاكتورهايي مانند استرس و فقر را نه تنها در سلامت روان بلكه در سلامت جسم نيز مؤثر دانسته است.

خدمات پرستاري تعرفه گذاري مي شود
ايسنا: معاون فرهنگي- اجتماعي سازمان نظام پرستاري اعلام كرد: طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.
محمد شريفي مقدم با اشاره به اين كه خدمات تمام گروهها در سيستم بهداشت و درمان تعرفه گذاري شده است، گفت: متاسفانه پرستاران تنها گروهي هستند كه از اين تعرفه گذاري محروم مانده اند. وي با اشاره به حساسيت نوع كار و تاثيرگذار بودن خدمات پرستاري در سلامت بيماران اظهار كرد: اين سئوال همواره براي جامعه پرستاري مطرح بوده كه چرا با توجه به تاثير گذار بودن نوع خدمات پرستاري هيچ تعرفه اي براي آن مشخص نشده است؟!

پذيرش دانشجوي غير حضوري در تمام دانشگاهها
ايلنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، گفت: آيين  نامه پذيرش دانشجوي نيمه  حضوري (فراگير) در تمام دانشگاه  ها و تمام مقاطع كارداني تا دكتري تصويب شده و به زودي ابلاغ خواهد شد.
دكتر حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، افزود: نحوه پذيرش دانشجو به صورت فراگير براي هر مقطع تحصيلي، جزئيات و آيين  نامه  هاي خاص خود را دارد كه در آيين  نامه به تفصيل توضيح داده شده است.
وي تصريح كرد: تاكنون دانشگاه پيام نور يك ضوابطي را براي پذيرش فراگير دانشجو داشت كه اين ضوابط به تمام دانشگاه  ها تسري داده شد.
خالقي، با بيان اين مطلب كه تمام دانشگاه  ها از اين پس مي  توانند دانشجوي فراگير (نيمه حضوري) پذيرش كنند، خاطرنشان كرد: به دليل اين كه دانشگاه  ها هر كدام در پذيرش دانشجوي فراگير، طبق ضوابط خود عمل مي  كردند، براي هماهنگي در پذيرش دانشجوي فراگير در دانشگاه  ها، اين آيين  نامه تهيه و به تصويب شوراي گسترش رسيد و در آينده نزديك ابلاغ خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |