دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴
نگاهي به رژيم غذايي مناسب براي ورزشكاران و قهرمانان ورزشي
سفره اي براي قهرمانان
001776.jpg
اشاره: رعايت رژيم غذايي مناسب رابطه  تنگاتنگي با افزايش توانايي و عملكرد ورزشكاران و قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي دارد. رژيم غذايي غني از مواد غذايي مناسب، همانقدر تأثير گذار است كه بي توجهي به تغذيه و فقر غذايي رژيم غذايي اي مناسب خوانده مي شود كه در آن، نياز بدن به كالري، ويتامين ها، مواد معدني  و پروتئين ها به بهترين نحو برآورده شود.
رژيم غذايي ورزشكاران و قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي اندكي با رژيم غذايي افراد عادي متفاوت است؛ چرا كه نيازهاي اين گروه نيز با سايرين تفاوت دارد. يكي از بهترين روش هاي رعايت رژيم غذايي مناسب توجه به «هرم تغذيه اي» است مهمتر اينكه در بين ورزشكاران و قهرمانان نيز بسته به نوع رشته انتخابي، رژيم غذايي متفاوتي در نظر گرفته مي شود كه اين تفاوت به دليل تفاوت در نوع تمرينات و ميزان فعاليت بدني ورزشكار است .در اين بحث به بررسي رژيم غذايي مناسب براي عموم ورزشكاران و قهرمانان ورزشي، بدون توجه به رشته ورزشي آنها مي پردازيم . اين دستور غذايي  با اندكي تفاوت براي قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي توصيه مي شود. اين دستور تغذيه اي براساس «هرم تغذيه اي» ارائه مي شود.

۱- كالري
كالري مورد نياز بسته به وزن، سن، جنسيت و فعاليت فيزيكي متفاوت است. بنابر اين نمي توان ميزان دقيقي را براي آن در نظر گرفت؛ بنابر اين ميزان نياز به كالري بسته به فاكتورهايي كه ذكر كرديم متفاوت است.
۲- كربوهيدرات ها (قندها)
مصرف مخلوطي از هيدرات هاي كربن و رعايت تنوع در مصرف انواع هيدرات هاي كربن توصيه مي شود. كربوهيدرات ها در ماكاروني، نان، برنج سبوس دار و... به وفور يافت مي شود.
ورزشكاران با مصرف مواد غذايي حاوي فيبر، ويتامين ها، مواد معدني و غذاهاي كم چرب انرژي مورد نياز خود را تأمين مي كنند. كربوهيدرات ها باعث افزايش ذخيره انرژي در بدن ورزشكاران مي شوند كه در ميان كربوهيدرات ها، گليكوژن بهترين نوع هيدرات كربن است. چرا كه نشان داده شده كه ذخيره بالاي گليكوژن باعث تأمين نياز ورزشكاران براي مدتي طولاني مي شود؛ به طوري كه گليكوژن مي تواند حداقل براي يك ساعت ورزش بي وقفه نياز ورزشكاران به انرژي را به بهترين وجه تأمين كند.
بهترين ذخيره گليكوژن، گليكوژن ذخيره شده در عضلات است و با مصرف گليكوژن ۵۰ تا ۶۰ درصد كالري مورد نياز بدن برآورده مي شود.
هيدرات هاي كربن ساده از ديگر منابع مطلوب براي تأمين نياز ورزشكاران به كربوهيدرات (قند) است. اين نوع هيدرات كربن از طريق مصرف نوشيدني هاي شيرين چون انواع آبميوه، مربا و شكلات تأمين مي شود. اگرچه ارزش تغذيه اي انواع شكلات، بستني و... چندان بالا نبوده و مورد تأييد نيست اما مي توان از اين خوراكي ها نيز به صورت محدود استفاده كرد. اما مصرف بيش از حد آنها به ويژه پيش از شروع مسابقه باعث «هيپوگليسميا» (كاهش قند خون كه با اضطراب، تحريك اعصاب، عرق كردن، هذيان و اغماء همراه است)مي شود.
۳- پروتئين
پروتئين يكي از مهم ترين مواد مورد نياز بدن به ويژه براي ترميم بافت هاست. بسياري بر اين عقيده اند كه ورزشكاران به ويژه قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي نياز به پروتئين فراوان براي رشد ماهيچه ها دارند اما اين عقيده، عقيده صحيحي نيست؛ چرا كه تمرينات منظم، ويژه و دقيق تنها عامل تقويت عضلات است. با وجودي كه قهرمانان پرورش اندام به اندكي پروتئين بيش از ساير ورزشكاران نياز دارند اما در اين گروه نيز مصرف بيش از حد مواد غذايي حاوي پروتئين زيان بار است.
نكته جالب اين كه ورزشكاران و قهرمانان اغلب رشته هاي ورزشي در آمريكا بيش از ورزشكاران ساير كشورها پروتئين مصرف مي كنند كه اين پروتئين اضافي به صورت چربي در بدن آنها ذخيره مي شود (توجه كنيد به بدن هاي نافرم كشتي گيران آمريكايي) مصرف بيش از حد مواد غذايي حاوي پروتئين و يا مكمل هاي خوراكي يا تزريقي پروتئين دار يا حاوي اسيدهاي آمينه به هيچ وجه توصيه نمي شود؛ چرا كه افزايش بيش از حد پروتئين نه تنها باعث افزايش دفع كلسيم مي شود، بلكه باعث افزايش فشار بر كليه ها براي دفع پروتئين اضافي به صورت نيتروژن  نيز مي گردد.
از اين رو پزشكان مصرف ميزان متعادلي از مواد غذايي حاوي پروتئين را توصيه كرده و در باره استفاده بيش از حد از مواد غذايي حاوي پروتئين هشدار مي دهند.
۴- آب و مايعات ديگر
مصرف انواع نوشيدني ها به ويژه آب ضروري است. آب باعث تنظيم دماي بدن و جلوگيري از كمبود آب به ويژه در زمان تعرق مي شود. مصرف آب باعث افزايش و تنظيم ميزان تعرق و تنظيم دماي بدن در زمان تمرين يا مسابقه مي شود.
تعرق اگرچه دماي بدن را تنظيم مي كند اما در عرض يك ساعت باعث از دست رفتن مقادير زيادي آب از بدن مي شود؛ از اين رو مصرف آب و مايعات ديگر براي جبران اين كمبود ضروري است.
بالغين و نوجوانان ورزشكار بايد كاهش وزن بدن با ورزش را از طريق مصرف آب و مايعات متعادل كنند. در واقع به جاي دفع مواد زايد از بدن چون چربي، آب جايگزين كنند.
براي اطمينان از تأمين آب مورد نياز بدن، رنگ ادرار شاخص است. رنگ زرد كم رنگ نشان از تأمين آب مورد نياز دارد و به هر ميزان رنگ ادرار پررنگ تر شده و به سمت رنگ نارنجي گرايش پيدا كند،
نشان دهنده كمبود جذب آب در بدن است. بنابر اين حداقل مصرف ۶ ليوان مايعات شامل آب يا مايعات ديگر ضروري است.
پزشكان نكات زير را براي جلوگيري از كاهش آب مورد نياز بدن توصيه مي كنند:
- به ميزان كافي آب و مايعات ديگر نظير آب ميوه طبيعي، شير و... بنوشيد.
- از نوشيدن مايعات حاوي كافيين حتي الامكان بپرهيزيد. كافئين، مدر است (تشديدكننده ادرار) و باعث افزايش تشنگي مي شود. بنابراين از نوشيدن نوشابه كولا، قهوه، چاي و... بپرهيزيد.
- پيش از تمرين، در حين تمرين و در پايان تمرينات ورزشي حتماً آب بنوشيد.
- در هنگام ورزش به كودكان آب بنوشانيد آنها بيش از بزرگسالان به آب نياز دارند.
چند نكته
در پايان اشاره به چند نكته ضروري است:
- پس از رسيدن بدن به وزن ايده آل، وزن را روي وزن ايده آل ثابت نگه داريد چرا كه كاهش يا افزايش وزن به بدن صدمه وارد مي كند.
- به هيچ وجه وزن بدن را به سرعت كاهش يا افزايش ندهيد. گاه قهرمانان براي شركت در مسابقات مجبور به كاهش يا افزايش ناگهاني وزن هستند. اين تغيير ناگهاني سلول هاي بدن را در وضعيتي نامطلوب و متغير قرار مي دهد كه باعث وارد آمدن آسيب جدي به سلول ها مي شود. بنابر اين تا حد امكان از كاهش يا افزايش ناگهاني وزن بدن جداً بپرهيزيد.
- كودكان، جوانان و نوجوانان به ويژه در دوران بلوغ و رشد براي كاهش يا افزايش وزن حتماً بايد تحت نظر مربي و پزشك مخصوص قرار بگيرند. بنابر اين به هيچ وجه بدون اجازه پزشك اقدام به كاهش يا افزايش وزن نكنيد.
- اختلال سوء تغذيه بسيار خطرناك است. بهترين روش تنظيم وزن بدن توجه به هرم تغذيه اي است.
- قهرمانان و ورزشكاران حتماً بايد تحت نظر مربي و متخصص تغذيه و پزشك رژيم غذايي ويژه اي را انتخاب و رعايت كنند.
- براي انتخاب رژيم غذايي مناسب توجه به سن، جنسيت، نوع ورزش، وزن بدن و... ضروري است.
ترجمه و تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

آشنايي با همايش ها و سمينارها
هجدهمين همايش بين المللي صنعت، طراحي سازه هاي فعال باهوش مصنوعي و سيستم هاي صنعتي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۲ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايتاليا/ باري
۳- پست الكترونيكي: fanizzi @ gmx.it
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. di. uniba. it/iea- aie/
۵- نيم نگاه: از محورهاي اصلي بحث و گفت و گو در اين همايش مي توان به  علوم مهندسي، صنعت، اتوماسيون (حذف كارگر و استفاده از ماشين آلات خودكار و هوشمند در صنعت)، ربات ها و صنعت، بازرگاني و تجارت در صنعت، ارتباط عملي بين انسان ها و ربات ها، اطلاعات طراحي ماشين آلات، اطلاعات طراحي كارخانجات، كامپيوتر و كاربرد آن در مهندسي و صنعت، مديريت و جايگاه مدير در صنعت، طراحي ماشين آلات هوشمند، روش KBS در صنعت، آموزش استفاده از ماشين آلات خودكار و ربات ها، طراحي شبكه هاي اينترنتي- مخابراتي، آموزش برنامه ريزي و برنامه سازي كامپيوتري و... اشاره كرد.
پانزدهمين همايش بين المللي اروپا در زمينه الگوهاي بوم شناسي (ECEM)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: روسيه/ پوشچينو
۳- آخرين مهلت ارسال مقالات: اول جولاي ۲۰۰۵
۴- پست الكترونيكي:
mikhailov@ ibbp. psn. ru
۵- صفحه الكترونيكي: http:// ecem. psn. ru
۶- نيم نگاه: در همايش ECEM به بررسي نحوه استفاده از رياضيات، كامپيوتر و طرح هاي مختلف الگوسازي در علوم  بوم شناسي مي پردازند. اين همايش از بزرگترين و معتبرترين همايش هاي كشورهاي اروپايي در زمينه علوم بوم شناسي است.
دومين همايش بين المللي انرژي و محيط زيست (IEEES2)
۱- تاريخ برگزاري: ۷-۳ جولاي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري:  يونان/ كاس
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه آريستو تل يونان (AUTH) مركز تحقيقات انرژي پاك آمريكا (CERC) مؤسسه اطلاعات و مطالعات بيواكونوميك اروپا (EABS)، دانشگاه EGE ازمير تركيه، دانشگاه بين المللي تكنيك آتن و...
۴- پست الكترونيكي: ieees @ aix. meng. auth. gr
۵- صفحه الكترونيكي: http:// www. ieees. org
۵- نيم نگاه: در دومين همايش IEEES2، جمعي از پژوهشگران، مهندسان و پزشكان سراسر جهان حضور دارند تا با ارائه  مقاله ها و پژوهش هاي خود در زمينه انرژي، محيط زيست و آينده انرژي و محيط زيست بحث و گفت وگو كنند. از محورهاي اصلي بحث مي توان به ترمواكونوميك، انرژي و محيط زيست، انرژي و علم فيزيك، انرژي و علم شيمي، اقتصاد و مديريت منابع انرژي، بوم شناسي زيست محيطي، تجزيه و بررسي منابع انرژي، حفظ و منابع انرژي، روش هاي كاهش مصرف انرژي، منابع سوخت و ارائه راهكارهاي صحيح مصرف و... اشاره كرد.

بازار دانش
انتشار شماره جديد «درمانگر»
پنجمين شماره فصلنامه اطلاع رساني، آموزشي و پژوهشي «درمانگر» ، ويژه بهار ۱۳۸۴ منتشر شد.
در اين شماره درمانگر مطالب زير به چاپ رسيده است: پزشكي كل نگر به مثابه پديده اي اجتماعي/ احياي طب سنتي با نياز ملي، ضرورت جهاني/ رابطه ذهن و عين در انديشه هاي بودايي/ آرام، موزون، سالم با تايي چي/ چه كساني نبايد از داروهاي گياهي استفاده كنند/ آيورودا دانش زندگي/ گياهان طبي ايران/ خواص درماني عسل.
درمانگر در ۱۰۴ صفحه و قيمت ۸۰۰ تومان منتشر شده است.
كم چربي، ولي خوشمزه
مؤلفان: گيب ميركين/ دانياريچ/ مترجم: بهارك چگيني/ ناشر: البرز/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۴۲۴ صفحه، رقعي/ ۳۱۰۰ تومان.
«گيب ميركين» ، نويسنده اين كتاب از استادان برجسته دانشكده پزشكي دانشگاه جورج تاون است و در آمريكا از شهرت زيادي برخوردار است. يكي از معروف ترين برنامه هاي راديويي آمريكا مربوط به وي است كه در آن به سؤالات مختلف مردم در مورد مسائل پزشكي و تغذيه اي پاسخ مي دهد. همچنين داراي چندين نشريه و خبرنامه است. وي مجموعه اي از ارزشمندترين اطلاعاتي كه طي سالها به آن دست يافته و در مورد خود نيز اجرا كرده را در اين كتاب گردآورده است. رژيم هاي پيشنهاد شده در اين كتاب خسته كننده نبوده و نيازي نيست كه براي هميشه با خوراك خاصي خداحافظي كنيد، بلكه مي آموزيد كه چگونه مواد مورد نياز بدن تان را به شكلي صحيح فراهم كنيد.
بهترين باشيد
مؤلف: سالي گانل/ مترجم: مرجان اندرودي/ ناشر: البرز/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۴۰ صفحه، رقعي/ ۱۹۰۰ تومان.
اين كتاب حاوي برنامه هشت هفته اي براي تناسب اندام و تندرستي است .
مديريت توليد و عمليات
تأليف: هايده متقي/ با همكاري اميرحسين راد/ ناشر: كيومرث / چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۵۶۸ صفحه،  وزيري/ ۵۵۰۰ تومان
مؤلف كتاب حاضر كه خود عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي است در بخشي از پيش گفتار مديريت توليد و عمليات چنين آورده است: «كتاب حاضر حاصل بيش از سال ها تجربه نگارنده در امر تدريس دانشگاه ها و فعاليت هاي اجرايي و مشاوره و مديريت پروژه هاي گوناگون در واحدهاي توليدي و همچنين مطالعه منابع گوناگوني است كه در اين زمينه وجود دارد.مبناي نگارش اين كتاب بر اين پايه استوار شده است كه كليه فنون و تكنيك هاي كاربردي و مباحث نوين در مديريت توليد و عمليات در يك مجموعه و در چارچوب شخصي ارائه شود؛ به طوري كه نه تنها دانشجويان با مطالعه اين اثر بتوانند به طور سيستمي با كاربرد تكنيك ها و فنون رايج در مديريت سازمان هاي توليدي و خدماتي آشنا شوند، بلكه ابزارهاي لازم براي يادگيري مهارت هاي ارزشمند در اختيار مديران علاقه  مندان قرار گيرد...»

علم
اقتصاد
اجتماعي
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |