پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۴ - Jun 2, 2005
لايحه در دست بررسي قوه قضاييه
قانون فرزند خواندگي تغيير مي كند
003828.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: لايحه «تغيير و اصلاح قوانين فرزند خواندگي» در دستور كار قوه قضاييه قرار گرفت.
براساس اين لايحه «هر زن و شوهر ايراني يا مقيم ايران مي توانند با توافق يكديگر طفلي را با نظر دادگاه و طبق مقررات اين قانون، سرپرستي نمايند» . تا پيش از اين فقط ايرانيان مقيم ايران مي توانستند درخواست فرزند خواندگي را به دادگاه ارايه دهند.
در بخش ديگر اين لايحه پيشنهاد شده است كه افرادي كه داراي فرزند نيز هستند بتوانند حضانت اطفال را برعهده بگيرند. در قانون فعلي براي افرادي كه داراي فرزند هستند ممنوعيت قانوني وجود دارد.
شرايط افرادي كه مي توانند درخواست سرپرستي را به دادگاه تقديم كنند نيز تغيير كرده است. به طوري كه زن و شوهري كه ۵ سال از ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزند نشده باشند و سن يكي از آنها كمتر از ۳۰ سال نبوده و بيشتر از ۵۰ سال نباشد (مگر اين كه با دلايل پزشكي ثابت شود امكان بچه دار شدن آنها قبل از ۳۰ سالگي وجود ندارد) مي توانند درخواست حضانت داشته باشند. سن زن و شوهر صاحب فرزند نيز بايستي بين ۳۰ تا ۵۰ سال باشد. در اين لايحه زنان بدون شوهر در صورتي كه سنشان كمتر از ۳۵ سال و بيشتر از ۵۰ سال نباشد مي توانند فرزند دختر را به سرپرستي بپذيرند.
در بخش ديگر از اين لايحه زوجين داراي فرزند بر زنان بدون همسر در تقديم سرپرستي اطفال اولويت داده شده اند و همچنين زوجين بدون فرزند بر ساير درخواست كنندگان اولويت دارند. در مواردي كه فرزند مورد تقاضا دختر است انتخاب زوجين داراي فرزند يا زنان بدون همسر براساس نظر كارشناس بهزيستي و رأي نهايي محاكم خواهد بود. در اين لايحه همچنين به نقش سازمان بهزيستي اشاره شده و آمده است: «تقاضا نامه سرپرستي زن و شوهر به طور مشترك تنظيم و به دادگاه تقديم مي شود. دادگاه بعد از اخذ نظريه كارشناسي سازمان بهزيستي در معرفي طفل واجد شرايط و احراز شرايط مذكور در اين قانون قرار سرپرستي براي دوره آزمايشي به مدت ۶ ماه را صادر مي كند.»
براساس اصلاحيه ماده ۵۲ قانون حمايت از كودكان بدون سرپرست (فرزند خواندگي) دادگاه در صورتي حكم سرپرستي صادر خواهد كرد كه درخواست كنندگان سرپرستي يا يكي از آنان در مقابل سازمان بهزيستي تعهد كند به طريقه اطمينان بخش مانند صلح قسمتي از اموال به طفل- در صورت فوت خود- هزينه تربيت و نگهداري و تحصيل وي را تا سن رشد تأمين كنند. بعد از صدور حكم سرپرستي سازمان بهزيستي جهت اجراي تعهد فوق و انتقال رسمي مال مورد تعهد به طفل اقدام و به نمايندگي قانوني طفل، تمليك مال به وي را قبول مي كند. نظارت بر اداره مال مزبور تا رسيدن طفل به سن رشد با سازمان بهزيستي است و انتقال مال به اشخاص ديگر منوط به موافقت سازمان است. در صورت عدم اجراي تعهد، سازمان بهزيستي الزام به اجراي تعهد را درخواست مي كند. در بخش ديگري از اين لايحه لزوم پرداخت مستمري اطفال به سرپرستي گرفته شده توسط سازمان هاي بازنشستگي كشوري و لشگري و سازمان هاي دولتي مسئول امور مستمري پيش بيني شده است. براساس قانون فعلي مستمري طفلي كه به حضانت افراد در مي آيد، قطع مي شود.
در اين لايحه همچنين به موارد فسخ سرپرستي اشاره شده و موارد فسخ حضانت را منوط به نظر دادستان به دليل عدم اهليت زوجين سرپرست يا سرپرست واحد، سوءرفتار يا عدم شايستگي هر يك از زوجين سرپرست يا سرپرست واحد، تقاضاي سرپرست در صورتي كه سوءرفتار طفل براي هر يك از آنان غيرقابل باشد و يا اين كه قدرت و استطاعت لازم براي تربيت و نگهداري از طفل را از دست داده باشند و همچنين توافق فرد تحت سرپرست بعد از رسيدن به سن بلوغ با زوجين سرپرست، شده است. الوند، قائم مقام دفتر شبه خانواده بهزيستي در مورد حضانت اطفال بالاي ۱۲ سال گفت: دفتر شبه خانواده بهزيستي در مورد اطفال بالاي ۱۲ سال، طرح هاي امين موقت، دايه رضاعي و نگهداري توسط بستگان را در دست اجرا و بررسي دارد. وي مشكل اصلي در بحث فرزند خواندگي را نبود زيرساخت هاي درست فرهنگي دانست و گفت: ۶۵ درصد متقاضيان فرزندخواندگي، تقاضاي حضانت كودكان صفر تا يك سال كه دختر هستند را به دفتر شبه خانواده بهزيستي ارايه مي دهند. اين در حالي است كه ۵/۵۳ درصد از اطفالي كه در شرايط واگذاري حضانت به غير هستند پسراند.وي با اشاره به موانع قانوني واگذاري كودكان در طرح امين موقت گفت: اگر كودكي در طرح امين موقت به هر دليلي آسيب جسمي ببيند پدر و مادر واقعي طفل مي توانند در مراجع قضايي شكايت كرده و درخواست رسيدگي كنند.
وي در مورد مشكلات فرهنگي موجود بر سر راه فرزند خواندگي گفت: اكثر افراد ترجيح مي دهند كودكي را به سرپرستي بگيرند كه از نظر شخصيتي هنوز شكل نگرفته باشد و به زعم آنها با تربيت خانوادگي خودشان رشد كند.جعفري رئيس مجتمع قضايي خانواده در اين باره گفت: محروميت اين اطفال از ارث مبناي شرعي دارد و تغيير آن بر مبناي نظر قوه قضاييه نيست.لايحه تغيير قوانين فرزندخواندگي با همكاري اداره حمايت از حقوق زنان و كودكان قوه قضاييه، دفتر حقوقي قوه قضاييه، سازمان بهزيستي، رئيس مجتمع قضايي خانواده و قضات دادگاه اطفال تهيه و تدوين شده است و به زودي به مجلس ارايه خواهد شد.

عليرغم دريافت جايزه بين المللي مبارزه با مواد دخاني
شركت هاي دخانيات جهاني، ايران را مرواريد قابل صيد مي دانند
003825.jpg
گروه اجتماعي: مراسم اختتاميه هفته بدون دخانيات شب سه شنبه در تالار اجتماعات بيمارستان قلب تهران برگزار شد.
در اين مراسم، وزير بهداشت و درمان و معاون سلامت و بهداشت سخنراني كرده و آمارهاي قابل توجهي از مبارزه با دخانيات در داخل و تلاش شركت هاي جهاني براي رسيدن به بازارهاي ايران ارايه دادند.
به گزارش ايسنا وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه كشورهاي در حال توسعه دروازه ورود محصولات شركت هاي دخاني دنيا هستند، گفت: فقط ۳ درصد توليدات كمپاني هاي دخاني دنيا در آمريكا به مصرف مي رسد.
دكتر مسعود پزشكيان با بيان اين كه آمريكا سالانه ۶ هزار ميليارد نخ سيگار توليد و از قبال اين توليدات ۳۰۰ ميليارد دلار سود مي كند، گفت: اينها وقايع تلخي است كه آغازگر بسياري از فجايع است. وي با بيان اين كه درآمد سالانه ايران فقط ۱۵ ميليارد دلار است، افزود: آمريكا فقط مصرف كننده ۳ درصد توليدات دخاني خود است و ۹۷ درصد آن در اختيار كشورهاي در حال توسعه و جواناني كه به رشد و بالندگي نياز دارند، قرار مي گيرد.
دكتر پزشكيان در ادامه با بيان اين كه در آينده مشكل ما نه مسايل بهداشتي و درماني است بلكه جهل و ناداني است، گفت: در حالي كه در كشورهاي اروپايي و توسعه يافته استعمال دخانيات در اماكن عمومي قدغن است در كشورهاي در حال توسعه به علت جهل و ناداني جوانان و پزشكان به سيگار كشيدن خود مباهات مي كنند.
وي با بيان اين كه بيش از ۳۰ درصد مرگ هاي دنيا را بيماري هاي قلبي- عروقي تشكيل مي دهند، اظهار كرد: بسياري از بيماري ها ريشه در فقر، گرسنگي و ناداني دارند و اين به نحويست كه افراد بي سواد و كودكان مادران ناآگاه بيشتر در CCU و ICU در معرض خطر مرگ قرار دارند لذا ساخت بيمارستان، اتاق عمل مشكلي را حل نمي كند.
همچنين معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه ايران يكي از سه كشور برنده جايزه بين المللي مبارزه با دخانيات در دنيا شده است، گفت: به جهت جمعيت جوان و قدرت خريد ايران توسط كمپاني هاي دخاني، ايران مرواريد منطقه ارزيابي شده است.
محمد اسماعيل اكبري با اعلام اين خبر اظهار كرد: مبارزه با دخانيات مبارزه بين اهريمن و اهوراست و در حالي كه براي هر چيز مضري حداقل منافعي برشمرده مي شود ولي دخانيات سودي جز بيماري به همراه ندارد.
دكتر اكبري افزود: براساس اسناد محرمانه منتشر شده از سوي سازمان ملل و سازمان جهاني بهداشت، ايران براي شركت هاي دخاني دنيا، مرواريد منطقه شناخته شده كه به موجب آن قراردادهاي پي درپي در حال انعقاد است. معاون سلامت وزارت بهداشت اظهار كرد: مطابق خواست مطرح شده در اين اسناد محرمانه لايحه لغو انحصار دخانيات به مجلس رفت ولي خوشبختانه راي نياورد. اين در حالي است كه همچنان قراردادهاي متعدد درون بخش در حال بسته شدن است.
دكتر اكبري ادامه داد: هرجا كه بحث سيگار و شركت هاي دخاني مطرح مي شود بايد به وجود دست هاي پنهاني پشت آن يقين داشت، ولي خوشبختانه در سال ۸۰ پيش نويس كنوانسيون جهاني مقابله با دخانيات در شهر تهران و سال گذشته در ژنو به تصويب نهايي رسيد و وزير بهداشت ايران جزء يكي از سه وزراي اول امضا كننده اين كنوانسيون بود.

جسته ، گريخته
003831.jpg
لباس ها شناسنامه مي گيرند
واحد مركزي خبر: مدير كل  اماكن  عمومي  نيروي  انتظامي  جمهوري  اسلامي  اعلام  كرد با اجراي  طرح  شناسنامه  دار كردن  انواع  توليدات  البسه اي  كشور از اتحاديه هاي  توليدي  حمايت  مي  شود.
به  گزارش  گروه  اقتصادي  واحد مركزي  خبر نجفي  گفت : توليد، توزيع  و مصرف  انواع  لباس  در كشور گسترده  است  اما بعضي  از اين  لباس ها با معيارهاي  ملي  و ارزشي  ما تطبيق  ندارند .
وي  گفت  كميسيون  هيأت  عالي  نظارت  كه  زير نظر مستقيم  وزير بازرگاني  كار مي  كند پس  از نشست  هاي  متعدد به  اين  نتيجه  رسيد كه  اوضاع  اجتماعي  و اقتصادي  توليد و توزيع  لباس ها را ساماندهي  كند و مجبور شديم  طرح  شناسنامه  دار كردن  لباس ها را تهيه  و اجرا كنيم .
ژاپني ها كراوات و لباس رسمي را كنار گذاشتند
ايرنا: جنبش كراوات نزدن و نپوشيدن لباس رسمي از روز چهارشنبه در وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي ژاپن آغاز شد.
جونيچيرو كويزومي نخست وزير و هيرويوكي هوسودا دبير و سخنگوي ارشد دولت ژاپن از نخستين مقام هاي دولتي اين كشور بودند كه در بامداد روز چهارشنبه بدون زدن كراوات در محل كار خود حاضر شدند.
اين جنبش كه تنهاويژه فصل گرم تابستان است ، با انگيزه صرفه جويي در مصرف انرژي و پشتيباني از حفظ محيط زيست انجام مي گيرد. با توجه به اين موضوع از امروز درجه دستگاه هاي تهويه مطبوع و كولرهاي ساختمان هاي سازمانهاي دولتي ژاپن بر روي عدد۱۶ درجه بالاي صفر تنظيم شد كه گفته مي شود، از ديدگاه صرفه جويي در مصرف برق در فصل تابستان، ايده آل است . در ژاپن پوشيدن كت و شلوار و زدن كراوات در ادارات يك رسم اجتماعي است كه زير پا گذاشتن آن بي نظمي فرد را تداعي مي كند وبه همين دليل كارمندان دولتي و بخش خصوصي بدون استثنا از اين رسم فرمانبرداري مي كنند.
اما بالا رفتن سطح توجه به مساله حفظ محيط زيست و صرفه جويي درمصرف انرژي سبب شده كه اجراي اين رسم در فصل تابستان مورد بازنگري قرار گيرد.
مجلس و تلاش براي مبارزه با سيگار
ايلنا: رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس، اعلام كرد: مجلس پيگير اين است كه قانوني براي عدم استعمال دخانيات در دستگاه  هاي اجرايي تصويب كند.
اميدوار رضايي، در مراسم روز جهاني بدون دخانيات، گفت: يكي از اهداف مجلس هفتم، ريشه  كن كردن استعمال سيگار در كشور است و براي اين كار تلاش زيادي انجام مي دهد.
رضايي، با اشاره به ضرورت تصويب قوانين براي جلوگيري از استعمال دخانيات، گفت: بايد ضمانت اجرايي براي پيشگيري از استعمال دخانيات در اماكن عمومي و دستگاه  هاي اجرايي، قضايي و فرهنگي وجود داشته باشد.
مرگ و مير حوادث شغلي رو به افزايش است
ايسنا: سالانه ۲ ميليون كارگر در پي حوادث و بيماري هاي شغلي به كام مرگ كشيده مي شوند كه اين روند در حال افزايش است.
بر اساس آخرين آمار سازمان بين المللي كار(ILO) ارزيابي جديدي از حوادث و بيماري هاي شغلي حاكيست خطر بيماري هاي شغلي مهمترين معضل شايع مردم در محيط هاي كاري است، زيرا سالانه از هر چهار حادثه شغلي يك مورد به مرگ مي انجامد.
آخرين آمارها نشان مي دهد علاوه بر حوادث شغلي مرگبار، سالانه حدود ۲۶۸ ميليون حادثه شغلي غيرمرگبار نيز رخ مي دهد كه قربانيان آن حداقل هر يك سه روز كاري را از دست مي دهند. همچنين سالانه ۱۶۰ ميليون مورد جديد از بيماريهاي شغلي مشاهده مي شود و در نتيجه حدود ۴ درصد توليد ناخالص داخلي GDP جهان صرف پرداخت غرامت و غيبت از كار مي شود.
هزينه ۳۰ ميليون دلاري براي اعزام دانشجو به خارج
فارس: معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هزينه اعزام دانشجويان به ديگر كشورها را براي ادامه تحصيل در سال جاري، ۳۰ ميليون دلار اعلام كرد.
غلامحسين ظريفيان گفت: در سالهاي ۶۱ و۶۲ حدود ۱ ميليارد دلار هزينه اعزام دانشجويان شد كه در حال حاضر با راه اندازي دوره هاي دكتري در داخل كشور، اين هزينه امسال در حدود ۳۰ ميليون دلار مي باشد. وي افزود: با توجه به رشد تحصيلات تكميلي در دانشگاه ها، در حال حاضر بخش اعظمي از كادر هيات علمي در داخل و خارج از كشور تامين شده است.
نرخ زايش در ژاپن به پايين ترين سطح رسيد
ايرنا: آمارهاي  وزارت  رفاه ، بهداشت  و كار ژاپن  نشان  مي دهد كه  نرخ  زايش  از سوي  زنان  ژاپني  در طول  عمر خود به  سطح  ۲۸/ ۱نوزاد رسيده است  كه  در پايين ترين  سطح  تاكنون  قرار دارد.روزنامه  ماينيچي  دراين باره  گزارش  داد كه  تازه ترين  بررسي هاي  وزارت  بهداشت  ژاپن  در زمينه  چگونگي  روند جمعيت  اين  كشور در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  نشان  مي دهد كه  يك  زن  ژاپني  در طول  عمر خود تنها ۲۸۹/ ۱ نوزاد مي زايد.
آمارها  نشان  مي دهد كه  در طول  بيش  از نيم  قرن  گذشته  ميزان  زايش  نوازد از سوي  زنان  ژاپني  در طول  عمر خود ۷۱/ ۳ نوزاد كمتر شده  است .

خودروهاي فرسوده تا پايان برنامه چهارم توسعه جمع آوري مي شوند
مهر: معاون راهنمايي و رانندگي ناجا ازجمع آوري ۲۰ هزار خودروي فرسوده در سال ۸۳ خبر داد و گفت: طي بيش از ۴۰سال گذشته در كشور فقط يك هزار دستگاه خودروي فرسوده اوراق شده است ، در صورتي كه تنها در سال گذشته ، ۵ هزار خودرو توسط شركت سايپا براي آب كردن و از بين بردن به كارخانجات ذوب آهن و .. فرستاده شد و اين امر نشان دهنده آغاز حركت در اين زمينه است. سردارمحسن انصاري در خصوص جمع آوري خودروهاي فرسوده در كشور و پيشرفتهايي كه در اين زمينه حاصل شده گفت: هم اكنون همه به يك تعريف مشخصي از خودروهاي فرسوده رسيده اند و مي دانند كه سن خودروي فرسوده با توجه به شرايط موجود كشور۳۰ سال است البته ممكن است در كشورهاي ديگر ۱۰ تا ۱۵ سال باشد اما با توجه به شرايط موجود در كشور به اين تعريف رسيده ايم.وي افزود: در سال ۸۳ ، ۲۰هزار خودروي فرسوده در كشور جمع آوري شده ، اين اقدام هرچند ناچيز اما بسيار قابل تقدير است ، از اين تعداد خودرو جمع آوري شده ۱۰ هزار دستگاه در شركت ايران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه نيز در شركت سايپا است كه اين امر در كشور تاكنون سابقه نداشته است.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا تعداد خودروهاي فرسوده كشور را بين يك ميليون و ۸۰۰ تا ۲ ميليون خودرو دانست و تا كيد كرد: براساس برنامه چهارم توسعه دولت موظف است تا پايان اين برنامه كليه خودروهاي فرسوده را جمع آوري كند بنابراين بايد سالانه حداقل ۴۵۰ هزار خودرو جمع آوري شود.
سردار انصاري مشكل تامين منابع مالي را عمده ترين مشكل براي جمع آوري خودروهاي فرسوده در كشور ذكر كرد و گفت: ما به عنوان پليس وظيفه داريم اجازه حركت به خودروهايي كه پلاك و شماره غير مجاز دارند ندهيم اما براي جمع آوري اين خودروها بايد مقدمات لازم مانند تسهيلات خريد خودرو براي مردم ، تسهيلات بانكي و.. فراهم باشد.معاون راهنمايي و رانندگي ناجا گفت: دولت براي از رده خارج كردن خودروي پلاك شخصي يك و نيم ميليون تومان و خودروي پلاك قرمز ۳ ميليون تومان به كارخانجات مي دهد و معادل آن را تخصيص سود بازرگاني براي ورود قطعه بنزين و ماشين در نظر مي گيرند.

گماشتگي سربازان در نيروهاي مسلح ممنوع است
فارس: معاون وظيفه عمومي ناجا گفت گماشتگي سربازان تحت هر شكل در نيروهاي مسلح ممنوع است و اگر هر ارگاني نسبت به اين كار اقدام كند مرتكب تخلف شده و با آن برخورد خواهد شد.
سردار بهمن كارگر در حاشيه همايش سراسري معاونين وظيفه عمومي در جمع خبرنگاران افزود: هم اكنون برخوردي كه با شخصيت سربازان مي شود نسبت به گذشته غير قابل مقايسه است بطوري  كه آمار فرارسربازان به دليل اين گونه برخوردها بسيار كم شده است.
وي با بيان اينكه هم اكنون تسهيلات رفاهي مناسبي جهت سربازان در نظر گرفته شده است خاطر نشان كرد: روز به روز وضعيت تسهيلات رفاهي كه براي سربازان در نظر گرفته مي شود، بهتر مي شود. وي افزود: هم اكنون سربازان مي توانند در هر مقطعي از سربازي كه در آزمون سراسري دانشگاهها پذيرفته شوند نسبت به ادامه تحصيل خود اقدام كنند.
وي خاطرنشان كرد: من اعلام مي كنم كه اگر كسي از جوانان كشور در ۴ سال گذشته ادعايي مبني بر عدم ادامه تحصيل در زمان سربازي را دارد به من مراجعه كند تا پاسخگو باشم.
كارگر با اشاره به گزارش ساليانه سازمان ملي جوانان گفت: مطابق گزارش ساليانه سازمان ملي جوانان بيش از ۷۰ درصد از جوانان با حذف خدمت سربازي مخالفت كرده اند. وي در خصوص طرح هاي كاهش مدت خدمت سربازي و خريد آن گفت: اينگونه طرحها به هيچ عنوان مطرح نخواهند شد و بحثي در اين خصوص نيز وجود ندارد.
كارگر با اشاره به خريد خدمت مشمولان خارج از كشور گفت: در گذشته قوانين و مقررات  متفاوتي در اين خصوص وجود داشت ولي در قانون جديد كه در سال ۸۲ به تصويب مقام معظم رهبري رسيد مقرر شد كساني كه تا ۴ بهمن ۱۳۸۲ در خارج از كشور بوده اند و در سن مشموليت نيز هستند به شرط آنكه حداقل ۲ سال اقامت در خارج از كشور داشته و اين موضوع نيز به تائيد وزارت امور خارجه برسد مي توانند با پرداخت مبلغ ۵ ميليون تومان معافيت اخذ كنند.
وي خاطر نشان كرد: اين مصوبه فقط تا سال ۸۵ اعتبار خواهد داشت و افرادي كه شامل اين طرح خواهند شد بايد وضعيت خود را تا پايان سال ۸۵ مشخص كنند.

دستگاه ديپلماسي بايد براي اجماع عليه مواد مخدر تلاش كند
گروه اجتماعي: دكتر علي هاشمي جانشين رئيس و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ملاقات تعدادي از رايزنان درجه يك سياسي وزارت امور خارجه با وي، مواد مخدر را معضل فراگير جهاني عنوان كرد .
وي گفت: سوء مصرف مواد مخدر از عمده ترين مشكلات جهان به شمار مي رود و دستگاه ديپلماسي كشورمان بايد براي اجماع جهاني عليه توليد و سوء مصرف مواد مخدر تلاش كند.
وي افزود: تغيير الگوي مصرف و رشد مصرف مواد مخدر صنعتي به مشكل بزرگي براي غرب تبديل شده و در سال هاي اخير سوءمصرف اين مواد در غرب حدود ۷۰ درصد رشد داشته است.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر در كشور را نيز تشريح كرد و گفت: استراتژي اصلي ما علاوه بر مقابله با قاچاق مواد مخدر كاهش تقاضا در داخل كشور است.
هاشمي همچنين گفت: اركان برنامه جامع ملي مبارزه با مواد مخدر به زودي به تصويب نهايي خواهد رسيد و هدف اصلي اين برنامه كنترل مصرف مواد مخدر در كشور است ضمن اينكه زيان مالي مواد مخدر براي كشور در سال گذشته را ده هزار ميليارد تومان است كه عامل مهمي در ايجاد فساد در كشور بوده است.

نحوه تعيين شهريه مدارس غيرانتفاعي اعلام شد
ايسنا: دستورالعمل ثبت نام و تعيين شهريه مدارس غيرانتفاعي از سوي معاونت توسعه مشاركت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.
بر اساس اين دستورالعمل، شهريه هر مدرسه به استناد قانون تاسيس مدارس غير انتفاعي مصوب مجلس شواري اسلامي به پيشنهاد مؤسس يا مؤسسان و با توجه به سطح آموزشي مدرسه و هزينه هاي سال قبل، توسط اداره آموزش و پرورش تاييد و ابلاغ مي شود. كميسيوني متشكل از مدير آموزش و پرورش شهرستان يا منطقه، معاونان اداره، مسؤول پيگيري امور مدارس غيرانتفاعي، مسؤلان دوره تحصيلي و دو نفر از اعضاي شوراي هماهنگي مؤسسان منطقه بررسي و تاييد پيشنهاد شهريه مدارس مذكور را دارند.
بنابراين گزارش مبناي نظارت بر ميزان و كيفيت خدمات ارائه شده در مدرسه نيز مفاد توافقنامه منعقد بين مؤسس و اداره آموزش و پرورش خواهد بود. مسعودي، مديركل دفتر پشتيباني و توسعه مدارس غيردولتي در اين خصوص تأكيد كرد: با عنايت به اين امر دستورالعمل ممكن است مدارس به خاطر تفاوت در ارائه خدمات شهري واحدي را نداشته باشند.

در سال گذشته
هر ساعت ۳ نفر بر اثر تصادف در كشور جان باخته اند
گروه اجتماعي، مريم غفاري: بر اثر آسيب هاي ترافيكي و تصادفات روزانه ۳۲۴۲ نفر در جهان كشته مي شوند. اين در حالي است كه در كشور ما طي سال گذشته روزانه ۷۲ نفر در اثر تصادفات جان باخته اند.
براساس گزارش جهاني پيشگيري از آسيب هاي ترافيكي سالانه ۲/۱ ميليون نفر و يا روزانه به طور متوسط ۳۲۴۲ نفر در اثر آسيب هاي ترافيكي در جهان كشته مي شوند و بين ۲۰ تا ۵۰ ميليون نفر در اثر حوادث ترافيكي دچار آسيب يا ناتواني مي شوند.
اين گزارش حاكي است، ۹۰ درصد مرگ و مير ترافيكي در راه هاي كشورهاي با درآمد كم و متوسط اتفاق مي افتد و بيش از ۵۰ درصد مرگ و مير ترافيكي جاده در ميان جوانان ۱۵ تا ۴۴ ساله اتفاق مي افتد كه ۷۳ درصد قربانيان مردان هستند.
اين گزارش مي افزايد تخمين زده مي شود تا سال ۲۰۲۰ آسيب هاي ترافيكي، سومين رتبه از بار بيماري ها را در جهان داشته باشند. همچنين پيش بيني مي شود كه مرگ و مير ناشي از آسيب هاي ترافيكي براي كشورهاي با درآمد كم و متوسط ۸۳ درصد افزايش و براي كشورهاي پيشرفته تا ۲۷ درصد كاهش يابد و اين در حالي است كه متوسط افزايش جهاني اين گونه آسيب ها تا سال ۲۰۲۰ به ۶۷ درصد خواهد رسيد.
اين گزارش مي افزايد، فرمانده پليس راه كشور اعلام كرد: در سال گذشته در هر ۲۴ ساعت ۷۲نفر و در هر ساعت ۳ نفر بر اثر تصادف رانندگان جان خود را از دست داده اند.سردار محمد رويانيان افزود: در سال گذشته ۱۱۶ هزار تصادف در جاده هاي كشور به وقوع پيوسته است كه از اين تعداد ۲ هزار و ۵۷۳ فقره قتلي و ۳۱ هزار و ۶۷۳ مورد جرحي و ۷۶ هزار نيز خسارتي بوده است. وي با بيان اينكه ميزان وسايل نقليه عمومي نسبت به كل خودروها معادل ۱ درصد است خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه ميزان تصادفات خودروهاي عمومي در سال معادل ۵ درصد است. رويانيان گفت: در سال گذشته هر ماه ۱۲ تصادف در خصوص اتوبوسهاي مسافربري به وقوع پيوسته است كه در اين تصادفات به طور متوسط ۲ نفر كشته و مجروح شده اند.
فرمانده پليس راه كشور خاطر نشان كرد: ۶۴ درصد از تصادفات وسايل نقليه از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب اتفاق افتاده و بيشترين علل تصادفات نيز تجاوز به چپ، عدم توجه به جلو، سرعت و خستگي راننده ها بوده است.
براساس اين گزارش هزينه هاي آسيب هاي ترافيكي در كشورهاي با درآمد كم و متوسط بالغ بر ۶۵ ميليارد دلار يعني ۱ تا ۵/۱ درصد از درآمد ناخالص ملي بسياري از خانواده ها، آسيب ديدگان يا معلولان به دليل هزينه هاي درماني طولاني مدت مصدوم، از دست دادن نان آور خانواده يا پرداخت هزينه هاي سنگين نگهداري از فرد معلول خود به سمت فقر سوق داده مي شوند. در صورتي كه حوادث ترافيكي هم قابل پيش بيني و هم قابل پيشگيري هستند و مي توان با اتخاذ تصميماتي، تعداد حوادث و آسيب ها را كاهش داد.

يادداشت
تك تيرانداز
ابراهيم زاهدي مطلق
در كمركش نوشتن يادداشتي بودم درباره وعده و وعيدهاي دور از عقل و ذهن بعضي از نامزدهاي رياست جمهوري؛ تلفن زنگ خورد و صداي آشنايي از آن طرف گفت: سام عليك! داري چي مي نويسي! چرا موبايلت جواب نمي ده؟ در دسترس نيستي مشترك مورد نظر؟!
حرفمان گل انداخت و يادداشت را نيمه كاره رها كردم. سراغ بعضي از دوستان را از يكديگر گرفتيم؛ به اسم حميد كه رسيدم، گفت: ديروز باهاش صحبت مي كردم. لابه لاي هزار تا حرف كه زد، اين را هم گفت: «بهترين قناسه  زن (تك تيرانداز) گردانمان را ديدم. پرسيدم كجا هستي، چي كار مي كني؟ نتونست درست و حسابي بگه. اما فهميدم كه آنتن ماهواره نصب مي كنه....
ادامه صحبت نه ممكن بود و نه جايز! حالا فقط يك سؤال به ذهنم سنگيني مي كرد: بقيه بچه ها كجا هستند و چه كار مي كنند؟

كميته ساماندهي تعرفه هاي پزشكي تشكيل شد
فارس: كميته پنج نفره كارشناسي ساماندهي بحث تعرفه هاي پزشكي با حضور نمايندگاني از مجلس، دولت و سازمان نظام پزشكي تشكيل شد.
اميدوار رضايي رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: اين كميته متشكل از نمايندگاني از وزارت رفاه و تامين اجتماعي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس سازمان نظام پزشكي و رئيس كميسيون بهداشت ودرمان مجلس اولين بار دو سال پيش به دستور رئيس جمهوري براي ساماندهي وضعيت تعرفه هاي پزشكي تشكيل شد اما فعاليت آن از يك سال پيش مسكوت ماند كه با تصميم جلسه ديروز قرار شد دوباره فعال شود.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: كميته كارشناسي تعرفه هاي پزشكي در مرحله اول قيمتهاي واقعي خدمات پزشكي را به دست مي آورد و سپس بر اساس امكانات دولت، منابع ملي و پول توجيبي مردم ميزان تعرفه هاي پزشكي را اعلام مي كند چون نمي توان تعرفه هاي پزشكي را درست معادل قيمت تمام شده خدمات با مردم محاسبه كرد. وي گفت: كميته كارشناسي مورد نظر، هم در مورد تعرفه خدمات درماني در بخش دولتي و هم بخش خصوصي تصميم گيري مي كند و پس از اعلام نهايي تعرفه ها در صورتي كه منابع مالي بيشتري از سوي دولت لازم باشد براي تامين منابع وارد عمل مي شويم و قطعا تلاش مي شود كه فشاري بر مردم تحميل نشود و هزينه هاي واقعي خدمات از سوي بيمه ها و اعتبارات دولتي تامين شود تا هم جامعه پزشكي راضي باشد و هم فشار مضاعفي بر مردم تحميل نشود.
سند برنامه استراتژيك تأمين اجتماعي عملياتي مي شود
فارس: مديركل برنامه ريزي اقتصادي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي گفت: سند برنامه استراتژيك تأمين اجتماعي از سال آينده عملياتي و اجرايي مي شود.
فرشيد يزداني افزود: سند استراتژيك تأمين اجتماعي در سطح كلان طراحي شده است كه در حال حاضر در بخشهاي مختلف سازمان اعم از درمان ، بيمه اي و ساير بخشها در حال تدوين استراتژيهاي متناسب با استراتژي كلان سازمان هستند.
وي در ادامه گفت: برنامه استراتژيك سازمان تأمين اجتماعي حاصل فرآيندي رسمي در قالب نظام برنامه ريزي سازمان است كه با استفاده از مشاركت گسترده واحدهاي مختلف سازمان و برپايه استفاده هر چه بيشتر از خرد جمعي تهيه شده است. مديركل برنامه ريزي اقتصادي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي اظهار داشت: گزارش سند برنامه استراتژيك سازمان تأمين اجتماعي كه برنامه پنج ساله سازمان را در نظر دارد حاصل مشاركت ۱۴۴ مدير و مسئول سازماني و ۴۳ كارشناس است كه با صرف بيش از ۲ هزار و ۸۰۰ ساعت نفر تدوين شده است. يزداني افزود: تنظيم يك نظام برنامه ريزي، هدف تأمين اجتماعي است كه سازماني همچون سازمان تأمين اجتماعي ناگزير از طي فرآيندي رسمي است كه بررسي همه جانبه مسائل و هماهنگي ميان واحدها در مسير طرح و اجراي برنامه ها، گذار از اين فرآيند را ضروري مي سازد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |