پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۴ - Jun 2, 2005
خاتمي در پيامي خطاب به اجلاس جامعه جهاني اطلاعات منطقه آسيا _ اقيانوسيه:
رشد پايدار، نتيجه مديريت بين المللي اينترنت است
003819.jpg
گروه انفورماتيك: مديريت اينترنت در يك محيط بين المللي، سبب توسعه آن و رشد پايدار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري در پيام خود به اجلاس جامعه جهاني اطلاعات در تهران كه بعد از ظهر روز سه شنبه (دهم خرداد) در مراسم افتتاحيه اجلاس توسط دبير شوراي عالي اطلاع  رساني قرائت شد، با بيان اين مطلب آورده است: خوشبختانه فرصت هايي كه از طريق انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده موقعيت هاي تاريخي كم نظيري را براي جهش ها و خيزهاي توسعه اي، ايجاد كرده است. كليد گشودن باب توسعه و فقرزدايي، انتقال و دسترسي  آسان و ارزان به فنآوري است. آنچه پيش روي ماست پيدا كردن روش درست مديريت فعلي جهاني اينترنت است، پس بايد مسأله دستيابي به سازوكارهاي نو براي ارتقاي فرصت عمومي اتصال به شبكه دانش و اطلاعات را جدي بگيريم.
خاتمي در ادامه پيام خود با اشاره به اهميت اين نشست و نقش آن براي مشخص كردن و تبيين ارتباط ميان مديريت «جهاني اينترنت» با «رشد شاخص هاي توسعه انساني» تصريح كرد: مسأله دسترسي عمومي به فناوري اطلاعات و ارتباطات بايد مبناي اجلاس توسعه مدار تونس باشد. اين مهم زماني به اقدامات عملي براي كاهش آلام بشري تبديل مي شود كه متوليان جهاني مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات، رويكردي جامع نگر، بدون تبعيض و انساني براي احقاق حق دسترسي به اطلاعات را برگزيند. تنها از اين راه محروميت ديجيتالي از بين مي رود.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني و مديربرپايي اجلاس جامعه جهاني اطلاعات در تهران (آسيا و اقيانوسيه) در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: با وجود اين كه روز اول، افتتاحيه بود، اما در نوع خود به دليل ارائه سخنراني هاي كليدي، باارزش و بسيار سخت بود.
مهندس نصرالله جهانگرد در تشريح روز اول اجلاس اظهار داشت: مسئولان اصلي جامعه اطلاعاتي در سطح بين الملل در اين اجلاس حضور داشتند و هر كدام سعي كردند در خصوص مباحث اصلي كه مهمترين چالش مديريت اينترنت به شمار مي رود به طرح ديدگاه هاي مختلف خود بپردازند.
وي به پيام پرمحتواي رئيس جمهوري اشاره كرده و گفت: اين پيام شيوا و پرمحتوا، موضع ايران را در خصوص مديريت اينترنت مشخص كرد. رئيس جمهور در اين پيام تأكيد كرد كه نقطه نظر ايران اين است كه اينترنت با يك روش چند جانبه و در يك محيط بين   المللي مديريت شود تا توسعه آن براي رشد پايدار انساني بيشتر به كار گرفته شود.
جهانگرد ادامه داد: رئيس اسكاپ و ساير سخنرانان نيز اين موضوع را تأييد كردند. وي در خصوص نتايج سخنراني ها در روز اول اجلاس تهران اظهار داشت: برنامه هاي اصلي تصويب، گزارش هاي منطقه اي ارائه و كليات گزارش تهيه شده توسط UNDP ارائه گرديد. همچنين كار، گروه هاي فني و حقوقي منجر به لحاظ كردن نظر دولتها در قطعنامه  شد و همزمان گزارش كشورها ارائه گرديد و نهايتاً  امروز جمع بندي كار، گروه هاي فني ارائه مي شود كه پس از رأي گيري، اعلاميه تهران نهايي خواهد شد.
مدير برگزاري اجلاس تهران در پاسخ به اين سؤال كه علت عدم حضور رئيس جمهوري چه بود، اظهار داشت: حضور رئيس جمهور بايد با ملاحظات ديپلماتيك و با توجه به سطح شركت كنندگان باشد. كنفرانس از نظر سطح تأثيرگذاري مهمترين كنفرانس آسيا و اقيانوسيه است، كه در اين سطح كنفرانسي در آينده نزديك نداريم، اما از جهت حضور، رؤساي هيأت هاي نمايندگي به عنوان وزير به دليل برپايي همزمان چند كنفرانس در آسيا، تقسيم شدند كه در نتيجه تعداد آنها محدود بود و بقيه رؤسا در حد معاون وزير و مقامات ارشد دستگاه ها حضور داشتند، بنابراين ملاحظات ديپلماتيك بر اين بود كه فقط پيام رئيس جمهوري قرائت شود. از طرف ديگر همزماني جلسه شوراي انقلاب فرهنگي با مراسم افتتاحيه اين اجلاس بود.
همچنين دكتر علي اكبر جلالي مشاور پروژه تجهيز ۱۰ هزار دفتر ICT روستايي و مجري كارگاه ICT روستايي اجلاس تهران در خصوص روند برگزاري اين اجلاس و نتايج آن به خبرنگار همشهري اظهار داشت: با توجه به تجربيات من از حضور در اجلاس هاي مشابه در جهان، اجلاس نسبتاً  خوبي بود: اما عدم حضور رئيس جمهور چالش بزرگي در اين اجلاس به شمار مي آيد.
جلالي در ادامه افزود: حضور رئيس جمهوري جلوه بهتري به اين اجلاس مي داد، زيرا زماني كه ما تعهداتي را در جامعه جهاني داريم، بهتر است كه حساسيت هاي خود را بيشتر بر معرض نمايش بين المللي بگذاريم و حضور ايشان مي توانست به اين موضوع جامه عمل بپوشاند.
همچنين حضور رئيس جمهوري بعد جهاني انعكاس خبري زيادي ايجاد كرده كه قطعاً  تأثير مثبتي در روابط خارجي ايران به همراه داشته است.
جلالي افزود: ما در اين اجلاس براي اولين بار در منطقه آسيا و اقيانوسيه يك كارگاه ICT روستايي برپا مي كنيم كه حتي در اجلاس ژنو نيز نبود و اين خود نوآوري بسيار ارزشمندي خواهد بود.
وي در خصوص تربيت نيروي متخصص يادآور شده براي تربيت نيروي متخصص در هر رشته اي بايد آموزش هاي لازم همان رشته را ارائه كنيم. يعني آنها را براي رسيدن به آرمان مطلوب يعني مثلاً  بهره مندي و تسلط به ICT تحت آموزش هاي لازم ICT قرار دهيم.
جلالي تأكيد كرد: نيروي انساني خوبي داريم، اما بايد براي موارد بخصوص آموزش هاي بخصوص به آنها داده شود. وي در پاسخ به اين سؤال كه تا اجلاس تونس(آبان ۸۴) چند روستا در كشور به اينترنت متصل و دفتر ICT روستايي ايجاد مي شود، اظهار داشت: ۴۷۰۰ روستا تا به حال تجهيز شده است، اما قرار است كه مديريت دفاتر به بخش خصوصي واگذار شود و هم اكنون اين طرح در انتظار مديريت قالب براي اداره اين دفاتر است. مخابرات تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار ريال به دفاتر كمك مالي مي كند، پهناي باند ۶۴ KB/S مجاناً  در اختيار اين دفاتر است و زمينه براي مديريت و راهبري اين دفاتر مهيا است، اما فعلاً  با مشكل نيروي انساني مواجه هستيم. مهمترين مسأله رشد اشتغال زايي توسط ايجاد اين دفاتر است.
اين اجلاس امروز با صدور بيانيه اي به كار خود پايان مي دهد.

رقابت شديد روزنامه هاي الكترونيكي و چاپي
003822.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: در پي گسترش نشريات به ويژه روزنامه هاي آن لاين، كارشناسان حوزه انفورماتيك پيش بيني مي كنند كه در آينده، فروش روزنامه هاي چاپي كاهش يافته و روزنامه هاي اينترنتي جاي آن را بگيرد.
اما يك خبر خوش براي مطبوعات در جريان بزرگترين گردهمايي مديران مطبوعات جهان اعلام شد، با وجود تهديد روزنامه هاي آن لاين وبلاگ ها، روزنامه هاي چاپي كماكان به فعاليت خود ادامه خواهند داد و از بين نخواهند رفت.
در اين گردهمايي ساليانه كه توسط اتحاديه بين المللي روزنامه نگاران (WAN) برگزار مي شود، سخنرانان با اميدواري در مورد آينده مطبوعات چاپي صحبت كردند.
براساس گزارش منتشر شده در اين گردهمايي تيراژ مطبوعات جهان در سال ۲۰۰۴ اندكي نسبت به سال قبل از آن افزايش يافت. اما ۱۳۰۰ شركت كننده در اين گردهمايي پذيرفتند كه مطبوعات آن لاين، مطبوعات چاپي را تهديد مي كنند.
تيموتي بالدينگ دبير كل (WAN) در جريان گردهمايي سئول گفت: فروش روزنامه ها در سال ،۲۰۰۴ در حدود ۱/۲ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت. در حقيقت سال گذشته يك سال بسيار پربار و مثبت براي مطبوعات چاپي بود. همچنين ميزان آگهي هاي چاپ شده در مطبوعات نيز با رشد مواجه شد.
بالدينگ در ادامه گفت: روزنامه هاي سراسر جهان در حال سپري كردن يك رنسانس هستند چون در زمينه صفحه آرايي، انتخاب تيتر و مطلب، توزيع و بازاريابي تحولات چشمگيري به وجود آمده است. اما با وجود افزايش درآمد روزنامه ها از محل آگهي هاي بازرگاني، نبايد فراموش كرد كه اينترنت، تهديد بزرگي براي مطبوعات چاپي به شمار مي آيد.
روزنامه هاي آن لاين رايگان، پايگاه هاي خبري و گسترش بلاگر ها هر روز فشار وارد براي روزنامه هاي چاپي را بيشتر مي كند.در حال حاضر، مديران مطبوعات چاپي در جهان دو هدف را دنبال مي كنند. ابتدا رقابت با مطبوعات الكترونيكي و سپس درآمد زايي از طريق ارائه اطلاعات به خوانندگان خود با استفاده از تكنولوژي مدرن.به توصيه (WAN) مطبوعات چاپي بايد اطلاعات موجود در روزنامه خود را روي تلفن همراه و ساير دستگاه هاي ديجيتالي همراه آنان ارسال و سعي كنند با نسل جوان ارتباط برقرار نمايند.
امسال مصادف است با چهارصدمين سال فعاليت مطبوعات در جهان. در طول اين مدت مطبوعات چاپي بحران هاي بزرگي از جمله ظهور راديو و تلويزيون را پشت سر گذاشتند و به احتمال بسيار زياد عصر ديجيتال را هم پشت سر خواهند گذاشت
وضعيت مطبوعات جهان در سال ۲۰۰۴
* فروش روزانه مطبوعات جهان در سال ۲۰۰۴ به ۳۹۵ ميليون نسخه رسيد.
* بزرگترين بازار فروش مطبوعات جهان در چين با ۵/۹۳ ميليون نسخه، هند با ۸/۷۸ ميليون نسخه، ژاپن با ۴/۷۰ ميليون نسخه، آمريكا با ۳/۴۸ ميليون نسخه و آلمان با۱/۲۲ ميليون نسخه مي باشد.
* تعداد مراجعه كنندگان به پايگاه هاي اينترنتي روزنامه ها در سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشت.
* ميزان درآمد روزنامه ها از محل آگهي در سال ۲۰۰۴ در حدود ۳/۵ درصد افزايش يافت.

ايران
برگزاري دومين جشنواره بزرگ وبلاگ نويسي
امام خميني (ره) و جوانان

گروه دانش: دومين جشنواره بزرگ وبلاگ نويسي امام خميني(ره) و جوانان همزمان با شانزدهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، قباد خدري، نماينده سازمان ملي جوانان در ستاد بزرگداشت امام خميني(ره) گفت: عمده موضوعات اين جشنواره، امام خميني از زبان جوانان، بزرگداشت امام، امام و جوانان، نوآوري و خلاقيت، خاطرات شما، جوانان از ديدگاه امام خميني(ره)، امام و مسئوليت پذيري جوانان، رسالت جوانان و امام، امام و دانشجويان، امام، جوانان و كار و تلاش و خودكفايي و نيز تريبون آزاد است. وي افزود: مراسم تجليل از وبلاگ نويسان برجسته همزمان با ميلاد حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد.
علاقمندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي www.emamvajavanan.com مراجعه كنند.
يك سال پس از تصويب هيأت دولت:
«سند ملي زيست فناوري كشور» ابلاغ مي شود

ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تصويب و ابلاغ سند ملي زيست فناوري كشور خبر داد.
دكتر جعفر توفيقي با اعلام اين مطلب خاطر نشان كرد: در پي تصويب و ابلاغ اين سند از سوي هيأت دولت، اولين جلسه شوراي عالي زيست فناوري كشور در روزهاي آينده با حضور رئيس جمهور كه رياست اين شورا را بر عهده دارد تشكيل مي شود. وي با اشاره به اين كه مسئوليت اجراي اين سند با وزارت علوم تحقيقات و فناوري بوده و ساير دستگاه ها از جمله وزارتخانه هاي صنايع، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نفت و سازمان هاي محيط زيست و مديريت و برنامه ريزي كشور نيز در تحقق برنامه هاي اين سند مشاركت دارند، تصريح كرد: به منظور آغاز اجراي اين سند براي سال اول از سازمان مديريت و برنامه ريزي تخصيص ۳۰ ميليارد تومان اعتبار را درخواست كرده ايم.
توفيقي در ادامه درباره زمان برگزاري و دستور جلسه دومين جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري كشور كه قرار بود نيمه ارديبهشت ماه سال جاري برگزار  شود، گفت: برگزاري اين جلسه در ماه گذشته به دليل تراكم برنامه هاي رئيس جمهور كه رياست اين شورا را بر عهده دارد محقق نشد و با مكاتبات صورت گرفته قول برگزاري اين جلسه را در خرداد ماه جاري با حضور رئيس جمهور گرفته ايم.
در دومين جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري قرار است گزارشي از آخرين وضعيت علمي كشور جهت آشنايي بيشتر اعضا و همچنين گزارشي از وضعيت اعتبارات بخش تحقيقات و فناوري و نحوه توزيع بودجه هاي پژوهشي كه بحثي بسيار اساسي و از مسئوليت هاي اصلي اين شورا است ارائه شود. وي افزود: در اين جلسه همچنين شرح وظايف تفصيلي شورا نيز مطرح و تصويب مي شود.
شفيعي، معاون آموزش و امور بين الملل وزارتICT :
براي هر دانشجو يك رايانه

گروه دانش: يك رايانه براي هر دانشجو، استاد و كارشناس، اين وعده اي است كه دكتر مسعود شفيعي مدعي تحقق آن در آينده اي نزديك است.
معاون آموزش و بين الملل وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات در گفت وگو با خبرنگار همشهري در تشريح برنامه هاي آموزشي وزارت ICT اظهار داشت: طي دو سال گذشته از طريق ويدئو كنفرانس سخنراني هاي دانشگاهي، تخصصي، مديريتي و فني را چهارشنبه هر هفته به مدت ۲ ساعت در سطح كشور ارائه كرديم.
وي افزود: حدود ۶۰ سخنراني تاكنون ارائه شد كه به دنبال آن كتاب مربوطه نيز به چاپ رسيد. از اين تعداد حدود يك سوم آن را ICT و بحث هاي تخصصي آن به خود اختصاص داده است.وي در ادامه در خصوص آموزش مهارت هاي هفت گانه ICDL اظهار داشت: طبق بخشنامه وزارت ICT در اين مورد مقرر رشد تا پايان اسفند ۸۳ طي كنند. همه مديران، حداقل ۳ مهارت از ۷ مهارت را تأييد كردند.
شفيعي در باره تهيه محتواي آموزش براي ICDL تصريح كرد: حدود ۱۰ هزار سري معادل ۷۰ هزار نسخه كتاب با كمك بخش خصوصي تهيه و در اختيار كارشناسان قرار داديم.وي با اشاره به دانشكده پست و مخابرات يادآور شد: چارچوب اصلي آموزشي را پياده سازي كرديم كه بتوانيم آموزش مجازي (e-learnling) و دوره هاي جديد ميان رشته ها با كمك دانشگاه هاي داخل و خارج به آموزش دوره ها پرداخته و با رفع نياز كاري مديران و كارشناسان در جهت ارتقاي سطح آگاهي و تكنولوژي پيش رويم و در نهايت نيازهاي جامعه برطرف شود.
شفيعي در ادامه گفت: در كنار آن آموزش دوره هاي معمول است كه بيش از ۲۰ هزار ساعت در سطح استان ها، شهرها بخصوص تهران و شركت هاي زير مجموعه مخابرات همه ساله برگزار مي شود، همچنين دوره هاي آموزشي داريم كه براي گذراندن آن افراد را به خارج از كشور مي فرستيم كه در نتيجه آن انتقال تكنولوژي به كشور صورت بگيرد.وي تأكيد كرد: فراواني كامپيوتر يكي از مواردي است كه در رده بندي فراگيري و درصد رشد فناوري در كشورها در فاكتورهاي مهم است. آنچه كه مسلم است با توجه به مسايل اخلاقي و بافت مذهبي ايران بايد فرهنگ سازي براي استفاده بهينه و صحيح در كامپيوتر صورت بگيرد.
وي افزود: اگر استفاده از كامپيوتر فقط براي سرگرمي و تفريحات و كارهاي ضداخلاقي باشد داشتن آن بي ثمر است.
شفيعي گفت: اين بدان معني نيست كه استفاده از كامپيوتر مضر است، لكن بايد براي شروع هر كار ابتدا آموزش هاي لازم صورت بگيرد. مسأله اصلي در استفاده از كامپيوتر استفاده از دنياي اطلاعات در اينترنت است كه بايد دوره هاي آموزشي براي استفاده صحيح از اين شبكه براي آحاد مردم برگزار شود.
وي اظهار داشت: استفاده از اينترنت بايد از انحصار درآورده شود و خودمان قابليت هاي بهره گيري و تسلط و ايجاد اطلاعات را در كشور به وجود آوريم و به عنوان يك توليد كننده و سرور اطلاعاتي اصلي متكي به شريان هاي خارجي نباشيم كه اگر اين ارتباط جهاني قطع يا محدود شد خودمان حرفي براي گفتن داشته باشيم.
شفيعي گفت: برنامه ريزي هايي كرديم كه در آينده نزديك هر فرد اعم از كارشناس، استاد، دانشجو و متخصص، بتواند يك كامپيوتر با قيمت كم خريداري كند. وي گفت: بودجه ما در امر آموزش نامحدود بوده و از بودجه ۲ درصدي لايحه وزارتخانه تأمين مي شود.

خودرو
كوچك سازي موتور براي كاهش مصرف سوخت
گروه دانش: متخصصان خودرو به اين نتيجه رسيده اند كه با كوچك سازي موتورها مي توانند مصرف سوخت را كاهش دهند.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، استراتژي كه براي بهبود قابل توجه در مصرف سوخت در نظر گرفته شده با كاهش حجم جابجايي موتور با حفظ شكل منحني گشتاور خواهد بود.با افزايش فشار تغذيه تا ۲/۵ بار و كاهش نسبت تراكم در بارهاي زياد مي توان به اين هدف دست يافت.بررسي ها نشان مي دهد؛ اگر موتور كوچك شود ولي از يك دمنده يا سوپر شارژ استفاده شود، مصرف سوخت ويژه در بارهاي جزيي در حدود ۲/۵ درصد بهبود مي يابد.
سوپر شارژهاي مكانيكي با راندمان بالا دستيابي به گشتاورهاي لحظه اي و بالا را فراهم مي كند.
استفاده از سوپرشارژ منجر به پديده ناك يا ضربه در بارهاي زياد مي شود. براي احتراز از اين موضوع يك سيستم نسبت تراكم متغير ابداع شده است تا با كاهش نسبت تراكم، دستيابي به فرآيند احتراق بدون ناك را در بارهاي زياد ممكن سازد؛ در حالي كه قادر است در بارهاي جزيي، تراكم بهينه را حفظ كند.

نمايشگاه
افتتاح دومين نمايشگاه بزرگ جهاني رايانه در تايوان
گروه دانش: دومين نمايشگاه بزرگ سالانه  جهاني رايانه با عنوان Computex روز سه شنبه در تايوان افتتاح شد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، سازمان دهندگان اين نمايشگاه انتظار حضور بيشترين تعداد خريداران و بازديد كنندگان را در تاريخ ۲۵ ساله   اين نمايشگاه در سال جاري دارند، طبق آمار به دست آمده از سوي شوراي توسعه  تجارت خارجي تايوان و انجمن رايانه  اي تايپه تنها نمايشگاه CeBIT در آلمان توانست از لحاظ شمار بازديد كنندگان، نمايشگاه آمريكايي Comdex را در سال هاي اخير پشت سر بگذارد.به گفته ناظران فناوري، اين رويداد شاخص از روند صنعتي و تقاضاي بخش رايانه در نيمه دوم سال جاري است.اين نمايشگاه تا روز شنبه داير است.

ژنتيك
يافته  هاي  جديد درباره  مقاومت  ارثي  در برابر مالاريا
واحد مركزي خبر: محققان  مي گويند مقاومت ارثي  مبتلايان  به  نوعي  بيماري  خوني  در برابر بيماري  مالاريا احتمالاً ناشي  از تغييرات  دستگاه  ايمني  در اين  گروه  است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  پلوس  مد، محققان  يك  مركز پژوهشي  كه  در كنيا فعاليت  مي كند با تحقيق  درباره  بيماران  مبتلا به  كم  خوني  سيكل  سل  كم  خون  سلول  داسي  شكل  در اين  كشور دريافتند احتمالاً كم  بودن  ميزان  ابتلا اين  گروه  از بيماران  به  مالاريا به  علت  ويژگي هاي  خاص  دستگاه  ايمني  آنان  است .
همچنين  تحقيق  جديد نشان  مي دهد در بيماران  مبتلا به  كم  خوني  سلول  داسي  شكل  مقاوم  بودن  در برابر ابتلا به  مالاريا تا سن  ده  سالگي  افزايش  پيدا مي كند و در اين  سن  بيش  از بقيه  سنين  است  و پس  از آن  به  تدريج  كاهش  مي يابد.
براساس  آمارهاي  موجود هر سال  در جهان  يك  ميليون  نفر بر اثر ابتلا به  مالاريا جان  خود را از دست  مي دهند كه  بيشتر قربانيان  را كودكان  ساكن  در صحراي  آفريقا تشكيل  مي  دهند.محققان  مي گويند در مبتلايان  به كم  خوني  سلول  داسي  شكل  پادتن ها به  ميزان  و سرعت  بيشتري  به  پروتئين  هاي  تغيير شكل  يافته  موجود در سطح  گلبول  هاي  قرمز آلوده  متصل  مي شوند.

اينترنت
مسنجر جديد MSN
ايرنا: شركت  خدمات  رساني  اينترنتي  «ام  اس  ان » اعلام  كرد: مسنجر جديدي  را به  كاربران  ارايه  مي دهد كه  در مقايسه  با ساير مسنجرها كارايي  بيشتري  دارد.
به  گزارش  يك  پايگاه  اينترنتي ، مسنجر ام  اس  ان مدل  ۷ به زودي  در دسترس  كاربران  اينترنتي  به  خصوص  علاقه مندان  به  ارسال  پيام هاي  فوري  قرار مي گيرد.مسنجر جديد به  صورت  رايگان  در اختيار افراد قرار نخواهد گرفت  و بابت  استفاده  از آن ، بايد هزينه اي پرداخته  شود.
اين  مسنجر به  كاربران  امكان  مي دهد تا از طريق  رايانه هاي  شخصي  به  كاربران  گوشي  تلفن  همراه  پيام  متني  كوتاه  ارسال  كنند.افرادي  كه  علاقه مند به  استفاده  از اين  گونه  خدمات  هستند، ابتدا بايد مسنجر ۷ را دانلود كرده  و به  ارسال  پيام  متني  كوتاه  بپردازند و در ازاي  هر پيام  مبلغي  را پرداخت  كنند.
اين  خدمات  به  صورت  جهاني  نيست  و تمامي  كشورها قادر به  استفاده  از آن  نخواهند بود و فعلا كشورهايي  همچون  فرانسه ، انگليس ، آلمان ، ايتاليا، اسپانيا، بلژيك ، استراليا و آمريكا به  آن  دسترسي  دارند.

كشف
ابداع  روش  جديد براي  تجويز هورمون  گلسي  تونين
واحدي مركزي خبر: محققان  به  روش  جديدي  دست  يافتند كه  در آن  با اتصال  هورمون  كلسي  تونين  به  پلي مرها مي  توانند اين  هورمون  را بدون  آنكه  در مسير رسيدن  به  هدف  خود از بين  برود تجويز كنند.
به نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  دوبلين  در ايرلند جنوبي، كلسي  تونين  هورموني  است  كه  مقادير كلسيوم  موجود در خون  را پايين  مي آورد و از پوكي  استخوان  جلوگيري  مي  كند.در حال  حاضر تنها شكل  دارويي  اين  هورمون  تزريقي  يا تجويز از راه  بيني است . محققان  دانشگاه  دوبلين  به  تازگي  روشي  ابداع  كرده اند كه  به  كمك  آن  مي توانند اين  هورمون  را از طريق  خوراكي  نيز تجويز كنند.بعضي  داروها از جمله  هورمون  كلسي  تونين  وقتي  به  صورت  خوراكي  تجويز مي شوند تحت  تأثير آنزيم هاي  كبدي  قرار مي  گيرند و از بين  مي  روند.در روش  جديد هورمون  كلسي  تونين  به يك  پليمر چسبناك  جديد متصل مي شود كه مي تواند هورمون  را در مسير خود تا هدف  محافظت  كند و مانع  تخريب  آن  شود.
محققان  اميدوارند از اين  يافته  جديد بتوانند براي  تجويز خوراكي  ساير داروهاي  مشابه  نيز بهره  بگيرند.

دادگاه
هشدار جديد اتحاديه  اروپا به مايكروسافت
گروه دانش: بازوي اجرايي اتحاديه  اروپا هشدار داد كه اگر شركت مايكروسافت به ضرب الاجل تعيين شده در حكم ضدانحصاري سال ۲۰۰۴ عمل نكند در ماه هاي آتي با جريمه هاي مالي سنگين مواجه خواهد شد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، كميسيون اروپا كه كنترل موارد رقابتي را در اتحاديه  اروپا برعهده دارد نسبت به پيشنهادات اين شركت تاكنون براي پيروي كردن از حكم مزبور اظهار نارضايتي كرده است چرا كه شركت مزبور از نگاه قانونگذاران هنوز خفقان خود را در بازار حفظ كرده است.
سخنگوي كميسيون اروپا در اين باره اظهار داشت: ما هيچ دليلي نداريم كه فكر كنيم مايكروسافت به تصميم اتخاذ شده در ماه مارس ۲۰۰۴ احترام نخواهد گذاشت. اما اگر به هر دليلي به اين نتيجه برسيم كه آنها از اين امر سر باز خواهند زد ما نيز جريمه هاي نقدي روزانه را تا سقف ۵ درصد از فروش كل جهاني وضع خواهيم كرد و اين تئوري تا پيش از پايان ماه ژولاي در صورت نارضايتي كميسيون از مايكروسافت عملي خواهد شد.

تلفن
مشتركان  تلفن  همراه  در هلند از جمعيت  اين  كشور بيشتر است
واحد مركزي خبر: شمار مشتركان  تلفن  همراه  در هلند بيش  از جمعيت  اين  كشور است .
به  نوشته  روزنامه  ليبراسيون  در اينترنت ، دفتر تحقيقات  هلندي  تله  كامپپر اعلام  كرد شركت  هاي  مخابراتي  تلفن  همراه  هلند از اول  ژانويه  تا پايان  مارس  با عرضه  سيصد و پنجاه  و شش  هزار خط  تلفن  شمار سيم  كارتها را به  شانزده  و چهاردهم  ميليون  رسانده اند.
اين  دفتر تحقيقاتي  اعلام  كرد شمار مشتركان  تلفن  همراه  را بر اساس  تعداد سيم  كارت  اعلام  كرده  است .برخي  از هلندي ها بيش  از يك  دستگاه  تلفن  همراه  دارند.به  نوشته  اين  روزنامه، ميزان  واقعي  مشتركان  تلفن  همراه  در هلند هفتاد و پنج  تا هشتاد درصد جمعيت  است .بر اساس  اطلاعات  منتشر شده ، ميزان  نفوذ تلفن  همراه  در زندگي  مردم  به  عنوان  مثال  در اسرائيل  به  صد درصد، در سوئيس  صد و چهار درصد، فنلاند نود و هشت  درصد، دانمارك  نود و پنج  درصد و در استوني  به  نود و پنج  درصد مي رسد.

فرآورده هاي شير و گوشت گاوهاي شبيه سازي شده، بي خطر است
گروه دانش: عباس اخوان: تحقيقات يك تيم آمريكايي و ژاپني نشان مي دهد كه فرآورده هاي شير و گوشت گاوهاي شبيه سازي شده هيچ فرقي با محصولاتي كه از گاوهاي پرورش يافته به طريق طبيعي به دست مي آيند، ندارند.
در يكي از سنجشهاي مشكل كه تاكنون انجام گرفته است، يانگ ژونگ از دانشگاه كانكتيكات در شهر استورس به همراه همكارانش، بيش از ۱۰۰ ويژگي اين محصولات را مورد بررسي قرار دادند، اما اطلاعات به دست آمده از اين سنجش بعيد به نظر مي رسد بتوانند بحثهاي پيرامون استفاده از اين محصولات را فرو نشانند. يانگ در اين رابطه در مجله «اقدامات دانشكده ملي علوم» گفت: «تمامي شاخصهاي بررسي شده براي شبيه سازي در اين تحقيق از محصولاتي به دست آمدند كه مورد تاييد براي مصرف انساني است.» او همچنين ادامه داد: «ما هيچ تفاوت قابل ملاحظه و چشمگيري بين موارد شبيه سازي شده و نمونه هاي طبيعي شان نيافتيم.»
تيم يانگ، استفاده از نمونه هاي شير ۴ گاو شبيه سازي شده از روي گاو هولشتاين، ميزان مواد همچون پروتئين، چربي و لاكتوز آنها را بررسي كرد و هيچ تفاوتي بين مقادير اين مواد در شير گاو شبيه سازي شده و گاوهاي پرورش يافته به طور طبيعي نيافتند؛ جالب آن كه گوشت دو گاو شبيه سازي شده از نژاد معروف ژاپني «كاميتا كافوكو» به خاطر اسيد چرب و marbhing فاقد اعتبار براي اخذ استاندارد صنعتي شدند.با اين كه گوشت گاو شبيه سازي شده در بعضي مواد همچون marbling و اسيدهاي چرب با گوشت گاو عادي تفاوت دارد، اما آزمايشها و تحقيقات نشان مي دهند كه اين مسئله كاملا طبيعي است، چرا كه اين گاوها از يك نژاد برتر گاو با ويژگيهاي برتر شبيه سازي شده اند، اما به طور كلي آنها اعلام كردند كه بيش از ۹۰ درصد ويژگيها در دو نوع گوشت با هم تطابق دارند.همچنين مجله «اقدامات دانشكده ملي علوم» در «تخمين ريسك ۲۰۰۳» اعلام كرد كه محصولات حيوانات شبيه سازي شده و بچه هاي اين حيوانات هيچ خطر مضاعفي در بر ندارند. هم اكنون نيز سازمان دارو و موادغذايي آمريكا در حال بررسي است تا اجازه فروش اين محصولات را صادر كند.مايك روبرتز، استاد بيوشيمي جانوري در دانشگاه ميسوري  كلمبيا اميدوار است كه تحقيقات اخير باعث راحتي خيال مصرف كنندگان شود.

بيش از ۷۰ هزار كودك و نوجوان سوئدي معتاد به اينترنت بايد به روانپزشك مراجعه كنند
بيش از ۷۰ هزار كودك و نوجوان سوئدي معتاد به اينترنت بايد به روانپزشك مراجعه كنند
گروه دانش: بيش از ۷۰ هزار كودك و نوجوان سوئدي به علت اعتياد به رايانه و اينترنت بايد خود را به روانپزشك معرفي كنند.
به گزارش گروه «حوادث» ايسنا آمارهاي رسمي در سوئد نشان مي دهد ۹۵ درصد سوئدي ها به رايانه و ۸۱ درصد آنها به اينترنت دسترسي دارند.از جمعيت ۹ميليوني سوئد ۹۰۰ هزار كودك و نوجوان در منازل خود رايانه دارند كه نيمي از آنان پيش از ۹ سالگي با اينترنت آشنا مي شوند.براساس تحقيقات دانشگاه «املو» وابستگي اين كودكان به رايانه به حدي است كه ۶۷ درصد والدين حتي قادر به نظارت بر فرزندان خود نيستند.
مؤسسه نظارت بر بازي هاي رايانه سوئد اعلام كرد: از مجموع ۷۰هزار كودك معتاد به كامپيوتر۲۰،هزار نفرشان به شدت معتاد به بازي هاي رايانه اي شده اند كه اين موضوع بسيار نگران كننده است.روانشناسان معتقدند نوجوانان معتاد به رايانه هيچ دوستي ندارند، وارد زندگي اجتماعي نمي شوند، همه وقت خود را در مقابل اينترنت مي گذرانند، مهارتي در كارهاي ديگر نداشته و از مدرسه نيز فراري هستند.
توجه نكردن به گذشت زمان، وابستگي روز افزون به اينترنت، خوشحالي با روشن شدن رايانه و پرخاشگري هنگام خاموش شدن رايانه يا قطع اينترنت، از ديگر علائم اعتياد اين افراد است كه در نهايت فرد را دچار افسردگي شديد مي كند.هم اكنون والدين اين نوجوانان يك نگراني بزرگ دارند و نمي دانند كودكان خود را چگونه به حالت عادي بازگردانند.

پرتاب ماهواره تحقيقاتي حامل موجودات زنده به فضا
يك موشك روسي ماهواره تحقيقاتي حامل موجودات زنده را براي انجام آزمايشات علمي در يك ماموريت دو هفته اي به مدار فرستاد. به گفته يك سخنگوي مركز كنترل ماموريت روسيه، ماهواره Photon-M حامل موجودات زنده اي چون عقرب، خرچنگ، سمندر آبي و مارمولك به فضا پرتاب شد كه بعد از پايان دو هفته ماموريت به زمين باز خواهند گشت. اين ماهواره توسط يك موشك «سويوز» از پايگاه بايكونور در قزاقستان پرتاب شد.

يافته هاي  جديد درباره  درمان  سرطان
نتايج  يك  بررسي  جديد نشان  مي دهد استفاده  از راهبرد سه  گانه  درمان ، روش   هاي  شيمي  درماني ، پرتودرماني  و استفاده  از مهار كننده هاي  آنزيمي  بيشترين  موفقيت  را در درمان  سرطان  ها دارد. روش  تلفيقي  با استفاده  از سه  درمان  بيش  از روش هايي  كه  در آنها از يك  يا، دو شيوه درماني  استفاده  مي شود، موفق  است .نتايج  اين  تحقيق  جديد كه  در مركز تحقيقات  سرطان  آلمان  با همكاري  محققان  دانشگاه  هايدلبرگ  انجام  شده  نتايج  بسيار اميدوار كننده اي  را در مطالعات  بر روي  حيوانات  داشته  است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |