پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۴ - Jun 2, 2005
براساس طرح افزايش كارايي بانك مركزي
هرگونه استقراض از بانك مركزي مشروط به تأييد شوراي پول و اعتبار است
گروه اقتصادي:بر اساس پيش  نويس طرح افزايش كارايي بانك مركزي ،هرگونه استقراض دولت از بانك مركزي پس از روشن شدن ديون و تكاليف دولت به بانك مركزي براساس شرايط و نرخهاي تعيين شده از سوي شوراي پول و اعتبار خواهد بود.
به گزارش مركز پژوهشهاي مجلس در ماده واحده طرح افزايش كارايي بانك مركزي آمده است: دولت موظف است ظرف مدت ۶ ماه از تاريخ تصويب اين قانون، لايحه اصلاح در مجموعه قوانين پولي و بانكي كشور را با عنايت به مفاد قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي و اجتماعي و تبصره هاي ذيل اين ماده واحده به مجلس شوراي اسلامي تقديم كند.
براساس تبصره يك اين ماده واحده كميته اي مركب از وزراي اقتصادي و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك مركزي به منظور شناسايي بدهيهاي دولت به بانك مركزي و ساير بانكها و تعيين نوع بدهيها و بررسي بدهيهاي معوقه تشكيل مي شود تا با اعلام آن به دولت ميزان ديون تعيين تكليف شود، براين اساس هر نوع استقراض جديد پس از روشن شدن ديون و تكاليف فوق براساس شرايط و نرخهاي تعيين شده از سوي شوراي پول و اعتبار خواهد بود.
تبصره ۲ ماده واحده طرح نيز حاكي است: دولت بايد همه ساله كسري ريالي و كوتاه مدت بودجه خود را در چارچوب قوانين و مقررات پولي و بانكي كشور و بدون ايجاد تزاحم در وظايف و مسئوليت هاي بانك مركزي جمهوري اسلامي پيش بيني و تامين كند .
اين گزارش اضافه مي كند: براساس تبصره ۳ پيش نويس طرح افزايش كارايي بانك مركزي نيز بانك مركزي به عنوان مسئول تنظيم سياستهاي پولي، اعتباري ارزي و بانكي كشور مكلف است ، ضمن ارايه توصيه هاي كارشناسي به مجلس و دولت، گزارشهاي ادواري لازم را هر شش ماه يك بار به دولت و كميسيونهاي تخصصي مجلس ارايه دهد.
بررسي كليات طرح افزايش كارايي بانك مركزي با عنوان جديد «اصلاح ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم» هم اكنون در دستور كار صحن علني مجلس قرار دارد.

كارشناسان اقتصادي مطرح كردند
اعتدال ، عدالت و مشاركت مردم 
محور ديدگاههاي اقتصادي امام (ره)
گروه اقتصادي : در آستانه شانزدهمين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) خبرگزاري فارس در گفت و گو با كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي نظرات آنها را در مورد ديدگاههاي اقتصادي امام (ره) جويا شده است .
جامع نگري و اعتدال
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزير بازرگاني گفت: ديدگاه امام خميني (ره) در حوزه اقتصاد همانند حوزه هاي مكتب عرفاني، فلسفي و اجرايي، نگاه تك بعدي نبوده و همواره اعتدال را در سرلوحه كار خود داشت.
فرهاد دژپسند افزود: ديدگاه امام خميني(ره) در تمام موضوعات همواره جامع نگري و همراه با اعتدال بود به همين دليل در حوزه اقتصاد همچون ساير حوزه ها به خصوص مكتب عرفاني، فلسفي و اجرايي كه داشت نگاه تك بعدي نبود.وي ادامه داد: ديدگاه امام خميني (ره) همواره راجع به دولت و بخش خصوصي به هيچ عنوان يك نسبت ناقص نبود كه فقط دولت يا فقط بخش خصوصي ارجحيت داشته باشد، بنابراين همواره متناسب با موضوع و متناسب با دوره زماني، محورهاي نسبت دولت و بخش خصوصي را تعيين مي كرد.
دژپسند اظهار داشت: امام خميني در دوره جنگ به خاطر شرايط خاص اين دوره، اختيارات وسيعي به دولت داد اما در آستانه اتمام جنگ رويكرد خود را تغيير داده و فعاليت بخش خصوصي را مبنا قرار دادند و دولت را به عنوان ناظر قوي بر بخش خصوصي وارد عرصه  كرد.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني گفت: ديدگاه امام خميني(ره) در بحث استراتژي هاي توسعه نيز همواره متناسب با دوره زماني بود. در بحث كشاورزي همواره خودكفايي را در درجه اول مطرح مي كرد و سپس بعد از خودكفايي در اين بخش، بحث توسعه بازار و صادرات محصولات كشاورزي را به ترتيب در اولويت  قرار مي داد.
عدالت اقتصادي
يك استاد دانشگاه نيز گفت: عدالت اقتصادي محور انديشه هاي حضرت امام بود كه طبيعتا دستيابي به آن منجر به كارآمدي اقتصادي مي شود.
فرهاد خرمي  اظهار داشت: رسيدن به سطح لازم عدالت اقتصادي افزايش كارآمدي توليد است.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: تأكيد امام بر كشاورزي به عنوان محور توسعه مشخصا به توسعه صنعت و خدمات كه در مجموع سه بخش اصلي اقتصاد را تشكيل مي دهند، منتهي مي شد.
خودباوري، خودكفايي و توسعه انسان محور
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز گفت: حضرت امام با تأكيد بر خودباوري، بر خودكفايي و توسعه انسان محور اعتقاد داشتند.
امرا... اميني افزود: بررسي دلايل توسعه يافتگي برخي كشورها مانند كره، چين و ژاپن ما را به اين جمله حضرت امام رهنمون مي كند كه مي فرمودند همه با هم براي آباداني كشور تلاش كنيم.
وي اضافه كرد: اين جمله امام (ره)، تأكيد بر يك عزم ملي براي دستيابي به توسعه دارد كه خود رمز پيروزي و موفقيت بسياري از كشورها بوده است.
وي افزود: امام بر اين كه اگر بخواهيم مي توانيم رشد كنيم تأكيد داشت كه در واقع در همان خودباوري و توسعه انسان محورانه ريشه دارد.
اميني بسياري از سخنان و رهنمود هاي حضرت امام را مبناي تئوري هاي رشد و توسعه دانست و افزود: هرآنچه را كه ما الان سعي به تلاش براي الگويي از آنها هستيم حضرت امام قبل و بعد از انقلاب از آنها براي ما به زباني ساده سخن گفتند.
عدالت محوري
رئيس پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس نيز گفت:  عدالت محوري مهمترين توصيه حضرت امام (ره) به مسئولان اجرايي كشور در عرصه اقتصادي بود.
مرتضي عزتي اظهار داشت: حضرت امام (ره) بارها و بارها بر عدالت محور بودن برنامه هاي اقتصادي مسئولان تأكيد كردند، ايشان به صراحت بيان مي داشتند كه محور نظام اقتصاد اسلامي، عدالت است اگر اين هدف (تحقق عدالت) مسير نشود به معني پياده نشدن اقتصاد اسلامي  در جامعه است.
وي افزود: تأكيد حضرت امام (ره) بر توجه به قشر محروم و مستضعف جامعه بود، ايشان از مسئولان اقتصاد مي خواستند تا محور برنامه هاي خود را بر توجه به اين قشر قرار دهند.
رئيس پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس اظهار داشت:   حضرت امام (ره) به منظور رفع فقر و تحقق عدالت اجتماعي به مديران اجرايي كشور راه حل مشخصي ارايه كردند و مسير را براي آنان كاملا هموار نمودند.
ايشان راهكارهايي همچون تدوين مقررات شفاف و مشخص در جهت فقرزدايي و تدوين سياستهاي اجرايي به منظور رفع فقر را در اولويت  تمام برنامه هاي دولت قرار دادند و مسئولان را به تحقق اهداف ياد شده تشويق و ترغيب مي كردند.
وي افزود: حضرت امام (ره) معتقد بودند اگر مديران اقتصادي افرادي متعهد و توانا باشند خود به خود جهت گيري دولت به سمت تحقق عدالت اجتماعي و فقرزدايي پيش خواهد رفت.
مشاركت مردم در عرصه اقتصادي
قائم مقام مركز پژوهشهاي مجلس گفت: حضرت امام (ره) تأكيد بسياري بر مشاركت مردم در عرصه اقتصادي داشتند و معتقد بودند تنها با حضور و مشاركت مردم است كه مي توان به رشد و توسعه دلخواه دست يافت.
لطف الله فروزنده اظهار داشت: عدالت محوري و توجه به محرومين از جمله نكات مهم و حياتي بود كه همواره حضرت امام (ره) در تمام سخنان و توصيه هاي خود به مسئولان اجراي كشور گوشزد مي كردند.
وي يادآور شد: ايشان معتقد بودند، دولت بايد زمينه مشاركت هرچه بيشتر مردم را در عرصه اقتصاد فراهم كند تا امكان رشد و توسعه اقتصاد مهيا شود.
نگاه ديني به اقتصاد
يك كارشناس اقتصادي نيز گفت: امام (ره) به عنوان يك رهبر عالي مقام ديني به مسائل اقتصادي از زاويه دين و ارزش هاي ديني و بر محور عدالت نگاه مي كردند.
علي قنبري افزود: توجه به محرومين، مستضعفين، قشر ستمديده و توزيع عادلانه درآمد و ثروت و در كل يك زندگي توام با عدالت از دغدغه هاي امام راحل بود.
وي افزود: هنر امام اين بود كه در حكومت ديني به مسائل روز زمان و علاوه بر آنها بر موقعيت مكاني ايران نيز توجه داشته است.

در سفر وزير نفت هند به ايران صورت مي گيرد
تلاش براي همكاري گسترده در زمينه انرژي
003813.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه مذاكرات ايران و هند در زمينه صادرات گاز هنوز به نتيجه مشخصي نرسيده است ديروز يك نشريه هندي اعلام كرد كه بجز مساله صادرات گاز از طريق پاكستان سه طرح ديگر شامل توليد گاز طبيعي مايع، توليد كود شيميايي و محصولات پتروشيمي در سفر وزير نفت هند به ايران با طرف هاي ايراني مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار ما روزنامه فايننشال اكسپرس نوشت: وزير نفت هند در سفر به ايران همچنين پيشنهاد حضور هند در يكي از حوزه هاي نفتي ايران در خليج فارس را نيز به مقامات تهران ارايه خواهد كرد.
علاوه بر اين هند خواهان افزايش ۵ ميليون تن به ظرفيت صادرات گاز طبيعي مايع ايران به اين كشور است كه در سفر ماني شانكار آيار وزير نفت هند به ايران در اين زمينه گفت وگو خواهد شد.
ايران براي مشاركت هند در طرح خريد گاز طبيعي مايع از ايران مشاركت در يكي از حوزه هاي نفتي را پيشنهاد داده است كه در سفر وزير نفت هند اين مساله نيز بررسي خواهد شد.سياوش زرگر يعقوبي سفير ايران در هند در گفت وگو با اين نشريه از تلاش دو كشور براي همكاري گسترده در زمينه انرژي خبر داده است كه در حوزه هاي پايين دستي و بالادستي صنعت نفت و گاز صورت خواهد گرفت.
براساس اين گزارش وزير نفت هند اواخر هفته جاري سفري دوره اي به پاكستان، آذربايجان و ايران را آغاز مي كند كه هدف آن يافتن منابع انرژي مطمئن براي تامين نيازهاي رو به توسعه اين كشور به نفت و گاز است.
منابع خبري تاكيد كردند كه آيار در سفر به پاكستان در زمينه مسايل امنيتي خط لوله صادراتي گاز ايران به هند از طريق اين كشور گفت وگو خواهد كرد.
پيش از اين مقامات شركت ملي صادرات گاز ايران در سفر به هند و مذاكره با مسئولان هندي از جمله ماني شانكار آيار در زمينه احداث خط لوله صادرات گاز ايران گفت وگو كردند.
آيار پس از مذاكره با مقامات شركت ملي صادرات گاز ايران اين مذاكرات را مثبت ارزيابي و تاكيد كرد كه در سفر به پاكستان با اميدواري بيشتري با مقامات پاكستان مذاكره خواهد كرد.

خط توليد بنز سواري تا پايان خرداد ماه راه اندازي مي شود
003816.jpg
مديرعامل  شركت  ايران  خودرو ديزل ، از راه اندازي  خط توليد بنز سواري  تاپايان  خرداد ماه  جاري  در كشور خبر داد.
مجيد شيخاني ، ديروز در حاشيه  آيين  راه اندازي  خط توليد موتورهاي  جديد سري ۹۰۰ بنز شركت  ايدم  تبريز گفت : در مرحله  اول  تعداد محدودي  بنزسواري  توسط اين  خط، توليد مي شود.
وي  افزود: قطعات  بنز سواري  در جاهايي  از كشور كه  داراي  مزيت  نسبي  و توانمندي هاي  لازم  است ، توليد خواهد شد.
وي  اظهار داشت : در همين  راستا مسئولان  شركت  مرسدس  بنز آلمان  بازديدهايي از شركت هاي  ايدم  و چرخشگر تبريز داشتند.
خط توليد موتورهاي  جديد سري  ۹۰۰ بنز در شركت  ايدم  تبريز روز چهارشنبه راه اندازي  شد و سالانه ۱۵ هزار دستگاه توليد دارد.

بانك هاي خارجي در ايران عليرغم تحريم هاي آمريكا
به فعاليت ادامه مي دهند
گروه اقتصادي: بانك اچ اس بي سي از طريق شعبه خود در ايران تاكنون ۸۲۵ ميليون دلار به صنايع مختلف وام داده است.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاري بلومبرگ اين بانك كه با ۴۱۲ شعبه حضور گسترده اي در اقتصاد آمريكا دارد عليرغم تحريم هاي اقتصادي دولت بوش در سال ۲۰۰۲ اعتباري معادل ۱۵۵ ميليون دلار براي احداث دو طرح اوره و آمونياك به شركت ملي پتروشيمي پرداخت كرد. همچنين در سال ۲۰۰۳ در اقدام مشابهي اين بانك معادل ۱۰۸ ميليون دلار اعتبار صادراتي در اختيار شركت ملي پتروشيمي ايران قرار داد.در ادامه اين گزارش اضافه شده كه بانك انگليسي ياد شده در سال ۲۰۰۴ از سوي شركت ايران خودرو براي فروش ۳۰۰ ميليون يورو اوراق قرضه به همراه بانك فرانسوي بي .ان.پي پاريباس براي مديريت فروش اين اوراق انتخاب شده است.
علاوه بر اين در تحول ديگري در سال ۲۰۰۴ شعبه اين بانك در ژاپن با همكاري شركت خدمات مالي آلماني و بانك ژاپن براي همكاري هاي بين المللي و بانك اعتبار صادراتي ژاپن، ۱۵۴ ميليون دلار وام به شركت ملي پتروشيمي ايران براي خريد تجهيزات از ژاپن پرداخت كردند.

يادداشت
آغاز مذاكرات غيررسمي
دوشنبه هفته جاري سفراي ۲۴ كشور اروپايي با رئيس و اعضاي هيات عامل بانك مركزي ديدار و گفتگو كردند. ديدارهايي از اين گونه هر چند براي خيلي از كشورها عادي تلقي مي شود اما براي ايران و در شرايطي كه درخواست آغاز مذاكرات براي الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت اخيرا پذيرفته شد، مهم ارزيابي مي شود.
اين اهميت در موارد زير قابل توجه است:
۱- در فرآيند مذاكرات الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت، جداي از مذاكرات با گروه كاري تعيين شده  از سوي اين سازمان، مذاكرات جداگانه دوجانبه يا چند جانبه به طور غيررسمي و بعضا پنهاني بين اعضاي گروه و ايران براي تنظيم روابط تجاري دوجانبه يا چند جانبه صورت مي گيرد. طرفين مذاكره هر چند نمي توانند خارج از شمول مذاكرات گروه كاري امتيازي رد و بدل نمايند با اين حال نتيجه نشست ها در مذاكرات گروه كاري مي تواند تعيين كننده باشد.
۲- هر چند رويه قانونمند مشخصي پيرامون كشورهاي عضو گروه كاري كشورها در سازمان جهاني تجارت وجود ندارد، اما معمولا كشورهايي كه از روابط تجاري قابل قبولي با كشور خواهان عضويت برخوردارند،  به عضويت اين گروه كاري درمي آيند. به طور قطع نوع روابط سياسي و اقتصادي در موضعگيري كشورهاي عضو گروه در مراحل مذاكره و زمان عضويت كشور طرف مذاكره، موثر و تعيين كننده است.
۳- در فرايند مذاكره الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت، ماهيت و كيفيت همكاري اقتصادي كشورها در كيفيت مذاكرات و تسريع در عضويت كشور موثر است. اين مهم جدا از ملاحظات سياسي، در فراهم ساختن زمينه هاي جذب سرمايه  گذاري هاي مستقيم خارجي، انتقال تكنولوژي، آموزش فنون اقتصادي و تجاري و همچنين همكاري هاي منطقه اي تجلي پيدا مي كند. امروزه توان رقابتي مورد نياز كشورها براي عضويت در سازمان جهاني تجارت جداي از بسترها و ابزارهاي داخلي مستلزم جذب اهرم ها و ابزارهاي اقتصاد جهاني نيز مي باشد.
۴- كشورهاي اروپايي به طور جداگانه يا در قالب اتحاديه اروپايي يكي از طرفهاي تجاري مهم و تاثيرگذار در گروه كاري الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت مي باشند. در اين راستا، مذاكرات هسته اي ايران با اتحاديه اروپايي و همچنين ماهيت روابط اقتصادي طرفين در نتيجه مذاكرات تعيين كننده است. هم اكنون ايران در قالب مذاكرات تجارت و همكاري با اروپا (TCA) كه از مدتها پيش آغاز شده و عمدتا تحت تاثير روابط سياسي طرفين در سالهاي اخير به ويژه مساله هسته اي قرار دارد، در حال تعامل با اتحاديه اروپايي است و احتمالا ديدار اخير سفيران اين كشورها با هيات عامل بانك مركزي نيز در اين راستا بوده است. تقويت و تداوم و به نتيجه رساندن اين مذاكرات در نتيجه مذاكرات گروه كاري نقش مهمي بازي مي كند.
۵- به هر حال مي توان تعاملاتي از اين گونه را آغاز غيررسمي مذاكرات الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت دانست. بديهي است، آمادگي مديران بخشهاي مختلف اقتصادي در ارائه گزارش هاي دقيق، مستند و شفاف در قالب مذاكرات گروه كاري و مذاكرات غيررسمي حاشيه آن از اهميت بالايي برخوردار مي باشد و اين گريز ناپذير است.

گفت وگوي امروز
مذاكرات ايران با گروه كاري WTO در سال ۲۰۰۶ آغاز مي شود
گروه اقتصادي: پس از بيست و دومين درخواست عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني اخيرا اين درخواست مورد پذيرش سازمان مذكور قرار گرفته و روند الحاق ايران به WTO آغاز شده است. گر چه پذيرش اين درخواست به معناي عضويت ايران در WTO نبوده و انجام اين كار نيازمند طي فرآيند خاص خود است.
با اسفنديار اميدبخش سرپرست دفتر نمايندگي تام الاختيار ايران در سازمان تجارت جهاني پيرامون روند الحاق و اقدامات كشورمان گفتگو كرده ايم.
***
* با پذيرش درخواست آغاز مذاكرات عضويت ايران در WTO، تاكنون چه اقداماتي در اين راستا صورت گرفته است؟
- شوراي عالي وزرا كه از سال ۱۳۷۷ كار خود را با عضويت رؤساي ۱۴ وزارتخانه و دستگاه دولتي تشكيل شده و مسايل كلان مربوط به سازمان تجارت جهاني را دنبال نموده و راهكارهاي لازم را اتخاذ مي كنند علاوه بر اين كميته هماهنگي معاونين كه از معاونين ذي ربط شوراي عالي وزرا هستند مسايل جزئي تر و تصميمات اجرايي تر را اتخاذ مي كنند كه در اين راستا از سال ۷۷ تاكنون ۲۳ جلسه برگزار شده و نهادهاي لازم براي هماهنگي با دستگاههاي ذي ربط داخلي و بين وزارتخانه اي از سال ها قبل تهيه شده و مشكلي در زمينه هماهنگي با دستگاههاي ذي ربط دولتي وجود ندارد. دفتر نمايندگي تام الاختيار تجاري ايران به عنوان مرجع ملي پيگيري الحاق ايران به WTO اقدامات زيادي را انجام داده و در حوزه هاي آموزشي و پژوهشي وارد عمل شده و ۲۰ كارشناس با تحصيلات فوق ليسانس و دكترا پس از گذراندن دوره هاي تخصصي در داخل و خارج از كشورمان آماده هستند تا فرآيند به ويژه در زمينه مذاكرات را دنبال كنند.
* تشكيل گروه كاري ايران در چه مرحله اي است؟
- براي تشكيل گروه كاري نيز منتظر هستيم تا سازمان جهاني تجارت در جلسات خود رئيس و اعضاي اين گروه را مشخص كند كه البته تعيين رئيس گروه با مشورت ايران تعيين خواهد شد، اما با توجه به فعاليت هايي كه اكنون سازمان جهاني تجارت دارد و درگير مذاكرات دور دوحه است انتظار نداديم كه مذاكرات ايران با گروه كاري در سال ۲۰۰۵ آغاز شود اما اين مذاكرات طبيعتا در سال ۲۰۰۶ شروع مي شود و ايران نيز آمادگي لازم براي آغاز اين مذاكرات را دارد.
* تهيه و تدوين رژيم تجاري ايران در چه مرحله اي است؟
- اكنون بخش اعظم رژيم تجاري ايران تهيه شده و به زبان انگليسي ترجمه شده است و آماده هستيم تا در صورت درخواست گروه كاري WTO اين رژيم را به آنان ارايه كنيم.
* چه تدابيري براي حضور بيشتر بخش خصوصي در روند پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني در نظر گرفته ايد؟
- براي حضور بخش خصوصي در روند مذاكرات ايران با WTO پيش بيني ها لازم به عمل آمده و قطعا از نمايندگان اين بخش دعوت مي كنيم تا در جلسات و كميته هايي كه تشكيل مي  دهيم حضورداشته باشند. همچنين رئيس اتاق بازرگاني نيز به عنوان نماينده بخش خصوصي عضو شوراي عالي وزرا هستند و در مذاكراتي كه با WTO خواهيم داشت نيز حتما نمايندگاني از اين بخش حضور خواهند داشت.
* احتمال با بن بست مواجه شدن مذاكرات الحاق ايران به WTO با اقدامات آمريكا تا چه حد وجود دارد؟
- مسايل سياسي در روند الحاق ايران به WTO كه احتمالا در سال  هاي آينده پيش روي كشورمان قرار مي گيرد قابل پيش بيني نيست و در اين راستا در حال حاضر تمركز ما بر روي مسايل اقتصادي، فني و حقوقي مي باشد و قصد داريم تا اين فرآيند را فرآيندي كاملا تخصصي قلمداد نموده و به شدت از سياسي شدن بحث الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني احتراز مي كنيم.
* آيا پس از پذيرش درخواست عضويت ايران دستورالعملي از سوي سازمان تجارت جهاني به ايران ارايه شده است؟
- هنوز هيچ دستورالعملي با پذيرش درخواست عضويت ايران در WTO براي كشورمان فرستاده نشده و با تشكيل گروه كاري ايران اين روند گسترش خواهد يافت.
* براي رفع موانع و مشكلات داخلي عضويت ايران در WTO چه اقداماتي بايد صورت گيرد؟
- طبيعي است از آنجا كه اقتصاد كشورمان در طي سال هاي گذشته تعامل چنداني با اقتصاد جهاني نداشته است با پذيرش درخواست و آغاز مذاكرات الحاق ايران به WTO بايد زمينه هاي حضور كشورما در بازارهاي جهاني فراهم شده و قوانين، مقررات و زيرساخت هاي لازم براي تعامل با سازمان تجارت جهاني تصحيح و يا تدوين شود.
گر چه نمي توان انتظار داشت تا اين كار بلافاصله پس از پذيرش درخواست عضويت ايران در اين سازمان انجام شود و معتقديم فرصت كافي براي اصلاح ساختار اقتصاد كشورمان در جهت الحاق به WTO وجود خواهد داشت.

براي افزايش عرضه و آزادسازي نقل و  انتقال بازار
تلفن هاي همراه اعتباري بررسي مي شود
گروه اقتصادي: براي بررسي بازار تلفن هاي اعتباري شركت مخابرات در جلسه مشتركي با شركت تعاوني صنفي رفسنجان مجري سيم كارت هاي اعتباري نحوه افزايش عرضه و زمينه سازي براي انتقال كانوني اين سيم كارت ها به غير را بررسي مي كنند.
يكي از مسئولان شركت مخابرات در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام اين خبر افزود در حال حاضر ممنوعيت واگذاري اين سيم كارت ها به غير از سوي خريداران مشكلاتي در بازار اين شبكه فراهم كرده است، موجب شده تا انتقال آن به صورت غير قانوني انجام شود.
وي افزود با توجه به تقاضاي موجود مسئله امكان افزايش عرضه نيز از سوي مسئولان مربوطه بررسي و برنامه ريزي خواهد شد.
در حال حاضر سيم كارت هاي اعتباري با نام تجاري تاليا در سطح شهر تهران در هفت مركز عرضه مي شود و افراد با خريد يك سيم كارت شماره تلفن خود را دريافت مي كنند و ماهانه با خريد كارت هاي جداگانه اي اعتبار آن را از طريق تماس تلفن با شبكه تلفن همراه اعتباري تمديد مي كنند.
برخي گزارش ها از خريد و فروش كارتهاي سيم كارت و اعتباري اين شبكه با قيمت هاي بالاتر از نرخ تعيين شده حكايت داشته است.
با ورود كارت هاي اعتباري به بازار تلفن همراه قيمت ها كاهش چشمگيري داشت ولي پس از مدتي قيمت ها افزايش يافت.
بازار تلفن همراه ايران با توجه به تقاضاي بالا نياز به سرمايه گذاري گسترده و عرضه فراوان دارد ولي به دليل عدم سرمايه گذاري گسترده و عرضه متناسب با نياز متقاضيان بازار تلفن همراه همچنان در كنترل فعالان بازار آزاد و حاشيه بازار است.

تمايل آلمان براي خريد گاز از ايران
فارس: اي.ان شركت بزرگ انرژي آلمان با هدف كاهش وابستگي خود به گاز وارداتي از روسيه در جستجوي دستيابي به منابع گاز طبيعي ايران مي باشد.
به گزارش روزنامه هندلبلات هياتي از اين شركت به ايران سفر كرده و مذاكرات اوليه در اين خصوص را با مقامات ايران انجام داده است.
بر اساس اين روزنامه  شركت اي.ان ايران را شريك بالقوه مناسبي براي خريد گاز طبيعي مايع وهمچنين گاز طبيعي از طريق خط لوله مي داند.
اين شركت در حال حاضر گاز مورد نياز خود را از منابع گازي روسيه، آلمان و درياي شمال دريافت مي كند.
چنانچه شركت مذكور به توافقي با ايران در اين زمينه دست يابد اولين شركت آلماني خواهد بود كه وارد حوزه گازي ايران مي شود.
هندلبلات افزود: ايران كه بعد از روسيه دومين ذخاير گازي بزرگ جهان را در اختيار دارد و در عين حال سهم اندكي در صادرات بين المللي گاز دارد تمايل بسياري به فروش گاز به آلمان نشان داده است.
بر اساس اين گزارش سخنگوي شركت اي.ان از اظهار نظر در خصوص تلاش اين شركت براي خريد گاز از ايران خودداري كرده است.

ادغام وزارت نفت و نيرو به سياستگذاري واحد بخش
انرژي كشور و كاهش هزينه هاي دولت منجر مي شود
گروه اقتصادي: يكي از اهداف ارايه لايحه تشكيلات كلان دولت كه درحال حاضر در دولت كنوني درحال بررسي است ادغام وزارت نفت و نيرو است كه به دليل زمينه هاي مشترك كاري در برخي موارد فعاليت هاي مشابهي دارند و درصورت ادغام و اعمال سياست هاي يكسان كاهش هزينه هاي دولت و بهبود خدمات در زمينه تامين انرژي كشور را در پي خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ما درحال حاضر استراتژي مشخصي در بخش انرژي كشور حاكم نيست و تداخل فعاليت هاي وزارت نفت و نيرو در برخي زمينه ها خسارت هايي را به كشور وارد مي كند.
با ادغام وزارت نفت و نيرو و اجراي سياست هاي خصوصي سازي نيروگاه ها و پالايشگاه هاي كشور دولت امكان مديريت بهينه توليد و مصرف انرژي در كشور را به دست مي آورد و از تصدي امور جاري در اين بخش به سياستگذاري و مديريت كلان اهتمام خواهد ورزيد.
در لايحه دولت، ايجاد وحدت در برنامه ريزي و سياستگذاري و مديريت كارا و موثرتر در بخش انرژي از مهمترين دلايل ادغام اين دو وزارتخانه و تشكيل وزارت انرژي اعلام شده است.
در گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي، يكپارچه شدن مديريتهاي توليد انرژي از مهمترين دلايل اين اقدام عنوان شده و آمده است: با توجه به نقش انرژي در توسعه ملي و وجود ذخاير عظيم فسيلي در كشور و روندهاي جهاني در توسعه تكنولوژي انرژيهاي نو، يكپارچه بودن مديريتهاي توليد انرژي امكان سياستگذاري و برنامه ريزي در زمينه تامين و بهره برداري انرژي مورد نياز كشور را فراهم مي كند.
تامين انرژي اوليه وزارت نيرو براي توليد برق توسط وزارت نفت از ديگر دلايل براي ادغام وزارت نفت و نيرو است.
سازمان مديريت و برنامه ريزي معتقد است كه درحال حاضر ۹۳ درصد توليد برق كشور از طريق نيروگاههاي حرارتي انجام مي پذيرد، بنابراين توليد برق در كشور در واقع نوعي تبديل حاملهاي انرژي است و انرژي اوليه اين نيروگاهها توسط وزارت نفت تامين مي شود، درنتيجه تجميع امور انرژي مي تواند مديريت كارا و موثرتري را در اين بخش اعمال كند.
جلوگيري و پايان دادن از سرمايه گذاري هاي فاقد توجيه اقتصادي در ايجاد زيرساختهاي انتقال انرژي در عرصه هاي مختلف از طريق تنظيم قيمت مصرف برق يا گاز از مهمترين عوامل در تشكيل وزارت انرژي محسوب مي شود.
در اين گزارش آمده است كه ايجاد وحدت در برنامه ريزي و سياستگذاري تامين انرژي كشور با توجه به ضرورت جايگزيني انواع حاملهاي انرژي با يكديگر امكان پاسخگويي به اهداف صنعت انرژي و الگوي توليد، توزيع و مصرف انرژي را فراهم نموده و شاخصهاي لازم براي ارتقاي تكنولوژي و ارزيابي شاخصها توسط يك دستگاه ملي را ممكن مي كند.
براساس اين گزارش، از آنجا كه ۹۰ درصد ازمنابع انرژي كشور در اختيار وزارت نفت بوده و وزارت نيرو نيز فقط مسئوليت سياستگذاري، برنامه ريزي و هماهنگي، نظارت و تامين انرژي مورد نياز كشور براي مصارف صنعتي، كشاورزي، روستايي و حمل و نقل را به عهده داشته و از سويي ديگر، از سال ۱۳۶۰ به بعد نيز اداره نيروگاههاي اتمي از تصدي وزارت نيرو به نخست وزير سپرده شده است، درنتيجه ادغام وزارت نيرو و نفت امري منطقي بوده چرا كه مي توان بدين ترتيب بخش عمده اي از وظايف وزارت نيرو در زمينه تامين آب و برق مورد نياز كشور را به بخش غير دولتي واگذار كرد.
در گزارش دولت تاكيد شده كه نتايج مطالعات تطبيقي در ۸۵ كشور جهان نشان مي دهد كه امور انرژي در يك وزارتخانه متمركز شده است كه نام اين وزارتخانه ها در آمريكا به نام وزارت انرژي، در آلباني، اتيوپي و اردن نيز وزارت انرژي و معدن است.

بيش از ۱۰۲ ميليون بشكه ميعانات گازي صادر شد
گروه اقتصادي: از فازهاي يك تا ۵ ميدان گازي پارس جنوبي بيش از ۲۹۱ هزار بشكه ميعانات گازي از اسكله صادراتي پارس صادر شد.
به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس جنوبي، از فازهاي يك تا پنج ميدان گازي پارس جنوبي تاكنون بالغ بر ۶۳ ميليارد و ۲۷۶ ميليون مترمكعب گاز طبيعي توليدشده كه پس از تصفيه به شبكه سراسري گاز كشور تزريق شده است.
از اين پنج فاز تاكنون بيش از ۵/۲۲۹ هزارتن گوگرد توليدشده كه در ۱۷ مرحله بارگيري و به خارج از كشور صادر شده است.در فازهاي يك تا ۵ پارس جنوبي روزانه ۱۲۵ ميليون مترمكعب گاز، ۲۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي و يك هزار تن گوگرد توليد مي شود كه هر فاز سالانه بيش از ۳/۱ ميليارد دلار درآمد عايد كشور مي كند.

يك خبر يك نكته
خبر: بازاريابان اماراتي با حضور در تهران به دنبال جذب سرمايه هاي ايراني هستند.
نكته: اگر از مسايل سياسي كه در روابط ايران و امارات وجود دارد بگذريم، هيچ عقل و منطق اقتصادي حكم نمي كند كه سرمايه هاي كشور به اين راحتي جذب كشورهاي حاشيه خليج فارس شود.
آمار و ارقام حاكي است كه در حال حاضر امارات به شريك اول تجاري كشور تبديل شده است و سال گذشته امارات ۶ ميليارد دلار كالا به ايران صادر كرد كه اغلب به صورت صادرات مجدد صورت گرفت و اين در حالي است كه به گفته برخي مسئولان بين ۳ تا ۴ ميليارد كالا نيز به صورت قاچاق از اين كشور به ايران وارد مي شود.
اين آمار و ارقام بخشي از واقعيت تلخ روابط تجاري ايران و امارات است و بخش ديگر آن به جذب سرمايه ايرانيان به سوي اين كشور بازمي گردد.
در حالي كه برنامه ريزان اقتصادي كشور سالها است به دنبال جذب سرمايه هاي خارجي هستند و تاكنون موفقيت كلي در اين زمينه حاصل شده متأسفانه كشورهاي حاشيه خليج شايد چند برابر سرمايه هايي كه به ايران وارد شده از كشورمان سرمايه گذار جذب كرده اند.
هرچند نمي توان جلوي جريان سرمايه را با دستور گرفت اما حداقل مسئولان كشوري مي توانند با برخي اقدامات از رشد خروج سرمايه از كشور جلوگيري كنند.
با اين تفاسير حضور بازاريابان عرب در قلب مراكز تجاري كشور آيا توجيه پذير است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۹۷۲
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۲۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۲۳۰

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |