سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۶ - Jun 7, 2005
حضرت امام محمد باقر (ع): همواره چنان باش كه از خير آگاه باشي، و از ديگران خير را فراگيري.
بحار الانوار ۱/ ۱۹۴
امروز با حافظ
وز عمر مرا جز شب ديجور نمانده است
بي مهر رخت روز مرا نور نمانده است
چون صبر توان كرد كه مقدور نمانده است
صبر است مرا چاره هجران تو ليكن
دبير ستاد انتخابات صدا و سيما:
فقط يك نامزد فيلم تبليغاتي خود را ارائه داده است
دبير ستاد انتخابات سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت: با توجه به مهلت كم براي ارائه فيلم هاي توليدي نامزدهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،  به جز محسن مهرعليزاده، هنوز هيچ نامزد ديگري فيلم توليدي خود را به اين ستاد تحويل نداده است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر وي افزود: با توجه به مكاتبات پيشين با ستاد انتخاباتي نامزدها مقرر شده است فيلم هاي توليدي نامزدها تا ۴۸ ساعت قبل از زمان پخش به ستاد انتخابات صداوسيما تحويل شود.
دبير ستاد انتخابات سازمان صداوسيما با رد ادعاي يك پايگاه اينترنتي مبني بر ممانعت اين سازمان از پخش فيلم توليدي هاشمي رفسنجاني از صداوسيما گفت هنوز فيلم توليدي هاشمي رفسنجاني به صداوسيما تحويل نشده و ادعاي اين پايگاه اينترنتي كاملا كذب است.
بر پايه اين گزارش دبير ستاد انتخابات سازمان صدا و سيما با اشاره به اينكه برنامه هاي انتخاباتي بايد به تاييد كميته بازبيني برسد اضافه كرد فيلم هاي توليدي ارائه شده پس از بازبيني و تاييد اين كميته شامل نمايندگان ويژه وزير كشور، دادستاني كل كشور، شوراي نگهبان قانون اساسي و سازمان صداوسيما براي پخش به شبكه يك سيما و شبكه خبر تحويل مي شود.

پوران درخشنده:
سينماي كودك در ايران واقع گرايانه و به دنياي بچه ها نزديك تر است
گروه ادب و هنر: خشونت و هيجان كاذب در فيلم ها، كودكان و نوجوانان را از دنياي سالم، لطيف و صادقانه خود دور مي كند و تصاويري غيرواقعي را به آنها تحميل مي كند.
پوران درخشنده كارگردان سينما با بيان اين مطلب گفت: سينماي كودك در جهان امروز در وضعيت چندان خوبي به سر نمي برد و تصاويري كه در فيلم ها ارائه مي شود دنياي صادقانه بچه ها را مخدوش مي كند و به نظر من از اين حيث سينماي كودك ما در ايران با تمام كمبودها سينماي سالمتري است و به دنياي كودك نزديك تر و واقع گرايانه تر است.
وي كه در عين حال يكي از اعضاي ايراني سازمان بين المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان است در حاشيه اجلاس اين سازمان در تهران به نقش سيفژ در حل مشكلات سينماي كودك در جهان اشاره كرد و افزود: سيفژ ۲۰۰ عضو دارد كه با ادبيات و فرهنگهاي متفاوت كنار هم مي نشيند و مي توانند ضمن آشنايي با فرهنگ هاي يكديگر با موضوع كودكان خودشان در سينما رفتار جدي تري داشته باشند و فيلم هايي را توليد و اكران كنند كه به نوعي جهان كودكان را به هم پيوند بزند و دنياي صادقانه آنها را مخدوش نكند.
كارگردان فيلم رابطه و پرنده كوچك خوشبختي در ادامه اظهار داشت: نمي توان نسبت به شرايطي كه كودكان امروز در آن به سر مي برند بي تفاوت بود، شرايطي كه كودك با فشار دادن كليد رايانه اش به هر نقطه از جهان سفر مي كند، با اينترنت رابطه اي تنگاتنگ دارد، در آن دوستاني پيدا مي كند، تبادل افكار مي كند و خلاصه آرزوها و اميال خود را در اين دنياي مجازي مي يابد و تصور مي كند كه در اين فضا امنيت دارد و وقتي كه به دنياي واقعي برمي گردد آن را دور از ذهن مي بيند.
درخشنده معتقد است در چنين شرايطي كه سرعت تحولات اجتماعي مرزهاي جغرافيايي را برداشته است نبايد فيلم هاي كم تحرك، بي رنگ و رو و بدقواره بسازيم كه از دنياي كودكان صد گام عقب تر است و مطمئناً با استفاده از فرم و رنگ مناسب و شناسايي ويژگي ها، علايق و خصوصيات سني كودكان و نوجوانان مي توان به خوبي خوراك هاي فرهنگي را در قالبي جذاب به آنها ارائه كرد.
اين كارگردان سينما با استقبال از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه تشكيل يك صندوق براي حمايت مالي از اعضاء سازمان بين المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان تأكيد كرد: اعضاء سيفژ اغلب از بنيه مالي خوبي براي ساخت تهيه فيلم برخوردار نيستند و نمي توانند با اطمينان به بازگشت سرمايه خود به توليد فيلم اقدام كنند. در اين اجلاس پيشنهادهايي از كشورهاي مختلف جهان مطرح شد كه اعضاء بتوانند از طريق نهادهاي دولتي و خصوصي خود كمك هايي را دريافت كنند و بدون دغدغه براي كودكان فيلم بسازند.

سينماي ايران در جشنواره بين المللي لهستان
فيلم  پويانمايي  «جريان»   به  كارگرداني  عليرضا چيتايي  به  بخش  مسابقه جشنواره  بين المللي  فيلم  «آله  كينو» در لهستان  راه  يافت .
بيست  و سومين  جشنواره  آله  كينو از ۱۶ تا ۲۲ خردادماه  در شهر پزنا لهستان  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان ، در جشنواره  امسال  كه  ۶۰ فيلم  در بخش هاي  مختلف  به  نمايش  در مي آيد، بيش  از۱۰ هزار نفر اين  فيلم ها را خواهند ديد.
فيلم  پويانمايي  جريان  از ساخته هاي  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان در سال  ۱۳۸۱ با شيوه  نقاشي  متحرك  است  كه  در سه  دقيقه  و ۳۰ ثانيه  سكوت  دشت ، زمزمه  سنگ  در ميان  رودخانه  و پرواز پروانه اي  درون  باله  خويش  را به  تصوير كشيده  است .
اين  فيلم  روز ۱۸ خردادماه  بر روي  پرده  سينماهاي  نمايش دهنده  فيلم هاي  جشنواره  به  نمايش  در مي آيد.
عليرضا چيتايي  كارگردان  اين  فيلم ، كه  به  تازگي  جايزه  طلاي  بخش  فيلم هاي  تجربي  سي  و هشتمين  جشنواره  فيلم  هوستون  را براي  اين  فيلم  از آن خود كرده ، اكنون  فيلم  خواب  را در دست  ساخت  دارد.
جشنواره  آله  كينو با هدف  بالابردن  كيفيت  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  و بهبود وضعيت  توزيع  اين  فيلم ها برگزار مي شود.
برپايي  گردهمايي  براي  هنرمندان ، منتقدان  سينما، نظريه پردازان  فيلم كودك ، تهيه كنندگان  و نمايندگان  رسانه هاي  سمعي  و بصري  و تماشاگران  نوجوان از ديگر اهداف  اين  جشنواره  است .

نگارستان
003981.jpg
۱. ظفرنامه تيموري
۲. شرف الدين علي يزدي/ شرف الدين علي يزدي از مورخان، اديبان و علماي مشهور نيمه دوم قرن هشتم و اوايل قرن نهم هجري بود. وي به دستور ابراهيم سلطان در شيراز خلق اين اثر را با نام «ظفرنامه تيموري» آغاز كرد و پس از ۴ سال، در سال ۸۲۸ هجري اثر را به پايان برد.
۳. نام و مشخصات اثر: ظفرنامه تيموري/ چهارصفحه مصور، پيش از آغاز متن با تشعير زرين با نقش سيمرغ آمده و دو صفحه آغازين كتاب مزين به دو سرلوح مذهب مرصع است كه كار ميرعضد مذهب است. / ۲۴ نگاره از صحنه هاي بزمي و رزمي و مراسم درباري در اين كتاب وجود دارد كه منسوب به «كما ل الدين بهزاد» است/ خط اثر نستعليق با كتابت عالي و به خط سلطان محمد نور بر كاغذ دولت آبادي است كه به سال ۹۳۵ هجري نوشته شده است./ جلد اثر از بيرون ضربي طلاپوش با نقش ابر و از درون سوخت معرق عالي است.
۴. محل نگهداري اثر: اثر هم اكنون در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته شده است.

بهارستان
پس آدم چشم باز كرد و مر حوا را ديد بر بالين او نشسته و حله هاي بهشتي پوشيده. گفت: تو كيستي؟ گفت: خداي مرا آفريد تا تو با من آرام گيري.
ترجمه تفسير طبري

بر پرده سينماهاي تهران
* شارلاتان (آرش معيريان): بلوار، استقلال، جوان، پارس، شاهد، ميلاد، بهمن، آسيا، پايتخت، فردوسي، سارا، آسمان آبي، دهكده المپيك، سعدي، كارون، سپيده، قيام، حافظ، پيوند، ماندانا، فلسطين، گلريز، جي.
* بازنده (قاسم جعفري): شهر قشنگ، افريقا، ايران، عصر جديد، ملت، اروپا، تهران، شيرين، جي، پارس، جمهوري، فرهنگ، ناهيد، فلسطين.
* جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا): عصر جديد، فرهنگ، صحرا، تهران، بهمن، مركزي و شيدا.
* مجردها (اصغر هاشمي): قدس، ايران، پيروزي، گلريز، مركزي، سپيده، توسكا، المپيا، شقايق، پيام انقلاب و موزه سينما.
* شاخه گلي براي عروس (قدرت الله صلح ميرزايي): سروش، عصر جديد، آستارا، شهرتماشا، جي.
* گل يخ  (كيومرث پوراحمد): ايران.
* دوئل (احمدرضا درويش): شهرزاد
* هوانورد (مارتين اسكورسيزي): كريستال.
* دربدرها (اميرحسين صديق): فلسطين.

تازه هاي دنياي رسانه ها
يكصد و هشتاد و هفتمين سالگرد انتشار نامه هاي مردم در روزنامه ها
امروز كار انتشار نامه هاي مردم و نظرات ديگران در نشريات چاپي ۱۸۷ ساله شده است، و اين عاملي است كه راديو تلويزيون ها قادر به رقابت در آن زمينه با روزنامه ها نيستند.نشريات عمومي هفتم ژوئن سال ۱۸۱۸ تصميم به باز كردن صفحه اي براي چاپ نامه ها و نظرات مردم گرفتند و شرايط آن را هم تعيين كردند. اين تصميم كه توسط ناشران نشريات شهر لندن گرفته شده بود بعداً عموميت يافت و باعث توجه جمع ديگري از مردم به روزنامه ها و نيز بالا رفتن اهميت نشريات در نظر مقامات شد. قبلاً هم نامه هاي مردم به صورت پراكنده در جرايد به چاپ مي رسيد، ولي صفحه خاصي كه بعداً «نامه به سردبير» عنوان گرفت در آنها وجود نداشت. در قرن ۲۰ راديو تلويزيون ها كوشيدند تا در اين امتياز رسانه هاي چاپي شريك شوند، ولي هنوز در اين كار موفق نبوده اند و نتوانسته اند در اين زمينه با روزنامه ها آن طور كه انتظار داشتند رقابت كنند زيرا كه در روزنامه ها، اين مردمند كه نظرات خود و كمبودها را گزارش مي كنند ولي شبكه هاي تلويزيوني با دوربين و خدمه و برنامه ريزي قبلي و تحمل هزينه سنگين بايد بروند و با زحمت اين نظرات را (اگر بتوانند) جمع آوري كنند و در وقت محدودي كه براي پخش دارند، انتشار همه نظرات امكان پذير نيست و باعث عدم رضايت اصحاب نظر مي شود و نتيجه معكوس دارد.در پي باز شدن صفحات نظرات و انتقادهاي مردم، هر دولت براي اين كه اين انتقادها و ناله ها بدون پاسخ نماند و عقده نشود و نيز نظرات و اندرزها هدر نرود، از سازمان هاي خود خواست كه فردي را مأمور جمع آوري و طبقه بندي اين نظرات و نامه ها از لابلاي روزنامه ها كند و آنها را به اطلاع وزير مربوط و رئيس دولت برساند كه به تدريج اين وظيفه، جزيي از كار روزانه دفاتر روابط عمومي شد و اين دفاتر رابط ميان صاحب نظر و روزنامه از يك طرف و دولت از طرف ديگر قرار گرفتند و پاسخ ها و اقدامات را اخذ و براي اطلاع عموم به روزنامه ها دادند كه همچنان ادامه دارد. بي پاسخ ماندن نامه ها علامت كم كاري يا بي اعتنايي مؤسسه مربوط نسبت به افكار عمومي به شمار مي آيد.سال گذشته كنگره بين المللي پنجاه و هفتم روزنامه نگاران كه در استانبول برگزار شده بود به روزنامه هاي چاپي كه شديداً گرفتار رقابت شبكه هاي تلويزيوني و وبلاگ ها شده اند توصيه كرد كه انتشار نامه ها و نظرات افراد را افزايش دهند و مقالات و تحليل و تفسيرهاي بيشتري منتشر كنند و بكوشند كه اخبارشان مكمل خبرهاي كوتاه راديو تلويزيون ها باشد يعني بر خبر مطلق، سابقه و نظر اضافه و آن را تكميل كنند و «فيچر» نگاري را بهبود و وسعت بخشند و بر تعداد عكس و مخصوصاً كاريكاتورهاي خود بيافزايند. با وجود اين، طبق آخرين آمار منتشره از سوي وان (انجمن جهاني روزنامه ها)، شمار خوانندگان روزنامه ها در كشورهاي پيشرفته كه دسترسي مردم به اينترنت بيشتر است همچنان رو به كاهش است.
سه موضوع مورد توجه شبكه هاي تلويزيوني آمريكا
شبكه هاي تلويزيوني آمريكا اين روزها توجه خود را روي سه مسئله متمركز كرده اند: زنداني هاي گوانتانامو، بهاي دارو، نوع تازه خريد خانه. تلويزيون هاي آمريكا آخرين گزارش رسمي پنتاگون را كه تأييد كرده است در جريان تحقيق و بازداشت مظنونين به همكاري با القاعده در گوانتانامو، در پنج مورد نسبت به قرآن مجيد بي حرمتي شده كه يك مورد آن شديد بوده است پخش كردند. اين شبكه ها همچنين درخواست سناتور «بايدن» را كه اين بازداشتگاه بسته شود تا بيش از اين به حيثيت آمريكا به عنوان يك كشور قانونمند و داراي قاضي مستقل و نفوذناپذير لطمه نخورد منتشر ساختند. شبكه سي بي اس در برنامه «۶۰ دقيقه» يكشنبه شب اين هفته در اين باره گفت كه تاكنون از ميان صدها بازداشتي گوانتانامو تنها پنج نفر به دادگاه تسليم شده اند و اضافه كرد كه چند تن از وكلاي اين مظنونين بر ضد رئيس جمهوري آمريكا و وزير دفاع اين كشور كه دستور ادامه بازداشت موكلان آنان را داده اند به دادگاه دادخواست تسليم كرده اند اين شبكه سپس با چند تن از اين وكلا و ازجمله بانو «شيفر» مصاحبه كرد و آنان نشان دادند كه اين بازداشت ها غيرقانوني هستند زيرا كه اتهامات مبهم است، مدارك اتهام به رويت متهمان نرسيده و به آنان ابلاغ نشده است. گراني بهاي دارو در آمريكا كه در مورد برخي اقلام تا ده برابر اروپاست موضوع بحث شبكه هاي تلويزيوني است. در اين زمينه، كار آن قدر بالا گرفته است كه يكشنبه شب، يك دكتر كارمند كمپاني فايزر با سي بي اس مصاحبه كرد و بر ضد اين كمپاني سخن گفت. وي اظهارداشت كه اين كمپاني همين داروها را به اروپا و كانادا صادر مي كند و در آنجا به نصف و ثلث قيمت مي فروشد. چرا مصرف كننده آمريكايي بايد دو سه برابر گرانتر بخرد؟ چرا نبايد ورود دارو از خارج به آمريكا آزاد باشد؟ وي گفت: يك فرد مي تواند با اتومبيل كهنه خود سال ها مدارا كند ولي نمي تواند براي بچه بيمارش دارو نخرد. در آمريكا ۵۰ تا ۶۰ ميليون نفر بدون بيمه درماني هستند زيرا كه نرخ ماهانه اين نوع بيمه براي هر نفر حدود ۲۰۰ دلار است. وي گفت كه از زدن حرف حق نمي هراسد. شهرت دارد كه كمپاني هاي داروسازي به انتخاب برخي نامزدها كمك هنگفت مي كنند و آنان در مقام خود (كنگره و دولت) به جاي مردم، حامي منافع آنها هستند! شبكه ان بي سي كه مدتي است مسئله بالا رفتن غير معقول بهاي خانه و اجاره در آمريكا را هر شب در اخبار خود پخش مي كند در آخرين برنامه اش پرده از روي نوعي وام خانه برداشت كه ظالمانه خوانده شده است. اين نوع وام كه اخيراً به دليل بالا رفتن سرسام آور قيمت ها اختراع شده است از اين قرار است: بانك و يا صندوق وام دهنده به جاي بهره ماهانه و اقساط اصل وام، تنها بهره ماهانه وام را از خريدار دريافت مي كند و سند خانه به اسم وام  دهنده باقي مي ماند و چون نرخ بهره و قيمت خانه دائماً در حال بالا رفتن است، روزي مي رسد كه وامدار از خير خانه مي گذرد و...

پاسخ به پرسش پزشكي
ناشتايي
دكتر روزنفلد به دو پرسش چنين پاسخ داده است: كساني كه كار فكري دارند بايد در هر بامداد (با ناشتايي) قند به سلول هاي مغز خود برسانند لذا مصرف عسل، خرما، هر نوع شيريني و ميوه شيرين به ويژه هندوانه توصيه مي شود. علائم سرطان مري عبارتند از دشواري بلع و دردناك بودن آن، كاهش سريع وزن، بالا آوردن خلط خوني و...

شعرخواني شاعران معاصر در كنار مرقد امام
مهر: جمعي از شاعران جوان كه روز يكشنبه، براي تجديد بيعت با امام راحل به حرم ايشان رفته بودند، به قرائت تازه ترين اشعار خود در ارتباط با امام خميني ( ره ) پرداختند. در اين مراسم كه همزمان با شانزدهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهوري اسامي ايران برگزار مي شد، جمعي از شاعران معاصر از دانشگاه آزاد اسلامي  تهران، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي  و شاعراني چون: مجتبي دايي نبي، حسن علي اكبري، محمد رضا قبادي، علي عسگري، آنوش پگاه، سارا اعتباري، رضيه ميرجمالي و ديگر شاعران جوان و پيشكسوت به خواندن تازه ترين اشعار خود درباره امام و انقلاب اسلامي پرداختند.
اين مراسم در ساعت ۱۴ در حرم مطهر شروع و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت و در اين مدت بيش از ۴۰ شاعر و ادب دوست با حضور در اين جلسه به قرائت و استماع اشعار خوانده شده پرداختند.
بنا به اين گزارش كانون ادبي «ميقات» در نظر دارد اشعاري از شاعران حاضر در اين جلسه را كه براي اولين بار قرائت شد، به صورت كتاب منتشر كند.

برگي از تاريخ
در ادامه اخراج شهر به شهر مقدوني ها از ايران
هفتم ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۶۹۴ (۶ ژوئن) «فرانسوا كنه» اقتصاددان قرن ۱۸ فرانسه به دنيا آمد. فرانسوا كنه يك پزشك فرانسوي بود كه با نوشتن كتاب «تابلو اكونوميك» وارد دنياي اقتصاد شد و او را مؤسس تفكر «مدرسه» و سر گروه فيزيوكرات ها قلمداد كرده اند كه بر اقتصاد كشاورزي و منابع طبيعي پاي مي فشردند. در سال ۱۲۸۷ هجري محمدعلي شاه قاجار در پي استقرار در باغشاه (پادگان حر فعلي) و بازداشت گروهي از سران كشور و تبعيد پاره اي از آنان به خراسان و اشغال نظامي سازمان هاي پست و تلگراف، حفظ نظم تهران را به يك ژنرال روس و نيروي قزاق تحت امر او سپرد. مجاهدان مشروطيت هم كه مسلح بودند در بهارستان و مجلس سنگر بندي كردند تا از نمايندگان حفاظت كنند و به اين ترتيب، شهر تهران در داخل حصار و باروي خود چهره يك منطقه نظامي را به خود گرفت. در سال ۱۹۴۲ ناو آمريكايي «يورك تاون» در جريان جنگ «ميدوي» توسط نيروهاي ژاپني غرق شد. در سال ۱۳۳۸ هجري با برپايي مراسمي با شكوه از مجسمه ابوالقاسم فردوسي در ميدان فردوسي شهر تهران پرده برداري شد. فرق فردوسي با ساير ايران دوستان بنام در اين بوده است كه بدون چشمداشت عمر خود را وقف خدمت به وطن و زبان فارسي كرد. او به سال ۱۰۲۰ ميلادي در توس در گذشت و ايرانيان هر روز كه مي گذرد بيشتر متوجه عمق و عظمت خدمات بي دريغ فردوسي به ميهن خود مي شوند. در سال ۱۹۸۱ در جريان جنگ عراق با ايران، نيروي هوايي اسرائيل با نقشه قبلي تأسيسات اتمي و توليد پلوتونيوم عراق را بمباران كرد و از ميان برد. اين تأسيسات به نام «اوزيراك» با كمك فرانسويان به وجود آمده بود. فرانسه مقداري اورانيوم غني شده نيز به عراق داده بود كه ظاهراً در آن محل نگهداري مي شد. در سال ۱۹۹۰ مجلس نمايندگان آمريكا با تصويب طرحي دولت اين كشور را از فروش تكنولوژي پيشرفته به شوروي مادام كه با استقلال ليتواني موافقت نكند منع كرد.
و اينك برگي از تاريخ: در ادامه اخراج «شهر به شهر» سلوكيان (جانشينان اسكندر مقدوني) از مشرق زمين، پنجم ژوئن سال ۱۵۴ پيش از ميلاد مهرداد، شاه وقت ايران از دودمان اشكانيان منطقه بابل (جنوب غربي عراق امروز) را تصرف كرد و قلمرو خود را تا آن سوي فرات گسترش داد. وي پس از فتح بابل، بدون درنگ به تلاش براي بيرون راندن بازماندگان مقدوني ها از شرق ادامه داد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نخستين جلد از رمان آدرين زوگرافي منتشر شد
گروه ادب و هنر: نخستين جلد از رمان بلند «آدرين زوگرافي» اثر ايستراتي با ترجمه سيروس سعيدي، از سوي نشر قله به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري، اين نويسنده كه از جمله كشفهاي «رومن رولان» نويسنده نام آور اوايل قرن بيستم به شمار مي رود، به سرعت به شهرت رسيد و نخستين داستانهايش كه با الهام از تاريخ گذشته يا معاصر روماني نگاشته شده بودند، با اقبال مردم روماني و ديگر كشورها رو برو شد.
كتاب به «سوي شعله ديگر» اين نويسنده فضايي چالش برانگيز را در فرانسه دهه ۳۰ رقم زد. جلد اول آدرين زوگرافي كه با عنوان «كدين، ميخاييل» ترجمه و منتشر شده است، در واقع خاطرات كودكي نويسنده است كه در قالب رماني جذاب انتشار يافته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
اعتصاب در ملبورن
ملبورن - اعتصاب نيم ساعته كاركنان راه آهن شهري در ملبورن استراليا، هزاران تن از مردم اين شهر را سرگردان كرد و آنها با تأخير سر كار خود حاضر شدند.
يك سخنگوي اتحاديه كاركنان راه آهن شهري ملبورن اعلام كرده است كه اين اعتصاب در واكنش به اخراج يكي از كارمندان شركت صورت گرفته كه ادعا كرده بود رئيسش او را آزار داده است. وي تهديد كرد در صورتي كه مسئولان شركت، در مورد اخراج اين كارمند تجديدنظر نكنند، اعتصاب ادامه خواهد يافت.
عروسي با خارجي ممنوع
مسكو _ گروهي از نمايندگان دوماي روسيه پيش نويس طرحي را آماده كرده اند كه در صورت تصويب آن، هر تبعه روسيه كه با خارجيان ازدواج كند تبعيد مي شود و حقوق شهروندي خود را از دست مي دهد.اين طرح از سوي نمايندگان حزب ناسيوناليست افراطي متعلق به ولاديمير ژيرينفسكي ارائه شده است. يكي از امضاكنندگان طرح مذكور در گفتگو با راديوي محلي تأييد كرد كه احتمال تصويب اين طرح در دوما (پارلمان روسيه) وجود ندارد، اما در عين حال اصرار كرد كه مطرح كردن اين موضوع ضروري بود. او گفت: زنان روس زيباترين و بهترين زنان دنيا هستند، اما آنها دارند با خارجي ها ازدواج مي كنند و از روسيه مي روند. ما به اين ترتيب گنجه ژنتيكي خود را از دست مي دهيم.
درگيري مسلحانه بر سر هري پاتر
لندن - دو مرد انگليسي به اتهام درگيري مسلحانه براي به دست آوردن نسخه اي دزديده شده از كتاب تازه «هري پاتر» محاكمه مي شوند. ماجرا از اين قرار است كه پليس نورث همپتون شاير روز جمعه از وقوع تيراندازي در نقطه اي از شهر آگاه شد و با مراجعه به محل موردنظر، دريافت كه دو مرد بر سر تصاحب نسخه اي دزديده شده از تازه ترين كتاب مجموعه «هري پاتر» ، كه هنوز منتشر نشده است، درگير شده اند. اين نسخه كتاب از جمله نسخه هايي است كه پيش تر از چاپخانه اي كه چاپ كتاب را به عهده دارد، ربوده شده بود.
جعبه سياه براي خودروها
لندن _ دولت انگليس طرح جالبي براي حل مشكل ترافيك اين كشور ارائه كرده است كه مطابق آن مالك هر خودرو، بسته به مسافتي كه با آن مي پيمايد عوارض مي پردازد. در واقع رانندگان انگليسي از اين پس بايد براي هر مايل رانندگي، تا يك و نيم پوند عوارض بپردازند. البته اين عوارض جايگزين ماليات مربوط به سوخت و استفاده از جاده ها خواهد شد. هدف از اجراي اين طرح كاستن از رفت وآمد بيش از اندازه خودروهاي شخصي اعلام شده و براي آن لازم است خودروها در سراسر كشور به جعبه سياهي مجهز شوند كه جابجايي آنها را از راه ارتباط ماهواره اي ثبت كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
گل ترمس (لوپن)
003978.jpg
نام علمي: Lupinus شchandelier'
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه دائمي به بلندي ۹۰ و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. سنبله هاي گل زرد رنگ آن اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك نسبتاً غني و سبك با زهكش خوب نياز دارد پس از پايان گلدهي، ساقه هاي گل را كاملاً حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه از ساقه هاي جانبي كه گلدهي ندارند در بهار يا اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |