سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۶ - Jun 7, 2005
رئيس مجمع ناشران الكترونيك:
بومي سازي مهمترين عامل توسعه نشر الكترونيك است
004023.jpg
گروه انفورماتيك: بومي سازي به عنوان عاملي اساسي در بين كاربران ايراني در پذيرش و فهم اطلاعات، براي توسعه نشر الكترونيكي به شمار مي رود.
رئيس مجمع ناشران الكترونيك در گفت وگو با خبرنگار همشهري در خصوص اهميت و جايگاه نشر الكترونيك در ايران و تأثيرات آن براي پيشبرد اهداف آموزشي، فرهنگ سازي و جامعه اطلاعاتي، گفت: ۹۹درصد دانش بشري در نشر سنتي و مكتوب است و تا به حال هم شيوه هاي تبادل اطلاعات بر پايه نشر سنتي بوده است، اما فضايي در محيط ديجيتال ايجاد شده كه از طريق بزرگراه اطلاع رساني يا اينترنت در دسترس مردم قرار گرفته كه به دليل عدم مطابقت زبان جاري آن با زبان فارسي وعدم شناخت و تسلط كافي كاربران ايراني با آن فاصله عميقي بين كشور ما با كشورهاي پيشرفته يا در حال توسعه ايجاد كرده است. بنابراين بومي سازي از مهمترين مسائل در جهت تعيين جايگاه نشر الكترونيك است.
دكتر سيد محمد امين شهرستاني در ادامه افزود: زيرساختار شناخت و بهره  گيري از نشر الكترونيك، آشناسازي و فرهنگ سازي عمومي از ابزار فناوري اطلاعات و رايانه و دانش  پايه اي آن است. همچنين افكار عمومي در مورد نشر الكترونيك ديدگاه Offline است، اما اصل ماجراي نشر الكترونيك به دور از متن و عكس، ديجيتايز كردن اطلاعات است.
وي در توضيح اين مطلب گفت: مجموع اطلاعات به غير از متن و يا عكس  صامت، مستقل از تعداد رنگ به اضافه فيلم، انيميشن، صدا و ايجاد لينكهاي معنايي و مفهومي بين روابط معنايي ايجاد كردن و ديجيتايز كردن آنها در كل نشر الكترونيك را تشكيل مي دهد. نشر الكترونيك در مقايسه با نشر سنتي ۱۷ ويژگي مستقل دارد كه مي تواند در امر آموزش مورد استفاده قرار گيرد.
شهرستاني افزود: براي انس و فرهنگ سازي بايد از طريق سيستمهاي Offline تبليغ كنيم كه سواد رايانه اي پايه هم به همراه آن به كاربران منتقل شود، در كنار آن بايد روشهاي آموزش از راه دور را به كمك تكنولوژي و با امكان سنجي و برنامه ريزي هوشمند در جامعه القاء كرد.
رئيس مجمع ناشران الكترونيك در اين باره تصريح كرد: رفتن به سمت بهره مندي از نشر الكترونيك و مزاياي آن، تلاش بسياري را در مقياس زماني كم همراه با سرمايه گذاري براي دانش زيرساختي سخت افزاري مي طلبد.
وي با اشاره به چالش هاي موجود بر سر راه نشر الكترونيك در كشور تصريح كرد:  بزرگترين چالش در اين مورد اين است كه وزارت ارشاد براي نشر الكترونيك سكتور و سازماندهي مناسبي از خود ندارد. اصل را پذيرفته اما سازوكار آن مطابق با ايفاي نقش براي كتاب سنتي است، اگر به اين مهم پرداخته نشود مشكلات بسياري را به همراه خواهد داشت.

معجون اعتماد ساخته شد
گروه دانش: دانشمندان ادعا مي كنند كه با كمك يك هورمون كليدي، معجوني ساخته اند كه باعث افزايش اعتماد فرد به سايرين مي شود.
محققان دانشگاه زوريخ مي گويند آزمايش هاي آنها نشان مي دهد كه قرار گرفتن در معرض «معجون» آكسيتوسين باعث شد افراد اعتماد بيشتري نسبت به سايرين نشان دهند.به گزارش بي بي سي آنها در گزارشي كه در نشريه «نيچر» به چاپ رسيده مي گويند كه اين يافته ها مي تواند به كساني از بيماري هايي مانند اوتيسم (درخودفرورفتگي) رنج مي برند كمك كند.
آكسيتوسين ملكولي است كه به طور طبيعي در ناحيه هيپوتالاموس مغز توليد مي شود و مسوول نظم بخشيدن به انواع فرآيندهاي رواني از جمله احساسات و هيجانات است.اين ماده همچنين بر ساير بخش هاي مغز كه عملكرد آنها به رفتارهاي اجتماعي و عاطفي مرتبط است اثر مي گذارد.
همچنين در مطالعه به روي حيوانات نشان داده شده است كه آكسيتوسين در پيوند ميان نر و ماده و همچنين ميان مادر و نوزاد نقش دارد.
افزايش اعتماد
تيم محققان سوئيسي و آمريكايي كه مظنون شده بودند اين ماده مي تواند در انسان نقش مشابهي بازي كند از ۵۸ نفر براي شركت در «تست اعتماد» دعوت كردند.
داوطلبان در يك بازي شركت كردند و در آن به دو گروه «سرمايه گذار» و «امانت دار» تقسيم شدند. سپس به «سرمايه گذاران» گفته شد كه مي توانند به «امانت دار» منسوب خود صفر، چهار، هشت يا دوازده نمره اعتبار مالي بدهند.
اگر سرمايه گذار اعتماد نشان مي داد، مجموع رقمي كه توزيع آن ميان طرفين امكان داشت افزايش پيدا مي كرد، اما در مرحله اول امانت دار تمام پاداش را درو مي كرد.
سپس اين حق امانت دار بود كه تصميم بگيرد با به جا آوردن اعتماد سرمايه گذار، سود حاصله را نصف كند يا همه آن را نگه دارد.در پايان بازي، اعتبارات مالي به وجه نقد بدل شد، كه بدان معني بود كه هم سرمايه گذار و هم امانت دار داراي انگيزه هاي خودخواهانه مالي هستند.
محققان آكسيتوسين يا نمونه تقلبي آن را به صورت اسپري به سرمايه گذاران و امانت داران دادند.
از ۲۹ سرمايه گذاري كه آكسيتوسين واقعي دريافت كردند، ۱۳ نفر (۴۵ درصد) «حداكثر اعتماد» را نشان دادند. درحالي كه از ۲۹ سرمايه گذاري كه نمونه تقلبي را دريافت كرده بودند تنها ۶ نفر (۲۱ درصد) چنين كردند.
آكسيتوسين رفتار امانت دارها را عوض نكرد.به علاوه، زماني كه در بازي جاي امانت دارها به كامپيوتر داده شد، تاثير آكسيتوسين بر سرمايه گذاران از ميان رفت.محققان به سرپرستي دكتر ارنست فر، مي گويند اين نشان مي دهد كه اين ماده حس معاشرت را تقويت مي كند.به گفته آنها به علاوه بر موانعي چون وحشت از خيانت فائق مي آيد.

نرم افزار
برزيل، پيشگام استفاده از نرم افزارهاي كدباز
گروه انفورماتيك: وزارتخانه ها و شركت هاي دولتي برزيل، به طور فزاينده، از سيستم عامل ويندوز دست مي كشند و از سيستمهاي «منبع باز» مانند لينوكس استفاده مي كنند.
سرجيو آمادو، مدير موسسه ملي فناوري اطلاعات در برزيل به بي بي سي مي گويد: «دليل اصلي اين تغيير، اقتصادي است.»
وي توضيح مي دهد كه دولت كشورش در حال حاضر براي هر رايانه به شركت مايكروسافت، سازنده ويندوز۵۰۰، دلار مي پردازد. آمادو مي افزايد: «اگر به نرم افزار منبع باز روي بياوريد، به شركتهاي خارجي پول كمتري خواهيد پرداخت و اين مبلغ مي تواند در كشوري مانند برزيل كه هنوز راه درازي براي توسعه در بخش فناوري اطلاعات در پيش دارد، قابل توجه باشد.»
دولت برزيل مجموعا برآورد مي كند كه مي تواند از طريق استفاده از نرم افزارهاي منبع باز بجاي ويندوز ساليانه ۱۲۰ ميليون دلار صرفه جويي كند.

شبيه سازي جهان هستي به كمك ابر رايانه  ها
004020.jpg
گروه دانش: دانشمندان اميدوارند به كمك ابر رايانه  ها سير تكامل جهان هستي و نحوه شكل  گيري آن را بازسازي كنند.
به گزارش ايلنا ، ستاره شناسان به كمك ابررايانه  هايي تلاش مي  كنند نحوه تكامل جهان هستي را از بدو پيدايش تا وضعيت كنوني بازسازي كنند.
اين فرايند شبيه سازي بزرگ  ترين اقدامي است كه تا به حال در اين زمينه روي داده است، در اين شبيه سازي دانشمندان نحوه تغيير ساختارهاي جهان و رشد آن طي ميلياردها سال را به تصوير مي  كشند.
پروژه مذكور كه به Millennium Run معروف است مي  تواند در توضيح مشاهدات دانشمندان مفيد واقع شود و گوشه  هايي از بافت تاريك و مبهم هستي را آشكار سازد.
دانشمندان در فاصله ۲۰ سال گذشته توانسته  اند به اندازه كل تاريخ فعاليت  هاي تحقيقات نجومي بشر اطلاعات جمع كنند، اكنون آنها تلاش مي  كنند با به كارگيري بزرگترين و پر سرعت  ترين ابر رايانه  هاي جهان كل تاريخ گيتي را بازسازي كنند.
تيم دانشمندان بين المللي فعال در اين پروژه معروف به كنسرسيوم Virgo به بررسي اين امر پرداخته  اند كه چگونه هستي تحت تاثير ماده اسراسرآميز معروف به ماده سياه تكامل يافته است.
براساس نظريه  هاي كيهان شناسي, بلافاصله بعد از انفجار بزرگ ماده سياه سردي اولين ساختارهاي بزرگ را در جهان هستي شكل داد كه سپس تحت فشار خود خرد و به هاله  هاي گسترده  اي مبدل شدند.
سپس كشش جاذبه اين هاله  ها مواد طبيعي را در خود كشيد و كانوني را براي شكل گيري كهكشان  ها ايجاد كرد.
در فرايند شبيه  سازي رايانه  اي كه در بالا ذكر شد حدود ۱۰ ميليون ذره ماده سياه در طول ۱۳ ميليارد سال از فرايند رشد گيتي رديابي شده و تحولات آنها در طول اين مدت مورد بررسي قرار گرفته است.
در اين فرايند از داده  هايي كه از طريق مشاهدات ماهواره  اي گرمايي باقي مانده از انفجار بزرگ به دست آمده كمك گرفته شده است.
دانشمندان اميدوارند با تجزيه و تحليل اين داده  ها سير تحول جهان هستي را تا حد زيادي بازسازي كنند كه در صورت موفقيت نقطه عطفي در دنياي گيتاشناسي خواهد بود.

افزايش كاربران لپ تاپ
004017.jpg
گروه انفورماتيك: در نشانه اي آشكار از فرارسيدن عصر رايانه هاي قابل حمل، براي اولين بار فروش لپ تاپ در بازار آمريكا در مدت يك ماه از رايانه هاي روميزي سبقت گرفته است.
به گزارش بي بي سي، پژوهشكده «كارنت آناليز» با بررسي ميزان فروش رايانه در فروشگاه هاي آمريكا مي گويد كه فروش لپ تاپ ۵۳ درصد كل بازار رايانه را در ماه مه به خود اختصاص داده است. اين رقم در سال گذشته۴۶ درصد بود.سام باوناني، تحليلگر ارشد (پژوهشكده) كارنت آناليز مي گويد كه افت قيمت و بهبود كيفيت سبب شده است تقاضا براي لپ تاپ يا نت بوك افزايش يابد. وي گفت: «تا چند سال پيش عملكرد نوت بوكها اصلا به خوبي امروز نبود.»
اين در حالي است كه در خلال سال گذشته قيمت لپ تاپ در بازار آمريكا ۱۷ درصد ( از۱۳۷۰ به ۱۱۳۱ دلار) افت كرده ولي كاهش قيمت رايانه هاي روميزي تنها چهار درصد (از۷۲۸ به۶۹۶ دلار) بوده است. برخي از ويژگي هاي مشترك در اكثر نوت بوكها عبارتند از باتري هاي با دوام تر، دستگاه ضبط سي دي و توانايي ارتباط بي سيم. تحقيقات نشان مي دهد دوستداران رايانه به طور فزاينده به دستگاه هاي قابل حمل علاقه نشان مي دهند.
به گفته كارنت آناليز، سال گذشته ۸۰ درصد نوت بوك ها ارتباط بي سيم داشتند كه امسال اين توانايي در۹۵ درصد لپ تاپ ها ديده مي شود.
باوناني تحليل گر ارشد پژوهشكده كارنت آناليزگفت: «زماني بود كه مردم انتظار داشتند پاسخ ايميل خود را ظرف چند روز دريافت كنند. اكنون آنها توقع دارند ظرف ۲۴ ساعت جواب بگيرند. مردم مي خواهند به هرجا مي روند، با ديگران در ارتباط بمانند.»وي پيش بيني كرد نوت بوك سهم بيشتري از بازار رايانه شخصي را تصاحب خواهد كرد، ولي گفت: «شاهد از بين رفتن رايانه هاي روميزي نخواهيد بود.»لپ تاپ ها آخرين بار در اوت ۲۰۰۴توانسته بودند بيش از۴۹ درصد بازار رايانه آمريكا را تصاحب كنند. هفته گذشته نيز يك شركت تحقيقاتي پيش بيني كرد امسال فروش رايانه هاي شخصي به مدد رشد تقاضا براي لپ تاپ بيش از ده درصد افزايش يابد.

اينترنت
استفاده ۲۳ درصد اطفال از اينترنت
گروه انفورماتيك: دپارتمان آموزشي ايالات متحده اعلام كرد كه در حدود ۲۳ درصد از اطفال سه، چهار و پنج ساله در كودكستان ها از اينترنت استفاده مي كنند.
به گزارش ايسنا، بررسي ها نشان مي دهد كه در حدود ۳۲ درصد از كودكان دو تا پنج سال در كودكستان ها، عموما تحت نظارت بزرگسالان از اينترنت استفاده مي كنند.
اين كودكان در مدرسه و منزل وب سايت هايي را با داستان ها و دروس انيميشن مشاهده مي كنند كه حروف، اعداد و اشكال كودكانه را به آن ها آموزش مي دهند.
كارشناسان آموزشي اين كشور مي گويند: اين دانش آموزان خردسال بين دنياي رو در رو و دنياي اينترنتي تفاوتي قائل نيستند.
آن ها در عصر اينترنت متولد شده اند، آن ها اينترنت را به  عنوان بخشي از پيوستار روش زندگي امروز مي دانند. اين متخصصان مي گويند كه درس پيش دبستاني، كودكان به كمك هاي رشدي براي كار با شبكه نيازمند هستند.

هكرها
نگراني در مورد هكرهاي E-mail صوتي
گروه دانش: پليس نيوزلند نگران است كه هكرها به زودي براي نفوذ و جاسوسي در پيام هاي صوتي تلفن همراه ۵۰۰ هزار مشترك خدمات شركت مخابرات اين كشور اقدام كنند.
مشكل اصلي از آنجا ناشي مي شود كه صندوق هاي پست صوتي تمامي كاربران اين خدمات فاقد قفل ايمني بوده و لذا همگان مي توانند به راحتي به آنها نفوذ كنند.
به گزارش دفتر اطلا ع رساني موسسه تحقيقات و توسعه ناجا (ئي پليس) هفته گذشته يك نوجوان هكر ۱۴ ساله موفق شد صندوق پست الكترونيك صوتي تلفن همراه يك كارآگاه پليس را هك كرده وبه پيامهاي شخصي وي گوش دهد. وي همچنين مدعي شده كه توانسته صندوق پست صوتي يكي از مشاوران برجسته وزير دفاع اين كشور را نيز هك نمايد وشماره هاي شناسايي محرمانه آنها را كه هنوز فعال نشده بود به دست آورد.
مقامات پليس نيوزلند اعلام كرده اند كه تحقيقاتشان را در اين زمينه آغاز كرده وبراي بررسي مساله با شركت مخابرات اين كشور همكاري خواهند كرد.
در نيوزلند ۵/۱ ميليون نفر كاربر تلفن همراه و۴/۱ميليون نفر كاربر تلفن ثابت وجود دارد كه صندوق هاي پست الكترونيك يك سوم اين افراد ايمن نيست. مقامات پليس معتقدند كه شركت مخابرات اين كشور بايد از فناوري هاي جديدي براي حفظ امنيت مشتركان خود استفاده كند.

امنيت
امضاي قرارداد بين اينترپل و يك شركت نرم افزاري
گروه دانش: پليس بين الملل (اينترپل) توافقنامه اي را با يك شركت نرم افزاري موسوم به Plass Data به امضا رسانده است كه بر مبناي آن مقامات اينترپل خواهند توانست به رايگان از فناوري استفاده كنند.
در طول مدت اين قرارداد كه پنج سال خواهد بود گروه هاي واكنش سريع اينترپل كه براي كمك به فاجعه ديدگان هر يك از كشورهاي عضو اعزام شوند، به آخرين نسخه از اين نرم افزار نيز تجهيز خواهند شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني موسسه تحقيقات و توسعه ناجا، استفاده از اين نرم افزار كه بعد از حادثه تسونامي ابداع شده است، به نيروهاي اينترپل امكان مي دهد اطلاعات مربوط به قربانيان وحادثه ديدگان را بلافاصله در پايگاه داده هاي خود ثبت و از اين طريق فرايند شناسايي و تشخيص هويت افراد را تسهيل كنند.
قرار است كه اين نرم افزار در دبيرخانه اينترپل در شهر ليون نيز نصب شود تا آن دسته از كشورهاي عضو كه احتمالا اطلاعاتي را در مورد قربانيان در اختيار دارند بتوانند اطلاعات خود را به صورت ۲۴ ساعته در اين نرم افزار ثبت كنند.نرم افزار Plass Data در حال حاضر با تطبيق اطلاعات فيزيكي و پزشكي افراد با ديگر مشخصاتي كه از آنها در دست دارد براي شناسايي هويت واقعي آنان تلاش مي كند. اينترپل در حال مذاكره با گردانندگان اين شركت دانماركي است تا امكان افزودن ديگر اطلاعات مانند اثر انگشت و DNA را نيز به پايگاه داده هاي آن براي شناسايي افراد فراهم آورد.

ايران
خصوصي سازي و دوري از تبعيض،
لازمه تحقق تجارت الكترونيكي است
گروه دانش: دولت بايد دست بخش خصوصي را باز گذاشته تا عمليات اجرايي انجام دهد و بين بخش هاي مختلف تبعيض قائل نشود.
به دنبال برگزاري سومين همايش تجارت الكترونيكي مهندس شاهين ميرزايي، كارشناس ICT در گفت وگو با خبرنگار همشهري در خصوص روند اين همايش و تأثيرات آن گفت: امسال شاهد سومين دوره بر پايي اين اجلاس بوديم كه نسبت به سالهاي قبل از محتوا و مديريت اجرايي بالاتري برخوردار بود. استقبال خوب حتي بيشتر از اجلاس همزمان تهران نشان از موفقيت دولت در امور فرهنگ سازي را دارد كه اين خود شايسته تقدير است.
وي در ادامه به مشكلات درخصوص تجارت الكترونيكي و فعالان بخش خصوصي اشاره كرد و اظهار داشت: ضعف عمده در اين حوزه، صرف بودجه هاي هنگفت است، البته لازم به توضيح است كه هر موضوع كلاني همچون تجارت الكترونيكي نياز به بودجه زيادي دارد ولي انحصارطلبي برخي شركت هاي خصوصي كه فعاليت چندان مطلوبي در اين راستا نداشته و همانند برخي نهادهاي دولتي تنها فعاليت مطالعاتي دارند، تبعيض فاحشي را در اين حوزه از سوي دولت و دستگاه هاي ذي ربط آشكار ساخته است.
ميرزايي تأكيد كرد: در شرايطي كه دولت و مديران آن توجه خاصي به امر توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات و مظاهر آن همچون تجارت الكترونيكي داشته و از سوي ديگر نتيجه زحمات چند ساله آنها موجب شناخت نسبي جامعه از ICT شده است، شايسته است كه دولت، بخش خصوصي را بيشتر درگير فعاليت هاي اجرايي كند.
وي ادامه داد: شناسايي فعالان واقعي و حمايت از آنها و شكست انحصار هميشگي در حوزه مهمي چون ICT، اهميت و ضرورت زماني بسيار دارد.
همچنين مهندس مهناز محمدي كارشناس ICT و تجارت الكترونيكي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما نقش آموزش و فرهنگ سازي را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: در شكل گيري هر پديده نوين كلان مانند تجارت الكترونيكي، فرهنگ سازي ميان جامعه، مهمترين مسئله است.وي در ادامه افزود: عواملي چون ناآگاهي مردم از تجارت الكترونيكي و موضوع هاي آن و همچنين اعتماد در فضاي تجارت الكترونيكي و اطمينان از محفوظ ماندن اطلاعات خصوصي در اين محيط و مضافاً داشتن توانايي بهره مندي از خدمات و امكانات تجارت الكترونيكي و دسترسي بيشتر آن، عواملي تأثيرگذار در مسير توسعه تجارت الكترونيكي و مقبوليت آن در ميان جامعه ايراني بشمار مي رود.
وي در ادامه تأكيد كرد: نقش دولت و بخش خصوصي همگام با هم در گسترش ICT و شاخه هاي آن در آگاه كردن مردم از تبعات آنها و ايجاد توان رقابت در بين بنگاه ها و در نتيجه توسعه اين مهم بسيار ارزشمند است.
محمدي برپايي چنين همايش هايي را مثبت ارزيابي كرد و ياد آور شد: اين همايش خوب برگزار شد و نتايج مثبتي داشت .از جمله اين نتايج آگاه شدن مردم از فعاليتهاي اجرايي و ديدگاه وزارت بازرگاني به عنوان متولي تجارت الكترونيكي و بررسي تحقيقات كارشناسان اين حوزه بود.
محمدي در پايان افزود: دولت وظيفه سنگين تري به بخش خصوصي واگذار كند و آن را در عمليات اجرايي درگير كند، چرا كه اين بخش ارتباط نزديكتري با مردم داشته و نتيجه بهتري حاصل مي شود.

نانو تكنولوژي
دستيابي دانشمندان به تكنيك نانوساختار كردن
فولاد و فلزات معمولي
گروه دانش: پژوهشگران دانشگاه تكنولوژي هوايي «يوفا» در روسيه موفق به ابداع تكنيكي براي تغيير ساختار فلزات و آلياژهاي معمولي به موادي با ساختار نانو و خواص برتر شدند.
پروفسور ولاديمير استلاريوف (Stolyrve) ، پژوهشگر دانشگاه «يوفا» (Ufa State Aviation Technical University) روسيه و از محققان اين طرح درباره تكنيك ابداعي محققان گروه تحقيقاتي اين دانشگاه كه به «تغيير شكل پلاستيك شديد» موسوم است به ايسنا گفت: با استفاده از روش تغيير شكل پلاستيك شديد كه براي اولين بار در دنيا ارائه شده اين امكان فراهم شده است كه بتوان ساختار مواد و آلياژ هاي عادي را با عبور از درون يك قالب تحت فشارهاي بالا به حالت نانو تبديل كرد.
در يكي از روش هاي به كار رفته، فولاد يا آلياژ معمولي از درون يك قالب كه داراي حفره هايي با زاويه ۹۰ درجه است عبور داده شده و طي فرايند كوچك سازي دانه هاي ريزساختار از ابعاد ميكرومتري به نانومتري تبديل مي شوند. با انجام اين فرايند كه با عمليات تزريق اكستروژن و اعمال حرارت نيز همراه است، شرايط لازم براي تغيير ساختار آلياژ فراهم مي شود.
وي خاطرنشان كرد: با تغيير ساختار ايجاد شده سختي و استحكام مكانيكي آلياژ تا چندين برابر افزايش مي يابد كه از لحاظ كاربردهاي صنعتي فولاد و ساير آلياژها از اهميت بسياري برخوردارست.
اين دانشمند روسي كه براي شركت در نخستين سمينار مشترك نانو فناوري ايران و روسيه به كشورمان سفر كرده است، توجه محققان و دانشجويان ايراني به نانوتكنولوژي را بسيار خوب توصيف كرده و آن را سرمايه اي براي توسعه اين رشته در ايران عنوان كرد و اظهار داشت: ارائه مقالات در سطوح بسيار بالا از سوي محققان ايراني نشان دهنده فعاليتهاي خوبي است كه در اين زمينه انجام شده و ما نيز اميدواريم كه بتوانيم ارتباط بيشتري با محققان ايراني در اين زمينه داشته باشيم.

مدارگرد ليزري نقشه دقيقي از ماه تهيه مي كند
ايسنا: سازمان فضايي آمريكا (ناسا) درصدد است تا يك مدارگرد ليزري را به منظور انجام تحقيقات بيشتر به سوي ماه پرتاب كند.
اين مدارگرد ليزري به منظور تهيه نقشه كامل و جامعي از سطح ماه جهت انجام اكتشافات بيشتر بر روي اين قمر پرتاب مي شود. قرار است كه اين مدارگرد ليزري طي يك سال ماموريت فضايي خود، نقشه  اي از سطح ماه تهيه كند .
براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين مدارگرد ليزري از قطب شمال ماه به سمت قطب جنوب آن حركت كرده و هر ۱۱۳ دقيقه يك بار اين مسير را بازمي گردد.
همچنين گفته مي شود در هر ثانيه ۲۸ تصويري از سوي اين مدارگرد ليزري به زمين ارسال مي شود.
اين تصاوير از طريق دوربين هاي مخصوص كار گذاشته شده بر روي اين مدارگرد ليزري گرفته شده و نكته جالب آن است كه اين تصاوير از وضوح بسيار بالايي نيز برخوردار خواهند بود.

مسابقات مقدماتي جام جهاني پرتاب گوشي تلفن همراه
آلماني ها با آغاز رقابت در اولين مسابقه پرتاب گوشي تلفن همراه در اواخر اين ماه مفهوم تازه اي براي «تلفن راه دور» ارائه خواهند كرد. دست كم ۱۶۰ شركت كننده قرار است در اين مسابقه در بيل فلد در روز ۲۵ ژوئن حاضر شوند و برندگان اين مسابقه در رقابت هاي جهاني ماه اوت در فنلاند شركت خواهند. سازمان دهنده  اين رقابت آلماني در اين باره مي گويد: مردم اغلب آن قدر از تلفن هاي همراه خود عصبي مي شوند كه دوست دارند آن ها را تا جايي كه مي توانند پرتاب كنند و اين بهترين فرصت براي آن هاست.

آسپرين از سكته هاي مغزي ديابتي ها پيشگيري مي كند
مصرف آسپرين در پيشگيري از سكته مغزي بيماران ديابتي مؤثر است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، طبق تحقيقات انجام شده مصرف آسپرين در پيشگيري از بروز نخستين حمله قلبي، سكته مغزي و ديگر اختلالات قلبي - عروقي بيماران ديابتي مؤثر است. مطالعات نشان مي دهد مصرف كم آسپرين روش بسيار ارزان، مؤثر و ساده در پيشگيري اوليه و ثانويه بيماري قلبي و عوارض ناشي از آن در بيماران ديابتي است.

ويروس
امكان رديابي مسير ويروسهاي اينترنتي
لندن- ايرنا: سه محقق از دانشگاه كاليفرنيا واقع در بركلي و موسسه تكنولوژي جورجيا واقع در آتلانتا روش تازه اي را براي رديابي مسير ويروسهاي اينترنتي ابداع كرده اند كه مي تواند منشا اوليه رها شدن ويروس در شبكه را مشخص كند.
روز ۲۰مارس سال ۲۰۰۴ ويروسي موسوم به Witty worm (كرم هوشمند) موفق شد در تنها مدت ۱۰ ثانيه پس از رها شدن در شبكه اينترنت۱۱۰،رايانه مربوط به يك پايگاه نظامي آمريكا را در اروپا مورد حمله قرار دهد و از طريق اين رايانه ها در مدت ۷۵ دقيقه۱۲،هزار رايانه مختلف را در سراسر جهان آلوده كند.
به نوشته هفته نامه علمي «نيوساينتيست» ، «ورن پاكسن» و «نيكلاس ويور» از دانشگاه بركلي و «ابهيشر كومار» از موسسه فناوري جورجيا روشي را موسوم به تحليل تلسكوپي براي ارزيابي نحوه توزيع و گسترش ويروس اينترنتي ابداع كرده اند.
در اين روش به بخشهايي از شبكه اينترنت توجه مي شود كه معمولا ترافيك زيادي در آن برقرار نيست، اما بر اثر عبور ويروس، براي يك لحظه به صورت جرقه وار روشن مي شود.
آزاد شدن ويروس در شبكه نظير درخشيدن يك جرقه در تاريكي يا ظهور يك ابرنواختر در پهنه كيهان و گوشه دوري از آسمان بيكران است.
درست همان گونه كه اخترشناسان با گرداندن تلسكوپ خود در نقاط مختلف كيهان با اين اختران نوظهور كه براي مدت كوتاهي پرتوافشاني مي كنند و سپس ناپديد مي شوند، برخورد مي كنند، كاربراني كه وظيفه مقابله با راهزنان رايانه اي را دارند نيز با بررسي بخشهاي مختلف شبكه به دنبال اين جرقه هاي ناگهاني مي گردند.
به گفته «اريك چين» محقق ارشد موسسه «سيمانتيك سكيوريتي ريسپانس» كه در سانتامونيكا واقع در كاليفرنيا مستقر است و در زمينه توليد نرم افزارهاي ضد ويروس فعاليت دارد، روش اخير شيوه مفيدي براي رديابي ويروسها است به ويژه زماني كه دستگاه خود محققان هدف حمله اين گونه ويروس ها قرار گيرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |