سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۶ - Jun 7, 2005
روحاني: طرح اروپا بايد اجازه توليد
سوخت هسته اي داخلي را به ايران بدهد
004065.jpg
ايسنا: خبرگزاري كويت گزارش كرد، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز يكشنبه در بازديد از اين كشور گفت كه استراتژي امنيتي ايران خلاف در اختيارگيري سلاح هاي كشتار جمعي است.روحاني كه روز گذشته براي انجام ديداري دو روزه به كويت سفر كرده است، تأكيد كرد: كشورهاي منطقه حق دارند به فناوري و انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز دست يابند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد، ايران اولين كشور در خاورميانه بود كه طرح پاكسازي خاورميانه از اين گونه تسليحات را مطرح كرد.
روحاني افزود، ملت هاي منطقه به شدت از زرادخانه هاي نظامي رژيم صهيونيستي نگرانند.
وي در پاسخ به تهديدهاي آمريكا عليه برنامه  هسته  اي ايران، اين تهديدهاي را بيهوده گويي توصيف كرد و ادامه داد كه چنين تهديدهايي بر خلاف قوانين بين المللي است.
روحاني در باره فشار اروپايي ها بر ايران براي دست برداشتن از برنامه هسته اي گفت كه مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي آلمان ، انگليس و فرانسه شامل ارايه تضمين هايي مي شود كه فناوري ما اهدافش صلح آميز باشد .
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان خاطرنشان كرد: ايران هم چنين از كشورهاي اروپايي خواسته است تا به ايران تضمين هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي و فن آوري صلح آميز هسته اي ارايه كنند.وي افزود كه ايران طرحي را براي اين موضوع در ماه مارس ارايه كرده و سه كشور اروپايي قول داده اند تا يك طرح جامع در ماه ژوئيه ارايه دهند.
روحاني ادامه داد: ايران به سه كشور اروپايي گفت كه چنين طرحي بايد شامل ماده اي باشد كه به ايران اجازه دهد به صورت بومي به توليد سوخت هسته اي بپردازد.
دبير شورايعالي امنيت ملي همچنين در ديدار با وزير كشور كويت گفت: ايران براي تقويت همكاري هاي امنيتي با كويت هيچ مانعي نداشته و آمادگي كامل دارد.
دبير شورايعالي امنيت ملي حضور نيروهاي خارجي را عاملي براي گسترش تهديدات دانسته و خواستار تامين امنيت منطقه توسط خود كشورهاي منطقه شد.
شيخ نواف الاحمد الجابر الصباح، معاون نخست وزير و وزير كشور كويت در ديدار با روحاني با اشاره به اهميت روابط كويت با ايران شرايط منطقه را شرايطي پيچيده و خاص تلقي و مسئله تروريسم و گسترش مواد مخدر را آفتي براي امنيت منطقه خواند و خواستار همكاري متقابل كشورهاي منطقه شد.روحاني در سفر خود به كويت همچنين سخنان ريچارد لوبارون، سفير آمريكا مبني بر اين كه تهران خطري براي منطقه است را رد كرد.
روزنامه الوطن، چاپ كويت با انتشار اين خبر افزود، حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران بعد از رسيدن به كويت در يك مصاحبه خبري گفت: اين سخنان درست نيست و مغرضانه بيان شده اند و علت اين اتهامات اين بوده كه جهان اسلام نفرت شديد خود را نسبت به هتك حرمت قرآن توسط سربازان آمريكايي اعلام كرده است و اين سخنان به خاطر تغيير دادن توجهات دنيا از حقايقي است كه در جهان اسلام مي گذرد.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: شايسته است جهان اسلام صاحب تكنولوژي مسالمت آميز هسته اي باشد و آنچه كه كشورهاي بزرگ و مخصوصا آمريكا را نگران مي كند دارا شدن تكنولوژي و فناوري پيشرفته  هسته اي توسط كشورهاي اسلامي است.
روحاني ادامه داد: ايران با هرگونه سلاح كشتار جمعي مخالف است و اين مساله با مباني ديني و اخلاقي كه به آنها ايمان داريم؛ در تعارض است.
روحاني ادامه داد: استراتژي امنيتي ايران با دارا شدن سلاح كشتار جمعي مخالف است؛ ولي كشورهاي منطقه حق دارند براي اهداف مسالمت آميز صاحب انرژي هسته اي و تكنولوژي هسته اي بشوند.وي در مورد تهديدات آمريكا نسبت به ايران گفت: تهديدات آمريكا نسبت به ايران جدي نيست؛ بلكه در حد حرف و سخن است.
روحاني درباره مذاكرات چندجانبه ايران و اروپا گفت: اين مذاكرات ضمانتهاي ملموسي دارد كه نشان مي دهد تكنولوژي هسته اي ايران مسالمت آميز است.
وي از كشورهاي اروپايي خواست تا در زمينه مسايل سياسي، اقتصادي و امنيتي و تكنولوژي مسالمت آميز هسته اي ضمانتهاي قوي به ايران بدهند و ادامه داد: ايران طرحي را در مارس گذشته به كشورهاي اروپايي داده بود و آنها هم قول دادند تا در ماه ژوئيه طرح كاملي ارايه دهند.
وي در زمينه اين طرح افزود: ايران كشورهاي اروپايي را آگاه ساخته است كه اين طرح بايد به ايران اجازه توليد سوخت هسته اي داخلي را داده باشد.
روحاني افزود: ايران مي خواهد سوخت هسته اي توليد كند و حتما مطالباتش را به طور كامل اجرا خواهد كرد.

پيروزي جنبش حزب الله و سازمان امل
در انتخابات جنوب لبنان
004071.jpg
004068.jpg
004074.jpg
ايسنا: متحدان حزب الله لبنان و جنبش امل اعلام كردند كه در انتخابات پارلماني در جنوب لبنان به پيروزي دست يافتند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، نامزدهاي جنبش امل و حزب الله لبنان اعلام كردند كه تمام ۲۳ كرسي را در منطقه  جنوب از آن خود كرده اند.
نبيه بري، رييس پارلمان لبنان و رهبر جنبش امل، در يك كنفرانس خبري اعلام كرد: من از تمام مردم جنوب براي ارايه  اعتماد مجددشان به اين فهرست و پيروزي تمام كانديداهاي اين جنبش تشكر مي كنم.
بسياري از شيعيان در لبنان پيروزي حزب الله لبنان را به منزله  حفظ سلاح هايشان در دفاع عليه رژيم صهيونيستي توصيف كردند.
شيخ نعيم قاسم، معاون دبير كل حزب الله لبنان، به خبرنگاران گفت: هدف دفاع لبنان است نه سلاح هاي مقاومت؛ اما براي دفاع از لبنان ما بايد از اين سلاح ها دفاع كنيم. امروز جنوبي ها اين مطلب را تاكيد كردند و جامعه  بين المللي بايد به آن گوش فرا دهد. وي گفت: مردم جنوب از طريق اين راي گيري، موضع خود را در حمايت از اين مشي آشكار كردند.
در همين حال، صدها تن از حاميان جنبش امل با در دست داشتن پرچمهاي اين جنبش در خارج از ويلاي بري، شروع به برپايي مراسم شادماني كردند.
حزب الله لبنان و جنبش امل نيروهاي برجسته در ميان شيعيان لبنان هستند.
منابع وزارت كشور لبنان اعلام كردند، ۴۵ درصد از واجدين شرايط در انتخابات حضور داشتند.
يكشنبه  هفته  آتي در سومين مرحله از انتخابات پارلماني لبنان، مردم شرق و مركز لبنان به پاي صندو ق هاي راي مي روند كه اين منطقه رقابت گرمي را در خود خواهد داشت.
در اولين دور اين انتخابات، يكشنبه  گذشته فهرست سعد حريري در بيروت، به پيروزي رسيد و تمام ۱۹ كرسي پارلمان از اين شهر را به دست آورد. راي گيري براي انتخابات پارلماني لبنان در چهار هفته  متوالي انجام خواهد شد تا ۱۲۸ عضو پارلمان اين كشور برگزيده شوند. تعداد كرسي هايي كه به نمايندگان مسيحي و مسلمان اختصاص يافته است، برابر است.

خاتمي: اروپا گام مثبتي براي تأمين
نظر ايران در مذاكرات هسته اي بردارد
ايسنا: سفير فرانسه در تهران در پايان مدت ماموريتش با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار روابط جمهوري اسلامي ايران و فرانسه را خوب ارزيابي كرد و با اشاره به همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي اقتصادي، علمي، فني و فرهنگي، بر گسترش و تعميق مناسبات تأكيد كرد.
خاتمي  گفت: فرانسه از بزرگ ترين و مهم ترين شركاي تجاري ايران مي باشد و ما در زمينه هاي صنعت خودروسازي، نفت و انرژي همكاري هاي خوبي با يكديگر داريم.رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود حركت جامعه  ايران به سمت جامعه  مدني پايبند به اعتقادات و فرهنگ خود را يك پروسه دانست كه دستيابي به آن نيازمند صبر، تحمل و گذشت زمان است.
خاتمي با اشاره به مذاكرات ايران و اروپا، بار ديگر حق ايران در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي را قطعي دانست و افزود: اروپا و به خصوص فرانسه از موقعيت استفاده كنند و گام مثبتي براي تامين نظر ايران بردارند.
فرانسوا نيكولو، سفير فرانسه نيز در اين ديدار روابط دو كشور را خوب توصيف و با اشاره به ظرفيت هاي فراوان همكاري بر گسترش مناسبات تجاري، فرهنگي، فني، صنعتي و خودروسازي تأكيد كرد.وي به تبادل نظر و همكاري هاي دو كشور در مسايل دو جانبه  منطقه اي و حقوق بشر اشاره و از ادامه اين گفت وگوها و همكاري دو كشور حمايت كرد.

ديدار رهبران جدايي طلب كشمير از پاكستان
ايرنا: گروهي  از رهبران  احزاب  «كنفرانس  همه  حزبي  حريت » از كشمير تحت  كنترل  هند با نخست  وزير پاكستان  در اسلام  آباد ديدار كردند.
به  گزارش  تلويزيون  دولتي  پاكستان ، شوكت  عزيز نخست  وزير پاكستان   سفر رهبران  حريت  به  پاكستان  را كه  روز يكشنبه  انجام  شد، زمينه ساز حل اختلاف  ديرينه  اسلام آباد و دهلي  بر سر منطقه  كشمير دانست .
مير واعظ عمر فاروق  از رهبران  مركزي  كنفرانس  حريت  در اين  ديدار از تداوم  مذاكرات  صلح  بين  پاكستان  و هند حمايت  كرد.
مير واعظ و ۸ تن  از رهبران  كنفرانس  همه  حزبي  حريت  كه  روز پنجشنبه  از كشمير هند وارد كشمير پاكستان  شدند، روز يكشنبه  همچنين  با چوهدري  شجاعت حسين  رهبر حزب  حاكم  «مسلم  ليگ » در اسلام آباد ديدار و گفت  و گو كردند.
ارتشبد پرويز مشرف  رئيس  جمهوري  پاكستان  روز شنبه  سفر رهبران  حريت  به  اين  كشور را اقدامي  اعتماد آفرين  و مهم  عنوان  كرد.وي  افزود: سفر رهبران  كنفرانس  همه  حزبي  حريت  به  پاكستان  بدون  گذرنامه نشان  مي دهد كه  اسلام آباد و دهلي  هر دو ماهيت  مورد مناقشه  منطقه  كشمير را پذيرفته اند.
اكثر اين  رهبران  كشميري  در ۱۵ سال  گذشته  از مبارزه  مسلحانه  براي  آزادسازي  كشمير تحت  كنترل  هند حمايت  مي كردند.

كليات سند سياست ملي جوانان تصويب شد
خبرگزاري كار ايران: سند سياست ملي جوانان در جمهوري اسلامي ايران به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، كليات سند سياست ملي جوانان در جمهوري اسلامي ايران مشتمل بر سياست هاي كلي و سياست هاي اجرايي امور جوانان به تصويب رسيد.
بر اساس اين گزارش، مقرر شد در ستاد ملي برنامه ساماندهي امور جوانان كه با حضور نمايندگان تام الاختيار دستگاه هاي مرتبط با امور جوانان تشكيل مي  شود، در خصوص راه هاي نهايي كردن سند از طريق مراجع ذي ربط تصميم گيري شود.
پس از بررسي پيرامون نظرات مربوط به دامنه سني جواني و تعريف جوان در ايران گروه سني ۱۵ الي ۲۹ سال به عنوان گروه سني جوانان در ايران مورد تأييد قرار گرفت و مقرر شد سازمان ملي جوانان مطالعات تكميلي در خصوص اين دامنه سني را انجام و به شورا ارائه كند.
همچنين مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  با همكاري سازمان ملي جوانان، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و سازمان تبليغات اسلامي تدابير لازم به منظور افزايش كمي و بهبود كيفي كانون  هاي فرهنگي مساجد تا سقف دوبرابر را انجام داده و نتيجه اقدام را جهت تامين تعهدات مالي به دولت ارسال كند.
به گزارش نشريه برنامه، مقرر شد سازمان ملي جوانان در زمينه خدمت نظام وظيفه و با تأكيد بر برنامه  هاي آموزشي و فرهنگي ضمن خدمت، مطالعات و تحقيقات مناسب را انجام داده و طرح  ها يا برنامه  هاي پيشنهادي در اين خصوص را به شوراي عالي جوانان ارائه كند.

نگراني از وقوع طوفان ، قيمت نفت را افزايش داد
گروه اقتصادي: قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني هفته جاري به دليل نگراني هايي كه از رشد مصرف بنزين در آمريكا و آغاز فصل طوفان هاي مخرب در اين كشور بر بازار مستولي شده است روند رو به افزايش خود را آغاز كرد و از مرز ۵۵ دلار گذشت.
توقف صادرات نفت عراق از طريق تركيه نيز بر نگراني هايي كه در مورد عدم كفايت عرضه نفت وجود دارد افزوده و در معاملات ديروز نفت سبك آمريكا ۳۵/۵۵ دلار و نفت برنت درياي شمال ۴۸/۵۴ دلار براي تحويل در ماه آينده ميلادي معامله شد. فرا رسيدن ماه هاي طوفان هاي مخرب در آمريكا كه سال گذشته موجب توقف كامل توليد در خليج مكزيك شد از جمله مهمترين عوامل رواني افزايش قيمت نفت اعلام شده است.
در همين حال اتحاديه اروپا در تلاش براي كاهش قيمت نفت اعلام كرد كه از اعضاي كشورهاي صادركننده نفت اوپك خواهد خواست تا توليد نفت را افزايش دهند.
قرار است يك هفته پيش از اجلاس اوپك در وين در ماه جاري اجلاس مشتركي ميان اوپك و اتحاديه اروپا برگزار شود.
اتحاديه اروپا اعلام كرده است كه از شركت هاي بزرگ نفتي نيز خواهد خواست تا سرمايه گذاري بيشتري براي افزايش توليد نفت انجام دهند.

ديدار خداحافظي سفير ونزوئلا با خاتمي
اسكو آلتوره فبرس، سفير ونزوئلا در تهران هم روز گذشته در پايان مدت ماموريتش با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار و گفت وگو كرد.رئيس جمهور در اين ديدار به روابط مستحكم و اساسي ميان دو كشور اشاره و رفت و آمد ميان مقامات عالي رتبه تهران كاراكاس را در راستاي تحكيم و تقويت مناسبات مهم ارزيابي كرد.خاتمي نقش دولت ونزوئلا در حل مشكلات و توسعه اين كشور را خاطر نشان ساخت و آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري با ونزوئلا در بخش هاي گوناگون و همچنين استمرار همكاري هاي دو جانبه و نيز در عرصه هاي بين المللي نظير اوپك، جنبش غيرمتعهد ها و گروه ۷۷ را اعلام كرد.سفير ونزوئلا در تهران در اين ديدار با تأكيد بر گسترش و تحكيم روابط دو كشور در سال هاي اخير نقش دو رئيس جمهور ايران و ونزوئلا را در اين زمينه بسيار موثر خواند.

آقا محمدي پاسخ ايران به پيشنهاد اروپا را تشريح كرد:
ضرورت حضور ايران در روند شكل گيري
پيشنهاد نهايي اروپا
ايسنا:علي آقامحمدي، دبير كميته ي تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به پيشنهاد طرف اروپايي در مذاكرات ژنو مبني بر اين كه دو ماه به اروپا فرصت داده شود تا پيشنهادش را با جزييات براي اجرايي كردن بيانيه  پاريس ارايه كند گفت: لذا بنا شد اين پيشنهاد در تهران مورد بررسي قرار گيرد و فقط در ژنو جواب (نه) داده نشد.وي در ادامه گفت: پيشنهاد اروپايي ها در تهران مورد بررسي و به صورت مشروط به آن پاسخ داده شد؛ مبني بر اين كه در فاصله  اين دو ماه كميته هاي كاري و راهبري و ارتباطات بين سه وزير اروپايي و دبير شوراي عالي امنيت ملي برقرار باشد تا مسير تعيين پيشنهاد اروپايي ها به نحوي باشد كه موجب تفاهم و نزديكي بيشتر باشد.
آقامحمدي با بيان اين كه اين گونه نيست كه طرف اروپايي دو ماه فرصت بگيرد و سپس پيشنهاداتي ارايه كند كه تازه بايد مورد بحث و گفت وگوي جدي قرار گيرد افزود: ايران مي خواهد در جريان روند شكل گيري پيشنهاد اروپايي ها باشد تا آن را به سمت تفاهم و همكاري بيشتر و قابل قبول كردن هدايت كند.
دبير كميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي افزود: اين دور از مذاكرات آخرين فرصت است اگر بنا باشد مذاكرات به سمتي هدايت شود كه به يكباره با پاسخ نه مواجه شود در حقيقت پايان كار خواهد بود.وي با اشاره به اين كه ما منتظر پاسخ اروپايي ها نيستيم گفت: ما پاسخ خود را داده ايم و در حال حاضر منتظر زمان بندي كميته ها هستيم لذا بايد منتظر برنامه ريزي براي اين امور باشيم.وي گفت: دو طرف در ارتباط هستند تا جدول زمان بندي را براي تشكيل كميته ها داشته باشيم.
دبير كميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سئوال كه ايران در برابر اقدامات احتمالي اتحاديه اروپا و آمريكا در تضعيف دستاوردهاي مذاكرات ژنو در اجلاس آينده  شوراي حكام و يا مجمع عمومي سازمان ملل در سپتامبر چه خواهد كرد ابراز عقيده كرد: اولا پيشنهاد اخير از سوي اروپايي ها داده شده لذا اروپايي ها آن قدر بي منطق نيستند كه از پيشنهاد خودشان پشيمان شوند؛ همچنين روند مذاكرات به گونه اي پيش رفته است كه آمريكايي ها ناچار به بيان رفتار اشتباهشان در اين روند شدند و اخيرا بوش مذاكرات را روبه جلو خواند؛ در حالي كه قبلا آمريكايي ها اصل مذاكرات را رد مي كردند.

در لايحه مديريت خدمات كشوري تعيين شد
شرايط عمومي استخدام و ترك خدمت
در دستگاه هاي دولتي
گروه اجتماعي: شرايط عمومي استخدام و ترك خدمت در دستگاه هاي اجرايي دولت اعلام شد.
بنابر اين گزارش، بر اساس لايحه «مديريت خدمات كشوري» دولت كه به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است، ورود به خدمت و تعيين صلاحيت استخدامي افرادي كه داوطلب استخدام در دستگاه هاي اجرايي هستند، بر اساس مجوزهاي صادره، تشكيلات مصوب و رعايت مراتب شايستگي و برابري فرصت ها انجام مي شود.
بر اساس ماده ۴۱ لايحه مديريت خدمات كشوري «داشتن حداقل ۲۰ سال تمام» ، «تابعيت ايران» ، «انجام خدمت دوره ضرورت يا معافيت قانوني»، «عدم اعتياد به دخانيات و مواد مخدر» ، «نداشتن سوء  شهرت اجتماعي و سابقه محكوميت جزايي موثر» ، و «دارا بودن مدرك تحصيلي دانشگاهي يا مدارك همتراز» ( براي مشاغلي كه مدارك همتراز در شرايط احراز آنها پيش بيني شده است)، «داشتن سلامت جسماني و رواني و توانايي انجام كاري كه براي آن استخدام صورت مي گيرد» از جمله شرايط عمومي استخدام در دستگاه هاي اجرايي است.
اين مصوبه همچنين به كارگيري افراد با مدرك ديپلم در موارد يا مناطق خاص براي مدت زمان مشخص صرفا در مشاغلي كه به تصويب شوراي عالي اداري مي رسد را نيز مجاز دانسته است.
گفتني است، به كارگيري و تعيين حقوق و مدت خدمت اتباع خارجي حسب قوانين و مقررات خاص خود انجام خواهد شد.
بر اساس لايحه دولت، استخدام در دستگاه هاي اجرايي در مشاغل كارشناسي و بالاتر منوط به احراز توانايي در مهارت هاي سه پايه و عمومي فناوري اطلاعات است كه عناوين و محتواي مهارت هاي مذكور تهيه و ابلاغ خواهد شد.
همچنين كليه قوانين و مقررات خاص ايثارگران (جانبازان، رزمندگان، همسر و فرزندان شهدا و آزادگان) براي ورود به خدمت به قوت خود باقي است.
بر اساس مصوبه هيأت دولت، رعايت مقررات گزينش در استخدام كارمندان الزامي است.
همچنين دستگاه هاي اجرايي مي توانند در صورتي كه در قوانين و مقررات قبلي مورد عمل خود شرايطي علاوه بر شرايط ماده ۴۱ داشته باشند، آن را ملاك عمل قرار دهند.
به كارگيري افراد در دستگاه هاي اجرايي پس از پذيرفته شدن در امتحانات عمومي كه به طور سراسري هر سال حداقل يك بار برگزار مي شود و نيز امتحان يا مسابقه تخصصي امكان پذير است.
گفتني است، دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاري امتحانات عمومي و تخصصي به تصويب شوراي امور اداري و استخدامي كشور مي رسد.
لايحه دولت همچنين تصريح كرده است كه استخدام در دستگاه هاي اجرايي به موجب قراردادي است كه براي انجام وظايف و كار مشخص حداكثر تا مدت اعتبار پست سازماني بين فرد و دستگاه و با تعيين محل خدمت منعقد مي شود و تمديد قرارداد با رعايت مقررات اين قانون امكانپذير است.
در طول مدت قرارداد نيز امكان فسخ و لغو قرارداد از طرف كارمند و دستگاه وجود ندارد، مگر با توافق طرفين يا با استناد احكام قانوني مراجع ذي ربط يا كسب نتايج ضعيف از ارزشيابي سالانه عملكرد بر اساس ضوابطي كه به تصويب شوراي عالي اداري مي رسد.
همچنين تمديد قرارداد كارمندان منوط به تحقق شرايط نظير حسن انجام كار در طول مدت قرارداد و كسب رضايت مردم و ارتقاي سطح علمي و تخصصي و استمرار اعتبار پست سازماني است كه ضوابط آن به تصويب هيات وزيران مي ر سد.
به گزارش ايسنا بر اساس اين لايحه در صورتي كه دستگاه اجرايي پس از اتمام مدت قرارداد به خدمات كارمند نياز داشته باشد، مي تواند حداقل شش ماه قبل از اتمام مدت قرارداد موضوع را به اطلاع وي برساند و نسبت به صدور حكم تمديد قرارداد اقدام كند.
سن كارمند در انتهاي مدت قرارداد نبايد از هفتاد سال و براي مشاغل تخصصي از هفتاد و پنج سال تجاوز كند.
همچنين افرادي كه براي مدت بيش از پنج سال استخدام مي شوند، بايد يك دوره آزمايشي شش ماهه تا يك ساله را (با تشخيص دستگاه) با موفقيت طي كنند و در صورتي كه در طي يا در پايان دوره آزمايشي واجد شرايط لازم براي ادامه خدمت مورد نظر تشخيص داده نشوند، بدون هيچ گونه تعهدي، حكم لغو قرارداد آنان از طرف دستگاه اجرايي استخدام كننده صادر مي شود.
افرادي كه قبلا دوره آزمايشي براي شغل مورد نظر را طي كرده اند در تمديد قرارداد نياز به طي دوره آزمايشي جديد نخواهند داشت، مگر اين كه رسته شغلي آنان تغيير كند.بر اساس لايحه مديريت خدمات كشوري مجموع مجوزهاي استخدام دستگاه هاي اجرايي در برنامه هاي پنج ساله تعيين مي شود و سهم هر يك از وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي با پيشنهاد سازمان به تصويب هيات وزيران مي رسد.
كارمنداني كه به هر دليل از خدمت دولت اخراج يا بدون عذر موجه در ماه متوالي يا سه ماه غير متوالي ترك خدمت كنند، حقي بابت دريافت بازخريد سنوات خدمت و امتيازاتي كه در پايان خدمت داده مي شوند را نخواهند داشت.
همچنين كارمندان مشمول استفاده از مزاياي بيمه بيكاري هستند و در صورتي كه صندوق انتخابي كارمندان غير از صندوق تامين اجتماعي باشد نحوه ميزان و شرايط استفاده از بيمه بيكاري بر اساس آيين نامه اي خواهد بود كه با پيشنهاد سازمان به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.

مذاكرات وزير دفاع نيجريه در تهران
مهر: موسي ربيع كوانكواسو، وزير دفاع نيجريه در رأس يك هيأت دفاعي وارد تهران شد و در فرودگاه امام خميني(ره) مورد استقبال مشاور وزير دفاع، دريادار ميرحميد نسل پاك، قرار گرفت.
در نخستين دور از مذاكرات رسمي ميان وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران و نيجريه، بر همكاريهاي دفاعي دو كشور در چارچوب همبستگي اسلامي تأكيد شد.
وزير دفاع كشورمان در مذاكره با كوانكواسو تصريح كرد: كشورهاي اسلامي بايد در چارچوب همبستگي اسلامي همكاري بيشتر و نزديك تري با هم داشته باشند.وي نسبت به «تحقق صلح و آرامش در جهان و از جمله در قاره آفريقا و پايان درگيري هاي قومي كه زمينه ساز حضور كشورهاي استعمارگر است» اظهار اميدواري كرد.
وزير دفاع كشورمان، نيجريه را يكي از كانونهاي قدرت در غرب آفريقا و جمهوري اسلامي ايران را داراي امتياز ژئوپلتيك و ژئواكونوميك در منطقه خاورميانه برشمرد و گسترش روابط دفاعي ميان اين دو كشور قدرتمند در دو منطقه را يك ضرورت براي طرفين دانست.وي با اشاره به توانمندي هاي صنايع تابعه وزارت دفاع، آمادگي اين وزارتخانه را براي ارتقاء توان دفاعي نيجريه و همچنين اجراي پروژه هاي مختلف صنعتي در نيجريه اعلام كرد.
وزير دفاع نيجريه نيز طي اظهاراتي خواستار همكاري وزارت دفاع كشورمان با وزارت دفاع نيجريه براي تأمين نيازمنديهاي نيروهاي مسلح و مشاركت در پروژه هاي صنعتي و اقتصادي اين كشور شد.

اخبار كوتاه
مركز پژوهش هاي مجلس:
پاسخگويي از ابزارهاي اصلي مبارزه با فساد است
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارش مفصلي، ابعاد مختلف مربوط به پاسخگويي را مورد بررسي قرار داد.
در اين گزارش كه توسط دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش ها تهيه شده، از پاسخگويي به عنوان يكي از ابزارهاي اصلي مبارزه با فساد ياد شده و آمده است: وجود سيستم كارآمد، پاسخگويي و شفافيت از سويي باعث حفظ مشروعيت و مقبوليت نظام سياسي مي شود و از سوي ديگر مي تواند از فساد حكومت ها جلوگيري كند.اين گزارش تصريح مي كند كه بنا به دلايل ياد شده، افزايش و تقويت مكانيسم هاي پاسخگويي به عنوان يك راهكار عملي در استراتژي هاي مقابله با فساد مورد توجه حكومت ها قرار گرفته است.
مركز پژوهش ها در گزارش خود پاسخگويي را مستلزم وجود شرايط آزاد و امن پرسشگري مي داند و مي افزايد: پاسخگويي نيروي پيش برنده اي است كه بر بازيگران كليدي فشار مي آورد تا در قبال عملكرد خود مسؤول باشند و از عملكرد خوب خدمات عمومي اطمينان حاصل كنند.اين گزارش از پاسخگويي دولتمردان در برابر شهروندان و مردم به عنوان پاسخگويي دموكراتيك نام برده و اضافه مي كند كه قدرت در نهايت از آن مردم است و هدف پاسخگويي، مطلع ساختن شهروندان از چرايي و چگونگي تصميم گيري ها مي باشد.
ايران اتهام مخفي كردن يكي از رهبران القاعده را تكذيب كرد
ايسنا: معاون وزير خارجه كشورمان در پي اتهامات وارده بر تهران مبني بر مخفي كردن يكي از رهبران القاعده اين اتهامات را رد كرد.
محسن امين زاده، معاون كمال خرازي، وزير خارجه كشورمان در گفت وگو با روزنامه الحيات گفت: اين اتهامات هيچ پايه و اساسي ندارد و مقامات ايراني هرگز اجازه نمي دهند كه خاك ايران پناهگاهي براي اينگونه عناصر شود.
وي اتهامات آمريكا را نشأت گرفته از موضع واشنگتن درقبال ايران دانست و افزود: چون تهران در كنار مردم فلسطين و لبنان عليه نيروهاي اشغالگر اسرائيلي ايستاده، آمريكا عليه ايران موضع گيري كرده و اين اتهامات را شايع مي كند.
امين زاده ادامه داد: تهران اعلام كرده بود كه چند عنصر القاعده را در خاك ايران دستگير كرده و هم اكنون مقامات قضايي در حال تحقيقات و بازجويي از اين افرادند.وي افزود: آنها به اختلال در امنيت كشور متهم هستند و تا بازجويي و تحقيقات به اتمام نرسد؛ ايران هيچ يك از اين افراد را تسليم نخواهد كرد.
معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور:كانديداها وعده هايي ندهند
كه به شعور مردم توهين شود
ايسنا: مجيد انصاري با اشاره به برخي فعاليت هاي ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان كرد: متأسفانه برخي ستادها و كانديداها براي بيان برنامه هاي خود سعي مي كنند با ويران كردن آنچه تاكنون صورت گرفته، كاخ آرزوي خود را بنا كنند، كه موفق نخواهند بود.معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور با اشاره به اين كه نمي توان خدمات دوران حيات حضرت امام خميني(ره)، ۲۶ سال گذشته انقلاب اسلامي و دستاوردهاي دولت هاي گذشته را زير سئوال برد و مردم را نسبت به نظام بي اعتماد كرد، افزود: اگر مردم نسبت به ۲۶ سال گذشته بي اعتماد و نااميد شوند، چگونه به يك فرد اعتماد كنند كه يك تنه و مسيح وار مشكلات را حل كند.وي با بيان اين كه تمام توان مديريتي دوران پس از انقلاب با حضور شهيداني چون بهشتي و رجايي و با كمك مردم، كشور را از يك وضعيت عقب مانده به كشوري قدرتمند تبديل كرد، گفت: اين كه ديگران را ناتوان نشان دهيم و بگوييم كوتاهي كرده اند، و حال يك فرد مي تواند اين مسائل و مشكلات را حل كند، مطمئناً، اعتماد مردم را جلب نخواهد كرد.معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور اظهار داشت: از تمام كانديداها مي خواهم با برخورد منصفانه و صادقانه آنچه به دست آمده را براي مردم بازگو و مشكلات را آن گونه كه هست و بدون بزرگنمايي و يا كوچك نمايي براي مردم بيان كنند و آن گاه بگويند كه براي رفع مشكلات تا چه حد مي توانند كار كنند.انصاري تأكيد كرد: كانديداها حرف هايي را كه عملي نيست بيان نكنند تا اين تصور در مردم ايجاد نشود كه فريب و بازي داده شده اند، و وعده هايي ندهند كه به شعور مردم توهين شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |