كدام نامزد چه شعاري مي دهد
گروه سياسي: از عوامل كشاندن انتخاب كنندگان به پاي صندوقهاي راي، طرح شعارهاي جذاب براي مردم است. مردم با شنيدن اين شعارها به تحقق درآمدن آنها را براي اصلاح امور خود مناسب مي بينند و با رأي دادن به مطرح كنندگان شعار مطلوب خود، فرصت عمل را در اختيار او قرار مي دهند. از جمله عاملهاي جدي تر شدن فضاي انتخاباتي طرح شعارهاي متفاوت و نقد سازنده و متقابل اين شعارهاست. اما طرح شعارهاي واحد مي تواند از شور و جديت فضاي رقابت نيز بكاهد. ترجيح بند شعارهاي هر ۸ كانديداي دوره نهم رفع مشكلات مردم است؛ هرچند هر كدام از آنها تعريفي خاص از مشكلات دارند ولي موضوع گراني، تورم، جوانان، بيكاري، پرونده هسته اي در طرح هاي همه آنها وجود دارد كه توضيحات جزئي چنداني در اين خصوص به گوش نمي خورد و همين صداي واحد كه از سوي چندين كانديدا منتشر مي شود، باعث شده است هر چند فضاي انتخابات از نزديك پر شور و هياهو ديده شود، از دور منافي چند صدايي و مغاير با شور و شوق عمومي باشد. با اين همه هر كدام از كانديداها در طراحي گفتمان انتخاباتي و شعارهاي كلان تبليغاتي خود راهي مجزا رفته اند.
اكبر هاشمي رفسنجاني چنانچه در سال ۶۸ دولت كار براي سازندگي تشكيل داده بود، اين بار هم شعار خود را همه با هم كار براي سربلندي ايران قرار داده است.
علي لاريجاني بيش از ديگر كانديداها گفتمان انتخاباتي خود را تثبيت كرده است. او منادي دميدن هواي تازه بر فضاي جامعه است كه از سوي دولت اميد منتشر مي شود. او البته بر ويژگي هاي دولت مدرن هم تاكيد مي كند و وجوه آن را در كتاب پيمان با مردم آورده است.
محمدباقر قاليباف شعارش را اولين بار در لوگوهاي سايت رسمي اش آورده است كه عبارت است از: «زندگي خوب برازنده ايراني». جمعيت ايثارگران هم كه از قاليباف حمايت مي كند حركت او را با سه محور امنيت، آرامش و اقتدار پيگيري كرده است.
مصطفي معين كه حاميانش او را كانديداي اصلاح طلبان پيشرو براي ادامه اصلاحات مي دانند ابتدا شعار شهروند مقتدر را طرح كرد و سپس به موضوع توسعه علمي مي پردازد. هرچند در نهايت شعار مي سازمت وطن را نهايي كرده ولي برنامه اش را با عنوان حكمراني خوب مطرح كرده است. مهدي كروبي بيش از شعارهايش معروف باشد وعده اش در خصوص پرداخت يارانه مستقيم ۵۰ هزار توماني در هر ماه به هر ايراني بالاي ۱۸ سال شناخته شده است. او در شعارهايش به موضوع رونق اقتصادي رفاه اجتماعي هم پرداخته است. حمايت از حقوق اقليتها هم از محورهاي مدعي تبليغاتي كروبي است. كروبي در سياست خارجي مسئله آشتي تمدنها را طرح كرده است.
محمود احمدي نژاد شهردار تهران شعار تحقق دولت اسلامي را سرلوحه فعاليت خود قرار داده است. او منادي مديريت تحولگرا و انقلابي نيز هست. گفتمان سياست خارجي احمدي نژاد نيز گفت وگو با ملت هاست.
محسن رضايي در برنامه هاي تبليغاتي خود به شدت مدافع جوانگرايي است. او گفته است كه ۳۰درصد از كابينه را به نسل سومي ها مي دهد و از هر قوميت عضوي در كابينه خواهد داشت و اينكه ۱۰ فدرال اقتصادي در كشور شكل مي دهد اين اواخر نيز او از تفاهم ملي و دولت ائتلافي سخن مي گويد.محسن مهرعليزاده يك گفتمان واحد دارد و آنهم دولت رفاه است. او در شعارهاي خود از سه مقوله كارآمدي، آرامش و عدالت دفاع مي كند.كانديداها هر چند اين شعارهاي متفاوت را عرضه داشته اند و در خصوص جزئيات هر كدام از اين شعارها و نقش آنها در حوزه هاي مختلف كمتر سخن مي گويند.
البته اقبال مردم به هر كدام از كانديداها مي تواند نشان دهد كه كدام شعار توانسته است افراد بيشتري را جذب كند و به پاي صندوقهاي رأي بكشاند.
|