سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۶ - Jun 7, 2005
حتي يك سالن سينما و تئاتر در غرب و شمال غربي تهران وجود ندارد
شهرداري يك سينماي سه بعدي
و ۱۰ سينماي خانوادگي مي سازد
004035.jpg
گروه شهري: درحالي كه شهرداري تهران از ساخت نخستين سينماي سه بعدي و ۱۰ سينماي خانوادگي خبر مي دهد، منطقه غرب تهران همچنان دچار فقر شديد فضاهاي فرهنگي نظير سينما و تئاتر است.
براساس اظهارنظر كارشناسان و مديران شهري، به رغم گسترش بي محاباي شهر تهران به ويژه از بخش غربي، هيچ سالن سينما و تئاتري طي ۲۶ سال گذشته در مناطق غربي و شمال غربي اين كلانشهر ساخته و مورد بهره برداري شهروندان قرار نگرفته است و به همين دليل منطقه غرب تهران دچار فقر فضاهاي نمايشي هنر مي باشد.
يك كارشناس مسايل اجتماعي در اين باره مي گويد: طي ۲۵ سال گذشته كه شهر تهران از منطقه غرب به شدت گسترش يافته، متاسفانه متناسب با رشد جمعيت، فضاهاي فرهنگي نظير سالن هاي سينما و تئاتر ساخته نشده است و همين موضوع موجب بروز مشكلاتي ازجمله افزايش سفرهاي درون شهري با هدف برخورداري از امكانات فرهنگي شده است.وي خاطرنشان مي سازد كه تنها يك سالن سينماي غيراستاندارد در دهكده المپيك (منطقه ۲۲) وجود دارد كه در سال هاي قبل از پيروزي انقلاب ساخته شده است و به دليل نامناسب بودن، انگيزه و تمايلي نزد شهروندان براي حضور در اين سينما وجود ندارد.
اين كارشناس تاكيد مي كند هرچند مناطق ،۲ ۵ و ۲۲ در غرب تهران طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب به وجود آمدند ولي مديريت شهري و طراحان شهرسازي و معماري از ساخت فضاهاي فرهنگي _ هنري به ويژه سالن هاي سينما و تئاتر، غفلت كردند به نحوي كه بودن سالن سينما و تئاتر جزو اندام واره ها و نيازهاي شهر و شهروندان نمي باشد.
نتيجه بررسي هاي به عمل آمده در زمينه عدم ساخت سالن هاي سينما و تئاتر در مناطق غربي و شمال غربي تهران نشان مي دهد، عدم سوددهي مطلوب و از سويي نياز سرمايه كلان، دو عنصر مهم در اين رويكرد باشد به نحوي كه حتي اعلام تسهيلات اعطايي از سوي نهادها و دستگاه هاي متولي توسعه و گسترش فرهنگ نظير وزارت ارشاد نيز هيچ ميل و رغبتي در افراد علاقمند به سرمايه گذاري در امور فرهنگي ايجاد نكرده است.
به نظر مي رسد مديريت شهري تهران با بررسي اين پديده تلاش مي كند يك فضاي مشاركتي فراهم كرده و اين كاستي را رفع و جبران كند؛ از اين رو اسفنديار رحيم مشايي _ معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران از ساخت نخستين سينماي سه بعدي پيشرفته و ۱۰ سينماي خانوادگي چند سالنه در سال جاري خبر داد.
او مي گويد: اين سينماها اين مزيت را دارد كه در هر سالن فيلم خاصي به نمايش گذاشته مي شود و همين تنوع، امكان انتخاب از ميان چند گزينه را براي مراجعان فراهم مي كند. همچنين برنامه ريزي ها به گونه اي صورت گرفته است كه در كنار اين سينماهاي چندسالنه، مراكز تجاري و مجموعه هاي علمي و فرهنگي نيز تعبيه شود تا شهروندان با صرفه جويي در وقت، بتوانند از امكانات موجود استفاده كنند و به اين ترتيب حضور شهروندان در اين مكان ها افزايش يابد.
همچنين يكي از كارشناسان اجتماعي سازمان فرهنگي هنري شهرداري مي گويد: باتوجه به تحركات مديريت شهري و وجود سازماني باعنوان سازمان مشاركت هاي مردمي در شهرداري و وجود اين نگاه كه امروزه سالن هاي سينما بايد به صورت مجتمع هاي فرهنگي و تجاري باشند، به نظر مي رسد انگيزه كامل براي سرمايه گذاري در اين حوزه وجود دارد.
وي مي افزايد: اعلام تسهيلات قابل ارايه از سوي وزارت ارشاد و آمادگي شهرداري براي مشاركت در ساخت سالن هاي سينما و چندمنظوره بودن آنها، روزنه هاي اميد را براي برخورداري شهروندان از فضاها و سالن هاي نمايش فيلم و تئاتر فراهم مي سازد.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر:
سازندگان پاركينگ اضافي از پرداخت عوارض معاف هستند
004047.jpg
ايسنا: عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران گفت: در صورت تصويب طرح احداث پاركينگ هاي اضافي شهرونداني كه به جاي يك باب، دو باب پاركينگ بسازند، از پرداخت عوارض احداث پاركينگ اضافي معاف مي شوند.
مهندس اميررضا واعظ آشتياني با اشاره به اين كه هم اكنون احداث پاركينگ هاي اضافي با تصويب شوراي شهر تهران بطور عادي در كميسيون هاي مربوطه در حال بررسي است گفت: همچنين با تصويب اين طرح براي ساختمان هايي كه عليرغم داشتن واحدهاي مسكوني مختلف با كسري پاركينگ مواجهند، فضاهاي لازم در زيرزمين آنها براي ساخت پاركينگهاي اضافي پيش بيني مي شود. وي افزود: علاوه بر آن خانواده هايي كه بيش از يك خودرو دارند با احداث پاركينگ اضافي از مزايا و تشويق هاي اين طرح كه عدم پرداخت عوارض است، بهره مند مي شوند.
واعظي آشتياني رفع كمبود پاركينگ در سطح شهر و تشويق شهروندان به احداث پاركينگ ها را از اهداف اين طرح دانست و اظهار داشت: پس از تصويب نهايي طرح احداث پاركينگ هاي اضافي در صحن علني شوراي شهر، شهرداري تهران مكلف به اعمال اين تشويقات يعني عدم دريافت عوارض خواهد شد.
عضو هيات رييسه شوراي تهران در ادامه به چگونگي احداث پاركينگ هاي اضافي در واحدهاي مسكوني اشاره كرد و با بيان اين كه اين پاركينگ ها در فضاي آزاد احداث مي شوند، افزود: همچنين اين پاركينگ ها در يك بلوك بسته بدون نفوذ و روشنايي در كنار پاركينگ اوليه نيز ساخته مي شود؛ بطوريكه پاركينگ اوليه ورودي براي پاركينگ دوم خواهد بود و به علاوه به دليل نبود نفوذ و روشنايي تبديل به واحد مسكوني نيز نمي شود.
وي احداث پاركينگ هاي اضافي را در ساختمان هايي با متراژ بيش از ۳۰۰ متر مربع امكانپذير دانست و در خصوص احتمال تخلف برخي افراد و تبديل اين پاركينگ ها به واحدهاي مسكوني به ايسنا گفت: براي جلوگيري از اين تخلفات بايد راهكار مناسبي جهت تقويت نظارت ماموران شهرداري ارائه و در مصوبه شوراي شهر لحاظ شود.
عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران با اشاره به اين كه طي سه سال گذشته حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو بدون تامين زير ساخت هاي لازم وارد ناوگان حمل و نقل تهران شده است، به ايسنا گفت: هم اكنون شهر تهران به استاندارد هر دو نفر يك خودرو رسيده و اين در حاليست كه با كمبود ۵۰۰ واحد پاركينگ در سطح شهر مواجهيم و اين امر علاوه بر افزايش ترافيك منجر به اشغال معابر فرعي و اصلي با انبوهي از خودروها شده است.

رييس شوراي شهر در مراسم گراميداشت ۱۵ خرداد:
قيام ۱۵ خرداد پايه گذار انقلاب اسلامي بود
004050.jpg
گروه شهري: مهندس چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم گراميداشت سالروز قيام خونين ۱۵ خرداد گفت: قيام ۱۵ خرداد كه گروه هاي چپ و ملي گراي آن روز، آن را يك شورش كور خواندند درواقع آغازگر حركت اسلامي و پايه گذار جنبش و نهضت حضرت امام شد كه به پيروزي انقلاب اسلامي در سال ۵۷ انجاميد.
وي افزود: شهدايي كه در سال ۱۳۴۲ در اين محل و يا نقاط ديگر مملكت دفن شده اند ياد و خاطره و نهضتشان زنده ماند و شكل گرفت تا اينكه به پيروزي انقلاب اسلامي انجامد.
مهندس چمران در ادامه با اشاره به توطئه هاي دشمنان نظام گفت: ارزشمندترين سرمايه ما يعني تفكر و راه امام و شهيدان و مكتب و ايدئولوژي ماست كه دشمن با آن مخالف است و مي خواهد ما را از آن تهي كند.
در حاشيه اين مراسم مهندس نصري شهردار منطقه ،۱۵ به تاثيرگذاري واقعه ۱۵ خرداد در نهضت انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) اشاره كرد و افزود: رويدادي كه در ۱۵ خرداد سال ۴۲ به وقوع پيوست داراي عبرت ها و درس هاي بسياري است كه ضرورت همبستگي تمام آحاد ملت در تبعيت از رهبري از آن جمله مي باشد.
وي شهداي واقعه ۱۵ خرداد را شهداي اصل پوياي ولايت فقيه خواند و افزود: باور عملي مردم ايران به اصل ولايت فقيه ريشه در شناخت آنان به مكتب بلند اسلام دارد و اين مهم در روز ۱۵ خرداد به نمادي شفاف مبدل شد و پس از آن در تمام زواياي حركت هاي فردي و اجتماعي مردم استمرار يافت.

ترافيك تهران زمان اطفاي حريق را
۸ برابر افزايش داده است
004038.jpg
مهر: معضلات ترافيكي در شهر تهران زمان اطفاي حريق را ۷ تا ۸ برابر استانداردهاي جهاني افزايش داده است.معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران با بيان اين مطلب گفت: زمان اطفاي حريق در تهران حدود ۲۰ الي ۲۵ دقيقه است در حالي كه اين زمان طبق استانداردهاي جهاني فقط ۳ الي ۵ دقيقه برآورد شده است.محمد سميعي با اشاره به اينكه ثانيه ها و دقايق در انجام عمليات هاي امداد و نجات نقش مهمي ايفا مي كنند، تاكيد كرد: متاسفانه ترافيك موجود در شهر تهران تبديل به يك مانع جدي در مقابل نيروهاي عملياتي سازمان آتش نشاني شده است و مسئولان ذيربط موظف به رفع اين معضل هستند.

وقوع ۵۰ درصد حوادث رانندگي در سه منطقه
004029.jpg
براساس بررسي هاي صورت گرفته از سوي شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، بيش از ۴۵ درصد از تصادفات شهر تهران در سه منطقه ۶ ۳ و ۲ رخ مي دهد. اين بررسي كه در طي ۶ ماهه اول سال گذشته در تهران صورت گرفته نشانگر ۱۱ هزار و ۶۰۱ مورد تصادف در اين مدت بوده است. از كل تصادفات صورت گرفته، منطقه ۶ با ۱هزارو ۸۶۶ مورد، منطقه ۳ با ۱هزار و ۷۹۹ مورد و منطقه ۲ با ۱ هزار و ۶۴۶ مورد به ترتيب بيشترين تعداد تصادفات و مناطق ۱۷ با ۱۱۴ مورد، ۱۰ با ۱۸۷ مورد و ۲۰ با ۲۰۹ مورد كمترين تعداد تصادفات را طي ۶ ماهه اول سال گذشته داشته اند.

كوچ پرندگان از شهرهاي آلوده
004032.jpg
آسمان آبي ايران : تداوم آلودگي هوا موجب كوچ پرندگان مي شود.تحقيقات دانشمندان آمريكايي نشان مي دهد تداوم وجود آلاينده ها در هواي شهرها موجب كوچ پرندگان از شهرها خواهد شد كه اين تأثيرگذاري مي تواند محيط زيست را در معرض خطراتي جدي قرار دهد.بررسي ها نشان مي دهد تعادل زيستي در بسياري از شهرهاي آلوده و صنعتي جهان برهم خورده است.مهاجرت پرندگان، گونه هاي ديگري از جانوران را كه چرخه زيستي شان به پرندگان مربوط مي شود را نيز در معرض خطر انقراض و مهاجرت قرار مي دهد.براساس اين گزارش تحقيقات دانشمندان نشان دهنده كوچ گونه هايي از پرندگان از شهرهاي آلوده جهان است.

بهره برداري از نخستين پل مكانيزه در منطقه ۲۲
004041.jpg
گروه شهري: نخستين  پل  عابر پياده  مجهز به  پله  برقي  در منطقه  ۲۲ تهران  امروز در بلوار دهكده  به  بهره برداري  رسيد.
محمد جواد محمدي  زاده  معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  در حاشيه مراسم  افتتاح  اين  پل  در مصاحبه  اختصاصي  با خبرنگار دفتر خبري  شمال غرب  تهران  با اشاره  به  هدفمند بودن  خدمات  شهري  در منطقه  ،۲۲ ظرفيت استفاده  از اين  پل  را روزانه  ۱۷۰۰ نفر اعلام  كرد و افزود هزينه احداث  هر دستگاه  از اين  نوع  پلها ۲۵۰ تا ۳۰۰ ميليون  تومان  است  و پيمانكاراني  كه  از عوايد تبليغات  شهري  اين  پل ها استفاده  مي كنند، موظف  به  تعمير و نگهداري  از آنها هستند.
وي  افزود: تعداد پل  هاي  عابر مجهز به  پله  برقي  پيش  بيني  شده  در تهران  ۲۳ دستگاه  است  كه  تاكنون  هشت  دستگاه  از آنها به  بهره برداري  رسيده  است .به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۲ معاون خدمات شهري شهرداري تهران با تأكيد بر اين نكته كه منطقه ۲۲ مي تواند الگوي مناسب توسعه پايدار شهري براي ساير مناطق باشد، خاطرنشان كرد: در منطقه ۲۲ طراحي هاي مناسبي هم به لحاظ شهرسازي و معماري و هم به لحاظ فضاي سبز، امور خدماتي و ترافيك صورت گرفته است.

نگاه
004044.jpg
فريد مرتضوي
كالج سلطنتي لندن : قرار گرفتن سربازها در وضعيت جنگ براي سلامت رواني آنها بسيار خوب است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |