شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴
گزارشي از ستادهاي انتخاباتي كانديداهاي رياست جمهوري
ستاد هاي انتخاباتي احزاب چند روزه
عكس ها از: عليرضا بني علي و محمد كربلايي احمد
002259.jpg
002250.jpg
گروه سياسي
ستادهاي تبليغاتي نامزدها در همه انتخابات از جمله انتخابات رياست جمهوري داراي يك هدف خاص و كاركرد موقت هستند كه پس از پايان انتخابات، فلسفه وجودي خود را از دست داده و منحل مي شوند. اين نوع ستادهاي موقت از ويژگي  انتخابات كشورهايي است كه در آن احزاب گروهي و سازمانهاي مدني قدرتمند و با نفوذ وجود ندارند، لذا تركيب نيروي انساني اين ستادها، ناهمگون و متشكل از كساني است كه با انگيزه هاي شخصي مادي و يا معنوي دور يكديگر جمع شده و كمك مي كنند تا يك نفر را به قدرت برسانند. حال اگر آنها در رسيدن به اين هدف موفق شوند مي توانند در بخشي از پست هاي قدرت جايگزين شده و به حيات سياسي اجتماعي و اقتصادي خود در مرحله  بالاتري ادامه دهند و اگر موفق به كسب قدرت سياسي نشوند طبعاً به پايان كار خود نزديك شده و در بهترين شرايط مي توانند به دوران قبل از ورود به ستاد انتخاباتي برگردند و در بدترين حالت نيز ممكن است ناچار به پرداخت هزينه كمك به رقباي سياسي كساني شوند كه قدرت را به دست گرفته اند.اين مطلب طي دو مقاله عرضه خواهد شد در مقاله نخست به ستادهاي انتخاباتي آقايان محمود احمدي نژاد ، علي لاريجاني ، محسن رضايي و محمدباقر قاليباف پرداخته مي شود و در واپسين بخش آن به ستادهاي انتخاباتي چهار كانديد ديگر يعني آقايان هاشمي رفسنجاني ، مهدي كروبي، مصطفي معين و محسن مهرعليزاده خواهيم پرداخت.
نخستين مقاله در صفحه ۸ از نظرتان مي گذرد.
احمدي نژاد: حركت در چارچوبهاي ارزشي
محمود احمدي نژاد شهردار تهران تنها كانديداي اين دوره از انتخابات است كه سابقه رسمي فعاليت در احزاب سياسي را دارد. او رسما عضو شوراي مركزي دو حزب اصولگرا يعني جامعه اسلامي مهندسين و جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي است. با اين همه هيچكدام از اين دو تشكل از او حمايت نكرده اند. جامعه اسلامي مهندسين با عضويت در شوراي هماهنگي حامي لاريجاني است. جمعيت ايثارگران هم كه در ابتدا كانديداي خاص خود را احمدي نژاد اعلام كرده بود با بررسي نظرسنجي ها چنانچه كه پيشتر اعلام كردند در نهايت محمدباقر قاليباف را به عنوان كانديداي نهايي خود اعلام نمودند.
ستاد دكتر احمدي نژاد را كه ابتدا عنوان ستادهاي مردمي دعوت از كانديداتوري دكتر احمدي نژاد نام داشت، اعضاي موثر جمعيت ايثارگران پايه گذاري كردند كه ازجمله آنها علي دارابي، عباس درويش توانگر ، علي يوسف پور ، ابوالحسن فقيه و علي ذبيحي بودند ولي با تغيير نظر جمعيت ايثارگران، يوسف پور به حاميان لاريجاني پيوست و دارابي و توانگر به حمايت از قاليباف اقدام نمودند و فقيه و ذبيحي در ستاد باقي ماندند. ازجمله ديگر حاميان دكتر احمدي نژاد بخشي از مجموعه آ بادگران بود. آبادگران شامل اعضاي منتخب شوراي شهر دوم تهران است كه عمدتا از كانديداتوري او حمايت مي كنند و همچنين نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي. سخنگوي آبادگران مهندس چمران رييس شوراي شهر است كه تاكنون از اتخاذ موضع رسمي براي حمايت رسمي ازكانديداهاي اصولگرا خودداري كرده و تنها عدم حمايت از قاليباف را اعلام كرده اند. اما بخشي از اعضاي شوراي شهر حامي دكتر احمدي نژاد هستند. از همين رو مهندس مسعود زريبافان كه عضويت شوراي شهر را برعهده دارد و نيز عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران است رياست ستاد دكتر احمدي نژاد را برعهده گرفت. حبيب كاشاني نيز مسئول ستاد تهران و دكتر زياري عضو فعال ديگر شورا در ستاد احمدي نژاد است. بقيه اعضاي شورا درحال تصميم گيري بين لاريجاني و احمدي نژاد هستند و آبادگران مجلس نيز اكثرا حامي لاريجاني وتني چند حامي قاليباف هستند. افراد ستاد احمدي نژاد عمدتا كساني هستند كه سابقه همكاري با وي در شهرداري را برعهده داشته اند. فقيه در سمت قائم مقام روابط عمومي شهرداري تهران مشغول بوده است. دكتر جوانفكر كه مسئول كميته رسانه ها و مطبوعات ستاد احمدي نژاد را برعهده دارد در شهرداري مشاور مطبوعاتي او بوده است و مهرداد بذرپاش كه سابقا رييس فرهنگسراي جوان بود و مسئول گروه مشاوران جوان شهردار امروز مسئوليت كميته اقشار و تشكل ها را برعهده دارد و مجموعه جوانان و دانشجويي ستاد نيز از حوزه اختيارات اوست. او پيشتر مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شريف بوده است و به اين ترتيب ارتباط مناسبي با اعضاي بسيج دانشجويي در دانشگاه هاي تهران دارد.
عليرضا سجادپور فيلم نامه نويس و مسئول فرهنگسراي هنر مسئول كميته تبليغات و امور هنري ستاد را برعهده دارد. او با داشتن مسئوليت هيات اسلامي هنرمندان توانسته رابطه لازم را بين هنرمندان متدين و ستاد برقرار كند. مسئول دفتر سياسي ستاد را هم ميثم نيلي از مسئولين جامعه اسلامي دانشجويان برعهده دارد.
اعضاي اجرايي ستاد دكتر احمدي نژاد را عمدتا اعضاي بسيج دانشجويي تشكيل مي دهند. دكتر احمدي نژاد و اعضاي ستاد او دقت زيادي دارند تا در كردار و رفتار خود از چارچوب هاي ارزشي كوچكترين فاصله را نگيرند و مواد تبليغاتي و حال و هواي ستاد و محتواي مصاحبه هاي او و اعضاي ستادش همين را تداعي مي كند. اين ستاد اصراري بر جلب آراي گروه هايي كه خارج از محدوده هاي اصولگرايي بوده اند ندارند و اين امر حتي در شكل سايت احمدي نژاد و دكوراسيون و خوردوخوراك اين ستاد مشخص است. جريانات حزب الله ازجمله انصار حزب الله حمايت جدي از فعاليت هاي دكتر احمدي نژاد دارند. فيلم تبليغاتي دكتر احمدي نژاد را جواد شمقدري مي سازد.
ستاد احمدي نژاد قبلاً در ساختماني در ميدان هفت تير واقع بود و بعدها به ميدان انقلاب خيابان فرصت منتقل شد.
لاريجاني:پاسخگويي توام با تفكر
و حفظ ارزشهاي اخلاقي
ساختمان شيشه اي ستاد مركزي حمايت از علي لاريجاني كانديداي شوراي هماهنگي كه در خيابان مطهري نبش كوچه گلريز قرار دارد ۲۵ كميته و ۴ واحد عملياتي را رهبري و پشتيباني مي كند. مهمترين كميته هاي فعال ستاد علي لاريجاني كه كميته زنان، كارگران و دانشجويان ،ورزشكاران و هنرمندان را تشكيل مي دهند در ساختمان ستاد تهران اين كانديداي نهمين دوره رياست جمهوري قرار دارند كه روبروي هتل بزرگ تهران واقع شده به سازمان دهي تبليغاتي اين كانديدا مي پردازد.
«محمد مهاجري» مدير روابط عمومي و ارتباط با رسانه هاي ستاد علي لاريجاني در گفتگو با خبرنگار همشهري تعامل دوسويه با مطبوعات و رسانه هاي گروهي را مهمترين ويژگي ستاد انتخاباتي دكتر لاريجاني مي داند.وي با بيان اين كه يك تيم خبري ثابت اخبار مربوط به سفرهاي تبليغاتي و انتخاباتي علي لاريجاني را پوشش مي دهند، مدعي است كه با تبليغات چهره به چهره و حضور در ميان مردم به ويژه به شكل ارتباطي دوجانبه بيشتر از بكارگيري ترفندهاي گرافيكي تبليغاتي موافقيم.
اين در حالي است كه مهاجري با انتقاد از جنگ رواني برخي كانديداها عليه كانديداهاي ديگر مي گويد: نمي توان با اين تبليغات مخرب به همين شكل برخورد كرد، بلكه سياست ما سياست پاسخگويي توأم با تفكر و حفظ ارزش هاي اخلاقي است كه آقاي لاريجاني بر آن تأكيد مي كند. آنچه كه علي لاريجاني در واكنش به اقدامات برخي كانديداها مطرح مي كند آن است كه فصل انتخابات به زودي پايان مي پذيرد و آنچه كه در يادها باقي خواهد ماند، برخوردهايي است كه براي كسب قدرت صورت مي گيرد. لاريجاني داراي يك سايت تبليغاتي ستادي و ۳ سايت حمايتي است كه مسئولان ستاد او مدعي هستند به صورت خودجوش و مردمي اداره مي شوند و به حمايت لاريجاني مي پردازند.
از سوي ديگر آنچه كه در ستاد انتخاباتي علي لاريجاني جلب توجه مي كند حضور عناصر باسابقه فرهنگي سياسي در اين ستاد است. علاوه بر حضور تعداد قابل توجهي از چهره هاي مهم مجلس هفتم نظير باهنر، متكي، فرهنگي، كوهكن و اكثريت اعضاي مركزي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب (همان هايي كه پيروزي در انتخابات شوراي دوم و مجلس هفتم را رقم زدند)، تعداد قابل توجهي از استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و... به چشم مي خورند. اما شايد ويژگي مشتركي كه اين افراد را در كنار يكديگر قرار داده، روحيه آنهاست. اظهارنظرهاي جنجالي، پروپاگانديسم، بهره برداري از ادبيات ژورناليستي ويژه مطبوعات زرد و نظاير آن در ستاد انتخاباتي لاريجاني چندان به چشم نمي خورد. اما در استانها در كنار اين ستادها دفاتر شوراهاي هماهنگي نيروهاي انقلاب همراه با شعب گروههاي سياسي با سابقه اي كه شبكه كشوري دارند مانند موتلفه، جامعه اسلامي مهندسين و جامعه اصناف و بازار به عنوان حاميان لاريجاني در شوراي هماهنگي فعاليت مي كنند.
اعضاي اين ستاد مدعي هستند كه روش هاي افراطي و عصبي نمي تواند به سادگي در اين ستاد جا باز كند. حضور نمايندگان ستاد انتخاباتي لاريجاني در ميزگردهاي تلويزيوني و مطبوعاتي و نيز شركت آنان در سخنراني هايي كه در محافل گوناگون و حتي با حضور طرفداران ساير نامزدها برگزار شده، نشان مي دهد كه نوعي آرامش بر رفتارهاي انتخاباتي و تبليغاتي آنان حاكم است. بينندگان شبكه دوم سيما دريافته اند كه در منازعات لفظي ميان نمايندگان نامزدها در برنامه گفت وگوي ويژه خبري، نماينده ستاد دكتر لاريجاني، توانسته است، برخورداري از روحيه آرامش طلبي را به مخاطبان بباوراند.
مواضع رسمي ستاد لاريجاني از سوي «دكتر فرهنگي» سخنگوي رسمي اين ستاد مطرح مي شود.
در تبليغات پرحجم و پردامنه اي كه سراسر شهرها و حتي روستاها را پوشانده، سهم دكتر لاريجاني، زياد نيست. گو اين كه ممكن است بخشي از اين فرايند، محصول توان كمتر مالي اين ستاد در قياس با ستادهاي پرسرمايه برخي كانديداها باشد،همچنين به نظر مي رسد حجم گسترده تبليغات پوستري در باور مديريت اين ستاد، جايگاه بالايي ندارد. مسئولان اين ستاد مي گويند تبليغ چهره به چهره و اقناع رأي دهندگان را بر تهييج احساسات شهروندان ترجيح مي دهند.
لاريجاني با چاپ ۲ نوع پوستر دست به تبليغات بصري براي جلب نظر مخاطبان زده است.
لاريجاني تاكنون ۴ سي.دي رأي اولي ها، هنرمندان، ورزشكاران و ديدگاه هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي خود را منتشر كرده است.
رضايي:به سوي اجماع اصولگرايان
اواسط خيابان شريعتي در مجاورت سينما سروش آپارتماني واقع در طبقه سوم يك ساختمان قديمي، ستاد انتخابات رضايي است كه رفت و آمد چنداني در آن مشاهده نمي شود؛ گويا همه تلاش ها در اين ستاد در اين جهت است كه بالاخره اصولگرايان به يك دولت ائتلافي برسند و همانگونه كه آقاي رضايي چند روز پيش اظهار داشت حركتي را درجهت اجماع اصول گرايان آغاز كرده است. كه احتمالا ستاد بيشتر حول اين محور تحرك دارد و لذا از رفت و آمدهاي ستادهاي ديگر خبري نيست و تبليغات در حجم بسيار كمتر و اصلا غيرقابل مقايسه اي با پوستر و پلاكاردهاي ستاد انتخاباتي قاليباف است.
ستاد رضايي براساس انتخاب شعار خود در استفاده از جوانان تلاش زيادي نموده است. كانون مشاوران جوان در اين ستاد يكي از علائم اين تلاش است. برخي از چهره هاي اصلي ستاد خلوت و ساكت آقاي رضايي دوستان و همكاران دوران سپاه وي هستند.
سخنگوي اين ستاد را علي احمدي نماينده مجلس و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بر عهده دارد كه فارغ التحصيل دانشگاه امام حسين(ع) مي باشد و در كنار عنصر فعال ستاد يعني برادر آقاي رضايي (اميدوار رضايي) و طلائي نيك نماينده كبودرآهنگ و يكي از معاونين سابق فرماندهي بسيج امور را رتق و فتق مي نمايند.
اميرعلي اميري قائم مقام قبلي قاليباف در نيروي انتظامي دبيري ستاد را برعهده دارد.در كنار همرزمان و همكاران سابق رضايي برخي چهره هاي معروف ايثارگران از جمله  روح الاميني هم حضور دارند، شايد حضور چهره اي همچون دكتر روح الاميني اين تصور را ايجاد مي كرد كه ايثارگران به سمت رضايي گرايش پيدا كنند، اما عملا اينطور نشد و ايثارگران فرمانده سابق نيروي انتظامي را بر فرمانده سابق سپاه ترجيح دادند.
احزاب ديگر كه چندان شهرت عام ندارند از جمله فضيلت ايران اسلامي، حزب سبز، جبهه نسل سوم، وفاق  ايران و فرزندان زاگرس نيز در كنار ستاد رضايي به عنوان حاميان او حضور دارند.
قاليباف:حضور نسل جديد
ساختمان سابق معاونت فرهنگي وزارت ارشاد واقع در خيابان شهيد بهشتي، ميدان تختي پس از تعطيلات نوروزي به عنوان اولين ستاد انتخاباتي قاليباف با شورايي كه اكثريت آنها را مشهدي ها در اختيار داشتند به رياست نماينده طرقبه و چناران فعاليتهاي خود را آغاز كرد. حضور دو ديدگاه متضاد در اين شورا كه از چپ هاي مشاركتي تا اصولگراهاي جناح راست را دربر مي گرفت، اين امكان را فراهم مي ساخت تا ستاد بتواند براساس اين دو نگاه فعاليت هاي خود را توجيه نمايد.
به زودي در نقاط مختلف ستادهاي ديگري قد علم كرده و با حمايت لايه اي از ايثارگران كه با ورود قاليباف و حضور احمدي نژاد و لاريجاني به سه بخش تقسيم شده بود به آبادگران هم كشيده شد و اين انشعاب زاكاني نماينده تهران را كه از مجموعه آبادگران بود به رياست ستاد انتخاباتي قاليباف رسانيد و جمعيت ايثارگران كه از عناصر محوري شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب به شمار مي آيد و به علت تشكل و شبكه اي عمل كردن  در سراسر كشور، در پيروزي اصولگرايان در انتخابات مجلس هفتم نيز نقش مؤثري داشت، پس از اين پيروزي و در زمان تصميم گيري براي انتخابات رياست جمهوري مخالفت خود را با جريانهاي قديمي اصولگرايان مانند جامعه اسلامي مهندسين و مؤتلفه بروز داد و به بهانه جوانگرايي باعث شد تا شوراي هماهنگي نتواند زودتر به جمع بندي روي يك كانديدا برسد و حتي با معرفي دكتر لاريجاني كه از نظر سني و فكري با معيارهاي ايثارگران مناسب بود مخالفت نمود. اين جمعيت ابتدا براي نامزدي دكتر احمدي نژاد تلاش آشكاري را داشت و اصولاً موضوع اختلافاتش با شورا، همين بود ليكن از فروردين ماه امسال اين جمعيت به تدريج نظر خود را عوض كرد و به بهانه بهتربودن وضعيت سردار قاليباف در افكار عمومي حمايت خود را از احمدي نژاد سلب كرد و به سوي قاليباف ميل نمود. اين گروه اكنون بخش مهمي از ستاد قاليباف را تشكيل مي دهند و برخلاف گذشته ديگر به طور رسمي از احمدي نژاد حمايت نمي كنند. گرچه همين امر موجب شد كه اختلافات درون سازماني در ميان ايشان بوجود آيد و مخالفان قاليباف در شوراي مركزي و بدنه اين جمعيت به سمت لاريجاني و احمدي نژاد بروند.
نكته مهم حضور لايه اي از جريانات سياسي مشهدي در اين ستاد است كه سابقا از فعالان تندرو دوم خرداد محسوب مي شدند. اينها توانسته اند در كنار ايثارگران ستاد قاليباف را براي حضور هر گرايشي حتي آنها كه به اصولگرايي هم اعتقاد نداشتند آماده كنند، و اين ابهام با تأكيد قاليباف بر اين نكته كه مهم پيروزي است تا حدودي توجيه شد. با آغاز تبليغات آزاد حجم گسترده تبليغاتي اين ستادها كه در همه نقاط تهران به طرز شگفت انگيزي روئيده بودند بيش از كليه كانديداهاي ديگر بود. پخش پوسترهاي رنگارنگ و در حجم وسيع بمباران تبليغاتي بود كه همه تبليغات ۷ كانديداي ديگر را تحت الشعاع قرار داد. البته شايد براي اولين بار نحوه حضور سردار قاليباف در برنامه صندلي داغ نوروز امسال و بحثهاي احساسي و ژستهاي متنوع خلباني، سرداري، دكتري و... او متفاوت بودن سليقه تبليغاتي اين سردار و فرمانده را از هم لباسهاي خود و حتي از ديگر نامزدهاي رياست جمهوري نشان داد. محتواي برخي از اين پوسترها به اين دليل براي ارزشي ها تعجب آور بود كه به گمان ايشان قاليباف در دوران مسئوليت در بسيج و نيروي انتظامي به دليل وظايف قانوني و اعتقاد به حفظ ارزشها با برخي از نمادهاي اين مواد تبليغاتي برخورد مي كرد!
حضور اين دو طيف با سكوت قاليباف در برخي ابهامات، تعمدي بودن اين شيوه گزينش ستاداو را القا مي نمايد.
راه افتادن قطاري ماشين ها تداعي نوعي كارناوال تبليغاتي را مي كرد كه شايد مي توانست ايده تبليغاتي جناح مشاركتي ستاد باشد.تاكيد بر دكتر بودن سردار قاليباف در جاي جاي مواد تبليغاتي اين ستاد به چشم مي خورد.
ستادهاي حامي با حمايت توكلي و در اختيار قرار دادن كليه ستادهاي خود به قاليباف در سراسر كشور و حضور برخي چهره هاي نيروي انتظامي در ستادها كه مدتها در كنار فرمانده نيروي انتظامي خدمت مي كرده اند به سمت تاثيرگذاري روي گروههاي خاص جهت داد. در اين ميان حاميان احمد توكلي كانديداي انصراف داده كه به حمايت از قاليباف پرداخته اند، بر اين باورند كه موقعيت قاليباف براساس نظرسنجي ها به گونه اي است كه مي تواند در خدمت هدف اصلي ايشان يعني مقابله با رئيس جمهور شدن هاشمي رفسنجاني باشد و او توان خوبي براي رقابت با هاشمي را دارد.
از گروههاي ديگر مي توان به مجمع دانشوران ايران اسلامي، و ۴ مركز مطالعاتي پژوهشي پيشگامان جنبش نرم افزاري، مجمع نخبگان باشگاه علمي نان و گندم و مؤسسه پژوهش انديشه و عمل اشاره كرد كه هسته مركزي فعاليتهاي اقشاري ستاد قاليباف را بر عهده دارند.
يكي از شعارهايي كه در ضرورت تأييد نگاه موردنظر مطرح شد سخنان آقاي افتاده رئيس كميته سياسي ستاد بود كه اظهار داشت: ما آمده ايم فضا را براي حضور نسل جديد با دانش روز مهيا كنيم.
به دنبال انتخاب دكتر بهرامي سخنگوي ستاد قاچاق كالا و ارز و مدير مسئول روزنامه حيات نو اقتصادي كه سابقه همكاري با مجمع روحانيون مبارز را دارد به عنوان سخنگو از سوي قاليباف ستادهاي وي در كنار روزنامه راه مردم، حيات نو اقتصادي را نيز بر مجموع ابزار رسانه اي خود در كنار چندين ويژه نامه و خبرنامه فصلي انتخاباتي به خدمت گرفتند.
آنچه كه بيش از همه به عنوان وجه مشترك مسئولين كميته هاي گوناگون ستاد به چشم مي خورد مشهدي بودن و همكاري با نيروي انتظامي است.با شروع تبليغات رسمي، ستاد مركزي به خيابان ميرداماد منتقل و ساختمان ۸ طبقه ميدان تختي به عنوان ستاد تهران مورد استفاده قرار گرفت.
در گفتگو با مردم آنچه كه براي آنها تعجب برانگيز بود تعداد زياد ستادهاي قاليباف و حجم گسترده اقلام تبليغاتي بود كه اين سئوال را در ذهن آنها بوجود آورده بود كه اين هزينه ها چگونه تأمين مي گردد؟

نگاه امروز
ستاد انتخابات حزب چند روزه
در كشورهايي كه گردش قدرت در ميان نخبگان جامعه و از طريق فعاليت هاي مستمر حزبي و تشكيلاتي صورت مي گيرد، ديگر ستادهاي انتخاباتي به شكلي كه ما در كشورمان مي شناسيم فلسفه وجودي پيدا نمي كند، بلكه دفاتر حزب و سازمانهاي حامي يك كانديدا در فصل انتخابات، كاركرد ستادي يافته و بخش ويژه اي را در مدت زمان تبليغات انتخاباتي راه اندازي و اداره مي كنند و پس از انتخابات، حزب، كار عادي خود را دنبال خواهد كرد. در اين شرايط، كساني كه اعضاي حزب حامي كانديدا هستند طبعاً اعضاي ستادهاي او را نيز تشكيل داده و در صورت به قدرت رسيدن حزبشان مصادر امور را به دست مي گيرند، در غير اين صورت، از مصونيت حزبي براي ادامه فعاليت سياسي خود برخوردارند.
اما در ايران، ستادهاي تبليغات انتخاباتي را مي توان احزاب و سازمانهايي ناميد كه معمولاً بدون پشتوانه فكري و سياسي و تنها براساس علائق شخصي و يا گروهي يا احتمالاً منفعت طلبي هاي زودگذر بطور موقت تشكيل شده و پس از پايان كاركردشان منحل مي شوند.
در حال حاضر، هشت كانديدا در صحنه رقابت هاي انتخاباتي نهمين دوره رياست جمهوري فعال هستند كه به جرأت مي توان گفت تنها دو كانديدا از پشتوانه قوي حزبي و تشكيلاتي برخوردار بوده و ستادهايشان جزئي جدايي ناپذير از احزاب حامي آنها هستند، كانديداهايي كه مورد حمايت حزب مؤتلفه اسلامي و يا جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هستند ستادشان داراي پشتوانه سياسي، فكري و تشكيلاتي و حزبي است.
اين ستاد ها موقتي نبوده و فعاليت هاي خود را در دفاع از برنامه هاي كانديداهايشان و اجراي آن پس از پيروزي در انتخابات ادامه خواهند داد. در حالي كه برخي كانديداها، يا اساساً هيچ تشكيلات حزبي از آنها حمايت نمي كند و يا تشكيلاتي با وسعت و سازماندهي كمتر حامي آنها هستند.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |