دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴
گزارشي از فعاليت ستادهاي انتخاباتي كانديداهاي رياست جمهوري(۲)
ستادهاي انتخاباتي احزاب چند روزه
002343.jpg
گروه سياسي
ستادهاي تبليغاتي نامزدها در همه انتخابات از جمله انتخابات رياست جمهوري داراي يك هدف خاص و كاركرد موقت هستند كه پس از پايان انتخابات، فلسفه وجودي خود را از دست داده و منحل مي شوند. اين نوع ستادهاي موقت از ويژگي  انتخابات كشورهايي است كه در آن احزاب گروهي و سازمانهاي مدني قدرتمند و با نفوذ وجود ندارند، لذا تركيب نيروي انساني اين ستادها، ناهمگون و متشكل از كساني است كه با انگيزه هاي شخصي مادي و يا معنوي دور يكديگر جمع شده و كمك مي كنند تا يك نفر را به قدرت برسانند. در قسمت نخست اين گزارش در روز شنبه به ستادهاي انتخاباتي آقايان محمود احمدي نژاد ، علي لاريجاني ، محسن رضايي و محمدباقر قاليباف پرداخته شد و امروز در واپسين بخش آن به ستادهاي انتخاباتي چهار كانديداي ديگر يعني آقايان هاشمي رفسنجاني ، مهدي كروبي، مصطفي معين و محسن مهرعليزاده مي پردازيم.
معين: بحثهاي تئوريك و اقناع طرفداران
ساختمان قديمي كرم رنگ با حياطي بزرگ و درخت هاي كهنسال و باغچه هايي با جدول بندي نامرتب و خشك. اتاق هاي متعدد در هر طبقه با راه پله هاي تنگ و بلند زيرزميني با دالان تنگ، ويژگي اين ساختمان قديمي در خيابان ويلاست كه قبلا دفتر روزنامه وقايع اتفاقيه بوده و بعداً ستاد انتخاباتي دكتر مصطفي معين شد و اكنون جاي خود را به ساختماني بزرگتر و جديدتر در همان خيابان داده است.
جبهه مشاركت ايران اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اصلي ترين گروههاي هوادار معين را تشكيل مي دهند كه برنامه هاي انتخاباتي خود را با قشرهاي مختلف مردم در اين ساختمان برگزار مي كنند.
از آنجا كه جبهه مشاركت ايران اسلامي به عنوان حزب اصلي حامي معين است، طبيعي است كه افراد فعال در ستاد انتخابات معين را همين اقشار و لايه  اي از مجاهدين انقلاب اسلامي تشكيل مي دهند.
در كنار دو گروه جبهه مشاركت و بخشي از سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، گروههاي حامي ديگري نيز در ستاد انتخاباتي معين فعالند كه به عنوان نمونه مي توان از انجمن اسلامي پزشكان و انجمن اسلامي مهندسين نام برد، در كنار اين گروهها، سازمان ادواري تحكيم وحدت و دفتر تحكيم وحدت طيف علامه نيز قرار دارند كه باوجود همدلي بخشي از اعضاي آنها با ستاد معين، هنوز نتوانسته اند خود را قانع به شركت در انتخابات و يا انتخاب معين به عنوان كانديداي رياست جمهوري كنند.
به علت عدم ارايه تجربه موفق در ايام حاكميت حزب مشاركت در مجلس ششم و خاطرات منفي مردم از بن بست هاي ايجادشده در آن ايام توسط تندروهاي دوم خردادي در ستاد معين كه شاكله اصلي ايشان همان راديكال ها هستند امكان جذب اقشار مختلف و لايه هاي متفاوت اجتماعي كمتر فراهم شده است لذا بيشتر تلاش ها براي حضور در قشر دانشجويان است. به همين دليل در ميان اعضاء و هواداران ستاد معين يكدستي سني به علت جوان بودن و يكدستي فكري به علت حضور احزاب تندروي دوم خردادي بيشتر از ساير ستادها به چشم مي خورد و البته استفاده از رويه هاي نامتعارف تبليغاتي براي جذب نگاه هاي سطحي و غريزي نيز در اين ستاد ديده نشده و رعايت متانت در شيوه هاي تبليغي ايشان جالب توجه است.
اما مشكل اساسي براي اين حضور در شكل گيري گسترده ،عدم توانايي در تبيين مشكلات فكري و سياسي استراتژيك اين گروههاست .چرا كه ،زماني نخبگان جامعه قادرند وارد عمل سياسي شوند كه بتوانند به توجيه ضرورت عمل خود پرداخته و دورنماي راضي و اميدواركننده اي را تصوير كنند و اين موضوع عملي نشده است.
از طرفي حضور كروبي از يكسوو حضور هاشمي از سوي ديگر باعث شد ه تا لايه هايي از اين دو حزب و احزابي كه ائتلاف جبهه دوم خرداد را تشكيل مي دادند به سه بخش تقسيم گردند. و در كنار آن شاهد ظهور دو واژه جديد كه بيانگر انشعاب بود شديم.
اصلاح طلبان پيشرو (جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ) و اصلاح طلبان عملگرا (مجمع روحانيون مبارز و گروههاي همسو) ستاد معين و ستادهاي حامي بعد از نامه رهبري و تجديد نظر شوراي نگهبان توانستند از اين موضوع نهايت استفاده را بنمايند و درصد آراي معين را كمي افزايش دهند. افراد مؤثر و سرشناس ستاد انتخابات معين نظير رضا خاتمي دبير كل حزب مشاركت و معاون اول انتخابي معين، بهزاد نبوي عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، علي شكوري راد رئيس ستاد انتخابات معين، الهه كولايي سخنگوي ستاد، فاطمه راكعي رئيس بخش زنان ستاد، مصطفي تاج زاده، عيسي سحر خيز و ... در نخستين قدم تلاش هاي خود را مصروف توجيه هواداران جبهه اصلاحات براي شركت در انتخابات كردند.
002355.jpg
هيچ ستادي جلسات فكري و سياسي فشرده اي مانند ستاد معين ندارد زيرا كساني كه به ستادهاي ديگر مراجعه مي كنند تصميم  خود را براي شركت در انتخابات و انتخاب كانديداي خود گرفته اند در حالي كه هواداران مشاركت و مجاهدين هنوز سئوالات زيادي در مورد عملكرد گذشته دارند
زيرا عملكرد ۸ ساله گذشته درصد بالايي از هواداران اين دو حزب را به جمع آرا خاموش و قشر دلسرد جامعه سوق داده بود. هواداران به اين نتيجه رسيده بودند كه آزمون ۸ سال گذشته بيانگر اين واقعيت بوده كه اين مجموعه توانايي اصلاحات را ندارد. لذا ابتدا در همه ستادهاي انتخاباتي، جلساتي با اقشار گوناگون مردم جهت توجيه برنامه ها و شعارهاي كانديداي مورد نظر تشكيل شد و به جرأت مي توان گفت كه به همين دليل هيچ ستادي جلسات فكري و سياسي فشرده اي مانند ستاد معين ندارد زيرا كساني كه به ستادهاي ديگر مراجعه مي كنند تصميم  خود را براي شركت در انتخابات و انتخاب كانديداي خود گرفته اند در حالي كه هواداران مشاركت و مجاهدين هنوز سئوالات زيادي در مورد عملكرد گذشته دارند.
پس از تشكيل ستاد انتخاباتي معين، هر اتاق ساختمان قديمي خيابان ويلا به كلاس توجيه ناكامي عملكرد گذشته براي جذب آراي اصلاح طلبان رميده شده گشت.
ستاد تبليغات انتخاباتي معين نوع ديگري از تبليغات را آغاز كرده است، اگر رسم بر اين است كه ستادهاي انتخاباتي با ترتيب دادن جلسات سخنراني، پرسش و پاسخ، پخش تراكت هاي تبليغاتي، عكس و پوستر و يا طرح شعارهاي انتخاباتي كانديداي خود را به مردم معرفي كرده و به جذب آراي آنها بپردازند، ستاد تبليغاتي معين اگر چه از همه اين راهكارها مثل تشكيل كميته هاي زنان، اقشار، سياست داخلي و خارجي، تبليغات و .. پخش تراكت هاي تبليغاتي، عكس، پوستر و طرح شعارهاي انتخاباتي را انجام مي دهد و اتوبوس سبز ايران براي ايرانيان تبليغات خود را به سراسر كشور منتقل مي كند اما رفع ترديد هواداران در توانايي كانديداي مشاركت همچنان محور اصلي كار ستاد است. به همين دليل محورهاي مباحث اصلي در اين ستادها و حتي در برنامه هاي تبليغاتي تلويزيوني و سخنراني هاي معين آنچنان متفاوت و در بعضي موارد متعارض با اصول و چارچوبهاي بنيادي پذيرفته شده نظام و عرف جامعه ديني است كه تداعي گر اين است كه طرح اصلي حاميان معين رسيدن به حكومت نيست بلكه شكل دادن اپوزيسيون قوي براي شرايط بعد از انتخابات نهم است. بي ترديد تجربه دوران بني صدر براي اهل سياست راهگشاست.او با داشتن سه چهارم آراء راي دهندگان نخستين انتخابات رياست جمهوري و احساس اطمينان به حمايت هاي امام خميني (ره) و همراه داشتن جمعيت هاي كثير در سخنراني ها گمان مي كرد كه مي تواند ساختارشكني كند و به همين دليل با نهادهاي قانوني چون مجلس اول و قوه قضاييه و سپاه پاسداران و اكثريت روحانيت به چالش ايستاد و در اثر همين چالش حدود يكسال و نيم كشور را فلج كرد كه نه ماه آن مصادف با جنگ تحميلي بود.
معرفي وزراء و رد آنها توسط بني صدر يا مجلس ،درگيري ها با نخست وزيري شهيد رجايي، عدم تمكين به احكام دادگاه ها، توقف استخدام در اثر چالش با گزينش ها ، مخالفت با بسيج حتي به قيمت سقوط خرمشهر ، تعطيلي دانشگاه ها به علت حمايت بني صدر از اپوزيسيون ضدنظام دانشجويي نمونه هايي از فلج شدن كشور به علت سياست هاي چالشي بودند.
نسلي كه آن دوران قفل شدن امور جاري كشور را تجربه كرده و نسل بعد از آن كه اين چيزها را از خاطرات نسل اول شنيده و يا خوانده مي داند كه اگر بخواهد آسوده و بي دغدغه زندگي كند بايد فضاي معتدل را جست وجو كند .به همين دليل در ميان ستادها يا حاميان راديكال هاي اصلاح طلب يا اصولگرا علي رغم حضور اقشاري از ميان جوانان و روشنفكران كه شور و شوق شعاري و تئوريك دارند، از حضور اقشاري كه قاطبه مردم اند و اكثرا متوسط الحال و معتدل هستندخبري نيست.
002346.jpg
هاشمي : ائتلاف نهم براي فرداي بهتر
ائتلاف نهم براي فرداي بهتر كه مولود ائتلاف احزابي همچون اعتدال و توسعه، خانه كارگر و حزب كار ايران و... بود به عنوان مهم ترين ستاد هاشمي رفسنجاني در كنار دو ستاد ديگر كه يكي متعلق به نزديكان و بستگان هاشمي و ديگري در لواي حزب كارگزاران سازندگي فعاليت مي كند. همچنين در كنار اين احزاب نسبتا بزرگ گروه ها و تشكل هاي سياسي ريز و درشت ديگري چون مجمع نمايندگان برخي از استان ها و انجمن هاي مختلف صنفي و علمي نيز وجود دارند. اين هواداران كه از ماه ها پيش گردهم آمده بودند دو مرحله را پشت سر گذاشتند. مرحله اول فراهم آوردن شرايط حضور هاشمي بود كه منوط به عدم اجماع اصولگرايان بر روي كانديداي مورد نظر هاشمي شده بود وديگري مرحله تحرك تبليغاتي براي مرحله بعد از حضور. در مرحله اول ائتلاف نهم، كارگزاران و ديگر ستادهاي حامي توانستند با ايجاد يك فضاي كاملاً اضطراري بعد از نااميدي ايشان از اجماع اصولگرايان بر ترديدهاي هاشمي فائق آمده و حضور او را يك روز بعد از شروع ثبت نام كانديداها با صدور بيانيه اي قطعي سازند.
در اين مدت كه هاشمي در ترديد آمدن يا نيامدن بسر مي برد، اعتماد به نفس ستادهاي حامي تا حدي بود كه در همه استانها و شهرستانها به صورت علني فعاليت مي كردند. در مرحله دوم يعني بعد از قطعي شدن حضور هاشمي، دكتر ولايتي همانطور كه بارها اعلام كرده بود درصورت حضور هاشمي انصراف خواهد داد از صحنه انتخابات به نفع هاشمي كناره گرفت .برخي از احزاب و گروه هاي اصولگرايي كه از ولايتي حمايت مي كردند با انصراف ايشان حمايت خود را از هاشمي اعلام نكردند. همچنين اصولگرايان ديگري همچون مسيح مهاجري مديرمسئول روزنامه جمهوري اسلامي و تعداد زيادي از نمايندگان مجلس هفتم نيز كه از ابتدا حامي هاشمي بودند با اعلام حمايت جامعه روحانيت و برخي از اعضاي جامعه مدرسين احساس تقويت بيشتري نمودند. اما برخي گروه ها و چهره هاي دوم خردادي از قبل فعاليت هايي را در حمايت از هاشمي آغاز نموده بودند. آنان با استفاده از تجربيات انتخابات دوم خرداد ۷۶ ستادهاي متعددي را در گوشه و كنار شهر تحت عنوان ستادهاي مردمي شكل دادند كه ظاهرا مستقل از ستادهاي اصلي هاشمي رفسنجاني بودند اما حضور اين گروه ها بهانه اي شد تا برخي حركت هاي نامناسب و مشكوك از ايشان سر زند. ازجمله راه اندازي كارناوال شادي و حضور برخي از دختران و پسران با حجاب و لباس ناشايست و غيرمتعارف كه البته به شدت از سوي ستاد اصلي هاشمي تكذيب گرديد و حتي در مواردي ستاد اصلي به تعطيلي برخي از اين ستادها اقدام نمود. اين نوع تبليغات نامتعارف تا حدي ناشايست بود كه خود هاشمي نيز از آنها ناراحت شده و وابستگي به آنها را رد مي كند، چنان كه متدينين پيرامون او نيز هرگونه وابستگي ستاد مركزي را به اين نوع از تبليغات تكذيب كرده و آن را به حضور عناصر افراطي دوم خردادي كه وارد ستادهاي مردمي شده اند نسبت مي دهند. آنچه كه در اين خصوص قابل توجه است اين كه ستادهاي هاشمي به دليل حضور دو طيف فكري متفاوت، روش هاي تبليغاتي متفاوتي دارد.
برخي از حاميان با سابقه دوم خردادي كه حتي در مقطع سالهاي ۷۸ تا ۸۰ در زمره منتقدين و مخالفين سرسخت هاشمي رفسنجاني مقاله ها نوشتند و سخنراني ها كردند معتقدند بانك راي هاشمي در طبقاتي از جامعه است كه اصولگرا و داراي اعتقادات سرسخت محسوب نمي شوند لذا بايد به ميل ايشان تبليغ نمود. اما اصولگرايان حامي هاشمي مي گويند در اين خصوص تفاوت شخصيتي آيت الله هاشمي رفسنجاني با ديگر نامزدها كه كارهاي خلاف انتظار اصولگرايان از ايشان سر مي زند اين است كه وي شخصاً هرگونه حركت هاي خارج از اصولگرايي را به شدت تكذيب و حتي تقبيح مي كند و بر اصولگراي اصلاح طلب بودن كه يك صفت مناسب براي ايشان مي باشد تأكيد دارد، در صورتي كه از نامزدهاي ديگر كه در معرض اتهام هستند موضع گيري هاي صريحي در محكوم كردن اين گونه اعمال ديده نشده است.
آنچه كه در خصوص اين ستادها بايد گفت عدم نظارتي متمركز مي باشد كه در نتيجه نوعي سردرگمي و فرد محوري را در بعضي از اين ستادها كه به علت تعداد زياد گروه هاي حامي در سطح شهر گسترده مي باشند، به دنبال داشته است. و همين روزنه مناسبي براي ورود و تخريب مي شود .
در گفت وگو با مردم نكته اي كه بسيار برآن تكيه مي شود اين نگراني است كه مبادا در صورت پيروزي  هاشمي در انتخابات كساني سردمدار مديريت هاي كشور شوند كه نسبت به ارزش ها بي توجه هستند. گرچه هاشمي شخصاً بر استفاده از نيروهاي كارآمد و متدين هر دو جناح فعال و عدم استفاده از يك حزب خاص در كابينه تاكيد كرده است .همچنين سابقه و شخصيت هاشمي و نقش او در انقلاب مي تواند تضميني براي عدم بروز اين مسايل باشد.
قطعاً گستردگي جغرافيايي ستادها در كنار ديدگاه هاي گوناگون احزاب متفاوت كه در آخرين اعلام بالغ بر ۶۰ حزب و گروه بودند سازماندهي را مشكل و دقت و تدبير ستادي را افزايش مي دهد و فرصتي براي منتقدان وابسته به ستادهاي ديگر فراهم مي سازد تا بتوانند جنگ رواني و روند تخريبي را به عنوان خط مشي خود در خصوص اين كانديدا دنبال نمايند .
002349.jpg
كروبي:تا آخر در صحنه مي ماند
هتل هشت طبقه درسا نبش خيابان فرصت نزديك ميدان فردوسي ستاد انتخاباتي مهدي كروبي است. صاحب اين هتل يك نفر از همشهري هاي آقاي كروبي است كه پذيرفته هتلش تا پايان انتخابات رياست جمهوري، محلي براي كارهاي تبليغاتي مهدي كروبي باشد.
در طبقه همكف كه لابي هتل محسوب مي شود تلويزيوني قرار داده شده كه فيلم هايي از كروبي را براي مراجعين پخش مي كند. عمده اين فيلم ها مربوط به مجلس ششم و صحنه هاي استعفاي دسته جمعي نمايندگان، تحصن آنان و سخنان كروبي به هنگام رياست جلسات مجلس در دفاع از اصلاح طلبي و اصلاح طلبان است.
طبقه اول سالن اجتماعات است كه اقشار مختلف مردم براي ديدار با كروبي در آن جمع مي شوند. روزي كه جوانان ديدار داشتند از شلوغ ترين روزهاي ستاد بود.
از طبقه دوم تا هشتم ۶۳ اتاق (هر طبقه ۱۹ اتاق) دفاتر متعدد ستاد تبليغاتي كروبي را تشكيل مي دهند؛ دفاتر زنان، اطلاع رساني، دانشگاهيان، دانشجويان، ايثارگران، اقشار، جوانان، استانها، تهران و... دو آسانسور كوچك ۴ نفره در لابي هتل بي وقفه مراجعه كنندگان را به طبقات مختلف مي برد، آسانسور دو طبقه سوم و چهارم را بسته اند تا فشار كمتري وارد شود.
مهدي كروبي دبيركل مجمع روحانيون مبارز پيش از آن كه خود را براي كانديداتوري آماده كند تلاش كرد تا ميرحسين موسوي وارد صحنه شود، اما با امتناع وي كروبي رسما وارد صحنه شد.
او كه خود را اصلاح طلب عملگرا مي داند در انتخابات مجلس هفتم، راهش را از جبهه مشاركت و مجاهدين انقلاب  اسلامي جدا كرد و با دادن ليست هاي انتخاباتي در سراسر كشور توانست تعداد محدودي از كانديداها را به مجلس هفتم بفرستد؛ هرچند كه بيشترين حاميان او را در ستاد انتخاباتي اش، نمايندگان مجلس ششم تشكيل مي دهند.
خط مشي اصلاح طلبان عملگرا كه مهدي كروبي مهمترين نماد آنهاست همكاري با ساختارهاي نظام و در مقاطعي طرح درخواست هاي اصلاح طلبانه است كه انتظار مي رود ساختار نظام براي ادامه همكاري، با آنها موافقت مي كند. نمونه هاي مهم اين نوع خط مشي را مي توان به وفور در عملكرد كروبي در مجلس ششم ديد، جايي كه كروبي براي خروج طرح اصلاح قانون مطبوعات از دستور كار مجلس همكاري مي كند و در جاي ديگر به هنگام زنداني شدن حسين لقمانيان نماينده همدان تهديد مي كند كه ديگر مجلس را اداره نخواهد كرد، مگر اين كه لقمانيان آزاد شود و او آزاد مي شود.
مهدي كروبي از آنجا كه مطمئن بود در ميان گروههاي
دوم خردادي اجماع صورت نخواهد گرفت، پس از كانديداتوري، قاطعانه اعلام كرد كه در هر شرايطي در صحنه خواهد ماند. پس از آمدن او طبيعي بود كه اعضاي شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز ستون هاي اصلي ستادهاي انتخاباتي او را تشكيل دهند، اما اصلاح طلبان عملگرا نيز همانند ساير جناح هاي سياسي بي نصيب از اختلافات دروني نماندند، زيرا مجيد انصاري و موسوي بجنوردي دو تن از اعضاي شوراي مركزي ترجيح دادند به جمع حاميان هاشمي رفسنجاني بپيوندند.علي اكبر محتشمي پور رئيس ستاد انتخابات كروبي شد و بعد از اعلام حضور هاشمي مهمترين محور اظهارات ايشان انتقاد از عملكرد هاشمي بود. ابراهيم اميني نماينده ممسني در مجلس ششم جانشين رئيس ستاد، دكتر جواد اطاعت نماينده داراب در مجلس ششم رئيس كميته نمايندگان ادوار مجلس و دكتر جواد حق شناس معاون سابق پارلماني وزير ارشاد رياست كميته استانها را بر عهده دارند. محمدباقر ذاكري نماينده قوچان در مجلس ششم رئيس كميته پشتيباني است و حجت الاسلام منتجب نيا رياست كميته روحانيون را بر عهده دارد دكتر قنبري نماينده اردل و فارسان در مجلس ششم رئيس كميته استان تهران و رسول مهرپرور نماينده درگز در مجلس ششم نيز رئيس كميته حقوقي و بازرسي است. حجت الاسلام نوري شاهرودي سفير سابق ايران در عربستان رياست كميته مراسم و تشريفات را بر عهده دارد.از ميان نمايندگان مجلس هفتم نيز اسماعيل گرامي مقدم نماينده بجنورد سمت سخنگويي ستاد كروبي را بر عهده دارد.منصور حسيني رئيس اداره خبر مجلس ششم نيز رئيس كميته روابط عمومي و رسانه هاي گروهي ستاد است.مهدي كروبي تنها كانديدايي بود كه از همان ابتداي ورودش به صحنه انتخابات قاطع و محكم اعلام كرد كه تا آخر در صحنه مي ماند و به نفع كسي كنار نمي رود و اجماع هم نمي كند. قطعي بودن تاييد صلاحيت او هم كمك كرد تا سريعا بتواند به سازماندهي ستاد انتخاباتش بپردازد. شايد بتوان گفت ستاد انتخاباتي كروبي نسبت به ساير ستادهاي انتخابات، بيشترين برنامه هاي سفر به استانها و شهرهاي مختلف كشور را براي كروبي تدارك ديد و او كه براي مردم همه شهرها شناخته شده است مورد استقبال قرار مي گرفت، شهرهاي استانهاي لرنشين غرب كشور بيشترين استقبال را از كروبي داشتند و او كه پير اصلاحات لقب گرفته در همه ديدارهاي مردمي خود به سخنراني پرداخت. صداي گرفته كروبي كه در برنامه هاي تلويزيوني او به خوبي مشهود است، نشانه فعاليت هاي شديد انتخاباتي و سخنراني هاي پي درپي او در شهرهاي مختلف كشور است.غير از مجمع روحانيون مبارز كه مهمترين تشكل حامي كروبي است، همسر او فاطمه كروبي كه رياست مجمع اسلامي بانوان را بر عهده دارد از تشكيلات حامي كروبي محسوب مي شود.۱۵۴ عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس هم كه از نزديك عملكرد كروبي را در دوره هاي مختلف مجلس مشاهده كرده اند، جزو حاميان او محسوب مي شوند. اعضاي حزب همبستگي، حزب مردم سالاري و مجمع آذريهاي مقيم مركز نيز از فعالان ستاد انتخاباتي مهدي كروبي هستند. حسين كروبي كه در دوره ششم مجلس، رياست دفتر پدرش را بر عهده داشت نيز از فعالان ستاد انتخاباتي اوست.رونق اقتصادي، رفاه اجتماعي و يارانه مستقيم هر ايراني بالاتر از ۱۸ سال هر ماه ۵۰ هزار تومان مهمترين شعارهاي تهيه شده ستاد انتخاباتي كروبي براي اين نامزد انتخابات نهم است.او وعده داده است كه تمام مناطق قوميت نشين را متحول كرده و از آنها در دولت استفاده مي كند. همچنين دو وزير زن در كابينه خواهد داشت. از حق آزادي همه گروههاي سياسي دفاع مي كند، رفتار قيم مآبانه و نظامي گري را نمي پذيرد، در عرصه بين الملل بدون دادن بهانه خصومت را از بين مي برد و برنامه هايش در عرصه سياست خارجي مبتني بر تعامل، گفت وگو، حسن نيت، تنش زدايي و احترام متقابل است.كروبي بيش از ساير كانديداها حل مشكل رابطه با آمريكا را مورد توجه قرار داده است. اما نگفته چگونه مي خواهد اين مشكل را حل كند.
002352.jpg
مهرعليزاده : ورزش و دولت رفاه
كانديداتوري مصطفي هاشمي طبا در انتخابات سال ۸۰ و سپس محسن مهرعليزاده در انتخابات ،۸۴ گامي در جهت ورود سياست به عرصه ورزش به حساب مي آيد. پس از آنكه هاشمي طبا در انتخابات دوره پيش با اقبال مردم روبرو نشد اين بار محسن مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني دولت خاتمي آمد تا شانس خود را براي تكيه بر صندلي رياست جمهوري بيازمايد. مهرعليزاده ستاد مركزي خود را در ساختماني دو طبقه در خيابان ملاصدرا، شيخ بهايي شمالي متمركز نموده است تا همپاي ساير رقباي انتخاباتي به فعاليت بپردازد. وي فاطمه خاتمي نماينده مشهد در مجلس ششم كه در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحيت شده بود را به عنوان مسئول ستاد برگزيد و زهرا پور احمدي معاون سازمان تربيت بدني در امور ورزش بانوان سخنگويي اين ستاد را بر عهده گرفت. مهندس قدمي معاون امور فدراسيون هاي سازمان تربيت بدني نيز قائم مقام ستاد محسن مهرعليزاده مي باشد. در بورد ساختمان ستاد، در جدولي نام اعضاي مركزي ستاد و همچنين مسئولين استانها نوشته شده است كه نگاهي اجمالي به اين ليست بيانگر عضويت مسئولين تربيت بدني و ورزشكاران استانهاي مختلف كشور در ستاد محسن مهرعليزاده مي باشد. حجم كم تبليغات و فضاي كم هياهو و كم رفت و آمد اين ساختمان شناسايي مكان مذكور را به عنوان ستاد مركزي محسن مهرعليزاده كمي مشكل مي نمايد. بر سردر ورودي اين ساختمان عكس مهرعليزاده به همراه سيدمحمد خاتمي در جمع تيم ملي فوتبال كشور و چاپ اين جمله كه «بچه ها متشكريم» چهره ورزشي اين ستاد را جلوه ديگري داده است. ستاد مهرعليزاده متشكل از جوانان زيادي است كه ظاهر آنها با آنچه در ستادها و ادارات مشاهده مي شود، كمي متفاوت است و امروزي تر به نظر مي رسد برخي از اين جوانان اظهار مي كنند كه از روي علاقه به فعاليت در ستاد مشغول شده اند و پولي از اين بابت دريافت نمي كنند. طبقه اول ستاد محل فعاليت را رابطين  استانها مي باشد كه مسئوليت آن بر عهده فردي به نام حافظي فر است.
دبيرخانه و كميته تبليغات ستاد هم در طبقه دوم مستقر هستند. مسئوليت اين دو بخش هم به عهده عيسي اسحاقي مسئول روابط عمومي سازمان تربيت بدني است.
يكي از مسئولين اين ستاد بودجه كل ستادهاي مهرعليزاده در سراسر كشور را ۵۰۰ ميليون تومان بيان مي دارد. وي مي گويد مضيقه مالي ما كه ناشي از عدم وابستگي به احزاب كشور است، بزرگترين مشكل ما مي باشد.
در گوشه اين ستاد هم اطاق كوچكي است كه ۷-۸ جوان پرشور، سايت مهرعليزاده را اداره مي كنند. به هر حال عده اي فارغ از واقعيت هاي بيروني با دلگرمي و نشاط و با اميد به كانديداي محبوب خود فعاليت مي كنند.

نگاه امروز
سنگرهاي راديكالي
ضرب المثل سالي كه نكوست از بهارش پيداست در انتخابات نهم تبديل به سالي شد كه بهارش از اجماع حرف مي زد و زمستانش از افراد.
هنوز ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري آغاز نشده بود كه علي اكبر ولايتي يكي از نامزدهاي احتمالي اصول گرايان
به نفع هاشمي رفسنجاني كناره گيري كرد و ديگر كانديداي اصول گرايان يعني احمد توكلي نيز به نفع قاليباف از ثبت نام انصراف داد. اين كناره گيري ها همان بهار اجماع نهمين انتخابات رياست جمهوري شد.
اما اكنون درحالي كه چند روز بيشتر به بيست و هفتم خرداد نمانده مي بينيم كه نه تنها در جبهه اصول گرايان بلكه در جناح دوم خردادي ها نيز هيچ اجماعي صورت نگرفته است. با بررسي طرف هاي اردوگاه دوم خردادي ها در ابتدا با دو دسته بندي عمده و يك جهت گيري خرد مواجه مي شويم. تفكر راديكالي كه معتقد به ساختارشكني در نظام است و چپ هاي سنتي كه از همان ابتداي انقلاب با حضور خود پرچمدار هميشگي جريان چپ در نظام جمهوري اسلامي بوده است از اركان اين دسته بندي اند. آن جهت گيري خرد هم محسن مهرعليزاده است كه به دنبال به دست دادن قرائتي مدرن از جريان دوم خرداد هنوز نتوانسته است تئوري مدوني براي جهت گيري خود داشته باشد.
نكته قابل تأمل در اين ميان موضع گيري خاص دسته اول در جريان دوم خرداد است.
معين و اطرافيانش از ابتدا در انديشه خود سيمرغ رد صلاحيت خود را بر قاف اپوزيسيون بودن و شدن خود مي ديدند كه مي توانست موقعيت آنان را در دولت آينده حتي اگر از ايشان نباشد بيمه كند.آنها درپي اين بودند كه اپوزيسيون هرچقدر تندتر به شرط اينكه در چهارچوب قانوني خود حركت كند مي تواند وضعيت مستقل و محكمي را به دست آورد.
بهت طرفداران معين بعد از پذيرفته شدن صلاحيت معين به واسطه حكم ولايي ولي فقيه چند روزي فرصت تحليل و برنامه ريزي را از آنان گرفت اما پس از گذشت چند روز آنها علي رغم اينكه مي گفتند ما نمي خواهيم وامدار حكم حكومتي و اركان نظام شويم با پذيرفتن شركت در انتخابات اين بار با گاردي كاملا بسته سراغ سنگرهاي راديكال تري رفتند تا از آنجا بتوانند مواضع و موقعيت انتخابات را بهتر رصد كنند. معين در مصاحبه هاي خود با اشاره به حاكميت دوگانه، مساله اقليت ها، ائتلاف با گروه هايي مثل نهضت آزادي كه مشروعيت قانوني شان تحت سئوال است و ... نشان داد كه اين بار نيز با رصد وضعيت موجود بازهم به دنبال كسب همان سنگر پيش براي جناح مطبوعش است.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |