چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۳
درمان ارزان و موثر
برخي عقيده دارند خوردن عرق گياهان دارويي بهترين شيوه براي مقابله با بيماري است و مهمتر آنكه از داروهاي شيميايي نيز ارزان تر است، نظر شما چيست؟
004917.jpg
عكس:گلناز بهشتي
فاطمه شهريز فر
براي درمان بيماريتان، كافي است مشكلتان را با متخصص داروهاي گياهي مطرح كنيد. گذراندن طول درمان و مصرف به موقع و درست دارو به طور قطع نتيجه مناسب را نصيبتان مي كند
مادربزرگ از سردرد بچه ها كه خبردار مي شود با استكاني پر از گل گاوزبان در چارچوب مي ايستد. او زماني لبخند مي زند و با رضايت خاطر محيط را ترك مي كند كه محتويات استكان را بچه ها لاجرعه سر كشيده باشند. مشاهده چنين تصويري ممكن است هر روز كمرنگ تر شود. گذر زمان گرد فراموشي بر اين شيوه درماني پاشيده است.
عده پرتعدادي از جوانان ديروز اعتقادي شگرف به خواص درماني داروهاي گياهي دارند، اما جوانان امروز قرص ها و شربت هاي شيميايي را براي درمان برگزيده اند و روش هاي سنتي درمان را چندان نمي پسندند.
اين عده دلايل بسياري براي روگرداني از شيوه هاي درماني گذشتگان دارند. آنان مدعي اند كه در روزگار گذشته هوا پاك بود و غذاها سالم، مردم درگير زندگي شهري و شهرنشيني نشده بودند و... امروز در هياهوي خودروها و گرفتاري هاي پرتنش امرار معاش، فقط مي توان به روش هاي درماني مدرن متكي بود.
پيش از آنكه علم شيمي به داروسازي بينجامد، بشر براي درمان دردهاي خود از داروهاي گياهي بهره مي گرفت. طبيعت بخشنده، شفاي بيماري ها را براحتي و بي خست در اختيار مي نهاد، بي آنكه چشمداشتي به جيب بيمار داشته باشد! اما با گسترش داروهاي شيميايي، داروهاي گياهي نه تنها از ورطه معالجه حذف نشد، بلكه به عنوان شاخه تخصصي و علمي در دانشگاه ها مورد توجه واقع شد و براي درمان بسياري از بيماري هاي سخت مثل ايدز به دنبال چاره جويي از فوايد داروهاي گياهي هستند.
مصرف داروهاي گياهي از آسيب هاي شيميايي به دور است. عوارض داروهاي شيميايي مشكلي است كه پس از درمان بيماري براي فرد مشكلات جانبي زيادي را به دنبال مي آورد. عوارض جانبي كه روي برچسب داروها نوشته شده، ديدني است؛ خواب آلودگي، گيجي، سردرد، توهم، حواس پرتي و... از جمله مواردي است كه مي توان آنها را خواند.
كافي است براي درمان كليه درد به مصرف دارو بپردازيد، داروهاي درماني تمام نشده، معده درد آغاز مي شود. گرچه اين حكم ازلي- ابدي نيست، اما نمي توان عوارض جانبي داروهاي شيميايي را انكار كرد.
درمان از منظر سنت
عرق گل ها و گياهان، دسته اي از داروهاي گياهي را تشكيل مي دهند كه از سرماخوردگي تا بيماري هاي قلبي، اعصاب،  گوارشي، تنفسي، خوني و... را درمان مي كنند.مراجعه به يك داروخانه گياهي نيازي به پرداخت ويزيت هاي آنچناني و گرفتن وقت از 6 ماه قبل ندارد. قيمت داروهاي گياهي هم به ميزان قابل توجهي مقرون به صرفه است. هر شيشه 150 سي سي عرق هاي گياهي از 500 تا 800 تومان است.
براي درمان بيماريتان، كافي است مشكلتان را با متخصص داروهاي گياهي مطرح كنيد. گذراندن طول درمان و مصرف به موقع و درست دارو به طور قطع نتيجه مناسب را نصيبتان مي كند.
خواص عرق هاي گياهي
يكي از بزرگترين مشكلاتي كه در سالهاي اخير به ميزان قابل توجهي رشد داشته، بيماري هاي عصبي است. گلاب، اسطوخودوس، عرق بهارنارنج، نسترن، يونجه، دارچين، هل و عرق گل ختمي مي توانند به تقويب اعصاب كمك كنند. اگر از بيخوابي رنج مي بريد، عرق بابونه، بهارنارنج و بيد مشكل شما را حل مي كند.
براي رفع ناراحتي هاي قلبي نيز، گلاب، عرق بيد، بابونه و بهار نارنج و عرق نسترن مفيد هستند.
اگر به سنگ كليه دچار شده ايد و براي رفع آن با مشكل رو به رو هستيد، عرق خارشتر و خارخاسك آن را برطرف مي كنند. عرق گاو زبان و عرق نسترن هم براي رفع ورم كليه موثر هستند.
خون تميز علاوه بر نشاط و شادابي بدن، پوست را نيز روشن و شاداب مي كند و براي تصفيه خون عرق خارشتر، خارخاسك، شاتره و يونجه كارساز است. عرق گزنه نيز براي خون سازي استفاده مي شود.
خوردن سريع غذا، همين طور مواد غذايي نامناسب باعث بروز مشكلات معده مي شود. اگر شما نيز به اين درد مبتلا هستيد براي تقويت معده تان مي توانيد از عرق بيد، چهل گياه، مرزه، نعناع، شويد و عرق زنيان استفاده كنيد.
براي ضدعفوني كردن دستگاه گوارش يا دستگاه تنفس از گلاب و رازيانه مي توانيد استفاده كنيد.
تنفس هواي ناپاك كه تقريبا هيچگاه برطرف نمي شود، باعث بروز بيماري هاي تنفسي چون آسم مي شود. براي درمان اين بيماري عرق گل ختمي و عرق برگ چنار موثر است.
سن كه بالا مي رود قند و چربي و فشار خون هم بالا مي رود. شنبليله، عرق گزنه، عرق گشنيز، عرق برگ گردو و عرق كاسني براي قند خون، عرق شنبليله براي فشار خون، عرق گشنيز، عرق شويد و عرق شنبليله براي چربي خون مفيدند. اما اگر فشار تان پايين است مي توانيد از عرق شيرين بيان استفاده كنيد.
در چهار فصل سال بيماري سرماخوردگي وجود دارد. عرق بادرنجبويه، مورد، گل ختمي، اسطوخودوس و گلاب ضد سرماخوردگي هستند.
اما اگر بعد از سرماخوردگي تب نيز به سراغتان آمد، عرق اسطوخودوس، بابونه، چهل گياه و عرق كاسني پايين آورنده هاي تب هستند. براي درمان سرفه  هم از عرق شيرين بيان و عرق نعناع مي توانيد استفاده كنيد. اگر سرفه هاي پياپي باعث گرفتگي صدايتان شد عرق برگ چنار، شيرين بيان و گل ختمي آن را برطرف مي كنند. عرق پونه هم ضد سياه سرفه و برطرف كننده خلط است. عرق يونجه نيز باعث نرم شدن سينه مي شود.
همين طور عرق بهار نارنج، نعناع، شويد و زنيان رفع كننده تهوع و استفراغ هستند.
هميشه عده اي به دنبال بالا بردن وزنشان هستند و عده اي در تلاش براي پايين آوردن آن. عرق يونجه، برگ چنار و شنبليله چاق كننده و عرق رازيانه ضد چاقي است. البته اگر به دنبال كم كردن وزن هستيد عرق كاسني را استفاده نكنيد چرا كه به ميزان قابل توجهي اشتها را زياد مي كند.
اگر با افراط در خوردن خوراكي دچار دل پيچه شديد، عرق بادرنجبويه و عرق نعناع مي توانند به شما كمك كنند. عرق مرزه، زنيان، بيد و عرق كاسني هم ضد نفخ شكم هستند.
همين طور عرق پونه، رازيانه، نعناع، گشنيز، شويد و عرق رازيانه خاصيت بادشكني دارند و عرق مورد و هل، قابض روده و عرق بومادران، مرزه و رازيان ضد انگل هستند. اگر در يك روز تعطيل يا در ساعت نامناسب دچار دندان درد شديد و دسترسي به پزشك ميسر نبود، عرق گشنيز مي تواند درد دندانتان را موقتا تسكين دهد. عرق مورد و دارچين نيز رفع كننده بوي بد دهان و عرق گشنيز رافع جوش دهان هستند.
براي رفع بيماري هاي پوستي عرق شاتره و عرق گل ختمي تجويز مي شود و اگر ريزش موهايتان زياد است، عرق گزنه و عرق مورد ريشه موهايتان را تقويت مي كنند.
البته قبل از مصرف اين عرق هاي گياهي بهتر است به يك كارشناس خبره مراجعه كنيد. هر چند اين توصيه ممكن است مدافعان طب نوين را اندكي برنجاند.

قيمت انواع عرقيات گياهي
004989.jpg
004992.jpg
004995.jpg

در بازار خودرو دنيا چه مي گذرد؟
در بازار زيبايي، راهي براي فروش چهار چرخ
004923.jpg
سايت هاي مختلف اينترنتي نظرهاي مختلفي راجع به فروش خودروها در سطح جهان ارائه مي كنند.
با نگاهي به آمار فروش خودروهاي دست اول در كشورهاي مختلف اروپا در سال۲۰۰۴ مي توان دريافت كه امروزه ديگر ايده خودرو منطقه اي و خودرو جهاني معناي معتبري نخواهد داشت. شايد اين به آن دليل است كه سليقه مردم جهان متفاوت است. به طور مثال آنچه متقاضي خودرو در آلمان مي پسندد خريدار مجار يا اسپانيايي نمي پسندد.
سال۲۰۰۴ گلف به عنوان پرفروش ترين خودرو اروپايي لقب گرفت و توانست رتبه اي را كه طي چندسال در انحصار پژو۲۰۶ و فيات بود از آن خود سازد.
اكنون كارشناسان بازاريابي و فروش شركت هاي خودروسازي معتقدند ديگر دوره بهبود مشخصات فني و كاربردي خودروها كه در دهه 1990 ميلادي مورد توجه بود، بايد جاي خود را به جنبه هاي زيبايي شناختي خودروها دهد.
اما اين وضع نمي تواند ادامه يابد و بكر و تازه بودن طرح ظاهري يك خودرو در آينده كليد موفقيت تجاري آن خواهد بود و اگر خودروسازي بخواهد مدلي به بازار عرضه كند كه در فهرست پرفروش ترين ها قرار بگيرد بايد اهميت ويژه اي به طراحي ظاهري خودرو بدهد.
به نظرمي رسد نوآوري تكنولوژيك فقط تا زماني كه ديگر خودروسازان به آن دست نيافته اند مي تواند منشا مزيت تجاري براي محصول يك خودروساز باشد و فقط طراحي است كه موجب تمايز خودروها از يكديگر مي شود و به همين دليل اهميت طراحي ظاهري خودرو امروزه به مراتب بيش از۱۰ تا۱۵ سال گذشته است.
شركت رنو يكي از شركت هاي خودروسازي است كه به طراحي توجه ويژه اي داشته است. به همين دليل به خاطر تغييرات شگرفي كه در طراحي خودروها اعمال شد، توانسته است موفقيت هاي تجاري چشمگيري را پيداكند و در فهرست پرفروش ترين ها قرار گيرد.
براي مقايسه بد نيست نگاهي اجمالي به پرفروش ترين مدل هاي خودروي سال 2004 در كشورهاي مختلف اروپا داشته باشيم.
در اتريش گلف ، در بلژيك پژو۲۰۶ ، دانمارك پژو۳۰۷ ، فنلاند و استوني تويوتا كرولا ، فرانسه پژو،۲۰۶ آلمان گلف شركت فولكس واگن، مجارستان اگنس سوزوكي، ايرلند كرولاتويوتا ، ايتاليا پونتو فيات .

بازار
004965.jpg
نصف درآمد ايران در جيب 20 درصد طبقه ثروتمند
تازه ترين گزارش بانك جهاني از فقر و نحوه توزيع درآمد در ايران حاكي است: 9/49 درصد كل مصرف و درآمد ايران به دو دهك بالاي درآمدي اين كشور كه طبقه ثروتمند را شامل مي شود، تعلق دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بانك جهاني در اين گزارش افزود: 10 درصد جمعيت ثروتمند ايران بيش از 7/33 درصد كل درآمد و مصرف را به خود اختصاص مي دهند.
اين در حالي است كه 10 درصد فقيرترين مردم كشور، تنها 2 درصد درآمد و مصرف را به خود اختصاص داده اند.
بنابراين گزارش، 20 درصد طبقه فقير ايران تنها 8/5 درصد درآمد و مصرف را كسب مي كنند.
اين گزارش افزود: دهك هاي سوم و چهارم درآمدي ايران كه در وضعيت بهتري نسبت به دهك هاي اول و دوم قرار دارند، 4/9 درصد كل درآمد و مصرف را در اين كشور به خود اختصاص مي دهند.
درآمد قشر متوسط جامعه 1/14 درصد كل درآمد و مصرف كشور است.
گروهي كه بالاتر از قشر متوسط جامعه قرار دارند، 5/21 درصد كل مصرف و درآمد را در اين كشور به خود اختصاص دادند.
براساس گزارش بانك جهاني، 3/7 درصد جمعيت ايران و به عبارتي 5 ميليون نفر با كمتر از 50 هزار تومان در ماه زندگي مي كنند و اين در حالي است كه 2 درصد جمعيت ايران و به عبارتي يك ميليون و 400 هزار نفر ايراني با كمتر از 25 هزار تومان در ماه زندگي مي كنند.
براساس اين گزارش، ضريب جيني در ايران كه يك شاخص مهم در توزيع عادلانه درآمد است، 43 ارزيابي شده كه نسبت به سال گذشته تغييري نكرده است.
مواظب پروانه هاي جعلي باشيد
مديركل دفتر صادرات گمرك ايران در مورد خريد و فروش پروانه هاي صادراتي جعلي به تاجران، بازرگانان و صادركنندگان هشدار داد.
ناصر ابراهيمي به واحد مركزي خبر گفت: گمرك ايران براي مقابله با جعل پروانه هاي صادراتي، اخيرا اين پروانه ها را با استفاده از كاغذ واتر مارك چاپ و هر پروانه صادراتي منقوش به برچسب هاي غيرقابل جعل باركد و هولوگرام است.وي افزود: تاجران دقت كنند، افراد سودجو پروانه هاي صادراتي جعلي به آنان واگذار نكنند و اگر قصد خريد پروانه هاي صادراتي را دارند پيش از هر اقدامي صحت و اصالت پروانه ها را از گمرك مربوطه استعلام كنند.
خسارت 5 هزار ميلياردي
ضايعات آرد و نان سالانه حدود 5 هزار ميليارد ريال به كشور و اقتصاد ملي ضرر مي زند.
سينكي، معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت: از 40 هزار ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته به يارانه كالاهاي اساسي 22 هزار ميليارد ريال آن به يارانه گندم اختصاص دارد، اما 30 درصد اين محصول به ضايعات تبديل مي شود. وي از طرح ساماندهي گندم، آرد و نان خبر داد: در اين طرح كارخانه هاي آرد به طور مستقيم گندم كشاورزان را خريداري مي كنند.
004977.jpg
۲۰۰ تن ذخيره طلا در ايران
تحقيقات نشان مي دهد كه در 30 محدوده كشور 200 تن ذخيره طلا شناسايي و به اثبات رسيده است. به گزارش سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني، مهندس محمدتقي كره اي با بيان اين مطلب افزوده است: در سالهاي گذشته از نظر وجود ذخاير طلا داراي جايگاه مناسبي نبوديم اما با فعاليت هاي انجام شده در سالهاي اخير به يكي از كشورهاي با پتانسيل اين زمينه تبديل شده ايم. او منطقه راشك حسن را به عنوان منطقه اي پر طلا نام برد و اعلام كرده است اين منطقه حاوي 97 تن طلاست.
۵‎/۵ ميليارد دلار كالا وارد كشور شد
طي دو ماهه نخست امسال 4 ميليون و 736 هزار تن كالا به ارزش 5 ميليارد و 519 ميليون دلار وارد كشور كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 5/3 و 1/18 درصد افزايش نشان مي دهد.
در بين 10 قلم عمده كالاي وارداتي در دو ماهه سال جاري لوازم و ماشين آلات صنعتي مكانيكي با يك ميليارد و 229 هزار دلار، آهن آلات با 583 ميليون و 400 هزار دلار و لوازم صنعتي برقي با 252 ميليون و 300 هزار به ترتيب بيشترين ميزان واردات را به خود اختصاص دادند.
در اين گزارش آمده است: در اين مدت واردات ماشين آلات صنعتي، آهن آلات و لوازم صنعتي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 9/10، 2/44 و 13 درصد افزايش داشته است.
بر طبق اين گزارش، در دو ماهه نخست امسال 188 ميليون و 600 هزار دلار مواد اوليه پلاستيك، 153 ميليون و 900 هزار دلار مواد شيميايي، 137 ميليون و 900 هزار دلار روغن خوراكي، 111 ميليون و 800 هزار دلار ماشين آلات راهسازي و جرثقيل، 107 ميليون دلار كاغذ و مقوا، 93 ميليون دلار محصولات صنايع شيميايي و 89 ميليون و 600 هزار دلار ماشين آلات صنعت نساجي چرم وارد كشور شد. در مدت ياد شده، واردات ماشين آلات راهسازي و مواد شيميايي از كاهش 10 و 12 درصد برخوردار بود.

زاويه ديگر
روياي مسافرت كابوس هزينه كردن
سفر هميشه جذابيت هاي پنهاني در خود داشته است. رفتن و ديدن جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي، وسوسه هاي غير قابل توصيفي در دل ايجاد مي كند. تنها كافي است جرات دل كندن از محل كار و زندگي روزمره، درون فرد ايجاد شود. بدين ترتيب نخستين نشانه هاي مسافرت رخ مي نمايد، اما عوامل بيروني نيز ممكن است اين شوق را به ياس بدل كند. هزينه هاي سفر گاه تمام برنامه هاي ذهن را برهم مي زند. سفر، يعني چشم پوشي از درآمدهاي چندروزه – بخصوص براي شاغلان حرفه اي آزاد – و خرج كردن هاي بي وقفه براي بهره مندي از تمامي امكانات و دستيابي به اهداف تعريف شده سفر.
گراني هزينه هاي سفر باعث شده بسياري از خانواده هاي ايراني از چنين برنامه هايي صرف نظر كرده و روزهاي فراغت پرشمار و پرتعداد را در حوزه اقامتي شان سپري كنند. شايد به همين دليل است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه وام به افراد را در دستور كار خود قرار داده است. اين سازمان با پرداخت وام حداكثر 800 هزار توماني در قبال ضمانت هاي نه چندان سختگيرانه قصد دارد توسعه توريسم را رواج دهد. بازپرداخت ماهيانه اين وام يكصد هزار تومان است و اين عمل بايد ظرف 10 ماه پايان گيرد. به عبارت ساده تر 800 هزار تومان داده مي شود تا عده اي سفر كنند و ظرف 10 ماه بايد يك ميليون تومان بازپرداخت شود، اما چه كسي مي تواند با فراغت خاطر و خيالي آسوده سفر كند، وقتي قرار است 10 ماه و هر ماه يكصد هزار تومان قسط بدهد؟ مروري بر حداقل دستمزدها نشان مي دهد چنين عملي براي طبقات متوسط و پايين درآمدي چندان سهل نيست. به هر حال اين اقدام سازمان مذكور را نيز بايد به فال نيك گرفت، چراكه نشان مي دهد متوليان به اهميت توريسم و درآمدهاي ناشي از آن پي برده اند و قصد دارند به هر شكل و شيوه اين صنعت را گسترش دهند. اقدام ديگر اين سازمان براي توسعه صنعت گردشگري، حمايت از سفرهاي ارزان دانشجويي است. حسين مرعشي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين باره گفته است كه چنين برنامه اي جهت تقويت سفرهاي دانشجويي و ساماندهي تعطيلات كشور صورت مي گيرد. وي در مصاحبه اي به آماري نيز اشاره كرده است. به گفته مرعشي 98 درصد توسعه گردشگري ايران در جاذبه هاي طبيعي و آثار به جامانده از پيشينيان موجود است و تنها با دو درصد فعاليت هاي پژوهشي و خدماتي در اين حوزه مي توان از مزيت هاي انحصاري و بي رقيب ايران براي گسترش صنعت گردشگري و تبديل آن به اولين صنعت درآمدزاي كشور بهره برداري كرد.
گفته هاي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اهداف آرماني را نمايان مي سازد كه دسترسي به آنها چندان با واقعيات موجود منطبق نمي شود. وقتي بسياري از مردم ترجيح مي دهند براي صرفه جويي در اقتصاد خانواده از مسافرت كردن – حتي ديدن قوم و خويش – صرف نظر كنند، چگونه مي توان به گردشگري داخلي دل بست؟ وقتي گردشگران خارجي با ممنوعيت هاي متعدد مواجه مي شوند، چگونه مي توان اميدوار بود كه اين نوع از توريسم رواج يابد و درآمدهاي حاصله از آن از درآمدهاي نفتي پيشي بگيرد؟ وقتي هنوز آمار دقيقي از گردشگران ايراني و خارجي در دسترس نيست، چگونه مي توان براي ارائه حداقل خدمات به اين عده برنامه ريزي كرد و موفق هم بود؟
احمد پورفلاح، نايب رئيس اتاق مشترك ايران و ايتاليا نيز در گفت وگويي با سايت ميراث خبر گفته است كه هنوز نگاه بدبينانه اي به گردشگران خارجي در كشور وجود دارد و فرهنگ مفيد بودن گردشگر نيز جاي خود را در ميان صنايع كشور باز نكرده است. به علاوه نبود سرمايه گذاري و رغبت نيز سبب شده تا جاذبه هاي گردشگري ايران بدون استفاده باقي بماند. متاسفانه چنين اظهارنظرهايي با واقعيت انطباق دارد، اما درماني قطعي براي آن هنوز تجويز نشده است.
به هر حال دو نكته درباره سفر و مسافرت و گردشگري وجود دارد؛ نخست آنكه گردشگري داخلي مستلزم برخورداري شهروندان از درآمدهاي قابل اعتناست تا بتوانند براي اين منظور هزينه كنند، نكته ديگر در ارتباط با گردشگران خارجي است. اگر اين عقيده وجود دارد كه مانعي براي ورود گردشگران خارجي با رعايت ضوابط فرهنگي، مذهبي و عرفي ايرانيان وجود ندارد و در عين حال اگر اين صنعت مي تواند ايجاد اشتغال كند و سبب انتفاع مالي جوامع محلي مي شود، بايد راه حل هاي عملي براي ورود اين افراد به مورد اجرا گذاشته شود.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |