چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۳
يك ايراني موفق به اختراع سيستم قفل گويا شد
كليد خوشحال، قفل خندان
004920.jpg
مهدي صارمي فر
ژاتين آريانا سال 1968 در تهران به دنيا آمده و چون مادرش آلماني است، تحصيلات ابتدايي را در مدرسه آلماني تهران و به دو زبان فارسي و آلماني گذرانده است. او در دوران نوجواني به همراه خانواده اش راهي سوئيس شد و همانجا به تحصيلات دانشگاهي در رشته ادبيات آلماني و هنر پرداخت.
او چهار سال است كه با رشته الكترونيك آشنا شده و فعاليت هايي در اين رشته انجام داده است.
آريانا چندي پيش موفق به اختراعي در رابطه با قفل در منازل، مغازه ها و ... شد. او سيستمي اختراع كرده كه به محض قفل كردن در، پيامي مبني بر قفل بودن آن، روي سيستمي كه روي پيغام گير تلفن نصب شده، متصل مي شود و مي توان ضمن تماس با تلفن موردنظر و وارد كردن كد رمز از وضعيت قفل آگاه شد.
او يك سيستم بيسيم نيز اختراع كرده كه مانند دزدگير ماشين است و وقتي دري قفل مي شود، اين سيستم به طور خودكار پيغامي به اين دستگاه مي فرستد و وضعيت در را روي آن مشخص مي كند. با ژاتين آريانا درباره اختراعش گفت وگويي كرده ايم.
كارهاي الكترونيك را از كجا آغاز كرديد؟
هيچوقت به ذهنم هم خطور نمي كرد كه مي توانم كار فني انجام دهم. پدرم در دوران جواني با الكترونيك آشنا شده بود و حتي 13 اختراع هم به ثبت رسانده بود تا اينكه حدود چهار سال پيش دچار سكته مغزي شد. پدرم در زوريخ يك فرش فروشي داشت، اما مي خواست بعد از بهبودي ديگر كارش را تعطيل كند و به استراحت بپردازد. من به او گفتم كه حيف است مغازه فراموش شود. پيش او رفتم و با فرش آشنا شدم. هر شب وقتي از مغازه خارج مي شديم، هميشه اين احساس را داشتيم كه نكند در را قفل نكرديم و نگراني هايي از اين دست داشتيم. مغازه تا خانه حدود 50 كيلومتر فاصله داشت و نمي توانستيم برگرديم و سر بزنيم. اگر در هم قفل نشده باشد، بيمه هيچ خسارت ناشي از دزدي را جبران نمي كند. خيلي گشتيم تا چيزي بخريم و نصب كنيم، اما پيدا نكرديم. من به پدرم گفتم كه شما با الكترونيك آشنايي داريد، چيزي درست كنيد كه باعث رفع نگراني شود. پدرم به من گفت كه من سه تا سكته قلبي و يك سكته مغزي  كردم، ديگر حوصله  اين كارها را ندارم، ولي مي توانم به تو ياد بدهم. به اين ترتيب من الكترونيك را شروع كردم.
همه چيز را پيش پدرتان ياد گرفتيد؟
بله، من حتي نمي دانستم كه ترانزيستور چيست، ولي پدرم همه چيز را به من ياد داد. او معلم خوب، ولي سختگيري است. معمولا در راه برگشت از مغازه تا خانه كه حدود 45 دقيقه مي شد، اشكالاتم را از پدرم مي پرسيدم و او راهنمايي ام مي كرد. وقتي تقريبا خوب با الكترونيك آشنا شدم، پدرم گفت كه خب، حالا بايد خودت تنها دستگاه را بسازي. خودم نقشه را كشيدم، اسيد ريختم، لحيم كردم. همه كارها را خودم انجام دادم.
اين سيستم براي آگاهي از قفل بودن در است؟
در حقيقت اينها دو اختراع جداگانه هستند و هر دو شماره ثبت جداگانه اي دارند. اولين سيستم كه براي قفل در است، به اين صورت است كه تا در قفل مي شود به طور خودكار پيامي مبني بر قفل  بودن در ارسال مي شود. اين پيام به سيستمي كه روي پيغام گير تلفن نصب شده متصل مي شود و شما از هر كجاي دنيا مي توانيد با تماس گرفتن با تلفن مورد نظر و دادن كد رمز، از وضعيت قفل آگاه شويد.
در پي گسترش اين سيستم نيستيد؟
اتفاقا خواهرم گفت كه من حوصله زنگ زدن ندارم. براي همين من يك سيستم بيسيم مثل جاكليدي ماشين اختراع كردم كه روي آن دو تا چراغ آبي و زرد بود. وقتي در گاو صندوق را قفل مي كنيم، اين سيستم به طور خودكار پيغامي به اين دستگاه مي فرستد و وضعيت در را روي آن با روشن كردن چراغ مشخص مي كند. برد اين سيستم بيسيم حدود 30 متر است. به اين ترتيب، شما هر كجا كه باشيد و تلفن براي تماس با محل قفل هم در اختيار نداشته باشيد، با نگاه كردن به اين دستگاه كوچك، مي توانيد بفهميد كه آخرين بار، وضعيت در، چه حالتي بوده است. حسن اختراع اين است كه خيلي ارزان و ساده و براي همه قابل خريد و استفاده است. چون اين اختراع و عمل آن، ما را بسيار خوشحال كرد، اسم آن را Happy Lock گذاشتيم. البته مي توان اين وسيله را به هر دستگاهي مثل در، پنجره، گاو صندوق و حتي اجاق گاز، اتو و ساير وسايل منزل وصل كرد و وقتي كه در خانه را قفل كرديد به طور خودكار بگويد چه كارهايي را ناقص گذاشته ايد مثل اينكه اتو را خاموش نكرده ايد يا در گاو صندوق، باز است. اين سيستم قابل اتصال به آلارم دزدگير هم هست و مي تواند به مركز پليس هم وصل شود يا به هر تلفني در مواقع اضطراري زنگ بزند.
استقبال از اين طرح چگونه بود؟
پس از اختراع اين وسيله، آن را به مدت شش ماه در خانه و مغازه امتحان كرديم و پس از اطمينان ابتدا به چند نفر از دوستان و آشنايان داديم، اما پس از اطلاع از قوانين ثبت، آنها را پس گرفتيم تا پس از ثبت دوباره به آنها بدهيم. در تلويزيون و روزنامه هاي سوئيس هم بازتاب داشت. طوري كه تعدادي از كارخانه هاي سوئيسي با ما تماس گرفتند و گفتند كه كي و كجا مي توان اين سيستم را خريد. Happy Lock را در 8 ژوئن 2004 در اداره ثبت اختراعات سوئيس ثبت كرديم.
يكي از كارمندان پدرم كه شب ها در را قفل مي كرد، وقتي اين اختراع را ديد بسيار خوشحال شد و گفت كه من بعضي از شب ها شوهرم را مجبور مي كردم كه مرا به مغازه ببرد تا از قفل بودن آن مطمئن شوم. يكي از وكلاي پدرم كه از طريق روزنامه با اين اختراع آشنا شده بود، پيش ما آمد و گفت: آقاي آريانا، من هميشه در را قفل مي كنم ولي خانم من بشدت وسواسي است، چون هيچوقت مطمئن نيست كه در را قفل كرده يا نه! او از اين اختراع بشدت خوشحال بود و مي خواست يكي از آن بخرد. اين سيستم را براي نصب روي اتومبيل به شركت دايملر – كرايسلر و BMW هم داده ايم. البته دايملر – كرايسلر از ما مشخصات را براي تحقيقات خواست، اما ما اين مشخصات را به آنها نداديم و فقط شماره ثبت و اطلاعات ثبت را به آنها داديم و منتظر جواب آنها هستيم.
اختراع دوم چه بوده؟
الان در اروپا بسيار اتفاق مي افتد كه توي سوراخ كليد، اسيد مي ريزند و پس از حل شدن دندانه هاي قفل در اسيد، راحت در را باز مي كنند. براي جلوگيري از اين كار ما يك قفل دو زمانه اختراع كرديم كه علاوه بر كليد، يك قفل ديگر به صورت كارت هاي هوشمند چيپ دار يا يك كد عددي 8 تا 10 رقمي نيز روي در وصل مي شود. اگر قفل به هر دليلي باز شود، قفل دوم باز نمي شود و از سرقت جلوگيري مي كند. شيوه كار قفل دوم با كارت به اين ترتيب است كه اين كارت را داخل جيب يا كيف جيبي خود مي گذاريد و نيازي به در آوردن آن نيست و وقتي به 30 سانتيمتري در مي رسيد، دستگاه، وجود كارت را با فرستادن پيغام هاي الكترونيك درك مي كند و قفل دوم، خود به خود باز مي شود و سپس با انداختن كليد، مي توان قفل اصلي را باز كرد. البته مي توان يك قفل رمزي عددي هم براي اطمينان قرار داد. به اين ترتيب اگر كسي كليدش گم شود يا كسي ديگر از روي آن كپي بردارد، نمي تواند باز هم در را باز كند. اين اختراع را در 18 فوريه 2005 ثبت كرديم و اسم آن را هم Happy Key گذاشتيم. زيرا هم در ادامه اختراع قبلي بود و هم خوشحال كننده! البته اسم انگليسي را به اين دليل انتخاب كرديم چون همه مردم با آن آشنا هستند.
براي توليد انبوه اين دو اختراع چه برنامه اي داريد؟
به پدرم گفتم ما كه ايراني هستيم و خيلي هم در اين مورد غرور داريم، اينها را در ايران توليد كنيم، هم ارزان در مي آيد و هم موفقيتش به اسم ايران مي ماند.
براي اين كار بايد در ايران هم اين اختراع را ثبت كنيد؟
بله، البته اين كار به طور خودكار از طريق اداره ثبت اختراعات سوئيس انجام مي شود و ما قصد داريم در ايران، ژاپن، آمريكا و اتحاديه اروپا آن را ثبت كنيم.
با كارخانه اي هم صحبت كرده ايد؟
بله، با چند كارخانه  صحبت كرديم. ترجيح مي دهيم كه با يك كارخانه سابقه دار در امر قفل سازي در ايران همكاري داشته باشيم. اگر كسي پيشنهاد منصفانه اي بدهد برايمان بهتر است وگرنه فقط يك تكه زمين و جواز و وسايل ساخت مي خواهيم و خودمان كارخانه را راه اندازي مي كنيم.

ذهن زيبا
در لذتي كه پشيماني به دنبال دارد، خيري نيست.
امام علي(ع)

انسان براي پيروزي آفريده شده است، او را مي توان نابود كرد، ولي نمي توان شكست داد.
ارنست همينگوي

بكوش تا عظمت در نگاهت باشد نه در آنچه مي نگري
آندره ژيد

اگر بت ها را واژگون كرده باشي كاري نكرده اي، وقتي واقعا شهامت خواهي داشت كه خوي بت پرستي را در درون خويش از ميان برداري
نيچه

مراقب باشيد چيزهايي را كه دوست داريد به دست آوريد وگرنه ناچار خواهيد بود چيزهايي را كه به دست آورده ايد دوست داشته  باشيد.
جورج برنارد شاو

شبكه
امروز آخرين روز تبليغات نامزدهاي رياست جمهوري است و كانديداها آخرين ديدگاه هايشان را در تلويزيون بيان مي كنند. ساعت۱۱:30 امروز فيلم توليدي محسن رضايي از شبكه خبر پخش مي شود و ساعت۱۸:30 فيلم توليدي مهدي كروبي از همين شبكه روي آنتن مي رود. فيلم محمود احمدي نژاد نيز ساعت۱۹:45 از شبكه يك پخش مي شود و ساعت۲۱:45 مي توانيد فيلم اكبرهاشمي رفسنجاني را از همين شبكه تماشا كنيد. ساعت۲۲:45 محسن مهرعليزاده در بخش گفت وگوي ويژه خبري شبكه 2 حاضر مي شود و ساعت 23:30 نيز محسن رضايي به سئوالات مردمي در شبكه 3 پاسخ خواهد گفت. ساعت۱۸علي اردشير لاريجاني در شبكه۲ صحبت خواهد كرد و ساعت۱۹ مصطفي معين در شبكه۴ به سئوالات كارشناسان پاسخ خواهد داد. محمدباقر قاليباف هم ساعت۲۱ در شبكه۵ درباره مشكلات شهرتهران صحبت خواهد كرد.
اما امشب سومين قسمت مجموعه ايراني شبي از شب ها حدود ساعت۲۰:30 از شبكه۳ پخش خواهد شد. در اين قسمت كرم به اتفاق پسرخاله اش صادق، ساجدي به همراه خانواده اش، ملك زاده با دختر و پسرش و حشمت خواهر نجم الدين هر كدام در يك طبقه مستقر مي شوند. خانواده هاي ملك زاده و ساجدي كه روزهاي سختي را گذرانده بودند، اكنون به عنوان همسايه دچار اختلافاتي مي شوند. حشمت نيز كه از شرايط به وجود آمده ناراحت است، باعجله به دنبال گرفتن سند تفكيكي آپارتمان ها مي رود كه در اين ميان دعواي بين خانواده ها اوج مي گيرد و آنها غافل از همه جا به يكباره متوجه مي شوند كه...
قسمت جديد مجموعه خارجي حامي وحش نيز حدود ساعت۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود.

در فرهنگسراها
كانون بانوان
خانه فرهنگ سلمان فارسي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان، اقدام به تشكيل كانون بانوان كرده است.
به گزارش روابط عمومي منطقه جنوب، اين كانون فعاليت هاي متنوعي در زمينه هاي تشكيل جلسات مشاوره گروهي و فردي با موضوعات اجتماعي، روانشناسي،  خانواده، تربيت كودك، ازدواج جوانان، تورهاي تفريحي، زيارتي، علمي، نشست هاي هفتگي با موضوعات ادبي، هنري، اجتماعي، علمي و آموزش هنرهاي دستي (طراحي، نقاشي، خطاطي) دارد.
علاقه مندان جهت عضويت در اين كانون مي توانند به نشاني: خيابان قزوين، خيابان قلعه مرغي، خيابان يوسفي، پلاك 33 مراجعه و جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 5645389 تماس حاصل فرمايند.
كاريكاتوريست شويد
واحد آموزش فرهنگسراي سالمند تصميم گرفته است شما را كاريكاتوريست كند. اگر به اين رشته علاقه مند هستيد، مي توانيد در كلاس هاي فرهنگسراي سالمند ثبت نام كنيد تا با مباني و اصول اوليه كاريكاتور آشنا شويد. پس تا كلاس ها پر نشده به خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام سري بزنيد يا با شماره تلفن هاي 9-3358688 تماس بگيريد.

خواندني ها
سي دي وكتاب عكاسي
سي دي و كتاب The Photo Book انتشارات Phaidon توسط شركت هنر و رايانه منتشر شد. اين شركت با توجه به هزينه بسيار بالاي چاپ و انتشار اين كتاب ارزشمند و به منظور در دسترس قرار گرفتن مطالب اين كتاب اقدام به تهيه سي دي اين كتاب كرده است.
كتاب عكاسي انتشارت Phaidon را مي توان يكي از مهمترين و مطرح ترين كتاب هاي عكاسي دنيا دانست. در اين كتاب 500 عكاس مطرح و صاحب نام جهان عكاسي، معرفي و مهمترين عكس آنها تحليل و بررسي شده است. انتشارات Phaidon از ناشران مطرح و صاحب نام كتب هنري و عكاسي در جهان است.
براي آشنايي و شناخت عكاسان مطرح جهان و آگاهي از جريان هاي هنري، اين مجموعه مي تواند موثر واقع شود. در اين كتاب كوشيده شده تا با معرفي اجمالي عكاسان مطرح و توضيح در رابطه با عكس برتر و تكنيك عكاسي مورد استفاده هر عكاس بستري مناسب را مهيا كرد تا بيننده بتواند مفهوم و ارزش عكس ها را بهتر و بيشتر درك كند.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |