چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۳
فاصله زماني حركت قطارهاي مترو
سالي دو دقيقه به پيش
004956.jpg
عكس: گلناز بهشتي
با فعاليت خطوط فعلي روزانه يك ميليون سفر با مترو انجام مي شود كه در صورت كاهش زمان حركت قطارها به 4 دقيقه، اين ميزان به يك ميليون و 300 هزار سفر در روز خواهد رسيد
مترو سامانه اي است كه احداث آن در ابتدا گران به نظر مي رسد ولي با توجه به ظرفيت بسيار بالاي جا به جايي مسافران و آثار مثبت اقتصادي - اجتماعي غير قابل انكار، از ارزانترين و معقول ترين سرمايه گذاري ها در امور زيربنايي و بخصوص بخش حمل و نقل است.
براي آنهايي كه ساكن كلانشهرهايي مانند تهران، شيراز، مشهد، اصفهان و تبريز هستند، ماندن در ترافيك كابوسي است كه نمي توانند از آن چشم پوشي كنند؛ كابوسي كه ساكنان پايتخت مزه تلخ آن را بيش از شهروندان ديگر دريافتند. در اين ميان مترو مانند نوشدارويي بود كه پيش از مرگ به كمك ساكنان تهران رسيد.
سرعت، نماندن در صف عريض و طويل ماشين ها و در امان  ماندن از دود شايد بيش از هر چيز ديگر مترو را به عنوان يك وسيله حمل و نقل عمومي، شاخص و دلپذير مي كند.
به هر حال مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) قول داده است فاصله زماني حركت قطارهاي مترو از سال آينده به هر دو دقيقه يك قطار كاهش يابد.
از ابتداي امسال با ورود ماهانه يك قطار به ناوگان متروي تهران، فاصله زماني حركت قطارهاي مترو از 6 دقيقه به 5 دقيقه كاهش يافت كه از نيمه دوم سال جاري نيز با تزريق واگن هاي جديد به خطوط، اين فاصله به هر 4 دقيقه يك قطار كاهش مي يابد و به اين ترتيب از سال 85 مي توان شاهد اعزام هر دو دقيقه يك قطار باشيم. اين موضوع با تاكيد ورود قطارهاي جديد به خطوط مترو امكانپذير است و عبابافي مكررا بر آن تاكيد دارد.
وي معتقد است تجهيزاتي كه در احداث مترو پيش بيني شده براي عبور هر دو دقيقه يك بار قطار در داخل و هر 5 دقيقه در حومه است اما كمبود واگن عبور، قطارها را طولاني تر كرده كه در حال حاضر هر 5 دقيقه در داخل و هر 15 دقيقه در خط تهران – گلشهر قطارها عبور مي كنند.
به گفته مهندس محسن هاشمي، مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه، تهران بزرگ، شلوغ، پرترافيك و دودآلود بر اساس مطالعات دقيق احتياج به 8 خط متروي داخلي و 5 متروي متصل به شهرهاي اقماري مانند كرج – مهرشهر، هشتگرد، اسلامشهر، شهريار، واوان و فرودگاه امام خميني (ره)، شهر جديد پرند، ورامين، دماوند و شهر جديد پرديس دارد - اما معاون بهره برداري معتقد است با توجه به روند احداث خطوط مترو تا پايان نيمه دوم امسال از خط متروي دردشت - بهارستان به طور كامل بهره برداري خواهد شد.
عبابافي افزايش واگن ها و كاهش زمان حركت مترو را بسته به واگن هاي جديدي مي داند كه دستور ساخت آنها داده شده اما زمان تحويلشان هنوز مشخص نيست.
شمار مسافران مترو در سال گذشته 7 درصد نسبت به سال 82 افزايش يافته و در سالهاي آتي شاهد شكوفايي هاي بيشتري در بخش مترو خواهيم بود. به طوري كه برآورد مي شود هر سال حداقل 10 كيلومتر بر خطوط مترو اضافه خواهد شد. اين در حالي است كه پيش بيني مي شود با احداث 8 خط متروي تهران و توسعه آنها به شهرهاي واوان، پرند، ورامين و پرديس و شهر جديد هشتگرد، سهم مترو در سفرهاي درون شهري از مرز 50 درصد بگذرد.
مدير بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) مي گويد: در حال حاضر و با فعاليت خطوط فعلي روزانه يك ميليون سفر با مترو انجام مي شود كه در صورت كاهش زمان حركت قطارها به 4 دقيقه، اين ميزان به يك ميليون و 300 هزار سفر در روز خواهد رسيد.
اما آنچه كه بيش از هر چيز مهم به نظر مي رسد، هزينه هاي ورود واگن هاي جديد به خطوط فعلي مترو است. عبابافي با بيان اينكه هر قطار از 7 واگن تشكيل شده، هزينه خريد يك قطار را 7 ميليون دلار عنوان مي كند؛ هزينه اي كه شايد به نظر زياد برسد اما با يادآوري اين نكته كه وقت طلاست مي توان از اين رقم چشم پوشي كرد.
نياز تهران به 190 كيلومتر خط مترو
تهران در افق 1405 به بيش از 190 كيلومتر خط مترو و قطار هوايي نياز دارد.
شهريار افندي زاده با اشاره به 18 مدل طراحي شده جهت گزينش يكي از آنها به عنوان پيشنهاد برتر و قابل اجرا گفت: در تدوين اين طرح به انطباق آن با طرح تفصيلي شهر تهران و تعداد سفرهاي درون شهري به عنوان دو پارامتر اصلي و مهم توجه شده است.
به اعتقاد مدير عامل شركت مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در صورت توسعه شبكه هاي معابر و بزرگراه ها، افزايش خطوط مترو از 38 كيلومتر فعلي به جز كرج به 107 كيلومتر و احداث 85 كيلومتر خط قطار هوايي و توسعه تاكسيراني و اتوبوسراني در سال 1405 مي توان به تقاضاهاي سفرهاي درون شهري كلانشهر تهران پاسخ داد.
وي با اشاره به انجام طرح آمارگيري جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران طي 3 دوره براي تعيين وضعيت موجود و نيازسنجي در سال 83 گفته: به منظور اجرايي شدن اين نمونه گيري ترافيك بالغ بر 400 ميليون تومان هزينه شده است.
به گفته افندي زاده شهر تهران 18 دروازه ورودي به همراه 560 ناحيه ترافيك دارد.

راپورت خبرنگار
پيشنهادي دوباره به همشهري محله
ليگ فوتبال محلات تهران
۱ - كوچكتر كه بوديم، يك توپ پلاستيكي دولايه و چهار تكه آجر، وسط كوچه و خياباني خالي از ماشين و عابر، همه آن چيزي بود كه مي توانست يكي، دوساعت و حتي بيشتر، شرمان را از سر خانواده كم كند. خيلي كه پيشرفت مي كرديم و پول روي هم مي گذاشتيم، مي توانستيم دو تا تير دروازه نقلي با توري از جنس طناب يا گوني بسازيم و توي حياط خانه يكي از بچه محل ها نگه داريم. آن روزها شهر به اين شلوغي نبود. نه از آپارتمان هاي تنگ و جمعيت متراكم درون آنها خبري بود و نه از اين همه ماشين كه كوچه و خيابان را پاركينگ اختصاصي خود كرده اند. در نتيجه، گل كوچك هاي ما، سرو صداي كسي را درنمي آورد؛ دروغ چرا، درمي آورد، ولي نه به اندازه حالا.
اين روزها فوتبال محلي بازي كردن به سادگي آن ايام نيست. خيابان هاي فرعي كه گنجايش اتومبيل ها را هم ندارد، چه برسد به بچه ها. كوچه ها هم كه در محاصره غول هاي سيماني ظرفيت حضور هفت، هشت بچه قد و نيم قد با آن سر و صداي هيجان انگيزشان را ندارد، هرچه باشد اگر آن موقع با 15، 10 همسايه طرف بوديم، حالا بچه هايمان با حداقل 40، 30 خانوار ساكن در محدوده بازي شان مواجه مي شوند. از طرف ديگر آن زمان ها اگر توي كوچه هم راهمان نمي دادند، حياط خانه را براي بازي هاي كودكانه انتخاب مي كرديم، ولي حالا در آپارتمان هاي نقلي با حياط هاي مشترك، مگر مي شود بازي كرد و غرغر همسايه ها را نشنيد.
۲ - براي كودكان، نوجوانان و جوانان امروز كه اسير زندگي ماشيني شده اند، چند مكان ورزشي، تفريحي در پايتخت وجود دارد تا از دل كوچه و خيابان هاي شلوغ، به آنها پناه ببرند؟ و آيا همين مجموعه ها جوابگوي جمعيت جوان كلانشهري چون تهران هستند؟ پاسخ قطعا منفي است، اما در همين شرايط هم راهكارهايي براي خلق موقعيت هاي جديد و هدايت موج جوان به سمت يك جريان مثبت و سازنده وجود دارد.
۳ - حدود يكسال پيش ملاقاتي در دفتر محمدرضا زائري، سردبير كل همشهري محله انجام شد كه محور آن بحث، پيرامون همين موضوع بود. حاصل آن جلسه پيشنهاد مكتوبي بود مبني بر برگزاري مسابقات فوتبال محلي در تهران با مسئوليت دفاتر همشهري محله در هر منطقه. اين پيشنهاد كه مي توانست پايه گذار ليگ محلات تهران باشد، به دليل فراهم نبودن امكانات،  نيروي انساني متخصص در هر منطقه و نبود منابع مالي به بايگاني سپرده شد، اما اكنون و در آستانه فصل تابستان،  بهترين فرصت براي بازنگري دوباره در اين طرح و فراهم ساختن شرايط اجراي آن است.
قطعا برگزاري چنين مسابقاتي از سوي شهرداري و با بهره گيري از نيروهاي جوان فعال در مناطق 22 گانه همشهري محله مي تواند مشاركت محلي جوانان را در ظرفي به نام فوتبال گل كوچك، بارور ساخته و هيجاني مثبت را ميان شهروندان تهراني ايجاد كند.

ازشهر
004899.jpg
۶ ميليارد ليتر نفت در زباله هاي خانگي تهران
بازسازي شيشه هاي موجود در زباله هاي تهران در مقايسه با توليد شيشه نو، مصرف سوخت را بيش از 6 ميليارد ليتر كاهش مي دهد.
به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد سالانه 52 هزار و 231 تن شيشه تنها در زباله هاي خانگي تهران موجود است كه در صورت بازيافت اين حجم شيشه از زباله، مصرف سوخت كاهش قابل توجهي را تجربه خواهد كرد.
بررسي ها نشان مي دهد بازسازي هر تن شيشه در مقايسه با تهيه آن از مواد خام، موجب صرفه جويي در مصرف 120 ليتر نفت مي شود. از اين رو صرفه جويي ناشي از بازسازي شيشه هاي موجود در زباله هاي تهران كاهش 6 ميليارد و 267 ميليون و 720 هزار ليتري سوخت را در پي خواهد داشت.
بازسازي شيشه ها در مقايسه با توليد شيشه نو، آلودگي كمتري براي محيط زيست ايجاد مي كند. بازسازي هر تن شيشه در مقايسه با توليد آن 20 درصد كمتر آلودگي هوا و 50 درصد كمتر آلودگي آب ايجاد مي كند.
004929.jpg
جمعه بازار براي تهراني ها
با احداث جمعه بازار و بازارهاي روز در سطح مناطق 22گانه تهران، شهروندان مي توانند مايحتاج خود را از نزديك ترين محل ممكن به محل سكونتشان تهيه كنند.
مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اين مطلب افزود: تاكنون دو بازار روز احداث و به بهره برداري رسيده است و بزودي سومين بازار نيز به نام گلستان در منطقه ده شهرداري تهران افتتاح مي شود، اين بازار با بيش از 240 غرفه براي حداقل 400 نفر امكان اشتغال ايجاد مي كند.
علي  كفايي  محمد نژاد با تاكيد بر اينكه هر يك از بازارهاي روز احداث شده توسط مديريت شهري به طور ميانگين براي 300 نفر اشتغال ايجاد مي كند، اضافه كرد: اين بازارها با هدف ساماندهي و جمع آوري دستفروشان ، آزادسازي معابر و همين طور كمك به اقشار كم درآمد جامعه احداث مي شوند.
وي در ادامه اظهار داشت: در همين راستا و براي اعمال مديريت صحيح شهري در كنار بازارهاي روز، جمعه بازارها در سطح مناطق 22 گانه افزايش مي يابند كه تاكنون در چهار منطقه نيز برپا شده اند.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |