پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۴
وقتي اوقات فراغت بيش از اوقات تحصيل خرج دارد
نيم ميليون تومان براي آموزش زبان
005028.jpg
عكس:اميد پارسا نژاد
سميرا ربيعي
به رغم تحميل هزينه هاي سنگين اين كلاس ها يكي از بهترين راه هاي گذراندن اوقات فراغت در طول تعطيلات تابستان است، به شرطي كه در كنار پرداخت اين هزينه ها، كمي هم از همت و پشتكار خود خرج كنيد
دانستن اينكه يادگيري زبان انگليسي و مكالمه با اين زبان به اندازه تحصيل در رشته اي مثل پزشكي وقت و انرژي از انسان مي گيرد، تصورتلخ و آزار دهنده اي است كه شايد هر اراده استواري را به زانو درآورد، اما واقعيت اين است كه براي تسلط بر زباني غير از زبان مادري بايد اين رنج را به جان خريد.
با نزديك شدن به فصل تابستان و تعطيلي مدارس، بيشترخانواده ها براي گذران اوقات فراغت فرزندان خود روي كلاس هاي آموزش زبان هاي خارجي تمركز مي كنند و قطعا روزهاي بلند تابستان نيز بهترين فرصت براي شروع يا ادامه تحصيل در اين فاز است.
اما در شرايطي كه پشت سرگذاشتن چنين دوره هايي براي كودكان، نوجوانان و جوانان بسيار مفيد و حتي لازم است، بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه گذران اوقات فراغت به اين سبك خيلي ارزان تمام نمي شود و در واقع مي توان گفت كه بچه ها براي بيكار نماندن، بايد بيشتر از تحصيلشان خرج تفريحشان كنند، البته اگر بتوان تحصيل در اين دوره هاي فشرده و سخت را تفريح ناميد.
كلاس هاي تضميني
شايد تنها حسن كلاس هاي تضميني اين باشد كه اعتماد به نفس شما را بالا مي برد. هرچه باشد آنها تضمين مي كنند كه شما يك استاد زبان شويد! بيشتر افراد هم ترجيح مي دهند با ثبت نام در اين نوع كلا س ها، شانه از زير بار مسئوليت خالي كنند و كم كاري خود را به حساب كلاس هاي تضميني بگذارند. البته نوع تبليغات اين آموزشگاه ها هم در جلب مشتري بي تاثير نيست، چرا كه مديران آموزشگاه هاي تضميني قول مي دهند كه در صورت موفق نشدن دانشجو كل شهريه اخذ شده را به او برگردانند يا بعضي ديگر نيمي از مبلغ را بعد از پايان دوره و موفقيت متقاضي اخذ مي كنند.
البته مشخص است كه هيچ مديري حاضر نمي شود دانشجو را در آزمون هاي پايان ترم مردود كند تا مجبور به برگرداندن شهريه يا چشم پوشيدن از آن شود، مگر آنكه ثبت نام مجدد در همان ترم سود بيشتري را نصيب آموزشگاه كند.
چه زباني ميل داريد؟
نكته اي كه در مورد آموزشگاه هاي زبان هاي خارجه جلب توجه مي كند، تعداد اين كلاس ها و افزايش روز افزون آنهاست. هم اكنون در هر گوشه اي از شهر تعداد قابل توجهي از كلاس هاي آموزش زبان خارجه به چشم مي خورند و ديگر نيازي نيست براي طاووس جور هندوستان بكشيد، جالب تر ازهمه اينكه اين كلاس ها به غير از زبان هاي رايج دنيا مثل انگليسي، فرانسوي، آلماني، ايتاليايي، اسپانيايي و عربي، به آموزش زبان هاي غريبي چون سوئدي، روسي، ژاپني، چيني، هندي، تركي و... نيز مي پردازند.
كلاس هاي خصوصي، خوب يا بد؟
اگر فكر مي كنيد از كلاس هاي گروهي به اندازه كافي بهره نمي بريد بايد كمي سركيسه را شل كرده و در كلاس هاي خصوصي ثبت نام كنيد. در اين صورت بايد به ازاي هر ساعت 4هزارتومان پرداخت كنيد. البته يك راه مقرون به صرفه تر هم وجود دارد. شما مي توانيد همراه يكي از دوستانتان در كلاس هاي خصوصي شركت كرده و با پرداخت يكهزار تومان ديگر، هر كدام نيمي از هزينه 5هزار توماني يك ساعت آموزش را بپردازيد.
با پشت سرگذاشتن يك دوره از اين كلاس هاي خصوصي كه 35جلسه يا 70ساعت به طول مي انجامد، شما مي توانيد نيازهاي اوليه ارتباطي خود را برآورده كنيد. البته با صرف هزينه اي حدود 300 هزار تومان. اين ارزان ترين شرايط است، چرا كه در بعضي از كلاس هاي خصوصي كه به ادعاي مديران آنها با تدريس يك استاد تحصيلكرده آمريكا همراه است، براي هر ساعت 16 هزار تومان دريافت مي شود كه وقتي 70 ساعت آن را حساب كنيد احتمالا برق از چشمانتان خواهد پريد.
كلاس هاي نيمه خصوصي، ارزان  يا گران؟
اگر تا به حال قيد شركت در كلاس هاي خصوصي را زده ايد بايد دريچه تازه اي را روي شما بگشاييم و آن كلاس هاي نيمه خصوصي است. در اين كلاس ها شما مي توانيد با تشكيل گروه هاي 2 تا 4 نفره، يكهزار تومان از موسسات مذكور تخفيف گرفته و با ساعتي 3 هزار تومان اوقات فراغت خود را به نحو احسن بگذرانيد. البته باز هم اين قيمت نهايي نيست و بستگي به شرايط شما دارد. اگر بخواهيد اين جلسات را در موسسات پشت سر بگذاريد، بايد براي 32 ساعت آموزش نيمه خصوصي 80 هزار تومان بپردازيد ولي اگر در منزل خود يا دوستانتان ميزبان استاد باشيد، چيزي حدود 96 هزار تومان بايد هزينه كنيد.
تعرفه تقريبي آموزشگاه هاي زبان خارجي در تهران
005088.jpg
هزينه كل دوره بر اساس شهريه فعلي هر ترم محاسبه شده و در طول دوره با افزايش شهريه هر ترم، هزينه كل نيز به همان نسبت افزايش مي يابد.
كمي درباره كلاس هاي فشرده
حتما تا به حال به آگهي كلاس هاي فشرده كه تضمين مي كنند ظرف 15 روز شما را به يك استاد زبان مبدل كنند، برخورده ايد. براي اين خدمت بزرگ حداقل بايد 20 تا 25 هزار تومان بپردازيد تا مزه دانستن يك زبان خارجه را در كمترين زمان ممكن زير دندانتان تجربه كنيد.
البته هرگز تصور نكنيد كه شهريه انواع آموزشگاه هاي زبان از قبيل گروهي، خصوصي، نيمه خصوصي يا فشرده دقيقا هماني است كه در اين گزارش خوانديد. معمولا موسساتي كه در مناطق مختلف مستقر هستند، از شهريه هاي يكساني برخوردار نيستند. به عنوان مثال آموزشگاهي كه در خيابان آفريقا قرار دارد به ازاي هر ترم 40 هزار تومان شهريه مي گيرد در حالي كه موسسه ديگري در غرب تهران فقط 16 هزار تومان بابت هر ترم مي گيرد.
عامل ديگري كه در قيمت تمام شده كلاس هاي آموزش زبان موثر است، هزينه هاي جانبي اين دوره هاست كه معمولا دست كمي از شهريه اصلي ندارند. براي هر ترم تقريبا 5 هزار تومان براي خريد كتاب، نوار يا سي.دي بايد كنار بگذاريد. پول كرايه، سرويس، تغذيه و ساير موارد هم كه جاي خود را دارد.
همت و پشتكار، لازمه تحصيل
به رغم هزينه هاي سنگيني كه كلاس هاي آموزش زبان به شما تحميل مي كند، حضور در اينگونه كلاس ها يكي از بهترين راه هاي گذراندن اوقات فراغت در طول تعطيلات تابستان است، به شرطي كه در كنار پرداخت اين هزينه ها، كمي هم از همت و پشتكار خود خرج كنيد.
فراموش نكنيد كه اگر قصد شما واقعا آموختن يك زبان جديد باشد، بالاي شهر يا پايين شهر بودن موسسه اي كه در آن ثبت نام مي كنيد اصلا ملاك نيست، مهم اين است كه سعي كنيد زبان دوم را به خوبي زبان مادري تان ياد بگيريد.

بازار
005022.jpg
چايكاران پول مي گيرند
پرداخت پول چايكاران به صورت مستقيم اجرا شد. ايرج هوسمي، رئيس اتحاديه چايكاران به مهر گفت: پول كشاورزان چايكار بابت فروش برگ سبز چاي در سال 84 و در دوره نخست بهره برداري، از امروز به صورت مستقيم به حساب آنان واريز خواهد شد. وي گفت: پرداخت پول چايكاران در راستاي اجراي طرح خريد تضميني برگ سبز در سال 84 اجرا مي شود و اين در حالي است كه كشاورزان هر يك براي دريافت پول خود مجبور به پرداخت مبلغ 5 هزار تومان و گشايش حساب بانكي براي دريافت حق الزحمه خود شده اند.
حذف يارانه  داروهاي ارزان
يارانه تمام داروهاي ارزان قيمت كه بدون دريافت يارانه هم قابل خريد هستند تا پايان سال حذف مي شود. سيد جمال سعيد واقفي، دبير انجمن داروسازان به ايلنا گفت: برخي داروها قيمت مناسبي دارند و با حذف يارانه، باز هم قابل خريد هستند، به همين دليل يارانه آنها حذف و اين يارانه به سمت داروهاي گران قيمت هدايت مي شود. حذف يارانه  داروهاي ارزان قيمت چهار ماه است كه شروع شده و تا پايان سال، تمام اين داروها به صورت آزاد عرضه مي شود.
۱۰۰ ميلياردهزينه براي اشاعه صرفه جويي
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور به شهرداري هاي 100 شهر كشور كه به ترويج و اشاعه فرهنگ صرفه جويي انرژي در ساختمان بپردازند 100 ميليارد ريال پرداخت مي كند. محمد رضا اسلامي، كارشناس بخش ساختمان و مسكن اين سازمان، به فارس گفت: به منظور صرفه جويي انرژي در ساختمان اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، قراردادي با شهرداري هاي واجد شرايط امضا شده است. به گفته وي به هر يك از شهرداري هاي 100 شهر كشور براي مدت دو سال يك ميليارد ريال پرداخت خواهد شد.
هتلداري مقرون به صرفه
حدود 600 هتل در كل كشور وجود دارد كه از يك تا پنج ستاره هستند و از اين تعداد فقط 35 هتل پنج ستاره هستند. جعفر عطار، دبير جامعه هتلداران به ايلنا گفت: بخش خصوصي بيشتر رغبت دارد در جاهاي پر رونق و زود بازده سرمايه گذاري كند و اين وضع ساخت و ساز نامناسب، چهره شهر سرعين را تا حدودي مخدوش كرده و فكر نمي كنيم كسي حاضر به سرمايه گذاري در اين شهر باشد، علت آنهم مقرون به صرفه نبودن سرمايه گذاري است. وي با اشاره به سطح اشغال هتل هاي كشور در بعضي از نقاط گفت: در بعضي شهرها مثل شيراز، اصفهان، تهران و اهواز سطح اشغال هتل ها بالاست. در تهران سطح اشغال 90 درصد، شيراز 75 درصد، اهواز 90 درصد، مشهد 33 درصد، شمال كشور 25 درصد و اردبيل كمتر از 20 درصد است. در جاهايي كه سطح اشغال كمتر از 50 درصد است، هتلداري در آنها مقرون به صرفه و مفيد نيست.
كاميون ها اكثر كالاها را بردند
ترانزيت كالاي كشور در سال گذشته 71 درصد بوده كه اين امر توسط كاميون هاي ايراني صورت گرفته است. كارشناس دفتر فن آوري اطلاعات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور گفت: بيشترين كالاي عبوري از كشور در فروردين ماه و معادل 453 هزار تن و كمترين آن در شهريور ماه معادل 331 هزار تن بوده است. علي غريب افزود: از كالاهاي عبوري از كشور 71 درصد توسط كاميون هاي ايراني، 21 درصد توسط كاميون هاي ترك، 4 درصد توسط كاميون هاي آذري و 5 درصد توسط ساير مليت ها جا به جا شده است. وي در خصوص ميزان عبور ترانزيت كالا در كشور برحسب مرز ورودي و خروجي گفت: از لحاظ ميزان عبور ترانزيت كالا در بين مرزهاي ورودي كشور، بندرعباس با يك ميليون و 648 هزار و 569 تن كالا در جايگاه نخست و مرزهاي سرخس با يك ميليون و 35 هزار و 170 تن و بازرگان با 576 هزار و 150 تن در رده هاي بعدي قرار دارند. همچنين غريب  در مورد ارزيابي اين شاخص در بين مرزهاي خروجي كشور گفت: بندرعباس با جا به جايي يك ميليون و 177 هزار و 692 تن، دوغارون با 734 هزار و 986 تن و آستارا با 465 هزار و 3 تن به ترتيب بيشترين ميزان جا به جايي كالا را داشته اند.

زاويه ديگر
هدف، توجيهي براي مشقت
گوهر يگانه- آموزش زبان خارجي امروزه به يك نياز انكارناپذير بدل شده است. برقراري ارتباط با جهان پيرامون و دنياي لايتناهي تنها از طريق فراگيري زبان دوم امكانپذير است. در ميان تمام زبان هاي خارجي، انگليسي جايگاهي ويژه دارد. در كشورهاي پيشرفته اين زبان در كنار زبان مادري تدريس مي شود. ثمره اين كار نيز بسيار روشن و شفاف است. افرادي كه در معرض اين آموزش ها قرار مي گيرند، همچون زبان مادري، به انگليسي نيز تسلط مي يابند. بدين ترتيب براي برقراري ارتباط با جهان پيرامون خود دچار هيچگونه مشكلي نخواهند شد. از سوي ديگر يادگيري زبان انگليسي فرد را با دنياي بي انتهاي علوم مختلف آشنا مي كند و مي تواند زواياي تاريك و پنهان ذهنش را به سوي روشنايي سوق دهد. به علاوه زبان انگليسي به دليل فراگير شدن هرچه بيشتر در عرصه هاي مختلف علوم، فنون، هنر و فرهنگ در ميان ساير زبان هاي خارجي اهميت بيشتري يافته است.
آموزش و يادگيري زبان اعم از انگليسي و غير آن، البته مرارت ها و دشواري هايي نيز به همراه دارد. در وهله نخست بايد آموزشگاهي را پيدا كرد كه شرايط مناسبي داشته باشد. تبليغ هاي پياپي و بي وقفه هوش رباست اما كمتر مي تواند مفيد باشد. تبليغاتي كه در آنها چنان از كلاس هاي زبان سخن رانده مي شود كه گويي يك شبه مي توان رنج فراگيري و يادگيري را به خود هموار كرد. بهترين شيوه يافتن كلاس مناسب، پرس و جو از كساني است كه داراي تجربه هستند. به عبارت ديگر بايد از كساني نظرخواهي كرد كه تجربه نشستن در يك آموزشگاه زبان را داشته باشند. پس از اين مرحله مي توان به فكر هزينه هاي ثبت نام بود. متاسفانه كلاس هاي زبان نرخ مشخص و ثابتي ندارند. همچنين ساعات تدريس ماهانه شان نيز متفاوت است، اما اگر كلاس مناسبي يافتيد كه نرخ ثبت نام آن به نسبت مناسب بود، نبايد خيلي زود ذوق زده شويد، چون به احتمال زياد در ترم آتي يا در نهايت دو ترم بعد شهريه آن افزايش خواهد يافت.
اما موضوع به همين جا ختم نمي شود. براي حضور در اغلب كلاس ها بايد از نوار و كتاب هم استفاده كرد كه پرداخت چنين هزينه هايي اجتناب ناپذير است. همه اين موارد اما با رنج سفر درون شهري آنهم در شهر پرترافيكي چون تهران قابل مقايسه نيست. جداي از تحمل و صبر فراوان در ترافيك هاي سنگين شهر بايد هزينه اين جابه جايي را نيز پرداخت، چه با خودروي شخصي و چه با تاكسي و اتوبوس.
تمام اين هزينه فقط وقتي به ثمر مي نشيند كه براي يادگيري زبان دوم ممارست و تلاش كرد. به هيچ وجه نمي توان از كلاس هاي زبان انتظار معجزه داشت. بايد صبوري پيشه كرد و دل به يادگيري داد. شبي يكي، دو ساعت براي شروع مي تواند چاره ساز باشد، اما پس از آن بايد وقت بيشتري صرف كرد. براي موفقيت بيشتر و بهتر بايد قيد تماشاي برنامه هاي تلويزيون و اتلاف وقت را زد.
استفاده از اينترنت، گوش دادن به راديوهاي خارجي، تماشاي فيلم به زبان اصلي و خواندن متون و كتب غير فارسي نيز مي تواند به عنوان ابزارهاي كمك آموزشي مفيد باشد. پس از حداقل شش ماه مي توان اميدوار بود كه كورسوي اميدي تلالو انداخته است. هرچند هنوز با سهولت نمي توان به زبان دوم تكلم كرد يا به نوشتن و خواندن پرداخت، اما ارتباط با جهان ديگر به طرز چشمگيري برقرار مي شود. پس از آن بايد باز هزينه كرد و تلاشي متمركز و بي وقفه را در دستور كار قرار داد. نتيجه اين تحرك و پويايي بستگي به تلاشي مداوم دارد و زماني آشكارا خود را نشان مي دهد كه با حداقل استفاده از لغتنامه ارتباط با جهان جديد برقرار شده است.
يك نكته كليدي ديگر نيز در يادگيري زبان دوم بسيار موثر است و آن هدف چنين اقدامي است. امروزه بسياري از افرادي كه در پي تحصيل زبان خارجي هستند، ادامه تحصيل درخارج از كشور يا يافتن كاري مناسب در ماوراي بحار را هدف قرار داده اند، اما مي توان در همين گوشه جهان نشست و از زبان دوم بهره گرفت. كافي است ميل و اشتياق به يادگيري در فرد وجود داشته باشد. در اين صورت متون فارسي اين زبان فاخر، اما محدود از لحاظ گسترش جغرافيايي كفايت نمي كند و فرد تشنه آموختن و آموزش را براي يادگيري و فراگيري زبان دوم تشويق مي كند.

قيمت فروش خودروهاي داخلي در بازار
قيمت فروش خودروهاي داخلي در بازار از سوي اتحاديه فروشندگان اتومبيل اعلام شد.
005091.jpg
005094.jpg

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |