پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۴
ابداع روش هاي جديد براي تعيين نمره چشم نوزادان وكودكان
معاينه چشم از راه دور
005076.jpg
عاصفه اله وردي
در روش تله لنز رتينوسكوپي، عدسي هاي آزمايشي در فاصله حدود 20سانتيمتر از صفحه صورت قرار گرفته و با در نظر گرفتن محاسبات اپتيكي لازم و خطاهاي احتمالي مي توان عيوب انكساري نوزادان را برآورده كرد
مشكلات بينايي در كودكان، يكي از معضلات جدي در خانواده هاست. جداي از اينكه تشخيص چنين عيوبي در كودكان كار بسيار دشواري است، تحمل عينك، لنز يا انجام ورزش هاي چشمي براي جلوگيري از تنبلي چشم هم كار چندان ساده اي نيست. متخصصان بينايي  سنجي در كنار چشم پزشكان هميشه توصيه هايي را براي انجام معاينات كودكان در سنين خاصي پيشنهاد مي كنند.
هرچند بسياري از عيوب چشمي كودكان سالها قابل مشاهده نيست و كودكان هم معمولا از روش هاي موجود سر باز مي زنند و اين مسئله كار درمان را مشكل تر مي كند، اما دكتر علي ميرزاجاني، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه نايب رئيس انجمن علمي اپتومتري هم هست روش  جديدي را براي اين نوع كودكان ابداع كرده است كه دانستن آن خالي از لطف نيست.
بينايي سنجي، هر 6ماه يك بار
دكتر ميرزاجاني مي گويد: متخصصان بينايي سنجي مشكلات بينايي را با تجويزعينك و عدسي تماسي (لنز)، تمرينات و ورزش هاي چشمي و... بهبود مي بخشند و در كنار اصلاح بينايي چشم، مشكلات چشمي سيستم بينايي را هم برطرف مي كنند. در واقع اپتومتريست ها يك نقش مراقبت اوليه سلامت و بهداشت جامعه را برعهده دارند.
بسياري از مسائل روحي- رواني فرد، در ارتباط با بيماري هاي مختلف، نظير كم خوني، ديابت، فشارخون و... كه در جامعه شايع است، روي بينايي او تاثير مي گذارد. اپتومتريست معمولا بعد از معاينات كلينيكي اوليه بيمار را به متخصص مربوطه راهنمايي مي كند .
دكتر ميرزاجاني مي گويد: به طور كلي افراد بايد هر 6ماه يك بار براي ارزيابي سيستم چشم و بينايي به مراكز بينايي سنجي مراجعه كنند، هرچند نمره عينك اغلب افراد، در طول چندين سال تغيير مشخصي نمي كند، اما از آنجايي كه تشخيص به موقع علائم اوليه كمك بسيار زيادي در روند درمان بيماري مي كند، مسئله بسيار مهمي است. به اين ترتيب با تشخيص به موقع مي توانيم جلو بسياري از آسيب هاي جدي وارده به چشم را بگيريم.
خوشبختانه در سالهاي اخير، با ارائه طرحي تحت عنوان شناخت و درمان تنبلي چشم كه توسط سازمان بهزيستي راه اندازي و اداره شد، هر ساله چيزي حدود۹۵۰ اپتومتريست در كل كشور، كودكان با سن حدود 6 سالگي را مورد مطالعه قرار مي دهند. تا امروز اغلب كودكان در شهرها و روستاها با برنامه هايي در زمينه تنبلي چشم تحت معاينه قرار گرفته اند و طبق آمار 5/2درصد كودكان در ايران دچار تنبلي چشم هستند، اين انحرافات مي تواند به علل گوناگون ايجاد شود. دكتر ميرزاجاني مي گويد: يكي از علل اصلي اين انحرافات تجويز نمره بالاي عينك در چشم اين افراد است و از علت هاي ديگر آن كه 70 تا۸۰ درصد موارد را شامل مي شود، به علت تنبلي مخفي و پنهان چشم است كه والدين تا مدت ها متوجه آن نمي شوند. تا حدي كه بعضي اوقات ظاهر چشم، بيماري را نشان نمي دهد. معاينه چشم كودكان 6ساله دقيقا به اين معنا است كه سالهاي طلايي براي درمان را از دست ندهيم چون با رشد كودك، سيستم بينايي او تثبيت شده و نمي توان تغييرات اساسي در آن ايجاد كرد.
تعيين نمره چشم از راه دور
دكتر ميرزا جاني به تازگي روش جديدي را براي تعيين نمره چشم نوزادان و كودكان ابداع كرده است. معمولا براي معاينه چشم كودكان از دستگاهي به نام الكتروسكوپ استفاده مي شود. اين دستگاه نحوه انكسار نور را بررسي مي كند. براي بررسي صحيح انكسار نور در چشم كودكان، متخصصان بينايي سنجي معمولا از يك مجموعه عدسي هايي با قدرت هاي انكساري متفاوت استفاده مي كنند و با اين ارزيابي نحوه انكسار نور در چشم، نمره نهايي عينك تعيين مي شود.
دكتر ميرزاجاني مي گويد: از آنجايي كه بررسي عيوب انكساري و ميزان نمره چشم نوزادان و كودكان در سالهاي اوليه زندگي در كلينيك هاي چشم و بينايي سنجي بسيار حياتي و مهم است و اطلاع از چگونگي عيوب انكساري نوزاد در تشخيص اختلالات سيستم بينايي و درمان نارسايي هاي ديگر بينايي از جمله انحرافات چشم (استراليسم) و تنبلي چشم(آمبليوپي) بسيار با اهميت است.
يكي از مشكلات اساسي در زمينه معاينه چشم در هنگام بررسي عيوب انكساري چشم و تعيين نمره چشم نوزادان، عدم همكاري آنها در هنگام انجام روش تعيين نمره چشم يا رتينوسكوپي است كه در اين روش، عدسي هاي  آزمايشي مختلف در صفحه صورت بيمار و در نزديكي چشم قرار مي گيرد.
اين مسئله موجب آزردگي نوزادان و برخي از كودكان شده و باعث عدم همكاري، حركات سر و پس زدن عدسي با دست از جانب نوزادان شده و كل سيستم معاينه مختل مي شود.
دكتر ميرزاجاني مي گويد: در روش تله لنز رتينوسكوپي، عدسي هاي آزمايشي در فاصله حدود 20سانتيمتر از صفحه صورت قرار گرفته و با در نظر گرفتن محاسبات اپتيكي لازم و خطاهاي احتمالي مي توان عيوب انكساري نوزادان را برآورده كرد و به اين شكل نه تنها آزردگي روش معمول براي نوزاد ايجاد نشده، بلكه تعيين نمره چشم در شرايط مناسب و مطلوبتري انجام مي گيرد. اين روش هرچند سيستم پيچيده اي ندارد، اما در نوع خود روشي بي نظير است.
نياز به بيهوشي نخواهيم داشت
اين روش بويژه در كودكان غيرهمكار بسيار كارآمد است. در اين روش هرچند عيب انكساري چشم، از فاصله۲۰ سانتيمتري تشخيص داده مي شود، اما طبق محاسبات انجام شده مي توان با تقريب خوبي، دوربيني يا نزديك بيني چشم را مشخص كرد.
در غير اين صورت گاهي متخصصان ناچار به بيهوش كردن كودك مي شدند و اين روش هم روش چندان مناسبي نخواهد بود چرا كه در حالت بيهوشي، نگاه كودك فعال نيست و پزشك به ناچار بايد چشم ها را به روش غيرطبيعي باز نگه دارد و به اين ترتيب فشاري كه به كره چشم وارد مي آيد، خطاهايي را در كل تشخيص ايجاد مي كند و نتيجه نهايي هم كامل و دقيق نخواهد بود. از نظر علم پزشكي هم توصيه مي شود تا حد امكان از بيهوش كردن كودكان زير 10سال پرهيز شود.
دكتر ميرزاجاني مي گويد: اين روش معاينه چشم در هشتمين كنگره علمي اپتومتري ايران در روزهاي 13 و۱۴ مردادماه سال جاري همراه با نتايج آخرين تحقيقات علمي و پژوهشي پيرامون بيماري هاي چشم، عيوب انكساري، تنبلي چشم و جديدترين تكنولوژي ها در زمينه تراش عدسي ها ارائه خواهد شد.

سل خطر بزرگي است اگر...
005025.jpg
شهناز علي محمدي - بيماري سل يكي از بزرگترين مسائل بهداشتي جهان امروز محسوب مي شود كه بروز و عدم درمان مناسب آن لطمات جبران ناپذيري را بر پيكره جوامع بر جاي مي گذارد.
در حال حاضر حدود۲۰ميليون نفر درجهان به بيماري سل فعال مبتلا هستند كه بيش از 80درصد اين موارد تنها مربوط به 22كشور در حال توسعه جهان است. توجه به آمارهاي موجود مبتلايان به اين بيماري در كشورمان و نيز همسايگي ايران با دو كشور افغانستان و پاكستان كه در زمره اين 22 كشور هستند و همچنين عراق -با بحران هاي چندساله اخير در آن- و نيز كشورهاي تازه استقلال يافته شمال كشور، ضرورت توجه بيش از پيش ما را به اين بيماري عفوني كشنده متذكر مي كند. طبق گفته مسئولان بهداشتي كشورمان، از هر سه نفر جمعيت، يك نفر به ميكروب سل آلوده است. يعني از 60ميليون جمعيت كشورمان، 20ميليون نفر آلوده به ميكروب سل هستند كه البته اين افراد آلوده، نه بيمار هستند و نه منتقل كننده آلودگي به ديگران، اما 5 تا۱۰ درصد از اين افراد، در صورت ضعف سيستم ايمني به بيماري سل فعال مبتلا مي شوند كه در اين صورت مي توانند بيماري را به ديگران منتقل كنند.
براساس آمار رسمي موجود، در سال گذشته تعداد 10678مورد بيماري سل به نظام بهداشتي كشورمان گزارش شده است كه۵۱ درصد از اين افراد را زنان و 17درصد را نيز بيماران غيرايراني(عمدتا با مليت افغان) تشكيل داده اند كه از تعداد فوق 5117 نفر به سل ريوي بالام خلط مثبت يعني شكل عفونت زاي بيماري مبتلا بوده اند.(1)
در حال حاضر، هزينه درمان كامل يك بيمار مبتلا به سل 100هزارتومان برآورد شده است و اين هزينه براي درمان بيماراني كه به علت عدم استفاده مستمر 6ماهه دارو، ميكروب سل در بدنشان مقاوم مي شود به صد برابر يعني 10ميليون تومان مي رسد. لذا بار اقتصادي كه بيماري سل بر دوش جامعه مي گذارد، بسيار سنگين است. لطمات اقتصادي ناشي از اين بيماري، زماني مشهودتر مي شود كه بدانيم آمار رسمي ارائه شده، فقط مواردي را در بر مي گيرد كه در نظام بهداشتي كشور ثبت و گزارش شده است و آمار دقيقي از مبتلايان به اين بيماري در كشور وجود ندارد. اگر به وضعيت موجود، پرخطر بودن مرزهاي كشورمان(به لحاظ انتقال بيماري ها) و همچنين افزايش ابتلا به بيماري ايدز كه در ايجاد بيماري سل نقش موثري دارد را نيز اضافه كنيم، بار مسئوليتي كه بر دوش تمامي مسئولان ذيربط است، به مراتب سنگين تر از پيش مي شود.بد نيست بدانيم عفونت ايدز به طور عمده سبب ضعف سيستم ايمني در فرد بيمار مي شود لذا قدرت دفاعي بدن را در برابر انواع ميكروب ها و سرطان ها كاهش مي دهد. در سالهاي اخير عفونت HIV نقش عمده اي در گسترش بيماري سل داشته است به طوري كه در سال 2000، 15درصد از 2/10 ميليون مورد سل جديد، در بيماران مبتلا به ايدز مشاهده شده است. بيماري ايدز به دليل ضعف سيستم ايمني نه تنها سبب فعال شدن مجدد عفونت قديمي سل مي شود بلكه در صورت ابتلا، بيماري سل، زمينه پيشرفت سريع اين بيماري را مستعد مي سازد. سل مقاوم به درمان نيز در افراد آلوده به ويروس ايدز شيوع بالاتري دارد. باتوجه به مطالب بيان شده، آنچه مسلم است اينكه عدم آگاهي مردم از اين بيماري و بخصوص آشنا نبودن خانواده هاي مبتلايان به بيماري سل در مورد چگونگي درمان كامل و مناسب، منجر به مقاومت ميكروبي در برابر داروهاي ضد سلي مي شود كه تحميل بار هنگفت اقتصادي به خانواده ها و در نتيجه به جامعه، يكي از جنبه هاي بارز اين فاجعه جبران ناپذير محسوب مي شود.بنابراين جا دارد كه براي جلوگيري و پيشگيري از بيماري سل كه به تنهايي شايع ترين علت مرگ ناشي از بيماري هاي عفوني در جهان محسوب مي شود، همه مسئولان بهداشتي بخش دولتي و خصوصي پيشقدم شوند. گرچه خدمات تشخيص درماني سل در نظام بهداشتي كشور رايگان است، اما بسياري از مردم اطلاع  دقيقي از اين موضوع ندارند. نكته آخر اينكه باتوجه به اهميت و نقش اطلاعات و اطلاع رساني عصر حاضر از رسانه ها بخصوص رسانه ملي انتظار مي رود كه بخشي از تبليغات خود را به اطلاع رساني درباره پيشگيري از بيماري ها اختصاص دهند، چرا كه توسعه پايدار در گرو داشتن انسان هاي سالم است.
(1) اطلاعات و آمار موجوددرباره بيماري سل از اداره سل و جذام وزارت بهداشت اخذ شده است.

رئيس سازمان انتقال خون:
ميزان اهداي خون در ايران غرور آفرين است
بر اساس آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت كه در آستانه روز جهاني اهداي خون ارائه شده،  ۷۱ كشور جهان فاقد اهداكننده داوطلب مستمر هستند و  ۹۰ درصد، اهداي خون مستمر در كشورهايي با شاخص توسعه بالا و  ۱۰ درصد در كشورهايي با شاخص توسعه متوسط و پايين است.
دكتر علي اكبرپور فتح الله، رئيس سازمان انتقال خون در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه سالانه  ۸۱ ميليون واحد خون در سراسر دنيا اهدا مي شود، اظهار كرد: سازمان جهاني بهداشت اهداي خون در كشورهاي جهان را بر اساس شاخص هاي توسعه انساني به سه گروه كشورهايي با شاخص توسعه بالا، متوسط و پايين تقسيم كرده است.
وي افزود: بر اساس آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت،  ۵۴ ميليون واحد خون از  ۸۱ ميليون واحد خون اهدايي در كشورهايي با شاخص توسعه بالا اهدا مي شود كه تنها  ۱۸ درصد جمعيت جهان را تشكيل مي دهند.
مدير عامل سازمان انتقال خون ايران در ادامه توضيح داد: به عبارت ديگر  ۱۸درصد جمعيت جهان به  ۷۰ درصد منابع خوني دسترسي دارند؛ اين درحالي است كه  ۸۲ درصد جمعيت جهان فقط به  ۳۰ درصد منابع خوني دسترسي دارند كه اين حاكي از اهداي خون نامناسب در كشورهاي با شاخص توسعه متوسط و پايين است. وي افزود: بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت  ۵‎/۳۷ ميليون واحد خوني از مجموع  ۸۱ ميليون واحد خون توسط اهداكنندگان مستمر اهدا مي شود كه سالانه  ۲ بار خون اهدا مي كنند كه اين بيانگر آن است كه در مجموع فقط  ۴۶ درصد خون ها از طريق اهداي مستمر تامين مي شود.
دكتر پور فتح الله در ادامه يادآور شد: در ايران به جهت سابقه انتقال خون ملي و روحيه ايثار در هموطنان، ميزان اهداي خون در كشور مناسب و در حد كشورهاي با شاخص توسعه بالاست. به نحوي كه بر اساس آمار سال  ۸۳ در كل يك ميليون و  ۸۰۰ هزار نفر از هموطنان داوطلب اهداي خون شدند كه  ۱۷ درصد آنان در مراجعه پزشكي و مشاوره از اهداي خون معاف شدند.
وي ادامه داد: سال گذشته يك ميليون و  ۵۰۰ هزار واحد خون به سازمان انتقال خون اهدا شد كه شاخص اهداي خون در كشور را به  ۲۲ واحد به ازاي  يكهزار نفر جمعيت رساند، اين در حالي است كه در برخي استان ها شاخص اهداي خون بسيار بالاست. پور فتح الله با ارائه مثالي به ايسنا گفت: در استان سمنان به ازاي هر  يكهزار نفر جمعيت،  ۴۰ واحد خون اهدا شد و اين شاخص در يزد  ۳۵ واحد اهداي خون به ازاي هر  يكهزار نفر جمعيت است.
به گفته وي،  ۴۳ درصد اهداكنندگان سازمان انتقال خون، اهدا كننده مستمر بوده و حداقل سالي  ۲بار خون اهدا مي كنند.
مدير عامل سازمان انتقال خون ايران افزود: در حالي كه آمار اهداي خون مستمر در كشورهاي توسعه يافته  ۴۶ درصد است،  ۴۳ درصد اهداي مستمر در ايران رقم قابل قبول و غرور آفريني است كه بيشترين جمعيت اهداكنندگان خون ايراني را جوانان  ۲۱ تا  ۲۵ ساله تشكيل مي دهند.
وي با تاكيد مجدد بر اينكه  ۵‎/۱۷ درصد اهداي خون سال گذشته جوانان رده سني  ۲۱ تا  ۲۵ سال بودند، گفت:   ۹۰ درصد اهداكنندگان خون را مردان و  ۱۰ درصد را زنان تشكيل دادند و نزديك به  ۷۰ درصد اهداي خون در ايران با مراجعه افراد به مراكز ثابت خونگيري سازمان انتقال خون و  ۳۰ درصد مابقي با مراجعه به ادارات، مراكز دولتي و كارخانجات صورت گرفته است.

يافته ها
005046.jpg
ارتباط افسردگي والدين و به دنيا آمدن نوزادان مبتلا به آسم
يك محقق ايراني طي تحقيقات خود به اين نتيجه دست يافت: والديني كه از افسردگي يا افسردگي شديد رنج مي برند، احتمالا داراي فرزندي خواهند شد كه مبتلا به آسم و ديگر حساسيت ها خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از خبرگزاري رويتر، دكتر رامين مجتبي از دانشمندان برجسته دانشگاه كلمبياي آمريكا اخيرا ارتباط احتمالي ميان آلرژي هاي دوران كودكي و افسردگي مزمن يا شديد والدينشان را مورد بررسي قرار داده است.
وي در اين آزمايش، 9 هزار و۴۲۰ نفر از والدين دچار افسردگي را، مورد بررسي قرار داد.
وي متوجه شد كه بيشتر كودكان به دنيا آمده از اين والدين از نوعي آلرژي رنج مي برده اند.
دكتر مجتبي افزود كه اين حساسيت ها ربطي به جنسيت كودك ندارد.
004998.jpg
انگليسي ها بيشترين هزينه درمان بيماري هاي قلبي را مي پردازند
آمار و ارقام نشان مي دهد كه انگليسي ها بيش از ساير اروپايي ها براي درمان بيماري  قلبي خود هزينه پرداخت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري بي. بي. سي، در اين ميان مردم مالت، كمترين ميزان هزينه هاي درماني براي درمان بيماري هاي قلب خود را پرداخت مي كنند ( ۱۰‎/۴ پوند براي هر شخص).
شبكه قلب اروپا گزارش داده است كه سالانه  ۴‎/۳ ميليارد پوند براي درمان بيماري هاي قلبي در اين قاره پرداخت مي شود كه سرانه هر نفر  ۵۷‎/۶۰ پوند است.
در اين ميان رقم  ۵۷‎/۶۰ پوند براي مردم انگليس عنوان شد و اين در حاليست كه مردم آلمان رقم  ۹۳‎/۵۷ يورو براي هر فرد را به خود اختصاص داده اند.
005055.jpg
بيش از يك ميليارد نفر در دنيا مواد دخاني مصرف مي كنند
بر اساس آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت، افراد فقير سيگاري بين  ۱۰ تا  ۱۷ درصد درآمد خانواده را صرف تهيه محصولات دخاني مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر يك ميليارد و  ۳۰۰ ميليون نفر در جهان مصرف كننده مواد دخاني هستند كه از اين بين  ۸۴ درصد در كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي در حال گذار اقتصادي زندگي مي كنند. در كشورهاي صنعتي استعمال دخانيات عامل  ۹۰ درصد موارد سرطان ريه در مردان، 70 درصد سرطان ريه در زنان و نيز  ۵۶ الي  ۸۰ درصد كل بيماري هاي حاد تنفسي و  ۲۲ درصد بيماري هاي قلبي- عروقي است. در جهان  ۸‎/۸ درصد مرگ ها ناشي از دخانيات است و در جهان مرگ و مير ناشي از دخانيات در مردان  ۱۴ درصد و در زنان  ۸‎/۳ درصد است.  ۱۲درصد بيماري هاي قلبي- عروقي،  ۶۶ درصد برونشيت و سرطان ريه و  ۳۸ درصد بيماري هاي حاد تنفسي نسبت بيماري هاي ناشي از دخانيات در دنيا برآورد شده است. به گزارش ايسنا، در چين احتمال استعمال دخانيات در افراد بيسواد  ۹‎/۶ برابر افراد تحصيلكرده است. همين آمار براي برزيل 5 برابر است. در انگلستان، كانادا، لهستان و ايالات متحده، چنانچه مصرف دخانيات حذف شود، اختلاف بين ميزان مرگ و مير فقرا و اغنيا در سنين ميانسالي به يك دوم تا دو سوم كاهش پيدا مي كند. بر اساس اين گزارش، در بنگلادش برآورد شده است كه اگر افراد فقير سيگار نكشند،  ۵‎/۱۰ميليون نفر كمتر دچار فقر غذايي مي شوند. حدود  ۵ درصد جنگل هاي كشورهاي در حال توسعه به واسطه استفاده از چوب درختان براي خشك كردن برگ هاي توتون تخريب مي شود. برآوردهاي آماري انجام شده روي افراد سيگاري در سال  ۱۹۹۵ نشان داده كه با افزايش  ۱۰ درصد ماليات محصولات دخاني  ۴۳ ميليون نفر از افراد سيگاري در همين سال، سيگار كشيدن را كنار مي گذارند كه در نتيجه آن حداقل  ۱۰ميليون نفر از كام مرگ و مير ناشي از مصرف دخانيات نجات مي يابند. به گزارش ايسنا، در سال  ۲۰۰۳ شيوع مصرف دخانيات در بين مردان حدود 50 درصد در كشورهاي در حال توسعه و حدود  ۳۵درصد در كشورهاي با درآمد بالا بوده است.

خورد و خوراك
رژيم غذايي براي مبتلايان به چربي خون بالا
005049.jpg
صدف كوه كن- بالا بودن چربي هاي خون جزو شايع ترين اختلالات تغذيه اي به شمار مي آيد كه به اشكال مختلف مثل بالا بودن كلسترول خون، بالا بودن تري گليسريد و بالا بودن LDL(كلسترول بد) يا پايين بودن HDL (كلسترول خوب) قابل بررسي است:
در واقع كلسترول علاوه بر دريافت، از طريق رژيم در سلول هاي كبدي نيز ساخته مي شود كه اين مسئله اخير مي تواند بر اساس سابقه خانوادگي موجب بالا رفتن ساخت و ساز شود و بهتر است تمامي افراد چنين خانواده هايي تحت رژيم كم كلسترول قرار گيرند.
افزايش كلسترول خون مگر در مواردي كه بسيار بيشتر از حد طبيعي باشد (كه معمولا با سرگيجه همراه است) به خودي خود نشانه هايي ندارد و شخص نمي تواند متوجه آن شود، مگر اينكه از خون او آزمايش به عمل آيد.
در واقع محدوده مطلوب براي چربي هاي خون عبارت است از:
كلسترول: كمتر از 200-180 ميلي گرم در دسي ليتر
تري گليسيريد: كمتر از 200 ميلي گرم در دسي ليتر
LDL: كمتر از 160ميلي گرم در دسي ليتر
HDL: براي آقايان بين 40-50 ميلي  گرم در دسي ليتر و براي خانم ها بين 60-50 كه HDL زير 35 خطرناك است.
حالا نظر شما را به دستورالعمل هاي لازم غذايي براي كاهش چربي هاي خون جلب مي كنم:
الف: غذاهايي كه در طول رژيم بايد از مصرف آنها خودداري كرد يا مصرف آنها را به حداقل رساند:
۱ - حذف كامل چربي هاي مرئي (چربي هايي كه با چشم ديده مي شوند)، چربي هاي اشباع (چربي هايي كه در دماي اتاق جامد هستند مثل: گوشت هاي قرمز كه چربي در لابه لاي بافت قرار دارد، كره، روغن هاي نباتي جامد، پيه و دنبه، پوست مرغ، خامه، مايونز و...)
۲ - حذف لبنيات پرچرب و جايگزين كردن آن با انواع كم چرب (زير 5/1 درصد چربي) يا بدون چربي، شامل خامه ها، پنير هاي خامه اي (گودا، پيتزا و...)، ماست هاي پرچرب، سر شير و...
۳ - حذف كامل مصرف بعضي از غذاهاي دريايي كه حاوي كلسترول بالا هستند، مثل: خرچنگ، ميگو، خاويار، صدف
۴ - مصرف حداكثر 2 عدد زرده تخم مرغ در هفته (استفاده از سفيده به شكل آب پز مانعي ندارد).
۵ - حذف كربوهيدرات هاي ساده مثل مواد قندي (قند، شكر، مربا، كارامل، ژله، نوشابه و...
۶ - حذف بيسكوئيت ها و شيريني هايي كه در بازار وجود دارد و در تهيه آنها از كره و روغن هاي جامد و آرد هاي سفيد استفاده شده است، همچنين غلات صبحانه اي، كيك ها، كلوچه و پيراشكي
۷ - حذف شير هاي فرآوري شده مثل: شير كاكائو، شير قهوه و شيرموز با ماندگاري بالا كه حاوي افزودني هستند.
۸ - مصرف امعا و احشا مثل: كله پاچه، جگر و مغز كه كلسترول بالا دارند (خوراك دل كه كاملا چربي آن گرفته شده باشد مانعي ندارد).
۹ - آبگوشت ها و خورشت هاي چربي گرفته شده مصرف شده يا بدون چربي طبخ شود، در حين پخت، روغن هاي جامد و كره اضافه نشود.
۱۰ - حذف آجيل در افراد با كلسترول بالا لزومي ندارد و افراد با تري گليسيريد بالا، بايد مغزه هاي گياهي را هم محدود كنند (زيرا تري گليسريد در برابر كاهش، مقاومت بيشتري نشان مي دهد.) بادام زميني در هر دو مورد ممنوع است.
۱۱ -اعتدال در مصرف كربوهيدرات هاي كمپلكس شامل: برنج، نان سفيد، آرد هاي بدون سبوس، بيسكوئيت هاي كم چرب، ماكاروني و سيب زميني (البته سيب زميني به شكل آب پز همراه مقداري سبزي تازه يا خشك مثل نعناع و آويشن و ليمو سودمند نيز هست)
۱۲ - در افراد با تري گليسيريد بالا توصيه مي شود ميوه هاي خيلي شيرين (موز، گلابي، خربزه، زرد آلو، خرمالو و...) محدود شده و آب ميوه هاي شيرين و صنعتي حذف شود.
۱۳ - محصولات فرآوري شده مثل سوسيس و كالباس كه در حين فرآيند مقدار زيادي چربي هاي اشباع و افزودني هاي ادويه اي به آنها اضافه شده، بهتر است حذف يا محدود شود.
ب- مواردي كه شايسته است در رژيم غذايي رعايت شود:
۱ - برنج به شكل كته و بدون روغن طبخ شده و سپس در خاتمه پخت به آن روغن اضافه شود كه اگر از انواع مايع باشد بهتر است.
۲ - طبخ انواع غذاها به شكل آب پز، بخارپز يا در ماكروويو بدون نياز به سرخ كردن صورت گيرد.
۳ - گنجاندن سبزي ها و ميوه هاي تازه به مقدار زياد در برنامه غذايي روزانه (كرفس، لوبياسبز، هويج، مارچوبه، بروكلي، كدو و...)
۴ - مصرف روزانه 2/1 ليوان هويج رنده شده در روز
۵ - مصرف روزانه يك عدد سيب با پوست، خصوصا در افراد با كلسترول بالا
۶ - استفاده از ادويه مفيد زرد چوبه به ميزان متعادل (تحقيقات جديد حاكي از اين است كه زردچوبه حاوي ماده مفيد كوركومين است و در كاهش كلسترول و گرفتگي عروق بسيار كارآمد است.)
۷ - مصرف مايعات فراوان به ميزان 7-8 ليوان آب سالم و گوارا در روز
۸ - پياده روي سه بار در هفته و هر دفعه 20 تا 30 دقيقه
۹ - مصرف منابع ويتامين c مثل: گوجه فرنگي، ليمو ترش، جعفري، توت فرنگي، فلفل دلمه و مركبات و سبزي هاي تازه
۱۰ - استفاده حداقل 2 بار در هفته از ماهي به علت داشتن اسيد هاي چرب و امگا 3 و دارا بودن خاصيت آنتي اكسيداني
۱۱ - استفاده از كدو و شويد با ماست هاي كم چرب به عنوان ميان وعده
۱۲ - مصرف لبنيات (شير، ماست، دوغ زير 5/2درصد چربي )
۱۳ - استفاده حتي الامكان از گوشت هاي سفيد (مرغ، ماهي، بوقلمون و...)

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |