پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۴
كاهش 50 درصدي در فروش تراكم
آب سردي بر آتش افروخته
005052.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
اميرموسي كاظمي
اعطاي تراكم تشويقي در ازاي نوسازي بافت فرسوده تهران مهمترين راهكاري بود كه شوراي شهر درباره بهسازي بافت هاي فرسوده و دادن امكانات به صاحبان اين بافت ها كه عموما اقشار آسيب پذير هستند، انديشيد
اظهارات رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با يكي از خبرگزاري هاي كشور و اعلام ميزان دقيق فروش تراكم در سال 83 ، آب سردي بود كه بر آتش افروخته شده عليه شهرداري تهران ريخته شد و پاياني بود بر قصه تكراري درآمدهاي غيرقانوني شهرداري.
اواخر سال گذشته بود كه معاون شهرسازي وزارت مسكن و شهرسازي از پيگيري تخلفات شهرداري تهران در فروش تراكم خبر داد. پيروز حناچي خبرنگاران را جمع كرده بود تا بگويد: به رغم كاهش تقاضا براي ساختمان، فروش تراكم توسط شهرداري همچنان ادامه دارد و وزارت مسكن گزارش اين تخلفات را تهيه كرده و در حال پيگيري است.
اين مسئول دولتي معتقد بود كه شهرداري نبايد بودجه خود را از محل فروش تراكم تامين كند، اما در عين حال بر اين نكته اذعان داشت كه ميزان فروش تراكم در سال 83 نسبت به سال 80 خيلي نگران كننده نيست.
در حقيقت هم اينگونه بود، يعني براساس آمار، طي سالهاي 82 و 83 مجموعه 30 ميليون مترمربع تراكم فروخته شده است كه با احتساب متوسط 10 ميليون مترمربع براي هر سال، 50 درصد كمتر از 20 ميليون مترمربع فروخته شده در سال 81 است.
اما ظاهرا اين واقعيت كه ميزان تراكم فروخته شده در طول 2 سال فعاليت مديرت شهري فعلي تهران حتي به اندازه آخرين سال حضور مديريت پيشين نيز نيست، براي منتقدان كافي نبود.
ستاد ساماندهي ساخت و ساز استان تهران
هنوز يك هفته تا پايان سال 83 باقي بود كه رئيس ستاد ساماندهي ساخت و ساز استان تهران مدعي شد، شهرداري تهران همچنان برخلاف مصوبه شوراي عالي شهرسازي در بافت داخلي شهر تراكم مي فروشد.
حسن كريمي با كتمان واقعيت نابرابري فروش تراكم در مديريت هاي پيشين و فعلي گفت: با وجود آنكه روند تخلفات ساخت و ساز كند شده است، اما وضعيت فروش تراكم طي سال جاري در مقايسه با قبل، تغيير چنداني نكرده و تراكم همچنان در تهران به فروش مي رسد.
وي حتي سيستم ارائه آنلاين، درآمد روزانه شهرداري هاي مناطق به شهرداري مركز را منكر شد و گفت: درخصوص ميزان تراكم فروخته شده از سوي شهرداري تهران آماري در اختيار نداريم.
استانداري تهران
بعد از تعطيلات نوروزي اين بار نوبتاستاندار تهران بود كه با مطرح ساختن رقم هاي درشت درآمد تراكم فروشي، خبرنگاران را به سوي خود جلب كند، شهرداري تهران در سال گذشته 200 ميليارد تومان بيشتر از ميزان پيش بيني شده، تراكم فروخته و سازمان شهرداري ها بايد بررسي كند كه اين مازاد درآمد قانوني بوده است يا خير؟
علي اكبر رحماني معتقد بود، در بحث فروش تراكم، صحبت هاي كلي جايي ندارد و بايد سقف مشخصي براي آن در بودجه شهرداري تعيين شود. در بودجه سال 83 ، پيش بيني شده بود كه شهرداري از محل فروش تراكم، 480 ميليارد تومان درآمد داشته باشد، در حالي كه شهرداري از اين محل 680 ميليارد تومان درآمد كسب كرده است.
استاندار تهران گويا تنها وظيفه داشت روي مبلغ 200 ميليارد تومان مانور كند، چرا كه اصلا به اين موضوع اشاره نكرد كه در گذشته 80 درصد منابع درآمدي شهرداري از فروش تراكم بوده، اما امروزه اين رقم به 50 تا 55 درصد كاهش يافته است.
تراكم تشويقي
در اينكه شهرداري تهران براي اداره شهر نيازمند يكسري منابع درآمدي است، شكي نيست، اما اين واقعيت را هم نبايد ناديده گرفت كه زماني كه توجه به يك منبع درآمدي خاص مثل فروش تراكم جلب مي شود و منابع درآمدي گذشته مورد بي توجهي واقع مي شوند، تبعاتي در جامعه اي ايجاد مي شود كه نامناسب ترين آن مقاومت مردم در مقابل پذيرش منابع درآمدي كمرنگ شده است. بر همين اساس وقتي قرار باشد فروش تراكم محدود شود،  طبيعتا مشكلاتي براي شهرداري ايجاد مي شود. اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران معتقد بودند فروش تراكم بايد براساس روش پلكاني صورت گيرد، يعني آرام آرام شرايطي ايجاد شود كه هم تراكم كاهش يابد و هم مديريت شهر به يكباره با معضل بودجه مواجه نشود.
از سوي ديگر تهران نزديك به 3 هزار و 500 هكتار بافت فرسوده دارد، يعني بيش از نيمي از بافت شهر فرسوده است. با اين حساب براي نوسازي شهر بايد شرايطي ايجاد مي شد كه مردم، علاقه مند به نوسازي بافت هاي فرسوده باشند. اعطاي تراكم تشويقي در ازاي نوسازي بافت فرسوده تهران مهمترين راهكاري بود كه شوراي شهر در اين باره انديشيد، غافل از اينكه عده اي منتظرند تا از اجراي اين طرح به عنوان سندتخلفات بهره برداري كنند.
خزانه دار و عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران اولين فردي بود كه به اين رويه واكنش نشان داد: نبايد هيچ سقفي براي فروش تراكم در نظر گرفته شود، بلكه بايد با اين كار شرايط را براي اصلاح بافت هاي فرسوده مهيا كرد.
اميررضا واعظي آشتياني معتقد بود: شهر يك موجود ارگانيك است و نياز به نوسازي دارد و اگر اصلاح بافت هاي فرسوده را جدي نگيريم، شرايط بسيار بدي در تهران ايجاد خواهد شد.
خزانه دار شوراي شهر تهران تصريح كرد: ما اصلاح بافت هاي فرسوده را كه توسط شهرداري در حال انجام است، فروش تراكم تلقي نمي كنيم، زيرا شهرداري از اين ناحيه به دنبال تامين درآمد نيست.
به گفته وي، تراكم فروش به مواردي اطلاق مي شد كه در يك منطقه جديد،  ساختمان 20 ساله اي را تخريب كرده و به جاي آن برجي بلند احداث كنيم، در حالي كه تراكم عمدتا در بافت هاي فرسوده فروخته شده است.
خزانه دار شوراي شهر گفت: بايد بابت نوسازي بافت هاي فرسوده از شهرداري و شوراي شهر تهران تقدير و تشكر كرد،  نه اينكه از فروش تراكم به عنوان يك سند افتخار براي تخلفات شهرداري ياد كنيم.
واعظي آشتياني افزود: ما حدود 20 تا۵۰ درصد در عوارض تخفيف قائل شده ايم و منابع مالي مديريت شهري را محدود كرده ايم، همچنين تخفيف در نوسازي بافت هاي فرسوده را براي سال جاري به 90 درصد افزايش خواهيم داد.
وي با تاكيد بر اينكه اصلاح بافت هاي فرسوده بايد با رعايت اصول شهرسازي انجام شود، افزود: ما اعتقاد داريم خدمات به صورت عادلانه در بافت هاي فرسوده انجام نمي شود و براي رسيدن به اين خدمات عادلانه،  بايد ابتدا بافت هاي فرسوده را اصلاح كنيم.
وي افزود: اگر در تراكم فروشي تخفيف ندهيم، در آن صورت به دنبال منبع درآمد هستيم؛ هرچند از اين كار يك منبع درآمدي براي شهرداري پيش مي آيد.
۵۰ درصد كاهش فروش
گرچه اظهارات واعظي آشتياني براي پايان دادن به اين مناقشه كافي به نظر مي رسيد، اما ورود رئيس شوراي شهر به اين بحث، نشان از برائت مديريت شهري تهران از اتهامات وارده داشت.
مهندس مهدي چمران با اشاره به اينكه در سال 81، با وجود ممنوع بودن فروش تراكم حدود۲۰ ميليون مترمربع تراكم فروخته شده است، گفت:  در ابتداي سال 82 و با آغاز كار شوراي جديد، فروش تراكم محدود شد و منابع درآمدي كه براي شهرداري ها وجود داشت و همه شهرداري ها از آن استفاده مي كردند،  قطع شد. به همين دليل فروش تراكم در سال 82 از 20 ميليون مترمربع سال 81 به 8 ميليون مترمربع تنزل پيدا كرد و از درآمد شهرداري ناگهان كاسته شد.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام ميزان دقيق فروش تراكم در سال 83، ثابت كرد كه مجموع درآمد شهرداري در 2 سال اخير حتي به اندازه يكسال درآمد مديريت پيشين شهرداري در آخرين ماه هاي خود نبوده است: در سال 83 با وجود اعطاي تراكم تشويقي و گسترش ساخت و ساز به دليل افزايش نيافتن قيمت عوارض، حدود 12 ميليون مترمربع تراكم فروخته شد.
با اين حساب بايد گفت، درآمد شهرداري از محل فروش تراكم در سال 83 نه تنها غيرقانوني نبوده، بلكه 50 درصد نيز كمتر از سال 81 بوده است، آنهم در حالي كه نگاه آينده نگر در صدر برنامه هاي مديريت شهري تهران بيش از هميشه خودنمايي مي كند.

تابستان داغ و بازي زير موج هاي مصنوعي
005019.jpg
تابستان، گرما، تعطيلات و زماني كه براحتي مي توان با برنامه هاي مختلف آن را پر كرد؛ برنامه هايي كه بيشتر از همه به درد بچه مدرسه اي ها مي خورد. كوچكتر كه بوديم، تابستان كه مي شد، در چند كلاس پرفايده اما كسل كننده ثبت نام مي كرديم. زبان از همه بدتر بود و شنا از همه شيرين تر. بزرگتر كه شديم تابستانمان شد شكل همه روزهايي كه در طول سال مي گذرانديم، خسته كننده و كسالت  آور. روزهايي كه بين بيكاري و هراز گاهي كتاب خواندن و قدم زدن طي مي  شد و حالا امروز با روياي شيرين تفريح و شنا در پاركي كه از زمان تاسيس به مردها اختصاص داشت - پارك آبي آزادگان پر مي شود.
روز سه شنبه، رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با بيان اينكه تلاش مي شود تا برنامه هاي تابستاني اين سازمان امسال 5/7 ميليون نفر را تحت پوشش قرار دهد، گفته بود: مطالعاتي صورت گرفته كه بانوان نيز بتوانند در تابستان امسال از امكانات تفريحي و فضاي شاد و پرنشاط پارك آبي آزادگان، استفاده كنند.
مهندس اسفنديار مشائي كه در پارك آبي آزادگان و در برنامه  افتتاحيه نهضت تابستانه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري سخن مي گفت، ادامه داد: تا سال گذشته پارك آبي آزادگان در اختيار شهرداري منطقه 15 بود و بالطبع تمام نگاه ها و سرمايه گذاري ها در سطح منطقه انجام مي گرفت، اما از امسال بنا به دستور شهردار تهران اين مجموعه زير نظر سازمان فرهنگي و هنري قرار گرفت و اين سازمان نيز با توجه به تجربه اي كه دارد براي افزايش كميت و كيفيت برنامه هاي تفريحي اين مجموعه تلاش مي كند.
به سراغ پرهيزگار، مدير عامل پارك آبي آزادگان و مديرعامل شركت خدمات اجتماعي رفاهي شهر تهران رفتيم تا خبر استفاده خانم ها از پارك آبي آزادگان را تكميل كنيم. او در تكميل اين موضوع گفت: طرح استفاده خانم ها از اين مكان در حال بررسي هاي كارشناسي است. او وضعيت روبازبودن اين پارك را نيازمند بررسي هاي بيشتري مي داند و مي گويد: ارتفاع فضا از اطراف بايد بيشتر شود و پيش بيني هايي براي مسقف كردن و حصاركشي اطراف اين پارك صورت گرفته كه بايد به مرحله انجام برسد.
او زمان بهره برداري از اين پارك براي استفاده خانم ها را اواسط مرداد اعلام كرد.
پاركي براي تابستان ها
۱۲ هكتار زمين در انتهاي ضلع غربي اتوبان افسريه و ابتداي اتوبان آزادگان، از چند سال پيش به محلي براي تفريح و بويژه ورزش هاي آبي در تابستان تبديل شد.
پارك آبي آزادگان با وسعت 12 هكتاري علاوه بر تمام امكانات، از فضاي سبز و انواع مختلف گونه هاي درختي پوشيده شده است كه محيط آن را دلپذيرتر مي كند. استخر قهرماني، آموزشي و كودكان در كنار درياچه موج كه 15 متر موج مصنوعي را ايجاد مي كند، از جمله امكانات اين پارك است. علاوه بر اين 5100 متر رودخانه، سرسره بازي و تخته شيرجه از ديگر امكاناتي است كه چند سالي است تابستان را بهتر كرده است.
پرهيزگار، مدير پارك آبي  آزادگان قول داده تابستان امسال خانم ها هم بتوانند از اين امكانات براي گذران تابستان استفاده كنند.
همچنين مهندس مشائي در تشريح برنامه هاي تابستانه سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران به افزايش 400 درصدي ارائه خدمات برنامه هاي نهضت تابستانه به شهروندان تهراني در سال 83 نسبت به 82 اشاره كرده و گفت: نشست يكروزه اي نيز در رابطه با ارتقاي مديريت برنامه ريزي در هفته هاي گذشته برگزار شد و فعاليت هايي هم براي ارتقاي دانش مديران در برنامه هاي تابستاني انجام گرفت و در اين رابطه 274 واحد آموزشي را سال گذشته به مراكزمان اضافه كرديم كه امسال تعداد آنها بيشتر نيز مي شود.
موحدي، مسئول برنامه هاي نهضت تابستانه سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران، در تشريح بخشي از فعاليت هاي نهضت تابستانه در تابستان امسال، گفت: بيش از 4 هزار و 34 عنوان طرح فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و هنري شامل 738 عنوان طرح اجتماعي، 554 طرح ورزشي، 237 طرح علمي، 611 طرح هنري، 26 عنوان طرح مشترك و يكهزار و 570 طرح آموزشي در تابستان امسال برگزار خواهد شد.
وي با بيان اينكه اجراي برنامه هاي تابستانه سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران از ابتداي تير ماه جاري آغاز مي شود، اظهار داشت: كار گروه ويژه اي در اين زمينه تشكيل شده و 10 فرهنگسراي تابستانه از جمله توچال، چيتگر، پامچال و پارك آبي آزادگان به همراه حدود 240 مدرسه، در زمره فضاهاي فرهنگي ارائه دهنده برنامه هاي تابستانه قرار گرفته اند. همچنين در پايانه هاي اصلي شهر تهران، فرهنگسراي مسافر و در كوه هاي دركه، توچال  و كلكچال، خانه هاي فرهنگ كوهستان داير شده و تورهاي اردويي با كمك موسسه تهران گشت هر روز به شهروندان تهراني خدمات رساني مي كنند.

ايستگاه آتش نشاني گامي در جهت تامين امنيت
005010.jpg
ايستگاه شماره 63 به عنوان هفتادمين ايستگاه آتش نشاني تهران، صبح روز سه شنبه با حضور تعدادي از مسئولان مديريت شهري، جنب شهرك صنعتي خاوران واقع در جنوب شرق تهران افتتاح شد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران با اشاره به اينكه اين ايستگاه با صرف 470 ميليون تومان هزينه به بهره برداري رسيده است، گفت: ايستگاه مذكور دو منظوره و براي انجام عمليات حريق و نجات، بويژه نجات جاده اي طراحي شده است،  علت آن هم قرار داشتن در محدوده محور خاوران است.
به گفته مهندس ضيائي، علاوه بر وجود انواع تجهيزات امداد جاده اي و به كارگيري نيروهاي آموزش ديده امداد و نجات در ايستگاه شماره 63، 15 دستگاه خودرو جديد اطفاي حريق نيز وارد ناوگان آتش نشاني شده است كه اين خودروها علاوه بر اطفاي حريق به سري كامل تجهيزات امداد و نجات نيز مجهز هستند.

مراكز الكترونيك كاريابي براي كارگران فصلي
005043.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از راه اندازي مراكز الكترونيك كاريابي و ساماندهي كارگران فصلي در سطح مناطق 22گانه شهر تهران خبر داد. مهندس محمدجواد محمدي زاده گفت: با هدف ايجاد فضاي مناسب براي ساماندهي كارگران فصلي، در تمامي مناطق تهران 700 ميليون تومان اعتبار اختصاص يافته است كه به طور متوسط 25 تا 30 ميليون تومان براي احداث هر مركز صرف مي شود و در حال حاضر كار احداث مراكز مذكور شروع شده است. به گفته وي تاكنون در 10 نقطه از شهر تهران مكان موقتي براي ساماندهي كارگران فصلي ايجاد شده كه بزودي راه اندازي خواهد شد تا بحث ساماندهي طبق مصو به شوراي اسلامي شهر تهران اجرا شود.
براساس اين طرح، شهرداري مكان لازم براي امر ساماندهي كارگران فصلي را احداث مي كند و پس از آن نيروي وزارت كار در محل مستقر شده و اطلاعات و تخصص هر يك از كارگران فصل را در رايانه ثبت مي كند.

راپورت خبرنگار
داستان سر گردنه
روزي، روزگاري اگر كسي قصد سفر به شهر ديگري داشت، لازم بود كه با كاروان همراه شود. از مهمترين دلايل اين ضرورت اولا عدم آشنايي عامه با جهت يابي و عدم شناخت منازل بين راه و خلاصه مسائل تخصصي سفر بوده است. مسئله مهم ديگر كه اين ضرورت را بايسته مي نموده است، برخورداري از نوعي امنيت نسبي در مواجهه با راهزنان و باجگيران بوده كه البته قطعيتي هم در اين امنيت وجود نداشته و در بسياري موارد اگرچه كاروان از پشتيباني امنيتي خوبي برخوردار بوده، راهزنان نيز آنقدر بوده اند كه بتوانند كار خود را به انجام برسانند. در آن روزگار، راهزنان معمولا براي جلوگيري از فرار كاروانيان گريوه ها و گردنه ها را برمي گزيده اند تا گريزگاهي براي كاروانيان وجود نداشته باشد. همين ماجراباعث شده كه در فرهنگ ما ضرب المثلي كنايي به وجود بيايد و حتي در روزگاران بعد هم هروقت كسي در تنگنايي تحميلي واقع شود و مجبور باشد كه پول گزافي براي تامين نياز خود پرداخت كند، بپرسد: مگر اينجا سر گردنه است؟
پس از تعطيلات خردادماه به يكي از دوستان كه از مسافرت برگشته بود، برخوردم و از احوالات سفر جويا شدم. در بين حرف هايش گفت كه در مسير كرج چالوس مجبور شده بابت دو ليوان چاي معمولي، مبلغ يكهزار و پانصد تومان ناقابل بپردازد و چون شرايط به گونه اي بوده كه نمي توانسته حرفي بزند، مثل بچه هاي خوب اين مبلغ را پرداخته و سرش را زير انداخته و راهش را كشيده و رفته. البته حقير سراپا تقصير هم در مسافرتي كه همان روزها به يكي از شهرهاي شمالي داشتم، مجبور شدم بابت پنج قرص نان بربري، مبلغ هزار تومان به نانواي محترم بپردازم. اين ماجراها را مي توان به كمبودهايي كه در هجوم مسافران زياد به يك منطقه پيش مي آيد، نسبت داد و اينگونه توجيه كرد كه امكان سركشي به همه واحدهاي صنفي كه در آن ايام با مردم مرتبط بوده اند، وجود نداشته است.
اما بحث اصلي من بر سر همين چند قدم آن طرف تر است. چند روز پيش سفري برايم پيش آمد. رفتم و برگشتم. اتوبوس حدود ساعت هفت صبح به ترمينال بيهقي رسيد و بنده سراپا تقصير هم تصميم گرفتم پس از شستن دست و رو، گلويي تازه كنم. پس به سراغ يكي از واحدهاي فروش اغذيه رفتم و طلب يك ليوان چاي كردم. متصدي محترم هم قبض مربوطه را صادر فرمودند و به دست من دادند. بعد از ديدن قبض به ايشان عرض كردم كه من فقط يك ليوان چاي خواستم. ايشان هم با لبخند فرمودند كه من فهميدم شما چه مي خواهيد. خلاصه اينكه دو برابر قيمت معمول يك ليوان چاي در پذيرايي هاي بين راهي را پرداختم و هزار و يك درود و صلوات به روح جد و آباء همان بين راهي هايي فرستادم كه بعضي وقت ها واحدهاي صنفي شان را به سر گردنه تشبيه مي كنيم.
اما عرض بنده: باتوجه به اينكه پايانه ها به عنوان مبادي ورودي يك شهر، نماينده ويژگي هاي مختلف آن شهر هستند، لازم است كه با توجه خاص به اين نقاط، مواردي از قبيل موردي كه به آن اشاره كردم، كنترل شوند. جالب اينكه به نظر مي رسد در اين مورد، هم سازمان پايانه ها و هم سازمان تعزيرات حكومتي مي توانند مشكل گشا باشند و اينكه اين توجه صورت نگرفته، باعث مي شود كه نوعي كاستي مضاعف حس شود. به اميد توجهات مضاعف.

كلانشهر
گازسوزهاي مشهد بيشتر شدند
اگرچه استفاده از خودروهاي گازسوز هنوز مشكلات خودش را دارد، اما براي تثبيت اين فرهنگ در حمل و نقل درون شهري كار را بايد از جايي شروع كرد. اين اتفاق همزمان با تهران در كلانشهرهاي ديگر از جمله مشهد افتاده است. مشهد كه بعد از تهران بيشترين خودروهاي عمومي درون شهري را داراست در حال حاضر 5 هزار از خودروهاي دولتي و عمومي خود را به سيستم گازسوز مجهز كرده است. جواد داوود آبادي، مشاور شهردار مشهد گفت كه طي دو سال و با مشاركت سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور و شهرداري مشهد، 5 هزار خودروي دولتي و عمومي اين كلانشهر گازسوز شده اند. به گفته او براي گازسوز كردن هر خودرو 5 ميليون ريال سرمايه گذاري شده است. در حال حاضر 11 جايگاه CG (گاز طبيعي) در مشهد فعال است و با واردات مخزن و تجهيزات لازم، روند گازسوز كردن خودروهاي عمومي افزايش پيدا خواهد كرد.

ازشهر
انتخاب راننده نمونه در شهرداري تهران
يكي از مشكلات عدم موفقيت فرهنگسازي در شهرها و آموزش هاي شهروندي اين است كه الگوهاي مناسب در اين فرهنگسازي ها معمولا به چشم نمي خورد. حال اينكه اگر اين الگوسازي از درون سازمان هاي شهري شروع شود، تاثير آن چند برابر خواهد بود. ظاهرا اين كار در بخش ترافيك در شهرداري تهران شروع شده است و از سوي كميته آموزش و نظارت بر اجراي مقررات شوراي ترافيك شهر تهران، راننده نمونه در سطح مناطق، سازمان ها و شركت هاي تحت پوشش شهرداري تهران انتخاب مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، دكتر محسن جليلوند، معاون آموزش اين سازمان در جلسه توجيهي انتخاب راننده نمونه ضمن بيان اين موضوع گفت: با توجه به گستردگي طيف رانندگان، از لحاظ تعداد و تفاوت هاي سني، شغلي، تحصيلات، سابقه و شرايط محيط كار، كميته آموزش و نظارت بر اجراي مقررات شوراي ترافيك شهر تهران، در كنار ساير فعاليت هاي آموزشي خود، طرح انتخاب راننده نمونه را در ميان رانندگان شاغل در شهرداري تهران به اجرا گذاشته تا پس از رفع نواقص و كاستي ها، سال آينده طرح مذكور را در سطح شهر تهران به اجرا درآورد. مدير روابط عمومي سازمان ترافيك، طرح انتخاب راننده نمونه را اقدامي اوليه در جهت فرهنگسازي مسائل ترافيك و تمرين رعايت حقوق، وظايف و تكاليف شهروندي عنوان كرد. همچنين در اين مراسم، سرهنگ رحيمي، كارشناس راهور ناجا با اشاره به عدم رعايت حق تقدم و فاصله طولي و تغيير مسير ناگهاني به عنوان مهمترين فاكتورهاي وقوع تصادفات در شهر تهران، فشارهاي روحي و رواني ناشي از كار، عجله، شتاب و خستگي را از علل وقوع تخلفات و تصادفات دانست. در ادامه اين مراسم، مهندس محمودبرآبادي، كارشناس سازمان ترافيك با تاكيد بر تاثير رفتار رانندگان در ترافيك شهر به اثرات روش هاي تشويقي در مقايسه با راه هاي تنبيهي در جهت احترام به مقررات و قوانين ترافيك اشاره كرد و با ارائه توضيحات در مورد طرح انتخاب راننده نمونه به رفع ابهامات و نواقص موجود در اين زمينه پرداخت. لازم به ذكر است مراسم معرفي و اهداي جوايز برندگان اين طرح، طي مراسمي در اوايل سال 85 با حضور مديران و مسئولان شهرداري تهران انجام خواهد شد. نداشتن تصادفات و تخلف رانندگي در سال 84، توجه به وسيله نقليه از لحاظ فني و ظاهري و حسن رفتار با سرنشينان از ملاك هاي ارزيابي انتخاب راننده نمونه است.
راه اندازي سي و سومين ايستگاه مترو
براساس برنامه زمانبندي شده در نيمه دوم تير ماه سال 84، ايستگاه باقرشهر و پايانه بزرگ متروي تهران در منطقه فتح آباد در جنوب تهران به طور رسمي افتتاح خواهد شد. ايستگاه باقرشهر در ادامه خط يك متروي تهران در جنوبي ترين نقطه محدوده شهرداري تهران و در مرز ميان تهران و باقرشهر، حدفاصل ايستگاه هاي شهر ري و حرم مطهر قرار گرفته است و داراي فضاهاي تجهيزاتي و غيرتجهيزاتي مشابه با ساير ايستگاه هاي مترو بوده و نيز فضاهاي اختصاصي ايستگاه تاكسي و اتوبوس و محوطه آن جهت نقل و انتقال مسافران پيش بيني شده است. اين ايستگاه، روزميني ولي مسقف بوده و در زميني به مساحت تقريبي 21 هزار متر مربع و به فاصله 5/4 كيلومتري ايستگاه شهر ري مترو به سمت جنوب و فاصله 5/4 كيلومتري ايستگاه حرم مطهر به سمت شمال واقع شده است، با راه اندازي ايستگاه مذكور، ساكنان مناطق مسكوني پرجمعيتي نظير باقرشهر، فتح آباد، خيرآباد، شهر سنگ و نيز كاركنان مراكز صنعتي مهمي نظير پالايشگاه تهران، به راحتي به شبكه مترو دسترسي پيدا خواهند كرد. همچنين، با توجه به نياز به تعمير و نگهداري قطارهاي مترو، شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) اقدام به احداث اولين پايانه تعميراتي سنگين متروي تهران در پايانه جنوب (فتح آباد) كرده است كه بزرگترين پايانه در نوع خود در خاورميانه است. اين پايانه به وسعت 40 هكتار بوده و شامل قسمت هاي مختلفي از جمله واحدهاي تعميراتي روزانه، واحدهاي تعميرات سنگين و پاركينگ قطارها به ظرفيت 50 قطار بوده و طول خطوط ريلي در داخل پايانه مذكور 15 كيلومتر است.
سينماهاي بدون پاركينگ
اينكه سينماهاي پايتخت يك كشور 70 ميليوني، پاركينگ نداشته باشد، از آن واقعيت هايي است كه جز افسوس، عكس العملي ندارد. عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در تهران حتي يك سينما را نمي توان با پاركينگي به ظرفيت 40 خودرو، پيدا كرد. به گزارش خبرنگار ايلنا، مهندس اميررضا واعظ آشتياني، خزانه دار و عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، در جلسه امروز شوراي شهر كه به بررسي لايحه جلب و جذب مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي- سينمايي شهر تهران اختصاص داشت، افزود: شايد به تعداد انگشتان يك دست نتوان سينماهايي را در تهران يافت كه پاركينگ داشته باشند. وي گفت: اگر هر سينما را داراي 500 صندلي فرض كنيم، حداقل بايد هر پاركينگ داراي 100 جاي پارك باشد كه در شرايط كنوني حتي نمي توان پاركينگي با ظرفيت 40 خودرو، براي اين تعداد از سينماها يافت. وي پيشنهاد كرد: به هنگام ساخت و ساز پاركينگ هاي عمومي، فضايي براي احداث ساخت سينما اختصاص داده شود كه از اين طريق بتوان از حجم مشكلات تا حدود زيادي كاست.
از سوي ديگر مهندس چمران، رئيس شوراي شهر تهران در خصوص اين پيشنهاد، گفت: چون سينماها در مناطق شلوغ مستقر شده اند، نمي ژتوان چنين امكاني را جست وجو كرد.
وي در عين حال پيشنهاد داد: در كنار پاركينگ هاي عمومي،  احداث مراكز فرهنگي  نيز پيش بيني شود.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |