پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۴ - Jun 16, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): بدان كه عمل پيوسته اندك همراه با يقين، در نزد خدا، بر عمل فراوان بدون يقين فضيلت دارد.
تحف العقول/ ۲۶۴
امروز با حافظ
به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را
اگر آن ترك شيرازي به دست آرد دل ما را
كه عشق از پرده عصمت برون آرد زليخا را
من از آن حسن روز افزون كه يوسف داشت دانستم
اختتاميه  جشنواره شعر ايران ما برگزار شد
ايسنا: مراسم اختتاميه اولين جشنواره شعر ايران ما (بزرگداشت ميهن و آيين هاي ملي) عصر روز سه شنبه در فرهنگسراي ورزش (بهمن) برگزار شد.
 ابتدا مشفق  كاشاني دبير جشنواره - گزارشي از نحوه داوري ها و برگزاري جشنواره ارايه داد.
وي در سخناني گفت: سرزمين اهورايي ايران به خاطر موقعيت جغرافيايي، بعد از دين اسلام همواره مورد تهاجم دشمناني عاري از سجاياي اخلاقي بوده كه در اين ميان همبستگي مردم در خنثي كردن اين حملات مؤثر بوده است.
دبير جشنواره شعر ايران ما شاهنامه را يكي از آثار ملي و حماسي كشورمان دانست و ادامه داد: شاهنامه همواره در زندگي ما ايرانيان مورد توجه بوده و در قهوه خانه ها هميشه از آن نقلي وجود داشته است؛ براي مقابله دشمن فرضي از داستانهاي آن استفاده مي كردند و ايران خواهي و ايران دوستي همواره مورد توجه بوده و در بوته فراموشي ذوب نشده است.
وي تصريح كرد: مورخان، نويسندگان و شاعران، همواره در آثار خود به نقل حماسه ها و دليري هايي كه براي استقلال ايران بوده است، براي نسل هاي آينده سخن گفته اند.
بعد از انقلاب هم با فرو ريختن حكومت شاهنشاهي و هجوم دولت دست نشانده بعث عراق، مردم ايران با هشت سال دفاع مقدس، استقامت را در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل نشان داده و حماسه هاي به ياد ماندني را به نمايش گذاشتند.
وي افزود: طي فراخواني كه اين جشنواره داد ۱۴۰۰ اثر از ۷۰۰ شاعر دريافت شد كه ۲۷ نفر در اين ميان برگزيده شدند.
۱۱ نفر اصلي از شاعران پيشكسوت درگذشته و حاضر، ۱۷ نفر هم در بخش جنبي معرفي مي شوند.
داوران اين جشنواره را مشفق كاشاني، عبدالجبار كاكايي، عليرضا قزوه، پرويز بيگي  حبيب آبادي، سيدعباس سجادي، شاهرخ تندروصالح، سهيل محمودي و اكبر آزاد تشكيل داده اند.
در ادامه محمدسعيد ميرزايي - شاعر كرمانشاهي - شعر خليج فارس خود را خواند و اظهار داشت: فرهنگ پاسداشت پيشكسوتان فرهنگي، فرهنگ كهني است كه بايد آن را پاس بداريم.
گاه در فضاهاي مختلف و در سايت هاي اينترنتي اظهار نظرهاي ناشيانه روي شاعران صورت مي گيرد كه اين كار درست نيست.
سپس عبدالجبار كاكايي بيانيه هيات داوران را قرائت كرد؛ در اين بيانيه آمده است: هيچ قلمي نيست كه به نامت نچرخد و هيچ شاعر پارسي گويي نيست كه قلبش برايت نلرزيده باشد.
قلبي كه براي ايران نتپيده، بهتر است كه نتپد.
در قسمت ديگر اين بيانيه آمده بود: وطنم! دوستت داريم كه آفتاب هر سحر برج و باروي تو را مي آرايد، نام تو را پاس مي داريم و ستايندگانت را مي ستاييم.
كاكايي افزود: در نخستين جشنواره شعر ايران ما شش نفر از سخنوران اديب و ارزشمندي كه به ديار باقي شتافته اند و آثاري درباره ايران سروده اند، انتخاب شدند: حسين منزوي،  مهدي اخوان ثالث، حسين  گل  گلاب، بيژن نجدي، سيدحسن حسيني و مهرداد اوستا از برگزيدگان درگذشته هستند.
در پايان اين برنامه برگزيدگان اولين جشنواره شعر ايران ما معرفي شدند؛ از پيشكسوتان حاضر، از هوشنگ ابتهاج، محمود شاهرخي، رحيم معيني كرمانشاهي،  بهمن صالحي و يدالله بهزاد كرمانشاهي برگزيده شدند كه از اين ميان بهمن صالحي و محمود شاهرخي در جمع حاضر بودند.
جايزه يدالله بهزاد كرمانشاهي را محمدسعيد ميرزايي همشهري وي و جايزه معيني كرمانشاهي را پسر اين شاعر دريافت كرد.
عطيه پژمان، سارا جلوداريان، غلامرضا سليماني، حسين صفاريان، ناصر فيض، اصغر عالي زاده، شهرام كلانتر، عباس نخجواني، سيد محمد مير ابوالقاسمي، حجت الله عباديان، محمدهادي حسيني جهان آبادي، كامران شرفشاهي، محمد داداشي ثالث، سيدمحمدامين جعفري حسيني، سيروس ذكايي، الهام عمومي و جواد جميل احدي، شاعران برگزيده اين جشنواره اعلام شدند.

توسط شوراي كتاب كودك
نامزد ايراني براي جايزه كريستين آندرسن
۲۰۰۶ معرفي شد
مهر: شوراي كتاب كودك محمد هادي محمدي را به عنوان نامزد دريافت جايزه هانس كريستين آندرسن ۲۰۰۶ (بخش تاليف) به دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان IBBY معرفي كرد و فهرست دوازده اثر منتخب وي را در اختيار هيات داوران قرار داد.
آثارمنتخب معرفي شده اين نويسنده به ترتيب الفبا عبارتند از: آواره بي خورشيد (چيستا ۱۳۸۲) افسانه درخت خرما و بزي، تصويرگر سارا ايرواني (بنياد پژوهشهاي اسلامي، ۱۳۷۳)، تصويرگر علي عامه كن (چيستا، ۱۳۸۳) امپراتور سيب زميني چهارم (قطره، ۱۳۷۰)، (چيستا، ۱۳۸۲) جان شما كجاست؟ (كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۱۳۷۳) داستانك هاي نخودي (سروش، ۱۳۷۰) دخترك و آهوي ابريشمي (امير كبير، كتابهاي شكوفه، ۱۳۶۹) دويدم و دويدم (چيستا، ۱۳۸۳) عينكي براي اژدها (مركز، كتاب مريم، ۱۳۷۵) فانتزي شلغم و عقل (مركز، كتاب مريم، ۱۳۷۵) فضانوردان در كوره آجرپزي (اميركبير، كتابهاي شكوفه، ۱۳۶۹) گاوهاي آرزو(خانه ادبيات، ۱۳۷۸) هفت روياي كلاغ (سروش، ۱۳۸۰).
گفتني است تاكنون از ايران، چهارنفردربخش هاي تاليف و تصوير نامزد جايزه جهاني اندرسن شده اند كه عبارتند از: فرشيد مثقالي (تصوير، ۱۹۷۴)، هوشنگ مرادي كرماني (تاليف، ۱۹۹۲)، محمدرضا يوسفي (تاليف، ۲۰۰۰)، ازاين ميان فرشيد مثقالي برنده جايزه جهاني هانس كريستين اندرسن دربخش تصويرشد و هوشنگ مرادي كرماني مورد تشويق هيات داوران قرار گرفت.

با تقديم به مرحوم سيد جلال الدين آشتياني
دائرة المعارف مولانا به بازار آمد
فارس: كتاب ديروز تا امروز، شرق تا غرب «مولانا» تاليف  «فرانكلين دين لوئيس» و ترجمه حسن لاهوتي دائرةالمعارف مولاناست كه به سيد جلال الدين آشتياني تقديم شده است.
اين كتاب به مناسبت هشتادمين سال تولد سيد جلال الدين آشتياني توسط نشر نامك، در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شده است. ديروز تا امروز، شرق تا غرب مولانا را فرانكلين دين لوئيس نوشته و حسن لاهوتي ترجمه كرده است.
اين كتاب نگاهي محققانه بر زندگي، آثار و انديشه هاي عارفانه مولانا در آيينه تاريخ است كه مي    كوشد دامنه تاثير او را بر مردمان شرق و غرب عالم از ديرباز تا امروز در مراكز پژوهشي در جمع مولويان و صوفيان فرقه هاي گوناگون غرب در آثار هنرمندان و بر انديشه متفكران و شاعران و نويسندگان و حتي بر عامه مردم سراسر جهان نشان دهد.
اين كتاب در حقيقت دائرةالمعارف مولاناست كه وقايع مستند تاريخي روزگاران تولد تا درگذشت او و حتي پس از آن را نيز در بر مي گيرد كه چهره و جلوه قديم و جديد مولانا را در غرب و شرق به طور كامل معرفي مي كند و نشان مي دهد كه گروه هاي مختلف مردم دنيا در طي هشت قرن مولانا را به چه سيمايي به نمايش درآوردند.
فرانكلين دين لوئيس از محققان آمريكايي است كه شيفته مولاناست و ترجمه انگليسي مقامات شيخ احمد جام و ژنده فيل از آثار اخير اوست.

با حضور رؤساي دانشگاه هاي فردوسي مشهد و پنجاب
استادان زبان فارسي در لاهور گرد هم آمدند
مهر: گردهمايي استادان زبان فارسي شهر لاهور و حومه با حضور روساي دانشگاه هاي فردوسي مشهد و پنجاب و جمعي از دوستداران زبان و ادبيات فارسي صبح روز سه شنبه در خانه فرهنگ ايران در لاهور برگزار شد.
در اين گردهمايي يك روزه كه طي دو جلسه صبح و عصر برپا شد، چند تن از استادان زبان و ادبيات فارسي پيرامون نقش زبان و ادبيات فارسي در گسترش روابط و جايگاه آن در پاكستان به سخنراني پرداختند.
دكتر باقري، رييس دانشگاه فردوسي مشهد و دكتر محمد ناصر، عضو هيات علمي دانشگاه پنجاب در سخناني بر تقويت زبان و ادبيات فارسي در مدارس، دانشكده ها و مراكز علمي - فرهنگي پاكستان تاكيد كردند.
ژنرال ارشد محمود، رييس دانشگاه پنجاب در سخناني با اشاره به علاقه مردم پاكستان به زبان و ادبيات فارسي گفت: غرب غرب است و شرق شرق و هيچ زماني ما با غرب نزديكي فرهنگي نداشته و نخواهيم داشت.
سپس عمران مسعود، وزير آموزش پنجاب به مشتركات فرهنگي دو كشور اشاره كرد و گفت: اگر بخواهيم روابط خوبي با همسايگان خود داشته باشيم بايد تلاش كنيم زبان آنها را فرا گيريم و دولت پنجاب در ترويج زبان و ادب فارسي در مدارس و دبيرستانها اهتمام دارد.گردهمايي مذكور به همت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور برگزار شد.

كارشناسي سند ملي سينما آغاز شد
عليرضا رئيسيان، رئيس كانون كارگردانان گفت: سند ملي سينما با همكاري تعداد زيادي از نخبگان تراز اول سينما در خانه سينما بررسي مي شود البته اين موضوع زمان زيادي را مي طلبد تا اجرايي شود اما كارشناسي اوليه سند ملي آغاز شده به هر حال اين سند ملي ميثاق كلي است كه همه اجزاء مثلث يعني سينماگران، مسئولين و مردم را در برمي گيرد و در اين زمينه نقطه نظرات تعريف شده اعلام مي شود.
وي افزود: در بيانيه آتي، كانون كارگردانان نقطه نظرات روشن تر خود را در بخش سينما ابراز خواهيم كرد.بر روي اين نقطه نظرات پافشاري مي كنيم و اگر فضا و ميزان آزادي فكر و انديشه همانند چند ماه اخير استمرار پيدا كند، سينما جهش خوبي خواهد داشت.

ويژه برنامه انتخابات در شبكه تهران
گروه اجتماعي شبكه تهران با حضور مجريان برنامه هاي مختلف اين شبكه ويژه برنامه اي زنده با عنوان «۲۷خرداد انتخابات نهم» را روز جمعه بيست و هفتم خرداد ماه پخش مي كند.به گزارش فارس، پخش اين برنامه از ساعت ۹ صبح آغاز و تاساعت
۳۰/۲۱ دقيقه شب ادامه خواهد داشت.
برنامه زنده «۲۷ خرداد انتخابات نهم» در فاصله زماني ياد شده طي سه نوبت پخش مي شود و گزارشگران و مجريان با حضور در پخش رژي، وزارت كشور و همچنين از طريق دو واحد سيار تهران و كرج به اجراي اين برنامه خواهند پرداخت.
برهمين اساس نوبت اول پخش اين ويژه برنامه از ساعت ۹ صبح شروع و ۳۰/۱۲ دقيقه پايان مي يابد.
مجريان اين برنامه نيز عبارتند از: ساعت ۱۵ تا ۳۰/۱۸: پخش رژي (علي درستكار و ژيلا اميرشاهي)، واحد سيار تهران( الهام صفوي زاده و ميثم نيكنام)، وزارت كشور( حسن سلطاني) و واحد سيار كرج ( كاميار اسماعيلي و آزاده آل ايوب).
ساعت ۱۹ تا ۳۰/۲۱: پخش رژي
( محمد سلوكي و امير جوشقاني)، واحد سيار تهران ( الهام صفوي زاده و ميثم نيكنام)، وزارت كشور (حسن سلطاني) و واحد سيار كرج ( كاميار اسماعيلي و قاسم بي نياز) در ضمن علاوه بر اين مجريان، داوود منفرد و رضا هدايتي گزارش هاي طنز اين برنامه را انجام خواهند داد.

كنسرت پژوهشي مجيد كياني در نياوران
گروه ادب و هنر: مجيد كياني، رديف دان و سنتور نواز نامي، در ساعت ۱۹ روز ۲۶ خرداد درباره معنويت در موسيقي سخنراني و تكنوازي سنتور دارد.
اين سخنراني در مجموعه برنامه هاي معنويت و هنر فرهنگسراي نياوران و در سالن خليج فارس برگزار مي شود.

رئيس مركز موسيقي صداوسيما:
مهراد خواننده اي مردم دوست بود
در روزهاي اخير از سوي خانواده هنرمند فقيد«فرهاد مهراد» پوران گلفام اظهار نظرها و اعتراض هايي درباره پخش آثار وي از شبكه هاي صداوسيما منتشر شده است، همچنين ابهام هايي در خصوص مسايل مربوط به حقوق مادي و معنوي آثار اين خوانند ه مردمي طرح شده كه به نظر مي رسد مسئولان و دست اندركاران صداوسيماي جمهوري اسلامي به عنوان رسانه ملي موظف به روشنفكري و تبيين و توضيح نقاط ابهام هستند.
به گزارش ايسنا، رئيس مركز موسيقي و سرود صداوسيما در گفت وگويي به پاسخگويي در اين زمينه پرداخت.
محمدحسين صوفي، ضمن اداي احترام به زنده ياد «فرهاد» و خانواده محترم ايشان، گفت: هنرمندان محصور محدوده ها و تمايلات تنگ خانواده و بستگي هاي قومي و قبيلگي نيستند و شخصيت ملي و فراملي دارند و آثار هنري آنها نيز براي مردم و جامعه پديد مي آيند نه براي بايگاني در موزه خاطرات، بر همين اساس اگر هنرمند فقيد «فرهاد مهراد» دلبستگي به مردم نداشت، چه در گزينش اشعار براي ساخت آثارش و چه در مسير حركت هنري اش تا اين ميزان به علايق و ذائقه و پسند مردم اهميت نمي داد و مانند بسياري ديگر راه خود را از مردم جدا مي كرد.اما به گواهي آثار ارزشمند و ماندگارش و نيز به گواهي اقبال گسترش مردمي به آثار ايشان مي توان به اين داوري دست يافت كه «فرهاد» خواننده اي مردم دوست بود.
رئيس مركز موسيقي و سرود صداوسيما در خصوص ابهام هايي كه در زمينه حقوق مترتب بر آثار ايشان مطرح است، گفت: در تعلق حقوق مادي آثار هنري به خانواده هنرمند جاي ترديد نيست ،اما حقوق معنوي اين آثار متعلق به مردم و رسانه ملي است.
بنابراين در صورتي كه اسنادي درباره حقوق مادي آثار آن هنرمند فقيد ارائه شود، مسئولان صداوسيما آمادگي و تمايل دارند تا پس از بررسي اسناد و مدارك ارائه شده، براي احقاق حق صاحبان آن اقدام كنند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
پول و انتخابات آمريكا
به گزارش روزنامه هاي آمريكا در شماره هاي چهارشنبه خود، دكتر «بيل فريست» جراح قلب و رئيس اكثريت سناي آمريكا كه پدر ثروتمندش صاحب چندين بيمارستان زنجيره اي است، از هم اكنون خود را براي نامزد شدن در انتخابات سال ۲۰۰۸ رياست جمهوري آمريكا آماده مي كند. وي براي تبليغات مقدماتي، از جيب خود و خانواده، سي و پنج ميليون دلار آماده كرده است كه حزب او (حزب جمهوريخواه) خواهد كوشيد تا ۲۰ برابر اين مبلغ را جمع آوري كند. ولي پول حزب پس از تعيين نامزد در كنوانسيون نمايندگان حزب در اختيار گذارده خواهد شد و ۳۵ ميليون دلار پول شخصي صرف تبليغات دكتر فريست براي احراز نامزدي حزب خواهد شد. در برابر، همه پول نقد سناتور اينديانا كه مي خواهد نامزد حزب دمكرات و رقيب «فريست» شود، در حال حاضر ۱۵۸ هزار دلار است. به اين ترتيب باز هم پول دمكراسي را تحت الشعاع خود دارد! آمريكايي هايي كه درآمد كم دارند و تنگدست به شمار مي روند ابراز نگراني كرده اند كه اگر دكتر فريست رئيس جمهور شود باز هم هزينه دارو و درمان بالا خواهد رفت زيرا كه هوادار افزايش درآمد كمپاني هاي داروسازي و بيمارستان ها است كه در آمريكا خصوصي هستند و مانع از ايجاد بيمارستان توسط دولت و شهرداري ها خواهد شد و با انتخاب او كاپيتاليسم (سرمايه داري) در آمريكا تقويت و بر ثروت ثروتمندان افزوده خواهد شد.
مقام ها و موضوع سوءاستفاده
رسانه ها در اروپا و آمريكا با به دست آمدن دو يادداشت تازه، بار ديگر كوفي عنان دبيركل غنائي سازمان ملل را تيتر خود كرده اند. اين دو يادداشت كه مربوط به سال ۱۹۹۸ هستند نشان مي دهد كه عنان از مشاركت كمپاني سوئيسي كه پسر او «كوجو» در آن داراي مقام بود، اطلاع داشته است. در يكي از يادداشت ها (به تاريخ دسامبر ۱۹۹۸)، معاون مدير عامل كمپاني سوئيسي خطاب به كوفي عنان نوشته است: ما در مورد مشاركت در برنامه (۶۴ ميليارد دلاري) نفت در برابر غذا (مربوط به عراق) پيشنهاد داده ايم و روي مساعدت شما (كوفي عنان) حساب مي كنيم. بازرسان رسيدگي به سوءاستفاده مالي از برنامه نفت در برابر غذا به تازگي اين يادداشت ها را به دست آورده اند كه پريروز در اختيار رسانه ها قرار گرفت. برخي از رسانه ها در تفسيرهاي خود نوشته اند: هر مقام كه پيرامونش شايعه سوءاستفاده رواج يابد، از جمله كوفي عنان، بهتر است كه تا ختم رسيدگي كنار برود تا نفوذ او كار رسيدگي را به درازا نكشاند.
بازگشت مورخ به وظيفه اصلي
بانو «اليزابت كاستووا» به زبان انگليسي يك كتاب ۶۴۲ صفحه اي تحت عنوان «مورخ» تأليف كرده كه توزيع آن از ۱۴ ژوئن ۲۰۰۵ آغاز شده است. اليزابت در اين كتاب از مورخان خواسته است كه كار خود را منحصر به يافتن اسناد گذشته نكنند و به وظيفه اصلي باز گردند كه دادن پند و اندرز است كه آنها را از بررسي ضعف ها و قوت هاي گذشتگان و كارهاي درست و نادرست آنها به دست آورده اند، تا اشتباهات تكرار نشوند.
آژيرهاي خطر در كاليفرنيا
پريشب در ساعت ۸ و ۱۴ دقيقه به وقت محلي (۷ و ۴۵ دقيقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) آژير هاي خطر سونامي (هجوم امواج دريا به ساحل در پي زلزله در زير دريا) در سراسر شهرهاي سواحل غربي آمريكا از جمله كاليفرنيا به صدا درآمد و نيم ساعت ادامه داشت و مردم را سراسيمه ساخته و آماده خروج از مناطق مسكوني كرده بود كه رفع خطر اعلام شد. تنها ساكنان شهر ساحلي «كرسنت سيتي» به دستور پليس شهر تخليه شده بودند. اين آژيرها در پي وقوع يك زلزله ۷ ريشتري در ۱۵۰ كيلومتري شهر كرسنت در اقيانوس آرام به صدا درآمده بودند. امواج دريا ناشي از زلزله به منطقه كرسنت هجوم بردند ولي شدت آنها محدود بود و زيان هاي وارده چشمگير نبود.

شماره جديد نيكي منتشر شد
ايرنا:چهل  و سومين  نشريه  «نيكي » به  صاحب  امتيازي  انجمن  خيريه  حمايت  از بيماران  كبدي  ايران  با پرسشي  از نامزدهاي  رياست  جمهوري  منتشر شد.
اين  نشريه  كه  متعلق  به  انجمن  خيريه  حمايت  از بيماران  كبدي  است ، در  سرمقاله  خود از نامزدهاي  اين  دوره  رياست  جمهوري  پرسيده است : ما توسعه  مي خواهيم ، اما اول  مي خواهيم  زنده  بمانيم  و زندگي  كنيم ، براي  اينها چه  برنامه اي  داريد؟
عناويني  همچون  «بوي  خاك ، جواني  كه  سعي  كرد نقاش  باشد، داستان  جام جهاني  فوتبال ، هركول  قرن  بيستم ، ايران  جهاني  شد، گفت وگو با كمند اميرسليماني ، رضا رويگري  و بهزاد فراهاني ، تغذيه  و داروهاي  هپاتيت  و دهها مطلب  خواندني  ديگر» از ديگر مطالب  اين  شماره  از نشريه  نيكي  است .

برگي از تاريخ
يعقوب ليث و دستور ميهني او پس از تصرف كرمان
۱۶ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۶۸۶ پيش از ميلاد «حمورابي» پدر قانونگذاري در جهان در بابل (عراق امروز) درگذشت، ولي سيصد ماده از قوانين او كه بر سنگ حك شده است، در دست است. قبلاً، سال درگذشت حمورابي را ۱۷۵۰ پيش از ميلاد ذكر كرده بودند. در سال۱۳۰۰ هجري و دو هفته پس از تعيين قوام السلطنه به جاي سيد ضياء طباطبايي به عنوان رئيس الوزراء، دامنه مخالفت با اين انتصاب به مازندران و گيلان كشيده شد و ساعد، پسر سپهسالار تنكابني، قوام را عامل خارجي اعلام كرد و در تنكابن دست به قيام مسلحانه زد و به جمع آوري نيرو براي حمله به تهران پرداخت. پيش از ساعد، در خراسان كلنل محمدتقي خان پسيان دست به مخالفت با قوام السلطنه زده بود و انگلستان را عامل همه مشكلات و بدبختي هاي ايران خوانده و گفته بود كه انتصاب قوام السلطنه هم به اراده آن دولت استعمارگر انجام شده است و در برابر سلطه انگلستان بايد ايستادگي شود. در سال ۱۳۳۲ هجري دكتر مصدق نخست وزير وقت نرخ گوشت را در تهران كيلوگرمي ۲۶ ريال تعيين و اعلام كرد. مداخله نخست وزير زماني آغاز شد كه مذاكرات شهردار پايتخت با قصاب ها به بن بست رسيد و شهردار تصميم گرفت در خيابان ها دكه بگذارد و رفتگران را به فروش گوشت بگمارد. در آن زمان، ايران به سبب تحريم انگلستان، فاقد درآمد نفت بود و مردم تشويق به پروراندن گوسفند در منازل و باغ ها و حاشيه مزارع شده بودند. در سال ۱۹۶۳ سرهنگ دوم بانو «والنتين ترشكوا» به عنوان نخستين فضانورد زن با وستوك - ،۶ سفينه شوروي، در مدار زمين قرار گرفت. در سال ۱۹۷۷ مهندس «ورنر فون براون» كه براي هيتلر و بعداً آمريكا موشك ساخت، درگذشت.
و اينك برگي از تاريخ: شهر كرمان ۱۶ ژوئن سال ۸۶۸ ميلادي به دست يعقوب ليث صفاري، قهرمان ملي ايرانيان، افتاد كه تصميم به پايان دادن به حكومت خليفه بغداد بر ميهن گرفته بود. يعقوب پرچم استقلال طلبي را در سيستان برافراشته بود. وي در ۸۶۲ ميلادي هرات و سال بعد سراسر شمال شرقي ايران و تا كابل را از دست عمال خليفه بغداد بيرون آورده بود. در كرمان بود كه يعقوب دستور اكيد داد به زباني كه او نمي فهمد (عربي) مكاتبه نكنند. مكاتبات اداري از زمان تصرف ايران به دست اعراب مسلمان تا آن زمان به زبان عربي صورت مي گرفت. از زمان صدور دستور يعقوب ليث بود كه فارسي بار ديگر زبان رسمي شد و رونق گرفت. يعقوب بود كه خواست براي حروفي كه در عربي نيست و در فارسي تلفظ مي شود، جانشين بيابند تا رسم الخط تكميل شود و سال ها طول كشيد تا اديبان با هم به توافق رسيدند كه «پ، چ، ژ، گ» را با افزودن نقطه و سركش بر حروف عربي مشابه، به وجود آورند تا تركيب حروف تغيير نكند. تكميل اين تغييرات هشتاد سال وقت گرفت و به نوشته مؤلفان دايره المعارف كتاب و چاپ، اين اصلاحات حروفي و تبديل واژه ها و رفورمه كردن فارسي در سال ۹۵۰ ميلادي به پايان رسيد و رسم الخطي شبيه به رسم الخط فارسي امروز به دست آمد. بايد دانست كه ايرانيان تنها مسلمانان آن زمان بودند كه زبان ملي خود را از دست ندادند. يعقوب پس از آزاد كردن كرمان، با همان هدف فارس و خوزستان را گرفت و با خليفه مستقيماً وارد جنگ شد، ولي اندكي پس از رد پيشنهاد صلح خليفه در سال ۸۷۸ ميلادي  در خوزستان از بيماري قولنج درگذشت و برادرش «عمرو» بر جاي او نشست و مصلحت در آن ديد كه با خليفه از در آشتي درآيد و خليفه هم حكومت وي را بر فارس، اصفهان، كرمان، سيستان، مكران (بلوچستان)، سند (ايالت جنوبي پاكستان امروز به مركزيت شهر كراچي) و خراسان به رسميت شناخت.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
صداي گوش
مردي به دكتر روزنفلد گفته است كه چندي است در گوشش صداي زنگ و «ويز» مي پيچد و سئوال كرده است كه از چيست؟ اين است پاسخ او: چند عامل دارد از جمله عوارض جانبي داروهاي مصرفي، ورود آب هنگام شنا و دوش گرفتن به داخل گوش، آسيب ديدگي عصب شنوايي، مسافرت هوايي و تأثير تغيير فشار بر اثر پايين رفتن هواپيما، رشد استخوان منطقه گوش و.... ملاقات با دكتر ضروري است.

بهارستان
يك روز رابعه مردي را ديد كه مي گفت: «وا اندوها!» گفت: چنين گوي كه واي از بي اندوهيا، كه اگر اندوهگين بودي، زهره ات نبود كه نفس زني.
در ذكر رابعه - تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
قطع برق با كاميون
پكن: سرقت كابل هاي فشار قوي برق در شمال چين منجر به قطع برق منازل ۸۰ هزار نفر در اين منطقه شد. البته سارقان باعث قطع برق نشدند بلكه گير كردن كابل هاي برق به يك كاميون عبوري منجر به تخريب ۷ دكل شد.
داستان از اين قرار بود كه سارقان قصد سرقت كابل ها را داشتند كه ناگهان با پليس مواجه شدند و ناچار كابل هاي قطع شده را رها كردند و پا به فرار گذاشتند.
اما يكي از اين كابل هاي آويزان شده از دكل به يك كاميون در حال عبور گير كرد كه به دليل سرعت بسيار زياد كاميون، ۷ دكل كاملا تخريب شد و برق فازها قطع گرديد.
باز شدن در كاميون پر از پول
نيويورك: باز شدن در يك كاميون پر از پول باعث پخش شدن اسكناس ها در سراسر بزرگراه شد. در ساعت ۵ بعدازظهر ناگهان در كاميون بانك در بزرگراه باز شد و اسكناس ها از داخل خودرو بيرون ريخت. به همين دليل پليس اين بزرگراه را به مدت يك ساعت مسدود كرد تا به جمع آوري اسكناس ها بپردازد.
مأمور فراموشكار
واشنگتن: يك مأمور پليس در آمريكا به دليل جاگذاشتن اسلحه خود در دستشويي يك دادگاه به دردسر افتاد. اين مأمور هنگامي كه به دستشويي رفت، اسلحه خود را در گوشه اي قرار داد اما در زمان ترك اين مكان فراموش كرد آن را با خود ببرد. شهروندي كه ۵ دقيقه بعد اين اسلحه را در دستشويي پيدا كرد، آن را تحويل مأموران امنيتي دادگاه داد. قرار است تحقيقات مفصلي در اين زمينه صورت گيرد.
۴۰ ساعت برنامه تلويزيوني رئيس جمهور
ونزوئلا: يكي از نزديكان هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا گفت وي به طور متوسط ۴۰ ساعت در هفته در برنامه هاي زنده تلويزيوني حاضر مي شود و با مردم به گفت وگو مي پردازد. چاوز كه ۶ سال است بر ونزوئلا حكومت مي كند سابقه طولاني در سخنراني هاي ۵ساعته تلويزيوني دارد كه در جريان سخنراني هاي خود حتي به خواندن شعر و كتاب مي پردازد.
محاكمه دانش آموز
مادريد: يك دانش آموز دبيرستاني در اسپانيا كه روي معلم خود استفراغ كرده بود محاكمه شد. اين معلم معتقد است كه دانش آموز مورد نظر عمدا روي او استفراغ كرد درحالي كه پدر دانش آموز چندين بار تأكيد كرده است علت اصلي استفراغ كردن فرزندش، فشارهاي روحي ناشي از برگزاري امتحانات پايان سال بوده است. در پي اين واقعه، دانش آموز ۱۷ ساله از مدرسه اخراج شد و بايد در دبيرستان ديگري به تحصيل بپردازد.
تجمع ۳۵۰ حيوان در خانه
لندن: كارشناسان حمايت از حيوانات در انگليس ۳۵۰ حيوان را در خانه اي واقع در شرق انگليس كشف كردند. براساس گزارش هاي دريافتي ۱۳۱ سگ، ۴۸ گربه، ۸۰ خرگوش و ۸۶ خوك در اين خانه نگهداري مي شد كه بسياري از آنها در وضعيت بسيار بدي به سر مي بردند و بايد به سرعت نابود شوند. دو نفر در اين مورد بازداشت شده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
گل ترمس (لوپن)
004791.jpg
نام علمي: Lupinus Beryl Viscountess Gowdray
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه دائمي به بلندي ۹۰ و گستردگي ۷۵ سانتي متر است سنبله هاي گل آن به رنگهاي صورتي و قرمز در اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك نسبتا غني و سبك با زهكش خوب نياز دارد پس از پايان گلدهي ساقه هاي گل را كاملا حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: ازطريق تهيه قلمه از ساقه هاي جانبي كه گلدهي ندارند در بهار يا اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |