پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۴ - Jun 16, 2005
حداد عادل:
مردم با رأي خود دولتي مقتدر و متدين را سركار مي آورند
004848.jpg
ايسنا: دكتر غلامعلي حداد عادل ابراز اميدواري كرد كه مردم در روز جمعه  با رأي خود دولتي مقتدر و متدين را بر سر كار بياورند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي  سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت شهيدان مؤتلفه گفت: امروز بايد به شهيدان درود بفرستيم كه در شب تيره كه هيچ ستاره اي جلوه گري نمي كرد مانند شهابي به سرعت، روشني بخشيدند و از آسمان ملت ما عبور و به مردم ثابت كردند كه هنوز هستند كساني كه حاضرند جان خود را فدا كنند تا اسلام زنده بماند.
وي به شهداي مؤتلفه اشاره كرد و گفت: آنها مثل يك مشعل روشني شدند كه گرچه خود سوختند اما با اين كار راه را روشن كردند و نشان دادند.
من اطمينان دارم آن گروه هاي مسلحانه اسلامي كه در سال هاي بعد به وجود آمد، ثمره اين شهادت ها بود و اين برنامه ها تا ۲۲ بهمن ۵۷ ادامه يافت.
حداد عادل گفت: ما نبايد حادثه ترور منصور و شهادت اين عزيزان و فداكاري جمعيت مؤتلفه اسلامي كه پشتيبان اين ها بود را به عنوان يك نقطه تنها ارزيابي كنيم، بلكه بايد با حوادث قبل و بعد از آن ارزيابي كنيم.
در اين صورت مي توانيم نقش اين جوانان فداكار را در پيروزي انقلاب اسلامي به درستي بيان كنيم.
وي خاطرنشان كرد: ملت ايران امروز با هوشياري در صحنه حاضر است و دشمن را به هر زبان و هر لباسي كه درآيد مي شناسد. آمريكايي كه تا ديروز از استبداد و اختناق و زندان و شكنجه در ايران حمايت مي كرد، امروز در لباس طرفداري از آزادي و دموكراسي به جنگ ملت ايران درآمده است.
آمريكا تصور مي كند نسل جوان ايران كه قبل از انقلاب حضور نداشته هيچ چيزي از سابقه آمريكا در اين كشور نمي داند، به همين دليل رنگ عوض كرده و تحت عنوان طرفداري از دموكراسي آمده است.
آمريكا از حضور مردم در صحنه مي ترسد و تبليغ مي كند كه مردم در انتخابات شركت نكنند.
رئيس مجلس تأكيد كرد: من اطمينان دارم در اين آزمايش بزرگي كه در روز جمعه  يعني ۲۷ خرداد در برابر ملت ايران قرار مي گيرد، با هوشمندي و آزادي و آگاهي اين آزمايش به سود ملت ايران و انقلاب اسلامي رقم خواهد خورد.
وي افزود: ملتي كه در دفاع از استقلال كشور راه امام راحل را ادامه مي دهد، ملتي كه يك صد سال پيش به اطاعت از حكم مراجع، نهضت مشروطه را به وجود آورده و بعد از امام تبعيت كرده است و كشور را به اين جا رسانده در انتخابات رياست جمهوري كسي را انتخاب خواهد كرد كه در درجه اول مدافع استقلال اين كشور در برابر بيگانگان باشد و راه امام را ادامه دهد كه راه اسلام است و ملت كسي را انتخاب خواهد كرد كه مدافع ارزش هاي اسلامي و اخلاق اسلامي و معنويت اسلامي باشد.حدادعادل خاطرنشان كرد: ما اطمينان داريم كه بدون استقلال فرهنگي به استقلال سياسي نخواهيم رسيد.
كساني كه مي خواهند اين كشور را در برابر خطر بيگانه حفظ كنند بايد در درجه اول بر ارزش هاي فرهنگي و معنوي و اسلامي پافشاري كنند و اين توصيه دائمي رهبري به همه مسؤولان است.
وي در پايان درباره ويژگي هاي رئيس جمهور آينده گفت: رئيس جمهور آينده بايد كسي باشد كه از دستاورد امام عزيز حمايت كند و معلوم است خط امام و راه امام در چيست، هر كس سخن از توسعه و پيشرفت به ميان مي آورد بايد بداند كه همه ملت ايران خواهان توسعه و پيشرفت اين كشور هستند و اين نبايد به قيمت فراموش شدن عدالت اجتماعي باشد، تا مردم ضعيف، ضعيف تر شوند و بايد همه جانبه به همه جهات توجه شود و مردم در روز جمعه  با رأي خود دولتي مقتدر و متدين به سر كار  آورند.

وزير كشور:
نتيجه نهايي انتخابات تا پايان روز شنبه
در اختيار رسانه ها قرار مي گيرد
004845.jpg
ايسنا: وزير كشور اعلام كرد: با توجه به رقابت تنگاتنگي كه بين كانديداها وجود دارد، احتمال مي دهم انتخابات به دور دوم كشيده شود.
موسوي لاري در نشست خبري كه روز گذشته برگزار شد، با بيان اين مطلب تصريح كرد: شرايط براي برگزاري مرحله دوم انتخابات فراهم است و به عنوان مجري انتخابات اعلام مي كنيم جمعه بعد از روز اخذ راي، آمادگي برگزاري دور دوم انتخابات را داريم و همه امكانات نيز فراهم است.
وي افزود : با توجه به گزارش هايي كه دريافت كرده ايم، هيچ كدام از كانديداها نمي توانند حائز بيشتر از نصف آرا باشند.
موسوي لاري درباره آخرين وضعيت دستگيرشدگان انفجارهاي چند روز اخير نيز اظهار داشت: حوادثي كه در چند شهر اتفاق افتاده همه از يك نوع نيستند. حوادث اهواز با آنچه در تهران،  قم و زاهدان اتفاق افتاد، تفاوت دارد.
وي افزود: در اهواز يك گروه كاملا حرفه اي تروريستي با امكاناتي كه از خارج از مرزها آورده بودند، آن فاجعه را بوجود آوردند، اما نوع انفجارهاي تهران ، قم و زاهدان به عقيده كارشناسان اطلاعاتي و مسوولان امنيتي با كارهاي حرفه اي تروريستي فاصله دارد.
وي تصريح كرد: در مورد حادثه اهواز با تلاش سريع نيروهاي امنيتي سرنخ هايي به دست آمد. برخي عوامل دستگير شده نيز از ماهيت عوامل اصلي پرده برداشتند كه تا چند روز آينده همه عوامل دست اندركار در اين حادثه دستگير مي شوند.
وي افزود: درباره حادثه تهران، قم و زاهدان، علي رغم متفاوت بودن ماهيت آنها با انفجار اهواز، اقداماتي در جهت شناسايي عوامل انجام شد، عوامل را تا حدودي شناسايي كردند كه اعلام مي كنند.
وزير كشور همچنين، در پيش بيني از ميزان مشاركت مردم در انتخابات ۲۷ خرداد تصريح كرد: از مجموعه  نظرسنجي هايي كه به دست آمده، پيش بيني مي كنيم ميزان مشاركت بيش از ۵۰ درصد خواهد بود و تلقي شخص من اين است كه مشاركت به بيش از ۵۵ درصد مي رسد، البته تصميم  مردم در خود روز اخذ راي نيز مي تواند اين ميزان را افزايش دهد.
موسوي لاري همچنين درباره زمان اعلام نتيجه نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: پس از پايان اخذ راي، كار شمارش آرا شروع مي شود و تا پايان روز شنبه، نتيجه نهايي انتخابات در اختيار رسانه ها قرار مي گيرد.
وي با اشاره به هماهنگي هايي كه در اين دوره از انتخابات بين نيروهاي امنيتي انتظامي و دستگاه قضايي ايجاد شده، تصريح كرد: عزم عمومي دست اندركاران انتخابات اين است كه با هر پديده نامناسبي برخورد شود.
وي درباره امنيت انتخابات و شعب اخذ راي نيز اظهار داشت: ستاد امنيت انتخابات در مرزها برنامه ريزي دقيقي را جهت كنترل اين بخش انجام داده و در حال حاضر نيز مرزها را كاملاً در كنترل دارند، در داخل شهرها هم كار تأمين امنيت در دو بخش امنيت ميتينگ ها و فعاليت هاي تبليغاتي، هم چنين صندوق ها و شعب اخذ راي با جديت انجام شده و براي هر شعبه دو نيروي مسلح جهت صيانت از حوزه اخذ راي پيش بيني شده است كه اين تعداد بر حسب موقعيت شعبه در مناطقي بيشتر نيز مي شود.
وزير كشور هم چنين اعلام كرد: بر اساس دستور فرماندهي كل قوا نيروهاي ارتش و سپاه نيز مأمور شده اند در صورت احساس نياز نيرو هاي انتظامي، نيرو در اختيار آنها قرار دهند.
وي هم چنين درباره آمار واجدان شرايط اعلام كرد: ۴۶ ميليون و ۷۰۰ و ۸۶ هزار و ۴۱۸ نفر در اين دوره از انتخابات واجد شرايط راي دادن هستند.
وزير كشور در ادامه با اعلام پيگيري قاطعانه اين وزارتخانه در امر برخورد با تخلفات تبليغاتي گفت: در زمينه پخش سي دي و بروشورهاي تبليغاتي عليه كانديداها با همكاري وزارتخانه هاي اطلاعات و كشور يكي از مراكز تهيه و توزيع اين اقلام در كرج شناسايي شد كه عوامل و دست اندكاران آن بازداشت شدند كه بعد از انتخابات به اين مساله رسيدگي مي شود.
وي در پاسخ به سئوالي درباره تأمين هزينه انتخابات گفت: اين بخش از هزينه هاي انتخاباتي كه به امر اجرا اختصاص داشته باشد، در بودجه پيش بيني شده، اما درمورد هزينه هاي تبليغاتي كانديداها در سال ۷۶ مقام معظم رهبري سنت حسنه اي را بيان كرد كه بر مبناي آن از كانديداها خواسته شد هزينه تبليغاتي خودشان را اعلام كنند. قطعاً در اين دوره هم از اين روش استفاده مي شود و من از كانديداها مي خواهم كه از امروز كه كار تبليغات تمام مي شود، نسبت به اين امر اقدام كنند.
وي درباره دلايل افت مشاركت مردم نسبت به دوره قبل انتخابات رياست جمهوري گفت: تا اين لحظه حدود ۵۰ درصد شركت مي كنند، اما اميدواريم روز جمعه خيلي بيشتر از اين تعداد پاي صندوق هاي راي حاضر شوند.
وي با تأكيد مجدد بر اينكه تمام گروه هاي سياسي داخل كشور بر مشاركت در انتخابات تأكيد دارند، گفت: كاهش مشاركت طبيعي است، اما مردم در همه دوره ها با وجود تبليغات سوئي كه صورت مي گيرد، مشاركت دارند و ما اميدواريم حتي يك ايراني واجد شرايط نيز نباشد كه در او، تمايل نسبت شركت در انتخابات نباشد.وي همچنين درباره عملكرد صدا و سيما در اين دوره از انتخابات نيز با بيان اينكه در مديريت جديد اين رسانه نوعي چرخش مثبت مشاهده مي شود، گفت: اين امر فضاي جديدي را در فعاليت هاي تبليغي كانديداها ايجاد كرد كه مثبت بود، البته نقاط ضعفي هم داشت كه آن را دوستانه براي آن ها ارسال كرديم.
لاري درباره شايعات مربوط به حضور افرادي در مرزهاي عراق و افغانستان به جهت حضور در انتخابات نيز تأكيد كرد: مرزها در كنترل هستند.
وي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا سفراي كشورهاي خارجي و كارمندان سفارتخانه ها نيز مي توانند در شعب اخذ راي حاضر شوند، گفت: همه كساني كه در ايران هستند از لحاظ اين كه انتخابات ما در منظر و مرآي همه قرار دارد، مي توانند در شعب حاضر شوند.
وي همچنين ساعت شروع انتخابات را ۹ صبح و پايان آن را مطابق قانون ۷ بعد از ظهر اعلام كرد و گفت: قانون به وزير كشور اجازه مي دهد كه اين مقدار را افزايش دهد.
بر اساس اعلام وزارت كشور، نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ۳۰ استان، ۳۲۵ حوزه فرمانداري و ۵۴۰ بخش برگزار مي شود.

در ديدار با سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري
مدير كل يونسكو بر تعديل جهان نما تأكيد كرد
گروه علمي فرهنگي: مديركل يونسكو در ديدار با سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران بر لزوم تعديل برج جهان نماي اصفهان تأكيد كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پي ارسال نامه اي از سوي حسين مرعشي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به رياست محترم جمهور در خصوص لزوم تعديل برج جهان نما، خاتمي در پاسخ تصريح كرد: در سفر اخير به پاريس با مدير كل يونسكو جناب آقاي ماتسورا در مورد برج جهان نما صحبت كردم ايشان بر نظر جدي يونسكو نسبت به تعديل ساختمان و تأمين نظر فني يونسكو تأكيد داشتند.
آقاي خاتمي همچنين خطاب به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهردار اصفهان ابراز اميدواري كرد: با تفاهم و به صورت مرضي الطرفين مسئله حل شود تا از يك طرف نظر فني يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي و حيثيت فرهنگي اصفهان تأمين شود و هم محذور و مشكل مسئولان محترم شهري اصفهان به حداقل برسد و اينك انتظار دارم بر محور همين نظر طي روزهاي آينده به صورت تفاهم آميز مشكل را به حل نهايي برسانند.
يادآور مي شود ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده و در صورتي كه ايران تا ۲۵ تير ماه در خصوص تعديل اين برج كه به عنوان تهديدي براي نقش جهان به حساب مي آيد اقدام نكند اين اثر از فهرست ميراث جهان نما خارج شده و به ليست ميراث جهاني در خطر خواهد پيوست.

آيين نامه اجرايي مناطق نمونه گردشگري تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: مختار باقري گفت: آيين نامه اجرايي نحوه تشكيل و اداره مناطق نمونه گردشگري كشور در شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري تصويب شد.
معاون اداره كل طرح هاي سرمايه گذاري و توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با اعلام اين خبر افزود: بنابر آيين نامه مصوب شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور موظف شده است تا از ميان ۱۳۹ منطقه نمونه گردشگري شناسايي شده در استانها ي سراسر كشور، ضوابط و معيارهاي دسته بندي اين مناطق را در ۴ سطح بين المللي، ملي، استاني و محلي تدوين كند.
وي اضافه كرد: با تدوين ضوابط و معيارهاي مناطق نمونه گردشگري مناطق نمونه پيشنهادي از سوي استان هاي كشور مورد بررسي و سطح بندي قرار مي گيرد.
به گفته باقري، تدوين معيارها و ضوابط مناطق نمونه گردشگري تا يكماه آينده به پايان مي رسد.
معاون اداره كل دفتر طرح هاي سرمايه گذاري و توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: مناطق نمونه گردشگري پس از تأييد و كارشناسي سازمان به تصويب هيات وزيران مي رسد تا سرمايه گذاران بخش خصوصي، موافقتنامه رسمي دريافت كنند.
باقري يادآور شد: هدف از ايجاد اين مناطق نمونه گردشگري جمع آوري كليه خدمات توريستي در يك مكان، توليد و عرضه صنايع دستي و محصولات فرهنگي و ارائه آنها به گردشگران داخلي و خارجي است.
وي افزود: بنابر آيين نامه مصوب مناطق نمونه گردشگري سرمايه گذاران بخش خصوصي در اين مناطق با ارائه طرح هاي توجيهي گردشگري به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي توانند كليه عمليات اجرايي را خود بر عهده بگيرند و يا از مشاركت سرمايه گذاران جزء استفاده كنند.

سياست هاي نظام «سنجش افكار عمومي» تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه شب گذشته خود كه به رياست حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري تشكيل شد، دو عضو هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي و دو عضو كرسي هاي نظريه پردازي را انتخاب كرد.
به گزارش ايسنا در ابتداي اين جلسه، شورا ضمن قدرداني و تشكر از رسانه ملي جهت برنامه ريزي و اطلاع رساني مطلوب در زمينه انتخابات از تمام آحاد جامعه براي شركت پرشور در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري دعوت كرد.
در اين جلسه سياست هاي سنجش افكار عمومي به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. بر اساس اين مصوبه توجه و اهتمام به افكار عمومي و تقويت فعاليت هاي معطوف به افكارسنجي، رعايت دقيق نكات علمي و پژوهشي در انجام نظرسنجي ها و بهره گيري از نتايج آن در سياستگذاري و برنامه ريزي كشور از جمله سياستهاي سنجش افكار عمومي است.
همچنين رعايت امانت داري و تضمين عدم افشاي نام و نشاني پاسخگويان از سوي مراكز نظرسنجي و ساير مراجع قانوني، اعتمادسازي و جلب مشاركت مردم به همكاري در انجام نظرسنجي ها از جمله سياست هاي سنجش افكار عمومي است. درخواست كنندگان تاسيس مراكز مستقل افكارسنجي بايد از مراكز ذي صلاح اخذ مجوز رسمي كرده و صلاحيت علمي و قانوني آنها نيز مورد تاييد قرار گيرد.
در اين مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئول اجراي اين سياست ها، تنظيم آيين نامه ها و تصويب آن از طريق مراجع ذي صلاح است.
بر اساس اين گزارش همچنين در جلسه شب گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حجت الاسلام والمسلمين سيد عليرضا صدر حسيني و دكتر محمد فرهادي به عنوان اعضاي هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انتخاب شدند و از زحمات حجت الاسلام والمسلمين احمد احمدي قدرداني و تشكر به عمل آمد. وظيفه اين هيات تدوين و تعيين شاخص هاي سنجش وضعيت علمي و فرهنگي كشور است. لازم به ذكر است در اين جلسه آقاي دكتر عماد افروغ به عنوان عضو جديد كرسي هاي نظريه پردازي انتخاب شد.

لايحه جرايم رايانه اي به تصويب هيأت دولت رسيد
فارس: در جلسه روز گذشته هيات دولت لايحه جرايم رايانه اي مطرح و به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، براساس اين لايحه هركس به وسيله سيستم رايانه اي يا مخابراتي، صوت، تصوير يا فيلم خانوادگي و اسرار ديگري را به جز موارد قانوني بدون رضايت او منتشر نمايد، يا در دسترس ديگران قرار دهد، به گونه اي كه منجر به ضرر وي گردد يا به طور عرفي موجب هتك حيثيت او تلقي شود، به مجازات مقرر براي افشاء سر محكوم خواهد شد.
براساس بخش ديگري از اين لايحه هركس به طور عمدي و بدون مجوز داده هاي درحال انتقال يك ارتباط خصوصي را در سيستم هاي رايانه اي يا مخابراتي يا ا مواج الكترو مغناطيسي يا نوري شنود يا دريافت نمايد، متخلف و مجازات خواهد شد.
در ادامه اين جلسه تعداد ديگري از آيين نامه هاي اجرايي قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مطرح و به تصويب رسيد.
براساس آيين نامه اجرايي بند «ر» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مبلغ ۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات تكليفي براساس قراردادي كه با هريك از صندوق هاي رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي منعقد مي نمايد، به صورت وام قرض الحسنه با حداقل كارمزد موردعمل بانك ها در اختيار صندوق هاي مذكور قراردهد.
همچنين در اين جلسه به وزرات كشور اجازه داده شد به منظور انتقال دانش و تبادل تجارب حاصل از دستاوردهاي موفق و تشويق شوراهاي اسلامي كشور به اجراي طرح هاي ابتكاري و جديد جهت تحقق توسعه پايدار محلي و منطقه اي هر سال جايزه ملي شوراي اسلامي كشور را به ۲۰ شوراي برگزيده در سطح كشور اعطا نمايند.
در اين جلسه زمان اجراي جدول جرايم تخلفات رانندگي در شهرها و جاده هاي كل كشور كه قبلا اول تير سال جاري تعيين شده بود به اول مهرماه سال جاري تغيير يافت تا اطلاع رساني مناسب انجام شود.

آماده  برگزاري  انتخاباتي  كاملاسالم  در تهران  هستيم
ايرنا: فرماندار تهران  گفت : تدابير لازم  به  منظور حفظ سلامت  و امنيت  انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  انديشيده  شده  و آماده  برگزاري  انتخاباتي  كاملاسالم  در تهران  هستيم .وجيه الله  آقاتقي  ديروز  افزود: پيش  بيني هاي  لازم  به  منظور برخورد با هرگونه  تخلف  انتخاباتي صورت  گرفته  است .وي  اظهارداشت : با اخذ تدابير ويژه  و توجيه  كامل  دست  اندركاران برگزاري  انتخابات ، سعي  مي شود از بروزهرگونه  شبهه  دربرگزاري  انتخابات  سالم جلوگيري  شود.
آقاتقي  گفت : به  همين  منظور و در چهارچوب  قانون  برگزاري  انتخابات  درتمامي مراحل  اخذ راي ، شمارش  و اعلام  نتايج  انتخابات ، اقدامات  نظارتي  ويژه اعمال  خواهد شد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |