پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۴ - Jun 16, 2005
با الحاق بخشي از اراضي نيروهاي مسلح
بزرگراه صياد شيرازي به ميدان سپاه رسيد
004833.jpg
004842.jpg
گروه شهري : ديروز طي مراسمي با حضور رئيس شوراي شهر تهران با حذف ديوار حائل بين اراضي نيروهاي مسلح واقع در ميدان سپاه و الحاق بخشي از اراضي اين محدوده عمليات ساخت ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي حد فاصل ابتداي سبلان تا ميدان سپاه آغاز شد.
در حالي كه بسياري از متخصصان مديريت شهري به ويژه كارشناسان ترافيك، انتقال فضاهاي نظامي و انتظامي موجود در بافت هاي مسكوني به حاشيه و خارج از شهر تهران را الزامي مي دانند واقعيت هاي ناظر بر آمارهاي رسمي ارائه شده نشان مي دهد كه با مشاركت و همكاري شهروندان و نهادهاي انتظامي و نظامي وضعيت مناسبي فراروي مديريت شهري براي ساخت بزرگراهها و تكميل شبكه عبوري تهران قرار گرفته است.
در شهر بزرگ تهران بار ترافيكي معابر عمومي هر روز پيچيده و سنگين تر مي شود و از اين رو ساخت بزرگراههاي جديد اجتناب ناپذير است.
دكتر كمال فيروز آبادي- قائم مقام شهرداري منطقه ۷ تهران در اين باره مي گويد: بر اساس طرح جامع تهران، كلانشهر تهران نيازمند ۵۵۰ تا ۶۰۰ كيلومتر بزرگراه درون شهري است كه تاكنون حدود ۳۲۰ تا ۳۵۰ كيلومتر آن ساخته و در حال حاضر مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي مي افزايد: هر چند ساخت بزرگراه به عنوان يك راه حل براي مديريت ترافيك تهران قابل ارائه است، اما ورود بي رويه خودروهاي جديد به شبكه عبوري، اثرگذاري اين راهكار را تا حدودي زير سئوال برده و در چنين شرايطي نبود اعتبارات كافي نيز مشكل معابر شهري را پيچيده تر كرده است و به همين جهت مشاركت شهروندان و همكاري نهادها و سازمانها براي برون رفت از شرايط بغرنج كنوني الزامي است.
به همين دلايل است كه مهندس مهدي چمران- رئيس شوراي شهر تهران تاكيد مي كند كه وزارت دفاع و پشتيباني و سازمان مديريت و برنامه ريزي بايد بودجه لازم را براي خروج پادگانها از تهران پيش بيني كنند.
وي افزود: شهرداري تهران به تنهايي قادر به تملك تمام پادگانها نيست و بايد ديگر سازمانها همكاري كنند.
فيروز  آبادي صرفاً به فضاهاي نظامي و انتظامي كه معارض طرح بزرگراه صياد شيرازي است، اشاره مي كند و مي افزايد: براي تملك اراضي و املاك باقي مانده در اين طرح فقط اعتباري بالغ بر ۳۵۰ ميليارد ريال مورد نياز است.
به گفته وي ادامه بزرگراه صياد شيرازي تا ميدان سپاه در سه فاز طراحي شده است كه فاز نخست آن در حدفاصل سوهانك تا سه راه زندان مي باشد و تاكنون ۹۰ درصد از اراضي آن تملك شده است. فاز دوم از سه راه زندان تا چهار راه شيخ صفي  است و تاكنون ۴۰ درصد از اراضي معارض آن به تملك شهرداري در آمده است و فاز سوم نيز حدفاصل چهارراه شيخ صفي تا ميدان سپاه مي باشد كه به گزارش خبرنگار ما ديروز همزمان با حذف ديوار حائل بين اراضي نيروهاي مسلح و ميدان سپاه عمليات آزادسازي ۵۰ درصد از اراضي معارض آن كه عمدتاً فضاي نظامي و انتظامي بود، آغاز شد.
دكتر فيروز آبادي گفت: با بهره برداري از اين بزرگراه، ضمن روان سازي بار ترافيكي شبكه عبوري شرق و شمال شرقي تهران، از بار ترافيكي خيابان شريعتي به شدت كاسته مي شود و دسترسي از نقاط شمالي به هسته مركزي شهر و بالعكس با صرف  كمترين زمان ممكن ميسر خواهد شد.
ادامه بزرگراه تا ميدان سپاه
مهندس محمد علي آبادي معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين باره گفت: در پي توافق بين شهرداري تهران و نيروي انتظامي و سپاه پاسداران، بخشي از اراضي اين دو نيرو به طول يك كيلومتر به منظور اجراي عمليات احداث ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي خريداري و در اختيار شهرداري تهران قرار گرفت و از ديروز عمليات اجرايي آن شروع شد.
به گفته وي طول اين بزرگراه ۱۰ كيلومتر است و تاكنون ۸ كيلومتر آن در حد فاصل شهيد بابايي تا پايين خيابان سبلان اجرا شده است و تنها دو كيلومتر باقي مانده است كه بيش از يك كيلومتر آن نيز خريداري شده و در حال حاضر مشغول خريداري حدود ۸۰۰ متر واقع در بافت مسكوني هستيم كه براي خريد معارضان ملكي اين بخش، به ۲۰ ميليارد تومان بودجه نياز است.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با ابراز اميدواري نسبت به خريداري املاك معارض موجود در اين طرح تا پايان امسال، افزود: احداث يك بزرگراه ۴۵ متري با ۴ باند رفت و ۴ باند برگشت موجب كاهش ترافيك شريانهاي محلي و منطقه اي شده و در نتيجه، ديگر براي رفتن از مناطق شمالي به مناطق مركزي يا جنوبي شهر وارد بافت هاي مسكوني نمي شوند.
وي تصريح كرد: نيروهاي مسلح در اين طرح، املاكي با ارزش متري۵۰۰ هزار تومان را با قيمت متري ۱۵۰ هزار تومان واگذار كرده اند و در نهايت براي مجموعه اين يك كيلومتر، حدود ۷ ميليارد تومان پرداخت شده است در حالي كه براي خريداري املاك معارض در مساحت مشابه به ۲۰ ميليارد تومان نياز داريم.
علي آبادي اضافه كرد: پيمانكار به محض خريد املاك كار خود را همزمان شروع مي كند و لذا كار اجرايي از سرعت بالايي برخوردار است. البته با توجه به مسايل ناشناخته و معارضان تاسيساتي و ملكي كه وجود دارد احتمالاً در خردادماه سال ،۸۵ بزرگراه صياد شيرازي بطور كامل گشوده مي شود.

زندگي آبزيان رودخانه سفيدرود
004773.jpg
آفتاب: فعاليت هاي استحصال شن و ماسه در حاشيه رودخانه سفيد رود زندگي آبزيان اين رودخانه را تهديد مي كند. مهندس غلامرضا ميركي با ذكر مطلب فوق گفت: اين معدن شن و ماسه در هفت كيلومتري آستانه اشرفيه در روستاي كيسم واقع شده است كه فعاليت هاي ۳۵ ساله اش شايد يكي از مخرب ترين فعاليت هاي انساني باشد كه زندگي آبزيان رودخانه سفيدرود را تهديد مي كند. وي افزود: اگرچه ابتدا آلودگي حاصل از اين نوع عملكرد خيلي چشمگير نبود اما امروز بسيار شدت يافته است.
مدير گروه محيط زيست و توسعه پايدار وزارت جهاد كشاورزي از راهيابي رسوبات به رودخانه و بروز مشكلات خاص براي آبزيان خبر داد و افزود: تخم آبزيان در رودخانه پس از طي سيكل طبيعي بارور شده و به مصب دريا مي روند كه جايگزيني رسوبات در بستر رودخانه سفيدرود بر روي تخم آبزيان باروري آنها را با مشكل مواجه ساخته است. اين رسوبات سبب بروز خش و خراش بدن آبزيان و بروز بيماري هاي مختلف در آنها نيز شده است.
ميركي افزود: اگرچه برنامه جامع كاهش آلودگي رودخانه ها در حال تدوين و تصويب است اما اعتبارات مالي كافي از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي در اختيار ما قرار نگرفته كه بتوانيم اقدامات جدي براي مبارزه با اين نوع آلودگي ها انجام دهيم.

نوسازي بافت هاي فرسوده تهران ۱۰سال زمان مي خواهد
004776.jpg
عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران در نگاهي خوشبينانه اظهار اميدواري كرد بافت هاي فرسوده شهر تهران در صورت همكاري دولت و مجلس با شهرداري، حداقل ۱۰ سال ديگر احياء و نوسازي شود.
دكتر خسرو دانشجو ضمن دفاع از مصوبه هاي شوراي دوم شهر تهران در خصوص اعطاي تراكم تشويقي و معافيت از عوارض نوسازي، در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر گفت: ما وقتي مي توانستيم انتظار حداكثري از احياي بافت هاي فرسوده داشته باشيم كه ساير دستگاههاي اجرايي به توصيه هاي شوراي شهر عمل كنند.
وي توضيح داد: شوراي شهر تهران به سيستم مالي و بانكي پيشنهاد داد كه آنها وام دراز مدت با كارمزد پايين به مالكين بافت هاي فرسوده ارايه بدهند. زيرا اكثريت كساني كه در بافت هاي فرسوده ساكن هستند از اقشار كم درآمد جامعه محسوب مي شوند و توانايي مالي خوبي ندارند كه بتوانند به تنهايي ساخت و ساز صورت بدهند.
دانشجو در عين حال به استقبال خوب مردم مناطق ۱۷ و ۱۹ شهرداري تهران در زمينه نوسازي بافت هاي فرسوده اشاره كرد و گفت: اگر امروز به اين مناطق برويد خواهيد ديد كه استقبال براي ساخت و ساز به گونه اي راضي كننده است.
وي همچنين با انتقاد از نحوه عملكرد وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان متولي اصلي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري، افزود: شوراي شهر به وزارت مسكن پيشنهاد داد با در اختيار قراردادن مديريت زمين شهري، تا حدودي از حجم مشكلات كم كند، اما متاسفانه در اين بخش نيز هيچ حمايتي از مديريت شهري صورت نگرفت.
وي با اشاره به قوانين دست و پاگير اداري كه موجب تاخير در اجراي برنامه ها مي شود، گفت: دو سال بود كه سازمان نوسازي شهر تهران به دنبال وام خارجي ۲۰۰ ميليون دلاري بود تا بتواند بخشي از مشكلات را از اين طريق حل كند.
دانشجو افزود: با چنين موانع و محدوديت هايي، نمي توان شاهد اتفاق غير منتظره اي در بافت هاي فرسوده بود و مي بايست در اين راه يك عزم ملي به وجود بيايد و دولت و مجلس به كمك شهرداري بيايند تا شايد آن گاه در يك برهه زماني ۱۰ ساله بتوان بافت هاي فرسوده تهران را دوباره احياء كرد.

ياوران فرهنگ
004767.jpg
واحد مركزي خبر: طرح ياوران فرهنگ براي غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از ديروز در منطقه ۸ و ۱۳ تهران به مرحله اجرا درآمد.
كاظم كمالي نسب مديركل مراكز فرهنگي و هنري شرق تهران گفت: توسعه مكانهاي فرهنگي و هنري و پاسخگويي به نيازهاي شهروندان در اين زمينه و همچنين غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان از جمله اهداف اجراي طرح ياوران فرهنگ است. وي  گفت : در اين  طرح  از ساعات  غير فعال  برخي  از رستورانها، هتل  ها، مدارس  و مساجد و همچنين  از فضاهاي  خالي  برخي  از مجتمع  هاي  مسكوني  بزرگ  و نيز از بوستانها براي  عرضه  خدمات  فرهنگي ، هنري  و ورزشي  استفاده  مي شود.

نهمين پل مكانيزه عابر پياده شهر تهران
004779.jpg
نهمين پل مكانيزه عابر پياده شهر تهران واقع در مقابل مجتمع مسكوني ونك پارك در بزرگراه همت صبح ديروز با حضور جمعي از مديران شهري به
بهره برداري رسيد.به گفته خدمات شهري شهرداري تهران اين پل كه براي ساخت آن ۳۱۷ ميليون تومان هزينه شده است، با همت سازمان زيباسازي شهر تهران و همكاري شهرداري مناطق سه و شش، ساخته شده است.وي تصريح كرد: براساس برآوردهاي اوليه، روزانه بيش از سه هزار نفر از پل مذكور استفاده مي كنند و احداث اين پل ضريب ايمني را بويژه براي كودكان و سالخوردگان افزايش داده است.

پيمانكاران متخلف
004782.jpg
ايلنا: معاون خدمات شهري شهرداري تهران ، گفت: در كنار شهرداري و ديگر دستگاه  هاي به كار گيرنده پيمانكاران، وزارت كار و امور اجتماعي به عنوان مرجع قانوني، بايد با پيمانكاران تضييع كننده حقوق كارگران برخورد كند .محمدجواد محمدي  زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران ، با بيان اين مطلب ، در خصوص به كارگيري كارگران كم سن به وسيله پيمانكاران حوزه خدمات شهري ،   گفت : شهرداران مناطق اين كار را نمي  كنند ، اما در بعضي از موارد ، پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري اينگونه تخلفات را مرتكب مي  شوند.وي گفت: بررسي  ها نشان مي  دهد كه پيمانكاران فضاي سبز ، از كارگران ايراني استفاده   كرده و افراد كم سن و سال نيز به كار گرفته نمي  شوند.

در ديدار رئيس جمهوري مطرح شد
تأكيد مدير كل يونسكو بر تعديل جهان نما
004770.jpg
گروه علمي فرهنگي: مديركل يونسكو در ديدار با سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران بر لزوم تعديل برج جهان نماي اصفهان تأكيد كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پي ارسال نامه اي از سوي حسين مرعشي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به رياست محترم جمهور در خصوص لزوم تعديل برج جهان نما، خاتمي در پاسخ تصريح كرد: در سفر اخير به پاريس با مدير كل يونسكو جناب آقاي ماتسورا در مورد برج جهان نما صحبت كردم ايشان بر نظر جدي يونسكو نسبت به تعديل ساختمان و تأمين نظر فني يونسكو تأكيد داشتند.
آقاي خاتمي همچنين خطاب به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهردار اصفهان ابراز اميدواري كرد: با تفاهم و به صورت مرضي الطرفين مسئله حل شود تا از يك طرف نظر فني يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي و حيثيت فرهنگي اصفهان تأمين شود و هم محذور و مشكل مسئولان محترم شهري اصفهان به حداقل برسد و اينك انتظار دارم بر محور همين نظر طي روزهاي آينده به صورت تفاهم آميز مشكل را به حل نهايي برسانند.
يادآور مي شود ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده و در صورتي كه ايران تا ۲۵ تير ماه در خصوص تعديل اين برج كه به عنوان تهديدي براي نقش جهان به حساب مي آيد اقدام نكند اين اثر از فهرست ميراث جهان نما خارج شده و به ليست ميراث جهاني در خطر خواهد پيوست.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |