پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۴ - Jun 16, 2005
برنامه هاي اوقات فراغت تابستان ۸۴ دانش آموزان اعلام شد
004755.jpg
ايسنا: رئيس سازمان دانش آموزي ضمن اعلام برنامه هاي اوقات فراغت تابستان ۸۴ دانش آموزان گفت: ۵ ميليون و ۵۸۴ هزار دانش آموز، تابستان ۸۴ تحت پوشش برنامه هاي اوقات فراغت قرار مي گيرند.
سيدمهدي شاه حسيني با اشاره به فعاليت هرچه بيشتر كانونهاي فرهنگي و تربيتي، پايگاه هاي تابستاني، اردوگاهها، دارالقرآنها، كتابخانه هاي فعال مدارس و كانونهاي ورزشي در تابستان ،۸۴ تصريح كرد: پيش بيني شده تا در تابستان  جاري حدود ۲ ميليون دانش آموز در يكهزار و ۱۰۰ كانون فرهنگي - تربيتي، ۷۰۰ هزار دانش آموز در ۸ هزار و ۸۰۰ پايگاه تابستاني مدارس و ۲ ميليون نفر نيز در برگزاري اردوها، بازديد و گردشگري تحت پوشش قرار گيرند.
وي با اشاره به فعاليت ۶۰۰ دارالقرآن، ۲۹۰۰ كتابخانه فعال در مدارس و ۱۴۰۰ كانون ورزشي در تابستان ،۸۴ خاطرنشان كرد: در اين مراكز به ترتيب ۴۵۰ ، ۱۶۴ و ۲۷۰ هزار دانش آموز جذب خواهند شد.
شاه حسيني با اعلام ابلاغ دستورالعمل فعاليت هاي تابستاني سال ۸۴ به سازمانهاي آموزش و پرورش استانها، به ايسنا گفت: بر اين اساس كميسيوني متشكل از رييس سازمان آموزش و پرورش استان به عنوان رييس كميسيون، رييس سازمان دانش آموزي استان به عنوان دبير كميسيون، معاونين آموزش عمومي و تربيتي، نظري و مهارتي، هماهنگي امور پرورشي، برنامه ريزي و توسعه مديريت، مديريت تربيت بدني و دو نفر از دانش آموزان به انتخاب رييس سازمان دانش آموزي برنامه ريزي و هدايت فعاليتها را در سطح استان، شهرستان، منطقه و ناحيه بر عهده خواهند داشت.
وي برنامه ريزي و تمهيدات اجرايي، اطلاع رساني به كليه دانش آموزان، پيش بيني و تعيين منابع مالي، جلب همكاري و مشاركت ساير نهادها، هماهنگي و نظارت بر فعاليت هاي تابستاني نهادها و در مجموع نظارت بر فعاليتهاي تابستاني را از جمله وظايف اين كميسيون بيان و اظهار كرد: تعيين ميزان حداقل و حداكثر وجه ثبت نام شركت كنندگان، پيگيري پرداخت حق الزحمه مربيان، تمهيد لازم جهت امكانات عمومي فعاليت ها به ويژه ارودها و نظارت مستمر بر حسن اجراي برنامه ها از ديگر وظايف اين كميسيون خواهد بود.
رئيس سازمان دانش آموزي گفت: اعتبارات و نحوه تخصيص آنها جهت فعاليتهاي فراغتي در اين كميسيون تعيين شده و استانها در اين زمينه مختار هستند.

معاون امور هماهنگي و نظارت وزارت رفاه:
بسياري از صندوق هاي اختصاصي بازنشستگي
با بحران مالي مواجهند
ايسنا: معاون امور هماهنگي و نظارت وزارت رفاه اعلام كرد: بسياري از صندوق هاي اختصاصي بازنشستگي با بحران مالي مواجهند كه قبل از جا به جايي در هيأت امناء بايد تكليف بدهي هاي آنها مشخص شود.
عماد الدين قاضوي با اشاره به اين كه صندوق هاي ۱۶گانه بيمه اجتماعي فارغ از چگونگي تأسيس و ساز و كار بايد طبق ماده ۱۷ قانون جامع رفاه، تحت نظارت وزارت رفاه در آينده، افزود: اين به معناي دخالت گسترده وزارت رفاه در اين صندوق ها نيست، بلكه براساس قانون كليه مسئوليت ها و اختيارات مربوط به دستگاه هاي اجرايي دولتي و عمومي، صندوق ها و نهادهاي فعال در حوزه هاي بيمه اي، حمايتي و امدادي نظام، از وزراي مربوطه سلب و به وزير رفاه تفويض مي شود.
وي تصريح كرد: اين صندوق هاي متعدد به نوعي زير نظر دستگاه هاي اجرايي قرار دارند، ولي هيچ دستگاهي به صورت متمركز بر اين صندوق ها نظارت نداشته است. از اين رو تجربه مشتركي بين اين صندوق ها وجود نداشته و نبود تجربه يكسان موجب در پيش گرفتن روش آزمون و خطا از سوي صندوق ها در سال هاي گذشته شده است.
قاضوي با اشاره به اينكه در بسياري از كشورهاي پيشرفته تصميم گيري در خصوص سرمايه گذاري صندوق هاي بيمه اي در حد هيأت وزيران است، گفت: اهميت اين موضوع تا آنجاست كه حتي در كشورهاي داراي اقتصاد بازار نيز دولت ها هيچگاه مسئوليت خود را در قبال آينده اعضاي صندوق هاي بيمه اي فراموش نمي كنند.
معاون امور هماهنگي و نظارت وزارت رفاه تصريح كرد: به همين دليل قانونگذار در ايران هم در صدد بوده كه پراكندگي نظارت بر صندوق ها در مجموعه هاي متفاوت را به دهنده يك نفر كه در اينجا وزير رفاه است، بسپارد تا بتوان حمايت قانوني خود را از اين صندوق ها انجام داد.
وي خاطرنشان كرد: الزام بر تمركز نظارت بر صندوق هاي بيمه اجتماعي به دليل امكان دفاع حكومت از سپرده گذاري اعضا از يك سو و ايجاد امكان انتقال تجارب موفق و كاهش تجارب ناموفق در اداره صندوق هاي بيمه اجتماعي و محاسبه بدهي دولت و دستگاه هاي دولتي به اين صندوق ها به قيمت روز، از سوي ديگر از جمله محاسن اين اقدام است.
وي خاطرنشان كرد: برخي خود را مشمول اين قانون نمي دانند در حالي كه بدون توجه به ماهيت صندوق هاي بازنشستگي اين كه مؤسسه يا شركت دولتي، خصوصي يا عمومي و غيردولتي باشد، بايد خود را با قانون تطبيق دهد.
قاضوي با بيان اين كه در حال حاضر بدهي كارفرمايان برخي صندوق ها موجب بروز مشكلاتي در اجراي اين قانون شده است، گفت: برخي از صندوق ها تمايل به اصلاح اساسنامه و اجراي قانون دارند، اما به دليل اينكه در اين صندوق ها، كارفرماها بدهكاري هاي فراواني دارند، همزمان با اجراي قانون بايد تكليف اين بدهي ها مشخص شود.

مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري تهران:
ارزش كار خانگي زنان برابر ۴۰ درصد درآمد
توليد ناخالص ملي است
004752.jpg
ايسنا: مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري تهران گفت: ارزش كار خانگي زنان با ۴۰ درصد درآمد توليد ناخالص ملي برابر است.
زهرا نژاد بهرام در اولين همايش سراسري مشاوران استانداران و فرمانداران استان قزوين در امور بانوان اظهار داشت: نرخ اشتغال زنان در كشور ما هم اكنون بين ۱۳ تا ۱۴ درصد است در حالي كه در سال ۱۳۵۷ با جمعيت ۲۳ ميليوني همين ميزان اشتغال براي زنان وجود داشت.
وي در ادامه افزود: اگر زنان در خانه به طور متوسط ۸ ساعت فقط كار رفت و روب را انجام دهند به غير از كارهاي مراقبت از كودكان و آموزش آنها و پرستاري از بيمار و سالمند در طول ماه بايد ۳۶۰ هزار تومان حقوق دريافت كنند، در صورتي كه زنان ما بيش از ۸ ساعت كار مي كنند، اما متاسفانه گفته مي شود زنان همواره مصرف كننده هستند و تضييع حقوق آنها منجر به ركودشان مي شود.
وي تصريح كرد: گره كار توسعه يافتگي عدم بهره برداري و بهره گيري كامل از همه سرمايه هاي انساني جامعه است و تا زماني كه مفهوم بهره گيري از منابع انساني به بخش هاي اصلي جامعه تعميم نيابد امكان عملي كردن برنامه ها وجود ندارد.
مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري تهران خطاب به مشاوران استانداران و فرمانداران استان قزوين گفت: شما بايد به سه موضوع اجتماعي، اقتصادي و حقوقي زنان توجه بيشتري داشته باشيد. زيرا ناآگاهي زنان از حقوق و مسايل حقوقي خود از ديگر مشكلات جامعه زنان است، اين ناآشنايي سبب شده زنان تصور كنند كه تمامي قوانين بر ضد آنها است.
در ادامه همايش زهرا يوسفي، مشاور استاندار قزوين در امور بانوان در سخناني با اشاره به اين كه عرصه پرانگيزه بانوان عرصه اي است كه جاي زيادي براي كار كردن دارد اظهار اميدواري كرد كه زنان حضور موثر و فعالي در مسايل و مباحث اجتماعي مربوط به خود داشته باشند.
وي افزود: هدف ما دستيابي به رشد و تعالي جامعه با حضور زنان و مردان فرهيخته در كنار يكديگر است.

ارزش افزوده بهتر از علم و ثروت
مسن ترها، آنهايي كه سن و سالي را پشت سر گذاشته اند و سفيدي موي را تجربه كرده اند، به خوبي به ياد دارند كه يكي از موضوعات زنگ انشاء در مدارس بي چون و چرا اين موضوع بود كه علم بهتر است يا ثروت. با توجه به شرايط آن زمان و از آنجايي كه علم يك ارزش به حساب مي آمد، اكثر دانش آموزان بدون اينكه تصور درستي از اين دو مفهوم داشته باشند، به مقايسه آنها پرداخته و از آنجايي كه نمي خواستند شأن و منزلت خود را پايين بياورند، همگي از علم و علم گرايي دفاع مي كردند و در مذمت ثروت طلبي داد سخن سر مي دادند، در اين ميان افراد اندكي نيز بودند كه برخلاف جريان آب شنا مي كردند و از ثروت و مزاياي آن با ترس و لرز حمايت مي كردند و يا دست كم آن را در برابر علم، لازم و ضروري مي دانستند. ظريفي مي گفت: وقتي در مدرسه با اين موضوع انشا روبه رو شدم، خيلي راحت و بي دغدغه نوشتم كه ثروت از علم بهتر است. با ثروت مي توان كارهاي بسياري را انجام داد و چنين و چنان... معلم كه مردي اديب و زحمتكش و دلسوخته جامعه بود، به تقابل با اين انشا پرداخت و پس از ارائه توضيحاتي نمره خوبي به من نداد. سالها گذشت و من جذب بازار كار شدم و به شغل آزاد روي آوردم و اتفاقاً هم وضع خوبي پيدا كردم. روزي آن معلم فرهيخته در حالي كه گرد پيري بر سر و صورتش نشسته بود، به مغازه من آمد و كالايي را درخواست كرد. خيلي سريع او را شناختم و نشاني مدرسه و آن روزها را دادم. معلم نيز با فشار آوردن به حافظه اش مرا شناخت و چنين گفت: اگر مي دانستم تغييرات اين قدر سريع از راه مي رسند، آن نمره منفي شما را بيست مي دادم!.
باري تغييرات به طور دائم ايجاد مي شوند و همين تغييرات اند كه شكاف بين نسل ها (gencration gap) را پديد مي آورند. آن روزها علم بار ارزشي بيشتري داشت. نرخ بي سوادي به مراتب بالاتر از زمان حال بود، نهضت علم گرايي با شتاب به سمت جلو در حركت بود. در جوامع صنعتي؛ تأثيرات علم در زندگي هنوز به اين اندازه نبود. بشر رؤياي تسخير ساير كرات آسماني را در سر مي پرواند. فضا پيماها تازه مراحل آزمايشي پرواز را مي گذراندند و ماهواره ها، فضاي كره زمين را تسخير نكرده بودند. در اين طرف نيز در كشورهاي عقب افتاده؛ هنوز نيازهاي سطح نخست انسانها از قبيل بهداشت؛ امنيت؛ تحصيل و آموزش؛ ارتباطات؛ راهها؛ ساخت و سازها و غيره در مرحله صفر يا حتي زير صفر قرار داشت. بخش صنعت جوانتر بود و بخش كشاورزي به صورت سنتي اداره مي شد. بخش خدمات در اول راه خود قرار داشت و ارائه خدمات هنوز معنا پيدا نكرده بود. در چنين روزگاري حتي در كشورهاي صنعتي؛ بحث هايي درباره مديريت كيفيت جامع؛ كنترل كيفيت و غيره؛ تازه عنوان شده بود. مراحل بازرسي محصول و يا خدمات به صورت سنتي انجام مي گرفت و بحث هايي از قبيل بازرسي مرحله اي كالا و يا خود بازرسي هنوز جوان بودند. اما امروز تغييرات وسيعي در اين مفاهيم به عمل آمده است. مفاهيم و اشكال انجام كار به كلي دگرگون شده است كار يدي جاي خود را به كار هوشمندانه داده است. تكنولوژي و فنون، بشر را در تسخير طبيعت و انجام تغييرات در آن بسيار به جلو برده است. در مقابل طبيعت نيز بر انسان تأثير زيادي داشته و او را به كلي متغير ساخته است. شيوه آزمون و خطا جاي خود را به شيوه علمي داده است. در اين راستا مهارت و هرگونه تجربه وقتي پذيرفته است كه در مراكز آكادميك كسب شده باشد؛ نه به صورت خود جوش. در حال حاضر توسعه دانش محور مطرح است. دانايي زير بناي توسعه، چه از نوع سياسي و چه اقتصادي آن شناخته شده است. در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به اين موضوع كاملاً اشاره شده است.امروز فناوري هاي IT و ICT زندگي بشر را به سرعت تغيير داده اند و در برخي موارد باعث دگرگوني در ساخت هاي اجتماعي شده اند، جهاني شدن موضوعي است كه به روند اين تغييرات شتاب بيشتري داده است.
تجارت الكترونيك در مرحله شكل گيري سالم قرار دارد. هر چند كه با خطراتي از جانب هكرها دست به گريبان است. به هر حال اين نوع تجارت؛ بر عرصه فعاليتهاي اقتصادي اثر گذارده و بيشتر خواهد گذاشت. يكي از تأثيرات عمده شيوه تجارت جهاني، اثرگذاري آن بر سياست هاي پولي هر كشوري است. چرا كه با اين روند تغييرات حجم پول از كنترل دولتها خارج خواهد شد.
ماحصل كلام اينكه در دنياي امروز تغييرات بنيادين در علم و فناوري موجب بروز تغييرات عمده اي در زندگي بشر شده است. اين تغييرات باعث شده است كه علم و ثروت در هم آميخته شوند و هر دو به عنوان ارزش شناخته شوند. شايد به همين منظور است كه بحث ارزش افزوده و بهره وري مفاهيم گسترده اي پيدا كرده اند. بهبود بهره وري در جهت افزايش ثروت قرار دارد اما اين بهره وري وقتي كامل مي شود كه ثروت در جهت تعالي انسان به كار رود. شاخص هاي توسعه انساني يكي از اصولي ترين شاخص ها براي سنجش و اندازه گيري بهره وري است. بالا بودن نرخ عواملي چون: رفاه، بهداشت، آموزش، اميد به زندگي، درآمد سرانه، نرخ با سوادي و غيره، همگي در قرار گرفتن كشورها در كنار هم و در بالا يا پايين بودن در جداول مربوطه مؤثرند. در حال حاضر پرداختن به مقوله بهره وري نياز اساسي جامعه ماست. اگر چه قطعاً در اندازه گيري سطح بهره وري در كشور به نتايج اميدوار كنندهِ اي دست نخواهيم يافت ولي به نظر مي رسد اقدام در اين زمينه، موجب تحرك عاقلانه در بخش هاي صنعت، پژوهش و خدمات شود. بديهي است با بهبود بهره وري كشور، هم مي توانيم كار علمي را تقويت نماييم و هم از طبق صرفه جويي در منابع و بهبود محصولات بر ثروت ملي بيفزاييم.
محمد جواد محمدي

بيمه تكميلي كاركنان دولت حذف نمي شود
مهر: طرح حذف بيمه هاي تكميلي در روزهاي پاياني سال ۸۳ از سوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد، طبق نظر اين كميسيون حذف بيمه هاي تكميلي مي توانست ۲۰۰ ميليارد تومان را به صندوق بيمه هاي همگاني اضافه كند و كاري كند كه همه افراد جامعه به طور يكسان از امكانات بهداشتي و درماني بهره مند شوند.
اين در حالي بود كه كاركنان دولت به شدت به اين امر معترض بودند و اعتقاد داشتند حذف بيمه هاي تكميلي باعث سرگرداني آنها در شرايط سخت بهداشت و درمان كشور خواهد شد.
اما در چنين شرايطي نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين خصوص گفت: تصويب طرح حذف بيمه تكميلي باعث حذف بيمه تكميلي كاركنان دولت نمي شود.
دكتر علي باغبانيان افزود: بحث حذف بيمه هاي تكميلي از ابتداي سال ۸۴ و با تعيين بودجه مطرح شد اما اين بحث تنها مربوط به حذف بيمه هاي تكميلي مديران ارشد بود، نه كارمندان دولت.
وي تصريح كرد: از آنجا كه قراردادهاي بيمه تكميلي مديران ارشد ۱۰ برابر تعرفه هاي دولتي بود و هزينه بالايي را شامل مي شد، كميسيون بهداشت و درمان مجلس به اين نظر رسيد كه با حذف اين بيمه ها و تخصيص اعتبار آن به بخش بيمه هاي همگاني امكانات بيشتري را در اختيار مردم قرار دهد.
نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان خاطر نشان كرد: متاسفانه بيمه هاي تكميلي مديران دولتي باعث شده بود تا آن ها هيچ گاه با مسايل و مشكلات بهداشتي و درماني رو به رو نشوند و وقتي بحث از اين مشكلات مي شد براي آنها غير قابل لمس باشد، اما حالا حذف اين بيمه ها مي تواند مسئولان و مديران كشور را با مشكلات بخش بهداشت و درمان بيشتر آشنا كند.

توضيح يك خبر
گروه اجتماعي: سرويس اجتماعي در روز ۲۳ خرداد خبري را با عنوان «دادرسي قضايي تا پايان سال الكترونيكي مي شود» در صفحه ۶ درج كرده بود. بدين وسيله اعلام مي شود «طرح جامع سيستم مديريت پرونده قضايي»  كه طرح جامع دادرسي الكترونيك عنوان شده با همكاري متخصصان قوه قضائيه در حال انجام است و تنها طرح ويدئو كنفرانس با همكاري شركت مخابرات در دست بررسي و اجرا است.

آيين نامه احتساب خدمت سربازي در سابقه بيمه اي
تصويب شد
ايسنا: آيين نامه پيشنهادي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در مورد نحوه احتساب سوابق بيمه پردازي مشمولان قانون تأمين اجتماعي بابت سال هاي خدمت سربازي در كميسيون اجتماعي هيأت دولت تصويب شد.
مهندس طاهر موهبتي، معاون امور مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، با اعلام اين خبر افزود: قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون كار و الحاق يك تبصره به آن كه به موجب آن ايام خدمت سربازي مشمولان قانون كار جزو سنوات پرداخت حق بيمه آنان منظور مي شود، در مجلس ششم به تصويب رسيد، اما به دليل ابهام هايي كه در مورد نحوه اجراي آن و تامين بار مالي ناشي از آن وجود داشت، تاكنون عملياتي نشده است.
وي افزود: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي چندي پيش براي حل اين مشكل، پيش نويس آيين نامه اجرايي اين قانون را تهيه و به هيأت وزيران تقديم كرد كه روز يكشنبه ۲۲ خرداد ماه، كميسيون اجتماعي هيأت وزيران با اصلاحاتي، اين آيين نامه را تأييد و براي تصويب نهايي به هيأت وزيران ارائه كرد.
موهبتي با اشاره به اين كه احتمال تصويب نهايي آيين نامه مورد تأكيد كميسيون اجتماعي هيأت وزيران بسيار زياد است، گفت: به موجب اين آيين نامه و در صورت تصويب نهايي آن، حق بيمه ايام خدمت سربازي به نسبت هفت سي ام از سوي بيمه شده و بيست و سه سي ام از سوي دولت پرداخت خواهد شد.
به گزارش ايسنا، معاون امور مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تأمين اجتماعي افزود: به موجب آيين نامه پيشنهادي مورد تأييد كميسيون اجتماعي هيأت وزيران، بار مالي ناشي از اجراي اين آيين نامه هر سال با توجه به تعداد استفاده كنندگان از سوي سازمان تأمين اجتماعي محاسبه و در لايحه بودجه سال بعد، منظور و پرداخت مي شود.
مهندس موهبتي، همچنين در مورد نحوه احتساب حق بيمه براي مدت خدمت سربازي يا حضور داوطلبانه در جبهه مشمولان قانون كار با داشتن حداقل دو سال سابقه پرداخت حق بيمه، گفت: ميزان حق بيمه مقرر براي اين ايام از حاصل ضرب مدت خدمت سربازي يا حضور داوطلبانه در جبهه در ميزان حق بيمه متعلقه ظرف دو سال آخر در زمان تقاضا، تقسيم بر عدد ،۲۴ محاسبه مي شود.

اجراي طرح تابستاني پليس راه آغاز شد
ايلنا: رييس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راه ناجا، گفت: اجراي طرح تابستاني پليس راه از امروز با حداكثر توان پرسنلي در كليه محورهاي مواصلاتي كشور، آغاز شد.
سرهنگ محمد خارق، رييس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راه نيروي انتظامي، اعلام كرد: طرح تابستاني پليس راه تا اول مهرماه ادامه دارد و در اين خصوص، تعامل لازم با سازمان راه، هلال احمر، اورژانس و امداد و نجات صورت گرفته است.
وي افزود: ۵۳ دستگاه كانكس در نقاط حادثه خيز جاده  ها مستقر شده  اند و كاركنان پليس راه در جاده  ها از جليقه  هاي شب رنگ زرد تابستاني استفاده مي  كنند.
خارق تصريح كرد: بر اساس اين طرح اطلاع  رساني لحظه به لحظه از طريق رسانه  ها در خصوص وضعيت جاده  ها انجام مي  شود و در راستاي آموزش  هاي همگاني بروشورهاي آموزشي براي مسافرين تابستاني تهيه شده است.

هشدار براي فعاليت غير قانوني برخي مؤسسات كنكور
ايسنا: سازمان سنجش آموزش كشور به كليه داوطلبان آزمون سراسري، نسبت به تبليغات دروغين و فعاليت هاي غيرقانوني برخي از مؤسسات كنكور هشدار داد.
سازمان سنجش آموزش كشور در اطلاعيه اي اعلام كرد: همه ساله در آستانه برگزاري آزمون سراسري، برخي از موسسات و آموزشگاه هاي به اصطلاح علمي و آموزشي،  با انجام تبليغات موهوم و غيرواقع و با شيوه ها و شگردهاي مختص خود، اقدام به فريب داوطلبان و خانواده هاي آنان و كسب سود و اخذ مبالغي هنگفت به صورت غيرقانوني از اين رهگذر مي نمايند از جمله شگردهاي اين مؤسسات در جهت اغوا و فريب داوطلبان، دادن وعده هاي واهي از قبيل قبولي صد درصد تضميني، فروش سئوالات كنكور و يا فروش تست هاي احتمالي كنكور با مبالغ سرسام آور است، در اين ايام نيز همزمان با نزديك شدن زمان برگزاري كنكور سراسري، شاهد فعاليت اين قبيل مؤسسات و آموزشگاه هاي سودجو هستيم.به طوري كه اخيراً چندين مؤسسه با تبليغات دروغين و ارسال جزوات به آدرس پستي داوطلبان، عليرغم عدم اطلاع و تمايل آنان، ادعاي فروش تست هاي كنكور را داشته و در اين ميان يا به نوعي خود را وابسته به سازمان سنجش معرفي مي كند و يا به طوري در تبليغات خود عمل نموده كه وانمود به همكاري با اين سازمان را دارند بنابراين، سازمان سنجش به داوطلبان و خانواده هاي آنان در خصوص تبليغات موهوم اين قبيل موسسات هشدار داده تا به انحا و شيوه هاي مختلف،  قرباني توطئه اين موسسات نشده و فريب آنها را نخورند. در ادامه آمده است: سازمان سنجش هرگونه ارتباط و همكاري خود را به هر نوع و هر شكلي با اين مؤسسات، به شدت تكذيب مي نمايد و از آنجايي كه مستقيماً مجوز برخورد با اين گونه مؤسسات را ندارد، از خانواده ها تقاضا دارد كه در صورت برخورد با چنين مؤسساتي، موضوع را به دستگاه هايي كه بر اساس ادعاي مؤسسات ياد شده، مجوز قانوني در راستاي انجام فعاليت هايشان را از آنها اخذ كرده اند، اطلاع بدهند.

جسته ، گريخته
كشور ما آمادگي حذف كنكور را ندارد
فارس: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي شرايط كشور را در حال حاضر براي حذف كنكور مناسب ندانست.
محمد علي شيخ، نماينده مردم شوشتر گفت: كشور ما آمادگي حذف كنكور را ندارد؛ زيرا در اين صورت افرادي به تحصيل خواهند پرداخت كه شرايط لازم را براي اين كار ندارند.
وي افزود: در ساير كشورهاي جهان اگر اين كار انجام مي شود به دليل آن است كه موقعيت و فضاي آنها با ما فرق مي كند و ما نبايد در اين مورد كشورمان را با ساير كشورها مقايسه كنيم. اين نماينده مجلس ادامه داد: اگر بخواهيم به جاي كنكور شيوه هاي ديگري را مانند شرط معدل جايگزين كنيم، باز هم مشكلاتي به وجود خواهد آمد زيرا معدل كسي كه در استان تهران درس خوانده با كسي كه در يك نقطه دورافتاده و فاقد امكانات درس خوانده، فرق مي كند و نبايد يكسان تلقي شود.
براي مربيان بازنشسته بهداشت جايگزيني نداريم
004758.jpg
فارس: كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهر تهران گفت: هر سال حدود ۲۰۰ نفر از مربيان بهداشت شهر تهران بازنشسته مي شوند كه براي اين مربيان جايگزيني نداريم.
سهيلا تبريزي همچنين افزود: در حال حاضر در شهر تهران تعداد ۶۷۰ مربي بهداشت فعاليت مي كنند كه با روند بازنشستگي اين مربيان، طي چند سال اخير با معضل كمبود مربي بهداشت مواجه خواهيم شد.
وي ادامه داد: با نبود مربي بهداشت، مشكل بيماريهاي عفوني، بهداشت مدارس، محيط وفردي، تغذيه دانش آموزان و ... مسكوت باقي مي ماند در نتيجه فرهنگ بهداشت مدارس ارتقا پيدا نمي كند.
تبريزي در خصوص انتخابات رياست جمهوري نيز اظهار داشت: بايد فرهنگ بهداشتي در جامعه به عنوان رفتار در بيايد ما از رييس جمهور مي خواهيم كه مربي بهداشت را در مدارس ايران زنده كند و به اين موضوع توجه كند كه در هر مدرسه يك مربي بهداشت وجود داشته باشد.
اغلب زندانيان مرتكب جرايم عمدي شده اند
مهر: معاون دادستان در امور زندانها گفت: در حال حاضر اكثر مجرمين به دليل جرايم عمدي در زندانهاي كل كشور نگهداري مي شوند.
محمود سالاركيا با بيان اين مطلب افزود: جرايم عمدي شامل سرقت، جعل اسناد و صدور چك بلامحل است و اكثر جرايم غيرعمدي مربوط به تصادفاتي است كه منجر به فوت اشخاص مي شود كه در چنين مواقعي حمايت هاي چنداني را از بيمه شاهد نيستيم.وي گفت: عدم حمايت بيمه از اشخاصي كه به دليل تصادفات غيرعمدي روانه زندان مي شوند باعث شده تا جمعيت كيفري در زندانها افزايش يابد و عده اي به علت عدم توانايي مالي در پرداخت ديه مدتها در زندان به سر خواهند برد.
علت دفع كليه هاي پيوندي
ايسنا: مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي اعلام كرد: ۳۰ درصد پيوندهاي كليه در كشور به علت كيفيت پايين دارو و يا عدم دسترسي به آن بعد از دو سال دفع مي شوند.
مصطفي قاسمي،  پزشكان ايراني را از بهترين متخصصان دنيا خواند و اظهار كرد: علي رغم كيفيت بالاي عمل هاي پيوند در كشور كه توسط متخصصان ايراني انجام مي شود، ولي صرفا به دليل كيفيت پايين دارو و يا عدم دسترسي آسان به آن موجب پس زدن كليه مي شود. قاسمي به ايسنا گفت:  سالانه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار پيوند در كشور انجام مي شود كه اكثر آنها از فرد زنده گرفته مي شود.
ساختار سازمان حج و زيارت اصلاح شد
فارس: در يكصد و بيست و هفتمين جلسه شوراي عالي اداري كه ديروز با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور تشكيل شد، ساختار و وظايف سازمان حج و زيارت اصلاح شد.در اين جلسه به منظور ايجاد انسجام در ساختار تشكيلاتي سازمان حج و زيارت و نيز با توجه به لايحه قانوني تشكيل سازمان حج و زيارت، در خصوص اين سازمان تصميم گيري شد.
معتادان هنوز سرنگهاي خود را تحويل نگرفته اند
مهر: طرح توزيع سرنگ هاي يك بار مصرف بين معتادان به دليل طولاني شدن مذاكرات هنوز اجرايي نشده است.
معاون درمان دفتر اعتياد سازمان بهزيستي در اين باره توضيح داد: به دليل متنوع بودن سرنگ هاي يك بار مصرف و نياز به بررسي هاي دقيق در خصوص كيفيت و قيمت اين سرنگ ها سازمان بهزيستي هنوز نتوانسته طرح توزيع سرنگ هاي يك بار مصرف را به مرحله اجرا بگذارد.
وي تصريح كرد: سازمان بهزيستي در حال حاضر مشغول بررسي قيمت و كيفيت سرنگ هاي يك بار مصرف است و ما اميدواريم در آينده نزديك بتوانيم اين طرح را اجرايي كنيم.
معاون درمان دفتر اعتياد سازمان بهزيستي خاطرنشان كرد: در حال حاضر سازمان بهزيستي سرنگ هاي معلولي را به صورت رايگان در اختيار معتادان قرار مي دهد.
امكانات تأمين اجتماعي در دو داروخانه
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي براي ارائه خدمات بيشتر به بيماران خاص و شيمي درماني، نمايندگاني را براي تأييد نسخه داروي گران قيمت اين بيماران، در داروخانه هاي هلال احمر مركزي و سيزده آبان تهران مستقر كرده است.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، اين نمايندگان نسخه بيماران خاص را كه داراي كارت كوپن دار هستند، بدون در نظر گرفتن هيچ گونه سقف ريالي براي تحويل دارو تأييد مي كنند. همچنين بيماران MS و پيوند كليه كه جزو بيماران خاص نمي باشند نيز مي توانند با ارائه كارت كوپن دار سازمان تأمين اجتماعي داروهاي مورد استفاده بيماري خود را با فرانشيز ۱۵ درصد دريافت نمايند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |