پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۴ - Jun 16, 2005
مقام معظم رهبري:
هر كس رئيس جمهور شد، همه موظفند
با او همدلي و همكاري كنند
004836.jpg
فارس: رهبر معظم انقلاب صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از مردم فرمودند: هركس رئيس جمهور شد همه موظفند با او همدلي و همكاري كنند.
رهبر معظم انقلاب صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از مردم، انتخابات رياست جمهوري را، لحظه بسيار مهم و تعيين كننده اي در جامعه خواندند و با اشاره به آمادگي و شور انتخاباتي ملت براي استفاده از حق تعيين سرنوشت خويش و اداي تكليف شرعي شركت در انتخابات افزودند: ملت آگاه ايران، روز جمعه براي صيانت كشور، حفظ منافع خود و تزريق خون تازه در رگهاي نظام استوار اسلامي، به پاي صندوقهاي راي مي آيد و نقشه دشمنان خبيث را براي كمرنگ كردن حضور مردم در انتخابات رياست جمهوري خنثي مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي روز جمعه را روز حضور و اظهار هويت ملت بزرگ ايران خواندند و با اشاره به ميدان گسترده اي كه براي انتخاب انواع سلايق مديريتي - سياسي - اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي به وجود آمده است، افزودند: به بركت مردمسالاري حقيقي موجود در نظام اسلامي، هيچكس نه رهبري، نه دولت و نه احزاب و گروهها نمي توانند
براي انتخابات فرد خاصي به مردم، امر و نهي كنند بلكه اين مردم هستند كه با تحقيق و مطالعه ومشورت هر فردي را كه به نظرشان صالح تر مي رسد انتخاب مي كنند و به علت نيت خيرشان و تلاش براي حاكميت ارزشهاي اسلامي از اجر و پاداش الهي نيز بهره مند مي شوند.
ايشان با انتقاد از كسانيكه با تكرار حرف رسانه هاي آمريكايي و صهيونيستي، ملت ايران را در حال آموختن دمكراسي مي  دانند، افزودند: دشمن اين حرفها را براي تحقير ملت بزرگ ايران بر زبان مي آورد و متاسفانه كسانيكه پس از انقلاب بارها شاهد حضور آزادانه، مومنانه و پرشور و آگاهانه ملت در انتخابات مختلف بوده اند، همين حرفهاي ظالمانه را تكرار مي كنند.
رهبر معظم انقلاب، مردمسالاري در نظام اسلامي را، شفاف و همگاني برشمردند و با اشاره به مشكلات عميق و محدوديتهاي آشكار و پنهان دموكراسي در كشورهاي غربي خاطرنشان كردند: در بسياري از كشورهايي كه داعيه دمكراسي دارند، مردم در انتخاباتي حزبي به كساني راي مي دهند كه در برخي مواقع فقط نام او را آن هم در دوران تبليغات شنيده اند اما در ايران، هيچ حزبي قادر نيست مردم را به اينگونه راي دادن مجبور كند.
ايشان در همين زمينه افزودند: البته برخي افراد تلاش مي كنند با تحقير احساسات عمومي و عوام گرايي خواندن اين احساسات پرشور، به احزاب نقشي همچون احزاب آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي بدهند تا چند مسئول حزبي با بده بستانهاي سياسي و اقتصادي به جاي عموم  مردم تصميم بگيرند و ملت هم چشم بسته به فرد مورد نظر آنان راي بدهند اما اين نقشه، تاكنون در ايران موفق نبوده و نخواهد بود.
رهبر معظم انقلاب، حضور مردم را سد مستحكمي در مقابل تعرض دشمنان خواندند و با اشاره به تلاش چندين ماهه استكبار براي بي رونق كردن انتخابات رياست جمهوري، افزودند: برخلاف انتظار دشمنان ملت، گمانه زني هاي آنها نيز نشان مي دهد كه اكثر مردم در انتخابات شركت مي كنند به همين علت دشمن دستپاچه و ناراحت است.
ايشان، حمايت مردم از نظام اسلامي را مهمترين عامل ناكاميهاي زورگويان جهاني در مقابل جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: ملت ايران، روز جمعه نيز با حضور همگاني و واضح تر از هميشه، به جمهوري اسلامي، به قانون اساسي و مواد غير قابل تغيير قانون اساسي يعني اسلام و ارزش هاي اسلامي راي مي دهد و از نظام خود و قانون اساسي دفاع مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي انتخابات را در ذات خود حادثه اي شيرين و ميدان تجلي راي و اراده قشرهاي مختلف مردم دانستند و با يادآوري تلاشهاي مذبوحانه دشمنان از جمله انفجارهاي اخير براي تلخ كردن فضاي انتخابات تاكيد كردند: افتخار ملت ايران و نظام اسلامي در اين است كه انتخابات برخلاف برخي كشورها هميشه در نهايت امنيت و آرامش كامل برگزار مي شود و اكنون نيز آحاد مردم به خصوص دست اندركاران ستادهاي انتخاباتي نامزدها بايد بدقت و كاملاً مراقب باشند با تخريب نامزدها و تعرض به يكديگر، به طرح دشمن براي تلخ كردن فضاي انتخاباتي كمك نكنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به كدورتهايي كه ممكن است به علت طرفداري از كانديداهاي مختلف حتي در ميان دوستان و نزديكان به وجود آيد، افزودند: همه اين كدورتهاي احتمالي بايد روز جمعه پايان يابد چرا كه هر كس با راي مردم انتخاب شود رئيس جمهور همه مردم خواهد بود چه كساني كه به او راي داده اند چه افرادي كه به ديگر كانديداها راي داده اند و چه كساني كه به علل مختلف فرصت شركت در انتخابات پيدا نكرده اند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به حضور ۸ نامزد تأييد صلاحيت شده در انتخابات رياست جمهوري افزودند: هر كدام از اين ۸ نفر رئيس جمهور شد همه موظفند با او همدلي و همكاري كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: هر كس شوراي نگهبان او را تاييد كرده، مهر تاييد صلاحيت به او زده و مردم اكنون در تلاشند فردي را كه نظرشان به اوست انتخاب كنند.
ايشان با تاكيد بر لزوم پيگيري مردم از رئيس جمهور جديد براي تامين مطالبات ملت افزودند: بنده نيز مانند هميشه مطالبات مردم و نظام از مسئولان را به طور مستمر پيگيري خواهم كرد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به خسته شدن مردم از اختلافات و دعواهاي سياسي افزودند: كارهاي زيادي در كشور انجام شده، اما مشكلات فراواني مانده است كه مردم منتظرند حل شوند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به وظايفي كه اسلام و قانون اساسي در ريشه كن كردن فساد و تبعيض و رسيدگي جدي به قشرهاي مستضعف و محروم بر دوش مسئولان گذاشته است، تاكيد كردند: مردم منتظرند رئيس جمهور جديد با پرهيز از دعواهاي لفظي، در ميدان كار و عمل وارد شود و با انتخاب همكاران مومن به حق مردم و مومن به نظام، حل مشكلات مردم را به عنوان اولين وظيفه و اولويت اساسي خود دنبال كند.
ايشان همچنين با تاكيد بر لزوم صيانت از آراي فرد فرد مردم، مسئولان وزارت كشور و ناظران شوراي نگهبان را به مراقبت جدي از آراي ملت توصيه كردند و افزودند: آراي مردم امانت الهي است و بايد كاملاً محفوظ بماند.
رهبر معظم انقلاب با ابراز اميدواري فراوان و اطمينان به فضل الهي افزودند: از خداوند مسئلت مي كنيم ملت را در حركتي كه خير و صلاح آنها در آن است؛ ياري نمايد و آنچه را مايه عزت - صيانت و رفع مشكلات ملت است، پيش آورد.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار همچنين با تبريك ايام ولادت حضرت زينب(س) و روز پرستار، از آن حضرت به عنوان يك شخصيت داراي ابعاد مختلف و الگوي واقعي زن و مرد مسلمان ياد كردند و افزودند: زينب كبري (س) ضمن آنكه با عظمت روحي خود، همه شكوه و حشمت هاي ظاهري دستگاه ظلم و جور آن زمان را وادار به خضوع و تسليم كرد، با عقل، متانت، قدرت، شجاعت، شور و احساس عاطفي، صراحت زبان، و همچنين عواطف مادرانه و خواهرانه خود، يك الگوي كامل است كه اسلام به بشريت و مسلمانان عرضه كرد و اين بانوي بزرگوار با چنين شخصيتي توانست نقشي استثنايي ايفا كند.
ايشان، ويژگي هاي حضرت زينب (س) را تشخص و منزلت واقعي زن دانستند و با تاكيد بر اينكه جوامع مادي غرب از چنين الگوي كاملي بي بهره و از درك منزلت واقعي زن عاجز هستند، خاطرنشان كردند: اگر زنان جامعه، بانوي بزرگواري همچون حضرت زينب (س) را الگوي خود قرار دهند، آن جامعه از نظر ارزشهاي معنوي و اخلاقي مشكلي نخواهد داشت و به عنوان محور كانون خانواده در تربيت و هدايت مردان نيز نقش اصلي را ايفا مي كند.

دكتر احمدي نژاد:
همشهري حق حمايت از
هيچ كانديدايي را در انتخابات ندارد
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و مديرمسئول روزنامه همشهري در حكم انتصاب سردبيرجديد اين روزنامه تأكيد كرد: روزنامه همشهري متعلق به بيت المال است و در عرصه انتخابات حق حمايت از هيچ كانديدا و جريان سياسي را ندارد.
به گزارش خبرنگار ما در حكم علي اكبر اشعري
قائم مقام مديرمسئول و سردبير جديد همشهري كه در تاريخ ۱۸/۳/۸۴ صادر شده آمده است:
با عنايت به سوابق و تجارب جنابعالي در عرصه مديريت امور فرهنگي به موجب اين ابلاغ به سمت قائم مقام مديرمسئول و سردبير روزنامه همشهري و كليه ويژه نامه ها و ضمائم مربوط منصوب مي شويد.
اميدوارم با همت و تلاش جنابعالي در جهت اطلاع رساني صحيح، ترويج ارزش هاي ديني و فرهنگي، ارائه تحليل هاي درست سياسي _ اجتماعي و همچنين ايجاد فرصت هاي مناسب براي انديشمندان، علما، نخبگان، هنرمندان، تحليلگران و خبرنگاران ،روزنامه مزبور در طراز يك روزنامه موفق و متناسب با شخصيت و منش جامعه اسلامي _ ايراني ارتقا پيدا كند.عنايت داشته باشيد كه روزنامه همشهري متعلق به بيت المال است و در عرصه انتخابات نيز جز اطلاع رساني بي طرفانه حق حمايت از هيچ كانديدا و جريان سياسي را ندارد.
توفيق جنابعالي و همه همكاران ارجمند را در ظل عنايات حضرت ولي عصر(عج) از خداوند متعال مسئلت مي نمايم.

فردا، حضوري ديگر براي حمايت
از نظام و قانون اساسي
گروه سياسي: مدت زمان تبليغات رسمي كانديداها به پايان رسيد و اين در حالي بود كه عليرغم شايعات گسترده مبني بر انصراف برخي كانديداها به نفع ديگري، عملا به جز يك مورد(محسن رضايي)انصرافي در دايره اين شايعات صورت نگرفت و مردم روز جمعه با حضور در پاي صندوق هاي رأي بايد از ميان ۷ كانديدا به انتخاب شخص مورد نظر خود مبادرت ورزند.
آنچه كه بعد از اين مرحله حائز اهميت است حضور حداكثري مردم در روز ۲۷ خرداد است كه مي تواند پشتوانه خوبي براي اقتدار نظام باشد.
دعوت مراجع عظام، مسئولان و مقامات كشوري و لشگري و شخصيت هاي سياسي و مذهبي و نهادها و سازمان ها از مردم براي تحقق اين حضور و مشاركت عمومي بيانگر حساسيت و ضرورت اين مهم است.
مقام معظم رهبري بارها بر ضرورت حضور حداكثري تأكيد كرده و ديروز هم بر اين نكته مجددا اشاره داشتند. حضرات آيات عظام فاضل لنكراني، ناصر مكارم شيرازي، نوري همداني ، مجتبي تهراني و حسين مظاهري هم حضور در انتخابات را در اين شرايط لازم خواندند و از همه مردم خواستند كه به پاي صندوق ها رفته و به فرد اصلح مورد نظر خود رأي دهند.مجلس خبرگان رهبري، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، مركز رسيدگي به امور مساجد نيز خواهان حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي رأي شدند.رئيس جمهوري، رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه نيز طي اظهاراتي ضمن تحليل شرايط كنوني كشور در داخل و خارج بر لزوم مشاركت عمومي و حضور حداكثري مردم تأكيد كرده و آن را ضرورتي براي افزايش اقتدار نظام خواندند.اين درحالي است كه مخالفان نظام در خارج از كشور همه توان تبليغاتي خود را بسيج كرده تا مانع حضور حداكثري مردم شوند.انفجارات اخير در اهواز، تهران، قم و زاهدان نيز بخشي از تلاش هاي مخالفان در جهت ناامن كردن فضا براي شركت مردم در انتخابات بود كه خوشبختانه نه تنها تأثيري بر كاهش انگيزه شركت مردمي نداشت بلكه ضرورت حضور مردم را نيز افزايش داد. روز جمعه قطعا بار ديگر شاهد حماسه ديگري از سوي مردم در پاي صندوق هاي رأي در حمايت از نظام و قانون اساسي خواهيم بود.مردم سالاري ديني به عنوان دستاورد مهم نظام اسلامي بيانگر نقش و حضور مردم در همه بخش هاي جامعه است كه مهم ترين آنها قوه مجريه مي باشد و چون مردم نظام را از آن خود مي دانند در اين مقاطع حساس پررنگ تر ظاهر مي گردند. وعده ما ۲۷ خرداد .
در اين راستا نهادهاي انقلابي و تشكلهاي مختلف مردم را به شركت پرشور در انتخابات دعوت كردند.شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي، از مردم آگاه، متعهد و هميشه در صحنه ايران اسلامي دعوت كرد تا با حضور گسترده و حماسي خود در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بار ديگر همبستگي، احساس مسئوليت و علاقه مندي به سرنوشت سياسي كشورشان را در روز جمعه بيست و هفتم خردادماه به نمايش بگذارند.
در اين اطلاعيه آمده است:مردم غيور و باعزت ايران اسلامي اكنون با همتي بلند، با توكل به قدرت بي كران الهي و پيروي از فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر حضور گسترده مردم شريف در عرصه انتخابات و در راستاي نيل به اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، صبح روز جمعه بيست و هفتم خردادماه در برابر دوربين هاي رسانه هاي داخلي و خارجي به پاي صندوق هاي رأي خواهند رفت و با انتخاب آگاهانه رئيس جمهور اصلح خود، حضور و دخالت مستقيم مردم در تصميم گيريهاي ميهن اسلامي را تأييد خواهند كرد و با تثبيت حقانيت نظام جمهوري اسلامي ايران، محو قدرت هاي استكباري و سلطه جو را همچنان از آرمان هاي خود خواهند دانست.
ائتلاف آبادگران ايران اسلامي نيز در اطلاعيه اي اظهار اميدواري كرد كه در پرتو الطاف الهي و عنايات حضرت ولي عصر(عج)، با همبستگي ملي و مشاركت عمومي ملت قدرتمند و قدرشناس ايران اسلامي، به انتخاب شايسته رئيس جمهوري متعهد و كارآمد، مدير و مدبر، پاكدست و دلسوز مستضعفين،  پرنشاط و دانشمند، شجاع و آگاه، پر تلاش و خستگي ناپذير، عدالت مدار و ظلم ستيز، دين باور و فرهنگ دوست، برنامه ريز و جوان گرا، صميمي و مردم وار دست يابيم.
جمعيت ايثارگران هم در بيانيه اي متذكر شد: روز جمعه ۲۷ خرداد ۸۴ روز حماسه آفريني ملت ايران است. مردم غيور، انقلابي و متعهد ايران اسلامي در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با رأي خود سرنوشت اداره امور اجرايي كشور و نيز اجراي قانون اساسي را به فردي خواهند سپرد كه پاسدار حقوق ملت، دين و مذهب و حافظ منافع ملي كشور است.
در اين بيانيه آمده است: در سالي كه از سوي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) به نام «مشاركت عمومي و همبستگي ملي» نامگذاري شده است اتخاذ راهبرد انتخاباتي مبني بر «حضور حداكثري مردم» نشانه اي ديگر از اقتدار ملي و اوج مردم سالاري ديني است. بي گمان ملت فهيم و آگاه ايران اسلامي با حضور خود در پاي صندوق هاي رأي هم به انجام تكليف و نيز استيفاي حقوق شهروندي و اعمال قدرت در اداره جامعه مبادرت خواهند نمود و بي گمان مردم بهترين داور و قضاوت كننده هستند و تمكين به آراء ملت را بايد با كمك و ياري به رئيس جمهوري برگزيده ملت عملا نشان داد.
شهردار تهران هم طي بيانيه اي از مردم خواست حضور مقتدرانه اي در پاي صندوق هاي راي داشته باشند.در بيانيه شهردار آمده است: از يكايك هموطنان عزيزم تقاضا مي كنم كه در روز جمعه بيست و هفتم خردادماه با توكل بر خدا و با انگيزه تقرب به خالق هستي بخش، به سوي صندوق هاي راي در جاي جاي ايران بزرگ هجوم برند و با حضور شكوهمند و حداكثري خويش در انتخابات، عزت و عظمت و سربلندي ملت بزرگ ايران و صلابت و اقتدار نظام اسلامي برآمده از اراده هاي پولادين ملت نستوه اين سرزمين مقدس را به رخ جهانيان بكشند و با راي ارزشمند خود، مباني انقلاب را مستحكم سازند و جاودانه بودن ارزش هاي والاي آن را مورد تاكيدي دوباره قرار دهند.

هيأت نظارت بر انتخابات تهران از مردم خواست جرايم انتخاباتي را گزارش كنند
ايسنا: هيات نظارت بر انتخابات تهران بزرگ در اطلاعيه اي، آمادگي اين هيات براي دريافت گزارش هاي مردمي از تخلفات و جرايم انتخاباتي مشهود را اعلام كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: شماره تلفن هاي ۷-۸۹۳۹۷۳۳۳۳ در كليه ساعت شبانه روز در روزهاي پنج شنبه، جمعه و شنبه ۲۶-۲۷ و ۲۸ خرداد آماده پاسخگويي و دريافت گزارشات مردمي (جرايم و تخلفات) در سطح تهران بزرگ، اسلام شهر، ري و شميرانات است.
اين اطلاعيه مهم ترين موارد جرايم انتخاباتي را به اين شرح اعلام كرد:
خريد و فروش رأي
رأي دادن با شناسنامه جعلي
رأي دادن با شناسنامه ديگري
رأي دادن بيش از يك بار
رأي گرفتن با شناسنامه كسي كه حضور ندارد
توصيه به انتخابات نامزد معين از طرف اعضاء يا هر فرد ديگر محل صندوق  اخذ رأي به رأي دهنده
تغيير يا تبديل يا جعل يا ربودن يا معدوم كردن اوراق و اسناد انتخاباتي
امحاي آثار تبليغاتي نامزد ها محل شعبه اخذ رأي
هتك حرمت نامزد هاي انتخاباتي
دخالت نيرو هاي نظامي و انتظامي در امور اجرايي يا نظارت
عدم انجام وظيفه درخصوص حفاظت صندوق و جلوگيري از بي نظمي  از ناحيه مأموران انتظامي.

پادشاه عمان در ديدار روحاني:
سياست هاي هسته اي ايران بسيار دقيق و هوشمندانه است
004839.jpg
مهر: دكتر حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با سلطان قابوس پادشاه عمان با ابراز علاقه مندي در توسعه روابط با مسقط گفت: ظرفيتهاي زيادي براي توسعه روابط در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي وجود دارد.
روحاني در اين ديدار گفت: ايران با تعدادي از كشورهاي حوزه خليج فارس، قراردادهاي امنيتي دارد و آماده است با توجه به روابط تاريخي و دوستانه با كشور عمان نيز توافقنامه همكاريهاي امنيتي در زمينه مبارزه با تروريسم و ساير جرايم خطرناك داشته باشد.
وي لازمه امنيت پايدار در منطقه را همكاري جمعي كشورهاي منطقه در ترتيبات جديد امنيتي دانست و گفت: كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس، ايران، يمن و عراق مي توانند بناي يك همكاري مشترك جمعي در منطقه خليج فارس را بنيانگذاري نمايند.
دكتر روحاني با اشاره به بحرانهاي عراق و افغانستان، نسبت به طراحي هاي پشت پرده براي ايجاد بحرانهاي جديد در منطقه هشدار داده و چنين روندي را مغاير مصالح و منافع كشورهاي منطقه خواند.
وي با تشريح سياستهاي هسته اي ايران، گفت: هيچ تضمين عيني و غير قابل برگشتي در جهان وجود ندارد كه كشورهاي توليدكننده سوخت هسته اي براي هميشه متعهد به تأمين سوخت كشورهاي نيازمند سوخت باشند.لذا خودكفايي در توليد بخشي از سوخت هسته اي مورد نياز، مطمئن ترين شيوه براي تضمين تأمين سوخت خواهد بود.
غرب نبايد به فكر استثمار جديد كشورهاي در حال توسعه، براي وابسته كردن آنها در سوخت انرژي هسته اي باشد. همه كشورها بايد در چارچوب مقررات جهاني از تكنولوژي صلح آميز هسته اي بهره مند باشند.
سلطان قابوس پادشاه عمان نيز در ديدار دكتر روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر علاقمندي كشورش در توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران گفت: مسقط زمينه هاي لازم را براي گسترش روابط اقتصادي و ايجاد يك جهش جديد در روابط اقتصادي با ايران فراهم كرده است. عمان همچنين مايل است در زمينه هاي گسترده امنيتي با ايران روابط خود را توسعه بخشد.
وي با استقبال از پيشنهاد دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد توافقنامه امنيتي بين ايران و عمان در زمينه هاي مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر و جنايات سازمان يافته گفت: امنيت در منطقه يك موضوع بسيار اساسي است.
همكاري جمعي امنيتي منطقه اي موجب اعتمادسازي عميق بين كشورهاي منطقه خواهد شد.
سلطان عمان با توجه به حضور نيروهاي خارجي در منطقه گفت: ما معتقديم آنها دير يا زود منطقه را ترك خواهند كرد و لذا كشورهاي منطقه بايد ساز و كار لازم را براي مسئوليت پذيري آماده كنند.مبارزه مشترك كل كشورهاي منطقه با تروريسم از مسايل ضروري و مهمي است كه در اين مورد نيز همكاري جمعي و فعال كشورهاي منطقه اجتناب ناپذير است.وي شعارهاي ايجاد دموكراسي در منطقه را با ديده ترديد نگريسته و در مورد اهداف سلطه طلبانه چنين شعارهايي هشدار داد.
سلطان قابوس سياست هاي هسته اي ايران را بسيار خوب، دقيق و هوشمندانه توصيف كرده و همكاري ايران و اروپا در اين زمينه را بسيار مهم ارزيابي كرد و حق ايران براي بهره مندي از تكنولوژي صلح آميز انرژي هسته اي را مشروع خواند.
روحاني: كشورهاي منطقه انتخابات رياست جمهوري ايران را مهم مي دانند
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  گفت : كشورهاي  منطقه  انتخابات  رياست  جمهوري ايران  را براي  منطقه  حائز اهميت  تلقي  كرده  و مهم  مي دانند.
«حسن  روحاني » در بازگشت  از سفر به  چهار كشور حاشيه  خليج  فارس  و يمن  ديروز  در فرودگاه  مهرآباد گفت : حضور پرشور مردم  در اين  انتخابات  بسيار تاثيرگذار خواهد بود و عظمت  و اقتدار ايران  را به  نمايش  مي گذارد.وي  كه  با خبرنگاران  گفت  و گو مي كرد، افزود: در سفر به  چهار كشور حاشيه خليج  فارس  و يمن  در مورد روابط دو جانبه  و قرارداد امنيتي  بين  اين  كشورها و ارتقا اين  روابط بحث  و تبادل نظر شد.
دبير شوراي  امنيت  ملي  گفت : در كويت  بحث  فروش  گاز و آب  مورد بحث  و بررسي  قرارگرفت  و در خصوص  اين  قرارداد گفت  و گو شد.
وي  در تشريح  نتايج  مذاكرات  خود با مقام هاي  منطقه  پيرامون  ترتيبات  امنيتي  خليج  فارس  و درياي  عمان ، اظهار داشت : چهار كشور حاشيه  خليج  فارس مايل  هستند كه  در ترتيبات  امنيتي  منطقه ، كشورهاي  يمن  و پاكستان  هم  شركت داشته  باشند.
روحاني  از ديگر مباحث  بررسي  شده  در اين  سفر را موضوع  «طرح  خاورميانه  بزرگ  آمريكا» خواند و گفت : در مورد طرح  آمريكايي ها و اشكالات  و معضلاتي  كه اين  طرح  دارد، با اين  پنج  كشور مشورت  شد.
روحاني  در مورد موضوع  هسته اي  ايران  اظهار داشت : در زمينه  موضوع  هسته اي  توضيحات  لازم  را به  كشورهاي  منطقه  ارائه  كرديم  و به  آنها گفته  شد كه  برنامه  هسته اي  ايران  هيچ  گونه  نگراني  را براي  كشورهاي  منطقه  در برنخواهد داشت .وي ، در خصوص  سخنان  اخير «البرادعي » مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  گفت  كه  وي  موضوع  همكاري  ايران  با اين  آژانس  را مطرح  كرده  و از ايران  خواسته است  تا همكاري  بيشتري  با آژانس  داشته  باشد.
دبير شوراي  امنيت  ملي  اظهار داشت : البرادعي  اظهار اميدواري  كرده  تا در نهايت  در ماه  سپتامبر اين  مسئله  به  سرانجام  برسد.وي  در مورد گفت  و گوهايش  در يمن ، گفت : بحث  توهين  به  مقدسات  شيعيان  در يمن  با دولت  اين  كشور مطرح  شد و مقامات  يمن  اين  مسئله  را تكذيب  كردند و گفتند كه  شيعيان  مورد احترام  هستند و آنچه  اتفاق  افتاده ، جنگ  مذهبي  نبوده  است .
وي  افزود بعضي  از رسانه ها دخالت  ايران  را در مسئله  يمن  مطرح  كرده اند كه  واقعيت  ندارد و دولت  يمن  در اين  سفر ۱۰۰ نفر از شيعيان  را كه  دستگير كرده  بود، از زندان  آزاد كرد.

اخبار كوتاه
معاون اول رئيس جمهوري وارد قطر شد
ايرنا: محمدرضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري  ايران  وارد دوحه پايتخت  قطر شد و مورد استقبال  رسمي قرار گرفت .
وي  به  منظور شركت  در دومين  نشست  سران  كشورهاي  عضو گروه  ۷۷ و چين  به قطر سفر كرده  است .
اين  نشست  ديروز در هتل  شرايتون  قطر افتتاح  شد.
نخستين  نشست  سران  كشورهاي  عضو گروه  ۷۷ و چين  سال  ۱۳۷۹ در هاواناپايتخت  كوبا برگزار شد.
گروه  ۷۷ بزرگترين  ائتلاف  كشورهاي  در حال  توسعه  در چارچوب  سازمان  ملل متحد است  كه  در سال  ۱۹۶۴ ميلادي  با هدف  پيشبرد منافع  اقتصادي  مشترك  وتحكيم  مواضع  كشورهاي  عضو اين  سازمان  در قبال  مهمترين  موضوعات  اقتصادي تشكيل  شد.
رئيس مجلس لبنان هفته آينده به تهران مي آيد
گروه سياسي: نبيه بري رئيس مجلس لبنان شنبه هفته آينده بنابه دعوت رسمي رئيس مجلس شوراي اسلامي در صدر هياتي پارلماني وارد تهران خواهد شد.
رئيس مجلس لبنان در سه روز اقامت رسمي خود در تهران، با مقامات بلندپايه كشورمان از جمله رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولان جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفتگو خواهد كرد.
بررسي راهكارهاي توسعه بيش از پيش روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي از طريق گسترش روابط پارلماني، مهمترين محور مذاكرات رؤساي مجالس ايران و لبنان خواهد بود.
شيراك و بلر خواستار توقف دايمي غني سازي
از سوي ايران شدند
مهر: شيراك و بلر در موضعي سرسختانه از جمهوري اسلامي ايران خواستند فعاليت غني سازي را به طور دايم متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژاك شيراك وتوني بلرشب گذشته درپاريس تصميم خود را براي دستيابي به اينكه اتفاق نظر كه ايران فعاليت غني سازي اورانيوم را كاملا متوقف كند، اعلام كردند.
شيراك وبلر مساله هسته اي ايران را در كاخ اليزه با كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد بررسي كردند.
در ادامه اين خبر تاكيد شده كه اين موضع درحالي اتخاذ مي گردد كه آلمان و انگليس و فرانسه به نمايندگي از اتحاديه اروپايي مذاكراتي را با تهران در زمينه پرونده هسته اي ايران آغاز كرده اند و تلاش مي كنند تهران را متقاعد كنند
غني سازي اورانيوم را از سرنگيرد.
سخنگوي كاخ اليزه اعلام كرد كه شيراك و بلر بر پايبندي خود براي ادامه تلاش هاي خود براي اينكه ايران به طور كامل تمام فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را كنار گذارد، تاكيد كردند.
به گفته اين سخنگو، كوفي عنان نيز از تلاش هاي اروپا در اين زمينه تقدير و تمجيد كرد.
شيراك و بلرهمچنين حمايت خود را از تشكيلات خودگردان فلسطين براي موفقيت مرحله انتقالي درزمينه امنيتي و بناي موسسات و تحقق توسعه اقتصادي اعلام كردند.
شيراك همچنين با پيشنهاد انگليس براي بررسي اين مسائل در نشست آينده سران گروه هشت در اسكاتلند موافقت كرد.
شايان ذكراست با وجود فشارهاي مستمر غرب و آمريكا بر ايران براي متوقف كردن كامل فعاليت هاي هسته اي ايران، تهران تاكيد كرده است تا ابد غني سازي را متوقف نخواهد كرد زيرا اين يك حق كاملا مشروع و قانوني است كه ايران هم بر اساس توافقات بين المللي و مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي غني سازي اورانيوم را دنبال كند و تعليق موقت آن صرفا يك اقدام براي نشان دادن حسن نيت خود به جهانيان و اثبات صلح آميزبودن فعاليت هاي هسته اي بوده است.
خرازي: عشق به ميهن محرك ما در حفظ ارتباط با ايرانيان خارج از كشور است
فارس: وزير امور خارجه تصريح كرد: ايرانيان خارج از كشور بايد در كشور رفت و آمد داشته باشند و خدمت كنند، زيرا اميد آنها به وطن پرستي و عشق به ميهن محرك بسيار قوي در حفظ ارتباط ما با آنهاست.
كمال خرازي روز گذشته در مراسم افتتاح رسمي دبيرخانه شوراي عالي امور ايرانيان، اظهار داشت: يكي از آرزوهاي من در تمام اين سالها اين بود كه مسئله ايرانيان خارج از كشور در سطح كشور و در بين دستگاه هاي مختلف، جدي گرفته شود و از اين گنجينه عظيم نيروي انساني كه متعلق به ايران اسلامي است استفاده بيشتري شود.وي افزود: طبيعت ايرانيان خارج از كشور، طبيعت خاصي است كه دستگاه هاي مختلف با آن سر و كار دارند و تنها در سايه هماهنگي و همكاري دستگاه هاي مختلف مي شود اين هماهنگي را انجام داد، تشكيل شوراي عالي امور ايرانيان اين نويد را مي دهد كه چنين هماهنگي بين دستگاه هاي مختلف به وجود آيد و همه دستگاه ها بايد به سهم خودشان در اين راستا كمك كنند تا از اين ذخيره بزرگ استفاده كامل، براي منافع ملي مان صورت گيرد.وي در بخش ديگري از سخنانش به ديدار خود با ايرانيان مقيم خارج اشاره كرد و بيان داشت: كاملاً مشخص است كه ايرانيان مقيم خارج در مسائل مختلف درخشيدند.وي تصريح كرد: اميد است كه سيل عظيمي از امكانات ايراني هاي مقيم خارج با حل مسئله پاسپورت و شناسنامه آنها به ايران سرازير  شود.
خرازي اظهار داشت: مسئله سربازي جوانان، مسئله اي بود كه حل شد و عامل موثري در ارتباط ما با جوانان مقيم خارج از كشور بوده است.
وزير امور خارجه با اشاره به تلاش هاي علمي صورت گرفته درمورد ايرانيان مقيم خارج اشاره كرد و افزود: تلاش بسيار زيادي طي ۱۶ سال گذشته و در دوران رياست آقاي هاشمي  و آقاي خاتمي انجام گرفته است، منتهي عظمت اين گنجينه به حدي است كه هر چند روي آن كار شود اين احساس مي شود كه باز هم بايد روي مسائل آنان كار صورت بگيرد به خصوص اگر همكاري در زمينه خدمات عمومي ادامه داشته باشد .
رامسفلد بار ديگر ايران و سوريه را به دخالت در عراق متهم كرد
ايرنا: وزير دفاع آمريكا بار ديگر، سوريه و ايران را متهم كرد كه در ناآرامي هاي عراق نقش دارند.همچنين «دونالد رامسفلد» سوريه را به ايفاي نقش در «شورش در عراق» متهم كرد.وزير دفاع آمريكا اعتراف كرد كه از جنبه آماري، عراق كنوني ناامن تر از عراق پس از سقوط صدام حسين است.
رامسفلد در بخش ديگري از سخنان خود ضمن دفاع از وجود زندان گوانتانامو گفت: وجود اين زندان براي مبارزه با تروريسم همچنان ضروري است.
سيروس ناصري:
ايران در حال همكاري براي حل مسأله بازار سياه هسته اي است
فارس: مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران گفت: تهران نهايت همكاري را با تحقيقات سازمان ملل در مورد برنامه هسته اي اش خصوصاً در افشاي فعاليتهاي بازار سياه بين المللي صورت مي دهد. «سيروس ناصري» در واكنش به انتقاد سازمان ملل از ايران براي آنچه كه فراهم نكردن اطلاعات كافي در مورد اين مسأله ناميده شد، گفت: «ايران در نظر دارد به آژانس بين المللي انرژي اتمي براي خاتمه اين مسأله كمك كند.»وي افزود: «مشكل ردگيري بازار سياه اين است كه نوع قراردادهايي كه بسته مي شود، شامل گزارشهاي كتبي نمي شود.»
عليرضا معيري:
ايران اولين شريك تجاري اتحاديه اروپا است
فارس: معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه در ميزگرد اتحاديه اروپا و چالش قانون اساسي، ايران را اولين شريك تجاري اتحاديه اروپا عنوان كرد.
وي افزود: طي دو دهه آينده اعضاي اتحاديه اروپا به ۳۵ عضو افزايش مي يابد و اين تحول بسيار بزرگي در اروپا است.
معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه، جمهوري اسلامي ايران را اولين شريك تجاري اتحاديه اروپا عنوان كرد و گفت: تغيير و تحول در اين اتحاديه بر روابط سياسي و اقتصادي ايران با اين اتحاديه تاثيرگذار است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |