شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴
هنرمندان از دولت آينده چه انتظاري دارند؟
فرهنگ و هنر بايد دغدغه دولت باشد
هفته گذشته در اوج فعاليت هاي انتخاباتي و تأكيد كانديداهاي رياست جمهوري بر مسايل فرهنگي، هنرمندان نيز با نقد عملكرد مسوولان در سال هاي اخير و طرح مشكلات موجود در عرصه هاي مختلف هنري، انتظارات خود را از رئيس جمهور و دولت آينده بازگو كردند.
ايجاد فضايي آرام و آزاد براي توليد آثاري هنري، تكريم مقام و شأن هنرمند، حل مشكلات اقتصادي هنرمندان، تعامل با فرهنگ و هنر جهاني و ... از جمله مطالباتي است كه هنرمندان به آن تأكيد دارند.
002535.jpg
002550.jpg
امير حسين شريفي تهيه كننده سينما مي گويد: دولت آينده بايد نسبت به فرهنگ دغدغه  بيشتري داشته باشد و اين مقوله را تقويت كند.رئيس جمهور بايد به فرهنگ، به ويژه مقوله سينما توجه بيشتري نشان داده و تلاش كند فرهنگ كشور عزيزمان را بالنده و شكوفا كند.وي عملكرد مديران فرهنگي در طي سال هاي اخير را ناكافي دانست و گفت: طي اين سال ها ما رشد چشمگيري در زمينه توليدات فرهنگي داشته ايم، اما هنوز به نتيجه دلخواه خود نرسيده ايم و بايد براي اين بخش بيش از پيش برنامه ريزي كنيم.
اين تهيه كننده سينما درباره برنامه هاي فرهنگي نامزدهاي رياست جمهوري خاطر نشان كرد: آن چه از سوي نامزدهاي رياست جمهوري اعلام شده، تنها بخشي از مطالبات جامعه فرهنگي كشور است و نامزدهاي رياست جمهوري بايد بيش از آن چه اعلام كرده اند به بخش فرهنگ بها دهند.وي خاطرنشان كرد: در همه جاي دنيا، فرهنگ يكي از اركان مهم دولت است، بنابراين بايد يكي از اركان مهم دولت آينده، تقويت فرهنگ كشور باشد.
علي نصيريان هنرمند تئاتر، سينما و تلويزيون با اشاره به مشكلات موجود در زمينه هاي علمي، فرهنگي، هنري مي گويد: رئيس جمهور آينده بايد به مسائل فرهنگي، هنري و همچنين ترويج علم و دانش و توسعه فرهنگ ايراني توجه داشته باشد.وي مشكلات موجود در عرصه هنر و فرهنگ را عدم وجود آموزش كافي در اين زمينه ها بيان كرد و گفت: در جامعه كنوني فرهنگ و هنر دچار چالش هاي زيادي شده است و در اين عرصه اعتبارات و امكانات كافي وجود ندارد.نصيريان با اشاره به اين كه رئيس جمهور آينده بايد خود اهل هنر، فرهنگ، انديشه و تفكر باشد خاطرنشان كرد: تنها رئيس جمهوري مي تواند مشكلات فرهنگي، هنري و انديشه اي را برطرف سازد كه خود با آنها آشنا باشد.وي با اشاره به اين كه هر قشر از جامعه مشكلات خود را در نظر مي گيرند و انتظارات هنرمند با پزشك متفاوت است، گفت: رئيس جمهور آينده بايد در برنامه خود اقشار مختلف جامعه را مدنظر داشته باشد و در رفع مشكلات جامعه تلاش كند.
حبيب دهقان نسب گفت: فرهنگ و هنر ما امروز با مشكلات عديده اي دست و پنجه نرم مي كند، بنابراين در دولت آينده بايد به شكل ريشه اي به حل اين مشكلات پرداخت.حبيب دهقان نسب بازيگر سينما، تئاتر، تلويزيون افزود: البته مشكلات ما فقط محدود به مسايل فرهنگي نمي شود، بلكه كليه زمينه ها از جمله اقتصاد و... هم داراي مسايل و مشكلاتي هستند، اما فرهنگ و هنر به نوبه خود داراي معضلاتي اساسي هستند كه رئيس جمهور آينده بايد با برنامه ريزي مدون به حل آن ها بپردازد.
حوزه تئاتر واقعا وضعيت اسفناكي دارد، كمبود بودجه از يك سو و كمبود سالن ها از سوي ديگر هنرمندان اين عرصه را با مشكلات عديده اي رو به رو كرده است؛ در حال حاضر تعداد زيادي تئاتر به روي صحنه رفته است، اما هنوز از سوي مركز هنرهاي نمايشي قراردادي با اين گروه ها منعقد نشده است.دهقان نسب افزود: تئاتر همه نگاهش به دولت است و اگر از سوي دولت بودجه اي در اختيارش قرار نگيرد، هيچگاه نمي تواند به مشكلات و معضلات خود سر و سامان بخشد، در واقع همين كمبود بودجه موجب شده تا ما علاوه بر مسايل ذكر شده از داشتن سالن هاي مطلوب و استاندارد هم بي نصيب باشيم.
اين بازيگر شرايط سالن هاي نمايش را بسيار نامناسب خواند و خاطرنشان كرد: مسئولين هر روزنه اي كه يافته اند، آن را به سالن نمايش تبديل  كرده اند، سالن هايي كه به هيچ عنوان استاندارد نيستند و تماشاگر در شرايطي بسيار نامناسب در آن ها به تماشاي تئاتر مي نشيند، الان چند سال است كه حرف از سالن سازي مي زنند؛ اما اتفاقي نمي افتد. در عرصه سينما هم ما با كمبود سالن رو به رو هستيم، كه اميدوارم در دولت آينده به اين مسايل توجه جدي شود.
وي اقدامات دولت هاي گذشته را در عرصه فرهنگ و هنر چنين ارزيابي كرد و گفت: بي انصافي است اگر بگوييم در دولت هاي گذشته كار درخور توجهي در عرصه فرهنگ و هنر نشده است، اما بايد اين اقدامات در دولت آينده به شكل ريشه اي و بنيادي پي گيري شوند.
اميرقويدل كارگردان سينما و تلويزيون مي گويد: متاسفانه در حال حاضر سليقه هاي شخصي مديران است كه خط و مشي سينما و... را مشخص مي كند، در واقع مديران نه براساس يك رابطه منطقي، بلكه برمبناي سلايق شخصي سياست هاي خود را بر پيكره سينما تزريق مي كنند و اين خطرناك است، در واقع تزريق همين سلايق شخصي است كه موجب شده در اين مدت شاهد بيماري سينماي ايران باشيم، سينمايي كه حالا مي رود تا در كام مرگ فرو رود.
كارگردان مجموعه «دايره ترديد» در ادامه افزود: در زمان وزارت سيد محمد خاتمي در ارشاد امور فرهنگي و هنري از پيشرفت كمي و كيفي محسوسي برخوردار شد، در واقع در آن دوران احساس مي شد كه فعاليت هاي فرهنگي و هنري رشد محسوسي كرده است، اما بعدها شكل قضيه به گونه اي ديگر شد و به تدريج با يك ركود در اين عرصه مواجه شديم.
قويدل خاطر نشان ساخت: همواره عادت كرده ايم، كه به آينده اميدوار باشيم به آينده اي كه در پيش روست، تا در آن شاهد حضور مرداني باشيم كه بتوانند با كمك به عرصه فرهنگ و هنر، شكوفايي صنعت - هنر سينما را رقم بزنند.
خشايار الوند فيلمنامه نويس گفت: يكي از مشكلات زيرساختي سينما كمبود سالن هاي نمايش است، هنرمندان كالاي فرهنگي خود را در قالب فيلم سينمايي توليد مي كنند، اما متاسفانه عرضه اين كالا به دليل نبود محل مناسبي براي عرضه كه همان سالن سينماست به شكل مطلوبي انجام نمي پذيرد.
وي افزود: در دولت هاي گذشته تلاشي براي رفع اين نقيصه به عمل نيامد، اميدواريم دولت آينده يكي از برنامه هاي محوري خود را معطوف به ساخت سالن سينما و تجهيز سالن هاي موجود كند، چرا كه در حال حاضر سالن هاي نمايش با معضلات و مشكلات بسياري روبروست.
نويسنده فيلمنامه فيلم سينمايي «مزاحم» قطع يارانه از سوي دولت براي توليد آثار سينمايي را يكي ديگر از راهكارهايي دانست كه مي تواند باعث نجات سينما شود و در اين رابطه خاطر نشان ساخت: يكي از راهكارهاي موثر كه دولت آينده مي تواند با انجام آن به سينماي ايران كمك كند، قطع يارانه است، در واقع اگر اين اتفاق بيفتد سينما مي تواند سرپاي خود بايستد، چرا كه در حال حاضر دولت با تزريق پول در عرصه توليد موجبات ساخت فيلم هاي نازل را فراهم آورده است.
نويسنده مجموعه «دايره ترديد» افزود: به عقيده من دولت بايد اين يارانه را به جاي استفاده در امر توليد در عرصه ديگر خرج كند، يعني در زمينه حمايتي به فيلمسازان يارانه دهد، به نحوي كه بتواند با استفاده از اين يارانه، مثلا شرايط پخش تيزرهاي رايگان فيلم ها را از طريق تلويزيون مهيا سازد، خشايار الوند در پايان خاطر نشان ساخت: در صنعت سينما، هر ميزان كه دولت تصدي گري خود و دخالت همايش در عرصه توليد را كم كند، ما شاهد شكوفايي اين صنعت خواهيم بود، اميدوارم رئيس جمهور آينده با يك برنامه ريزي اصولي مسائل و مشكلات موجود در عرصه سينما را حل كند.
سيد عبدالمجيد كياني معتقد است: ما به رئيس جمهوري نياز داريم كه اهل علم، هنر و فرهنگ باشد، و براي ترويج آنها كوشش كند.وي با اشاره به اينكه وضعيت موسيقي، دچار بحران شده است گفت: متاسفانه در جامعه كنوني، موسيقي هاي سطحي و عامه پسند در حال گسترش است، بنابراين دولت آينده بايد نسبت به هنر اهميت بيشتري دهد و همچنين در عرصه موسيقي بايد كارشناساني را در شوراي موسيقي قرار دهد تا بر روي موسيقي هايي كه تحت عنوان، موسيقي پاپ، موسيقي سنتي، موسيقي مقامي و مذهبي گسترش پيدا مي كنند، نظارت داشته باشند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه رئيس جمهور آينده بايد فردي فرهيخته و آشنا به علم و دانش باشد، يادآور شد: رئيس جمهور آينده بايد هنرمند را تشويق و همچنين حمايت كند و نيز به موسيقي، هنر، علم و دانش اهميت دهد، زيرا اگر در جامعه اي علم، دانش و فرهنگ رشد نكند آن جامعه در هيچ زمينه ديگري به موفقيت نمي رسد.
حسين زمرشيدي چهره ماندگار و استاد دانشگاه گفت: رئيس جمهور آينده بايد فردي دلسوز و آشنا با درد جامعه فرهنگي، هنري و علمي بوده و دغدغه توليد علم و ترويج فرهنگ داشته باشد.
او با اشاره به اينكه هم اكنون ما از نظر علمي، فرهنگي و هنري دچار مشكلات زيادي هستيم گفت: رئيس جمهور آينده بايد بر توليد علم و ترويج فرهنگ در جامعه بپردازد.وي، اصلي ترين وظيفه رئيس جمهور آينده را در زمينه علم و فرهنگ، توجه داشتن به نسل جوان دانست و خاطرنشان كرد: يك رئيس جمهور بايد به زمينه علم و فرهنگ توجه مبنايي داشته باشد و به اين مساله سطحي ننگرد و به صورت عميق و گسترده و بسيار جامع و كامل به طوري كه شايسته قوم ايراني باشد، اقدامات مؤثر را در اين زمينه انجام دهد.
اين چهره ماندگار، رمز موفقيت جامعه را در توجه به بزرگان علم و ادب و هنر بيان كرد و افزود: در جامعه  اي كه در آن به بزرگان علم، ادب و هنر ارج نهند آن جامعه مي تواند در همه زمينه ها پيشرفت كند.وي تصريح كرد: رئيس جمهور آينده بايد كارا باشد و مديريتي قاطع و جدي داشته باشد تا جامعه ايران را متحول سازد.
حبيب الله آيت اللهي چهره ماندگار در رشته هنرهاي تجسمي  مي گويد: دولت آينده بايد زمينه هاي رشد علم، فرهنگ و هنر را در جامعه فراهم كند و اين به هماهنگي دولت آينده با مجلس بستگي دارد.وي با تأكيد بر اين نكته كه اگر جامعه اي در عرصه علم، فرهنگ و هنر پيشرفت نكند بايد يوغ بندگي ديگران را به گردن بكشد، گفت: ما ايراني هستيم و بايد خود باشيم و بايد فرهنگ، هنر و علم را خود توليد كنيم تا براي اين زمينه ها به بيگانگان وابسته نشويم.
اين استاد دانشگاه پيشرفت كشور را وابسته به پيشرفت، علم، فرهنگ و هنر دانست و خاطر نشان كرد: دولت آينده بايد زمينه هاي رشد علم، فرهنگ و هنر را در جامعه فراهم كند.
وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري كه تأكيد بر توليد علم دارند، افزود: متاسفانه با اينكه ما در كشور سالي به نام توليد علم داشتيم، فعاليت هاي چشمگيري انجام نشد.متأسفانه در جامعه كنوني ما به شخصيت هاي علمي، فرهنگي و هنري اهميت زيادي داده نمي شود و اغلب اين افراد از لحاظ مالي تامين نيستند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه بودجه تحقيقاتي و دانشگاهي كشور بايد افزايش پيدا كند، گفت: اگر در جامعه اي دانشمند، متفكر، فيلسوف و هنرمند آن تامين نباشند، فرصت فكر كردن ندارند و نمي توانند در حوزه فعاليت خود مؤثر باشد.
براي رسيدن به اهداف عالي و پيشرفت در زمينه علم و فرهنگ كه منجر به رشد اقتصاد مي شود علاوه بر رئيس جمهور ديگر مسئولان نيز بايد همكاري كنند و مجلس و دولت ما بايد با هم هماهنگ عمل كنند.
خشايار اعتمادي گفت: قبل از آنكه يك هنرمند باشم شهروند هستم و اگر مشكلات اجتماعي كشور حل شود، مشكلات فرهنگي نيز قابل حل خواهد بود.اين خواننده پاپ گفت: در جامعه كنوني ما با چالش هاي اجتماعي بيشتر از چالش ها فرهنگي روبرو هستيم.وي ضمن بيان اين مطلب كه قبل از اينكه هنرمند باشم يك شهروند هستم، افزود: اگر مشكلات اجتماعي كشور حل نشود، مشكلات فرهنگي، علمي و هنري جامع نيز حل خواهد شد.
اعتمادي با تاكيد بر اين نكته كه دولت آينده بايد در جامعه امنيت شغلي و احترام اجتماعي را ايجاد كند، يادآور شد: رئيس جمهور آينده و دولت آن بايد تلاش كنند تا درجامعه، روحيه خشن اجتماعي را از بين ببرند و امنيت حريم شخصي افراد را به وجود آورند.
وي تصريح كرد: تا جامعه به امنيت و آسايش فردي و اجتماعي نرسد، از لحاظ فرهنگي، علمي و هنري پيشرفت نخواهد كرد.
فرشيد علوي

سايه روشن هنر
سياه نمايي وضعيت فرهنگي
ناديده گرفتن واقعيات است

مدير كل روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع مسئولان روابط عمومي بخش هاي مختلف در اين وزارتخانه اظهارات غيردقيق برخي كانديداهاي رياست جمهوري در حوزه فرهنگ و هنر را غير منصفانه خواند.عليرضا تابش در نشست ادواري مسئولان روابط عمومي هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ترويج ناكارآمدي نظام در بخش فرهنگ توسط برخي از نامزدهاي رياست جمهوري كه در انتظار در دست گرفتن سكان امور اجرايي نظام هستند شايسته نيست.
مدير كل روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: ظاهراً سياه نمايي وضعيت فرهنگ و هنر كشور به عنوان بخشي از برنامه هاي تبليغاتي برخي نامزدهاي انتخاباتي قرار گرفته كه اين امر ناديده گرفتن واقعيات است. تابش با بيان اينكه دستاوردهاي فرهنگي دولت و نظام نزد افكار عمومي ناشناخته نيست و زير سئوال بردن آنها كار ساده اي نمي باشد اظهار داشت: سياست زدگي را آفت كار فرهنگي مي دانيم و معتقديم برخي از افراد و جريانات سياسي به جاي نقد منصفانه عملكرد دولت با اظهاراتشان تمامي دستاوردهاي اهل فرهنگ و هنر در سال هاي اخير را نفي مي كنند.
باران بهاري به تصوير درمي آيد
مسعود رشيدي ساخت فيلم مجموعه اي با عنوان «باران بهاري» را براي سيماي استاني خرم آباد آغاز مي كند.
اين مجموعه كه قرار است از شبكه اول سيما پخش شود از توليدات سيماي استاني خرم آباد است و قرار است براساس فيلمنامه اي از «نورالدين آزاد» جلوي دوربين برود و تاكنون حضور بازيگراني چون مهدي اميني خواه، ماني كسرائيان، اليكا عبدالرزاق و معصومه آقاجاني قطعي شده است.
فيلم مجموعه «باران بهاري» كه اسم آن به احتمال تغيير خواهد كرد، داستان پسر بي سرپرستي است كه در خرم آباد زندگي مي كند و توسط زوجي به تهران آورده مي شود، او پس از سال ها متوجه مي شود اين زوج پدر و مادر واقعي اش نيستند و براي يافتن آنها به خرم آباد سفر مي كند و... تصويربرداري اين مجموعه را حميد احمدي عهده دار است و پيام صابري نيز به عنوان طراح گريم در اين پروژه حضور خواهد داشت.
«باران بهاري» قرار است توسط افشين زماني تهيه و توليد شود. يك نسخه سينمايي از «باران بهاري» نيز تدوين خواهد شد.
«صحنه» بيستم منتشر شد
شماره بيستم ماهنامه تخصصي تئاتر صحنه ويژه خردادماه با يادكردي از سالگرد عروج حضرت امام خميني (ره) منتشر شد.در بخش گفت وگوي اين شماره گفت وگوهاي صحنه با مهندس بنيانيان رئيس حوزه هنري، حجت الاسلام سيد محمدرضا واحدي، مسعود دلخواه پيرامون موضوعات مختلف تئاتري به چاپ رسيده است. اين شماره  صحنه اختصاص به خسرو حكيم رابط ،نمايشنامه نويس ومدرس قديمي تئاتردارد.
نمايشنامه كوتاه نمك فروش اثر عباس قاسمي باختران از روستاي گيليكي به گرد آوري صادق عاشورپور در اين شماره صحنه به چاپ رسيده است.
آخرين خبرهاي تئاتر، معرفي كتاب صحنه، نگاهي به نمايشهاي روز انگلستان، با هنرمندان تئاتر، از ديگر مطالب اين شماره صحنه است.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |