شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴
گفت وگوي سي. ان. ان با هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق
چالش هاي عراق
حامد شهبازي
002541.jpg
هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق كه چندي پيش براي درخواست از شوراي امنيت سازمان ملل براي تمديد حضور مأموريت نيروهاي بين المللي تحت امر آمريكا در عراق به نيويورك سفر كرده بود، در ديدار با مقام هاي آمريكايي از جمله كاندوليزا رايس وزير امور خارجه و استفن هادلي مشاور امنيت ملي اين كشور مسائل مختلف شامل تعامل هر چه بيشتر آمريكا در عراق را با مقام هاي اين كشور در ميان گذاشت.زيباري كه در پي تشكيل دولت جديد عراق به عنوان وزير امور خارجه برگزيده شد در گفت وگو با شبكه تلويزيوني سي ان ان هدف اصلي تروريست ها و افراد مسلح در عراق را كه عامل خشونت هاي بسياري در اين كشور بوده اند، بي اعتباري و تضعيف دولت عراق دانست. اما وي تأكيد مي كند دولت پاسخ اين اقدامات را خواهد داد.
زيباري در عين حال افراد مسلح را در حال شكست مي داند و پيشرفت در روند سياسي باعث كاهش حمايت  ها از تروريست ها خواهد شد.وي در خصوص ابومصعب الزرقاوي فرمانده القاعده در عراق مي گويد كه وي قطعاً زخمي شده است اما از شدت جراحات وي اطلاعي در دست نيست.زيباري در عين حال به اين امر اعتراف مي كند كه حتي با دستگيري يا كشته شدن زرقاوي سطوحي از ناآرامي ها ادامه خواهد يافت. وزير امور خارجه عراق در هشداري به كشورهاي همسايه عراق از آنها مي خواهد به زرقاوي كمك نكنند و پناه ندهند.او در عين حال با مهم خواندن برگزاري هر چه زودتر محاكمه صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق،  از وجود انبوهي از مدارك و شواهد عليه صدام خبر مي دهد و صدام در دادگاهي آزاد و عادلانه محاكمه خواهد شد.
گفت وگوي هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق با سي ان ان از نظر مي گذرد:
* دولت عراق اخيراً اعلام كرده ۱۲ هزار غيرنظامي عراق در نتيجه ۱۸ ماه ناآرامي و خشونت در اين كشور كشته شده اند. با وجود عملياتي كه براي مبارزه با ناآرامي ها و افراد مسلح عراق صورت مي گيرد، شمار تلفات غيرنظاميان همچنان در حال افزايش است و در واقع از زمان تشكيل دولت جديد عراق حدود ۷۰۰ عراقي جان خود را از دست داده اند. ارزيابي شما از اوضاع كنوني عراق چيست؟
- آنچه كه در عراق رخ مي دهد اين است كه افراد مسلح و تروريست ها اكنون شهروندان غيرنظامي عراق را هدف قرار مي دهند؛ افراد عادي كه به زندگي روزمره خود مي پردازند و عراقي هايي كه جذب نيروي پليس يا ارتش شده اند . هدف تروريست ها بي اعتبار كردن دولت عراق است. هدف اصلي آنها اين است كه دولت عراق را تضعيف كنند و نشان دهند كه دولت ضعيف است و نمي تواند اوضاع را كنترل كند. اما دولت پاسخ اقدامات آنها را خواهد داد.
* نظر شما درباره عمليات آذرخش چيست؟
- عمليات آذرخش از اهميت زيادي برخوردار است. در واقع هدف اين عمليات تأمين امنيت بهتر براي بغداد به عنوان پايتخت عراق و تشديد كنترل ها بر ورودي و خروجي هاي اصلي شهر است.
* اما هر روزه شاهد دو يا سه يا چهار عمليات انتحاري با خودروي بمب گذاري شده و بمبگذاري در جاده ها هستيم. به نظرمي رسد افراد مسلح منابع نامحدودي چه از نظر نيرو، سلاح و پول دارند.
- اينگونه نيست. آنها نهايت تلاش خود را مي كنند. اما من با اين ايده موافقم كه دست زدن به اقدام انتحاري و انفجار خودرو در بازار يا مكان هاي ديگر اقدام قهرمانانه يا شجاعانه  اي نيست. اين اقدام از روي نااميدي است. آنها در حال شكست هستند. منظورم اين است هرقدر كه ما در روند سياسي پيشرفت مي كنيم و به جدول هاي زماني كه مد نظر داريم، پايبند بمانيم، تروريست ها از حمايت كمتري برخوردار خواهند بود. اين افراد مي دانند كه ما وارد مرحله بسيار مهمي شده ايم كه همان تدوين قانون اساسي عراق و تأييد آن و سپس گام گذاشتن به مرحله ديگر است.
* شما در سفر به واشنگتن با ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا ديدار كرديد. چني چندي پيش گفته كه برخي مقاومت ها در عراق صورت مي گيرد كه در يك مقطع زماني تمام مي شود و سطح اقداماتي كه افراد مسلح در عراق صورت مي دهند، از ديدگاه نظامي در حال كاهش آشكار است و آنها به پايان راه رسيده اند. چني چنين ديدگاهي دارد كه نسبتاً خوشبينانه است. ديدگاه شما چيست؟
- فكر مي كنم اين ديدگاه واقعگرايانه است. در حقيقت به دليل اينكه ما در حال پيشرفت هستيم، ما در حال تقويت توانايي هايمان هستيم. نظام اطلاعاتي ما در حال بهبود است. ارتش ما اكنون مي تواند دست به اقدامات دفاعي بزند و با افراد مسلح مبارزه كند. ما در عين حال در كنار اقدامات امنيتي بايد در روند سياسي نيز پيشرفت كنيم. به ويژه در امر تدوين قانون اساسي كه بسيار بااهميت است.
* قبل از اينكه به مسئله تدوين قانون اساسي عراق بپردازيم،  اين سئوال مطرح مي شود كه از زرقاوي و اوضاع جسماني و محل اختفاي وي چه اطلاعاتي داريد؟
- اطلاعاتي كه ما پس از درگيري هاي اخير در رمادي و حديثه كسب كرديم تأييد كردند كه وي در يكي از اين درگيري ها زخمي شده است.
* آيا از ميزان جراحات وي اطلاع داريد؟
- واقعاً خير. اما سير اطلاعات بگونه اي است كه تأييد مي كنند زرقاوي زخمي شده است اما از جدي بودن جراحات وي اطلاعي نداريم.
زرقاوي رهبر يكي از گروه هاي تروريستي در عراق است اما تنها گروه تروريستي نيست.
* آيا وي رهبر يك گروه تروريستي مهم در عراق است؟
- وي يكي از فعال ترين گروه ها را رهبري مي كند. بايد بگويم يكي از ايدئولوژيك ترين و افراطي ترين گروه ها را رهبري مي كند. زرقاوي حتي پيش از سرنگوني صدام حضور خود را اعلام كرده بود. بنابراين اگر دستگير و كشته شود،  باعث تضعيف روحيه حاميان و افراد وفادار به وي و كساني مي شود كه براي جذب نيرو عمدتاً از خارج از عراق تلاش مي كنند.
* با اين حال فكر مي كنيد ناآرامي ها ادامه يابد؟
- فكر مي كنم شاهد سطح مشخصي از خشونت ها در اين سو و آن سو باشيم. زيرا اين افراد و برنامه آنها اين نيست كه جايگزين سياسي براي آنچه كه ما براي عراق انجام مي دهيم و تصور بهتري كه براي عراق داريم،  ارائه دهند. در حقيقت، طرفداران صدام و بعثي ها خواهان نابودي همه چيز در عراق هستند. زيرا آنها هيچ بختي براي بازگشت به قدرت از طريق انتخابات ندارند. بنابراين تنها ديدگاه آنها اين است كه تا آنجا كه مي توانند، عراق را بي ثبات سازند و آشوب كنند تا مردم را ناراضي نمايند. در عين حال، تروريست ها و بنيادگراها خواهان ايجاد رژيمي مانند طالبان افغانستان در عراق و در همسايگي عربستان هستند.
* دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا درباره زرقاوي گفته است كه احتمالات كنوني از اين امر حكايت دارد كه وي در عراق است و اگر يكي از كشورهاي همسايه به وي كمك پزشكي و پناهگاه دهد، در واقع با شبكه القاعده و فردي همكاري كرده كه دستش به خون افراد بسياري آلوده است. اين هشدار رامسفلد به اين امر اشاره مي كند كه اگر يكي از كشورهاي همسايه به زرقاوي كمك كند، آمريكا اين اقدام را خصمانه مد نظر قرار خواهد داد، واكنش شما چيست؟
- اين اقدام نه تنها براي آمريكا بلكه براي ما نيز خصمانه خواهد بود، زيرا وي يكي از مهمترين افراد تحت تعقيب است. وي مسئول كشتار صدها عراقي است.
* اما آيا شما نشانه اي دال بر اينكه كشورهاي همسايه عراق به وي كمك مي كنند،  در اختيار داريد؟
- مستقيماً خير. ترديد دارم كه  آنها جسارت چنين كاري را داشته باشند يا به طور علني به وي پناه دهند. با اين حال وي شبكه تروريستي خاص خود را در همسايگي ما دارد كه به همين دليل وي را قادر ساخته به اين سو و آن سو رفته و از خارج عراق براي شبكه تحت امرش جذب نيرو كند. اما اگر هر كشوري كه به اين تروريست خوفناك كمكي ارائه دهد ما قطعاً اين امر را جدي تلقي مي كنيم.
* جلال طالباني رئيس جمهوري عراق در گفت وگو با سي ان ان اعلام كرد كه محاكمه صدام حسين احتمالاً طي دو ماه آينده برگزار خواهد شد. آيا شما به آغاز محاكمه واقعي رهبر پيشين عراق نزديك شده ايد؟
- دولت كنوني عراق خود را به محاكمه صدام و ديگر اعضاي رژيم پيشين وي بسيار متعهد مي داند و من شخصاً معتقدم كه محاكمه صدام بر اوضاع امنيتي عراق تأثيرگذار خواهد بود.
* بنابراين محاكمه صدام آغاز خواهد شد؟
- من اينگونه فكر مي كنم. آغاز كردن محاكمه صدام بسيار مهم است. هر چه زودتر بهتر. اين نگرش دولت عراق است و تمامي مردم عراق نيز بر اين ايده هستند.
* بنابراين طي دو ماه نظام قضايي قادر خواهد بود مدارك و شواهد خود را عليه صدام ارائه دهد؟
- اميدوارم اينگونه باشد. من فكر مي كنم موارد بسياري وجود دارد كه بايد مطرح شوند. ما پرونده اي عليه صدام داريم. حتي ديگران هم پرونده خود را ارائه داده اند. بنابراين من فكر مي كنم،  مي توانيم محاكمه صدام را آغاز كنيم. اگر واقعگرايانه سخن بگويم مي توانيم اين كار را انجام دهيم اما هر چه زودتر، بهتر.
* يكي از وكلاي صدام حسين اعلام كرد كه دولت عراق تيمي را براي جمع آوري مدارك و اسناد عليه صدام حسين به ايران اعزام مي كند كه مربوط به جنگ ايران و عراق مي شود.
- فكر مي كنم مدارك و شواهد بسياري داريم. منظورم گورهاي جمعي و جنايات بسياري است كه صدام و نيروهاي تحت امرش در عراق مرتكب شده اند. تمامي مردم عراق از حاكميت صدام آسيب ديده اند، بنابراين به هيچ وجه كمبود مدارك و شواهد نداريم.
* آيا با توجه به قوانين عراق جديد و قانون اساسي كه در حال تدوين هستيد، صدام مستحق مجازات مرگ خواهد شد و آيا در عراق مجازات اعدام وجود خواهد داشت؟
- صدام از تمامي مزاياي يك محاكمه آزاد و وكلاي خاص خود برخوردار خواهد بود و از خود در دادگاه دفاع خواهد كرد. اما در برابر صدام عدالتي به كار خواهيم گرفت كه وي سال ها ما را از آن محروم كرد اما ما واقعاً نمي هراسيم كه صدام مسائل مختلف را مطرح كند.
فكر مي كنم انبوهي از مدارك و شواهد را براي محاكمه وي در اختيار داريم و قضاوت نهايي درباره صدام برعهده دستگاه عدالت عراق خواهد بود.
* شما نشست بزرگي را به همراه آمريكا و اتحاديه اروپا در بروكسل خواهيد داشت و از ديگر كشورهاي جهان براي شركت در اين نشست دعوت كرده ايد. هدف اين نشست چيست؟
- نشست بسيار مهمي درباره عراق است و هدف اصلي آن درگير ساختن دوباره جامعه بين المللي در باثبات كردن عراق و بازسازي آن است. ما از جامعه  بين المللي خواستار ارائه كمك هاي بيشتر در زمينه امنيتي،  آموزش و تقويت حاكميت قانون در عراق هستيم و فكر مي كنيم جامعه بين الملل مي تواند اقدامات بيشتري صورت دهد.
مسئله قابل توجه تغيير در نگرش هاي بسياري از كشورها حتي سازمان ملل است. بنابراين ما براساس اين تغيير مثبت براي حصول اطمينان از كسب حمايت ها و كمك هاي بيشتر براي دولت عراق، اقدام مي كنيم.

پاييز سوسيال دموكراسي
عباس لقماني
تحولات چند هفته اخير در اروپا كه همراه با راي منفي مردم فرانسه و هلند به قانون اساسي پيشنهادي اتحاديه اروپا بود، دولت هاي چندين كشور را با چالش هايي مواجه كرده است كه در درازمدت بر آينده سياسي اروپا اثرگذار خواهد بود.
هنوز مردم اتحاديه اروپا و طرفداران اين اتحاديه در كشورهاي مختلف اروپايي از ضربه ناشي از راي منفي مردم فرانسه و هلند آرامش پيدا نكرده بودند كه حكومت ائتلافي سوسيال دموكرات و سبز آلمان نيز با فرايند تازه اي در صحنه سياسي مواجه شد. انتخابات ايالتي در پر جمعيت ترين ايالات اين كشور كه در عين حال صنعتي ترين قطب اقتصادي آلمان نيز محسوب مي شود و همواره به عنوان مهم ترين ايالات حامي حزب سوسيال دموكرات به دليل تركيب و بافت اجتماعي عنوان مي شد به شكست سوسيال دموكراتها انجاميد. ايالت نورد راين وستفالن كه از طرفي داراي باارزش ترين معادن زغال سنگ آلمان است و از طرف ديگر داراي بافت كارگري متمايل به سوسيال دموكراتهاست درست در هنگامي به صدر اعظم گرهارد شرودر و حزب سوسيال دموكرات پشت كرد كه گرهارد شرودر به علت افزايش تعداد بيكاران در آلمان كه از مرز پنج ميليون نيز گذشته است با مسايل ديگري از جمله ورشكستگي شركت هاي بزرگ و همچنين روي گرداندن بسياري از كارخانه هاي چند مليتي از آلمان نيز روبه رو بود. پيوستن كشورهاي اروپاي شرقي و در صدر آنها لهستان و چك به اتحاديه اروپا به صنايع چندمليتي امكان داد تا با نيروي كار ارزانتر، توليدات خود را در سطح جهان ارائه كنند و حتي شركت هاي باسابقه اي كه از ديرباز با نام آلماني ولي با اكثريت سرمايه گذاران خارجي به خصوص آمريكايي در آلمان فعاليت مي كردند، نيز به خيل كارخانه هايي پيوستند كه برنامه اي براي جابجايي در پيش داشتند. كارخانه اتومبيل سازي اپل، كارخانه آاگ و حتي بوش و زيمنس نيز از زمره آنان است. در چنين شرايطي كه اقتصاد آلمان با چالشي بي سابقه در طول تاريخ خود مواجه بود، مسايل اتحاديه اروپا نيز مشكلات ديگري را فراروي صدر اعظم شرودر قرار دادند كه از جمله آنان طرفداري احزاب حاكم آلمان از پيوستن تركيه به اين اتحاديه بود. اين موضوع در هيچ يك از كشورهاي اتحاديه اروپا با استقبال مواجه نشده است. حزب مخالف دموكرات مسيحي و سوسيال مسيحي كه در سال هاي اخير به دليل مسايل داخلي احزاب خود چهره اجرايي خوبي را ارائه نكرده بودند با استفاده از همه اين مشكلات به يكباره پس از پيروزي در انتخابات ايالت نورد راين وستفالن بيشتر نمودار شد، چهره واحدي را با ارائه نامزدي مشخص براي پست صدراعظمي به نمايش گذاشتند.
براي نخستين بار در تاريخ آلمان فدرال يك زن نامزد پست صدر اعظمي شد و آنچنان كه از ظواهر امر مشهود است خانم آنجلا مركل از شانس بالايي براي به دست آوردن اين پست بهره مند است. آنجلا مركل پنجاه ساله پس از فروپاشي ديوار برلين در سال ۱۹۸۹ به آلمان غربي آمد. او كه فرزند كشيشي از آلمان شرقي است نخستين بار در پست مشاور مطبوعاتي آخرين زمامدار آلمان شرقي دمزيئر فعاليت مي كرد.
گفته مي شود كه دمزيئر خانم آنجلا مركل را به صدراعظم وقت آلمان هلموت كهل معرفي كرده است و هنگامي كه هلموت كهل از او براي شركت در كابينه دعوت كرد، آنجلا مركل ابتدا از اين امر بسيار شگفت زده شده بود. آنجلا مركل ولي در حزب دموكرات مسيحي به سرعت پله هاي ترقي را پيمود و عنوان مي شود كه اين دختر كشيش آنقدر توانايي داشت كه مردان با سابقه اي در حزب دموكرات مسيحي كه خود را با بنيانگذاران اين حزب نظير كنراد ادنائر وارهارد مقايسه مي كردند به كنار زد.
آنجلا مركل اكنون به رقيبي سرسخت براي گرهارد شرودر تبديل شده است و رويارويي مستقيمي با او را در هنگام رأي گيري جست  و جو مي كند.
با اعلام انتخابات زودرس در آلمان از سوي گرهارد شرودر مركل به زودي اين امكان را خواهد يافت كه بار ديگر حزب دموكرات مسيحي را به عنوان حزب حاكم جايگزين سوسيال دموكرات ها كند.
صدراعظم آلمان نيز هفته گذشته اعلام كرد كه در تاريخ دهم تيرماه برابر اول ماه ژوئيه از پارلمان آلمان تقاضاي راي اعتماد خواهد كرد تا راه را براي انتخابات زودرس در پائيز امسال باز كند.
آلمان فدرال داراي دو مجلس است. نمايندگان پارلمان (بوندس تاگ) با راي مستقيم و يا از طريق درصدي كه هر حزب در راي گيري سراسري به دست مي آورد انتخاب مي شود. قوانيني كه اين مجلس تصويب مي كند بايد در مجلس ايالتي (بوندس رات) نيز تأييد شود. در اين مجلس نمايندگاني از شانزده ايالات آلمان حضور دارند كه از سوي احزاب حاكم بر اين ايالت ها به اين مجلس روانه مي شوند.
هم اكنون بيشتر ايالت هاي آلمان فدرال از سوي احزاب مسيحي و يا از حكومت هايي كه با احزاب دموكرات مسيحي ائتلاف كرده اند اداره مي شوند و به همين دليل هر چند سوسيال دموكرات ها و سبزها اكثريت كرسي ها را در بوندس تاگ در اختيار دارند ولي همه قوانيني كه به تصويب آنان مي رسد با كم و بيش مخالفت بوندس رات مواجه مي شود. صدراعظم گرهارد شرودر در چنين شرايطي به گفته خود نمي تواند اصلاحاتي را كه براي اقتصاد آلمان در نظر گرفته است به پيش برد.
آلمان اكنون براي نخستين بار در طول دوران پس از جنگ دوم جهاني نه فقط با مشكلات اقتصادي روبه روست بلكه براي نخستين بار اين احساس نيز در بين مردم حكمفرما شده است كه بايد راه چاره تازه اي انديشه شود.
سوسيال دموكراتها نيز ديگر قادر به بسيج طرفداران خود از طبقه متوسط و كارگر نيستند و حتي سنديكاهاي بزرگ كارگري كه تا ديروز طرفداران بدون قيد و شرط سوسيال دموكراتها بودند نيز به انتقاد از آنها پرداخته اند. دختر كشيش پنجاه ساله اي از آلمان شرقي در نظر دارد قديمي ترين حزب سياسي آلمان را از اريكه قدرت به پايين كشد و همه چيز در جهت رسيدن او به اين سمت با او همگام شده است.
او بر كاخ صدراعظمي آلمان در برلين از هم اكنون سايه افكنده است. سوسيال دموكراتها كه صد و چهل و دومين سال تأسيس خود را جشن گرفتند، ديگر آنقدر قدرت ندارند سايه اي را كه هر روز بيشتر بر حكومت آنان چيره مي شود، كنار بزنند. پاييز سوسيال دموكراسي در انتظار آلمان است.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |