دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴
نگاهي به نقش تعادلي روابط عمومي در تسهيل ارتباطات سازمان ها و مخاطبان
ميانجي گر منصف
000051.jpg
محمد محبي
روابط عمومي به عنوان يك علم، داراي اصول منطقي، نظريه، الگو و معرفت شناسي بوده و از قدرت پيش بيني نتايج و قابليت تكرار پذيري و ظرفيت بسيار بالا براي سازماندهي روابط اجتماعي و بهبود عملكرد سازمان هاي اجتماعي برخوردار است. اين توانمندي زماني قابليت بروز بيشتري مي يابد كه نظام هاي حاكم بر جامعه از يك سيستم باز تبعيت كنند، در اين صورت، توان و قدرت عمل روابط عمومي به حداكثر مي رسد و مديريت نهادين رفتاري به تعالي بخشيدن به روابط اجتماعي ارتقاء مي يابد. «هزاره سوم» فرصتي است تا روابط عمومي درآرماني ترين شكل خود امكان عمل پيدا كند، چرا كه روابط عمومي بايد ارايه كننده بهترين كيفيت از حرفه روابط عمومي باشد، حرفه اي متكي بر علم، اخلاق، تعهد، مسئوليت، تفاهم، تعادل، كيفيت و همكاري. آنچه در پي مي آيد نگاهي است دوباره و از زاويه ديد فرهنگي به روابط عمومي در سازمان ها. مؤلف مقاله، از كارشناسان روابط عمومي سازمان پژوهش برنامه ريزي آموزشي است.
نقش روابط عمومي در سازمان ها، يكي از حلقه هاي مفقوده است كه به صورت عملي ظهور و بروز پيدا نكرده است، اما اگر به اين نقش بهاي لازم داده شود و يا به تعبيري، به عنوان يكي از مولفه هاي اثرگذار در سازمان ها توجه شود، جايگاه و نقش خود را پيدا خواهد نمود.
گاري وارنايي معتقد است، «روابط عمومي يك كاركرد ارتباطاتي است، اما با تأكيد بر ماهيت دو سويه فرآيند ارتباطات، روابط عمومي به ايجاد و حفظ و درك و تفاهم متقابل و حسن نيت ميان سازمان ها و گروه هاي خاصي از مردم (بخشهاي عمومي) مربوط مي شود» .
براساس سوابق تاريخي، تقريباً ۱۰۲ سال از تأسيس اولين روابط عمومي در ايران گذشته است. روابط عمومي در غرب، محصول نياز ذاتي جامعه بود، ولي در ايران ميهمان ناخوانده اي بود كه هنوز مورد پذيرش قرار نگرفته است؟
شايد يكي از عمده ترين علل اين مسأله نامناسب بودن شرايط اجتماعي، ناآمادگي جامعه براي پذيرايي از يك پديده نوين و نبود الزام ها و شروطي است كه استقرار و حيات اين پديده را غيرممكن مي سازد. داشتن روابط عمومي، نگرش، گرايش، روحيات، منش، رفتار و سرانجام فرهنگ، هنجار و ارزش هاي خاص خود را طلب مي كند. هدف روابط عمومي، ميانجي گري منصفانه ميان سازمان و مخاطبان است.
روابط عمومي فعاليتي است ممتد، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن، سازمان ها مي كوشند زبان گوياي سازمان و مديريت خود باشند.
روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار، بانك اطلاعات، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلت هايي چون قانون مداري، نظم، شجاعت، ابراز عقيده، تحمل شنيدن آراي مخالفان، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه كند.
پدر روابط عمومي جهان آقاي «ايوي لي» خدمات شاياني به ترويج و پيشرفت حرفه و دانش روابط عمومي كرد. لي در مدت فعاليت حرفه اي خود، به عنوان متخصص انتشارات و كارگزار روابط عمومي، معتقد بود با سياست پرده پوشي و سكوت، نمي توان كاري از پيش برد. سازمان ها و مؤسسات بايد با مردم تفاهم كنند و واقعيت را به اطلاع آنها برسانند.
لي با انتشار اعلاميه اي، اصولي را بيان كرد كه بخشي از آن چنين است: «دفتر مطبوعات ما، يك دفتر سري نيست. همه كارهاي ما، آشكار و علني صورت مي گيرد. هدف ما اين است كه اخبار موثق و معتبري در اختيار مردم بگذاريم.
كار ما تبليغات تجاري نيست و اگر شما تشخيص داديد كه بعضي از كارهاي ما جنبه تبليغ تجاري دارد از به كار بردن آن در روزنامه خودداري كنيد. هر مطلبي كه براي شما مي فرستيم، از روي كمال دقت و صحت تنظيم مي گردد و هر گاه طالب جزئيات و تفصيلات بيشتر باشيد، خواسته شما را به سرعت برآورده خواهيم كرد.»
از اين ديدگاه،  روابط عمومي آينه اي است واقعي و بدون خش كه نقش شفاف سازي ارتباطي و اطلاعاتي را به عهده دارد و مبتني بر ايجاد وفاق و سازگاري بين مصالح فردي و منافع عمومي است. روابط عمومي تنها وسيله اي براي ايجاد حسن نيت و ترويج حسن رابطه و كوشش صرف براي ترغيب مردم و يا نفوذ در افكار آن ها نيست، بلكه بايد در جهت بهبود زندگي آنها نيز كوشش كند.
متأسفانه ديده مي شود روابط عمومي ها اگر بخواهند به رسالت واقعي خود توجه نمايند و براساس آن فعاليت كنند، معناي وجودي خود را از دست مي دهند. چرا كه قبل از اين كه بخواهند با مردم تفاهم كنند و واقعيت  را به اطلاع آنها برسانند، منافع مدير سازمان خود را سر لوحه فعاليت ها و برنامه ها قرار مي دهند و به تحريف حقايق روي مي آورند.
به همين دليل تحقق آرمان هاي روابط عمومي، نيازمند خيزش و عزم حرفه اي و ايجاد يك فرهنگ عمومي در سطح كشور است كه در آن، همه اعضاي خانواده روابط عمومي، آمال و آرزوهاي خود را در آينه واقعي روابط عمومي ها جست وجو كنند.
از منظر ديگر براي روابط عمومي پنج نقش عمده را نظر گرفته اند كه عبارتند از:
۱- نقش نمايشي: مجموعه فعاليت هايي است كه روابط عمومي به طور نمايشي و از طريق نشان دادن انجام مي دهد. سخنراني، مراسم و نمايشگاه از جمله اين فعاليت هاست.
۲- نقش اظهاري: فعاليت هايي است كه روابط عمومي به منظور اطلاع رساني و از طريق اعلام و اظهار انجام مي دهد. از نمونه اين فعاليت ها مي توان به سخنگويي و خبرسازي اشاره كرد.
۳- نقش مذاكره اي: منظور استفاده از ابزارها و انجام فعاليت هايي است كه از طريق گفت وگو به رفع اختلافات و ايجاد سازش بين سازمان و گروه هاي مخاطب مي انجامد.
۴- نقش مشورتي: منظور ارايه مشاوره به مديريت در تصميم گيري ها، سياستگذاري ها و اجراي برنامه با تأكيد بر جهت گيري افكار عمومي است.
۵- نقش تفسيري: بررسي و تجزيه و تحليل ديدگاه هاي گروه هاي مخاطب و تفسير آنهاست تا مديريت روابط عمومي بتواند از آنها براي تصميم سازي و تدوين برنامه هاي ارتباطي استفاده كند. از نمونه اين فعاليت ها مي توان به سنجش افكار، تحليل محتواي رسانه ها و شايعه ها و دريافت پيشنهادها اشاره كرد. در الگوي روابط عمومي آرماني، نقش مورد تأكيد روابط عمومي «نقش تفسيري» است؛ چرا كه اين نقش براي روابط عمومي از قابليت هاي بسياري برخوردار است و مي تواند ضمانت خوبي براي تدوين اطلاعات مردمي و تأثير دادن آن در برنامه هاي سازمان باشد. اين رويكرد به روابط عمومي،  مشروط برآن است كه كارشناسان روابط عمومي از هرگونه جانبداري از سازمان و تفسير ترجيحي بپرهيزند؛ چرا كه در روابط عمومي، اساسي ترين ارتباط بر اظهار حقايق- گرچه- تلخ استوار است.
بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه در صورت ارتقاء روابط عمومي به نقش تفسيري و ايجاد يك «مركز مشاوره اي راهبردي، روابط عمومي ها بتوانند در فرآيند تصميم گيري مديران سازمان ايفاي نقش كنند.
منابع:
- مديريت روابط عمومي، تأليف حسن نصيري قيداري
- روابط عمومي برتر، تأليف هوشمند سفيدي
- فلسفه روابط عمومي كاربردي، تأليف مهدي باقريان
- نقش روابط عمومي در سازمان، گاري وارنايي، ترجمه دكتر پرويز علوي.

آشنايي با همايش هاوسمينارها
همايش اروپا VIV2005
۱- تاريخ برگزاري: ۴-۲ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري:  هلند/ اوتريخت
۳- پست الكترونيكي:
viv. europe @ Vnuexhibitions . com
۴- صفحه الكترونيكي: http:// www. viv, net
۵- نيم نگاه: همايش viv ۲۰۰۵ در واقع نمايشگاهي براي معرفي توليدات جديد از حيوانات شامل انواع مواد غذايي فرايند شده، تغذيه حيوانات و تأثير آن بر توليدات حاصله از حيوانات است. از ديگر محورهاي گفت وگو مي توان به؛ سلامتي انسان و توليدات دامي، بازاريابي و فروش توليدات دامي، تكنولوژي توليد فرآورده هاي دامي، تجهيزات و ماشين آلات جديد مورد استفاده در صنعت غذا براي توليد فرآورده هاي دامي- حيواني، صادرات و واردات توليدات حيواني و... اشاره كرد. همايش در واقع در دو بخش صنايع غذايي براي بررسي ارتباط تغذيه انسان و حيوان و بخش كشاورزي ويژه تغذيه صحيح حيوانات به ويژه دام ها و صادرات و واردات و توليد فرآورده هاي دامي برگزار مي شود.
بيستمين همايش بين المللي NASS
۱- تاريخ برگزاري: ۲۷ سپتامبر تا اول اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري:  آمريكا/ فيلادلفيا
۳- پست الكترونيكي: reyes @ spine. org
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. spine. org/ 20 AnnMtg. cfm
۵- نيم نگاه: بيستمين همايش بين المللي NASS يا همايش عصب شناسي با هدف بررسي موضوع هايي چون؛ محافظت از ستون فقرات از انواع آسيب ها، آموزش روش هاي جديد محافظت از اعصاب مركزي و محيطي، آگاهي بيشتر در زمينه اعصاب مركزي و محيطي و ارتباط اعصاب و اندام ها، روش هاي جديد جراحي اعصاب مركزي و محيطي، بيهوشي در هنگام جراحي و تأثير داروهاي بيهوشي بر اعصاب و... برگزار مي شود.
همايش IASTED در گرافيك كامپيوتر و تصويربرداري (CGIM ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۵ آگوست ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ هونولولو
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي علوم، تكنولوژي و توسعه (IASTED)، مؤسسه تكنيك طراحي  هاوايي
۴- پست الكترونيكي: jaimie @ iasted.org
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.iasted.org/confernces/2005/hawaii/C478.htm
۶- نيم نگاه: در همايش CGIM درباره گرافيك كامپيوتر و طراحي طرح هاي مختلف كامپيوتري، طرح هاي جديد مانيتور، طراحي صفحه كليد، طرح هاي هندسي، الگوريتم هندسي، محاسبات هندسي در كامپيوتر و نقش آن در گرافيك كامپيوتري، طراحي بر پايه مدل هاي فيزيكي، هنر در علم كامپيوتر، تكنولوژي سيستم هاي هوشمند در كامپيوتر، اطلاعات و علوم كامپيوتري، موبايل و اينترنت، ارتباط بين نرم افزار و سخت افزار در علم تصويربرداري و گرافيك كامپيوتري، تصويربرداري متراكم با نرم افزارهاي ويژه، تصوير و فرايندهاي تصويربرداري دقيق، تصويربرداري ديجيتالي، تصويربرداري رنگي، تصويربرداري هولوگراف، تصويربرداري در علم پزشكي با استفاده از كامپيوتر، شيوه هاي افزايش كيفيت تصويربرداري، انيميشن و كامپيوتر، انيميشن (پويانمايي) و سيستم هاي هوشمند، رباتها و انيميشن و... بحث و گفت وگو خواهد شد.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

بازار فرهنگ
000054.jpg
بين دنيا و بهشت
رحيم مخدومي/ ناشر: شاهد/ ۳۰۰۰ نسخه/ نوبت چاپ؛ اول ۱۳۸۴ / ۵۵۰ تومان
كتاب بين دنيا و بهشت، كه به پاس ۱۸ سال انتظار سبز جانباز شهيد محمدتقي طاهرزاده منتشر شده، حاوي نكات ارزنده اي است كه خواننده را تا پايان به همراه خود مي كشد. در بخشي از اين كتاب از قول پدرش آمده است: «رابطه حسي اش با عالم بيرون قطع بود. اما با من و مادرش اينگونه نبود. هر وقت مي رفتيم بالاي سرش، انگار جان مي گرفت و چشمانش را باز مي كرد. جالب اين كه همين ارتباط را با مقام معظم رهبري هم برقرار كرد. يك  بار مادر رفت بالاي سرش. چشمانش بسته بود. بوي مادر كه به مشامش رسيد، چشمانش را گشود و سرش را آن قدر بالا آورد تا توانست مادرش را ببيند. مادر از خوشحالي گريه كرد. آن روز يكي از شادترين روزهاي زندگي ما بود...»
جانباز شهيد محمدتقي طاهرزاده در شهريور ۱۳۴۹ در اصفهان چشم بر اين دنياي خاكي گشود. از هفت سالگي كار كرد، تا سوم راهنمايي درس خواند و در هفده سالگي (اسفند ۱۳۶۶) به جبهه رفت. در تير ماه ۱۳۶۷ در شلمچه دچار موج گرفتگي شد و حدود يك ماه بعد به عالم بي هوشي رفت. دوران بي هوشي اين جانباز، هجده سال به طول كشيد. در طول اين مدت، آنچه شگفت انگيز بود، پرستاري عاشقانه پدر وي بود كه اين كتاب حاصل خاطرات پدر از اين دوران مراقبت و همراهي است.
000057.jpg
كانادا در ترازو
رضا پور زاهد/ ناشر: گسترش علوم پايه/ چاپ اول۱۳۸۴،/ ۱۹۳ صفحه، رقعي/ ۲ هزار تومان
«كانادا» در دو دهه اخير براي بسياري از مهاجران آسيايي، آفريقايي و حتي اروپاي شرقي سرزمين مناسبي براي كار و زندگي تلقي شده است، اما ميان آنچه كه از شنيده ها و گفته ها در قالب روياهاي جذاب در خاطر آرزومندان مهاجرت به كانادا متجلي مي شود، رويدادهاي گوناگوني كه در بستر واقعيت براي مهاجران اتفاق افتاده، تفاوت بسيار است. نويسنده كتاب «كانادا در ترازو» كوشيده است در طول سفر و اقامت چند هفته اي خود در كانادا، از منظر يك مسافر و با مرور بر چگونگي و مقررات زندگي در كانادا و وضعيت مهاجران در اين سرزمين پهناور، بر پايه آنچه دريافت كرده است به داوري بپردازد. پرداخت موضوع با شيوه اي كه نويسنده كتاب برگزيده، جالب و درخور تأمل است، اما گاهي حاشيه پردازي هاي طولاني اصل موضوع را تحت الشعاع قرار داده است. در مجموع اين نكته درخور يادآوري است كه به تأكيد نويسنده، ايرانيان پيش از آن كه افتخار زندگي در كانادا را به دست آورند، با دستاوردهاي خود به خصوص در زمينه هاي علمي، پژوهشي و فن آوري در اين سرزمين به كانادا، افتخار داده اند.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |