چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۹
شهر آرا
Front Page

پياده روهاي تجريش بهسازي شده است
لذت قدم زدن را بهتر مي چشيم
000351.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
آزاده بهشتي
ايمن و روان سازي پياده روها براي معلولان و سالمندان كاناليزه كردن عبور پياده و سواره، تعريض پياده روها در ضلع شمالي از اهداف برجسته طرحي بود كه نمي شد از آن چشم پوشي كرد
عصباني هستي و در اين ميان احساس مي كني بيش از هر زمان ديگري به راه رفتن نياز داري كم نيستند افرادي كه در هنگام عصبانيت، عرض خيابان را ساعت ها طي مي كنند تا عصبانيت از آنها دور شود.
خسته هستي، چهارديواري آپارتمان 50متري با ديوارهاي كرم و منظره دريا و غروب و خورشيد و عكس هاي يادگاري جوابگوي كسالتي كه لابه لاي روح و جسمت رخنه كرده است، نيست. در را باز مي كني و به پياده رو پناه مي بري. از كنار زباله هاي انباشته شده مي گذري، پايت درون چاله اي گير مي كند و سكندري مي خوري. پشيمان از تصميمي كه گرفته اي به چهارديواري۵۰متري پناه مي بري، موسيقي گوش مي كني و از خير پياده روي مي گذري.
دختربچه بهانه مي گيرد و كنار پنجره چمباتمه زده و عابران را نگاه مي كند. بالاخره از شر قاب پنجره رها مي شود و با مادرش براي خريد بيرون مي رود. موتورسواري با شدت از كنارش عبور مي كند و اگر حواس مادر به او نبود حتما ويراژ موتورسوار كار دست دختر۵ساله مي داد.
پياده رو، پياده روي، قدم  زدن و راه رفتن ساده ترين راه براي گريز از هجوم هنجارها و ناهنجاري هاي جورواجوري است كه در زندگي شهرنشيني محاصره مان كرده است. اما در اين ميان اهميت اين فضا به عنوان حق مطلق شهروندي كه زندگي اش خلاصه شده در كار، ترافيك، دود، ماشين و قوطي كبريت هايي كه سقف بالاي سرش شده است، بسيار ناچيز است و به جرات مي توان گفت در بسياري از جاها ناديده گرفته شده است.
پياده روها براي افراد سالم از ايمني  مناسبي برخوردار نيست و به نظر، افراد سالمند و معلول استفاده از اين فضا را بايد از زندگي خود فاكتور بگيرند. وجود چاله هاي بسيار، سطوح ناهماهنگ و غير همسطح، كف سازي هاي نامناسب كه به تناسب فصول گرما و سرما مشكلاتي را به دنبال دارند، در كنار استفاده موتورسواران از اين فضا براي گريز از ترافيك، يك قطره از دريايي است كه استفاده از پياده رو را ناممكن مي سازد.
از آذرماه سال گذشته شهرداري منطقه يك براي دستيابي به ايمني بيشتر، روان سازي و پويايي تردد عابران پياده و بويژه معلولان جسمي و سالمندان، مسير حركتي ميدان تجريش از ابتداي پل تجريش تا ميدان قدس را بهسازي و ساماندهي كرده است.
هدف از اجراي اين طرح ايجاد مسيرايمني در گردونه ميدان تجريش و نقاط تلاقي معابر با ميدان است تا عابران پياده و معلولان به راحتي و بدون تداخل با سواره تردد كنند.
دكتر سلماني، معاون ترافيكي شهرداري منطقه يك، در تكميل اهداف اين كار مي گويد: ايمن سازي و روان سازي پياده روها براي معلولان و سالمندان، كاناليزه كردن عبور پياده و سواره، تعريض پياده روها كه جوابگوي حجم عبور پياده ها نبوده و بهسازي محل تلاقي پياده ها و در سواره ها در ضلع شمالي از اهداف برجسته طرحي بود كه نمي توانستيم از آن چشم پوشي كنيم و باوجود هزينه نسبتا بالاي آن، اين كار را در اين منطقه آغاز كرديم.
او با تاكيد بر اينكه حدود 70 تا 80 درصد اين اهداف در ضلع شمالي ميدان تجريش به انجام رسيده است، گفت: اجراي اين طرح در ضلع جنوبي ميدان تجريش به تازگي شروع شده است و طبق آن در تمام قسمت هاي ميدان تجريش يك كانال پيوسته عبور عابران پيش بيني شده است. دكتر سلماني به اختلالاتي كه به دليل وضعيت نامناسب كف و جنس مصالح به كار رفته در آن براي عابران ايجاد مي شد، اشاره كرده و مي افزايد: جنس كف، گرانيتي و در برخي مناطق سنگي بود كه به دليل ناهمواري اين جنس، عبور را براي عابران سخت كرده اما در طراحي جديد سنگ مرمر براي كف به كار گرفته شده و سطوح ناهموار نيز هموار شده است.
استفاده از فضاهاي گل سازي و گونه هاي مختلف گياهان و گل ها علاوه بر زيباسازي منظر شهري، به تفكيك محل پياده رو از سواره رو كمك مي كند. معاونت ترافيكي شهرداري منطقه يك مي گويد: در حاشيه محل عبور پياده ها و سواره ها استفاده از فضاي سبز و گل كاري به عنوان حصاري براي تفكيك خيابان از پياده رو در نظر گرفته شده است. طرح بهسازي پياده روهاي تهران به طور كاملا مستقل از سوي كارشناسان شهرداري منطقه يك طراحي شده است اما در بخش اجراي آن با حفظ نقش نظارتي شهرداري، بخش خصوصي به اجراي آن پرداخته است.
دكتر سلماني، معاون ترافيك شهرداري منطقه يك لابه لاي صحبت هايش به سرپوشيده كردن كانال هاي عبوري آب در خيابان شهرداري اشاره مي كند و مي گويد: شهرداري منطقه يك مجموعا با كارهايي كه در خيابان شهرداري و ميدان قدس تا پل تجريش صورت گرفته، نزديك به 600 تا۷۰۰ ميليون تومان هزينه كرده است.
دستفروش ها با شهرداري همراه مي شوند
برجسته ترين موضوع در پياده روهاي تهران، حضور دستفروش ها و استفاده ازفضاي عمومي براي پهن كردن بساط يا مغازه هايي است كه پياده رو را براي ارائه اقلام خود اشغال مي كنند. اين كار علاوه بر ايجاد مزاحمت در عبور از اين فضا، مشكلات زيست محيطي نظير ريختن آشغال در جوي خيابان، راه افتادن آب هاي سطحي در پياده رو و گاهي نيز اختصاصي شدن اين فضا براي كسبه مي شود.
مدير ترافيك شهرداري منطقه يك تهران معتقد كه است كه براي حل اين مشكل به تشويق كسبه اي كه در حاشيه پياده روها، مغازه  دارند، براي كمك به شهرداري پرداخته ايم كه استقبال خوبي صورت گرفته است.
هماهنگي بين شيب پياده روها و نصب وسايل روشنايي از جمله مواردي بود كه كسبه براي انجام آن اعلام آمادگي كرده اند. هر چند اين سيستم روشنايي از سوي شهرداري منطقه يك طراحي شده است اما كسبه اين خيابان به صورت داوطلبانه براي اجراي آن يك گام به پيش گذاشته اند.
معاون ترافيك شهرداري منطقه يك مي گويد: تمام تلاش  ما و اهالي اين خيابان، خروج خيابان از حالت قبلي و نامناسب آن و بهسازي معابري است كه قدم زدن و عبور از آن حق مسلم شهروندان است.
دكتر سلماني در پاسخ به اين سئوال كه براي جمع آوري زباله هايي كه در بيشتر موارد در حاشيه پياده روها انباشته شده اند، چه چيزي را در نظر گرفته اند؟ مي  گويد: سيستم جمع آوري زباله به صورت مشخص و ويژه در اين طرح گنجانده شده كه به آمادگي محيط و آرام سازي آن كمك خوبي مي كند و به اين ترتيب محافظت از محيط بسيار آسان شده است و اين موضوع باعث مي شود تا پياده روها در اين قسمت از شهر كه از تردد بالايي برخوردار است به كيفيت لازم و مطلوب برسند.
ويژگي هاي مطلوب پياده رو
پياده رو در اصطلاح شهرسازي محلي است كه براي راه رفتن پياده روها و قدم زدن تعبيه مي شود. از همين رو بايد داراي ويژگي هاي خاص باشد تا به هدف اصلي آن كه ايجاد آرامش و محلي براي تفريح هاي كوتاه مدت پيش بيني شده است، پاسخگو باشد و آنچه بيش از هر چيز ديگر به اين اهداف كمك مي كند ساختار و مصالحي است كه در ساخت آن به كار گرفته مي شود.
دكتر سلماني، معاون ترافيك شهرداري منطقه يك معتقد است كه استفاده از تايل هاي آجري يا سيماني در ساخت پياده روها، درجه ايجاد اختلال آن را بالا مي برد كه اين ويژگي در كنار آب و هواي سرد شميرانات دو چندان مي شود.
گذر زمان و جذب رطوبت از نظر او در تخريب، سايش و از بين رفتن سطوح پياده روهاي اين منطقه نقش مهمي دارد، از همين رو سلماني معتقد است به خاطر ميزان نفوذ پذيري رطوبت به مصالح، سايش و عوامل جوي مانند آلودگي هوا بايد در نوع نگهداري و مصالح ساخت پياده روها توجه ويژه اي داشت.
سلماني اولين موضوع را به تداخل عبور پياده وسواره از پياده روها اختصاص مي دهد و مي گويد: در محل هايي كه نزديك به پايانه هاي مسافربري است، براي برخورد كمتر پياده ها و محل عبور سواره، نيوجرسي يا محافظ هاي فلزي نصب شده است و در عين حال براي سهولت عبور عابران از عرض خيابان، طرح نصب و احداث پل هاي مكانيزه را در اين ميدان در نظر گرفته ايم.
محل عبور معلولان، آسان مي شود
استفاده معلولان و سالمندان از پياده روها، هر چند زياد است، اما سهولت رفت و آمد آنها موضوعي است كه هميشه ناديده گرفته شده است.
دكتر سلماني، معاون ترافيك شهرداري منطقه يك، با اشاره به در نظر گرفتن اين موضوع در بهسازي پياده روهاي شهرداري منطقه يك مي گويد: در اجراي اين طرح براي سهولت تردد معلولان و سالمندان اختلاف سطح ها به رمپ تبديل و شيب هاي مجاز، جايگزين پل ها شده و وضعيت حركت پياده روها با اتمام ايجاد فضاهاي سبز پيش بيني شده، بسيار روان خواهد شد.

افزايش فضاي پارك حاشيه اي كنترل شده در پايتخت
خيابان هاي تهران در دست پاركبان ها
000345.jpg
اميرموسي كاظمي- جان بخشيدن به علمك هاي فلزي حاشيه خيابان ها، موضوعي بود كه از نيمه دوم سال گذشته بر سر زبان ها افتاد و خبر آن در همشهري نيز درج شد. استفاده از نيروهاي انساني به جاي پاركومترها علاوه بر بالا بردن ظرفيت اشتغال در حوزه شهري و افزايش ضريب امنيت در معابر عمومي، امكان استفاده حداكثري از خيابان هايي كه در آنها حجم تقاضاي توقف نسبت به عرضه آن بيشتر است را براي شهروندان فراهم كرد. هدف از اجراي طرح پاركبان، كنترل توقف كوتاه مدت در حاشيه برخي از معابر بود كه سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در جايگاه سياستگذار و ناظر بر عملكرد و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در جايگاه پشتيباني، كنترل كننده و اعمال قانون در آن مشاركت داشتند.
براساس نظرسنجي هاي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، اجراي طرح پاركبان مورد استقبال شهروندان قرار گرفت به گونه اي كه در آخرين نظرسنجي اين سازمان 36/87 درصد از سئوال شوندگان از اجراي اين طرح رضايت داشتند.
براساس اين نظرسنجي، هدف بيشتر رانندگان از سفرهاي درون شهري، در ارتباط با كار اعلام شده و اغلب سفرها هنگام عصر انجام مي شود. بر همين مبنا 58/79 درصد پاسخگويان با تداوم و گسترش طرح پاركبان در تمامي معابر موافق بوده و 97/88 درصد آنها اين طرح را در توزيع عادلانه پارك حاشيه اي موثر دانسته اند. همچنين نتايج اين بررسي كه از سوي معاونت برنامه ريزي و مهندسي ترافيك سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران انجام شد، نشان مي دهد كه 99/74 درصد شهروندان، كارايي طرح پاركبان را نسبت به پاركومتر موثرتر دانسته اند، در صورتي كه آمار استفاده از پاركبان براي پارك وسيله نقليه نيز از 92/68 درصد در نظرسنجي قبلي به 54/92 درصد در نظرسنجي نوبت دوم افزايش يافته است.
توسعه محدوده طرح پاركبان
شايد نتايج همين نظرسنجي ها باعث شد كه سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران به فكر توسعه محدوده طرح پاركبان در 12 منطقه شهر بيفتد.
معاون اجرايي سازمان حمل ونقل و ترافيك، دلايل اين سازمان براي ايده توسعه محدوده طرح پاركبان را اينگونه شرح مي دهد: استقرار كاربري هاي تجاري، فرهنگي و اداري كه جاذب سفرهاي بسياري هستند، كمبود فضاي پاركينگ و سرگرداني رانندگان براي يافتن محل پارك، موجب ترافيك سنگين، اتلاف سوخت، آلودگي هوا و آلودگي صوتي در كلانشهر تهران مي شود كه در همين راستا از سال گذشته طرح پاركبان به عنوان يكي از راهكارهاي مناسب براي توزيع فضاي پارك خودرو، در برخي از نقاط تهران به اجرا درآمد.
مهندس سيدعلي رضوي با اشاره به توسعه 4 برابري طرح پاركبان در صورت تصويب شوراي شهر، ادامه مي دهد: نتايج نظرسنجي هاي صورت گرفته از مردم و بررسي مطالعات صورت گرفته در طول يك سال گذشته بر روي اين طرح، بيانگر روانسازي چشمگير ترافيك در محدوده هاي تحت پوشش و رضايتمندي شهروندان از اجراي اين طرح بوده است كه همين امر موجب شد به منظور بررسي هاي كارشناسي و تصويب نهايي، پيشنهاد توسعه اين طرح در 12 منطقه شناسايي شده شهر تهران، به شوراي شهر ارسال شود.
وي با اشاره به برگزاري جلسات مشترك شهرداري تهران و راهنمايي و رانندگي به منظور رسيدن به هماهنگي هاي بيشتر در خصوص اجراي طرح مذكور مي گويد: در حال حاضر 2 هزار و۸۸۵ فضاي پارك در محدوده فعلي اجراي طرح پاركبان ايجاد شده كه پيش بيني مي شود در صورت اجرايي شدن اين طرح در 12 منطقه شناسايي شده، حدود 8 هزار و 800 فضاي پارك جديد در اين محدوده ايجاد شود و در مجموع با گسترش طرح پاركبان 11 هزار و۷۰۰ فضاي پارك حاشيه اي كنترل شده در شهر تهران خواهيم داشت.
با اين شرايط به نظر مي رسد توسعه محدوده طرح پاركبان آنگونه كه مدنظر سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران است، به افزايش رضايتمندي شهروندان بابت ساماندهي بخشي از مشكلات ترافيك شهر منجر شود؛ كاري كه هدف نهايي تمام دستگاه هاي فعال در حوزه شهري است.

خسارت 15 ميليارد توماني ساليانه به علايم راهنمايي و رانندگي
سرقت و تخريب علايم راهنمايي و رانندگي جاده ها علاوه بر ايجاد اختلال در ايمني عبور و مرور، ساليانه 150 ميليارد ريال به اقتصاد كشور خسارت وارد مي كند. رئيس اداره علايم و تجهيزات ايمني اداره كل ايمني و حريم راه هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: سالانه حدود 10 درصد علايم راهنمايي و رانندگي در جاده هاي كشور به سرقت رفته يا تخريب مي شوند كه علت عمده اين اقدامات ناآگاهي از نقش مهم تابلوها در ارتقاي ايمني و روان سازي ترافيك است.
محمد سطوتي با بيان اين كه تابلوهاي راهنمايي و رانندگي براي سارقان قابل استفاده و بهره برداري نيست افزود: هزينه شبرنگ تابلوها كه وارداتي است، بسيار بالاست و سارقان خسارت زيادي كه بيش از ده ها برابر قيمت فروش اين تابلوهاست، به جامعه تحميل مي كنند.
وي با تاكيد بر نيازمند بودن تمام كشورها به شبكه حمل و نقل ايمن و مناسب گفت: به لحاظ جايگاه حساس و تعيين كننده حمل و نقل در سالهاي اخير، ايمني و ترافيك در اقتصاد جهاني جايگاه شايسته اي يافته است، به طوري كه برخورداري از يك شبكه حمل و نقل پويا و مناسب، يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي تلقي مي شود و در سطح كلان نيز داشتن حمل و نقل ايمن و روان در توسعه اقتصادي جامعه عاملي تعيين كننده است.
سطوتي افزود: نصب علايم و تجهيزات ايمني مانند تابلوهاي راهنمايي و رانندگي، سيستم هاي كنترل ترافيك هوشمند، نصب بازتاب ها، حفاظ هاي كناري و مياني راه، اجراي خط كشي راه ها، اجراي سيستم هاي روشنايي راه ها و تونل ها و ... ازجمله مواردي است كه در راستاي اجراي اهداف ايمني شبكه حمل و نقل جاده اي صورت مي گيرد.
وي گفت: جاده ها يكي از عوامل موثر در بروز تصادفات هستند، به طوري كه دولت ها و مسئولان، ايمني جاده هاي كشور را با نصب علايم راهنمايي و رانندگي ايجاد مي كنند و مي توان گفت رانندگي در جاده هاي بدون علايم ترافيكي غيرايمن و حتي غيرممكن است. رئيس اداره علايم و تجهيزات ايمني اداره كل ايمني و حريم راه هاي سازمان راهداري گفت: تلفات انساني و خسارت هاي مادي و پيامدهاي ناگوار ناشي از تصادفات را كه هزينه سنگيني بر پيكره جامعه تحميل مي كند، نمي توان با درآمد بسيار ناچيز ناشي از فروش فلز و بدنه علايم مقايسه كرد.

راپورت خبرنگار
ملكه هاي زميني
000300.jpg
مي گفت: بعد از هر نوبت كه بچه را براي بازي مي آورم، حتما بايد بلافاصله او را حمام كنم. سرتاپاي همه بچه ها پر از خاك و غبار مي شود. هر بار كه باران مي بارد، خاك محوطه كمي سفت شده و كمتر در هوا پراكنده مي شود، ولي باز متصديان مربوطه به لحاظ اينكه فكر مي كنند خاك بايد نرم باشد تا اگر بچه ها افتادند كمتر صدمه ببينند، مي آيند و خاك ها را زيرورو مي كنند. شايد بهتر باشد كه او را نياورم، ولي خب بچه است، وقتي اسباب بازي هايي مثل تاب و سرسره را مي بيند و دوست دارد بازي كند،  چه كارش كنيم؟ ضمن اينكه مگر حق او برخورداري از اينگونه امكانات نيست؟
شايد مادر ملكه كوچولو نخواست نگراني هاي مهمتري كه به سلامتي فرزندش مربوط مي شد را بيان كند. كودكان با توجه به ضعف نسبي سيستم ايمني بدنشان، زودتر در برابر ميكروب ها تسليم مي شوند. در نظر بگيريد كف محوطه اي كه وسايل بازي عمومي كودكان در آن قرار گرفته بكلي از خاك پوشيده شده است و بچه هايي كه مدام با شوق از كنار سرسره به سمت تاب مي دوند و برعكس، ممكن است خداي ناكرده هر لحظه در معرض يكي از اين بيماري ها واقع شوند.
ظاهرا در زمان احداث محوطه، كف آن از نوعي ماسه انباشه شده، ولي به مرور زمان و در اثر تردد بچه ها كم كم خاك زير ماسه ها هم با آن مخلوط شده و حالا كار به جايي رسيده كه ديگر اثري از ماسه به چشم نمي آيد. اين محوطه و ساير محوطه هايي كه در بوستان ها و بلوارهاي محلي واقع شده اند، در صورت توجه بيشتر مي توانند علاوه بر كمك به آراستگي محيط، باعث ايجاد نشاط و شادابي بيشتر در بين كودكان و نوجوانان و درنتيجه امنيت و سلامت رواني بيشترخانواده ها شوند. خانواده هايي كه علاوه بر نگراني از ابتلاي فرزندانشان به بيماري هاي تنفسي، همواره بايد دلهره زمين خوردن و زخمي شدن آنها را نيز تحمل كنند. ميكروب كزاز چيزي نيست كه در يك توده خاك كمياب باشد. پس بايد از تمامي اين احتمالات بد، هراس داشت.
اهالي مي گويند اگر ترتيبي داده شود كه كف اين محوطه با شن هاي مخصوص رنگي يا اسفنج هاي فشرده مفروش شود، هم ديگر اين همه گردو غبار به هوا بلند نمي شود و هم اينكه به زيبايي و آراستگي بلوار افزوده مي شود.
با توجه به اينكه فصل تابستان نيز آغاز شده و كودكان پيش دبستاني و دبستاني اوقات فراغت بيشتري دارند، بهتر است كه مسئولان مربوطه علاوه بر توجه به محوطه بازي پارك ها هرچه زودتر نسبت به رفع مشكلات محوطه هاي محلي بازي كودكان اقدام كنند و در صورت امكان از ايجاد محوطه هاي بازي جديد در محله ها و تجهيز و تعمير وسايل محوطه هاي بازي قبلي نيز غافل نشوند.
مزيت محوطه هاي بازي محلي اين است كه علاوه بر اينكه هزينه اي براي حمل و نقل به خانوارها تحميل نمي كنند و بار ترافيك را نيز افزايش نمي دهند، در معرض ديد هميشگي ساكنان قرار دارند و خانواده ها مي توانند با احساس امنيت بيشتر در خصوص فرزندانشان، آسودگي كامل تري داشته باشند. ضمن اينكه پيوندهاي اجتماعي محله به لحاظ تعامل همسايه ها در اين محوطه محكم تر و صميمي تر مي شود.
در ماه هاي گذشته شاهد تلاش مسئولان شهري در تجهيز محوطه هاي بازي پارك ها به كفپوش هاي اسفنجي فشرده و رنگي كه چشم اندازي زيباتر و امنيتي بيشتر ايجاد مي كنند، بوده ايم. اميدواريم با ادامه اين تلاش ها محوطه هاي بازي محلي نيز به اين كفپوش ها مجهز شوند.

ازشهر
000255.jpg
ساخت و سازهاي غير اصولي در حريم گل ها
ساخت و سازهاي اصولي يكي از راه هايي است كه به رفع ناهنجاري هاي شهري كمك مي كند.
شهرداري منطقه 13 نگران اين موضوع است و نسبت به ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي ملي سرخه حصار كه در حريم يكي از گسل هاي فرضي شهر تهران قرار دارد، هشدار داده است.
ساخت و ساز در اراضي ملي سرخه حصار شهرك زيتون،  روستاي همه سين و تركمن ده كه در شرق تهران واقع شده است، غير قانوني و به عنوان نوعي عامل تضييع حقوق و هدر رفتن سرمايه عاملان است.
طبق نظر كارشناسان ثابت شده است ساخت و سازهاي غير اصولي و خارج از استانداردهاي پذيرفته شده، هدر رفتن مصالح ساختماني به عنوان ثروت ملي و پايين بودن عمر مفيد بنا را به دنبال دارد.
شهرداري منطقه 13، هيچگونه مجوز ساخت و ساز در اراضي سرخه حصار، روستاي همه سين و تركمن ده صادر نكرده است و طبق گفته مسئولان آن، هيچگونه تعهدي در قبال سرمايه هاي شهروندان و ارائه خدمات در اين محدوده نخواهد داشت.
000276.jpg
هر تاكسي سالانه 5/1 ميليون تومان بنزين دود مي كند
تاكسي ها در شهر تهران زيادند، بخصوص در مراكز شهر تهران و محل هاي ممنوعيت تردد اتومبيل هايي كه مجوز طرح ندارند، تاكسي ها نقش برجسته تري دارند و به دليل نقش حساس و ويژه آنها مدت هاست طرح گازسوز شدن آنها مطرح شده است.
بد نيست بدانيد تاكسي هايي كه فقط از بنزين استفاده مي كنند سالانه 5/1 ميليون تومان سوخت هزينه مي كنند. كارشناس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، با اعلام اين مطلب گفت: خودروهاي شخصي بنزين سوز هم در مقايسه با خودروهاي دوگانه سوز، سالانه 350 الي 450 هزار تومان هزينه سوخت بيشتري مي پردازند.
بنا براين گزارش،  خودروهاي شخصي بنزين سوز در صورت تبديل به دوگانه سوز، در عرض شش ماه مي توانند هزينه تبديل سوخت خود را جبران كنند. تاكسي هاي بنزين سوز نيز در صورت تبديل به دوگانه سوز در عرض يك سال مي توانند اين هزينه را جبران كنند.
به اعتقاد اين كارشناس، در تبديل خودروهاي بنزين سوز به دوگانه سوز، سالانه يك ميليون تومان صرفه جويي سوخت عايد هر خودرو خواهد شد.
نسبت ويراژ دادن و مصرف سوخت خودرو
اگرچه كساني كه با ماشين خود در اتوبان ها و خيابان ها ويراژ مي دهند، چندان به فكر بنزين مصرفي نيستند، اما دست كم جهت اطلاع آنها بايد گفت ويراژ دادن در هنگام رانندگي مصرف سوخت خودرو را افزايش مي دهد.
بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه حركت هاي جانبي غيرضروري يا اصطلاحا ويراژدادن، مصرف سوخت خودرو را بالا مي برد، زيرا حركت هاي جانبي باعث به هم خوردن الگوي جريان هوا در اطراف خودرو شده و نيروي مقاومت هوا روي لاستيك، موجب افزايش مصرف سوخت خودرو مي شود.
براساس اين گزارش، سرعت يكنواخت در هنگام رانندگي و خودداري از ترمزهاي بي مورد و مكرر مصرف سوخت خودرو را در حد متعادل نگه مي دارد.
اين گزارش حاكي است، توصيه مي شود رانندگي با شتاب ناگهاني خودرو آغاز نشود و در جاده هاي لغزنده و خاكي نيز شتاب خودرو به آرامي و بتدريج افزايش يابد.

كلانشهر
اجراي قانون با دوربين مداربسته
هميشه بايد زور بالاي سربعضي ها باشد تا از قانون فراتر نروند. اين موضوع چندان خوشايند نيست، اما واقعيتي است، انكارناپذير. استفاده از دوربين هاي مداربسته به عنوان چشم سوم راهنمايي و رانندگي، اتفاقي است كه مدت كوتاهي است براي كنترل اعمال قانون در كلانشهرها استفاده مي شود. مسئول مركز كنترل ترافيك شهرداري مشهد گفت: سالانه 36 هزار دستگاه خودرو متخلف در اين شهر از طريق دوربين هاي مداربسته، اعمال قانون و جريمه مي شوند. سيدمهدي امامي اين خودروها را شامل خودروهاي عمومي، شخصي و اتوبوس هاي شركت اتوبوسراني دانسته است. او بيشتر تخلفات را رانندگي بين خطوط، عبور از چراغ قرمز، سرعت غير مجاز و توقف در مناطق ممنوع عنوان كرد و گفت: رانندگان اين خودروها تا به حال بين 70 تا 200 هزار ريال جريمه شده اند. به گفته امامي، اكنون 200 دوربين تصويري در تقاطع هاي مختلف شهر مشهد فعال است كه تاكنون 108 تقاطع در مشهد به سامانه فرماندهي ديجيتال مجهز شده و امسال نيز 100 تقاطع ديگر به همين سامانه مجهز مي شود. مسئول مركز كنترل ترافيك شهرداري مشهد همچنين اضافه كرد: روزانه 5/4 ميليون سفر درون شهري در اين كلانشهر انجام مي شود.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   طهرانشهر  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |