ساخت و سازهاي غير اصولي در حريم گل ها
ساخت و سازهاي اصولي يكي از راه هايي است كه به رفع ناهنجاري هاي شهري كمك مي كند.
شهرداري منطقه 13 نگران اين موضوع است و نسبت به ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي ملي سرخه حصار كه در حريم يكي از گسل هاي فرضي شهر تهران قرار دارد، هشدار داده است.
ساخت و ساز در اراضي ملي سرخه حصار شهرك زيتون، روستاي همه سين و تركمن ده كه در شرق تهران واقع شده است، غير قانوني و به عنوان نوعي عامل تضييع حقوق و هدر رفتن سرمايه عاملان است.
طبق نظر كارشناسان ثابت شده است ساخت و سازهاي غير اصولي و خارج از استانداردهاي پذيرفته شده، هدر رفتن مصالح ساختماني به عنوان ثروت ملي و پايين بودن عمر مفيد بنا را به دنبال دارد.
شهرداري منطقه 13، هيچگونه مجوز ساخت و ساز در اراضي سرخه حصار، روستاي همه سين و تركمن ده صادر نكرده است و طبق گفته مسئولان آن، هيچگونه تعهدي در قبال سرمايه هاي شهروندان و ارائه خدمات در اين محدوده نخواهد داشت.
هر تاكسي سالانه 5/1 ميليون تومان بنزين دود مي كند
تاكسي ها در شهر تهران زيادند، بخصوص در مراكز شهر تهران و محل هاي ممنوعيت تردد اتومبيل هايي كه مجوز طرح ندارند، تاكسي ها نقش برجسته تري دارند و به دليل نقش حساس و ويژه آنها مدت هاست طرح گازسوز شدن آنها مطرح شده است.
بد نيست بدانيد تاكسي هايي كه فقط از بنزين استفاده مي كنند سالانه 5/1 ميليون تومان سوخت هزينه مي كنند. كارشناس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، با اعلام اين مطلب گفت: خودروهاي شخصي بنزين سوز هم در مقايسه با خودروهاي دوگانه سوز، سالانه 350 الي 450 هزار تومان هزينه سوخت بيشتري مي پردازند.
بنا براين گزارش، خودروهاي شخصي بنزين سوز در صورت تبديل به دوگانه سوز، در عرض شش ماه مي توانند هزينه تبديل سوخت خود را جبران كنند. تاكسي هاي بنزين سوز نيز در صورت تبديل به دوگانه سوز در عرض يك سال مي توانند اين هزينه را جبران كنند.
به اعتقاد اين كارشناس، در تبديل خودروهاي بنزين سوز به دوگانه سوز، سالانه يك ميليون تومان صرفه جويي سوخت عايد هر خودرو خواهد شد.
نسبت ويراژ دادن و مصرف سوخت خودرو
اگرچه كساني كه با ماشين خود در اتوبان ها و خيابان ها ويراژ مي دهند، چندان به فكر بنزين مصرفي نيستند، اما دست كم جهت اطلاع آنها بايد گفت ويراژ دادن در هنگام رانندگي مصرف سوخت خودرو را افزايش مي دهد.
بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه حركت هاي جانبي غيرضروري يا اصطلاحا ويراژدادن، مصرف سوخت خودرو را بالا مي برد، زيرا حركت هاي جانبي باعث به هم خوردن الگوي جريان هوا در اطراف خودرو شده و نيروي مقاومت هوا روي لاستيك، موجب افزايش مصرف سوخت خودرو مي شود.
براساس اين گزارش، سرعت يكنواخت در هنگام رانندگي و خودداري از ترمزهاي بي مورد و مكرر مصرف سوخت خودرو را در حد متعادل نگه مي دارد.
اين گزارش حاكي است، توصيه مي شود رانندگي با شتاب ناگهاني خودرو آغاز نشود و در جاده هاي لغزنده و خاكي نيز شتاب خودرو به آرامي و بتدريج افزايش يابد.