چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۹
انتخاب گنجه هاي مطبخ
000303.jpg
كابينت آشپزخانه تنها مي تواند به زيبايي كمك كند، اما برخي فروشندگان مسكن براي گران فروختن ساختمان، اين كالا را تبليغ مي كنند
آگهي هاي فروش آپارتمان وخانه ها پر است از نوشته ها و تعاريفي كه پيش از اين به صورت شفاهي توسط كارشناسان ارائه مي شد.
كابينت ها يكي از مهمترين موارد اين تعريف و تمجيدها هستند، مثلا در يك آگهي در يكي از صفحات نيازمندي هاي روزنامه ها آمده است: 152متر، 2خوابه، 3 خط تلفن، بدون مشرف، تمام مصالح ايتاليايي، پاركينگ كه علاوه بر همه اينها آشپزخانه MDF را نيز به اين مزايا افزوده است.
در آگهي هاي فروش خانه و آپارتمان ها از كابينت  آشپزخانه ها به عنوان يكي از مزيت هاي اساسي نام برده مي شود، اما علي صولتي ، يكي از كارشناسان مسكن تهران مي گويد: تاثير اصلي كابينت ها بر زيبايي خانه هاست و چون زيبايي يكي از دلايلي است كه مشتري ها را جذب مي كند بر خريد خانه تاثيرگذار است. نمي توان گفت كه كابينت هاي MDF بر قيمت هر متر از منازل تاثير مي گذارد، بلكه زيبايي  آشپزخانه تنها مي تواند بين يك تا۲ ميليون تومان بر قيمت خانه بيفزايد.
به گفته اين كارشناس مسكن، حتي با حدود يكصدهزارتومان صرف هزينه مي توان كابينت منزل را تهيه كرد.
MDF نوعي فيبر است كه از خرده چوب بهم فشرده تحت فشار و حرارت به وجود مي آيد.
اكنون در بيشتر موارد سازندگان كابينت از MDF به جاي تخته سه لا يا تخته هاي نئوپان استفاده مي كنند. شايد دلايلي چون چگال بودن MDF ، يعني زياد بودن ذرات چوب در واحد حجم آن، محكم و بدون گره بودن اين نوع فيبر كه به سوراخ كاري و سوهان كاري آن و ايجاد فرم هاي دلخواه كمك مي كند و مسطح و هموار بودن  آن از مزيت هاي آن برشمرده شود.
MDF به خاطر وجود ذرات بسيار ريز و نرم ، بافت غير قابل تشخيصي دارد.
از سوي ديگر اين نوع فيبر براحتي با چسب چوب به هم مي چسبد، سطح آن را مي توان رنگ روغن يا رنگ پلاستيك زد و همچنين با لترون يا اچ پي ال يا ملامين روكش كرد.
MDF نه تنها براي ساخت كابينت، بلكه براي ساخت ديوارهاي چوبي، كمد و دكوراسيون داخلي منازل نيز استفاده مي شود.
به گفته شهرام خوئي يك سازنده كابينت كه 25سال در اين زمينه تجربه دارد، MDF از نئوپان مرغوب تر است. اين فيبر كه از خانواده چوب است، مقاومت بيشتري دارد.
كابينت هاي رايج در بازار از انواع بدنه و در فلزي، بدنه فلزي و در لتروني، بدنه فلزي و در MDF ، بدنه لترون و در MDF، بدنه MDF و در MDF، و در MDF و در پروفيل هستند.
لترون را شركتي آلماني در سال 1963 ميلادي در يك كارخانه صنعت و كاغذ و لاك اختراع كرد، در آن زمان طراحي لترون ماشيني بود و امروزه توسط دستگاه هاي تمام اتوماتيك توليد مي شود. اين نوع روكش توليدي بالغ بر 150 ميليون متر مربع در سال مي شودو بيشترين مقدار مصرف در روكش هاي صنايع چوبي در 5 قاره دنيا را داراست.
000363.jpg
در ايران نيز به نئوپان هايي كه توسط لترون روكش مي شوند لترون گفته مي شود. از جمله مزاياي لترون نسبت به روكش هاي طبيعي، مقاوم بودن آن در برابر آب و استحكام بيشتر در برابر ضربه، ساييدگي و نور آفتاب است.
در واقع تفاوت بين كابينت هاي نئوپان و MDF دردرون آنهاست، چون هر دو با لترون روكش مي شوند. به گفته خوئي، MDF از نئوپان مرغوب تر است و به دليل روكش ملاميني كه روي آن است نيز مقاومت بيشتري دارد و ضد آب است. خوئي مي گويد: آن دسته از كابينت ها كه فلزي هستند با ورق آهن سفيد يعني همان گالوانيزه 60 صدم ساخته مي شود.
ورقه هاي 60 صدم با استاندارد 6 دهم ميليمتر ساخته مي شوند. كابينت هاي پروفيل نيز داراي قابي هستند از جنس پروفيل و درون قاب نيز ورقي از جنس MDF هشت ميليمتري قرار دارد.
اين نوع كابينت كه در حال حاضر متداول شده است در رنگ ها و طرح هاي مختلف ساخته شده و قيمتي بيش از انواع ديگر كابينت دارد.
لترون نيز ورقي مثل كاغذ است و روي نئوپان ها كشيده مي شود و كابينت ساز  با استفاده از ورق هاي لترون به كابينت ها طرح مي دهد.
PVC نيز يك نوع روكش پلاستيكي است كه روي نئوپان كشيده مي شود. خوئي راهي را پيشنهاد مي كند تا بتوان از طريق آن هزينه كمتري صرف كرد. مثلا مي توان براي كابينت هاي ديواري كه ارتفاع استاندارد آن 70 سانتيمتر است از كابينت هاي لتروني استفاده كرد و براي كابينت هاي زميني كه ارتفاع استاندارد آنها 90 سانتيمتر است، از MDF يا فلز كه جنس مقاوم تري در برابر رطوبت دارند بهره گرفت.
راه ديگر آن است كه خريداران از كابينت هاي بدنه فلزي، پادري از جنس MDF استفاده كنند تا هم از نظر زيبايي و هم از نظر دوام سليقه خود را تامين كنند. اين نوع كابينت مي تواند مدت زمان طولاني مورد استفاده قرار گيرد.
بيشتر كابينت سازان بر قيمت فاكتور 10 درصد مي افزايند و كابينت را نصب مي كنند، از سوي ديگر بين 25 تا 30 روز طول مي كشد تا كابينت سفارشي خانواده ها به آنها تحويل داده شود.
به نظر مي رسد در سالهاي اخير و با وارد شدن فضاي آشپزخانه به فضاي به اصطلاح پيش چشم آپارتمان ها، زيبايي كابينت ها كه جزو اصلي آشپزخانه ها هستند، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است تا به زيبايي خانه ها كمك شود.

پول خردهايي كه خورده مي شوند
000354.jpg
فاطمه شهريز فر- مسافر كه 500توماني مي دهد، راننده عصباني مي شود و با پرخاش مي گويد: آقا خرده بده! پول خرد ندارم!
مسافر مي گويد فقط پانصدي دارد، راننده عصباني با قيافه حق به جانب به جاي 350تومان، 300 تومان بقيه پول مسافر را مي دهد. چهارراه بعدي مسافر ديگري مي خواهد پياده شود و باز همان بحث صورت مي گيرد اين بار هم راننده پول خرد در بساط ندارد و 50تومان اضافه مي گيرد! تمام كيف پول و كيف دستي ام را زير و رو مي كنم و دست آخر 45تومان پول خورد پيدا مي كنم.وقتي آن را به راننده مي دهم عصباني مي شود و مي گويد: 5تومانش كم است از صبح تا شب ضرر دارم مي دم! همه مسافرها خرد ندارند و مبلغي كمتر از كرايه شان پول مي دهند. هر راهي كه مي روم به جاي 750تومان 500تومان گيرم مي ياد! از شنيدن اين حرف ها داشتم شاخ در مي آوردم. وقتي اعتراض كردم كه از دو مسافر قبلي۵۰تومان اضافه تر هم گرفتيد، با خشم بيشتري مي گويد: حقمه! اين حقه مسافرهاست كه مي گويند پول خرد نداريم كه كرايه  ما را ندهند، اما مي گيرم! ناراحتي خانم ! سوار شخصي نشو، با اتوبوس برو!
براي مسير بعدي پيشنهاد راننده را قبول مي كنم. كلي در ايستگاه اتوبوس منتظر مي مانم. كيوسك بليت فروشي هم تعطيل است. تمامي پول خردهايم را هم به راننده تاكسي داده ام، اما يك صدتوماني هنوز در جيبم هست. اتوبوس كه رسيد همان صدتوماني را به راننده مي دهم. 4 بليت به عنوان بقيه پولم مي دهد.مي گويم: آقا من خيلي كم سوار اتوبوس مي شوم، بليت به دردم نمي خورد! سريع اخم مي كند و مي گويد: به من چه ربطي داره؟ مي خواستي بليت بخري، عجب گيري كرديم ها! خانم نمي خواهي 20تومان پول بليت بدهي، بگو نمي خوام، چرا ما را معطل خودت مي كني؟ به نظر تفاوت چنداني بين خودروي بزرگ همگاني و خودروهاي شخصي نيست. چهار بليت را مي گيرم و مي روم سوار مي شوم. پس از كلي پرت شدن از اين سو به آن سو به خاطر سرعت راننده و پيچ در پيچي خيابان ها، به ايستگاه مورد نظر مي رسم. تمام استخوان هايم كوبيده شده است. توي دلم مي گويم عجب روزي بود ،خدا را شكر رسيدم خانه.
براي خريد وسايل شام وارد سوپر ماركت مي شوم و موادغذايي موردنيازم را بر مي دارم.
موقع حساب كردن، 1900 تومان به فروشنده مي دهم. آن هم به جاي 100 تومان باقيمانده، آدامس و شكلات مي دهد. ياد دندان درد ديشبم مي افتم و مي گويم: آقا من نمي توانم شكلات بخورم. مي گويد: خب مشكلي نداره خانم، از اين آدامس ها بخوريد.
مي گويم: آن هم شيريني دارد. مي گويد: خب، پس اين دو تا آلوچه را بگيريد. هم ترش است و هم خوشمزه، براي شما كه رژيم شيريني داريد بهترين چيز است! اي خدا من كه ترشي دوست ندارم. ديگر حوصله بحث كردن ندارم، آلوچه را مي گيرم و از مغازه مي آيم بيرون. سركوچه يك فقير نشسته و با دست و پاي قطع شده اي كه از لباسش بيرون انداخته درخواست كمك مي كند. توي دستش يك كتاب فارسي سال اول دبستان است.
بغل دستش يك بچه نشسته كه دارد مشق شبي را كه پدر بهش مي گويد مي نويسد: دارا انار ندارد، پدر به او انار داد...
پسربچه مظلومانه به من نگاه مي كند، همينطور به  آلوچه هاي طعم  اناري كه در دست دارم. پول هاي خرد شده اي را كه شكل آلوچه به خود گرفته اند به دست پسربچه مي دهم. پدرش مي گويد: شام هم ندارد. 100 تومان بدهيد كه بتوانيم نان بخريم.امشب گرسنه سرمان را زمين نگذاريم. خردترين پولي كه دارم 200 توماني است. آن را هم به پدر مي دهم. منتظر 100 توماني بقيه هستم. اما مثل اينكه او هم پول خرد ندارد!

قدرت خريد هر ايراني در داخل 1800 دلار
000330.jpg
ميانگين قدرت خريد هر ايراني در داخل كشور 1800 دلار در سال است.
محمد رحيم احمد وند مدير كل دفتر توليدي معاون اقتصادي وزارت اقتصاد در گفت وگو با فارس، گفت: ميانگين درآمد سرانه هر ايراني در سال، حدود 1800 دلار است كه بر مبناي هر دلار 890 تومان ساليانه يك ميليون و 602 هزار تومان و ماهيانه 133 هزار و 500 تومان خواهد بود.
وي افزود: ميانگين درآمد سرانه براساس قدرت خريد در خارج كشور، با احتساب يارانه هاي پرداختي حدود 6 هزار دلار در سال يا 500 دلار در ماه است.
مديركل دفتر توليدي معاون اقتصادي وزارت اقتصاد گفت: علت تفاوت قدرت خريد درآمد سرانه هر ايراني در داخل و خارج كشور، يارانه هاي پرداختي كالاهاي اساسي مانند انرژي، آب، برق و خوراكي هاي اساسي است.
احمدوند گفت: دو نوع خط فقر متصور است؛ يكي خط فقر مطلق كه هزينه هاي يك خانوار متوسط را در نظر مي گيرند و هر كس از آن حداقل درآمد كمتر محروم باشد، زير خط فقر مطلق قراردارد، ولي خط فقر نسبي براساس نسبت درآمدهاي دهك هاي مختلف جامعه است كه به عنوان نمونه دهك پنجم نسبت به سوم درآمد بيشتري دارد. وي گفت: در سبد مصرفي هزينه هاي خانوار بايد كالاهاي اساسي خوراك، پوشاك، مسكن، بهداشت و آموزش حداقلي در نظر گرفته شود و بايد براساس هزينه  دريافت سبد مصرفي ياد شده، خط فقر تعريف شود.
احمدوند ادامه داد: براساس استاندارد، ميزان كالري مورد نياز بدن، برحسب سن متفاوت خواهد بود، بنابراين روش هاي مختلف محاسبه خط فقر فرق مي كند. وي براي افزايش قدرت خريد مردم به رئيس جمهور آِينده پيشنهاد داد: براي افزايش قدرت خريد بايد حتما توليد افزايش يابد. منابع كل كشور مانند يك خانوار محدود است، بنابراين بايد به سمت بخش هايي توليدي با ارزش افزوده بيشتر حركت كند. منابع محدود كشور بايد به سمت توليد در جاهايي كه مزيت نسبي بيشتري دارد، سوق پيدا كند تا با كاهش هزينه توليد، كيفيت افزايش يابد و علاوه بر رفع نياز داخل، در بازارهاي خارجي هم حاضر شود.
مديركل دفتر توليدي معاونت اقتصادي گفت: تنها توليد ثروت در جامعه مهم نيست، بلكه بايد به توزيع عادلانه آن هم توجه شود، زيرا ممكن است درآمد بر اثر رشد اقتصادي ايجاد شود، ولي رفاه حاصل از رشد فقط به عده خاصي برسد و عامه مردم در فقر و بدبختي باشند و در تامين نياز اساسي خود عاجز باشند.

قيمت فروش خودروهاي داخلي در بازار
قيمت فروش خودروهاي داخلي در بازار از سوي اتحاديه فروشندگان اتومبيل اعلام شده است.
000366.jpg
000369.jpg

بازار
000357.jpg
روند طبيعي SMS در انتخابات
برخلاف پيش بيني ها در زمينه افزايش تعداد SMS  هاي مبادله شده در هفته هاي قبل از انتخابات رياست جمهوري، آمار SMSها افزايش چشمگيري نداشته است.به گزارش خبرگزاري ايلنا، تعداد SMS در 4 هفته قبل از انتخابات، سير طبيعي خود را داشته و دامنه تغيير آن بين 22 تا 23 ميليون SMS در هفته بوده است.
روزانه حدود 3 ميليون SMS رد و بدل مي شود كه اين ميزان در روزهاي قبل از انتخابات، تقريبا روند طبيعي خود را طي كرده است.همچنين، طبق آمار ارسال شده در روز بيست و هشتم خرداد ماه جاري نيز كه آغاز هفته انتخابات مرحله دوم بوده تعداد SMSهاي مبادله شده تغييري نكرده و حدود 3 ميليون بوده است.
به گزارش دفتر روابط عمومي و امور بين الملل شركت ارتباطات سيار، از 21 تا 27 خرداد ماه جاري، تعداد 23 ميليون و 880 هزار SMS مبادله شده است.
000264.jpg
واگذاري 65 درصد اقتصاد به مردم
۶۵ درصــــد از بخش هاي اقتصادي دولتي بــه بخش  خصوصـــي واگذار مي شود. صفدر حسيني، وزير امور اقتصاد و دارايي به فارس گفت: به علت سهم بالاي بخش نفت، گاز و پتروشيمي در اقتصاد كشور، بخش عمده اي از اقتصاد در اختيار دولت است كه بر اساس تفسير جديد اصل 44 قانون اساسي حدود 65 درصد از بخش هاي اقتصادي دولتي به مردم و بانك ها واگذار خواهد شد.
ماشين هاي پرمصرف و شروع ماجرا
اگر مصرف سوخت خودرو را براي خريد اين وسيله نقليه مورد توجه قرار مي دهيد، اين خبر ممكن است برايتان جالب باشد. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، خودروهاي پژو آردي، 405 و پژو پارس را خودروهاي پرمصرف در سال 84 اعلام كرد.
مهدي نژاد، كارشناس اين سازمان گفت: مصرف سوخت پژو آردي طبق استاندارد در چرخه 23/13 ليتر در يكصد كيلومتر است كه 8/2 ليتر بالاتر از معيار سال 84 است. پژو 405 نيز در چرخه شهري بايد 4/10 ليتر در هر يكصد كيلومتر سوخت مصرف كند، اما آزمايش ها نشان مي دهد سوخت اين خودرو 24/13 ليتر در يكصد كيلومتر است كه 5/2 ليتر بيش از استاندارد تعيين شده در سال 84 است.

8173 آماده  پاسخگويي  به  پرسش هاي  مشتركان  تاليا
اگر جزو آن دسته از مشتركاني هستيد كه سيم كارت اعتباري تهيه كرده ايد، براي پاسخ به سئوالاتتان مي توانيد با يك شماره چهار رقمي تماس بگيريد.
شبكه  تلفن  همراه  اعتباري  كشور (تاليا) اعلام  كرد: تلفن  چهاررقمي 8173 آماده  پاسخگويي  به  پرسش هاي  عموم  شهروندان  درخصوص  تمامي  مسائل  مرتبط با شبكه  تلفن  همراه  اعتباري  تاليا است .
ابوالفضل  شاكري، مدير روابط عمومي تاليا روز دوشنبه  گفت: اين  سرويس  در روزهاي  عادي  از ساعت  هشت صبح  تا 18 و روزهاي  تعطيل  و جمعه ها از ساعت  10 صبح  تا 18 آماده  پاسخگويي  به  پرسش هاي  عموم  شهروندان  و مشتركان  اين  شبكه  است .وي  اظهارداشت : آن  دسته  از شهرونداني  كه  داراي  سيم  كارت  تاليا هستند، مي توانند از گوشي  خود با شماره  سه رقمي  444 تماس  گرفته  و پاسخ  پرسش هاي  خود را دريافت  كنند.
شاكري  ادامه  داد: مشتركان  اين  شبكه  همچنين  مي توانند در طول  ساعات  شبانه روز ضمن  تماس  با شماره  888 از طريق  شماره  تالياي  خود، از وضعيت  مانده  اعتبار و نحوه  شارژ مجدد سيم  كارت  خود مطلع  شوند.
وي  در پايان  از عموم  مشتركان  تاليا و ساير شهروندان  تقاضا كرد، براي  كسب  اطلاعات  در خصوص  تمامي  مسائل  مرتبط با شبكه  اعتباري  تاليا تنها با اين  شماره ها تماس  بگيرند.

زاويه ديگر
آنها پول ندارند
000282.jpg
مشاهده متكديان هر رهگذر هر عابر و بيننده اي را آزار مي دهد و ذهن و پويايي آنان كه نگران سرنوشت خانواده هاي فقير و كم درآمد هستند را به خود مشغول مي كند. دغدغه اين گروه را مي توان در يك جمله خلاصه كرد: چگونه مي توان وضعيت مطلوب و البته حداقلي- براي افراد كم درآمد و فقير ايجاد كرد؟
اما فراتر از اين پرسش، واقعيت هايي فرياد مي كشند. معيارها و شاخص ها نشان مي دهد كه حداقل افراد زير خط فقر مطلق كشور بيش از 40 درصد است. رئيس پژوهشكده اقتصاد ايران در اين باره گفته است كه ملاك هاي تعيين خط فقر بايد با توجه به شرايط جامعه و ويژگي هاي آن مدنظر قرار گيرد تا واقعي تر بوده و امكان از بين بردن آن را براي مسئولان فراهم كند.
مرتضي عزتي با اشاره به معيارها و متغيرهايي چون مسكن، پوشاك و خوراك گفت: معيارهاي فوق در كشورهاي مختلف داراي وزن و اهميت متفاوتي است. لذا بايد در تعيين خط فقر به آن توجه شود.
او كه با فارس گفت وگو كرده از جمله راهكارهاي خروج اين افراد از زير خط فقر را پرداخت پول نقد در شرايط خاص و افزايش توليد و بهره وري دانسته و گفته است كه اگر خواهان ريشه كن كردن واقعي فقر هستيم بايد در كنار توليد به مسئله تامين اجتماعي توجه كنيم و توزيع مجدد درآمد را جدي بگيريم، اما سخنان اين كارشناس دربرگيرنده همه واقعيت ها نيست. گستردگي و دامنه فقر به قدري فراگير شده كه درمان اين زخم چركي نيازمند اراده اي راسخ و آهنين است كه با مديريتي قاطع و پرانرژي بتواند به نقطه هدف دست يابد.
لزوم مديريتي چنين كارآمد و پرتوان، زماني بيشتر احساس مي شود كه بتوان حقيقتي ديگر را پذيرفت. با توجه به واقعيت هاي موجود در جامعه، ميزان افراد فقير كشور بيشتر از آمار و ارقامي است كه توسط مراجع رسمي ارائه مي شود.
غلامرضا افشاري، كارشناس مركز پژوهش هاي مجلس در اين رابطه به فارس گفت: تعيين خط فقر داراي معيارها و ملاك هاي خاصي است كه در همه جا يكسان و يكنواخت نيست،  لذا بايد متناسب با شرايط اقتصادي- اجتماعي جامعه مدنظر قرار گيرد.
او عقيده دارد كه با مشخص شدن افراد زير خط فقر، براحتي مي توان با برنامه ريزي دقيق اقتصادي، همچون اعمال سياست هاي حمايتي به رفع اين معضل پرداخت. او افزايش توليد را يكي از راهكارهاي اساسي در شرايط تورم جهت كنترل فقر عنوان كرده است.
همچنين مركز آمار ايران در بررسي هايي كه سال 1382 انجام داده اعلام كرده است، خط فقر براي هر نفر در جوامع شهري 453 هزار و 827 ريال و براي جوامع روستايي 246 هزار 707 ريال است. اين سازمان خط فقر براي يك خانواده چهار نفره شهري را يك ميليون و 815 هزار و 530 ريال و براي يك خانوار چهار نفره روستايي 986 هزار و 828 ريال اعلام كرده است.
بر اساس گزارش اين مركز، يكي از روش هاي اندازه گيري خط فقر برپايه مفهوم نسبي فقر، محاسبه ميانگين مخارج خانوارها و تعيين درصدي از آن به عنوان خط فقر است. البته در اين روش گرچه به مفهوم نسبي فقر تاكيد شده، اما ديدگاه مستدلي براي تعيين درصد آن وجود ندارد و هر محقق مي تواند آن را براي خود تعيين كند.
از سوي ديگر مدير دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده كه اين سازمان به زودي خط فقر را در سال 83 اعلام خواهد كرد. كردبچه گفته است كه بررسي هاي صورت گرفته جهت تعيين خط فقر و تعداد افرادي كه زير خط فقر قرار مي گيرند، مربوط به سال 83 است. او با اشاره به افزايش درآمدهاي نفتي طي ماه هاي گذشته اظهار كرده است كه وضعيت درآمد كشور بهتر از سالهاي گذشته تخمين زده مي شود.
به نظر مي رسد بايد براي حل معضل فقر كه تمام اركان خانواده را تحت تاثير قرار مي دهد، در انتظار ماند تا اراده اي استوار، ابتكار عمل را در دست گيرد، اما پيش از آن مي توان شيوه اي ديگر را نيز به كار گرفت و چنانكه بزرگان دين نيز توصيه كرده اند، از افراد كم درآمد و اقشار آسيب پذير دستگيري كرد. اين حس نوعدوستي گرچه به صورت سازمان نيافته نمي تواند اثر درخور توجه و نمود بيروني داشته باشد،  اما به هر حال با بي تفاوتي نمي توان اميدوار به آينده بود. نبايد فراموش كرد كه هر فرازي، فرودي دارد.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |