شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۷ - Jul 2, 2005
پيامبر اكرم(ص): تنبل را سه نشانه است: چندان سستي مي كند تا به افراط مي رسد، و چندان افراط مي كند تا به اهمال مي كشد، و چندان اهمال مي كند تا به گناه مي انجامد.
تحف العقول / ۴۸
امروز با حافظ
بر روي ما ز ديده چه گويم چه ها رود
از ديده خون دل همه بر روي ما رود
بر باد اگر رود دل ما زان هوا رود
ما در درون سينه هوايي نهفته ايم
از سوي جعفر صانعي مقدم مديركل ارشاد
شرايط ورود فيلمسازان جديد به سينما اعلام شد
اوايل ارديبهشت، رئيس كانون كارگردانان سينماي ايران كه چندي قبل مسئوليت مجوز كارگردانان اول را بر عهده داشت پيشنهاد كرد كه مجوز كارگردانان اول از طريق معاونت سينمايي وزارت ارشاد صادر شود و امروز مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي از تنظيم آيين نامه جديد مجوز كارگردانان اول خبر داد.
جعفر صانعي مقدم در تشريح موارد اين آيين نامه به ايسنا گفت:  در ادامه برنامه پنج ساله معاونت سينمايي كه هم اكنون دو سال آن طي شده، هدف اين است كه سينما حيات طبيعي خودش را داشته باشد و ورودي كارگردانان اول و ارتباطشان با صنوف مختلف سينمايي حفظ شود.
وي افزود:  بعد از جلسه اي كه كانون كارگردانان با معاونت سينمايي داشت و به هر دليلي كانون تصميم گرفت اين روند را ادامه ندهد جلساتي را با صنوف كارگردانان، تهيه كنندگان و مجموعه مديران معاونت سينمايي برگزار كرديم كه حاصل آن تبديل به يك آيين نامه جديد براي صدور مجوز كارگردانان اول شد.
تصور ما درباره آيين نامه جديد اين است كه ضمن اين كه راهكار قبلي را مدنظر قرار داده است راه هاي جديدي را براي ورود كارگردانان اول بعنوان يك نسل جديد و خوش فكر به سينماي كشور فراهم مي سازد.
مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي، مقررات جديد را شامل پنج شيوه براي ورود كارگردانان اول به سينما ذكر كرد و به ايسنا گفت: يكي از راه هاي ورود، همچنان همان فهرست كارگرداناني خواهد بود كه كانون كارگردانان به اداره كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي ارائه مي كند، شيوه دوم، كارگرداناني هستند كه توسط سازمان هاي توليدي درجه يك، دو و سه معرفي مي شوند. وي درباره شيوه دوم براي ورود كارگردانان اول گفت: يكي از مشكلاتي كه در روش قبلي وجود داشت اين بود كه كارگردانان داراي مجوز فيلم اول با مشكل تهيه كننده براي فيلم خود روبرو بودند،  اما در طرح جديد اين مسير به آنها كمك مي كند كه تهيه كننده اي مسئوليت تهيه فيلم را برعهده داشته باشد تا از اين طريق بتوانند براي دريافت پروانه ساخت اقدام كنند.
مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي در ادامه به شيوه سوم اشاره كرد و افزود: تهيه كنندگان حقوقي فاقد درجه سازمان هاي توليدي جهت درخواست پروانه ساخت كارگردانان اول در صورت انعقاد قرارداد پخش با يكي از سازمانهاي پخش تخصصي نيز مي توانند نسبت به دريافت پروانه ساخت فيلم اول اقدام نمايند.
صانعي مقدم تصريح كرد:  روش چهارم كه در مقررات دريافت پروانه ساخت توسط كارگردانان اول آمده است حضور در جشنواره هاي ملي شامل فيلم فجر، كودك ونوجوان و فيلم كوتاه است؛ چنانچه در هر كدام از اين جشنواره ها فيلمسازي نامزد بهترين كارگرداني يا بهترين فيلم كوتاه گردد مي تواند با حضور تهيه كننده اي براي دريافت مجوز ساخت فيلم اول سينمايي اقدام كند.
البته  شايان ذكر است برگزيدگان و نامزدهاي بخش ب جشنواره  فيلم كوتاه تهران شامل اين مقررات نمي شوند ضمن اين كه اين مقررات، بخش معناگراي جشنواره هاي ياد شده را شامل شده و از سال ۸۳ به بعد نيز قابل استناد است.
مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي در پاسخ به اين سوال كه  فيلم هاي مستند، تجربي و انيميشن وچه سرانجامي در اين مقررات خواهند داشت به ايسنا گفت: روش پنجم، ورود كارگردانان اول معرفي شده توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي وانجمن سينماي جوانان است.به همين شكل كه كارگرداناني كه در زمينه هاي يادشده و حتي فيلم كوتاه درخواست حضور در عرصه بلند سينمايي را دارند بنا به تشخيص مركز مذكور جهت دريافت پروانه ساخت به اين اداره كل معرفي مي شوند.صانعي مقدم، بيست درصد از مجموعه پروانه ساخت هايي كه توسط وزارت ارشاد صادر شده است را متعلق به كارگردانان اول دانست و گفت: از مهر ماه سال ۸۰ تا كنون در مدت زمان كمتر از چهار سال حدود ۶۰ پروانه ساخت و نمايش فيلم اول صادر شده است كه بطور متوسط رقم سالانه پانزده فيلم را نشان مي دهد.

يك ميليون مخاطب فيلم هاي زيست محيطي را تماشا كردند
فارس: مراسم اختتاميه و تقدير و اعطاي جوايز به آثار و هنرمندان برتر چهارمين جشنواره فيلم سبز ديشب در پارك پرديسان برپا شد.
به گزارش ستاد اطلاع رساني چهارمين جشنواره فيلم سبز، مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز ساعت ۱۸ جمعه با حضور صدها نفر از هنرمندان داخلي و خارجي، مسئولان دستگاههاي مختلف بويژه معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پارك پرديسان تهران برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، حيدر عربي دبير اين جشنواره با اشاره به ۶۱۳ اثر از بيش از ۳۰ كشور جهان گفت: حدود ۱۲۰ اثر به بخش  نهايي راه يافته اند كه در مراسم پاياني جشنواره از ۳ فيلم برتر جشنواره، ۱۱ اثر برتر منطبق با ۱۱ منشور جشنواره ستايش و تقدير شد.
وي افزود: از ۳ اثر برتر بخشهاي بزرگسالان، كودك و نوجوان و متخصصان آثار برتر توليدي استانها، مديركل برتر استاني سازمان محيط زيست، يك هنرمند برتر جوان آماتور و تعدادي از بزرگان عرصه هنر تجليل به عمل آمد.حيدر عربي با اشاره به استقبال قابل توجه سراسر كشور از نمايش آثار منتخب جشنواره گفت: بيش از ۱۰۲۰ سالن و مركز جهت نمايش اين آثار در سراسر كشور اختصاص يافته است كه در طول برگزاري جشنواره حدود يك ميليون نفر بيش از ۱۴ هزار ساعت فيلم زيست محيطي را تماشا كردند.

عزت الله ضرغامي:
راديو آغازگر برنامه هاي چالشي در رسانه ملي است
سيد عزت الله ضرغامي در ديدارهاي جداگانه با مديران و دست اندكاران حوزه هاي سيما، صدا و استان هاي اين سازمان، انتخابات را پيروزي بزرگ و تجربه اي گرانقدر براي رسانه ملي دانست.
به گزارش ايسنا، رييس سازمان صداوسيما گفت:  رسانه ي ملي بنيادي ترين مباحث فرهنگي و محوري ترين موضوعات اجتماعي را به چالش خواهد كشيد.
وي افزود: اين رويكرد با هدايتي هوشمندانه و تدريجي در بخش هاي مختلف صداوسيما نهادينه مي شود و راديو با پخش برنامه هاي چالشي در موضوعات مختلف، آغازگر اين روند خواهد بود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
اعلاميه نظم جهاني در قرن ۲۱
جهانيان در انتظار انتشار متن سند مهم «اعلاميه نظم جهاني در قرن ۲۱» هستند كه در جريان ديدار جاري هو جيانتائو رهبر چين از روسيه توسط او و پوتين امضا شد. هدف از امضاي اين اعلاميه ايجاد توازن قدرت در جهان و حذف انحصار جهاني قدرت است كه در ۱۵ سال اخير حكمفرما بوده و نيز حذف استاندارد دوگانه در مناسبات بين المللي و همچنين تحميل مدل هاي معين به كشورها براي اداره امور خود.
«هو» پريروز براي چندمين بار وارد مسكو شده و مذاكرات خود را با پوتين پيرامون تحكيم و گسترش مناسبات اقتصادي دو كشور و افزايش حجم مبادلات تا ۸۰ ميليارد دلار در سال، امور نظامي و نفت، همكاري هاي دو كشور در مقابله با تهديد منافع دو كشور، و بالاخره امنيت آسياي ميانه آغاز كرده است. سران دو كشور پس از شركت در مذاكرات اقتصادي «مجمع شانگهاي» در روزهاي پنجم و ششم ژوئيه جاري در قزاقستان، براي شركت در مذاكرات هفتم و هشتم ژوئيه سران كشورهاي صنعتي پيشرفته به اسكاتلند خواهند رفت.
«پال كروگمن» روزنامه نگار آمريكايي در مقاله ديروز خود نوشته بود كه چين دارد همه جهان را مي خرد، همان كاري كه ژاپني ها ۱۵ سال پيش آغاز كرده بودند ولي به علت ظرفيت محدود، موفق به ادامه آن نشدند. چين خريد كمپاني هاي آمريكايي را با انبوه دلارهايي كه به دست آورده شروع كرده و برخلاف ژاپني ها دست روي كمپاني هاي بزرگ آمريكا گذاشته است و اگر وضعيت بر همين منوال پيش رود به زودي مهار اقتصاد جهان به دست چين خواهد افتاد و به همين دليل است كه چين نياز به قدرت نظامي روسيه در كنار خود دارد تا در صورت لزوم از آن اهرم استفاده كند. اتحاد چين با روسيه براي دولت پكن اهميت فراوان دارد و به همين گونه دوستي اش با هند و ايران. بدون ايران، چين نمي تواند رقيب غرب در كشورهاي عرب خاورميانه شود و جاي آنها را بگيرد.
قتل يازدهمين روزنامه نگار روس!
هفته گذشته «واريسوف» روزنامه نگار روس كه جهان او را به عنوان يك كارشناس امور قفقاز مي شناخت، در داغستان هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد و قتل او صداي روزنامه نگاران را در گوشه و كنار جهان بلند كرد و انجمن هاي مختلف از جمله «كميته محافظت از روزنامه نگاران» قتل وارسيوف را محكوم كرده و درخواست اعلام انگيزه قتل و دستگيري و مجازات عاملان آن شده  اند كه گفته اند كار باند تبهكاران سازمان يافته بوده است. وي يازدهمين روزنامه نگار روس است كه در ۵ سال گذشته به همين صورت كشته شده اند. واريسوف اخيراً مقاله اي به قلم خود برضد تبهكاري، تبهكاران سازمان يافته و تروريسم نوشته بود و گفته بود كه تا تبهكاران سازمان يافته كه در پي فروپاشي شوروي از زمين سر برآورده اند از ميان نروند نمي توان به برقراري حكومت قانون و نظم اميدوار بود. وي در داخل اتومبيلش هدف گلوله قرار گرفته است.
جهانيان با قيافه واريسوف آشنا هستند زيرا شبكه هاي تلويزيوني در پي وقوع هر حادثه و تحول در منطقه قفقاز نظر او را مي پرسيدند و پخش مي كردند. وي در نشريه «نووويه دلو» داراي يك صفحه تحليل سياسي بود كه خبرگزاري ها مطالب آن را نقل و رسانه هاي ساير كشورها منتشر مي كردند.

برگي از تاريخ
ايران ورود آتني ها را به مصر ممنوع كرد
۲ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۷۷۶ پيش از ميلاد، از اول ژوئيه دور منظم بازي هاي المپيك در يونان آغاز شد كه تا سال ۳۹۳ ميلادي كه به فرمان «تئودوسيوس» امپراتور روم ممنوع شد، ادامه يافت. دور جديد بازي هاي المپيك از سال ۱۸۹۶ از سر گرفته شده است. در سال ۱۷۷۸ ژان ژاك روسو فيلسوف عصر روشنگري اروپا كه ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ به دنيا آمده بود درگذشت. در سال ۱۷۸۸ ژان ويكتور پونسله رياضي دان معروف فرانسوي كه به عنوان بنيانگذار هندسه تحليلي شناخته شده است به دنيا آمد. در سال ۱۸۵۳ ارتش روسيه عثماني را در منطقه درياي سياه مورد حمله قرار داد كه مورخان آن را سرآغاز جنگ كريمه به حساب آورده اند. در سال ۱۸۷۵ اتحاديه بين المللي پست كه در سال ۱۸۷۴ با تأسيس آن موافقت شده بود كار خود را آغاز كرد كه از ۱۹۴۸ به صورت يك آژانس سازمان ملل فعاليت مي كند. در سال ۱۸۸۱ جيمز گارفيلد رئيس جمهوري وقت آمريكا به دست يك بيكار كه تقاضاي شغل از او كرده بود ترور شد. در سال ۱۹۱۷ در شورش نژادي در شهر «سن لوئي» آمريكا ۴۸ تن كشته شدند. اين شورش را سياهپوستاني آغاز كرده بودند كه خواهان برابر شدن دستمزد كارگران سياه و سفيد بودند. در سال ۱۹۶۱ ارنست همينگوي نويسنده بلند آوازه آمريكايي در خانه اش در ايالت ايداهو با گلوله تفنگ شكاري خودكشي كرد. وي هنگام مرگ ۶۲ ساله بود. گفته شده است كه نويسنده داستان «نيروي عاطفه» از فرا رسيدن پيري و روزهاي سخت سالخوردگي كه در آستانه اش قرار گرفته بود نگران بود. در سال ۱۹۷۶ دو بخش شمال و جنوب ويتنام كه طبق قرارداد ۱۹۵۴ ژنو موقتاً از هم جدا شده بودند، رسماً به صورت يكپارچه درآمدند و جمهوري سوسياليستي ويتنام را ساختند. در سال ۲۰۰۴ جلسه مقدماتي دادگاه مأمور محاكمه صدام حسين تشكيل شد و در اين جلسه به او تفهيم اتهام شد.
و اينك برگي امروز: تا اول ژوئيه سال ۴۲۵ پيش از ميلاد، برحكمران ايراني مصر مسلم شده بود كه آتني ها بار ديگر به تحريك مصريان بر ضد امپراتوري ايران دست زده اند. مصريان در يكصدمين سال حكومت ايرانيان بر آنان، در پرداخت ماليات به حكمران ايراني مصر تعلل مي كردند و اين تعلل كه به تدريج عموميت يافته بود سوءظن حكمران را برانگيخته بود و در اين زمينه دست به بررسي گسترده زده بود. نتيجه اين تحقيقات حكمران را به اين نتيجه رساند كه محرك مصريان در اين نافرماني و كارشكني، آتني ها هستند كه با دولت ايران به دليل حمايت از اسپارتي ها دشمني دارند. آتني ها از دير زمان با مصريان داد و ستد داشتند و با كشتي هاي خود به بنادر مصر رفت و آمد مي كردند. به علاوه، مصر داراي جوامع كوچك آتني بود. در آن زمان ميان اسپارت و آتن جنگ بود و دولت ايران با كمك مالي، ارسال اسلحه، تداركات و كشتي از اسپارتي ها حمايت مي كرد و سرانجام همين كمك ها باعث پيروزي اسپارت شد. اين جنگ ها كه سال ها طول كشيد، در تاريخ به «جنگ هاي پلوپونز» معروفند كه «توسيدس» مورخ، گزارشگر عيني اين جنگ ها بود و تحت همين عنوان تاريخ مشهور خود را نوشت. آتني هاي آن زمان دولت ايران را «امپرياليست» مي خواندند كه اين اصطلاح از همان زمان باقي مانده و رواج يافته است. مصر در سال ۵۲۶ پيش از ميلاد به دست «كامبوجيا (كامبيز كامبوزيا)» پسر و جانشين كوروش بزرگ فتح شده بود و ايرانيان قسمت هايي از سودان [در آن زمان: نوبي] و ليبي را هم به آن اضافه كرده بودند و ساتراپي (استان) مصر مي خواندند. نافرماني مصريان در سال ۴۲۵ پيش از ميلاد كه سومين نافرماني ايشان در طول سلطه ايران بود، با اعزام نيروي اضافي از فارس امروز و كرمان از طريق دريا سركوب شد و آتني ها از مصر اخراج شدند و ورودشان به آن سرزمين ممنوع شد. در آن زمان كشتي ها از خليج فارس از طريق آبراهي كه به تصميم داريوش بزرگ حفر شده بود تا اعماق مصر و درياي مديترانه رفت و آمد مي كردند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
هموفيليا
از دكتر روزنفلد درباره «هموفيليا» سئوال شده و او گفته است: هموفيليا يك بيماري ارثي است و عامل عدم توانايي لخته كردن خون در اين بيماران ناشي از توارث است. اين بيماري بيشتر در مردها ديده شده است. تورم دردناك مفاصل دست و پا از علائم آن است. زخم اين بيماران خونريزي زياد دارد، پي در پي دچار خون دماغ مي شوند و بيش از ديگران در ادرارشان خون ديده مي شود. اين بيماري قابل پيشگيري نيست.

صدا و سيما جشنواره دوبله برگزار مي كند
واحد دوبلاژ صدا و سيما از برگزاري جشنواره دوبله خبر داده و اعلام كرده است كه از ۶۰ سال فعاليت دوبله ايران در قالب يك جشنواره تجليل خواهد كرد.
براساس اين گزارش در سال ۸۲ در مجموع ۱۰۷۰ ساعت كار دوبله در صدا و سيما انجام شد كه اين رقم در سال بعد به ۱۳۰۷ ساعت افزايش يافته است.
در واحد دوبلاژ صدا و سيما در پنج روز هفته، پنج كارشناس فيلم ها را مي بينند و فرمي را راجع به اثر مورد نظر پر مي كنند كه بنا به نوشته هاي آن ها، مترجم كار انتخاب مي شود؛ ابتدا فيلم ها ترجمه مي شوند و سپس براي ويراستاري به شبكه ها برگردانده و بعد از طي اين مرحله به اين واحد براي دوبله فرستاده مي شود.

بهارستان
سوگند _ ۲
سوگند به انجير و زيتون
سوگند به طور مبارك
سوگند به اين شهر ايمن
كه ما آدمي را در نيكوتر اعتدالي بيافريديم
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دردسر
در ميان بازي محكم زد زير توپ. شيشه همسايه با صدايي هولناك فروريخت. تكه اي از شيشه به بدن قناري درون قفس پشت پنجره خورد و قناري ساكت شد... سكوت.
پسرك مانده بود با يك شيشه شكسته، يك قناري مرده، آفتاب داغ تابستان و هراس اين كه چه خواهد شد.
زهرا يزديان

گشتي در دنياي خبرها
جشن در قبرستان
بروكسل: گوركن ها به همراه خانواده هايشان در يك قبرستان واقع در شهر آنتورپ بلژيك اقدام به برگزاري يك جشن بزرگ كردند. آنها در جريان اين جشن به تهيه كباب پرداختند و فرزندان آنها در كنار قبرها بازي كردند.در همين حال يك زوج كه چند روز قبل فرزندشان را در جريان يك سانحه رانندگي از دست داده بودند به قبرستان آمدند تا بر سر مزار متوفي بروند كه با جشن گوركن ها مواجه شدند.به همين دليل پليس را خبر كردند و در نهايت گوركن ها تعهد دادند كه در آينده چنين كاري را انجام ندهند.
پرداخت رشوه به فرزندان پسر
رم: بيش از ۸۰ درصد پسران ۱۸ تا ۳۰ ساله در ايتاليا در خانه والدين خود زندگي مي كنند چون والدين به آنها رشوه مي پردازند.با توجه به اينكه پدرومادرهاي ايتاليايي از تنهايي بيزارند و نمي توانند دوري فرزندشان را تحمل كنند، حاضرند پول بيشتري براي خريد و تفريح به پسران خود بپردازند تا آنها خانه را ترك نكنند و همراه خانواده به زندگي ادامه دهند.در حال حاضر تنها ۴۳ درصد پسران ۱۸ تا ۳۰ ساله در آمريكا با والدين خود زندگي مي كنند و اين رقم در فرانسه، انگليس و آلمان بين ۴۵ تا ۵۳ درصد است.
پيرزن زرنگ
سن ديگو: يك پيرزن ۷۳ ساله، مردي را كه قصد سرقت از او داشت، با كيف و كتابهايش كتك زد.اين پيرزن در حالي كه با چرخ دستي فروشگاه در حال خروج از اين مكان بود ناگهان با يك مرد دوچرخه سوار مواجه شد كه كيسه اي از داخل چرخ دستي او برداشت و فرار كرد.اما اين پايان ماجرا نبود چون پيرزن كيف دستي خود را كه مملو از كتاب بود به سوي سارق پرتاب كرد كه بر اثر برخورد كيف به سارق، وي از دوچرخه سقوط كرد و روي زمين افتاد.پيرزن نيز كه خود را بالاي سر سارق رسانده بود چند لگد به وي زد و كيسه خريد را پس گرفت.
درمان بي خوابي در پرواز
لندن: شركت هواپيمايي انگليس اقدام به استخدام يك محقق در زمينه خواب كرده تا شايد وي بتواند مشكل بي خوابي برخي مسافران را در جريان پروازهاي طولاني برطرف كند. در صورتي كه بتوان ساعت بيولوژيك بدن را كنترل كرد آنگاه مسافرتي با تغيير ساعت، دچار بي خوابي نخواهد شد.قرار است اين محقق به مدت ۶ ماه روش هاي گوناگوني را در پروازها آزمايش كند تا در نهايت به نتيجه مناسبي دست يابد.
اما تا آن زمان وي به مسافران پيشنهاد مي كند براي اينكه در جريان پرواز به خواب بروند در هنگام پرواز كمتر غذا بخورند، از نوشيدن مشروبات الكلي پرهيز نمايند، لباس راحت بپوشند و از گوشي براي كاهش سروصدا استفاده كنند.
پيرزن ۱۱۵ ساله
آمستردام: يك پيرزن ۱۱۵ ساله در هلند روز پنج شنبه گذشته يكصد و پانزدهمين سالگرد تولدش را در خانه سالمندان جشن گرفت.اين پيرزن كه علاقه خاصي به فوتبال دارد هر روز براي حفظ سلامتي خود يك تكه ماهي مي خورد.وي در زمان اشغال هلند توسط آلمانها در جريان جنگ جهاني دوم مجبور شد با فروش طلا و جواهرات خود، پول لازم براي خريد غذا را تأمين كند.
گفته مي شود كه اين پيرزن، پيرترين انسان زنده جهان به شمار مي آيد.
حل مشكل غذا با خرگوش
سئول: يك مرد مذهبي در كره جنوبي قصد دارد با صادر كردن ۲/۱ ميليون خرگوش به كره شمالي، مشكل كمبود غذا را در اين كشور حل كند.اين مرد با كمك ۷ نفر از دوستانش اقدام به جمع آوري يك ميليون دلار كرده اند كه با اين پول بيش از يك ميليون خرگوش خريدند. قرار است خرگوش ها به زودي به كشور كره شمالي انتقال داده بشوند. وي مي گويد: گوشت خرگوش بسيار لذيذ است و چون بسيار خوب توليد مثل مي كند مي توان با پرورش اين حيوان مشكل كمبود غذا را در كره شمالي حل كرد.
در جستجوي گنج
بمبئي: چند روز پيش در هند شايع شد كه در يكي از سواحل بمبئي، سنگ هاي الماس وجود دارد به همين دليل ده ها هزار نفر براي جمع آوري اين سنگ ها به ساحل هجوم آوردند؛ به طوري كه يك نفر حتي در جريان جستجو براي گنج در امواج دريا غرق شد.بنابراين پليس به مردم هشدار داد نزديك اين ساحل نشوند چون سنگ هاي موجود در آن سنگ هاي معمولي است و كمترين ارزشي ندارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
اريترونيوم زرد
001248.jpg
نام علمي: Erythronium tuolumnense
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۳۵-۲۰ و گستردگي ۸ سانتي متر است داراي برگهاي سبز بيضي شكل بوده و گلهاي زرد رنگ آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و داراي زهكش خوب نياز دارد. آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد. بايد پيازها در طول دوره استراحت كمي رطوبت داشته باشند.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه پس از اتمام گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |